Ceahlăul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1276-1352)

1972-06-24 / nr. 1347

J f w Astăzi, la Piatra Neamț Conferința extraordinară a organizației județene de partid eveniment de importanță majoră în viața politică a județului Astăzi se desfășoară la Piatra Neamț lucrările Conferinței extraordinare a organizației județene Neamț a Partidului Comunist Român. Eveniment de importanță deosebită în viața politică și socială a întregului județ, conferința de astăzi va examina cu înaltul simț de răspundere propriu comuniștilor activitatea desfășurată de organizațiile de partid, de colectivele de oameni ai muncii din industrie, agricultură, din celelalte sectoare ale județului pentru înfăptuirea în această parte a țării a sarcinilor izvorîte din bogatul program de măsuri adoptat de Conferința Națională din decembrie 1967, de Congresul al X- lea al partidului cu privire la perfecționarea conducerii și planificării activității economico-sociale, la dezvoltarea democrației socialiste și sistematizarea localităților rurale. Conferința județeană de astăzi are loc în condițiile în care toți oamenii muncii din județ, într-o atmosferă de puternic entuziasm și efervescență creatoare, își înzecesc eforturile în marele front al înfăptuirii mai devreme a cincinalului, desfășoară o vie întrecere socialistă pentru a întîmpina Conferința Națională a partidului și a 25-a aniversare a Republicii cu realizări dintre cele mai valoroase și mai de prestigiu. O grăitoare dovadă a hărniciei, pasiunii și dăruirii cu care întregul județ a întimpinat conferința județeană de astăzi și se pregătește să intîmpine marile evenimente ce vor avea loc anul acesta în viața partidului și a țării este îndeplinirea cu 8 zile mai devreme a planului de producție al primului semestru pe ansamblul industriei județului. In perioada care face obiectul analizei de astăzi la nivelul celui mai înalt for al organizației județene de partid, viața economică și socială a meleagurilor nemțene a cunoscut importante prefaceri, județul nostru fiind în măsură să se prezinte la Conferința Națională cu un rodnic bilanț pe linia transpunerii în viață a hotărîrilor partidului, privind perfecționarea formelor și metodelor de conducere a activității politice, economice și sociale, utilizarea cît mai eficientă a resurselor materiale și umane de care dispunem. Este semnificativ, de pildă, faptul că în perioada care a trecut de la Conferința Națională din 1967 sporul de producție realizat peste prevederile planului echivalează cu întreaga producție a anului 1956 obținută de industria județului. In această perioadă a sporit eficiența activității economice ; harta județului s-a îmbogățit cu noi și importante obiective industriale ; în agricultură s-au făcut pași însemnați pe linia dezvoltării intensive și multilaterale a producției, creșterii și modernizării bazei tehnico-materiale, au intrat în funcțiune mari unități agro-industriale, s-a îmbunătățit organizarea muncii și a producției , este în plină desfășurare activitatea de sistematizare a satelor, fiind asigurate toate condițiile pentru dezvoltare complexă și multilaterală a localităților. Se știe, de asemenea, că datorită rezultatelor deosebite obținute în întrecerea socialistă dintre județele țării, în 1970 județul nostru a obținut de două ori Ordinul Muncii clasa I și locul I pe țară iar în 1971 Ordinul Muncii, clasa a IlI-a. Toate aceste rezultate care, desigur, vor fi relevate astăzi de delegații la Conferința județeană, sunt rodul activității bogate, pline de abnegație pe care au desfășurat-o și o desfășoară organizațiile de partid, comuniștii, toți oamenii muncii din județ ; ele sunt totodată o strălucită confirmare a justeței și viabilității hotărîrilor Conferinței Naționale și ale Congresului al X-lea al partidului. Avînd un pronunțat caracter de lucru, conferința de astăzi va examina fără îndoială, cu temeinicie și responsabilitate, iu de exigență și combativitate spirit revoluționară, rezultatele de pînă acum, va critica deschis deficiențele care se mai fac simțite, stabilind totodată măsurile necesare pentru dezvoltarea succeselor de pînă acum, pentru continua îmbunătățire a activității economice și sociale, pentru creșterea rolului și competenței tuturor organizațiilor de partid din orașele și satele județului. Conferința de astăzi a organizației județene de partid va alege din rîndul celor mai destoinici membri de partid delegații noștri la Conferința Națională a partidului — eveniment politic de excepțională însemnătate în viața partidului nostru, a întregului popor care, după cum se știe, va avea loc la București între 19—21 