Ceahlăul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1584)

1973-03-28 / nr. 1581

CENTRALĂ ÜN »V m lA aK ,M. EMINESCU* IAȘÎ ANUL VI, NR. 1.581 MIERCURI, 28 MARTIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI rAcționînd în spiritul recentei Plenare a C.C. al P.C.R. să înfăptuim exemplar hotărîrile Conferinței județene de partid în trecere insuflețitoare PENTRU REALIZAREA PLANULUI LA PARAMETRI MAXIMALI Hotarîi să aplice în viață măsurile stabilite de Conferința județeană de partid și recenta Plenară a C.C. al P.C.R., oamenii muncii din industria județului nostru, în aceste zile, desfășoară o activitate susținută pentru a adăuga noi sporuri la depășirile de pînă acum, pentru a răspunde prin fapte concrete la mobilizatorul angajament : cincinalul în patru ani și jumătate. Fie că vorbim de la minoriștii sau constructorii de mașini din Roman, de chimiștii din Săvinești, de cimentiștii din Bicaz și textilistele din Tîrgu Neamț și Piatra Neamț, peste tot, colectivele de muncă, sub conducerea organizațiilor de partid, își pun în aplicare inițiativa și gîndirea creatoare, descoperind însemnate rezerve prin a căror valorificare bilanțul activității se îmbogățește continuu. Datorită acestor preocupări, capacitățile de producție și timpul de lucru sunt folosite mai eficient, iar eficiența economică cunoaște o permanentă creștere. In ziarul de azi publicăm o parte din știrile ce ne-au sosit la redacție și prin care ni s-au comunicat noi succese obținute în întrecerea socialistă de către oamenii muncii din județul nostru. Au fost realizate sarcinile primului trimestru . Pînă la 31 martie se vor obține peste prevederi 40.000 mp- volvativ . Preocupările au urmărit folosirea eficientă a capacităților de producție și a timpului de muncă La I.M. Roman a intrat în probe prima capacitate a secției de strunguri La întreprinderea mecanică din Roman — unitate economică care în acest an, datorită volumului de investiții alocat, va cunoaște o importantă extindere și diversificare a producției — se desfășoară din plin probele tehnologice la prima capacitate a secției de strunguri carusel. Pînă acum, un număr important de piese componente au și fost terminate și se lucrează cu spor la altele, cum sunt carcasele pentru cutia de viteză și batiuri, cele mai mari și mai complexe subansamble ale strungului. Totodată, au început și operațiile de asamblare a redactoarelor superioare stîngadreapta și a capurilor revolver. Dotată în cea mai mare parte cu utilaj de concepție și fabricație românească, prima capacitate a secției de strunguri carusel de la I.M. Roman va permite muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor care lucrează aici, să desfășoară o activitate rodnică, să realizeze produse de performanță mondială. Referindu-se la semnificația intrării în probe tehnologice a primei capacități a secției de strunguri carusel, tovarășul Constantin Giosanu, inginerul șef al întreprinderii romașcane ne-a spus : .De mai mult timp, problema principală care a stat în atenția colectivului nostru fost realizarea sarcinilor pe hanie de investiții și, depunînd eforturi susținute, am reușit să obținem rezultate bune : se știe că, cu numai cîteva zile în urmă, am început probele tehnologice la linia a IV-a a noii turnătorii. Iată-ne, acum, promovînd cu succes un alt examen : demararea activității la prima capacitate a secției de strunguri carusel. Preocupîndu-ne de pregătirea cadrelor și aprovizionarea cu materiile și materialele necesare am reușit să începem procesul tehnologic în condiții bune, ceea ce ne dă garanția că vom putea pune în funcțiune, înainte de termenul planificat, întreaga capacitate a secției de strunguri carusel i . Niculina Mangu, vrednică muncitoare la fabrica „8 Martie“ din Piatra Neamț își depășește zi de zi sarcinile reieșite din planul