Biserica şi Şcoala, 1933 (Anul 57, nr. 1-52)

1933-06-11 / nr. 24

No. 24 BISERICA ŞI ŞCOALA Pag. 3 Un ţăran bănăţean către P. Sf. Sa Episcopul nostru GRIGORIE. Ţăranul Ioan Lugojan din Badinţ (Timiş-Torontal) trimite P. Sf. Sale o poezie, pe care o publicăm mai jos şi care a rezultat din efectul pe care articolul: „Ne chiamă poporul“, scris de P. Sf. Sa în Oastea Domnului, l-a exercitat asupra acestui bun creştin şi ostaş al Domnului. Poezia este precedată de următoarea dedicaţie: Prea Sfinţite Vă iubesc Pănă’n lume eu trăiesc Şi Vă rog foarte frumos Mai scrieţi despre Hristos, Am cetit cu interes viu In „Oastea“ de la Sibiu Articolul cel frumos Ce lacrimi din ochi a stors, Şi mă las în sandul meu Să vă vină Dumnezeu. Iată acum şi poezia, întitulată : „O scrisoare către toţi“. Veniţi popor — veniţi cu toţi, Episcopi, Arhierei, preoţi, Să cucerim o mântuire Ce ne va scoate din pierire, Vă cheamă poporul de jos, Vă cheamă prin Iisus Hristos, Vă cheamă toţi la luptă sfântă Ce pe vrăjmaşi îi înspăimântă. Iubiţi creştini — şi voi păstori, Nu fiţi acum nepăsători Ci ’ ntruna să luptaţi cu toţii De acum şi până ’ n ceasul morţii. Mare răspundere voi veţi avea De slasul Domnului de nu veţi asculta, Că Biserica cea vie luptătoare va să fie De acum până ’n vecie, slavă Doamne Ţie, Ioan Lugojan ostaş al Domnului Budinţ — Timiş. Misiuni religioase în Babşa. In Babşa, tractul Belinţ a avut loc la 11 şi 12 Martie o misiune religioasă bine reuşită. Colaboratori ai acestei misiuni, afară de preotul locului, au fost păr. duhovnic Iosif Cioambeş din Şuşanovăţ, păr. Ioan Beleiu din Belinţ, având în frunte pe păr. protopop Iosif Goanţa din Recaş. Misiunea s-a început în 11/111, la 3 oare p. m. cu vecernia oficiata în sobor. Răspunsurile ecteniilor au fost date de corul şcolar pe 3 voci, sub conducerea înv. Dimitrie Goilă din loc. La sfârşitul vecerniei, păr. Cloambeş a ţinut o cuvântare despre modul cum părinţii trebue să-şi crească copiii. După vecernie, la care a participat foarte mulţi credincioşi, s’a oficiat sf. Maslu celor bolnavi, pentru însănătoşare , iar celor sănătoşi, ca mijloc pentru prevenirea boalelor trupeşti şi sufleteşti, înainte de sf. Maslu păr. Beleiu a ţinut o cuvântare despre originea, însemnătatea şi scopul ce se urmăreşte cu împărtăşirea acestei taine; apoi despre condiţiunile cari să cer a fi împlinite, ca credinciosul să-şi ajungă ţinta primind aceasta taină. La oarele 9 seara, în sala mare a casei de educaţie naţională, societatea „Plugarul român“ şi elevii şcoalei primare, în frunte cu învăţătorul locului, au aranjat o şedinţă festivă, cu cântări şi piese teatrale religioase. P. C. părinţi ai misiune!, au onorat cu prezenţa lor aceasta şedinţă. Sala era plină de credincioşi până la ultimul loc. Preşedintele societăţii, păr. F. Mureşan, după ce arată motivul pentru care s’a aranjat şedinţa festivă, salută numărul mare al celor prezenţi, în special însă pe păr, preoţi. Arată apoi, că legea, limba, credinţa străbună şi cultura românească, sunt părţi constitutive specifice sufletului românesc. Urmează piesa: „Lucifer“ în 2 acte, cu învăţătura , că totdeauna binele, adevărul şi dreptatea înving ; apoi piesa: „Cina de taină“ în care Is. Christos în mijlocul apostolilor, prin frângerea pânii şi binecuvântarea vinului, aşază s taină a cuminecăturii, iar la terminarea cinei, descopere pe Iuda ca pe vânzătorul Lui. La 12 Martie, misiunea s’a continuat cu oficierea utreniei şi a s. Liturgii. In decursul s. Liturgii, păr. protopop a ţinut o predică instructiv-religioasă, despre credinţă. In special a amintit, că credincios adevărat este numai acela, care urmează toate cerinţele credinţei, nu numai pe acelea cari îi convin. Află cu bucurie că între credincioşii din Babşa n’a străbătut nici unirea, nici sectarismul, nici alte vicii cari zdruncină viaţa religioasă şi socială a credincioşilor. După rugăciunea amvonului, s’a eşit la monumentul eroilor, unde întru pomenirea şi cinstea celor 34 eroi căzuţi în războiul mondial, s’au adus rugăciuni pentru ertarea păcatelor lor. Intorcându-ne în s. biserică, s’a celebrat un părăstas pentru reposatul fiu al păr. Mureşan. Terminându-se s. liturghie, păr. protopop şi suita sa, au cercetat cursul catihetic condus de păr. Mureşan, în sala de învăţământ a şcoalei, la finea căruia, păr. protopop a adresat cursiştilor un cuvânt de laudă pentru religiozitatea lor.