Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-10-26 / nr. 1142

Pass 2 B à Marți 26 octombrie 1971 Dezvoltarea în ritm susținut a economiei naționale, introducerea celor mai noi realizări ale științei și tehnicii în toate domeniile de activitate determină creșterea rolului cadrelor în organizarea și conducerea procesului de producție, în soluționarea problemelor complexe ale vieții economice și sociale. In activitatea de conducere a economiei naționale, partidul și statul nostru acordă o atenție deosebită îmbunătățirii modului de încadrare și promovare în muncă a personalului de execuție și de conducere din unitățile socialiste de stat, întăririi răspunderii individuale și colective a acestuia în îndeplinirea sarcinilor ce îi revin. Procesul creșterii economice și dezvoltării sociale a țării oferă posibilitatea ca, an de an, în mod planificat, să se creeze noi locuri de muncă în toate sectoarele de activitate, îndeplinirea în condiții cît mai bune a sarcinilor ce decurg din vastul program de dezvoltare a patriei noastre necesită îmbunătățirea continuă a activității de încadrare în muncă a personalului în unitățile socialiste de stat. In același timp, este necesar ca promovarea în muncă să se facă din rîndul acelor cadre care au o temeinică pregătire profesională, aptitudini și experiență în activitatea de organizare a producției și a muncii, capabile să mobilizeze colectivele în care lucrează la aplicarea în viață a politicii partidului și statului nostru In scopul îmbunătățirii activității de încadrare și promovare în muncă a personalului în unitățile socialiste de stat. Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege. CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE Art. 1. — In Republica Socialistă România fiecare cetățean are dreptul la muncă. Proprietatea socialistă asupra mijloacelor de producție, dezvoltarea continuă a economiei naționale — pe baza planului de stat — creează tuturor cetățenilor țării posibilitatea să desfășoare o activitate utilă în domeniul economic, social-cultural, tehnico-științific sau administrativ. Cetățenii își pot alege locul de muncă, încadrarea lor pe posturi făcîndu-se în raport cu pregătirea și capacitatea lor profesională, nevoile societății și ale colectivului în care urmează să-și desfășoare activitatea. Art. 2. — De la data încadrării în muncă într-o unitate socialistă de stat, fiecare cetățean devine membru al colectivului unității și, ca urmare are aceleași drepturi și obligații cași ceilalți membri ai colectivului respectiv, prevăzute în Codul Muncii, în celelalte acte normative care reglementează raporturile contractul colectiv și de muncă, în în contractul individual de muncă. Prin contractul pe care îl încheie cu unitatea respectivă, el devine un participant activ la înfăptuirea sarcinilor ce revin colectivului unității din care face parte, se angajează față de acesta să-și pună întreaga capacitate în slujba intereselor generale ale societății, să contribuie cu toată puterea sa de muncă la buna gospodărire și dezvoltarea continuă a avutului obștesc, împreună cu ceilalți membri ai colectivului poartă răspunderea pentru ca activitatea unității în care lucrează să se desfășoare în condiții eficiente. Art.2. — în dubla lor calitate — de producători și proprietari — oamenii muncii încadrați în unitățile socialiste de stat au dreptul și obligația să participe nemijlocit la îmbunătățirea organizării și conducerii activității unităților ; să contribuie la promovarea celor mai bune cadre în funcții de conducere, spunîndu-și părerea asupra acestora ; să se adreseze șefilor ierarhici sau organelor superioare unității în care lucrează, cu orice problemă de serviciu ori atunci cînd constată că se aduc prejudicii intereselor unității respective. Art. 4. — Personalul încadrat în muncă în unitățile socialiste de stat beneficiază, în condițiile legii, de următoarele drepturi :a) să lucreze în meseria sau profesia sa, potrivit studiilor, cursurilor de specializare sau altor forme de pregătire profesională absolvite ; b) să primească pentru munca prestată, ca retribuție, o parte din venitul național destinată consumului, potrivit principiului socialist de repartiție după cantitatea, calitatea și importanța socială a muncii : în unitățile economice, retribuția personalului se face direct din valoarea nou creată în fiecare din unitățile respective ; c) să participe la conducerea unității în care își desfășoară activitatea, să aleagă și să fie ales în organele de conducere colectivă ; d) să fie promovat în categorii superioare de