maximal. Fabrica de volvatir Tîrgu Neamț Combinatul de industrializare a lemnului Preocupări stăruitoare pentru creșterea eficientei jg Hotărîrea Conferinței județene de partid privind creșterea eficienței economice și pe această cale realizarea cincinalului în patru ani și jumătate,a determinat, și în rîndul colectivului de la CIL Piatra Neamț preocupări stăruitoare. Astfel, o mare parte din măsurile întreprinse vizează valorificarea superioară a rămășițelor de fabricație, în care scop se va pune un accent deosebit pe colectarea, legarea și livrarea acestor materiale. g Conform calculelor estimative, în 1973, se vor prelucra și livra rămășițe PFL, în detrimentul rămășițelor de combustibil, în valoare de 755.000 lei, iar în ceea ce privește rămășițele de fag și diverse, acestea vor însuma peste 1.400.000 lei. Bibi. 1 ,/ t », V v\ Pe șantierul de la Munteni Se imblînzește cursul învolburat al Moldovei S-a intimplat ca prima cupă de pămint să fie escavată exact atunci cînd începea să cadă tîrziu dar viforoasa zăpadă. Normal, membrii noului șantier ar fi putut să se tragă la adăpost, să aștepte zile mai senine, mai calme. Nimeni nu-i obliga să stea cite zece—douăsprezece ore în viscol, să lupte cu care astupau pîrtiile nămeții abia tăiate. Dar, nu s-au tras adăpost, au rămas la munIa că poate dintr-un foarte omenesc orgoliu, poate din înțelegerea importanței deosebite a lucrării pe care au primit s-o execute. Au stat la datorie, munca nu s-a întrerupt nici o oră, chiar dacă pentru aducerea și trecerea fiecărui butoi cu motorină peste cursul învolburat al Moldovei, se consuma cîte o adevărată odisee. Șantierul, situat în satul Munteni, la una din marginile comunei Boțești, are drept obiectivrea și regularizarea îndiguirîului Moldova. Aceasta, prin construirea unui dig de apărare și dirijare în lungime de 1.S00 metri, prin tăierea unui cot al albiei pe o distanță de 500 metri, prin construirea unui canal de deversare a pîrîului Moreanca și a unor traverse de colmatare pe o distanță de circa 1.300 metri. Lucrare mare, în valoare de aproape opt milioane lei, are drept obiectiv scoaterea de sub amenințarea inundației a satului Munteni, care matice a trăit momente draîn toți cei patru ani în urmă, avînd de luptat cu apele la fiecare viitură mai mare. Albia a ajuns la 20 metri de școală, un număr însemnat de case și circa 100 ha teren arabil sunt afectate de ape. Poate de aceea, efectivele noului șantier au rămas la datorie. Știau că noua zăpadă, mai abundentă decit oricînd, creează un iminent pericol de inundații. Ei, escavatoriștii Victor. (Continuare în pag. a 111-a) La Fabrica de volvatil din Tîrgu Neamț, unitate economică apărută recent pe harta industrială a județului nostru, colectivul de muncă a înțeles pe deplin imperativele economice cărora trebuie să le răspundă. Prin urmare, de la începutul anului și pînă în prezent, textilistele de aici au desfășurat o activitate susținută, ceea ce le-a permis ca sarcinile stabilite pentru primul trimestru al anului să fie îndeplinite cu patru zile mai devreme. Pînă la sfîrșitul perioadei urmează să se realizeze, în afara prevederilor, peste 40.000 m.p. volvatir. Succesul are la bază folosirea eficientă a capacităților de producție și a timpului de muncă, căi pe care muncitorii, tehnicienii și inginerii de aici, vor acționa și în continuare pentru înfăptuirea hotărîrilor Conferinței județene de partid. f MĂSURI DE EXCEPȚIONALĂ IMPORTANȚĂ PENTRU PERFECȚIONAREA VIEȚII NOASTRE SOCIALE O discuție despre semnificația Decretului cu privire la stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice la fabrica „8 Martie“ din Piatra Neamț, evidențiază opinii al căror consens relevă adeziunea la ideile exprimate de secretarul general al partidului la recenta plenară a CC al PCR — sporirea avuției naționale, creșterea bunăstării