Ceahlăul, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1895-1931)

1974-04-20 / nr. 1911

bIBLIOZIFICA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ I ,M. EMINESCU“ IASI | ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL VII, NR. 1.911 SÎMBATA, 20 APRILIE 1974 4 PAGINI — 30 BANI URGENȚE ÎN AGRICULTURĂ ■ încheierea vnsămînțărilor din prima epocă ■ Pregătirea terenului pentru porumb • Irigarea unor suprafețe cu mai mari Ploile căzute în ultimele zile, care au atins pe teritoriul județului cantități de pînă la 20,91 pe m.p., creează condiții favorabile pentru încolțirea și dezvoltarea tuturor culturilor semănate până acum. Cum valorile termice sunt în creștere, este posibil ca, în saptămina următoare, pe unele tarlale semănate cu sfeclă de zahăr să se înceapă prașila oarbă. Aceasta impune tuturor lucrătorilor din agricultură o serie de sarcini care în zilele ce urmează trebuie rezolvate operativ în ordinea urgentei, cu atît mai mult cu cit, in unele unități, există tendința de a se renunța la semănatul unor suprafețe planificate. In primul rind, este vorba de încheierea însămintării culturilor din prima epocă, restanțe, care pe județ cuprind suprafețe apreciabile. Cartofii, de pildă, au fost plantați pe 4.825 ha ceea ce înseamnă că mai sunt de recuperat peste 400 ha pînă la suprafața planificată. Restanțe mai mari se înregistrează la CAP Păstrăveni, unde mai sunt de plantat 80 ha, Timișești 70 ha, Săbăoani 60 ha, Dochia 40 ha. Sînt, de asemenea, de încorporat sub brazdă 90 ha sfeclă de zahăr din care CAP Horia deține 50 ha, iar Hoisești 30 ha. O situație specială o comportă însămînțarea inului, lucrare mult rămasă în urmă datorită lipsei de sămînță. Intre timp sămința a sosit, ceea ce impune ca unitățile să ridice urgent cantitatea planificată și să ia măsuri pentru ca, în cel mai scurt timp, întreaga suprafață de 2.344 ha să fie insămînțată, respectîndu-se întocmai calitatea lucrărilor. O altă acțiune la care trebuie folosite toate mijloacele disponibile este pregătirea terenului pentru însămînțarea porumbului și păstrarea apei în sol. Există condiții favorabile ca in cîteva zile, să se înceapă semănatul porumbului — cultură de bază în județul nostru care cuprinde peste 32.000 ha. E necesar deci,ca toate discurile să fie folosite din plin, la întreaga capacitate, pentru că această lucrare odată declanșată să se desfășoare pe un cit mai larg front de lucru. O atenție deosebită trebuie acordată tarlalelor unde ca urmare a arăturilor făcute din vară sau toamna trecută bulgării sînt foarte mari. Aici, tăvălugii și discurile vor fi folosite pină cînd patul germinativ va corespunde exigentțelor agrotehnicii. In ceea ce privește semănatul, peste tot, trebuie să se aibă în vedere un lucru deosebit de important și anume: respectarea densității normale a plantelor la hectar. Nu trebuie admisă sub motiv reducerea numărului niciun de plante sub pretextul lipsei de apă sau substanțe hrănitoare. In sfirșit, una din problemele care trebuie să stea, in permanență, în atenția tuturor factorilor competenți din unitățile agricole ale județului îl constituie continuarea, în ritm susținut, a acțiunii de irigare a tuturor terenurilor cuprinse in sistem sau prin mijloace improvizate. Cantitatea de precipitații care a căzut , este, fără îndoială, de mare importanță pentru dezvoltarea culturilor. Dar, in același timp, trebuie avut în vedere și faptul că, deficitul de apă din sol este încă foarte mare. De aceea, utilizîndu-se toate mijloacele disponibile, ziua și noaptea, folosindu-se toate sursele de apă existente, acțiunea de irigații trebuie continuată în ritm susținut in toate unitățile agricole. S-au irigat pînă acum, peste 5.000 ha. Față de cele 10.000 ha cuprinse in sistem este încă foarte puțin. Nu peste tot se lucrează in două schimburi, in alte unități cum ar fi de pildă CAP Horia, n-au fost încă încadrați oamenii necesari. Se impun, deci, măsuri ferme in toate cooperativele agricole de producție, măsuri care să ducă in final la folosirea, așa cum spuneam, a tuturor surselor de apă existente, la utilizarea cu maximum de eficiență a tuturor utilajelor din dotare. , - N In cinstea zilei de 1MaI CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMENmm ................. — rr - ■""■vr—" -’"-’--frlg Entuziastă întrecere pentru îndeplinirea angajamentului La Fabrica de produse ceramice Roman Un procedeu tehnologic de mare eficiență economică In cei 19 ani de existență, Fabrica de produse ceramice din Roman a cunoscut o puternică dezvoltare atît in ceea ce privește diversificarea producției, cit și in direcția îmbunătățirii