încadrare sau în funcții de conducere potrivit capacității profesionale și aptitudinilor sale, cu respectarea condițiilor de studii și vechime prevăzute pentru postul respectiv ; e) să obțină burse, concedii de studii sau alte înlesniri pentru perfecționarea pregătirii profesionale; f) să aibă repaus săptămînal și concediu anual de odihnă plătit: g) să beneficieze de condiții corespunzătoare de protecție a muncii, iar în cazul femeilor și tinerilor să beneficieze și de măsurile speciale de ocrotire prevăzute de reglementările în vigoare ; h) să primească alocație de stat pentru copii, ajutoare materiale în cadrul asigurărilor sociale de stat, asistență medicală gratuită și să beneficieze de înlesniri pentru trimitere la tratament și odihnă în stațiuni balneoclimaterice : i) să primească pensie pentru limită de vîrstă sau în caz de invaliditate ; j) să obțină înlesniri pentru primirea, spre folosință, a unei locuințe proprietate de stat sau pentru obținerea creditelor de la stat în vederea construirii unei locuințe proprietate personală ; k) să folosească baza materială a unităților socialiste de stat destinată activității culturale și sportive. De asemenea, personalul încadrat în muncă în unitățile socialiste de stat beneficiază și de alte drepturi prevăzute în reglementările legale în vigoare. Art. 5. — Personalul încadrat în muncă în unitățile socialiste de stat are următoarele obligații :a) să îndeplinească întocmai și la timp sarcinile profesionale ce îi revin ; b) să de lucru, execute cu grijă operațiile să realizeze lucrări de bună calitate, în conformitate cu standardele de stat și normele în vigoare ; c) să respecte ordinea și disciplina la locul de muncă ; d) să respecte programul de lucru, să folosească integral și cu maximum de eficiență timpul de muncă, pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu ; e) să-și ridice necontenit nivelul de pregătire profesională, să urmeze și să absolve cursurile de perfecționare organizate de unitatea respectivă ; f) să folosească pe deplin capacitatea de producție a mașinilor, instalațiilor și a celorlalte mijloace de muncă ; g) să îngrijească cu spirit de răspundere utilajele, sculele și dispozitivele cu care lucrează, să asigure ordinea la locul de muncă ; h) să respecte cu strictețe normele de consum de materii prime, materiale, combustibil și energie electrică, să se preocupe intens și sistematic de buna gospodărire a acestora și realizarea de economii : i) să contribuie la valorificarea superioară a resurselor materiale ale țării, la apărarea și dezvoltarea proprietății socialiste, în vederea creșterii continue a potențialului economiei noastre naționale ; j) să respecte normele de protecție a muncii ; k) să păstreze secretul de stat; l) să aibă o corectă comportare cetățenească De asemenea, personalul încadrat în muncă în unitățile socialiste de stat are și alte obligații prevăzute în reglementările legale în vigoare. Conducerile unităților socialiste de stat au datoria să creeze condițiile corespunzătoare pentru desfășurarea normală a procesului de producție, să asigure la timp materiile prime și materialele, sculele și dispozitivele, ca și toate celelalte mijloace de muncă necesare, astfel încît personalul încadrat în fiecare unitate să-și poată îndeplini sarcinile și obligațiile ce îi revin. Art. 6. — In sensul prezentei legi ....a), prin Unități socialiste de stat se înțeleg micihii derele, celelafate organe centrale de stat, comitetele executive ale consiliilor populare,județene,municipale, orășenești sp^eminale, precum și unitățile economice, social-culturale și administrative subordonate acestora ; b) prin compartimente de muncă se înțeleg atelierele, sectoarele, laboratoarele, formele, loturile, șantierele, secțiile, direcțiile și alte birourile, serviciile, compartimente similare din structura unităților economice, social-culturale și administrative ; c) prin funcții de conducere se înțeleg conducătorii unităților socialiste de stat, inginerii șefi, contabilii șefi, șefii compartimentelor de muncă prevăzute în nomenclatoarele de funcții ale unităților socialiste de stat; d) prin absolvenți ai învățămîntului superior se înțeleg cadrele care, după absolvirea studiilor respective, au promovat examenul de diplomă. CAPITOLUL II MODUL DE ÎNCADRARE ȘI PROMOVARE ÎN MUNCA A PERSONALULUI ÎN UNITĂȚILE SOCIALISTE DE STAT Art. 7. — In unitățile socialiste de stat, încadrarea și promovarea în muncă a personalului se fac pe bază de examen sau concurs. Concursul se organizează atunci cînd pentru ocuparea unui post vacant sunt mai