iulie a.c. Desigur, ei vor primi mandatul politic de a exprima la Conferința Națională, în numele organizației județene de partid, tuturor oamenilor muncii din județ, adeziunea totală și sprijinul deplin față de întreaga politică internă și internațională a partidului, hotărîrea fermă de a contribui cu toate forțele la înfăptuirea programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România, de a face totul pentru îndeplinirea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal. Urăm succes deplin Conferinței organizației județene de partid! ANUL V., NR. 1.347 SIMBATA, 24 IUNIE 1972 4 pagini — 30 bani La începutul acestei luni informam cititorii ziarului nostru asupra primelor rezultate înregistrate la Întreprinderea mecanică din Roman ca urmare a aplicării inițiativei „Minute, tone, lei“. Intre timp, inițiativa constructorilor de mașini romașcani a preluată și de alte colective fost de muncă din județul nostru, iar autorii ei și-au înscris în bilanțul realizărilor noi succese. După cum ne informează Mihai Bîzu, președintele comitetului de sindicat de la datorită unor asidue căutări s-a reușit ca la producția marfă vîndută și încasată să se adauge noi și substanțiale sporuri, astfel că în prezent la acest indicator se înregistrează o depășire de aproape 13 milioane lei. Unul din obiectivele principale ale inițiativei fiind creșterea eficienței economice a întregii activități, la cheltuielile de producție s-au consemnat pînă în prezent economii totale de peste 1.800.000 lei, din care numai cheltuielile materiale reprezintă 1.125.000 lei. S-au economisit printre altele 379 tone combustibil convențional, 448 MW ore energie electrică. In urma inițiativei a căpătat un suflu nou și mișcarea de inovații și raționalizări, unde în ultimul timp s-au mai adăugat încă 24 de inovații, o eficiență antecalculată de 1.100.000 lei. Progrese edificatoare cunoaște activitatea din întreprindere și în privința utilizării fondului de timp al muncitorilor și al mașinilor. Indicele de utilizare a mașinilor în secțiile de bază, de exemplu, a ajuns în prezent să fie de 81,4 la sută, întrevăzîndu-se largi posibilități pentru creșterea și în continuare a gradului de încărcare a utilajelor. Printre cei mai destoinici animatori ai întrecerii se numără: Ioan Havrici, lăcătuș la secția montaj ; Gheorghe Filipoiu, lăcătuș la sectorul mecanic șef; Constantin Rotaru, frezor la secția de prelucrări mecanice ; Petru Bostan, frezor la secția mecanică grea; Vasile Drimbu, muncitor turnător. In marea întrecere sub deviza CINCINALUL NAI DEVREME SE AFIRMA TOT MAI PREGNANT INIȚIATIVA CREATOARE A NEMȚENILOR La I. M. Roman Noi și însemnate rezultate ale inițiativei „MINUTE, TONE, LEI“ ■ Aproape 13 milioane lei depășire la producția marfă vîndută ■ Peste 1,8 milioane lei economic la cheltuielile de producție ■ Suflu nou în mișcarea de inovații și raționalizări ■ Printre animatorii întrecerii — Ioan Havrici, Gheorghe Filipoiu, Constantin Rotaru, Petru Bostan, Vasile Drîmbu. condiție principală a dinamizării activității acestora Transformările care au loc în toate domeniile vieții sociale, noul stadiu de dezvoltare a societății românești, precum și exigențele actuale, nasc numeroase cerințe noi privind perfecționarea formelor și structurii organelor locale ale puterii și administrației de stat. Viața a demonstrat cu prisosință că dezvoltarea în ritm susținut a forțelor și relațiilor de producție socialistă impune cu necesitate, între altele, și o atentă reconsiderare a cadrului organizatoric, instituțional în care se desfășoară procesele vieții sociale, în vederea eliminării elementelor și normelor , care, perimîndu-se, devin o frînă în calea dezvoltării tuturor laturilor vieții sociale. Astăzi, mai mult ca oricînd, se poate constata cu ușurință că, cu cît legătura intrinsecă dintre organul de stat și competența sa este mai bine realizată, cu atît mai mult și mai bine se finalizează însuși scopul existentei acestuia In acest context apare firească grija permanentă a conducerii partidului pentru îmbunătățirea activității consiliilor populare și comitetelor lor executive, pentru creșterea rolului și atribuțiilor acestora în conducerea Petre RISIPEANU, secretarul Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Neamț întregii vieți economico-sociale a comunelor și orașelor. Este un motiv pentru care creșterea rolului și atribuțiilor organelor locale ale puterii de stat a fost considerată drept una din ideile fundamentale ale Conferinței Naționale a partidului din decembrie 1967. Adoptarea, în spiritul hotărîrilor Conferinței Naționale, a unei noi legi a consiliilor populare a permis