Ceahlăul, octombrie-noiembrie 1969 (Anul 2, nr. 503-555)

1969-11-19 / nr. 545

f b tt V y * Hm. Al COMITETULUI JUDEȚEN NEAMȚ AL P.C.R. Și al CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul II Nr. 545 Miercuri 19 noiembrie 1969 4 pagini — 30 bani LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România și-a continuat, marți dimineața, lucrările celei de-a treia sesiuni a celei de-a șasea legislaturi. în sală se aflau deputații Marii Adunări Naționale, precum și numeroși invitați — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști. Erau prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, corespondenți ai presei străine. Deputații și invitații au întîmpinat cu puternice și îndelungi aplauze sosirea în sala de ședințe a tovarășilor : NICOLAE CEAUȘESCU, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vilcu. Trecîndu-se la punctul 2 de pe ordinea de zi, deputatul Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne, a prezentat expunerea la proiectul de lege privind organizarea funcționarea miliției. Raportul Comimisiei pentru consiliile populare și administrația de stat și al Comisiei juridice la acest proiect de lege a fost prezentat de deputatul Dumitru Balalia, președintele Comisiei pentru consiliile populare și administrația de stat. La dezbaterea proiectului de lege au luat cuvîntul deputații Simion Dobrovici, prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, și Ioan Benko, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Mureș. După discutarea pe articole, Marea Adunare Națională a adoptat prin vot secret, cu bile, Legea privind organizarea și funcționarea miliției. La următorul punct de pe ordinea de zi, deputatul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste. Deputatul Aurel Vijoli, președintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii și al Comisiei juridice. In legătură cu proiectul de lege supus dezbaterii, au luat cuvîntul deputații Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean Satu (Continuare in pag. a II-a) Expunerea la proiectul de lege privind organizarea și funcționarea miliției prezentată de deputatul CORNELONESCU, ministrul afacerilor interne Proiectul de lege pe care-l prezentăm este menit să definească rolul, organizarea și funcționarea miliției române — una din pîrghiile de înfăptuire a politicii partidului și statului nostru în domeniul apărării cuceririlor revoluționare ale poporului — și să contribuie la ridicarea nivelului muncii desfășurate de organele de miliție în apărarea proprietății socialiste și personale ale cetățenilor, a drepturilor și intereselor lor legale, menținerea ordinii și liniștei publice. în proiect sînt prevăzute atribuții privind apărarea proprietății socialiste — temelia orînduirii noastre — și a celei personale a cetățenilor, prevenirea și descoperirea cu operativitate a infracțiunilor, identificarea și prinderea infractorilor. De asemenea, sunt prevăzute atribuții referitoare la apărarea drepturilor și intereselor legale ale persoanelor, siguranța circulației pe drumurile publice, eliberarea și controlul actelor de trecere a frontierei, ținerea evidenței populației și eliberarea actelor care certifică identitatea, domiciliul și cetățenia. Stabilind distinct atribuțiile și sarcinile organelor miliției, precum și mijloacele de realizare a acestora, proiectul este clădit pe principiul respectului față de lege, față de ora și adevăr, în acest sens în proiect se prevede că organele miliției își desfășoară întreaga activitate pe baza și nu executarea legii. Referindu-mă la unele atribuții mai importante ale miliției, în legătură cu care proiectul de lege aduce unele elemente noi, unele precizări și clarificări necesare, menționez faptul că se stabilesc condițiile în care ofițerii și subofițerii întreprind măsuri milițienești în scopul combaterii infracționismului și menținerii ordinii. (Continuare in pag. a IV-a) Expunerea la proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste prezentată de deputatul FLOREA DUMITRESCU, ministrul finanțelor Vă rog să-mi permiteți să vă prezint, din însărcinarea Consiliului de