Biserica şi Şcoala, 1928 (Anul 52, nr. 1-52)

1928-01-15 / nr. 2-3

Pag. 2 Nr 23 BISERICA ŞI ŞCOALA sfinţirea apelor de Bobotează să nu se facă la Murăş, ci pe Piaţa Catedralei. Pentru acest scop a fost ridicat pe aceasta piaţă un podiu înconjurat de verdeaţă şi deasupra căruia fălfăiau draperii naţonale şi emblema României. Pe aceasta piaţă au fost înşirate trupele cu muzica şi drapele regretelor şi publicul imens care venise să asiste la praznicul Bobotezei. La oarele 10 îşi fac apariţia în catedrală P. S. S. Episcopul Grigorie, genaralul Ioanoviei urmat de un grup de ofiţeri, toţi în mare ţinută. Apoi dnii: prefect Georgescu subprefectul Dr. Aug. Lazar, primarul oraşului Arad, Dr. Şt. Anghel precum şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor din loc. Fix la oarele 11 uşile catedralei se dechid larg, şi-şi face apariţia preoţimea urmată de P. S. S. părintele Episcop Gigorie, îmbrăcat în splendide ornate arhiereşti. Sfinţirea apelor o săvârşeşte părintele Episcop ajutat de: protosincelul Dr. I. Suciu, consilierii protoerei Dr. Gh. Ciuhandu, M Păcăţianu, rectorul acad. teologice Dr. T. Botiş, protoereul Aradului Tr. Văţian, preoţii Al. Popovici, S. Stana, C. Turic, I. Hâlmăjan, F. Codrean şi diaconul M. Galeş. Frumseţea rugăciunilor de la simţirea apei mari, cântările armonioase ale cerului, unde s-au distins vocile dulci ale doamnelor Dr. Borneas şi Lipovan, precum şi fumul de tămâe ce se ridică în sus spre cer, dadeau praznicului o notă profund religioasă. A urmat apoi un alt moment solemn. Când P. S. S. Episcopul Grigorie a intonat, cu vocea Sa puternică troparul „In Iordan botezându-te Tu Doamne, închinarea Treimei s-a arătat“... Trupele s-au descoperit și au dat onorul, muzica militară a întonat imnul rugăciunei, echoul puternic al clopotelor despica văzduhul, iar tunurile au tras 21 de salve; toate aceste în semn că „astăzi firea apelor se sfinţeşte“. La urmă P. S. Sa şi preoţimea a stropit publicul cu apă sfinţită şi înaintea catedralei a primit — în societatea autorităţilor—defilarea trupelor pe care încă le-a stropit cu apă sfinţită, licurdat şi excomunicare, de Dr Grigorie Gh. Comşa Episcopul Aradului. Revista „Renaştearea“ din Craiova în numărul pe Noembre 1927 în articolul de fond mă numeşte: (episcop misionar). Mulţumesc pentru acest epitet, care revine de drept oricărui propoveduitor al lui Hristos. Dacă este ceva, ce mă face să mă opresc la cuvintele „episcop misionar“, este bucuria ce o simţesc ca unul, care am isbutit să atrag atenţia cu succes asupra primejdiei sectare. Văd cu bucurie acolo unde era o aşezare mai veche, baptismul se distramă, unii trecând la secta penticostaliştilor! Dar la urma urmelor nu numărul adepţilor este singurul criteriu al unei propagande primejdioase. Luăm de pildă pe studenţii de Bolie. Cine ar putea stabili numărul lor? E vorba de o sectă nerecunoscută, ba chiar oprită în modul cel mai categoric. Dar îşi răspândeşte ideile în scris şi ţine întruniri secrete. Cu ce izbândă? Nu se ştie după numărul adepţilor căci ei nu au organizaţie. Se ştie insă după ideile reprezentate de sectă, care se pot cuprinde pe scurt: lumea de azi este stăpânită de satan, sub chipul financiarilor, militarilor şi politicianilor bogaţi; dar această stare va fi în scurtă vreme nimi- cită, căci va veni Mesia cel dorit de jidovi şi va stăpâni lumea în frunte cu Evreii. Am înaintea mea o foaie volantă, care se răspândeşte în Arad şi jur fără nici o stânjenire. Azi în 15 Decemvrie un slujbaş al meu mi-o aduce de pe stradă. Este numită:Zorile unei zile noui. Şi ca să seducă mulţimea, îndată sub titlul se spune: radiofonat de la staţiunea iberică din Madrid, Spania. Toate tertipurile apucăturilor sectare au trecut pe dinainte-mi în chip caleidoscopic, dar ca să spună Studenţii Biliei ca conţintul volantei lor este radiofonat din Madrid, iată ceea ce socot ca cea mai mare temeritate. Şi când ne gândim ce conţine volanta. Citim câteva rânduri: „De veacuri de-a rândul cei săraci au fost tâlhăriţi şi apăsaţi de cătră cei avuţi. Cei avuţi, mândri şi puternici au stăpânit şi cârmuit guvernamentele lumii şi au procedat într’un chip nedrept şi după cum au vrut faţă de muţimea apăsată Ziua cea nouă va îndrepta această nedreptate.“ In ce chip cred studenţii Bibliei că se va face dreptate!? Ei prevestesc căderea tuturor tronurilor, a armatelor, a finanţei!! Iar noi stăm cu mânile în sân?? Foaia volantă îşi face drumul în zeci de mii de exemplare prin ceportori anonimi, cari nu au altă meserie, decât a vinde asemenea lucruri, ba a le distribui chiar gratuit. Şi atunci avem noi atitudine potrivită când stăm nepăsători? Nu vedem organizaţi pe studenţii Biliei, dar să nu uităm că sute de mii citesc ideile lor!!! In atmosfera actuală de respect şi autoritate, care planează asupra lumii nu ştiu cine este mai răspunzător pentru