Ardealul Nou, 1952 (Anul 7, nr. 373-425)

1952-06-11 / nr. 420

4 prezidată de Rewi Alley, dele PEKIN (Agerpres). — CHINA NOUA transmite. La 5 iunie, consfătuirea pregătitoare în vederea conferinţei partizanilor păcii din ţările Asiei şi din zona Pacificului a ţinut cea de a treia şedinţă. La şedinţa din 5 iunie au asistat şi delegaţii Tailandei — Nai Suguan Tokarat, fost ministru, şi Nai Prasert Supsononthorn, fost membru al Parlamentului. Delegatul Birmaniei, Thakin Khin Zaw, a participat cu vot consultativ. In dimineaţa de 5 Iunie a avut loc o şedinţă a Comisiei pentru elaborarea apelului. In după amiaza zilei de 5 Iunie, a avut loc şedinţa plenară Consfătuirea partizanilor plcii din fâtsie isiei ka zonei Pacificului gatul Noii Zeelande, ca preşedinte, şi Mohammed Han Gulam, delegatul Pakistanului, ca vicepreşedinte. La şedinţă au luat cuvântul Mary Jennison (Canada), Duong Bak Levi (R. D. Vietnameză), Jose Venturelli (Chili), Li Decuan (R. P. Chineză) şi Nai Prasert Supsononthorn (Tailanda). Delegaţii au vorbit despre mişcarea pentru pace din ţările lor, arătând ce însemnătate vitală are unitatea popoarelor din Asia şi din zona Pacificului pentru apărarea păcii şi subliniind perspectivele de victorie ale mişcării pentru pace. In continuarea şedinţei au făcut declaraţii delegaţi din toate cele 20 de ţări participante. Preşedintele a anunţat că şedinţa următoare are loc la 6 iunie. înainte de închiderea şedinţei, secretarul general a dat citire mesajelor de salut primite de consfătuire din partea Comitetului coreean pentru apărarea păcii, a Uniunii femeilor democrate din Coreea şi a Asociaţiei coreene a scriitorilor şi artiştilor. S-a anunţat că au mai fost primite mesaje din partea a numeroase organizații de massă din China. ARDEALUL* NOU ) 11 Iunie 1952 HOTÂRÎRE A Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. privitoare la întreţinerea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei şi executarea planului de colectări pe anul 1952 (Urmare din pag. 3-a). Pentru premierea salariaţilor de la bazele de recepţie ale Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, împreună cu Comisia de Stat a Planificării, va aloca un fond egal cu 20% din fondul de salarii tarifare ale angajaţilor permanenţi şi sezonieri, pentru perioada 1 Iulie — 1 Septembrie a.c. 2. Ministerul Industriei Metalurgice şi Industriei Chimice va lua măsuri pentru a asigura producerea de materiale şi piese de schimb necesare reparării şi funcţionării întregului inventar agricol folosit la recoltare, treeriş şi colectare, conform planului, in acelaş scop, va asigura şi producerea sulfurii de carbon, a fungicidelor și insecticidelor necesare. Va asigura fabricarea și livrarea în timp util a tuturor mașinilor și uneltelor agricole planificate pentru campania de recoltare, treerie și colectare. 3. Întreprinderile pendinte de ministere, departamente şi instituţii de stat şi cooperatiste, precum şi cele ale comitetelor executive ale sfaturilor populare care au ateliere, sunt obligate să execute, la cererea centrelor mecanice şi staţiunilor de maşini şi tractoare şi a comitetelor executive ale sfaturilor populare din comunele învecinate, în atelierele lor, peste plan şi contra cost, reparaţiile necesare. La cererea Ministerului Agriculturii, a comitetelor executive ale sfaturilor populare şi a centrelor mecanice, vor da sprijin tehnic prin trimiterea de specialişti care să ajute îndeplinirea reparaţiilor, folosind în acest scop materialele puse la dispoziţie de către beneficiarii reparaţiilor. 4. Pentru electrificarea ariilor până la data de 20 iunie a.c.: a) Ministerul Agriculturii, prin Direcţia Generală SMT, va prelua toate ariile electrificate din anii trecuţi şi va asigura buna lor funcţionare. b) Ministerul Electrificării şi Industriei Electrotehnice va organiza 372 arii electrificate, din care 12 arii noi. c) Ministerul Industriei Locale şi Gospodăriilor Comunale va organiza 120 arii electrificate, din care 82 arii noi. d) Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole va organiza 35 arii electrificate, din care 12 arii noi. Atât instalaţiile vechi cât şi cele noi vor fi predate Direcţiei Generale SMT care nu are voie să dea acestor instalaţii alte destinaţii. In scopul de mai sus, Comitetul de Stat al Aprovizionării va livra materialele necesare electrificării ariilor fixate. 