mulți candidați. Art. 8. — în scopul încadrării și promovării în muncă a personalului, în unitățile socialiste de stat vor funcționa următoarele comisii : a) comisia tehnică de încadrare și promovare a muncitorilor, avînd următoarea componență : Președinte : împuternicitul conducătorului unității. Secretar: delegatul compartimentului de personal. Membri : șeful compartimentului de muncă, maistrul în sectorul căruia lucrează muncitorul respectiv, delegatul sindicatului. Comisia va fi completată cu 1—3 ingineri, tehnicieni sau muncitori de înaltă calificare. b) comisia de încadrare și promovare a personalului tehnic, economic, de altă specialitate și administrativ, avînd următoarea componență : Președinte : împuternicitul conducătorului unității.. Secretar : delegatul compartimentului de personal. Membri : șeful compartimentului de muncă în care se află postul vacant, delegatul sindicatului. In vederea ținerii examenului sau concursului, comisia prevăzută la lit. b va fi completată cu cadre de specialitate a postului vacant din unitatea respectivă. De asemenea, comisia poate fi completată cu cadre din afara unității cum sunt : cadre universitare, cercetători științifici sau alți specialiști, cu acordul conducerii întreprinderii sau instituției din care aceștia fac parte. Organul de conducere colectivă al unității poate înființa comisii separate pe secții sau sectoare, în funcție de necesități. Examenul sau concursul se susțin în fața comisiilor prevăzute la lit. a și b. Persoanele care candidează pentru ocuparea unui post ce necesită o specialitate care nu intră în profilul unității respective pot fi trimise spre a fi examinate de o comisie din cadrul altei unități socialiste de stat care are în profilul său asemenea specialități profesionale. Pe baza rezultatelor obținute la examen sau concurs, comisiile au sarcina să prezinte conducerii unității respective lista candidaților reușiți. Art. 9. — Persoana care a reușit la examenul sau concursul pentru ocuparea unei funcții de conducere va fi supusă unei perioade de încercare de 3 luni. Dacă la sfîrșitul acestei perioade, persoana respectivă s-a dovedit corespunzătoare, promovarea va fi definitivată de la data începerii perioadei de încercare. In cazul cînd în perioada de încercare persoana nu a dovedit că poate face față sarcinilor ce îi revin, va fi trecută în funcția avută anterior sau alta echivalentă. A. ÎNCADRAREA ÎN MUNCA A PERSONALULUI Art. 10. — încadrarea în muncă în unitățile socialiste de stat și repartizarea pe posturi a muncitorilor și a celorlalte categorii de personal de execuție se fac în funcție de : a) studiile, cursurile de specializare sau alte forme de pregătire profesională pe care le are fiecare persoană ; b) vechimea in meserie sau în specialitate prevăzută pentru postul respectiv ; c) modul în care și-a desfășurat activitatea profesională anterioară ; d) rezultatele obținute la proba practică, verificarea cunoștințelor profesionale, examen sau concurs, după caz ; e) comportarea în societate. La încadrarea în muncă a fiecărei persoane se va face un control medical, stabilindu-se dacă starea sănătății îi permite realizarea sarcinilor prevăzute pentru postul respectiv. Condițiile de studii și vechime pentru ocuparea posturilor de muncitori, tehnicieni, maiștri, ingineri, economiști și alte categorii de personal sunt prevăzute la cap. III și IV din prezenta lege. In afara acestor condiții, prin reglementările legale, pentru ocuparea unor posturi pot fi unite condiții specifice stabilite și aniilocului de muncă respectiv. Art. 11. — încadrarea în muncă a unei persoane se aduce la cunoștința colectivului din compartimentul în care aceasta urmează să lucreze. ■ Art. 12. — în cazul în care o persoană încadrată în muncă desfășoară o activitate profesională nre corestă un~ •zătoare sau nu respectă ordinea și disciplina la locul de muncă, colectivul din compartimentul respectiv poate cere aplicarea de sancțiuni disciplinare, inclusiv desfacerea contractului de muncă. Organele de conducere colectivă au obligația să analizeze temeinic aceste cereri și, după ascultarea persoanei în cauză, să ia, potrivit reglementărilor legale în vigoare, măsurile care se impun, informînd colectivul asupra hotărîrii luate. B. PROMOVAREA IN MUNCA ’ A PERSONALULUI I Art. 13. — In unitățile socialiste de stat va putea fi promovată într-o funcție de conducere persoana care îndeplinește următoarele condiții : a) are studiile și vechimea în specialitate, prevăzute pentru postul respectiv ; b) are o calificare corespunzătoare și se preocupă de