Biserica şi Şcoala, 1923 (Anul 47, nr. 1-52)

1923-11-26 / nr. 48

Anul XLVII. Arad, 26 Nov. (9 Dec.) 1923. COALA REVISTA BISERICEASCĂ, ŞCOLARĂ, LITERARĂ ŞI ECONOMICĂ. ABONAMENTUL: Pe un an __ _ __________ _ 40 Lei. Pe jumătate de an______________20 Lei. Apare od£tâ la săptămâna: DUMINECA. Nr. 48. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: Arad, Strada EMINESCU Nr. 13. Telefon pentru oraş şi judeţ Nr. 266- Nr. 3688/1923. Circulară către toate oficiile protopresbiterale şi parohiale din eparhia Aradului, Ministerul Cultelor şi Artelor, cu adresa Nr. 55.927 din 6 Noemvre a. c. mi-a trimis în copie, apelul D-lui Maior G. Caracas din Bucureşti, în chestia culegerii datelor despre faptele eroice şi vrednice din răsboiu, precum urmează: APEL. Subsemnatul, animat de cele mai frumoase sentimente de patriotism, în dorinţa ca faptele eroice şi vrednice din răsboiu, precum şi episoadele interesante din cari s’ar putea cristaliza adevărate istorie a vremurilor, să fie eternizate şi redate generalilor viitoare; m’am hotărât să apelez la întreaga suflare românească pentru a contribui la îndeplinirea acestui scop. Rog, dar pe toţi acei cari au trăit clipe măreţe, au văzut s’au au făptuit acte demne de redat posterităţii, cari cunosc scene şi dovezi detapt devotament şi sacrificii pentru ţară, să ni le comunice în scris, aşa cum s’au petrecut şi cât mai apropiat de realitatea lor, neînlăturând numele persoanelor, localităţle şi datele, dar fără a ţ ne seamă de vre-o formă exterioară sau literară. Comunicările se vor face pe adresa subsemnatului la Bucureşti Str. Izvor Nr. 9. Toate lucrările cari vor corespunde scopului propus, vor fi redate sub forma cea mai publicităţii, purtând şi numele acelui ce le-a trimis. Parte din scrieri vor fi publicate mai întâiu în cele mai importante reviste şi ziare, iar în urmă toate vor fi răspândite volume periodice prin Institutul de editură „Eminescu“ sub denumirea: „Biblioteca Răsboiului“ „Din vrednicia neamului“. „Episoade din Răsboiul nostru, povestite de cei ce le-au trăit s’au făptuit“, încredinţat fiind, că această operă patriotică şi literară la care va contribui tot neamul românesc, va rămânea cea mai fidelă icoană a vredniciei neamului, şi a vremurilor noastre, că apelul meu va găsi cel mai puternic răsunet în sufletele tuturor românilor iubitori de Ţară, îndatorăm pe conducătorii de oficiu parohial, ca această circulară să o cetească în sfânta biserică de pe amvon în proxima Duminecă provocând pe toţi aceia, cari au trăit clipe măreţe în răsboiu, au văzut sau au făptuit acte demne de redat posterităţii, cari cunosc scene şi dovezi de înalt devotament şi sacrificiu pentru Ţară, să le comunice în scris aşa cum s’au petrecut şi cât mai apropiat de realitatea lor, D-lui Maior G. Cărăcaş în Bucureşti, strada Izvor Nr. 9, Arad, din sed. cons. a Sen. bis., ţinută la 9/22 Noemvrie 1923, cloana G. clapp episcop. Lumea modernă și biserica — O întrebare din zilele noastre. — Toate frământările, cari preocupă azi spiritul omenesc stau în legătură cu religia. Dacă urmărim cu deamânuntul fiecare problemă socială vom afla în fundamentul ei religia. Numai acela, care nu are facultatea de a pătrunde până la rădăcină chestiile mari sociale şi care le judecă de la suprafaţă nu poate înţelege acest adevăr. „Dumnezeu a aşezat pe oameni în lume, ca să caute pe Dumnezeu, care nu este departe de nici unul dintre noi, căci în El vieţuim, întru El ne mişcăm şi în El suntem*. (Fapt apost. 17—29) întrebarea este, că: oare oamenii îl vor află pe Dumnezeu ? Aceasta se poate aplica la toate chestiile sociale mai importante, la toate luptele și fră-