5. Comitetul de Stat pentru Tehnică va controla până la 15 Iunie a.c. toate locomobilele care vor funcționa la treerat. 6. Ministerul Industriei Uşoare: Va termina până la 15 iunie producţia de curele, pânză, sfoară, saci, prelate şi alte materiale necesare campaniei. Va organiza şi pregăti împreună cu Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi Ministerul Agriculturii, până la data de 10 August a.c. O reţea de centre de recepţionare a bumbacului, astfel ca recepţionarea producţiei de bumbac să se facă pe măsura recoltării. — Va asigura recepţionarea şi depozitarea bumbacului brut şi a seminţei rezultate separate, pe soluri şi calităţi. — Până la 15 August va asigura punerea în funcţiune a staţiunilor de egrenat, asigurându-le cu maşini de inters. 7. Ministerul Industriei Lemnului va livra conform planului materialul lemnos planificat, necesar reparării maşinilor de treerat şi electrificării ariilor precum şi confecţionării obloanelor pentru vagoane. 8. Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura repartizarea cu prioritate a întregii cantităţi de carburanţi şi lubrefianţi necesari campaniei, până la 15 iunie a.c., iar Ministerul Industriei Petrolului şi Industriei Cărbunelui precum şi Competrolul. Vor livra cu prioritate cantităţile repartizate pentru agricultură, mărind capacitatea depozitelor din regiunea Constanţa, la punctele N. Bălcescu, Oltina şi Hârşova şi în regiunea Botoşani, la Darabani şi Truşeşti, vor înfiinţa depozite noi până la 20 iunie; stocul de carburanţi va fi asigurat pe cel puţin 15 zile. Prioritatea în asigurarea carburanţilor şi a materialului necesar campaniei de recoltare va fi respectată de comitetele executive ale sfaturilor populare. Comitetele executive ale sfaturilor populare, directorii SMT, directorii gospodăriilor de stat şi toţi cei care folosesc carburanţi şi lubrefianţi vor introduce un regim sever de economii. 9. Toate întreprinderile de construcţii, care au contractat direct cu Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor agricole sau au preluat deja cooperative construcţii, instalaţii de silozuri, magazii, etc., le vor termina până la 1 August 1952, iar pătulele până la 1 Septembrie a.c. Lucrările de construcţii şi instalaţii rămase din anul 1951 se vor termina până la 1 Iulie 1952. Toate reparaţiile la magaziile de cereale şi silozurile Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole precum şi drumurile de acces la magazii şi silozuri se vor termina până la 20 iunie a.c. Depozitele de carburanţi şi lubrefianţi ale Centrocoop-ului vor fi folosite conform înţelegerii cu comitetele executive ale sfaturilor populare. 10. Ministerul Transporturilor va lua următoarele măsuri: Va pune la dispoziție vagoanele, autocamioanele și vasele necesare transportului de cereale, conform planului și programelor aprobate . Pentru transportul maşinilor agricole, materialelor de construcţie, carburanţilor şi lubrefianţilor necesari campaniei, care nu au putut fi prevăzute în planul de transport, va pune la dispoziţie în termen de 24 ore de la cerere mijloacele de transport. Până la 15 iulie a.c. toate vagoanele, autocamioanele şi şlepurile folosite la transportul cerealelor vor fi etanşate, liniile de garaj ce servesc silozurile şi magaziile de cereale vor fi reparate, cântarele pod-bascule ce le aparţin vor fi reparate şi verificate. De asemenea, până la aceeaşi dată vor fi reparate drumurile de acces ale Ministerului Transporturilor care duc la magazii, rampe şi silozuri. Până la 20 Iunie a.c. vor fi complectate, montate şi verificate toate parascânteile, cenuşarele şi stropitoarele din camerele de fum ale locomotivelor in circulaţie. Până la data de 25 Iunie a.c. vor fi confecţionate minimum 6000 obloane mobile, iar până la 31 August a.c. toate vagoanele acoperite vor fi prevăzute cu obloane. Autocamioanele Ministerului Transporturilor și Sovromtransportului, angajate la transportul cerealelor, vor fi asigurate cu prelate existente. Ministerul Transporturilor