Buletin de Informare Entomologică Vol. 27 / 2016

2016

Buletin de Informare Entomologică 27: 5-6. 2016 ISSN 1221-5244 print / ISSN 2668-8042 online / nr. art. BIE27201601 Bere Carol (2.08.1955-29.12.2016) Bere Carol s-a născut la 2 august 1955 la Cluj. Tatăl său, Kovács Karol s-a interesat de asemenea de insecte și mai ales de fluturi. Relația dintre ei nu a fost armonioasă, de unde și hotărârea lui Adi (cum și-a dorit să-și spună) de a-și schimba numele în Bere. In 1976, după efectuarea stagiului militar în termen redus, autorul acestor rânduri revine la Cluj pentru a începe studiul biologiei la Facultatea de Biologie, Geologie și Geografie. încă din toamna acelui an i-am cunoscut pe cei trei tineri lepidopterologi clujeni, Bere Carol (Adi), Rudolf Nemeș (Miky) și Anton Kovrig (Tony). întâlnirile ocazionale dar săptămânale erau la Tony, care locuia central, foarte aproape de Biblioteca Centrală Universitară. Eram toți de aceeași vârstă, la început de drum, dar pasionați și dornici de a contribui serios la cunoașterea faunei de Lepidoptere din Cluj și împrejurimi. Exemplul de urmat erau profesorii universitari Adriano Ostrogovichi și Ștefan Péterfi, care au realizat importante colecții științifice din împrejurimile Clujului. Cu toții aveam deja cunoștințe elementare, cunoșteam tehnicile de colectare pe timp de zi și de noapte, aveam câteva deteminatoare. La reuniunile noastre și la activitățile pe teren participau și ing. Goia Marin și Manoliu Marg Vladimir, echipa devenind astfel cea mai numeroasă din țară. Miky experimenta mereu noi surse de lumină pentru colectările de noapte. Adi testa intensitatea becurilor cu vapori de mercur, iar cu diferitele rețete de fagontractanți (marmeladă, miere, faină, vin, țuică, esențe, etc). Tony facea fotografii alb-negru și color, întrecându-se cu Miky. Ne întâlneam des pentru a schimba păreri și mai ales pentru a ne arăta materialul colectat. Cheile Baciului din Cluj și Cheile Tureni, unde puteam amplasa becuri cu vapori de mercur, erau locuri frecvente de întâlnire și colectare. Absolvent al Liceului Gh. Barițiu, Adi obține și o calificare ca electrotehnist. La scurt timp însă, pentru mai multă mobilitate îl găsim șofer pe un camion. Deseori, seara oprea prin pădurile din împrejurimi și colecta la lumina farurilor sau la tuburi fluorescente alimentate de la acumulatorul mașinii. El ne aduce informații despre pădurile din județ, pe care noi încă nu le cunoșteam. Colecțiile, datele și informațiile despre fluturi creșteau rapid. într-una din nopți, era intr-o toamnă. Ady are un accident grav cu camionul, soldat cu multiple fracturi la ambele picioare, coaste, bazin. După o lungă spitalizare în care s-a zvonit ca va pierde un picior, Adi ajunge acasă, dar fără posibilitatea de a se ridica pe picioare. îngrijit de soție și deseori vizitat de noi, Adi se lupta cu invaliditatea. Se supune unor operații repetate pe parcursul mai multor ani și în final reușește să se ridice pe ambele picioare, dar se deplasează greu. Aproape de fiecare dată când mă întorceam de pe teren, treceam pe la Adi. Era dorința și rugămintea lui. Din toată sărăcia, soția lui îmi pregătea cartofi prăjiți cu un ochi și mujdei de usturoi. Nicăieri și niciodată altundeva nu am mai regăsit acest gust păstrat adânc în amintirea tinereții. Eram încă în perioada anilor dinainte de 1980. Fluturii de zi nu mai erau pentru el de mare actualitate, dar se concentra și mai mult asupra celor de noapte. Colecția începe să crească iar. Conduce din nou mașina. Face dese colectări în localitățile Jucu de Sus, Buru, Arieșeni, dar și în multe alte ’’puncte fierbinți” din împrejurimile Clujului. Se deplasează și în Dobrogea, Băile Herculane,