Miniștri, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestiunea bunurilor organizațiilor socialiste. Cu deosebită fermitate a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, în raportul prezentat la Congresul al X-lea, necesitatea stringentă de a introduce o ordine riguroasă în administrarea avutului obștesc, în gospodărirea unităților și în utilizarea mijloacelor materiale și bănești, de a veghea cu toată hotărîrea la folosirea judicioasă a bunului public, în general, se poate afirma că unitățile economice și bugetare s-au preocupat îndeaproape într-o măsură tot mai mare, de administrarea și gestionarea corespunzătoare a valorilor materiale și bănești ce , le-au fost încredințate. Totuși, trebuie arătat că activitatea gestionară nu a ținut pasul cu necesitățile și cerințele actualei etape de dezvoltare a societății noastre. Sunt cazuri cînd normele privind gestionarea bunurilor nu se respectă, nu se fac la timp inventarierile, ori se fac superficial, nu se ține la zi și corect evidența bunurilor, nu se asigură depozitarea și paza lor în condiții corespunzătoare, iar uneori sunt angajați gestionari nepregătiți sau (Continuare în pag. a II-a) Sărbătorirea majoratului Trecînd pragul celor 18 ani, aproape 200 de elevi ai Liceului nr. 2 din Roman au fost sărbătoriți recent de colegii lor. După caldele felicitări adresate, în numele conducerii școlii de către directorul adjunct Aurel Mihai, formațiile artistice ale liceului au prezentat un program variat și bine închegat. Dansul a completat apoi, în chip fericit, o seară plăcută și educativă. Ce oferă nou magazinul dvs. ? Am vizitat în cursul zilei de ieri raionul de confecții pentru femei al supermagazinului „Unic" din Piatra Neamț fiind însoțiți de Lucia Adochiței, responsabila raionului. — Să începem prezentarea noutăților dumneavoastră cu articolele dedicate celor mai tinere cumpărătoare 5 adolescentele. — Pentru ele ne-au sosit chiar astăzi două produse care vor fi, fără îndoială, mult apreciate și solicitate , fuste din vinilin brocat, în diferite culori (negru, două nuanțe de verde, grena și bleumarin) avind grosimile 43 și 45 (119 lei) și rochii din stofă în carouri, croială sport, cu buzunare, nasturi metalici și lănțișoare (mărimile 43 și 45 . 295 lei). Ambele articole sunt executate la F.C.T. București. — Iar pentru femei... — în primul rînd, le recomandăm raglanele din material de fîș, confecționate de Cooperativa „Mureșul" (mărimile 44—46 la 339 lei; 48—50 la 354 lei; 52—370 lei; 54—389 lei). „Trecînd" la un sezon mai rece, menționăm pardesiile cașerate pe buret, cu fețe din bumbac mercerizat și guler de catifea ferată, executate de F.C.T. București (mărimi 46—48 la 383 lei, 50—52 la 394ei). Iar pentru sezonul... cel mai rece, oferim modele noi de paltoane din blană naturală și guler de blană confecționate de I.I.S. „Vidra" din Orăștie : mărimile 46—48 (2430 lei) și 50—52 (2506 lei). — Așadar, articole pentru toate capriciile gustului și ale... sezonului. TRAGEREA EXCEPȚIONALĂ LOTO Extragerea I: 11, 87, 18,82, 59, 75, 46, 63, 80, 16, 42, 32.5. Extragerea a II-a : 61, 83, 19, 46, 45, 84, 89, 1 6, 54, 25. 58. § Extragerea a lll-a: 28, 75, 21, 30, 84, 8, 24, 69, 9, 60, 82, 53. î Extragerea a IV-a : 6, 33, 30, 81, 31, 44, 42, 61, 26, 76, 9, 78. § Extragerea a V-a : 77, 71, 37, 79, 83, 40, 61, 7, 3, 80, 24, 04.$ Fond de premii: 1.317.730 Lei. 51 I Mmmummmimitiiriimir mi M Himui Miiii Milliim/un/innM: Sub egida Frontului Unității Socialiste Consfătuir de lucru cu deputații împlinirea unui an de la Constituirea Frontului Unității Socialiste — organism politic permanent, larg democratic și cu caracter reprezentativ — ne permite să aruncăm o privire retrospectivă asupra activității consiliilor locale ale Frontului Unității Socialiste din județul nostru. Anul care s-a scurs de la formarea Frontului Unității Socialiste a confirmat o dată în plus că acest organism politic asigură un larg cadru organizatoric înfăptuirii cooperării tuturor organizațiilor obștești și de masă, sub conducerea Partidului Comunist Român, în scopul realizării programului stabilit de cel de-al X-lea Congres al