și CSCPA vor lua măsuri pentru recuperarea materialelor de la obloane. Vagoanele ce vor fi destinate transportului de cereale vor fi tarate, greutatea constatată se va înscrie pe longrină şi vor purta menţiunea: „bun pentru cereale 1952“. Manipularea cerealelor în porturile şi staţiile organizate în acest scop va fi permanentă, elaborând pentru transporturi auto şi tracţiune animală tarifele şi normele de muncă conform dispoziţiilor Hotărîrii Consiliului de Miniştri nr. 664/952. La cerere, Ministerul Transporturilor va fi ajutat de comitetele executive ale sfaturilor populare, care sunt obligate să-i pună la dispoziţie braţele de muncă. Va pune la dispoziţia recepţionatorilor în mod gratuit rampele şi terenurile potrivite pentru depozitarea cartofilor. Pentru perioadele 15 Iunie—1 Septembrie, 1 Octombrie — 1 Noembrie, Ministerul Transporturilor este obligat ca la cererea Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole să execute transporturi peste plan cu precădere și în limita capacităţii de transport zilnică, ce rămâne după executarea planului aprobat conform HotărîriiConsiliului de Miniştri nr. 57/952. Podurile bascute de pe liniile de garaj ale magaziilor, silozurilor şi morilor aparţinând Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, şi Ministerului Transporturilor sunt declarate cântare oficiale. Acolo unde CFR şi Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole nu au poduri-basculă, se declară cântare oficiale acelea de pe liniile de garaj ale morilor şi bazelor de recepţie ale Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole. Ministerul Transporturilor, CSCPA și CSP vor înainta Consiliului de Miniștri în termen de 15 zile dela publicarea prezentei Hotărîri un proect de Hotărîre pentru stabilirea mancourilor de transport și a răspunderilor pentru pierderi. 11. Ministerul Comerțului Interior și Centrocoop-ul sunt obligate ca până la 10 iunie a.c. să asigure aprovizionarea magazinelor de stat şi a cooperativelor săteşti cu unelte şi materiale agricole, piese de schimb, scânduri, etc., precum şi mărfuri de larg consum, ce se acordă contractanţilor de plante industriale. Vor organiza aprovizionarea unităţilor de desfacere cu materiale tehnice şi piese de schimb pentru :tractoare, secerători-legători, secerători simple, cositori, batoze, etc., în vederea asigurării reparaţiei maşinilor în producţie din sectorul particular. Pe lângă anii şi bazele de recepţie vor organiza secţii de desfacere a produselor de larg consum. 12. Ministerul Sănătăţii împreună cu Crucea Roşie a RPR vor organiza posturi de prim ajutor la arti. 11 Organizarea întreţinerii culturilor, strângerii recoltelor, treerişul, colectarea produselor agricole şi buna lor păstrare trebue să stea în centrul preocupării organizaţiilor de partid, organelor de stat, comitetelor executive ale sfaturilor populare, organizaţiilor de massă, pentru că de reuşita acestei campanii depinde asigurarea pâinii oamenilor muncii de la oraşe şisate şi materiile prime pentru industria socialistă. Această campanie trebue să se desfăşoare în spiritul luptei de clasă, să ducă la întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, să ridice puterea noului leu şi nivelul de trai al celor ce muncesc. 1. Consiliul de Miniştri al RPR şi CC al PMR obligă Ministerul Agriculturii şi Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole să mobilizeze întregul lor aparat şi să organizeze, să îndrumeze şi să conducă operativ, zi de zi, munca de întreţinere a culturilor, de recoltat, treetat şi colectat şi cer comitetelor regionale şi raionale de partid, comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale să mobilizeze în muncă toate organizaţiile de bază săteşti, pe toţi deputaţii sfaturilor populare comunale; recomandă organizaţiilor de massă UTM, UFDR, FP, Uniunea Sindicatelor de Salariaţi Agricoli, etc., sa desfăşoare o larga muncă de lămurire şi de organizare a tuturor muncitorilor şi tehnicienilor din gospodăriile de stat, SMT-uri, baze de recepţionare, silozuri şi transporturi, a oamenilor muncii din agricultură, a membrilor gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole şi a ţărănimii muncitoare, ca să execute la timp şi conform prevederilor agrominimului şi prezentei Hotărîri, toate muncile de întreţinere, recoltat, treetat şi colectat. Organizaţiile de partid vor organiza întrecerea socialistă în gospodăriile colective și vor sprijini comitetele de întreprindere din SMT și gospodăriile de stat, pentru desfășurarea largă a întrecerii socialiste, pe baza angajamentelor concrete și folosirea metodelor socialiste de lucru. 