Buletinul Oficial, 1959 (Anul 8, nr. 1-31)

1959-01-14 / nr. 1

L BULETINUL OFICIAL AL MARII ADUNARI NAȚIONALE Nr . DECRET pentru modificarea Codului penal Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române, decretează : Art. I. — Codul penal se modifică după cum urmează : 1. Articolul 157 pet. 1 lit. a va avea următorul cuprins : Art. 157 pet. 1 lit. a. Dacă pedeapsa este moartea, se aplică munca silnică pe viață sau se poate aplica munca silnică pe timp mărginit, iar dacă pedeapsa este munca silnică pe viață, se aplică munca silnică pe timp mărginit sau se poate aplica temnița grea. 2. La articolul 207 se introduce un nou alineat final, cu următorul cuprins : „Tentativa la săvîrșirea infracțiunii prevăzute în alin. 1, se pedepsește ca și infracțiunea consumată". 3. Articolul 209 va avea următorul cuprins : Art. 209. — Constituie infracțiunea de uneltire contra ordinii sociale și se pedepsește : 1. Cu munca silnică de la 15—25 ani și degradarea civică de la 5—10 ani, faptul de a iniția sau constitui, în țară sau în străinătate, organizații sau asociații care au drept scop schimbarea ordinii sociale existente în stat sau a formei de guvernămînt democratice, ori de a activa în cadrul unei asemenea organizații sau asociații, ori de a adera la acestea. Cînd fapta prezintă un caracter deosebit de grav, pedeapsa este moartea. 2. cu închisoare corecțională de la 3—10 ani și interdicție corecțională de la 3—5 ani . a) faptul de a face propagandă, agitație sau de a întreprinde orice acțiuni pentru schimbarea ordinii sociale existente în stat sau a formei de guvernămînt democratice sau din care ar rezulta un pericol pentru securitatea statului ; b) faptul de a ajuta în orice mod vreo organizație sau asociație din cele arătate la act ori de a face propagandă sau întreprinde acțiuni în favoarea acestora ori a membrilor lor. In cazul în care faptele prevăzute la lit. a și b prezintă un caracter deosebit de grav, pedeapsa este munca silnică de la 5—25 ani și degradarea civică de la 5—10 ani. Tentativa se pedepsește ca și infracțiunea consumată. 4. După articolul 218 se introduce articolul 2181 cu următorul cuprins : Art. 2181. — Tentativa la săvîrșirea infracțiunilor prevăzute în art. 210—214 inclusiv se pedepsește ca și infracțiunea consumată. 5. Articolul 228 va avea următorul cuprins : Art. 228. — Acela care, avînd cunoștință despre săvîrșirea vreuneia dintre infracțiunile prevăzute în Cartea II, Titlul I Capitolul I Secțiunile I și II, Capitolul II Secțiunea I art. 207 alin. 1 și art. 209 pet. 1, Secțiunea I bis, Secțiunea II art. 210—214 inclusiv, Capitolul V art. 227 și 2271, omite să denunțe aceasta comite infracțiunea de omisiune a denunțării și se l epsește cu închisoare corecțională de la 3—10 ani și interdicție corecțională de la 1—5 ani. Nu se pedepsesc persoanele care, mai înainte de orice urmărire, vor fi încunoștiințat autoritățile competente despre infracțiune sau care, chiar după ce vinovații au fost descoperiți sau după ce s-a început urmărirea, au înlesnit arestarea acestora. 6. După articolul 228 se introduce art. 2281 cu următorul cuprins : Art. 2281. — Actele pregătitoare la săvîrșirea infracțiunilor menționate în art. 228 alin. 1 se pedepsesc ca și infracțiunea consumată. 7. Articolul 231 va avea următorul cuprins: Art. 231. — In cazurile art. 227 nu se pedepsesc acei care, făcînd parte dintr-un complot, îl denunță autorităților, mai înainte de a îi fost descoperit și de a se fi început săvîrșirea faptei proiectate. De asemenea, nu se pedepsesc acei care, după începerea executării vreuneia din infracțiunile cuprinse în acest titlu, le denunță autorității, mai înainte de a fi descoperite și în timp util, astfel ca să fie împiedicată consumarea lor. Acei participanți care, după ce urmărirea a fost începută sau infractorii descoperiți, vor înlesni arestarea acestora, se pedepsesc în caz de crimă cu închisoare corecțională de la 3—10 ani, iar în caz de delict cu o pedeapsă cuprinsă între minimul special al pedepsei și jumătatea acestui minimum. 8. In locul alineatelor 2, 3 și 4 ale articolului 236 se introduc următoarele alineate : Dacă fapta prezintă un pericol social deosebit, datorită frecvenței faptelor de aceeași natură sau a gravității urmărilor provocate, se va putea aplica oricare dintre pedepsele mai grave, prevăzute mai sus, decît cea corespunzătoare valorii pagubei produse, chiar și pedeapsa cu moartea. Tentativa se pedepsește ca și infracțiunea consumată. In cazul în care nu se poate stabili valoarea pagubei ce urma să fie produsă, se va aplica, în raport cu împrejurările concrete ale săvîrșirii faptei, oricare din pedepsele prevăzute în alin. 1 de la lit. a—h. Instigatorii, complicii, tăinuitorii și favorizatorii se pedepsesc ca și autorul, în afară de cazul în care pedeapsa prevăzută pentru autor este moartea, cînd pentru complici, tăinuitori și favorizatori pedeapsa este munca silnică de la 15—25 ani, confiscarea totală a averii și degradarea civică de la 3—10 ani. In cazul cînd persoanele prevăzute in alineatul precedent nu au cunoscut valoarea pagubei produse, se va aplica, în raport cu împrejurările concrete ale faptei, oricare dintre pedepsele prevăzute în alin. 1 de la lit. a—h, fără a se putea însă depăși pedeapsa nevăzută de lege pentru infracțiunea comisă de autor. 3