perfecționarea pregătirii sale profesionale ; c) obține rezultate deosebite în realizarea sarcinilor ce-i revin ; d) a reușit la examen sau concurs ; e) dovedește calități de bun organizator al producției și muncii, exigență, capacitate de analiză și previziune, adoptă decizii eficiente ■, f) are o atitudine principială și tovărășească, folosește un stil de muncă corespunzător în activitatea de îndrumare și control a colectivului cu care lucrează : g) dovedește atașament orînduirea socialistă și fată de fată de interesele poporului, aplică cu consecventă politica partidului și statului h) are o comportare corectă în societate. Art. 14. — Vor fi promovate în muncă cele mai bune cadre, indiferent de sex și naționalitate — români, maghiari, germani, sîrbi sau alte naționalități. Art. 15. — Promovarea personalului se face — de regulă — dintr-o funcție inferioară în cea imediat superioară. Art. 16. — La promovarea într-o funcție de conducere a unei persoane se va cere părerea colectivului în care aceasta lucrează, în legătură cu activitatea desfășurată. Vor fi promovate în funcții de conducere acele persoane care au obținut cele mai bune recomandări din partea colectivului respectiv, colectivelor de muncă si Consultarea va organiza de către organele sindicale, împreună cu organele de conducere colectivă a unităților respective. Art. 17. — Pentru cunoașterea posibilităților și a perspectivelor de dezvoltare și promovare a cadrelor, in scopul repartizării și utilizării judicioase a acestora, al aplicării cu strictețe la fiecare loc de muncă a principiului socialist de repartiție după cantitatea, calitatea și importanța socială a muncii, toate unitățile socialiste de stat vor introduce un sistem de apreciere anuală a personalului tehnic, economic, de altă specialitate și administrativ. Sistemul de apreciere va putea fi extins și la unele categorii de muncitori. Aprecierile anuale se păstrează la compartimentul de personal și învățământ al unității. Art. 18. — Aprecierile vor reflecta sintetic activitatea desfășurată pe baza următoarelor criterii: — rezultatele obținute tn îndeplinirea sarcinilor de serviciu ; — nivelul pregătirii profesionale și de cultură generală, preocuparea pentru îmbogățirea cunoștințelor de specialitate ; — calitățile personale — spiritul de inițiativă, disciplina în muncă, conștiinciozitatea și perseverența în îndeplinirea sarcinilor, prestigiul profesional — preocuparea față de bunul mers al unității, grija pentru apărarea proprietății socialiste, aplicarea legilor și păstrarea secretului de stat — comportarea în cadrul colectivului de muncă, în familie și in socitate, participarea la activitatea obștească, atitudinea fată de interesele generale ale patriei. Aprecierile vor conține un calificativ — foarte bun, bun, satisfăcător sau slab — in raport cu modul în care fiecare persoană corespunde cerințelor postului pe care il ocupă. Art. 19. — Aprecierile și calificativele se acordă — la propunerea șefului compartimentului de muncă respectiv — de către un colectiv stabilit de organul de conducere colectivă al unității. Aprecierile și calificativele se aduc la cunoștința celui în cauză, în cadrul colectivului din care acesta face parte. Cei nemulțumiți de aprecierile și calificativele primite pot face contestație la organul colectiv de conducere al unității respective în termen de 15 zile de la luarea la cunoștință. Soluționarea contestațiilor se va face în cel mult 30 zile de la data prezentării lor. Art. 20. — Pentru personalul de conducere al unității — director, inginer șef, contabil șef sau alte funcții echivalente cu acestea — aprecierile și calificativele se acordă de către organul de conducere colectivă al unității ierarhic superioare. Art. 21. — Conducerile unităților socialiste de stat au obligația să analizeze aprecierile și calificativele acordate și să tină seama de acestea, atît la repartizarea judicioasă a cadrelor pe locuri de muncă, cît și la promovarea lor in funcții superioare. Persoanele care au fost notate în ultimul an cu calificativul slab nu pot fi promovate în funcție ; aceste persoane pot fi menținute în funcția ocupată sau retrogradate într-o funcție inferioară, după caz, în conformitate cu prevederile legale. CAPITOLUL III CONDIȚIILE DE STUDII ȘI VECHIME PENTRU ÎNCADRAREA ȘI PROMOVAREA ÎN MUNCA "A PERSONALULUI DIN UNITĂȚILE ECONOMICE . A. PENTRU ÎNCADRAREA IN MUNCĂ A PERSONALULUI DE EXECUȚIE Art. 22. — Pot fi încadrați în unitățile economice ca muncitori calificați, absolvenții școlilor profesionale, ai liceelor de specialitate sau ai cursurilor