partidului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru a asigura progresul material și spiritual al patriei. Consiliile locale ale Frontului Unității Socialiste din județul nostru au acționat ca un adevărat catalizator al energiilor muncitorilor, țăranilor și intelectualilor de pe meleagurile nemțene pentru consolidarea orînduirii noastre socialiste, cimentarea coeziunii tuturor celor ce muncesc pe văile Bistriței și Siretului, pentru afirmarea activă a organizațiilor de masă și obștești în viața politică și socială a județului, pentru dezvoltarea continuă a democrației socialiste. Pe această linie se înscrie participarea activă la organizarea și desfășurarea campaniei electorale pentru alegerea deputaților în organul suprem și cele locale ale puterii de stat, participarea la dezbaterea publică a documentelor pentru cel de-al X-lea Congres al partidului. La aceasta, aș adăuga dezbaterea publică, organizată sub egida Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste a unui proiect de hotărîre a Consiliului popular județean privind îmbunătățirea și fertilizarea pajiștilor naturale, cum și organizarea unor studii și consultări cu specialiștii pe diferite teme vizînd dezvoltarea economiei locale, în același timp suntem conștienți și de faptul că multe consilii locale ale Frontului Unității Socialiste din județ nu desfășoară încă o activitate mai susținută cu caracter permanent. PETRE RISIPEANU, secretar al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste în această ordine de idei considerăm că consiliile locale ale Frontului Unității Socialiste — îndeosebi cele municipale și orășenești — pot și trebuie să inițieze de sine stătător sau în colaborare cu organele de stat și economice competente, dezbateri publice pe teme care interesează realmente opinia publică. Credem că îmbunătățirea deservirii populației prin unitățile comerciale și prestări de servicii, amplasarea și dezvoltarea rețelei comerciale, ca și a celei sanitare, organizarea și folosirea transportului în comun, folosirea resurselor locale pentru dezvoltarea economică a localităților, ar putea constitui tot atîtea teme în care se impune consultarea opiniei publice. Desigur, consiliilor locale ale Frontului Unității Socialiste, se revine în același timp sarcina de a urmări finalizarea observațiilor și sugestiilor juste, a concluziilor ce se desprind din aceste dezbateri, în contextul preocupărilor actuale ale organelor locale ale Frontului Unității socialiste se înscrie și organizarea unor acțiuni cu deputații. Pornind de la principiul că consiliile Frontului Unității Socialiste sunt cele care au propus alegerea deputaților și de la faptul că ele trebuie să desfășoare o activitate permanentă putații, urmărind modul cu decum aceștia își îndeplinesc mandatul, în aceste zile au loc la comune (după ce s-au desfășurat în orașe) consfătuiri ale deputaților organizate și conduse de consiliile locale ale Frontului Unității Socialiste. Consfătuirile deputaților constituie un bun prilej pentru a analiza activitatea depusă de deputați în circumscripțiile lor electorale, legătura cu alegătorii, pentru rezolvarea preocuparea propunerilor făcute de aceștia, participarea deputaților la sesiuni și la elaborarea și înfăptuirea hotărîrilor consiliilor populare în care au fost aleși. Totodată, consfătuirile trebuie să fie folosite și pentru a informa pe deputați despre cele mai importante și actuale aspecte economice, sociale și gospodărești care se ridică în comuna respectivă ca și despre sarcinile imediate și de perspectivă ce revin deputaților. Consfătuirile organizate de consiliile locale ale Frontului Unității Socialiste cu deputații vor facilita fără îndoială un fructuos schimb de idei și opinii, vor mijloci un schimb de experiență util atît deputaților cit și consiliilor comunale ale Frontului Unității Socialiste chemate să se ocupe mai mult de această importantă latură a activității lor. Deși este prematur să se tragă concluzii, acțiunea fiind doar la început ,se poate afirma că acolo unde consfătuirile se pregătesc temeinic ele contribuie la revitalizarea activității deputaților