Evangelischen Gymnasiums zu Kronstadt, Brassó, 1938

pe II. Cele mai de seama evenimente din activitatea liceului Honterus in anul scolar 1938/39, inovatiune aparare pasiva, executate de cātre d-l prof. O. Zeidner, genul apärǎrii pasive al liceului. E vorba de elaborare si schițe, strânse într'un dosar voluminos. In ziua de 15 Februarie, d-l Lt- Col. Veniamin Nițescu, inspector de apărare pasivă pe lângă Ministerul Educației Naționale, controlând aceste lucrări, și-a exprimat mulțumirea deplină. Ministerul Educației Naționale a dispus ca de acum înainte, toate școalele secundare sunt obligate toratului: clasa V-a, conferentele prezenta elevii să la liceul nostru profesoral — și alte conferente de clasă atât fără părinți cât si cu părinții a câte trei elevi de clasă. Aceste conferente au de scop să discute înainte de toate supraincarcarea elevilor, precum și felul cum își folosesc timpul liber, dând ocazia, și părinților de a formula dorințe zilnic, lunare trebuesc relevate ale întregului corp lucrurile de și propuneri. Astfel sau ținut într'o lună vreo șase conferențe cu procese lor trebuind să fie apoi discutat într'o conferență separată lunară și înaintat inspecdeoarece părinții au posibiliîntr'o anumită oră, dorințele și plângerile directorului sau profesorilor. Folosindu-se des de acest drept al lor, nu văd rostul de a-și repeta aceleași dorințe și plângeri a doua oară, într'o anumită conferenta. In ziua de 16 Iunie am primit știrea, îmbucurătoare că d-l ministru al Educației Naționale, vrând să-și dovedească bunăvoința față de minoritățile etnice, a ordonat ca de aci înainte, la examenul de admitere în fie examinați exclusiv de către profesorii lor, sub președinția unui delegat al Ministerului; tot astfel la bacalaureat să fie examinată filosofia în limba maternă a elevului. Incă în toamna anului trecut apăruse noua lege, care obligă pe toți candidații de profesori de a mai face, după patru ani de studii universitare, încă doi ani de probă pedagogică (dintre cari unul la o școală de Stat) și încă un an Serviciu Social. Către sfârșitul anului școlar, liceul nostru a primit pe primul candidat, fiul d-lui preot Roth, fiind atașat d-lui prof. Lang. In ziua de 1 Aprilie a luat sfârșit concediul directorului care s’a pus la dispoziție mai înainte, la sfârșitul lunei Martie, când mai mulți profesori au fost concentrați pentru câteva zile, alții, ca de exemplu la începutul lunei Maiu alți cinci profesori ai liceului au fost obligați să urmeze un iar la apărare pasivă din partea la București — două profesoare de limba franceză, Wagner și Maria Nußbächer, au binevoit să accepte suplinirea orelor de limba franceză, asigurând astfel continuitatea învățământului în toate clasele. 1 Octomvrie, am avut inspecția administrativă a d-lui inspector general C. Giurgiu, 3 Octomvrie a d-lui inspector general S. Țeposu. O inspecție de apărare pasivă ni s'a făcut, cum am amintit mai sus, d-lui locotenent colonel Veniamin Nițescu. De noua orientare La 7 Martie am avut inspecția pedagogică a d-lui inspector general C. Capitolin, iar la 21 Aprilie a d-lui inspector general Țeposu. Delegat al onor. Minister la examenele de fine de an a fost numit d-l prof. Dr. Baciu, iar la examenul de admitere în clasa V-a d-l prof. Eft. Mărculescu. Elevii noștri s'au străduit și în anul școlar trecut de a se prezenta în public și a întrece, pe cât posibil, activitatea colegilor din anii precedenți. a activității lor extrașcolare a dat ea o a ține — pe lângă verbaletatea de dovada care s'a rezultatul Această imensă muncă a-și mai fa publicului. din curs ziua însă n'a avut un rezultat satisfăcător, profesori Ließ și Heidel, agravat, când de de serata lor din 5 Martie pentru mai multe săptămâni, cu productiuni proprii foarte variate și vioaie. · In vremea aceasta critică — d-soarele Elsa care au plăcut mult pm