Ceahlăul, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1819-1894)

1974-03-28 / nr. 1891

) A, t » ——— ■ ^aGumMMMuaa^ " JOI, 28 MARTIE 1974 Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara C.C. al P.C.R. Stimați tovarăși, Plenara Comitetului nostru Central a dezbătut probleme de o deosebită importanță pentru activitatea partidului și statului, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii și, mai cu seamă, pentru ridicarea nivelului de viață, material și spiritual al întregului nostru popor. Am început cu adoptarea unor hotărîri de ordin organizatoric. S-a adoptat hotărîrea privind modificarea Statutului partidului, avînd drept scop asigurarea unei funcționări mai bune a organelor de partid și de stat, eliminarea unor paralelisme care se manifestau în activitatea noastră, simplificarea structurii organizatorice. Aceasta, fără nici o îndoială, va avea repercusiuni pozitive asupra activității de conducere, atit pe linie de partid, cit și pe linie de stat. Totodată, prin hotărîrile adoptate se pune mai multă ordine în respectarea prevederilor Statutului privind rolul Comitetului Executiv — organul care asigură conducerea întregii activități între plenare — inlăturindu-se unele neajunsuri, paralelisme și suprapuneri care s-au manifestat in această direcție. Aceste măsuri vor duce, fără îndoială ,la creșterea rolului și importantei Comitetului Executiv in conducerea întregii activități de partid, economice și de stat. Prin înființarea Biroului Permanent, compus de data aceasta din cadrele de conducere din sectoarele de bază de partid și de stat, se va asigura o mai bună corelare a diferitelor sectoare de activitate, o coordonare operativă și o îndrumare unitară a lor, eliminindu-se paralelisme și ședințe inutile. Crearea acestui Birou, pe principiile pe care le-am adoptat astăzi, va trebui să ducă la o îmbunătățire de fond a activității de conducere, la soluționarea rapidă a problemelor tiple și complexe ce se pun mulin fața noastră. Toate aceste măsuri vor trebui să fie urmate de creșterea răspunderii in muncă a cadrelor de partid și de stat în toate sectoarele de activitate. Măsurile organizatorice luate vor trebui să fie urmate de înțelegerea, de fiecare activist de partid și către de stat, a faptului că în funcția sau nu funcțiile încredințate are datoria să acționeze cu toată fermitatea, cu un înalt spirit de răspundere, pentru înfăptuirea neabătută a liniei generale a partidului, pentru realizarea sarcinilor încredințate de partid. Pornind de la toate acestea, fără nici o îndoială că rezultatul va trebui să fie creșterea și mai puternică a rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate. După cum știți, noi am pornit întotdeauna de la faptul că formele organizatorice nu sunt stabilite o dată pentru totdeauna, că ele trebuie să corespundă sarcinilor și etapelor în care desfășurăm activitatea de organizare și conducere a partidului și statului. De aceea, trebuie să înțelegem că îmbunătățirea formelor de organizare, a structurii organizatorice și a metodelor de muncă este o necesitate și o sarcină permanentă. Întotdeauna să pornim de la imperativul de a asigura unirea in ci mai bune condițiuni a eforturilor partidului și statului nostru, ale maselor populare, ale întregului popor înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare multilaterală a țării. In ce privește modificarea Constituției, așa după cum s-a arătat, aceasta a apărut necesară ca urmare a experienței și practicilor de pină acum. în acest fel, se dă o formă legală unor realități impuse de viață, unor practici care și-au dovedit utilitatea și necesitatea, asidurînd mai buna funcționare, la nivel central, și la toate nivelurile, a organismului nostru de stat. Plenara a hotărît, de asemenea, o serie de măsuri pentru mai buna repartizare a forțelor partidului in diferite sectoare de activitate. In ce privește funcția de prim-ministru, după cum s-a arătat astăzi dimineață, schimbarea a fost determinată de aprobarea cererii tovarășului Maurer de a fi pensionat, ca urmare a stării sănătății sale și a vîrstei înaintate. Multe din schimbările făcute astăzi au fost însă determinate și din necesitatea de a realiza o mai bună cuprindere a muncii în toate sectoarele — oricum, ele trebuiau să aibă loc. In ce privește hotărîrea navei Comitetului Central de arerecomanda Marii Adunări Națioanale alegerea mea ca președinte al Republicii Socialiste România, doresc să asigur plenara, întregul partid, întregul popor că îmi voi închina toate forțele pentru servi cauza socialismului și comunismului in patria noastră, intereselor bunăstării și fericirii poporului nostru. Voi face totul pentru a