de specializare postliceale, precum și muncitorii care au dobîndit calificarea la locul de muncă sau prin ucenicie. Muncitorii calificați pot fi încadrați în : a) categorii de calificare ; b) trepte în cadrul aceleiași categorii, încadrarea muncitorilor calificați în categorii se face pe bază de probă practică și de verificare a cunoștințelor profesionale, susținute in fata comisiei tehnice de încadrare și promovare a muncitorilor, în vederea încadrării in categorii superioare, la proba practică și la verificarea cunoștințelor, vor fi admiși muncitorii care îndeplinesc — cumulativ — următoarele condiții s — au efectuat în ultimele 3 luni lucrări superioare categoriei lor de încadrare — și-au realizat sarcinile ce le-au revenit, cu respectarea calității prescrise se îndeplinesc condițiile de pregătire și vechime prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta lege, precum și condițiile cuprinse în indicatoarele tarifare de calificare întocmite conform reglementărilor legale în vigoare, încadrarea muncitorilor calificați în categorii superioare se va putea face dacă unitatea are prevăzut în planul său un volum suficient de lucrări corespunzătoare categoriei la care muncitorii solicită să fie încadrați. In căzui când unitatea nu-i poate asigura un volum corespunzător de lucrări din categoria in care urmează să promoveze, dar o altă unitate din cadrul aceleiași centrale sau aceluiași minister are asemenea lucrări, conducerea centralei sau ministerului, după caz, poate aproba persoanei respective transferul in interesul serviciului, încadrarea la noua unitate se face în condițiile prevăzute de prezenta lege.Trecerea muncitorilor calificați de la o treaptă la alta în cadrul aceleiași categorii se face pe baza calităților personale și a rezultatelor obținute în producție, cu respectarea următoarelor condiții de vechime . Vechimea minimă — de la nivelul de bază la treapta I 1 an de la treapta I la treapta a II-a 2 ani — de la treapta a Il-a la treapta a IlI-a 2 ani încadrarea personalului operativ, a cărui activitate este asimilată cu aceea a muncitorilor calificați, se va face potrivit prevederilor acestui articol. Art. 23. — tncadrarea muncitorilor necalificati se face în categorie în raport cu lucrările pe care le au de executat, precum și în trepte, în raport cu condițiile de vechime prevăzute la art. 22, la propunerea maistrului sau a șefului compartimentului respectiv, care a verificat, pe baza unei probe practice, capacitatea lor de a îndeplini sarcinile prevăzute in listele de lucrări necalificate. In același mod se face încadrarea în muncă pe posturi de portari, curieri, personal de serviciu și pe alte posturi echivalente, verificîndu-se capacitatea persoanelor respective de a îndeplini sarcinile ce le revin. Art. 24. — In funcția de tehnician, proiectant sau in alte funcții echivalente pot fi încadrați : a) absolvenții liceelor de specialitate cu profil tehnic ; b) absolvenții școlilor de maiștri ; c) absolvenții școlilor de specializare postliceală cu profil tehnic ; d) absolvenții liceelor de cultură generală, cu o vechime de cel puțin 5 ani ca muncitori calificați sau ca desenatori tehnici ; e) muncitorii de înaltă calificare, absolvenți ai școlilor profesionale, cu o vechime de 8 ani ca muncitori calificați. Art. 25. — în funcția de tehnician principal, proiectant principal sau in alte funcții echivalente pot fi încadrați : a) tehnicienii și cadrele care ocupă alte funcții tehnice, care îndeplinesc condițiile de studii de la art. 24, cu o vechime de cel puțin 5 ani în astfel de funcții ; b) muncitorii specialiști și muncitorii încadrați în categoria cea mai mare de calificare din rețeaua ramurii respective, absolvenți ai școlilor prevăzute la art. 24; c) absolvenții liceelor de cultură generală, care au vechimea prevăzută la lit. a, dacă au absolvit și un curs de specializare cu profil tehnic. Art. 26. — In funcția de subingineri pot fi încadrați absolvenții învățămîntului de subingineri în specialitatea respectivă. Art. 27. — In funcția de subinginer principal pot fi încadrați subinginerii care au o vechime de cel puțin 8 ani în funcții tehnice. Art. 28. — In funcția de inginer, chimist, fizician, matematician, biolog, geolog, sau în alte funcții echivalente pot fi încadrați absolvenții învățământului superior în specialitatea respectivă. Art. 29. — In funcția de inginer principal, chimist principal, fizician principal, matematician principal, biolog principal, geolog principal sau în alte funcții echivalente pot fi încadrați