ceea ce va influența pozitiv rezolvarea, la un nivel calitativ superior, a sarcinilor complexe ce revin organelor locale ale puterii de stat \ * V In pag, a lll-a ! Semnalăm opiniei publice Sport Zilnic, de pe porțile fabricilor de cherestea din județ ies cantități foarte mari de produse : cherestea de rășinoase și de fag, garnituri de doage pentru butoaie, parchete și binale, celuloză și foarte multe alte produse. O parte din ceea ce se realizează satisface nevoile șantierelor, nevoile industriei noastre naționale. O altă parte însă, trece hotarele patriei luînd calea exportului. Așa, spre exemplu, este interesant de reținut că circa 26 la sută din totalul producției marfă pe combinat, este planificat să se livreze unor consumatori din Europa sau Asia, din țări foarte îndepărtate, care au nevoie de produsele noastre, întrucît clienților externi trebuie să li se livreze marfa cu mare promptitudine și în condiții foarte bune de calitate, depunem eforturi pentru a satisface toate pretențiile care se emit. explică Prin aceste eforturi se depășirea livrărilor pentru export, pe parcursul a zece luni din an, cu peste 16 milioane lei. Depășirile valorice au corespondentul fizic în 3.000 mc cherestea de rășinoase, 10.000 garnituri pentru butoaie, 1.100 mc parchete de fag, 850 mc lemn de celuloză și încă multe altele. Depășirea cantităților livrate este urmarea sporirii cererilor întreprinderilor de export, care la rîndul lor sînt solicitate de diverse firme, dată fiind calitatea cherestelei românești. în această conjunctură favorabilă, avem condiții să ne realizăm sarcinile anuale la export încă de la 1 decembrie, pentru ca pînă la sfîrșitul anului să ne definitivăm toate problemele de ordin financiar. Intenția de a devansa îndeplinirea planului cu o lună, presupune însă și lichidarea unor rămâneri în urmă pe care le avem. Avem astfel o restanță la livrări de 300 tone mangal de bocșă, înregistrate în special la unitățile din Tîrgu Neamț, Tarcău și Roznov. De asemenea, depunem eforturi pentru realizarea unor specificații solicitate la export cum sunt sortimentele înguste la cheresteaua de rășinoase, apoi cherestea de fag pentru Anglia, celuloză de carpen, manele de anumite dimensiuni etc., pentru a lichida în totalitate cu rămînerile în urmă pe care le mai înregistrăm. Pentru realizarea acestor scopuri, vom urmări zilnic livrările, pe bază de grafice, nescăpînd din vedere calitatea produselor. în final, în funcție de posibilitățile care există în cadrul combinatului nostru, vom depăși planul valoric anual cu circa 15 milioane lei, ceea ce demonstrează o valorificare mai înaltă a resurselor noastre forestiere. ing. Radu MARCEL, director comercial al C.E.I.L. Piatra Neamț O valoroasa inițiativa. Realizarea sarcinilor de export din acest an pina la 1 decembrie ♦ I A In probe tehnologice Cu efectuarea unor lucrări de provizorat datorită întîrzierilor în livrarea utilajelor tehnologice, linia de tuburi „Premo" de 800 mm, de la întreprinderea de prefabricate Roman a intrat în probe tehnologice. In aceste zile, constructorul și beneficiarul, depun eforturi susținute pentru ca la sfîrșitul lunii să se asigure intrarea în producție, conform planului de stat, a liniei de tuburi cu diametrul de 800 mm, care va avea o capacitate de producție de 5.700 m.c. pe an. I ASOCIAȚIILE INTERCOOPERATISTE - FACTO* IMPORTANT Al ÎNTĂRIRII MCE A C. Punînd în practică prețioasele indicații ce reies din documentele Congresului al X-lea, în care se specifică că „este timpul să se treacă și în sectorul cooperatist la profilarea producției și specializarea unităților, în vederea realizării unor producții vegetale și animale bogate și sigure.. In același timp trebuie să acționăm pentru dezvoltarea formelor de asociere intercooperatistă pentru crearea pe această cale a unor întreprinderi de furaje, de creștere și îngrășare a animalelor, de producere a semințelor și prelucrare a produselor“ U.J.C.A.P. Neamț în colaborare cu Direcția agricolă și sub îndrumarea Comitetului județean de partid, a inițiat o serie de acțiuni intercooperatiste concretizate prin executarea unor lucrări prin