Buletin de Informare Entomologică Vol. 26 / 2015

2015

Buletin de Informare Entomologică 26: 5-33, 2015 ISSN 1221-5244 print / ISSN 2668-8042 online / nr. art.: BIE26201501 Fauna de lepidoptere dintr-un sat transilvan cu agricultură tradițională (satul Cobor, jud. Brașov) László Rákosy Rezumat. în perioada 8-10.07.2015 au fost făcute investigații lepidopterologice în 10 puncte din jurul satului Cobor (jud. Brașov). Punctele alese au reprezentat principalele tipuri și subtipuri de habitate din zonă. Observațiile diurne au fost suplimentate cu colectări nocturne, utilizând două capcane luminoase portabile, tip găleată și un turn luminos cu bec 125W alimentat de generator, în doar două zile de observații și colectări au fost înregistrate 379 specii de lepidoptere, din care 29,2% (90 specii) aparțin celor diurne. Pentru menținerea diversității floristice și faunistice în fiecare din cele 10 puncte investigate, au fost făcute recomandări de utilizare a terenurilor prin agricultura tradițională. Cuvinte cheie: Lepidoptera, faunistică, Transilvania, agricultura tradițională, pajiști Abstract: During 8-10.07.2015 lepidopterological invetigations were made in 10 locations around Cobor village (Brașov county), the chosen locations represented the main types and subtypes of the habitats in this area. The daytime observations were suplemented with nightly collections, using two portable light traps, bucket type and a light tower with a 125W bulb powered by a generator. Injust two days of observations and collections 379 species of lepidoptera were recorded, of which 29,2% (90 species) belong to the diurnal ones. In order to maintain floristic and faunal diversity in each of the 10 locations investigated, recommendations were made for land use through traditional agriculture. Key words: Lepidoptera, faunistic, Transilvania, traditional agriculture, grasslands Localizare geografică Satul Cobor (Kiweri, Kobor) este atestat documentar ca așezare săsească în anul 1206. După ce așezarea a fost pîrjolită iar populația ucisă sau târâtă în robie de turci în anul 1432, vatra satului este încet, încet populată de către secui (Heltmann & Servatius 1993). Localitatea este situată într-o microdepresiune a Podișului Transilvaniei, cu accesibilitate auto dinspre Făgaraș și / sau Rupea, trecând prin satul Felmer, sau pe drumul Ungra-Ticușu-Cobor, desprins din șoseaua E60. Satul este situat la o altitudine de cca 450m, cu dealuri înconjurătoare care uneori depășesc 600m (Fig. 1). Populația actuală este de cca 550 locuitori, de naționalitate maghiară, română și rromi. Solurile sunt în general soluri brune acide și brune luvice, uneori afectate de eroziune. Pădurile care acoperă dealurile sunt de amestec gorun-carpen-fag, sau predominant gorun. Deseori pădurile naturale au fost înlocuite cu plantații de pin și salcâm. In zonele mai joase, pădurile de gorun au fost înlocuite de terenuri agricole, care, in ultimii 25 de ani s-au transformat în mare parte în pajiști mezofile ca Festuca rubra, Agrostis tenuis, Agrostis capilaris, Briza media, Anthoxanthum odoratum, Poa pratensis, Brachipodium pinnatum, Dactylis glomerata, Bromus sp. utilizate ca pășuni sau fânațe.