Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-10-27 / nr. 1143

Pag; 2 CEAHLĂUL •am Miercuri, 27 octombrie 1971 LEGEA cu privire la pespolarizei fondurior fils, resurselor materiale ți ațrrnzăMri teniu ailtfill. Utilizarea judicioasă, completă a fondurilor fixe și a resurselor materiale — componente principale ale avuției naționale — constituie un actor determinant al progresului neîntrerupt economic și social al țării, al creșterii eficienței în toate domeniile de activitate. Obținerea unui volum cît mai mare de bunuri materiale prin folosirea intensivă a capacităților de producție și valorificarea superioară a resurselor materiale, în vederea satisfacerii nevoilor economiei, a cerințelor populației, impune accentuarea măsurilor pentru exploatarea, întreținerea, repararea și modernizarea tuturor fondurilor fixe, eliminarea locurilor înguste, organizarea științifică a producției și a muncii, gospodărirea rațională a materiilor prime, materialelor, combustibililor, energiei și perfecționarea continuă a sistemului de aprovizionare tehnico-materială. In acest scop Marea Adunare Națională a Republicii Socialiste România adoptă prezenta lege CAPITOLUL I GOSPODĂRIREA FONDURILOR FIXE Art. 1. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele industriale, întreprinderile, instituțiile și celelalte unități sunt obligate să gospodărească judicios fondurile fixe, să le mențină în stare de funcționare, să asigure recuperarea fondurilor investite in acestea la termenele stabilite prin normative sau documentațiile de investiții, precum și modernizarea lor, luînd măsuri pentru: a) prevederea un plan a nivelelor de producție care să asigure încărcarea completă a capacităților și spațiilor productive, în concordanță cu necesitățile economiei naționale; b) organizarea științifică a producției și a muncii, aplicarea de metode moderne de pregătire — programare — lansare a producției; c) aprovizionarea ritmică a proceselor de producție cu materii prime, materiale, combustibili, energie, piese și subansamble; d) întreținerea, revizia și repararea fondurilor fixe, conform prescripțiilor tehnice; e) calificarea corespunzătoare și ridicarea permanentă a nivelului de cunoștințe ale personalului de deservire și de întreținere ; f) modernizarea fondurilor fixe și a tehnologiilor, în condiții de eficiență economică și ținînd seama de progresele realizate pe plan mondial, prin folosirea îndeosebi a cercetărilor și studiilor proprii, autoutilaje, aplicarea de inovații și invenții. Art. 2. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile, instituțiile și celelalte unități sunt obligate ca, la elaborarea planului, a studiilor tehnico-economice cu privire la dotarea cu noi fonduri fixe, la construirea de noi capacități sau dezvoltarea celor existente, să prezinte organelor de avizare și aprobare și gradul de utilizare a fondurilor fixe și a capacităților de producție existente, din profilul respectiv de activitate. Art. 3. — Pentru eliminarea locurilor înguste care limitează folosirea unor capacități de producție, organele de conducere colectivă ale unităților economice, colegiile ministerelor și celorlalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București au obligația de a examina și aplica soluții eficiente din punct de vedere economic, de a prevedea în plan mijloacele, materiale și financiare necesare și de a realiza în termenul cel mai scurt lucrările prevăzute. Art. 4. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile, instituțiile și celelalte unități răspund de aplicarea și respectarea riguroasă în procesele de producție a tehnologiilor proiectate și omologate. Se interzic abaterile de la tehnologiile stabilite sau aplicarea de tehnologii neomologate. Perfecționarea tehnologiilor se va face pe baza experimentării, verificării și omologării prealabile. Pentru procesele care se realizează cu tehnologii de complexitate deosebită, perfecționările tehnologice se pot face numai cu aprobarea organului ierarhic superior. Art. 5. — Orice demolare sau dezafectare de fonduri fixe se va face numai cu respectarea condițiilor legale. Pentru fondurile fixe amortizate care se justifică din tonet de vedere economic să fie menținute în funcțiune, se vor examina și aplica soluții eficiente de modernizare a acestora, în condițiile legii. CAPITOLUL II DEZVOLTAREA BAZEI DE MATERII PRIME ȘI UTILIZAREA JUDICIOASĂ A RESURSELOR MATERIALE Art 6. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile și celelalte unități economice vor dezvolta și diversifica baza de materii prime interne, vor extinde cercetarea și asimilarea în producție a înlocuitorilor care să asigure economisirea materiilor prime și materialelor deficitare, vor asigura recondiționarea sau regenerarea unor materiale ce pot fi refolose în procesul de producție și răspund de buna gospodărire și utilizarea judicioasă a materiilor prime și materialelor. Art. 7. — La elaborarea balanțelor materiale, a planului, Comitetul de Stat al Planificării, Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, unitățile economice, răspund de corelarea sarcinilor prevăzute cu posibilitățile reale de aprovizionare tehnico-materială. Odată cu propunerea construirii de noi capacități de dezvoltare a celor existente sau de introducere în fabricație de noi produse, titularii de plan vor stabili soluțiile măsurile ce se impun pentru asigutrarea certă și in perspectivă în deosebi din țară a materiilor prime, materialelor, produselor de completare, pieselor de schimb și ambalajelor Dezvoltarea bazei de materii prime, combustibili, energie, înlocuitori, produse de completare se va realiza concomitent cu construirea noilor capacități de producție, astfel încit să se asigure alimentarea continuă, de la punerea în producție, a acestora Art. 8. — Materiile prime și produsele necesare dezvoltării echilibrate a economiei în măsura în care nu pot fi asigurate din producție internă, vor fi importate, îndeosebi pe bază de contracte și acorduri economice de lungă durată ce se vor încheia cu partenerii externi, asigurîndu-se certitudinea aprovizionării in perspectivă. Art. 9 — întreprinderile, centralele si celelalte unități economice, titularii de plan de stat, Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificării au obligația de a stabili și aplica pentru toate produsele, potrivit competentelor ce le revin, norme și normative de consum de materii prime, materiale, combustibili, energie, precum și norme de deviz pentru activitatea de construcții montaj, cu fundamentare tehnico-economică, la nivelul celor mai bune realizări obținute pe plan mondial, în instalații, tehnologii și condiții similare. Normele și normativele de consum se stabilesc prin planul cincinal și anual și vor fi revizuite anual și ori de clte ori se aduc îmbunătățiri, pe baza proiectării de noi produse și tehnologii și a reproiectării celor existente și în strînsă corelare cu schimbările care intervin în producție, gradul de dotare, calitatea produselor, astfel incit să se asigure utilizarea judicioasă a resurselor materiale, extinderea înlocuitorilor, folosirea cu precădere a materiilor prime interne. Stabilirea, aprobarea și revizuirea normelor și normativelor de consum și de stoc se fac de către Comitetul de Stat al Planificării, Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, ministere, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, unități economice, conform competentelor ce vor fi stabilite prin hotărirea Consiliului de Miniștri. Pentru produsele noi se vor stabili și aproba norme de consum, o dată cu introducerea în fabricație a acestora, încadrarea în limitele de consum stabilite prin normele aprobate este obligatorie pentru toate unitățile economice. Art. 10 — Normele și normativele de stoc de materii prime, materiale, combustibili și produse finite trebuie să asigure continuitatea proceselor de producție și a desfacerii producției, ținînd seama de ritmul livrărilor și al consumului, de specificul activității întreprinderilor, de natura materialelor ce se consumă. Unitățile furnizoare și cele beneficiare sunt obligate să asigure și să îmbunătățească permanent ritmicitatea livrărilor în vederea diminuării imobilizărilor de resurse materiale în stocuri. Unităților economice le este interzisă consumarea stocurilor normate în scopul depășirii planului de producție sau pentru acoperirea unor consumuri determinate de depășirea normelor de consum. în cadrul stocurilor normate se stabilesc stocuri de siguranță, care vor putea fi consumate numai cu aprobarea organului ierarhic superior, în cazuri temeinic justificate, cu obligația reîntregirii lor în termenul cel mai scurt, din livrările curente. Pentru unele materii prime și materiale importante, al căror nomenclator se stabilește prin Consiliului de Miniștri, hotărirea stocurile de siguranță vor putea fi consumate numai cu aprobarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe. Art. 11. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, Întreprinderile și celelalte unități economice sunt obligate să organizeze și să intensifice activitățile de identificare și redistribuire operativă a stocurilor disponibile și de colectare, valorificare și prelucrare industrială a deșeurilor de materii prime și materiale. Art. 12. — In ceea ce privește depozitarea, manipularea și conservarea bunurilor materiale, unitățile economice au obligația să asigure : a) recepția, depozitarea și conservarea corespunzătoare, astfel incit să se mențină calitatea și integritatea produselor. b) reîmprospătarea stocurilor de produse industriale și agroalimentare, evitindu-se degradarea acestor produse prin depozitare îndelungată)c) circulația rațională în depozit și utilizarea judicioasă a spațiilor de depozitare, prin încărcarea optimă a suprafețelor existente și construirea spațiilor noi de depozitare, cu soluțiile cele mai economicoase; d) mecanizarea și automatizarea operațiunilor de manipulare în depozite, creșterea gradului de dotare cu mecanisme de deservire, îndeosebi din cele produse in țară; e) reducerea pierderilor în manipularea, depozitarea și transportul produselor și diminuarea corespunzătoare a coeficienților admisibili de perisabilitate. Art. 13 — Personalul unităților economice care realizează consumuri specifice de materiale mai mici decît cele stabilite prin normele aprobate, respectiv prin proiectele de execuție, în condițiile realizării structurii sortimentale și a respectării normelor de calitate a produselor sau reduc coeficienții de perisabilitate admiși, vor fi recompensați pentru economiile realizate, potrivit legii. Art. 14. — Daunele aduse avutului obștesc din culpa personalului, ca urmare a depășirii normelor de consum a fabricării produse necorespunzătoare a pierderilor ivite prin gospodărirea depozitarea, conservarea necorespunzătoare a materialelor, atrag răspunderea, materială a acestuia, potrivit legii, întreprinderile furnizoare care livrează produse ce nu corespund condițiilor contractuale vor suporta pagubele provocate beneficiarilor din această cauză. CAPITOLUL III GOSPODĂRIREA COMBUSTIBILILOR ȘI ENERGIEI Art. 15. — Dezvoltarea producției și consumului energie de toate formele se face în concordanță cu prevederile balanței energetice generale a economiei naționale, a planurilor de stat și a programelor de lungă perspectivă In asigurarea resurselor energetice primare se va avea în vedere valorificarea resurselor din cărbunilor, energiei hidro și tară a nucleare, folosirea judicioasă a combustibililor superiori lichizi și gazoși, în scopul extinderii prelucrării industriale a acestora. Unitățile economice care consumă, transportă sau distribuie combustibil și energie de toate formele sunt obligate să asigure reducerea continuă a consumurilor specifice, valorificarea resurselor secundare, reducerea pierderilor și eliminarea risipei. Art. 16. — Unitățile economice consumatoare de energie de toate formele sunt obligate să se preocupe permanent de ridicarea randamentelor de utilizare, întocmind în acest scop perspectivă, programe anuale și de de studii, cercetări, proiectare, măsuri tehnice și orgazatorice, pe baza bilanțurilor energetice ce vor fi elaborate și actualizate în fiecare an, atît pe ansamblul unităților cît și pe principalele procese și instalații maritoare. De asemenea, vor consumaasigura înscrierea in plan și realizarea lucrărilor de investiții cu caracter de îmbunătățiri și raționalizări energetice, care conduc la utilizarea intensivă a potențialului energetic al combustibililor. Art. 17. — Unitățile economice au obligația de a stabili norme de consum de combustibil) și energie, pe fiecare instalație, grup de mașini și utilaje, prin care să se asigure utilizarea resurselor energetice cu randamentele prescrise, reducerea pierderilor și eliminarea risipei, Vti ilorificarea resurselor enegetice secundare. Art. 18. — La proiectarea, asimilarea, omologarea și fabricarea noilor instalații și utilaje, care consumă sau transformă resurse energetice de orice fel ministerele, institutele de cercetări și proiectări, unitățile economice, vor asigura randamente termoenergetice ridicate la nivelul celor mai bune realizări obținute pe plan mondial. Art. 19. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile și celelalte unități economice au obligația de a asigura îmbunătățirea standardelor de stat ale instalațiilor de ardere, precum și modernizarea și dotarea cu aparatura necesară a instalațiilor în funcțiune, care au randamente energetice scăzute, revizuind consumurile normative, anual și ori de cîte ori este nevoie. Este interzisă punerea în funcțiune a instalațiilor energetice noi sau extinderilor și modernizărilor cu randamente scăzute sau care nu sunt dotate conform prevederilor din proiectele aprobate, cu aparatajul de măsură, control, reglaj și automatizare, instalațiile de recuperare a resurselor energetice secundare sau la care