întrajutorarea intercooperatistă și stabilirea unor relații între cooperative în acțiunea de specializare a producției. în baza hotărîrii conferinței Uniunii județene a U.A.P., biroul executiv în colaborare cu Direcția agricolă au trecut la realizarea unor acțiuni intercooperatiste cum ar fi complexul de irigații Tupilați—Botești — Gherăești — Săbăoani executat prin întrajutorare intercooperatistă, unitățile beneficiare participînd cu forța de muncă necesară terminării tuturor lucrărilor. De asemenea, cooperativele de producție Păstrăveni, Cordun, Stănița, Tămășeni, Bălușești, Poenari și altela au fost profilate pe organizarea de îngrășătorii pentru taurine și care își vor procura o parte din numărul de animale necesare și de la alte cooperative de producție. La C.A.P. BOELEȘTI s-a organizat o îngrășătorie de tineret orin prin concentrarea mieilor de la toate cooperativele de producție din județ și livrarea lor la export. Se preconizează ca după livrarea celor 1695 capete ce au fost îngrășați în acest an cooperativa agricolă să obțină un venit net de peste 254 mii lei. Prin asocierea unui număr de 12 cooperative de producție s-a înființat din a doua jumătate a lunii martie „Atelierul intercooperatist de proiectare și execuție“ prin care s-au asigurat documentațiile tehnice pentru acest an la toate investițiile planificate. Eforturile celor care lucrează aici concretizat printr-o serie sau de lucruri ca : în curs de terminare lucrările de alimentare cu apă la 11 cooperative de producție, un grajd pentru 200 capete și s-a acordat asistență tehnică pentru construcția a altor patru grajduri. în prezent se lucrează la întocmirea documentelor pentru alimentațiile cu apă ce se vor executa în anul viitor iar după stabilirea planului de investiții se vor pune în lucru documentațiile A.P. pentru toate obiectivele planificate. Activitatea „Atelierului intercooperatist de proiectare și execuție“ se va încheia la sfîrșitul acestui an cu un beneficiu de peste 500 mii lei. m A fost de asemenea înființat magazin intercooperatist pentru desfacerea surplusului de produse agricole la s-au asociat un număr de cate 8 cooperative de producție. în cele 6 luni de activitate din acest an, magazinul intercooperatist va realiza un beneficiu de peste 800 mii lei. Zilele acestea a luat ființă o nouă asociație intercooperatistă „Complexul pentru creșterea și îngrășarea porcilor" a cărui construcție va începe în primul trimestru al anului viitor și va livra începînd din 1972 cite 15.000 porci anual cu o greutate totală de 1740 tone carne, în următorii ani capacitatea acestui complex se va dubla. Pe 12 noiembrie a.c. împuterniciții și supleanții desemnați de adunările generale ale coperativelor participante au ales consiliul de administrație al acestui complex. Ca președinte a fost numit ing. Mihai Constantin, președintele CAP Roman. Toate cele 82 cooperative agricole de producție din județul Neamț s-au hotărît a participa la construirea prin asocierea cu încă 8 județe a unei „fabrici de nutrețuri combinate“ ce va fi amplasată în aproierea municipiului Roman și care va produce cca. 95.000 tone nutrețuri anual. Urmează ca împreună cu cooperativele din celelalte județe, în cursul anului 1970 cu sprijinul Uniunii Naționale a CAP să se perfecteze înființarea acestei mari asociații și să înceapă construcția, în prezent, biroul executiv al Uniunii județene a CAP împreună cu Direcția agricolă au în studiu extinderea unor alte asociații intercooperatiste. Astfel se preconizează a se concentra producția de miere de albine în trei mari stupine, deoarece s-a dovedit că rezultatele sunt mici în actualul sistem de creștere a albinelor în număr mic de familii răspîndite la toate cooperativele de producție etc. Aplicarea și lărgirea acțiunilor intercooperatiste între toate cooperativele de producție din județul nostru și din județele vecine vor duce la o mai bună valorificare a potențialului uman și material de care dispune fiecare cooperativă, va aduce beneficii sporite unităților cooperatiste și implicit țăranilor cooperatori. Constantin COJOCARU, vicepreședinte al U.J.O.A., Neamț 1