inginerii, chimiștii, fizicienii, matematicienii, biologii, geologii care au o vechime de cel puțin 8 ani în funcțiile prevăzute la art. 28 sau ln alte funcții pentru care se cer studii superioare în specialitatea respectivă. Pentru cei care înainte de absolvirea învățămîntului superior au ocupat funcții medii în specialitate se poate lua în calcul și cel mult jumătate din timpul cît au lucrat în funcțiile respective. B. PENTRU PROMOVAREA IN FUNCȚII DE CONDUCERE Art. 30 în funcția de maistru pot fi promovați: a) absolvenții școlilor de maiștri, avînd specialitatea respectivă ; b) absolvenții liceelor de specialitate cu profil tehnic, avînd o vechime în producție de cel puțin 5 ani ca muncitori calificați ; c) muncitorii de înaltă calificare — încadrați în categoria cea mai mare de calificare din rețeaua ramurii respective — care au o vechime, în producție de cel puțin 8 ani ca muncitori calificați și dovedesc capacitate de conducere și organizare; d) tehnicienii care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 24, lit. a, d și e, dacă au o vechime în funcții tehnice de cel puțin 5 ani. . Maiștrii promovați din rîndul muncitorilor de înaltă calificare, precum și din al tehnicienilor prevăzuți la art. 24, lit. d și e, au obligația ca, în termen de 3 ani de la numirea lor în această funcție, să absolve un curs special de maiștri. Art. 31. — In funcția de maistru principal pot fi promovate cadrele care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 30 și au o vechime de cel puțin 5 ani în funcția de maistru sau în alte funcții tehnice. Art. 32. — în funcția de șef de atelier pot fi promovați: a) inginerii și alți absolvenți învățămîntului superior de specialiaitate, care au o vechime în specialitate, de cel puțin 5 ani pentru atelierele de gradul I sau special, 4 ani pentru cele de gradul II sau III și 2 ani pentru cele de gradul IV ; b) subinginerii care au o vechime în specialitate cu 2 ani mai mare decit cea prevăzută la lit. a ; c) maiștrii și tehnicienii cu studii medii, care au o vechime in specialitate cu 4 ani mai mare decit cea prevăzută la lit. a. Art. 33. — In funcția de șef de secție pot fi promovați, de regulă, șefii de atelier care au o vechime în această funcție de cel puțin 3 ani pentru secțiile de gradul I sau special și de cel puțin 2 ani pentru secțiile de celelalte grade. De asemenea, vor putea fi promovați : a) inginerii și alți absolvenți ai învățămîntului superior de specialitate, care au o vechime în specialitate de cel puțin 8 ani pentru secțiile de gradul I sau special, 6 ani pentru cele de gradul II sau III și 4 ani pentru cele de gradul IV sau V; b) subinginerii care au o vechime în specialitate cu 2 ani mai mare decit cea prevăzută la lit. a ; c) maiștrii și tehnicienii cu studii medii care au o vechime în specialitate cu 4 ani mai mare decit cea prevăzută la lit. a i Art. 34. — În funcția de șef de serviciu tehnic sau tehnico-economic pot fi promovați : a) inginerii, economiștii și alți absolvenți ai învățămîntului superior de specialitate, care au o vechime de cel puțin 9 ani pentru centrale și întreprinderile de gradul I sau special, 7 ani pentru întreprinderile de gradul II sau III și 5 ani pentru cele de gradul IV sau V i b) subinginerii care au o vechime în specialitate de 9 ani pentru întreprinderile de gradul II sau III și 7 ani pentru cele de gradul IV sau V j c) absolvenții învățămîntului mediu care au îndeplinit funcții tehnice, respectiv economice, cel puțin 9 ani pentru întreprinderile de gradul IV sau V. Art. 35. — In funcția de inginer șef pot fi promovați, de regulă, șefii de secții sau șefii de servicii cu profil tehnic, absolvenți ai învățămîntului superior tehnic, care au o vechime în specialitate de cel puțin 10 ani pentru întreprinderile de gradul I sau special, 9 ani pentru întreprinderile de gradul II sau III, 7 ani pentru întreprinderile de gradul IV sau V și 5 ani pentru cele de gradul VI. Art. 36. — In funcția de director general la centrale și de director ai celorlalte unități economice pot fi promovați specialiști care au ocupat funcții de conducere, au acumulat o bogată experiență in organizarea și conducerea producției și a muncii, au dovedit un înalt grad de pregătire profesională, militează cu fermitate pentru înfăptuirea politicii partidului și statului, mobilizează colectivele cu care lucrează la îndeplinirea exemplară a sarcinilor, au o comportare ireproșabilă în societate și îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții : a) sînt absolvenți ai învățămîntului superior ; b) au vechimea în specialitate de cel puțin 12 ani pentru