nu s-au realizat schemele de alimentare și măsurile tehnologice prevăzute in proiecte. Art. 20. — Organele de conducere colectivă ale unităților economice răspund de menținerea în permanentă stare de funcționare a instalațiilor energetice și aparatajelor de măsură și control, de asigurarea întreținerii și reparării corespunzătoare a acestora, precum și a pieselor de schimb și a materialelor de întreținere, de controlul permanent al parametrilor de funcționare și al gradului de utilizare a combustibililor și energiei. CAPITOLUL IV APROVIZIONAREA CU UTILAJE ȘI PIESE DE SCHIMB Art. 21. — Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini, celelalte ministere, organe centrale și locale ale administrației de stat, Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie, unitățile economice producătoare, institutele de cercetări proiectări, au obligația ca în actiivitatea de cercetare, proiectare și dezvoltare a producției de mașini, utilaje și instalații să asigure realizarea acestora, cu parametrii tehnici și economici ridicați, în vederea prelucrării și valorificării eficiente a materiilor prime și materialelor, îmbunătățirii calității produselor fabricate, reducerii continue , pierderilor tehnologice, creșterii productivității muncii. Aprovizionarea cu mașini, utilaje, instalații, trebuie să asigure dotarea tehnică corespunzătoare pentru punerea în funcțiune a capacităților de producție industrială, înzestrarea cu mașini și utilaje a agriculturii, a unităților de construcții-montaj, dezvoltarea transporturilor și a altor activități, conform obiectivelor înscrise în planurile de dezvoltare a economiei naționale. Art. 22. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile și celelalte unități economice beneficiare, precum și coordonatorii de balanțe, vor determina necesarul de mașini, utilaje, instalații, în condițiile utilizării optime și la capacitatea nominală a parcului existent. Art. 23. — Unitățile producătoare, titularii de plan de stat, Comitetul de Stat al Planificării, Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor fixe, vor asigura necesarul de mașini, utilaje, instalații prin dezvoltarea capacităților de producție internă, organizarea unei cooperări largi, eficiente între unitățile producătoare, folosirea intensivă a capacităților existente, lărgirea acțiunilor de autoutilaje. Art. 24. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralele, întreprinderile și celelalte unități economice vor dezvolta în conformitate cu sarcinile de plan stabilite, acțiunile de cooperare economică și tehnico-științifică cu organizații competente din alte țări, în vederea producerii în condiții de eficiență economică a unor mașini, utilaje și instalații atît pentru nevoile interne cît și pentru export, dotării prin cooperare a unor obiective interne de investiții, asigurării pe termen lung a unor materii prime, pe bază de acorduri de cooperare. Art. 25 — Asigurarea necesarului de piese de schimb, in vederea funcționării continue a mașinilor, utilajelor, instalatiilor se face prin planurile de dezvoltare a economiei pe bază de norme și normative de consum cu motivarea tehnică elaborată de întreprinderi, centrale, ministere și alte organe centrale și locale ale administrației de stat, principale producătoare, împreună cu cele beneficiare ale utilajelor, mașinilor și instalațiilor. Art. 26. — Întreprinderile și centralele industriale producătoare de mașini, aparate, utilaje, instalații, precum și cele care cooperează prin executarea unor piese sau subansamble, sunt obligate să asigure piesele de schimb necesare întreținerii și reparației acestora în cantitățile stabilite pe baza normativelor de consum și de stoc de piese de schimb, aprobate. In cazul încetării fabricației de serie a unor mașini, aparate, utilaje, instalații, întreprinderile și centralele producătoare sunt obligate să aprovizioneze în continuare, fie din producție proprie fie prin cooperare, piesele de schimb necesare pe perrioada de funcționare a acestora stabilită de coordonatorii de balanțe împreună cu beneficiarii și furnizorii. Pentru asigurarea pieselor de schimb după expirarea astfel stabilită, precum și perioadei pentru piesele de schimb necesare produselor unicate și de serie mită sau provenite din import, centralele, ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, beneficiare, vor organiza producția acestora în întreprinderile specializate și în secțiile sau atelierele mecanice de reparație și întreținere. Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini va acorda asistență tehnică, va asigura beneficiarilor sculele, dispozitivele, verificatoarele și aparatele de măsură și control standardizate și va asigura colaborările necesare, care nu pot fi executate de către beneficiari din lipsa condițiilor tehnice. Art. 27. — La contractarea importurilor de mașini, utilaje, instalații, aparate, unitățile beneficiare vor asigura piesele de schimb necesare pentru prima dotare, precum și documentațiile tehnice de pentru piesele de schimb a execuție căror fabricație urmează să fie asimilată în țară. Răspunderea fabricării interne a pieselor de schimb necesare instalațiilor și utilajelor importate revine beneficiarului care va elabora în acest scop, împreună cu Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini și alte ministere și organe centrale și locale ale administrației de stat, programe de asimilare, organized fabricarea în seciii proprii sau — după caz — cooperări cu alte unități economice în vederea reducerii importurilor. Respectarea acestor programe este obligatorie pentru ministerele unitățile economice furnizoare și beșineficiare. Art. 28, — In cadrul sarcinilor de plan de producție a pieselor de schimb stabilite centralelor și întreprinderilor producătoare, se vor nominaliza și sarcini fizice pe diferite ansamble, subansamble și piese. Art. 29. — In vederea sporirii resurselor de piese de schimb, coordonatorii de balanțe împreună cu ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, vor lua măsuri pentru organizarea recondiționării pieselor de schimb uzate, în cazurile în care aceasta se justifică din punct de vedere economic și se pot obține piese de schimb recondiționate de calitate corespunzătoare, stabilind în acest scop normative cu privire la proporția recondiționărilor pentru principalele tipuri de piese de schimb. La cererea beneficiarilor, producătorii vor pune la dispoziție documentațiile tehnologice necesare pentru executarea recondiționării pieselor de schimb. CAPITOLUL V ASIGURAREA AMBALAJELOR NECESARE ECONOMIEI NAȚIONALE Art. 30. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, prinderile și celelalte centralele, întreunități economice producătoare și consumatoare de ambalaje și materiale pentru ambalaje Vor lua măsuri pentru: a) dezvoltarea de unități sau secții specializate pentru producția de ambalaje export, necesare la intern și pentru precum și organizarea în acest scop a cooperărilor cu alte unități; b) diversificarea producției și utilizarea de materiale eficiente pentru ambalaje, obținerea de ambalaje moderne, atrăgătoare, igienice, rezistente la transport, manipulări și depozitare, modulate după dimensiunile paletelor standardizate ; c) extinderea tipurilor eficiente de ambalaje refolosibile; d) efectuarea de cercetări și experimentări cu privire la noi materiale și tipuri de ambalaje, cu consumuri specifice reduse, folosirea de înlocuitori, drintele pe plan ținînd seama de tenmondial în acest domeniu Art. 31. — Ministerele și celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, întreprinderile producătoare și consumatoare, precum și cele din sfera circulației mărfurilor, vor lua măsuri pentru extinderea preambalării produselor, precum și pentru refolosirea ambalajelor pe baza normativelor stabilite, controlând respectarea strictă a acestor normative. De asemenea, vor organiza activitatea de recuperare a tuturor ambalajelor refolosibile și vor asigura depozitarea, întreținerea, repararea și manipularea corespunzătoare a acestora, în vederea reintroducerii lor în circuitul economic. Iii Art. 32. — Ministerul AprovizionăTehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe și Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor împreună cu celelalte ministere și organe centrale și locale ale administrației de stat vor acționa în vederea introducerii și extinderii containerizării și paletizării, adaptării corespunzătoare a mijloacelor existente de transport feroviare, navale și auto, precum și mecanizării operațiunilor de încărcare și descărcare a mărfurilor. CAPITOLUL VI PLANIFICAREA ȘI REALIZAREA APROVIZIONĂRII TEHNICO-MATERIALE Art. 33. — Planul de aprovizionare tehnico-materială, parte componentă a planului de stat, asigură concordanța dintre resursele economiei și nevoile de consum, în condițiile valorificării complete a potențialului tehnic-productiv, dimensionării necesarului prin norme și normative de consum și de stoc, stabilirii unor rezerve economice care să permită desfășurarea continuă a proceselor productive. Activitatea de aprovizionare și desfacere se desfășoară pe baza prevederilor cuprinse în planurile de dezvoltare a economiei, prin relații dirrecte între furnizori și beneficiari concretizate în contracte