contribui, Împreună cu întregul colectiv, cu întregul Comitet Central, cu întregul partid și popor la realizarea politicii de dezvoltare multilaterală a României socialiste, la întărirea poziției sale internaționale, la sporirea aportului ei la cauza păcii și colaborării intre națiuni. Stimați tovarăși, Plenara a dezbătut astăzi una din cele mai importante legi ale societății noastre, și anume aceea căreia ii revine rolul de a așeza pe o bază nouă retribuirea muncii. După cum se știe sunt, aproape 6 ani de cinci experimentăm noul sistem de retribuție. In toți acești ani, s-au adus o serie de modificări, s-au făcut multe îmbunătățiri, de aceea, față de proiectul propunerile actuale conțin inițial: Îmbunătățiri principiale care au modificat in mod radical proiectul. In primul rind, in proiect se propune să renunțăm la noțiunea de salarizare, să introducem o noțiune nouă, care să oglindească noile relații de producție Am considerat că este necesar să introducem această modificare ținind seama că noțiunea de salarizare oglindește de fapt vechile relații de producție, bazate pe exploatare, pe existența proprietății private asupra mijloacelor de producție. In țara noastră — ca în toate țările socialiste — oamenii muncii au devenit, după cum e cunoscut, stăpini pe mijloacele de producție, statornicind noi relații de producție. Este necesar să ținem seama de aceasta și să adoptăm noțiuni noi care, în măsura posibilului, să oglindească schimbările produse. Noua lege a retribuției trebuie să oglindească schimbările revoluționare petrecute in țara noastră, să reflecte calitatea nouă a oamenilor muncii, aceea de proprietari și, în același timp, de producători ai tuturor bunurilor materiale. Introducerea noțiunii de retribuire a muncii are o mare importanță principială și practică. Ea va trebui să ajute la eliminarea unor mentalități învechite privind poziția față de proprietatea obștească, față de mijloacele de producție, derivate din vechile relații de producție, din vechiul sistem de relații dintre patroni și oamenii muncii, dintre capitaliști și muncitori. Ea va trebui să contribuie la dezvoltarea atitudinii noi față de proprietatea obștească, față de muncă. Fiind stăpini ai mijloacelor de producție, producătorii bunurilor materiale, oamenii muncii trebuie să țină seama de faptul că veniturilor lor directe asigurarea depinde de asigurarea mijloacelor financiare și materiale necesare dezvoltării continue a forțelor de producție, a întregii societăți. Trebuie înțeles că această problemă este problema centrală a fiecărui colectiv, atreprinderi, a fiecărui fiecărei Înom al muncii, a fiecărui cetățean al patriei noastre. O altă caracteristică principală a legii este afirmarea cu putere a principiilor socialiste de retribuire după calitatea și cantitatea muncii, înscrierea, de la început, in lege, a faptului că nimeni nu poate realiza venituri prin exploatarea muncii altora, că singura sursă de venit este munca utilă și necesară societății socialiste. Pornind de aici, fiecare este retribuit in raport cu cantitatea și calitatea muncii depuse, cu contribuția directă la dezvoltarea forțelor de producție, la înflorirea societății socialiste. Este de la sine înțeles că fondul de retribuire este nemijlocit legat de producția generală, de bunurile reale pe care le producem, datede produsul social, de venitul național, de raportul dintre fondul de consum și fondul de dezvoltare. Mărimea retribuției fiecăruia nu poate fi decit legată nemijlocit de fondurile generale de care dispunem intr-o anumită etapă de dezvoltare a societății noastre. Ceea ce merită subliniat este consecventa cu care s-a urmărit, și se realizează în proiectul de lege prezentat, asigurarea unei mai bune corelări între veniturile mari și veniturile mici, realizarea unei retribuții mai echitabile. In urmă cu circa 20 de ani, intre veniturile cele mai mici și cele mai mari era un raport de unul la douăzeci, in 1965 raportul acesta era de doisprezece la unul. Prin propunerile prezentate plenarei, acest raport va fi mai mic de șase la unul. Aceasta arată preocuparea consecventă de a realiza in viață hotărîrile Congresului al X-lea, ale Conferinței Naționale cu privire la crearea unui raport mai echitabil între veniturile mari și cele mici. După cum ați putut reține, așa cum am discutat și la plenara din noiembrie 1973, s-a acordat o atenție deosebită creșterii mai puternice a veniturilor mici. In mod special, prin hotăririle plenarei din noiembrie 1973, asigurarea unui raport mai echitabil între venituri s-a creat pe seama creșterii mai puternice a veniturilor mici, realizîndu-se o sporire corespunzătoare a veniturilor mari, dar intr-un