centrale și întreprinderile de gradul I sau special, 10 ani pentru întreprinderile de gradul II sau III, 8 ani pentru cele de gradul IV sau V și 6 ani pentru cele de gradul VII c) sunt absolvenți ai Institutului Central de Pregătire a Cadrelor de Conducere din Economie și Administrația de Stat, ori ai altui curs de pregătire sau perfecționare a cadrelor de conducere. In unitățile de gradele IV, V și VI, în funcția de director pot fi promovați și subinginerii, precum și absolvenții învățămîntului mediu care au o vechime minimă in specialitate cu 2 și respectiv 4 ani mai mare decit cea prevăzută pentru gradele corespunzătoare la lit. b. Art. 37. — Condițiile de studii si>echime pentru ocuparea funcțiilor economice, de altă specialitate și administrative, în unitățile economice, sunt cele prevăzute în cap. IV, respectiv in anexa nr. 2. Personalul încadrat pe funcții tehnice, economice, de altă specialitate și administrative pînă la șef de serviciu sau șef de secție, inclusiv, poate fi promovat, în cadrul fiecărei funcții, pe gradații. Trecerea de la o gradație inferioară la cea imediat superioară se face pe baza calităților personale și a rezultatelor obținute in activitatea profesională, cu respectarea următoarele condiții de vechime : Vechimea minimă •— de la nivelul de bază la gradația 1 2 ani — de la o gradație inferioară la cea imediat superioară 3 ani Personalul care ocupă funcții de execuție tehnice, economice, de altă specialitate și administrative, precum și cel care ocupă funcții de conducere, pînă la șef de serviciu sau șef de secție, inclusiv, se încadrează în 4, 5 sau 6 gradații, conform reglementărilor legale în vigoare. Celelalte categorii de personal de conducere se încadrează pe funcții, fără gradații, încadrarea personalului operativ care prin activitatea ce o desfășoară se asimilează cu personalul tehnic, economic și de altă specialitate, se va face în condițiile stabilite pentru aceste categorii de personal. CAPITOLUL IV CONDIȚIILE DE STUDII ȘI VECHIME PENTRU ÎNCADRAREA ȘI PROMOVAREA ÎN MUNCA A PERSONALULUI DIN UNITĂȚILE ADMINISTRAȚIEI DE STAT ȘI INSTITUȚIILE SOCIAL-CULTURALE A. PENTRU ÎNCADRAREA ÎN MUNCA A PERSONALULUI DE EXECUȚIE Art. 38. — în funcții medii economice, social-culturale, de altă specialitate și administrative — contabil, statistician, inspector, îndrumător cultural, sau în alte funcții echivalente — pot fi încadrați : a) absolvenții liceelor de specialitate ; b) absolvenții școlilor de specializare postliceală ; c) absolvenții liceelor de cultură generală, care și-au însușit in practică cunoștințele de specialitate strict necesare, avînd cel puțin 2 ani în activitate. Art. 39. — In funcții superioare de specialitate — economist, jurisconsult, redactor, sau în alte funcții echivalente — pot fi încadrați absolvenții învățămîntului superior în specialitatea respectivă. Art. 40. — In posturi de funcționari administrativi — registrator, arhivar, casier, dactilograf sau în alte posturi echivalente — pot fi încadrați, în conformitate cu anexa nr. 2 : a) absolvenții liceelor de cultură generală ; b) absolvenții școlilor generale. Art. 41. — Încadrarea în funcția de economist principal, jurisconsult principal, redactor principal sau în alte funcții echivalente se face din rîndul economiștilor, jurisconsulților, redactorilor, care au o vechime de cel puțin 8 ani In aceste funcții sau în alte funcții pentru care se cer studii superioare în specialitatea respectivă. Pentru cei care înainte de absolvirea învățămîntului superior au ocupat funcții medii în specialitate, se poate lua în calcul și cel mult jumătate din timpul cît au lucrat în funcțiile respective. încadrarea în funcția de contabil principal, dactilograf principal, registrator principal sau în alte funcții echivalente se face din rîndul contabililor, dactilografilor, registratorilor, care au o vechime in aceste funcții de cel puțin 5 ani. B. PENTRU PROMOVAREA IN FUNCȚII DE CONDUCERE Art. 42. —• In funcția de șef de birou pot fi promovați: a) pentru birourile economice și de altă specialitate, absolvenții învățămîntului superior, economic, respectiv de altă specialitate, care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 8 ani ; b) pentru birourile de personal i — absolvenții învățămîntului superior care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 6 ani i — absolvenții învățămîntului mediu care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 10 ani ; c) pentru birourile administrative, absolvenții învățămîntului mediu care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 8 