economice. Art. 34. — Planul de aprovizionare tehnico-materială a economiei naționale cuprinde balanțe materiale, precum și norme și normative de consum. Elaborarea planului de aprovizionare tehnico-materială se desfășoară în cadrul activității de întocmire a planurilor de stat de dezvoltare economico-socială, pe toate treptele organizatorice, pornind de la întreprinderi și centrale, în elaborarea planului, unitățile economice vor ține seama de rezultatele acțiunii permanente de prospectare a pieții interne și externe și de contractele economice încheiate, în scopul satisfacerii cerințelor cantitative și calitative ale beneficiarilor, în ritmul cerut de nevoile producției. Art. 35. — Pentru principalele materii prime, materiale, combustibili, energie, utilaje, piese de schimb și alte produse hotărîtoare pentru îndeplinirea sarcinilor de producție, investiții, export, fondul pieței și altor activități, este obligatorie elaborarea de balanțe. Sarcina elaborării și echilibrării balanțelor materiale pentru planurile cincinale, cu defalcare pe ani, aceea a adoptării acestora în cursul îmbunătățirilor anuale ale planului, răspunderea executării balanțelor aprobate, precum și a luării sau propunerii unor măsuri în cursul echilibrării și realizării acestora, revine coordonatorilor de balanțe. Nomenclatorul produselor pentru care se elaborează balanțe, lista coordonatorilor de balanțe, precum și competențele de aprobare a balanțelor materiale se stabilesc prin hotărirea Consiliului de Miniștri. Pentru produsele cu rol hotărîtor în asigurarea proporțiilor de bază din economie, balanțele se aprobă prin planul de stat. Art. 36. — Coordonatorii de balanțe, pornind de la cererile beneficiarilor elaborate conform prevederilor planului, vor cuprinde în balanțe toate resursele din țară și din import și vor asigura necesarul justificat al economiei cu produsele respective, în cadrul resurselor planificate, fiind răspunzători împreună cu celelalte unități economice producătoare și consumatoare, de utilizarea completă a capacităților, folosirea resurselor din țară, dimensionarea judicioasă a consumurilor pe bază de norme și normative de consum și stoc. Pentru activitatea de construcții-montaj, dimensionarea în balanțe a necesarului de materiale se va face pe bază de proiecte sau prin indici de consum. Coordonatorii de balanțe vor prevedea în balanțe rezerve la dispoziția Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, dimensionate în funcție de natura materialelor și specificul proceselor productive, în vederea acoperirii unor nevoi neprevăzute ce apar în cursul executării planulu și a efectuării corecturilor necesare ca urmare a elaborării unor proiecte de execuție. Art. 37. — Pentru unele materii prime, materiale, șini și utilaje, care combustibilimaprezintă o importanță deosebită pentru dezvoltarea pe ansamblu a economiei și sunt deficitare în anumite etape. Consiliul de Miniștri va aproba nomenclatorul produselor și competentele de stabilire a restricțiilor în consum. Art. 33. *— Răspunderea asigurării aprovizionării tehnico-materiale, în concordanță cu obiectivele și prevederileconomiei planurilor de dezvoltare nenationale, revine centralelor,, întreprinderilor și celorlalte unități economice, care sunt obligate ca prin relații directe cu furnizorii și beneficiarii și prin încheierea din timp a contractelor economice să-și asigure baza materială necesară îndeplinirii sarcinilor de plan, precum și desfacerea producției. Art. 39. — Realizarea aprovizionării cu materii prime, materiale, combustibil și alte produse, în cantități vagonabile, se efectuează — de regulă — prin livrări directe de la producători la consumatori, iar pentru materialele de uz general necesare în cantități nevagonabile, prin rețeaua de baze și întreprinderi teritoriale de aprovizionare a Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe. Cantitățile nevagonabile de materii prime și materiale specifice unor ramuri de activitate sau provenite din import se vor aproviziona prin unități specializate din cadrul ministerelor sau centralelor, în cazurile în care aceasta se justifică din punct de vedere economic, cu acordul Ministerului Aprovizionării Tehnico- Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe. Art. 40 — întreprinderile, celelalte unități economice, centralele, titularii planului de stat, precum și coordonatorii de balanțe vor lua măsuri ca încheierea contractelor dintre furnizori și beneficiari și expedierea materiilor prime și materialelor de masă să se facă pe baza calculelor prealabile de optimizare a transporturilor. De asemenea, vor asigura extinderea paletizării