Buletinul Oficial, 1968, Partea 3 (Anul 4, nr. 1-210)

1968-04-08 / nr. 61

256 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, PARTEA a IlI-a, Nr. 61 Este pe deplin firesc ca noile realități ale țării — economice, sociale, politice și culturale — să-și găsească reflectarea pe planul dreptului, expresie a voinței și năzuințelor poporului de asigurare a progresului multilateral al patriei. Constituția Republicii Socialiste România, legea fundamentală a statului, consacră cuceririle istorice ale poporului, cele mai de seamă drepturi de care se bucură cetățenii, creează ordinea de drept necesară pentru înaintarea țării pe calea desăvîrșirii construcției noii orînduiri, a dezvoltării democrației socialiste. In conformitate cu prevederile Constituției, întregul sistem de drept trebuie pus de acord cu realitățile actuale ale societății noastre. „Dreptul socialist — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu la Conferința Națională a partidului — trebuie să oglindească schimbările profunde economice și social-politice care au avut loc in procesul revoluției și al construcției socialiste. Normele de drept trebuie să consacre și să apere cuceririle fundamentale ale poporului nostru, să asigure dezvoltarea avutului obștesc, exercitarea drepturilor și libertăților cetățenești. în ansamblul normelor de drept, un loc important îl deține legislația penală care, determinind faptele ce constituie infracțiuni și stabilind pedepsele corespunzătoare pentru aceste încălcări ale legii, contribuie în mod eficient la apărarea și consolidarea cuceririlor obținute de poporul nostru, la reglementarea raporturilor dintre individ și societate, dintre cetățenii țării, în spiritul respectării principiilor socialismului, a drepturilor și libertăților democratice. Codul penal în vigoare, adoptat cu mai mult de 30 de ani în urmă, cuprinde numeroase prevederi învechite și, în ansamblul său, în pofida modificărilor și completărilor ce i s-au adus în decursul anilor, este depășit. Fiind elaborat în alte condiții istorice, el nu corespunde realităților noi, concepțiilor contemporane privitoare la aprecierea caracterului infracțional al unor fapte, la mijloacele de prevenire și combatere a acestora, la rolul pedepsei ca măsură de îndreptare și reeducare a infractorilor, precum și de prevenire a săvîrșirii de noi infracțiuni. A devenit astfel necesară elaborarea unui nou cod penal care să corespundă cerințelor etapei actuale de dezvoltare a țării. Proiectul noului cod penal a fost întocmit de către un colectiv de specialiști din cadrul Ministerului Justiției, Procuraturii Generale, Tribunalului Suprem, Ministerului Afacerilor Interne, Institutului de Cercetări Juridice al Academiei, cu consultarea a numeroși teoreticieni și practicieni ai dreptului. La elaborarea proiectului s-a pornit de la prevederile Constituției țării, a fost utilizat tot ceea ce s-a dovedit valoros în știința juridică românească și in practica noastră judiciară, au fost consultate legislația și literatura de specialitate din celelalte țări socialiste, precum și din alte țări, avîndu-se mereu în centrul atenției condițiile specifice țării noastre. Proiectul noului cod penal a fost prezentat de către Consiliul de Miniștri Comitetului Execuții al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, care l-a examinat și a hotărît să fie supus dezbaterii specialiștilor, precum și a maselor largi de oameni ai muncii, urmînd să fie pus in discuția Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român și apoi înaintat spre legiferare Marii Adunări Naționale. Oglindind realitățile sociale actuale ale țării, dezvoltarea democrației socialiste, și exprimînd grija deosebită pentru întărirea legalității, proiectul codului penal este conceput pe principiul fundamental că numai legea este aceea care stabilește faptele antisociale ce constituie infracțiuni, determină pedepsele și măsurile educativ-preventive ce urmează să se aplice persoanelor care au comis astfel de fapte. întreaga alcătuire a proiectului de cod penal urmărește să creeze condiții pentru ca nimeni să nu fie tras la răspundere penală pentru o faptă pe care legea nu a considerat-o infracțiune în momentul săvirșirii ei și nici să nu fie supus la executarea vreunei pedepse neprevăzute de lege. Este cunoscut că în trecut s-au petrecut abuzuri, încălcări ale legalității și interpretări arbitrare ale legii, care au avut drept consecințe trimiterea în judecată și condamnarea unor oameni fără dovezi temeinice, aplicîndu-se astfel împotriva unor cetățeni măsuri cu caracter penal nejustificate de actele și manifestările acestora. Prevederile proiectului noului cod penal creează o puternică garanție pentru a preveni săvîrșirea unor asemenea abuzuri și ilegalități, pentru desfășurarea întregii activități judiciare cu respectarea strictă a Constituției, a legilor țării, în același timp, pentru ca societatea noastră să fie apărată împotriva infractorilor, a daunelor pe care aceștia le pot aduce, reglementările cuprinse în proiectul codului penal urmăresc ca toți cei care încalcă legea penală să fie pedepsiți, potrivit vinovăției lor. Toate acestea dau o puternică expresie conținutului social al proiectului de cod penal, rolului ce revine acestui important instrument juridic în întărirea legalității, în promovarea intereselor fundamentale ale societății socialiste și, totodată, în asigurarea exercitării depline a drepturilor și libertăților cetățenești. Inspirîndu-se din principiile dreptului nostru socialist, respectînd prevederile Constituției, normele cuprinse in proiectul codului penal au menirea să apere cuceririle revoluționare ale poporului, orîndurea socială și de stat, suveranitatea și independența țării, avuția națională, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor, întreaga ordine de drept. Considerînd că infracțiunile împotriva orînduirii socialiste, împotriva a ceea ce poporul nostru a cucerit prin lupte grele și îndelungate, constituie crimele cele mai grave față de popor, proiectul codului penal prevede pedepse aspre împotriva acelora care săvirșesc acțiuni contra securității statului sau capacității sale de apărare. In condițiile orînduirii noastre, cînd progresul economic al țării și ridicarea bunăstării întregului popor depind de creșterea și consolidarea proprietății socialiste, apărarea acestei proprietăți reprezintă o îndatorire fundamentală a tuturor cetățenilor. Tot ceea ce lezează proprietatea obștească, de stat sau cooperatistă, 2