raport mai echitabil. De măsurile privind creșterea veniturilor beneficiază, în primul rind, tineretul, pentru că el este acela care, in primii ani de ac(Continuare în pag. a III-a în întregul județ Amplă acțiune de plantare a pomilor fructiferi încă din vechime, trecerea prin viață a fiecărui om de pe aceste meleaguri era marcată de plantarea unui număr câ mai mare de pomi roditori. Această frumoasă tradiție, care valorifică condițiile naturale extrem de propice pomiculturii existente in județul nostru, a căpătat, în ultimii ani, caracter de masă. La îndemnul lansat de secretarul general al partidului, in livezile cooperativelor și unităților de stat, in agricole gospodăriile personale, în unitățile instituțiilor, de-a lungul drumurilor, locuitorii satelor — de la pionier la pensionar — au plantat zeci de mii de pomi, i-au îngrijit cu dragoste, sporind astfel patrimoniul pomicol al județului care numără, la această oră, peste ,2,68 milioane pomi fructiferi. Reluată și în această primăvară în toate localitățile județului, acțiunea, care s-a declanșat, de cîteva zile, se va finaliza prin plantarea a peste 50.000 de pomi, din care 10.000 în livezile unităților cooperatiste. Pentru reușita acțiunii, Direcția generală a agriculturii, întreprinderea județeană de legume și fructe au luat din vreme toate măsurile necesare. Pe 17.500 de puieți care se liagă cei asigură din pepinierele județului, gații organelor amintite vor de rea duce din județele : Buzău, Sălaj, Vaslui un însemnat număr de puieți de meri, pruni, vișini și păr iar din județul Golrj se vor procura cîteva mii de puieți de nuc din soiuri de mare productivitate. Se impune ca la cărei unități agricole, nivelul fiela nivelul fiecărei comune să se ia măsurile necesare pentru ca lucrarea începută deja să-și intensifice ritmul în așa fel incit plantarea tuturor pomilor să se încheie la mijlocul săptămînii viitoare. Pentru aceasta, mobilizînzîu-se toate brațele de muncă existente, trebuie urgent săpate gropile necesare. Vremea extrem de secetoasă impune măsuri speciale pentru asigurarea apei necesare la plantare. — circa — 20 litri pentru fiecare puiet — precum și pentru udările ulterioare care trebuie să se efectueze periodic de două ori pe săptămînă. In scopul măririi procentului de prindere, pe lingă pregătirea minuțioasă a materialului, este necesară udarea gropii înaintea plantării și luarea măsurilor de evitare a evaporării apei prin punerea in jurul pomului proaspăt plantat a unei cantități de pămînt uscat bine mărunțit. O altă acțiune de care depinde în bună măsură dezvoltarea ulterioară a pomilor și implicit asigurarea unei recolte sporite de fructe, este asigurarea unor materiale de primă necesitate cum ar fi : îngrășămintele naturale și chimice necesare, numărul corespunzător de tutori etc. Există, așadar, condiții ca în cadrul termenului fixat, această acțiune să se încheie cu succes. Rămâne ca organele și organizațiile de partid comunale și din C.A.P., să mobilizeze un număr cu mai mare de participanți la această extrem de utilă acțiune. Un rol deosebit în reușita acesteia ii are organizația de tineret și pionierii, care reluînd și extinzind inițiativa "fiecare pionier să sădească un pom" și-ar aduce o contribuție însemnată la depășirea numărului de pomi planificate, la înfrumusețarea localităților județului. 4 Ședința Consiliului de Stat In ziua de 27 martie 1974, a avut loc, la Palatul Republicii, ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a examinat și și-a insușit in unanimitate proiectul de lege privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România, elaborat pe baza hotărîrilor Plenarei Central al Partidului Comitetului Comunist Român din 25 — 26 martie a.c. și a hotărît ca acest proiect să fie supus spre adoptare Marii Adunări Naționale. Totodată, Consiliul de Stat, in unanimitate, și-a însușit hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. de a se propune Marii Adunări Nationale alegerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, ca Președinte al Republicii Socialiste România. Astăzi in jurul orei 11,15 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct de la Palatul Marii Adunări Naționale ședința solemnă consacrată alegerii Președintelui Republicii Socialiste România. Plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste Sub președinția tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, a avut loc, miercuri după-amiază, plenara Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La ordinea de zi a plenarei. Modificările la Constituția Republicii Socialiste România, adoptate de Plenara C. C. al P.C.R. din 25—26 martie 1974, supuse dezbaterii și în plenara