și containerizării, în vederea creșterii eficienței în activitatea de transport și manipulare. La stabilirea amplasamentelor noilor capacități producătoare sau consumatoare de materii prime și materiale de masă, titularii planului de stat vor ține seama de soluțiile optimizate de transport pentru resursele aprovizionate și pentru produsele finite destinate desfacerii. Art. 41. — Ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, în calitate de furnizori, sunt obligate să ia măsuri pentru întocmirea și difuzarea de cataloage care să cuprindă toate produsele ce se fabrică de unitățile subordonate cu sortimentele, caracteristicile tehnice, dimensionale, comerciale, prețurile și, după caz, mostre, modele, palete de culori, care vor sta la baza relațiilor economice și contractuale atît la intern cît și cu partenerii externi. Aceste cataloage vor fi revizuite și îmbunătățite în funcție de schimbările intervenite în producție, de perfecționarea unor produse sau asimilarea de produse noi, de scoaterea din fabricație a produselor învechite și de alte modificări în caracteristicile, și prețurile acestor produse. CAPITOLUL VII ATRIBUȚII ÎN DOMENIUL GOSPODĂRIRII FONDURILOR FIXE, RESURSELOR MATERIALE ȘI APROVIZIONĂRII TEHNICO-MATERIALE A. Atribuțiile Comitetului de Stat al Planificării Arhi2 ~ Comitetul de Stat al Planificării răspunde, împreună cu titularii planului de stat, de echilibrul material al planului de stat, de asigurarea bazei tehnice și materiale necesare înfăptuirii sarcinilor și obiectivelor prevăzute, de elaborarea planului aprovizionării tehnico-materiale a economiei nationale. Art. 43. — Comitetul de Stat al Planificării asigură prin plan utilizarea intensivă cu eficientă maximă, a fondurilor fixe, în care scop : a) organizează, împreună cu Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe și Direcția Centrală de Statistică evidența fondurilor fixe, a utilizării capacităților de producție pe ansamblul economiei, elaborînd normativele generale de determinare a acestora , analizează încărcarea principalelor capacități de producție, suprafețe productive, mașini și utilaje și asigură prin plan folosirea deplină a acestora ; b) înscrie în plan noile obiective de investiții sau dezvoltarea celor existente, tinînd seama de posibilitățile de creștere a producției pe capacitățile și în spațiile existente, de eliminare a locurilor înguste. Art. 44 — In domeniul asigurării bazei tehnico-materiale a planului, Comitetul de Stat al Planificării are următoarele atribuții principale: a) Să echilibreze balanțele materiale care se aprobă de Consiliul de Miniștri și balanța energiei primare, precum și stabilirea soluțiilor de realizare a acestor balanțe , să colaboreze la elaborarea normelor și normativelor de consum și de stoc ce se aprobă prin planul de stat; b) să efectueze controale asupra modului de elaborare a balanțelor materiale de către coordonatori și să stabilească, împreună cu Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, soluții de echilibrare a balanțelor deficitare ; c) să Ministerul elaboreze, în colaborare cu Aprovizionării Tehnico- Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, ministerele și celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, studii și propuneri privind dezvoltarea bazei interne de materii prime și materiale, îmbunătățirea permanentă a calității produselor, valorificarea superioară a resurselor naturale și a rezervelor existente în economie, în concordanță cu cerințele pieței interne și tendințele conjuncture ale pieței externe ; d) să analizeze pe parcursul executării planului, aspectele și fenomenele care privesc asigurarea materiilor prime, materialelor, utilajelor, pieselor de schimb, luînd sau propunînd măsuri, pentru menținerea echilibrului planului de stat Și desfășurarea ritmică și eficientă a activității economice. B. Atribuțiile Ministerului Aprovizionării Tehnico- Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe Art. 45. — Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe răspunde împreună cu ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat de realizare a aprovizionării tehnico-materiale, conform balanțelor aprobate prin plan, aprovizionează prin rețeaua proprie de baze și depozite materiale de uz general în cantități nevagonabile și exercită în întreaga economie îndrumarea și controlul gospodăririi și valorificării judicioase a resurselor materiale și a modului de utilizare a fondurilor fixe. în acest scop : a) organizează procesul de aprovizionare tehnico-materială și intervine operativ in vederea preintîmpinării întreruperilor ce pot apărea în fluxul