ani. Art. 43. — în funcția de șef de serviciu pot fi promovați : a) pentru serviciile economice și de altă specialitate, absolvenții învățămîntului superior economic, respectiv de altă specialitate, care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 10 ani; b) pentru serviciile de personal învățămînt, absolvenții învățămîntului superior care au o vechime in specialitatea funcției de cel puțin 10 ani ; c) pentru serviciile de personal i — absolvenții învățămîntului superior care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 8 ani ; d) pentru serviciile administrative, absolvenții învățămîntului mediu care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 10 ani. Art. 44. — în funcția de contabil șef pot fi promovate, de regulă, cadrele care au îndeplinit funcții de șef de birou contabilitate, șef serviciu cu profil economic, absolvenți ai învățămîntului superior economic, care au o vechime în specialitatea funcției de cel puțin 11 ani. Art. 45. — în funcția de director, director general sau în alte funcții echivalente din organele centrale ale administrației de stat pot fi promovate cadrele care, pe lingă cele prevăzute la art. 36 al. 1, îndeplinesc, cumulativ, și următoarele condiții : a) sînt absolvenți ai invățămîntului superior , b) au o vechime în specialitate de cel puțin 12 ani, pentru director și cel puțin 14 ani, pentru director general ; c) sunt absolvenți ai Institutului Central de Pregătire a Cadrelor de Conducere din Economie și Administrația de Stat ori ai altui curs de pregătire sau perfecționare a cadrelor de conducere. Art. 46. — în funcția de secretari ai comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București pot fi promovați absolvenții învățămîntului superior juridic care au o vechime în domeniul administrației de stat de cel puțin 10 ani. Condițiile de studii și vechime pentru funcția de secretari ai comitetelor executive ale consiliilor populare municipale, orășenești și comunale sunt cele prevăzute în anexa nr. 2. Art. 47. — Condițiile de studii și vechime prevăzute în art. 38—15 se referă la organele centrale ale administrației de stat. La organele locale ale administrației de stat, instituțiile social-culturale și administrative subordonate organelor centrale și locale, precum și la unitățile economice care au asemenea funcții, diferențierea acestor condiții de studii și vechime — pentru funcțiile menționate în aceste articole și pentru anumite funcții specifice — este prevăzută in anexa nr. 2. Condițiile de studii și vechime pentru ocuparea funcțiilor tehnice, în unitățile administrației de stat și instituțiile social-culturale, sunt cele prevăzute în cap. III, respectiv în anexa nr. 2. Art. 48. — Promovarea cadrelor superioare pentru conducerea organelor centrale economice, social-culturale și ale administrației de stat se face pe baza prevederilor prezentei legi, din rîndul acelor persoane care au o temeinică pregătire profesionala, experiență îndelungată în funcții de conducere, au dovedit calități de buni organizatori și conducători, manifestă principialitate, fermitate și exigentă , în îndeplinirea sarcinilor, se bucură de încredere și autoritate în rîndul maselor, în asemenea funcții vor fi promovate acele cadre care au o atitudine receptivă fată de tot ceea ce este nou, față de părerile colectivului în care lucrează, au un înalt nivel politic și ideologic, dovedesc devotament nemărginit fată de interesele clasei muncitoare, ale întregului popor , participă activ la înfăptuirea neabătută a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. CAPITOLUL V ORGANIZAREA ȘI DESFĂȘURAREA EXAMENELOR SAU CONCURSURILOR Art. 49. — Organizarea examenelor sau concursurilor pentru încadrarea și promovarea în muncă se face de comisiile prevăzute la art. 8, din unitățile socialiste de stat respective. Pentru funcțiile de inginer șef, contabil șef și alte funcții echivalente se va constitui o comisie de examinare în cadrul unității ierarhic superioare, al cărei președinte va fi, după caz, ministrul, președintele comitetului executiv al consiliului popular, directorul general al centralei sau împuterniciții acestora. Art. 50. — Examenul sau concursul constă din : a) verificarea cunoștințelor profesionale de specialitate ; b) susținerea unei lucrări practice. Pentru funcțiile de conducere se va pune un accent deosebit pe verificarea cunoștințelor candidatului în domeniul conducerii și organizării producției și a muncii. (Continuare în pag. a in-a) LEGEM privind încadrarea și promovarea in muncă a personalului din unitățile socialiste de stat