caracteristicilor și parametrilor tehnico-economici ai produselor. In acest sens este edificator să arătăm că dacă in 1955 se realizau numai cărămizi pentru construcții, în prezent se fabrică 7 produse ceramice, iar volumul total al producției a crescut de peste 6 ori. Este de la sine inteles că această ascensiune nu ar fi putut să aibă loc, dacă întregul colectiv, în frunte cu specialiștii și sub conducerea organizațiilor de partid, nu s-ar fi interesat, in permanență, de experimentarea și aplicarea noului în producție. De remarcat însă că prin introducerea unor ..tehnologii avansate s-a avut în vedere nu numai sporirea producției, ci și creșterea eficienței economice, în care scop reducerea cheltuielilor de orice natura a stat in atenție în mod continuu. Din această dorință s-au născut și preocupările pentru diminuarea consumurilor de energie electrică și combustibili. Este vorba, in special, de înlocuirea cărbunelui și a rumegușului din procesul de ardere a cărămizilor cu un rezidiu-șist, carbonifer — rezultat din procesul de filtrare a cărbunelui în toate întreprinderile miniere din țara noastră. Normal, pentru introducerea acestui procedeu s-au cerut unele modificări tehnologice, care au fost executate cu operativitate de către specialiștii din fabrică. • Ioan BELOVICI economist Fabrica de produse ceramice Roman (Continuare In pag. a III-a) Combinatul pentru lianți și azbociment Bicaz Bicaz Peste plan 5.800 tone ciment Utilizarea utilajelor la un randament cit mai sporit este principala cale prin care colectivul Combinatului pentru lianți și azbociment ,din Bicaz reușește să obțină rezultate tot mai bune și în acest an. Insistîndu-se în această direcție, muncitorii făcind dovada unei perseverente hărnicii, de la 1 ianuarie și pînă în prezent, de la Bicaz șantierelor li s-au livrat suplimentar 5.800 tone ciment, 6.000 tone var și 25.000 m.p. plăci din azbociment. De remarcat că în tot intervalul parcurs din 1974, în întreg combinatul, s-a acordat o atenție specială și reducerii cheltuielilor de producție. Vasilica BUCUR, Șef birou plan O nouă colecție de modele destinată exportului Diversificarea producției in funcție de preferințele beneficiarilor este una din preocupările de bază a colectivului de la întreprinderea industrială de stat „8 Martie" din Piatra Neamț, și în special a salariaților din cadrul atelierului de proiectare de aici. In această direcție, colaborarea cu compartimentul de cercetări din cadrul Combinatului de fibre sintetice Săvinești s-a dovedit deosebit de rodnică. Datorită consultărilor dintre specialiștii celor două unități s-a reușit să se definitiveze tehnologia de fabricație pentru noi materii prime, cum ar fi melană în amestec cu polister, melană fixată și melană lucioasă, materii prime care conferă produsele calități deosebite in ceea ce privește moliciunea, tușeul și aspectul. Ultima colecție realizată în întreprinderea pietreană cuprinde 160 de modele noi de tricotaje pentru femei, bărbați și copii, colecție destinată în întregime exportului și care a fost foarte mult apreciată de delegații unor firme din U.R.S.S. Ing. loan ROȘCA. Șef atelier proiectare I.I.S. „8 Martie" ...... Pagina a II-a Viata culturală B Ieri, s-a încheiat faza republicană a Festivalului de teatru, poezie patriotică și revoluționară „Partid, inima țării” B De la excelente „formule de concurs“ la banale ediții curente B Expoziție a elevilor B Accente PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Delegația parlamentară argentiniană Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dimineața, pe membrii delegației parlamentare din Argentina, condusă de deputatul Osella Munoz Enrique, care participă la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare ce se desfășoară la București. La primire au luat parte tovarășii Miron președintele Marii Constantinescu, Adunări Naționale, și Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. A fost de față Juan Carlos Marcelino Beltramino, ambasadorul Republicii Argentina la București, lui Oaspetele a transmis tovarășiiNicolae Ceaușescu un călduros mesaj de solidaritate și prietenie din partea președintelui Republicii Argentina, general Juan Domingo Peron, împreună cu urări de noi și însemnate succese. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit pentru mesaj și a rugat pe oaspete ca, la înapoierea în patrie, să transmită președintelui Juan Domingo Peron cele mai bune urări de sănătate și succes în activitatea sa. Evocînd recenta vizită pe care președintele Nicolae Ceaușescu a făcut-o în țara sa, conducătorul delegației parlamentare argentiniene a subliniat că acest eveniment, cât și convorbirile dintre președinții României și Argentinei au exercitat o puternică influență asupra dezvoltării relațiilor de prietenie dintre popoarele argentinian și român, a colaborării multilaterale dintre cele două state. Președintele Nicolae Ceaușescu a arătat că păstrează o vie amintire întîlnirilor avute cu președintele Peron, cu personalități ale vieții politice, precum și cu muncitorii, țăranii și intelectualii argentinieni, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. Hans Jurgen Wischnewsky, președintele grupului interparlamentar din RF Germania Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri la amiază, pe Hans Jurgen Wischnewsky, președintele grupului interparlamentar din RF Germania, membru al Direcțiunii Partidului Social Democrat din RFG. Conducătorul delegației parlamentare din RF Germania a transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut din partea cancelarului federal, Willy Brandt, împreună cu urări de sănătate, fericire personală și succese in activitatea sa. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită cancelarului Willy Brandt un salut cordial și cele mai bune urări de sănătate și noi succese. In timpul întrevederii, care s-a desfășurat intr-o ambianță cordială, prietenească, a fost exprimată, de ambele părți, satisfacția pentru evoluția pozitivă a relațiilor dintre Republica Socialistă România și Republica Federală Germania, precum și dorința ca aceste relații să cunoască și pe viitor o dezvoltare ascendentă, pe multiple planuri,, în avantajul reciproc al celor două țări și popoare. A fost relevată importanța pe care o au lărgirea schimburilor comerciale, a cooperării economice și tehnico-științifice dintre România și RF Germania, așezarea acestor raporturi pe o bază echitabilă, reciproc avantajoasă, pentru îmbunătățirea climatului politic în Europa și crearea unor condiții favorabile realizării securității pe continentul nostru-. Parlamentarii americani Edward Derwinski și Hugh Scott Vineri după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, a primit pe parlamentarii americani Edward Derwinski, membru al Camerei reprezentanților, vicepreședinte al Consiliului interparlamentar, și Hugh Scott, membru al Senatului. Oaspeții au fost însoțiți de Robert J. Martens, consilier al ambasadei Statelor Unite la București. Parlamentarii americani au transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut din președintelui Statelor Unite partea ale Americii, Richard Nixon, urări de sănătate și fericire Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspeți să transmită președintelui Nixon un cordial salut și Richard cele mai bune urări. Președintele Nicolae Ceaușescu și parlamentarii americani au abordat probleme privind relațiile dintre România și SUA, convorbirea evidențiind continua lor dezvoltare în ultimii ani, precum și dorința comună ca, și în viitor, înțelegerea și colaborarea dintre cele două state, bazate pe deplina egalitate în drepturi și respect reciproc, să urmeze un curs ascendent, corespunzător intereselor popoarelor român și american, cauzei păcii în lume. A avut loc, de asemenea, un schimb de păreri asupra unor probleme ale vieții politice internaționale actuale. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. G.S. Dhillow, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dupăamiază, pe Gurdial Singh Dhillon președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar, președintele Camerei reprezentanților din India. Oaspetele a mulțumit călduros președintelui Nicolae Ceaușescu pentru bunele condiții ce au fost asigurate desfășurării, la București, a lucrărilor sesiunii Uniunii Interparlamentare, pentru ospitalitatea deosebită cu care sunt înconjurați participanții la această reuniune. El a relevat, de asemenea, că parlamentarii prezenți la sesiune au primit cu mult interes și satisfacție cuvîntarea inaugurală rostită de președintele Nicolae Ceaușescu, apreciind-o ca o contribuție însemnată la cristalizarea preocupărilor de viitor ale Uniunii Interparlamentare. In timpul întrevederii, desfășurată intr-o ambianță cordială, prietenească, au fost subliniate bunele , relații existente între România și India, contribuția pe care a adus-o intîlnirile dintre conducătorii celor două țări la dezvoltarea pe multiple planuri a acestor relații, precum și posibilitățile de extindere în viitor a legăturilor de prietenie și colaborare româno-indiene. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită un cordial salut președintelui V.V. Gib și primului ministru, Indira Gandhi, împreună cu celebtate mai bune urări de prospeși pace poporului indian prieten. Senatorul mexican Alejandro Carrillo Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri după-amiază, pe senatorul Alejandro Carrillo, președintele Comisiei pentru relații externe a Senatului mexican, membru al Consiliului Interparlamentar și al Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare. împărtășind deosebita satisfacție pe care o încearcă cu prilejul acestei întrevederi, oaspetele a arătat că îi revine plăcuta misiune de a transmite președintelui Nicolae Ceaușescu, poporului român, un cordial salut din partea președintelui Mexicului, Luis Echeverria Alvarez, și a poporului mexican. La rânclul său, președintele României a transmis președintelui Lui Echeverria Alvarez salutări călduroase, precum și cele mai bune urări poporului mexican. Senatorul Alejandro Carrillo a subliniat stima și prețuirea de care se bucură poporul român, președintele Nicolae Ceaușescu, din partea poporului mexican, pentru politica României pusă în slujba cauzei păcii, înțelegerii și cooperării internaționale. In timpul întrevederii, au fost relevate bunele relații românomexicane, posibilitățile pentru extinderea și diversificarea lor în viitor, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. CADRU OPTIM DE FOLOSIRE A ACTIVULUI DE PARTID Din experiența Comitetului orășenesc Bicaz al P.C.R. Comitetul orășenesc Bicaz al P.C.R., ca de altfel toate organele de partid din județ, consideră ca succesele dobîndite de comuniști și ceilalți oameni ai muncii din oraș sunt intr-o măsură tot mai mare și rezultatul firesc al perfecționării muncii cu activul de partid. în spiritul sarcinilor și cuvîntarea indicațiilor cuprinse în secretarului general al partidului — tovarășul Nicolae Ceaușescu — la Consfătuirea de la București din noiembrie 1973. Măsurile organizatorice întreprinse în acest an la Bicaz, conferă structurii activului de partid calitatea de a asigura cuprinderea tuturor sferelor de activitate cu cadre temeinic pregătite politic și profesional, care se bucură de stimă în cadrul colectivelor de oameni ai muncii. In activul de partid sunt cuprinși membrii Comitetului de partid, ai comisiilor pe probleme, lectori, și propagandiști, instructori obștești, alte cadre din conducerea organizațiilor de stat, de masă și oștești, comuniști , cu experiență îndelungată sau mai tineri din rezerva de cadre care se situiaza, in marea lor majoritate în fruntea acțiunilor practice de realizare exemplară a politicii partidului și statului nostru. Biroul comitetului orășenesc de partid este preocupat să asigure întregului activ de partid o pregătire politico-ideologică temeinică, prin încadrarea membrilor acestuia, în mod diferențiat, în forme corespunzătoare ale învățămîntului de partid și ideologic, îndeosebi la cursurile universității serale de marxism-leninism, cele de probleme ale făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, de politică economică a P.C.R. I .Programele de instruire periodică au cuprins, de asemenea, dezbateri, expuneri, răspunsuri la întrebări, consultații pe principalele probleme ale activității interne și internaționale a partidului și statului, precum și sarcinile curente și de perspectivă care stau în fața organizației orășenești de partid. Activul de partid este nu numai consultat dar, în bună parte, atras efectiv la elaborarea de hotăriri și măsuri pe care viata le impune. Este demnă de apreciat stăruința ca fiecare membru din activul de partid să fie cît mai bine folosit, potrivit pre- V. BILCU, activist al Comitetului județean de partid.Continuate In pago MTaJ VENil Curier m m ü MIINE DEBUTEAZĂ DECADA CULTURII ROMAN 74“, amplu ciclu de acțiuni organizate de Comitetul municipal de cultură și educație socialistă, Consiliul municipal al sindicatelor și Comitetul municipal al U.T.C., în colaborare cu întreprinderile, instituțiile și ceilalți factori de răspundere din localitate, în scopul largii popularizări a succeselor obținute in anii construcției socialiste, asigurării cadrului necesar pentru o sugestivă trecere în revistă a realizărilor și patentelor din diferite sectoare ale vieții economice, sociale, politice și culturale ale municipiului. UN AN DE LA ÎNFIINȚARE a aniversat zilele acestea Asociația pentru ocrotirea naturii „Aristide Caradja" din Piatra Neamț. Numărând în prezent peste 1.000 de membri, având 2 filiale (la Roman și T1i<7u Neamț) și numeroase cercuri de prieteni ai naturii în școlile Si întreprinderile din sudeț, asociația și-a marcat împlinirea unui an de existentă și prin editarea unor materiale de informare si propagandă (afișe,Qsntinuate Inpag. a III-a)