Consiliului Național al FUS. La începutul lucrărilor a luat cuvântul tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, secretar al C. C. al P.C.R., membru al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. După cum vă este cunoscut — a spus tovarășul Gheorghe Pană — Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român a aprobat la 26 martie a.c. propunerile referitoare la modificările unor prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, care prezintă însemnătate deosebită pentru dezvoltarea in continuare a întregii vieți politice, economice și sociale din patria noastră. In legătură cu această istorică hotărîre, s-a stabilit să fie supusă aprobării Marii Adunări Naționale propunerea de-a se institui inalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Complexitatea vieții noastre sociale și de stat, atît pe plan intern, cit și pe planul lor internaționale pune in relațiimod firesc sarcini importante pe linia organizării centrale a activității de stat, care să răspundă cit mai deplin cerințelor înfăptuirii cu consecvență și la un nivel calitativ , superior a obiectivelor edificării societății socialiste românești. In vederea realizării acestor obiective fundamentale, Plenara Comitetului Central al P.C.R. a apreciat ca fiind necesară instituirea funcției de al Republicii Socialiste Președinte România, care va continua să păstreze în același timp și calitatea de președinte al Consiliului de Stat. Președintele Republicii Socialiste România va exercita o parte din atribuțiile ce revin Consiliului de Stat atît în relațiile interne, cit și în relațiile internaționale. In unanimitate, Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român a prezentat drept candidat pentru înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România pe secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Rațiunea pentru care a fost făcută această propunere este aceea că tovarășul Nicolae Ceaușescu reprezintă cea mai proeminentă personalitate a națiunii noastre socialiste, omul care întruchipează calitățile cele mai înalte de conducător de partid și de stat, de patriot consecvent, de militant înflăcărat pentru cauza socialismului și comunismului in patria noastră. (Continuare In pag. a llla) Pagina a ll-a Gindul și fapta în confruntare ale orînduirii noastre In pag. a IV-a meridiane Sport 1 Blocuri noi in construcție pe Calea Romanului din cartierul Dârmănești — Piatra Neamț-Foto :F. ȘIMON In anul XXX al Eliberării, anul Congresului al XMea al P.C.R. MAXIMA CONCENTRARE DE FORȚE PENTRU Realizarea exemplara a sarcinilor primului trimestru Cu planul trimestrial îndeplinit COMBINATUL PENTRU LIANȚI ȘI AZBOCIMENT BICAZ Din estimările făcute, rezultă că la Combinatul pentru lianți și azbociment din Bicaz se va realiza, peste sarcinile primului trimestru, o producție înaltă de 3 milioane lei, prevederile Aceasta, pentru că indicatorului amintit, stabilite pe primele 3 luni ale anului, au fost Îndeplinite înainte de termen. Ca urmare, șantierelor li se vor livra suplimentar 4.000 tone ciment, 5.000 tone var 21.000 m.p. plăci din azbociși ment. Succesele cimentiștilor bicăzeni, se datoresc preocupărilor permanente, care au urmărit, în primul rând, creșterea productivității mașinilor și utilajelor din dotare. Vasilica BUCUR, șef Birou plan ÎNTREPRINDEREA „COMUNA DIN PARIS“ Fiind hotărît să realizeze actualul cincinal cu mult înainte de termen, colectivul întreprinderii „Comuna din Paris", s-a interesat, în permanență, de investigarea și valorificarea a noi rezerve, care să-i sporească randamentul activității. Ca urmare, mașinile și utilajele au funcționat mai bine, timpul de lucru a fost utilizat mai eficient și, în consecință, a crescut volumul producției și calitatea acesteia. Așa se explică că, aici, prevederile planului s-au depășit lună de lună, creindu-se posibilitatea ca sarcinile primului trimestru să fie îndeplinite cu patru zile mai devreme. Conform calculelor, se estimează ca, in intervalul care, a mai rămas din luna martie, să se obțină suplimentar producție globală și marfă în o valoare de 800.000 lei și, respectiv, 750.000 lei. Ing. Mihai IoNESCU COOPERATIVA „ARTA DECORATIVA“ TÎRGU NEAMȚ Continuind șirul realizărilor din anul precedent, cind a ocupat locul I pe uniune. Cooperativa meșteșugărească „Arta decorativă" din Tîrgu Neamț obține succese de seamă și in 1974. Se cunoaște că ponderea activității acestei unități o deține producția pentru export. Prin livrările de covoare din zilele trecute, planul la export pe primul trimestru a fost depășit cu 4 procente. Indicatorul „deservirea populației“ pe primele trei luni ale anului 1974, este, de asemenea, îndeplinit.