Buletin de Informare Entomologică Vol. 27 / 2016

2016

Lacu Roșu, etc. în anul 1992, colecția sa, de cca. 7000 exemplare, preparate și etichetate este achiziționată de autorul acestor rânduri. Motivul exprimat al distanțării de colecție a fost divorțul și nevoia de a avea o mașină după această neplăcută etapă din viață. După divorț, se mută de pe strada Republicii unde-mi era aproape zilnic în drum. Instalat într-un apartament improvizat, aproape de Fabrica de Bere ’’Ursus”, continuă să colecteze. Pe lângă mica pensie de invalid gradul II, încearcă să se susțină financiar reparând aparatură electronică casnică. Pe lângă colectările de noapte la care este mereu însoțit de cei mai tineri ’’învățăcei”, reușește să capaciteze 1-2 tineri pentru colectarea fluturilor diurni. Colecția crește din nou, dar condițiile de depozitare sunt precare și dăunătorii colecțiilor acționează. Anii trec, lipsa de mișcare fizică facilitează acumularea în greutate corporală. De la un an la altul, Carol Bere se mișcă tot mai greu. Apar și alte probleme de sănătate. Pasiunea pentru fluturi însă nu scade. Deplasările pe teren sunt înlocuite cu creșterea fluturilor în terarii pe balcon și în apartamentul improvizat. Și cu această activitate are succes, reușind să obțină fluturi adulți la numeroase specii dintre care și unele rare. Tot în această perioadă, se intensifică schimburile cu diverși colecționari din țară și chiar din străinătate. Ultimii ani din viață se caracterizează printr-o intensă activitate pe facebook. Adi răspunde la întrebări, determină după fotografii, oferă sfaturi, îndemnuri, este omniprezent. Carol Bere, a fost membru fondator al Societății Lepidopterologice Române și a participat la numeroase activtăți organizate de societate. Pe parcursul activității sale lepidopterologice a reușit să colecteze și să semnaleze numeroase specii rare (Enterpia laudeti de pe Valea Arieșului, Cucullia scopariae și Catopta thrips (Jucu, Cluj) Gortyna moesiaca (Băile Herculane), Gortyna cervago (Hagieni) ș.a. A publicat două articole științifice alături de L. Rakosy. Boala incurabilă l-a răpus pe data de 29 decembrie 2016. Colecția sa și observațiile notate de-a lungul timpului au ajuns in Italia, la tânărul său colaborator Radu Cristian Marian, ca care-n parte a și realizat-o. Un alt colaborator apropiat din ultimii ani de viață a fost Lucian Pascal, cu care a făcut colectări la Viișoara (Dealul cu fluturi), Cheile Tureni, Rimetea, Făget-Cluj, etc. Lepidopterologii clujeni împreuă cu cei din toată țara, își iau rămas bun de la Carol Bere (Adi). Fie ca primii fluturi din primăvara anului 2017 să-și fluture aripile în memoria prietenului nostru, care a trăit prin și pentru ei. Lucrări publicate. Rákosy L. Bere C. 1990. Cucullia scopariae Dorfmeister 1853 în fauna României (Lepidoptera: Noctuidae). (Cucullia scopariae in der Fauna Rumäniens). Analele Banatului. St. nat. 2: 89-91. Rákosy L. & Bereg. 1996. Nyctiodes dalmatina (E Wagner 1909) in der Fauna Rumunens (Lepidoptera, Geometridae). Bul. inf. Soc. lepid. rom. 7(1-2): 3-5. László Rákosy Department of Taxonomy and Ecology Babeș-Bolyai University, Clinicilor 5-7 Cluj-Napoca, RO-400006, Romania E-mail: laszlo.rakosy@ubbcluj.ro 6