aprovizionării, evitării imobilizărilor și redistribuirea resurselor materiale, precum și a stocurilor disponibile din economie ; b) aprovizionează prin rețeaua proprie de întreprinderi, baze, depozite, materiale de uz general în cantități nevagonabile, prospectînd nevoile beneficiarilor pentru astfel de produse, constituie în aceste unități stocuri de intervenție pentru produse și sortimente specifice consumatorilor din fiecare zonă ; c) stabilește normele și normativele de consum și de stoc din planul de stat, colaborînd în acest scop cu Comitetul de Stat al Planificării, ministerele și celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, aprobă normele de consum din competența sa și efectuează controale asupra elaborării normelor de consum și de stoc din competența ministerelor, celorlalte organe centrale și locale ale administrației de stat, centralelor și întreprinderilor ; controlează aplicarea normelor de consum și de stoc, luînd măsuri eficiente pentru respectarea acestora ; d»participă, împreună cu Comitetul de Stat al Planificării, ministerele, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, la elaborarea planului de aprovizionare tehnicomaterială, conform competențelor ce-i revin ; e) coordonează activitatea de producție și circulație a ambalajelor în economie, inițiază măsuri și programe pentru realizarea unor ambalaje corespunzătoare exigențelor pieței, ridicarea calitativă a modului de prezentare și desfacere a produselor , elaborează, cu consultarea ministerelor și altor organe centrale și locale ale administraței de stat, normative referitoare la circulația, recuperarea și utilizarea ambalajelor.; f) îndrumă și controlează dezvoltarea producției de înlocuitori și extinderea introducerii acestora în consum, în vederea economisirii materiilor prime și materialelor deficitare și a reducerii importurilor; g) coordonează activitatea de optimizare a transporturilor materialelor de masă, colaborînd în acest scop cu Ministerul Transporturilor și Telecomunicațiilor și cu ministerele și celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, furnizoare și beneficiare, stabilind zonele de aprovizionare a consumatorilor de la sursele cele mai apropiate ; stabilește sau propune măsuri cu privire la extinderea containerizării și paletizării mărfurilor în transporturi, precum și în depozitare și manipulare; h) inițiază măsuri pentru organizarea bazelor de producție a materialelor de masă, astfel amplasate incit să asigure o circulație optimă a acestor produse între producători și consumatori ; i) rezolvă neînțelegerile precontractuale în concordanță cu obiectivele și sarcinile rezultate din planul de stat, în cazurile în care ministerele și celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, furnizoare și beneficiare, nu cad de acord între ele cu privire la problemele legate de definitivarea programelor și desfășurătoarelor de livrări , pentru probleme la care ministerele interesate, celelalte organe centrale și locale ale administrației de stat, nu sunt de acord cu decizia Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi fondurilor Fixe, acestea se pot adresa Consiliului de Miniștri; j) exercită controlul asupra îndeplinirii de către întreprinderi, centrale, alte unități economice, ministere și alte organe centrale și locale ale administrației de stat, precum și de către coordonatorii de balanțe a sarcinilor ce le revin cu privire la elaborarea și echilibrarea balanțelor, încheierea și executarea contractelor economice, desfășurarea întregului proces de aprovizionare tehnico-materială;. k) exercită controlul în întreaga economie asupra folosirii în condiții de siguranță a mașinilor, utilajelor, instalațiilor și celorlalte fonduri fixe, exploatării, întreținerii și reparării corespunzătoare a acestora și înzestrării cu piese de schimb; propune măsuri pentru încărcarea rațională a utilajelor și redistribuirea celor nefolosite sau slab încărcate la alte unități economice; l) controlează modul în care centralele, întreprinderile și celelalte unități economice îndeplinesc obligațiile ce le revin cu privire la dotarea, menținerea și starea de funcționare, întreținerea și repararea aparaturii de măsură, control și automatizare ; m) verifică în unitățile economice modul de organizare a pregătirii și perfecționării cadrelor calificate necesare pentru exploatarea, întreținerea și repararea corespunzătoare a utilajelor, instalațiilor și celorlalte fonduri fixe; n) dă acordul de omologare, din punct de vedere al asigurării funcționării în condiții de siguranță a cazanelor de aburi și similare, reci (Continuare In pap, all ha) y .