materiale și spirituale depind de cei care lucrează direct în activitatea con-mammmmmmm cretă, productivă. Efectele stînjenitoare ale sistemului de organizare de pînă acum — ne spune Angela Manóle, secretara comitetului de partid din fabrică — erau evidente în elaborarea actelor decizionale, nu întotdeauna operative și eficiente, în acordarea unei asistențe tehnice anemice in unele schimburi, în utilizarea sub cotele potențelor și cerințelor priceperii speciaaliștilor. Necesitățile stringente ale producției aveau unele obstacole determinate de forme intermediare organizatorice, a căror existență era pur subiectivă, pentru că „așa am apucat, așa e tradiția". Dispersarea unor forțe cu pregătire tehnică deosebită în mai multe servicii, nu numai că nu asigura găsirea soluțiilor cerute de producție, dar umfla prețul de cost, favoriza întronarea unei anume comodități și inerții chiar în rîndul unor oameni bine intenționați. — Trebuie să înțeleg că aplicarea Decretului a însemnat o stimulare a capacității de creație a cadrelor, o conducere mai competentă ... — Evident, în locul celor 12 servicii funcționale, a fost înființat un serviciu coordonator cu atribuții precise, iar restul cadrelor au fost orientate spre producție ; în birouri, desigur, nu puteau găsi soluțiile cele mai bune, pentru modernizarea tehnologiilor sau mașinilor din moment ce „specialitățile" lor de pînă acum erau... hîrtiile. — Așadar, s-au întărit secțiile productive. — Prin redistribuirea cadrelor va cunoaște un substanțial salt calitativ secția de tricotat sub aspectul asigurării cu cadre tehnice în toate schimburile ; trei din cei mai buni specialiști au fost repartizați aici, unde vor avea posibilitatea să-și pună în valoare capacitatea creatoare. S-au întărit coordonarea și controlul, asistența tehnică la atelierul de confecții. — Cum ați procedat cu funcționarii ? — Știți că la noi există două brigăzi de producție ale tineretului. Majoritatea celor care ocupau posturi de funcționari sunt de vîrsta tinerilor din aceste brigăzi. Organizațiile de UTC au avut o influență pozitivă și asupra lor. Puteți sta de vorbă cu oricine. ... Sofia Ionașcu s-a calificat aici, în fabrică, a urmat liceul seral și după absolvire a fost repartizată să lucreze în calitate de calculatoare. — Sunt învățată să muncesc și drept să vă spun, nu o dată m-am dus prin secția unde am învățat meseria și unde îmi lăsasem colegele de muncă , îmi lipsea parcă ceva. Nu pot decit să fiu bucuroasă că voi lucra din nou pe un agregat, în secția de confecții. Că am terminat liceul cunoștințele nu-mi pot fi decit de folos. Adevărata împlinire o văd aici lingă mașini. Maria Zaharia este și ea absolventă de liceu și a fost de... funcție colegă cu Sofia Ionașcu. — N-am învățat încă să lucrez, dar am îndrăgit mașinile. Nutream în mine convingerea ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] că nu poate fi o meserie care să-ți dea satisfacții aceea de funcționar. Mi s-a înlesnit acum să învăț o meserie, vreau să ajung o bună lucrătoare, după absolvirea cursurilor de calificare, mă voi încadra în brigada tineretului. Prin aplicarea noilor măsuri privind structura organizatorică, pe lângă raționalizarea aparatului de conducere, activitatea nemijlocită în producție a cîștigat la fabrica „8 Martie" 43 de cadre. Încă un argument și o certitudine că angajamentul îndrăzneț — îndeplinirea cincinalului în patru ani și o lună — va fi realizat exemplar. Adevărata împlinire - acolo unde se hotărăsc nemijlocit rezultatele muncii Fabrica de ciment Bicaz Competența și capacitatea creatoare trebuie valorificate în activitatea productivă In aceste zile, o activitate febrilă privind înfăptuirea prevederilor Decretului Consiliului de Stat cu privire la realizarea noilor structuri ale unităților economice se desfășoară și la Fabrica de