să se consacre multiple atribuții și competențe organelor teritoriale locale, a creat cadrul sporirii acestora, pe măsura maturizării și îmbogățirii experienței lor, oferind, în același timp, premise pentru un dialog viu, permanent, pentru strînsă colaborare între organele locale și centrale ale puterii și administrației de stat. Se poate spune că aplicarea acestei legi a deschis un cîmp larg inițiativei organelor locale, a permis dezvoltarea autonomiei acestora, a dat un nou curs armonizării inițiativelor locale cu exigențele dezvoltării la scara întregii societăți. Cu toate acestea, în practică, procesul de creștere a rolului municipiilor, orașelor și comunelor de transformare a acestora în unități economico-sociale de conducere a întregii activități din raza teritorială respectivă nu s-a realizat pe deplin. Cauza trebuie căutată atît în tendința unor organe centrale și instituții județene de a centraliza soluționarea unor probleme la nivelul lor, cît mai ales în menținerea, la unele cadre de conducere, a unui mod de gîndire adesea tributar rutinei și conservatorismului. Așa se explică de ce multe probleme de interes local au continuat, și unele continuă și acum, să fie soluționate la nivelul unor verigi superioare, fără ca acest lucru să fie reclamat de nevoile practicii sociale. Este în afară de orice îndoială faptul că în cei peste 4 ani de cînd ființează municipiile, orașele și comunele, consiliile lor populare s-au maturizat, și-au îmbogățit experiența, au dobîndit capacitatea de a rezolva cu competență problemele complexe cucare sînt confruntate. Tocmai de aceea Comitetul executiv al Com'- (Continuare In pag. a liba) - „BRIGADA EFICIENTEI ECONOMICE“ Această deosebit de valoroasă Inițiativă a laminoriștilor romașcani, născută in fierbintea în trecere pentru devansarea realizării cincinalului, a fost preluată și aplicată in toate secțiile și sectoarele uzinei. ■ La LAMINORUL DE 16 ȚOLI, acolo de unde a pornit inițiativa, realizările din perioada acestei luni pot constitui adevărate recorduri: brigada de la minoriști nr. 3, condusă de Petru Iftode, a realizat în numai două decade din luna iunie 308 tone țevi peste plan, depășind cu 93 tone realizările din aceeași perioadă a lunii trecute. Muncitorii din brigada lui Toader Axinta de la turnătorie, au realizat față de perioadele precedente o producție dublă de oțel lichid și cu aproape 30 tone piese de schimb mai mult. El elaborează zilnic cîte șarjă în plus față de perioadele anterioare. El La laminorul de 6 țoli planul producției mamfă din luna iunie a fost depășit cu 685 tone țevi față de luna trecută. Chemarea mecanizatorilor de la SMA Pâstrăveni „Recoltarea și treierișul ÎN MAXIMUM ZECE ZILE“ deviza mecanizatorilor din întregul județ Mecanizatorii din întregul județ răspund cu entuziasm chemării lansate de către S.M.A. Păstrăveni In vederea realizării exemplare a întregului ciclu de lucrări din campania agricolă de vară. Sub deviza „Recoltarea și treierișul — în maximum 10 zile, nici un bob pierdut", ei sînt hotărîți să depună eforturi susținute pentru a strînge la timp plinea poporului și a executa în flux toate celelalte lucrări, luîndu-și mobilizatoare angajamente. La I. M. Ceahlău RĂSPUNS ENTUZIAST la o mobilizatoare chemare adresată cadrelor tehnice După aproape două luni de la luarea inițiativei „Fiecare inginer și tehnician să rezolve în afara orelor de program cel puțin o problemă tehnică“, s-au înregistrat 25 de teme, ale căror economii antecalculate se ridică la 1,5 milioane lei. „Fiecare inginer și tehnician să rezolve în afara orelor de program cel puțin o problemă tehnică" — sub această deviză, în cadrul întreprinderii mecanice „Ceahlău" din Piatra Neamț, s-a prevăzut ca în anul curent să se obțină economii în valoare de 2,5 milioane lei. Au trecut aproape două luni de la lansarea inițiativei și primele rezultate sunt mai mult decit îmbucurătoare : s-au înregistrat pînă acum 25 de teme, a căror economii antecalculate se ridică la suma de 1,5 milioane lei. Iată o parte dintre valoroasele teme propuse și experimentate , tehnicianul Dumitru Gagea, din sectorul reparații utilaje, a executat un dispozitiv la foarfecă cu role de la debitare, care a înlăturat în totalitate desele defecțiuni care apăreau aici maiștrii Gheorghe Potlog și Constantin Gîrcineanu, tot din sectorul reparații — și tot în afara orelor de program — au modernizat o foarfecă ghilotină ajunsă în pragul casării, înlocuindu-se astfel un utilaj care ar fi costat cel puțin 250.000 lei. Tot în rîndul celor mai importante realizări trebuie să amintim și verificarea documentației pentru linia de vopsire de la noul