Buletinul Oficial, mai-august 1972, Partea 3 (Anul 8, nr. 106-235)

1972-06-23 / nr. 166

1080 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, PARTEA a III-a, Nr. 166 mărturie grăitoare a sentimentelor de prietenie și solidaritate pe care poporul român le nutrește față de poporul cambodgian. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, secretarul general al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu, și șeful statului Cambodgia, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik, au avut convorbiri, la care au participat : Din partea română : Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri ; Janos Fazekas, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri ; Ștefan Andrei, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român ; Corneliu Mănescu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ministrul afacerilor externe ; Aurel Duma, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, șef de secție la Comitetul Central al Partidului Comunist Român ; Marin Alexie, ambasadorul Republicii Socialiste România acreditat pe lîngă șeful statului Cambodgia. Din partea cambodgiană , leng Sary, trimis special al părții din interior a Frontului Unit Național al Cambodgiei (F.U.N.C.) și a Guvernului Regal de Uniune Națională (G.R.U.N.C.) ; Larin Chirak, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ministrul afacerilor externe al G.R.U.N.C. ; Huot Sambath, membru al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ambasador al Regatului Cambodgia în Republica Socialistă România ; Thiornn Prasith, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al F.U.N.C. și ministru însărcinat cu coordonarea eforturilor luptei pentru eliberare națională . Alteța Sa prințul Sisowath Methavi, director de cabinet al șefului statului. In cadrul întîlnirilor și convorbirilor, care s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, de prietenie și înțelegere reciprocă, cele două părți s-au informat reciproc asupra preocupărilor actuale ale popoarelor român și cambodgian, au examinat etapa actuală și perspectivele relațiilor bilaterale și au efectuat un larg schimb de vederi cu privire la probleme ale vieții internaționale, îndeosebi situația din peninsula Indochina. Președintele Nicolae Ceaușescu a făcut o prezentare a activității intense desfășurate de poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, pentru înfăptuirea amplului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, adoptat la cel de-al X-lea Congres al partidului. Șeful statului Cambodgia, Alteța Sa Regală prințul Norodom Sianik, a informat despre evoluția situației din Cambodgia, scoțînd în evidență lupta neabătută și fără compromis dusă de poporul cambodgian și de forțele sale armate populare de eliberare națională sub conducerea Frontului Unit Național al Cambodgiei și Guvernului Regal de Uniune Națională al Cambodgiei împotriva agresiunii imperialiștilor americani și împotriva valeților lor, trădătorii de la Pnom Penh, pentru restaurarea suveranității și integrității teritoriale a țării, pentru edificarea unei Cambodgii independente, pașnice, neutre, democrate și prospere. El scos, de asemenea, în relief victoriile strălucite ale poporului cambodgian obținute pe plan militar, politic și diplomatic în ultimii doi ani și, mai ales, pe cele obținute recent la Pnom Penh și în suburbiile sale ca și în numeroase provincii, unde 27 de baze și poziții strategice importante, deținute de către mercenarii de la Saigon și trădătorii de la Pnom Penh, au fost în întregime lichidate și controlate de către forțele armate populare de la Swayreng, de la Preyveng, de la Kampet și de la Takeo. Toate aceste victorii au permis o nouă lărgire a zonelor eliberate, care reprezintă în prezent peste opt zecimi din teritoriul național, cu peste șapte zecimi din populație; în fața amenințării prăbușirii totale grăbite de aceste noi victorii, agresorii imperialiști și trădătorii de la Pnom Penh și-au intensificat febril manevrele politice și diplomatice înșelătoare pentru a încerca să dea o aparență de legalitate regimului fantomă al clicii Lon Nol-Sirik Matak- Son Ngoc Thakh prin „referendum" și mascarada „alegerilor", prin încercarea „soluțiilor de compromis" între Frontul Unit Național al Cambodgiei și trădătorii de la Pnom Penh, prin așa-zisele „conferințe internaționale", printr-o pretinsă reconciliere națională, prin „încetarea pe loc a focului", prin intervenții ale organizațiilor internaționale. Partea cambodgiană a denunțat și respins din nou toate aceste manevre, care nu vizează decit prelungirea și intensificarea războiului de agresiune imperialist în Cambodgia și în Indochina. Procedînd la o trecere în revistă a principalelor evenimente în desfășurare pe arena internațională și analizînd fenomenele majore și dezvoltarea lor, cele două părți au subliniat convingerea lor că tendința dominantă a epocii actuale o constituie consolidarea și influența crescândă a forțelor păcii, democrației și progresului social. Evoluția 2