2. Comitetul Aşezămintelor Culturale, de pe lângă Consiliul de Miniştri, Societatea pentru Răspândirea Ştiinţei şi Culturii, împreuna cu Societatea de Ştiinţe Agricole „I. V. Miciurin“, vor desfăşura o intensă activitate culturală la sate, pentru lămurirea ţărănimii muncitoare asupra importanţei aplicării agrominimului şi regulilor agrotehnice in lucrările de întreţinere şi strângere la timp a recoltei şi colectărilor. 3. Presa centrală şi locală. Comitetul de Radio si Comitetul de Stat al Cinematografiei trebue sa se preocupe îndeaproape de popularizarea şi aplicarea minimelor agrotehnice şi să îndrumeze campania de întreţinere, recoltare şi colectare a culturilor, potrivit cu specificul fiecărei regiuni şi etape în parte. Propaganda cu caracter tehnic agricol cade în sarcina Ministerului Agriculturii, care va edita la timp materialul necesar ce trebue sa ajunga la comună până la 15 iunie a.c. 4. Ministerul Agriculturii, Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole și toate ministerele și departamentele, care au sarcini în campania de întreţinere, recoltare şi colectare, sunt obligate să organizeze evidenţa operativă, prezentând Consiliului de Miniştri al RPR şi CC al PMR, din 10 în 10 zile, rapoarte asupra felului cum se desfăşoară campania 5. Comitetele regionale şi raionale de partid vor organiza munca şi vor exercita un control permanent asupra măsurilor luate de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale în ce priveşte aplicarea minimelor agrotehnice la întreţinerea culturilor, felul cum se pregăteşte şi se execută treeratul, desmiriştitul, colectările şi depozitarea produselor colectate. Comitetele regionale şi raionale de partid, comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale comunale, împuterniciţii regionali şi raionali ai Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, precum şi directorii gospodăriilor de stat, SMT, trusturilor şi preşedinţii gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole răspund de îndeplinirea în termen a planurilor de predare şi colectare a produselor agricole. Preşedintele Consiliului de Miniştri ai Republicii Populare Române Gh. Gheorghiu-Dej Secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român AL Moghioros Consiliul Mondial al Păcii se întruneşte la o lunie la berlin în sesiune extraordinară PRAGA (Agerpres) — TASS transmite: Consiliul Mondial al Păcii a dat publicităţii următorul comunicat semnat de preşedintele Consiliului Mondial al Păcii, Frédéric Joliot-Curie. Intre 1 şi 5 iulie a. c. se va ţine la Berlin o sesiune extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii. Hotărîrea cu privire la remilitarizarea Germaniei, adoptată în ultimul timp, încercarea de a împiedica încheierea cu succes a tratativelor de armistiţiu în Coreea sunt simptome foarte alarmante ale agravării situaţiei internaţionale. Aceste evenimente, împreună cu numeroase altele, scot şi mai mult în evidenţă primejdia unui nou război mondial. In acelaş timp există propuneri pornite din diferite surse, în ctare să asigure soluţionarea paşnică a problemelor care desbină lumea. Dacă vrem să salvăm cauza păcii, este necesar să găsim mijloace de realizare a acestora şi noi soluţii. Sesiunea extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii va fi călăuzită în lucrările sale de năzuinţa de a modifica cursul evenimentelor şi de a obţine o soluţionare a problemelor, care să permită destinderea situaţiei internaţionale încordate. Redacţia şi administraţia: Tg.-Ju Mureş, Piaţa Stalin Nr. 19. CENTRUL POLIGRAFIC Nr. 3. UNITATEA TARGU-MUREŞ. Telefon: Redacţia: 498, 699. Administraţia: 695, Tipografia 643. 1— Taxa poştală plătită In numerar cont. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.850/949.