amplasament al uzinei. In această direcție, un colectiv de specialiști condus de inginerul Gabriel Chirică a serioase îmbunătățiri. Astfel, actus în urma experimentărilor făcute s-a ajuns la concluzia că față de normele stabilite inițial în documentație, consumul de vopsea se reduce cu 50 la sută. Totodată, este diminuat la jumătate și timpul de vopsire, iar noxele sunt înlăturate în totalitate. „încă de la lansarea inițiativei, ne spunea Constantin Gîrcineanu, președintele comitetului de sindicat, în toate secțiile întreprinderii întrecerea socialistă a căpătat o amploare deosebită. Practic, nu a rămas nici o latură a activității noastre în care să nu se facă investigații. Toate acestea ne garantează că și pe viitor vom reuși să înregistrăm rezultate cît mai bogate“. S.MA Dulcești SI Cele 3.075 ha cu păioase existente în cultură la cooperativele agricole din zonă (Dulcești, Bozieni, Miron Costin, Trifești, Budești) vor fi recoltate în timpul optim de zece zile lucrătoare , în scopul folosirii la capacitatea maximă a celor cinci combine „Gloria" existente în dotare se va pune la dispoziția beneficiarilor pentru transport, un număr de zece remorci ,pregătite și verificate minuțios .•i ca urmare a exploatării raționale a tractoarelor în special, prin reducerea timpului de funcționare în gol, se va obține o economie de zece tone carburanții . In această amplă bătălie, alături de mecanizatori vor participa peste 200 cooperatori ce deservesc utilajele, constituind formații mixte de lucru. Vom lua măsuri pentru permanentizarea lor, în ideea de a-și însuși mai temeinic modul de exploatare și întreținere a mașinilor și a se califica, în viitor, ca mecanizatori. S.MA Ci im B Vom efectua — ca urmare a exploatării utilajelor la capacitate maximă — recoltarea și treierișul în maximum zece zile lucrătoare . B în dorința ca întreaga producție din lan să ajungă în magazii, vom evita pierderile de boabe prin etanșarea și reglarea corectă a combinelor ; B pentru a depana urgent eventualele defecțiuni ale utilajelor aflate în lucru se vor organiza ateliere mobile la fiecare secție t B întreaga suprafață planificată cu culturi duble, va fi însămînțată în maximum patru zile de la intrarea primei combine în lan. In acest mod, sămînța introdusă în brazdă va avea asigurate condiții bune de germinație. gospodărind cu atenție carburanți, lubrifianți, piesele de schimb și celelalte materiale, se va realiza o economie echivalentă cu 70.000 lei. S.MA B întreaga campanie de recoltare și treieriș se va încadra în maximum zece zile lucrătoare, prin realizarea cu fiecare combină „Gloria" a cel puțin 450 tone și cu fiecare combină C3 a cel puțin 140 tone boabe. B vom reduce pierderile de boabe sub procentul minim admis ; B toate lucrările din campanie — deschiderea lanurilor, recoltat, transport boabe, balotat paie, arat, fertilizat, pregătit pat, germinativ, semănat — se vor efectua în flux tehnologic continuu. In acest mod utilajele vor putea fi exploatate la întreaga capacitate, creîndu-se și posibilitatea încadrării în grafic a realizării ogoarelor de vară . prin exploatarea rațională a utilajelor ca urmare a unei corecte întrețineri tehnice, vom realiza economii de carburanți și piese de schimb în valoare de 50.000 lei, sumă ce reprezintă suplimentarea angajamentului nostru în cinstea Conferinței Naționale a partidului și celei de a XXV-a aniversări a Republicii. Autobaza Roman: „PRELUAM INIȚIATIVA „La transportul mărfurilor nici un autocamion cu remorca nefolosită“ și sîntem siguri că putem realiza mai mult" La sfîrșitul primei decade din această lună, ziarul nostru a publicat valoroasa inițiativă a unei formații de lucru de la Autobaza Piatra Neamț intitulată „La transportul mărfurilor, nici un autocamion cu remorca nefolosită". In intervalul perioadei care s-a scurs, și alte colective din cadrul organizațiilor de transporturi ale județului nostru au preluat inițiativa. Zilele acestea ne-a sosit la redacție un însuflețitor răspuns al colectivului Autobazei de transporturi Roman, semnat de șeful Autobazei de transporturi Roman, Gheorghe Sandu și secretarul organizației de partid Alexandru Socol: „Am primit cu satisfacție această inițiativă și sîntem hotărîți să trecem la aplicarea ei — se spune în răspuns. Sîntem siguri că la transportul mărfurilor, folosind toate remorcile pe care le avem, vom să obținem rezultate și reuși mai bune. Avem condiții să realizăm un indice de utilizare superior celui propus în Chemarea Autobazei de transporturi Piatra Neamț. Ne propunem să realizăm un indice de utilizare a remorcilor cu 11 la sută mai mare față de cel obținut până acum“.