ciment din Bicaz. In urma analizelor făcute s-a demonstrat că 75 de tehnicieni, funcționari, precum și un număr de ingineri, care pînă acum au fost cuprinși în serviciile funcționale, vor putea ca, în continuare, să-și valorifice capacitatea direct în producție. Prin această măsură se va asigura, pe de o parte, o creștere a volumului și calității producției, iar pe de altă parte, vor avea de cîștigat chiar cei trimiși să-și dovedească competența în confruntare cu exigențele activității productive. Aceasta este și opinia a doi interlocutori de aici, de la Bicaz. Gheorghe Sîrbu : „Eu am lucrat pînă acum în cadrul serviciului administrativ. Am lucrat e un fel de a spune, pentru că se știe din totdeauna că cei care hotărăsc soarta producției sînt oamenii de la mașini și utilaje. Iată de ce socot că măsura privind trecerea mea ca cocător la cuptoarele de var, meserie în care sînt deja calificat, este foarte bine venită. Acolo, în producție, voi putea cîștiga mai bine, întrucît am posibilitatea să-mi ridic calificarea și să promovez în trepte mai ridicate de salarizare". Mihai Drăgușanu : „Se știe că cimentiștii Bicazului sunt în acest an, pentru a doua oară, autorii celelalte chemării la întrecere către întreprinderi similare din țară, în care scop ei au muncit și muncesc cu mult entuziasm pentru obținerea unor succese de seamă. Aici, de mai mult timp, se aplică cu bune rezultate inițiativa „Productivitate orară maximă cu cheltuieli minime". Ce aș fi putut eu să spun pînă acum despre toate acestea ? Nimic, pentru că, deși sunt de meserie mașinist la mașina de tuburi, eu am ocupat funcția de magaziner. Prin urmare, sunt foarte bucuros de hotărîrea de a lucra de acum înainte la vechiul loc de muncă, fiindcă, atunci cînd se va vorbi de succesele colectivului de la fabrica din Bicaz, voi putea și eu să afirm că am contribuit la realizarea lor". Sub semnul sărbătoririi „Zilei mondiale a teatrului“, în cursul zilei de ieri, la Piatra Neamț a avut loc o adunare festivă a colectivului artistic al Teatrului Tineretului, în cadrul căreia s-a dat citire mesajului de salut adresat, cu prilejul celei de a XII-a aniversări a „Zilei mondiale a teatrului“, către Luchino Visconti, președedintele Institutului Internațional de Teatru (I.T.I.), tuturor iubitorilor și oamenilor de teatru din lume. Tot ieri, 27 martie, pe scena Casei de cultură a sindicatelor din municipiul Piatra Neamț, au debutat spectacolele din cadrul „Săptămînii teatrului de amatori“. După citirea mesajului președintelui I.T.I.-ului, tovarășul Teodor lie a prefațat această manifestare artistică pietreană aflată la prima ediție, vorbind despre activitatea teatrală de amatori din municipiu. A urmat prezentarea spectacolului „OAMENI CARE TAC“ de Alexandru Voitin, în interpretarea colectivului dramatic al casei de cultură. Și sala Casei de cultură a sindicatelor din Roman a găzduit aseară o manifestare dedicată „Zilei mondiale a teatrului“. Cu acest prilej a fost prezentată publicului comedia „PREȘUL“ de Ion Băeșu, interpretată de colectivul dramatic al casei de cultură, tragerea specială loto martie a.c.a rele «umere : Extragerea 163. 50. 48 ; Extragerea 7, 59, 86 ; AȘTEPTAM COLABORAREA DV. LA ACEASTA RUBRICA LA TELEFON 12586 MANIFESTĂRI DEDICATE SĂRBĂTORIRII „ZILEI MONDIALE A TEATRULUI“ specială Loto din 27 Extragerea a lll-a : 38, 54, 8, 64, fost extrase următor- 58, 51 , 45, 6, 88. 65, 70, 12, 22^1»”®"“ " IV'" ' U' 11-a : 38, 11, 41, 44, Extragerea a V-a : 60, 68, 50, 12, 10, 7, 20, 67. (Continuare în pag. a II-a) * I În pagina a IV-a mik 4 .......meridiane Președintele Nixon a anunțat retragerea tuturor trupelor din Indochina pînă la 29 martie a.c. Reuniunea „Comitetului celor 20” al Fondului Monetar Internațional SPORT Cupa „Ralonul" la handbal Etapa județeană a Campionatului republican al juniorilor la box