Cinema, 1984 (Anul 22, nr. 1-12)

1984-01-01 / nr. 1

rabila pentru o viaţa de om... în nopţi de căutări prin arhive cinematografice, pentru a oglindi pe ecran pe nedeslarţita tovarăşă de muncă şi idealuri a soţului Ei, la realizara filmului-poem Al patriei erou intre eroi dedicat preşedintelui României, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, am fost impresionat de multitudinea imaginilor în care tovarăşa Elena Ceauşescu, frunte luminată de nimbul istoriei, îmbrăţişează copiii, admiră florile, limbeşte oamenilor, în letopiseţil acestui neam ce şi-a risipit noii, ca munţii şuvoaiele de apă proaspătă prin văi şi prin cîmpie, cea dinţii aniversată a viului răspîndeşte bunătate şi îndemn, încredere şi voinţă pentru toate zilele înscrise în calendar. De rite ori n-o vedem aplecată asupra mi- I roscopului, de cîte ori n-o bănuim înfirziind pire după miezul nopţii, reflectînd asupra faptelor de peste zi îndemnîndu-ne să fim la f el, sa-i semănăm intru gîndire şi acţiune, întru sinceritate şi pasiune revoluţionară, întru tenacitate şi stăpinire de sine, întru poezie şi zbor spre ideal ii urăm acum, cu dragoste şi respect mulţi ani fericiţi, alături de cel mai iubit fiu al poporului, în demnitatea ei de mama, soţie, savant de renume mondial şi om politic de frunte al zilelor noastre. Pompiliu GÎLMEANU Exemplu strălucit de dăruire şi devotament sub serrimele zile ale acestui an 1984 au stat sub semnul zilei aniversare a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, om politic remarcabil, savant de Omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu, eminent om politic şi savant de reputaţie mondială Modelul unui revoluţionar, modelul unui savant în slujba păcii prin deosebire în secolul nostru, literatura şi arta şi-au asumat cu mai multă pregnanţa mai declarat, filozofia — meditaţia asupra omului, a destinului uman din perspectivă filozofică. O celebră operă — „Condiţia umană" — constituie în acest sens unul din exemplele edificatoare, eroul fiind confruntat în mod acut cu interogaţii esenţiale asupra rosturilor existenţei, asupra opţiunilor politice şi etice. A trăi pur şi simplu fără condiţionarea trăirii legată de existenţa unui ideal — pare a nu mai fi posibil intr-o societate evoluata. De aici şi noile şi răscolitoarele implicaţii privitoare la condiţia eroului. în genere, îmi pare că în zilele noastre eroul de prim-plan, eroul reprezentativ, nu poate fi gândit decât cu condiţia confruntării lui cu lupta dramatică a asumării unui ideal social, civic, a raportării sale la colectivitate şi a angajării slujirii sale în numele aspiraţiilor fundamentale ale acesteia Din această perspectivă, cu atât mai mult devin semnificative personajele care aderă lucid, organic, la o ideologie şi la idealuri revoluţionare. Sunt numeroase exemplele de eroi de roman, de piese de teatru, de film care prin opţiunile lor politice poartă nobilul nume de revoluţionari comunişti. Creaţie noastră artistică incorporează din acest punct de vedere o seamă de personaje memorabile şi este firesc să fie aşa, pentru ca însăşi evoluţia social-istorică demonstrează că revoluţionarii comunişti reprezintă, în fapt oameni animaţi de idealurile cele mai luminoase şi cutezătoare, capabili să gindeasca anticipînd, transformări radicale ale societăţii umane, edificarea unor noi raporturi interumane, să situeze omul în centrul interesului social şi să-i confere condiţii pentru a accede la demnitatea supremă. Comuniştii au fost şi sânt mari spirite revoluţionare, în stare să se daruiasca tara rezerve unei cauze îmbrăţişate lucid şi definitiv, punînd mereu mai presus cauza celor mulţi, detit propria viaţă. Asemenea eroi născuţi în viitoarea luptelor, în anii de încleştări sociale, in anii bătăliilor pentru eliminarea inechităţilor flagrante din societatea trecutului, vor vitaliza şi vor da vigoare creaţiei artistice Un asemenea destin reprezentativ pentru forţa transformatoare a ideilor comuniste devenite condiţie de viaţă poate fi identificat în biografia tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. încerc să-mi imaginez cum va fi arătat acea sărbătoare de 1 Mai 1939, din Parcul Veseliei, despre care s-au păstrat mărturii în arhivele poliţiei, mărturii reţinînd printre participanţii de seama comunişti activi şi numele tinerei revoluţionare Elena Petrescu. Tinera nu s-a sfiit să ceară cu curaj eliberarea tovarăşilor internaţi să se facă purtătorul de cuvînt al gindurilor şi solidarităţii muncitoreşti. Era atunci o simpla muncitoare. Descoperea, în anii tineri, sensurile luptei revoluţionare şi se dăruia acesteia, in pofida marilor primejdii şi ameninţări cu temniţele, teroarea şi chiar moartea. Şi rit de răscolitor poate să fie pentru un asemenea destin momentul victoriei, al afirmării idealului asumat, rit de înălţătoare pot fi faptele prin care o idee se transforma în realitate palpabilă, visele hrănite altădată cu preţuljertfei devenind operă concretă. Pe acest drum al revoluţiilor, al devenirilor impresionante, aflîndu-se mereu în consens cu cerinţele progresului social, tintra comunistă din anii împotrivirii antifasciste s-a desăvârşit pe sine ca om, ca militant revoluţionar, s-a angajat într-un asiduu efort de pregătire politică dar şi profesională — traversând ca o adevărată conştiinţă militantă, cu o voinţă şi o capacitate de muncă impresionante, prin studiu şi creaţie, drumul la omul de ştiinţă, savant ale cărui cercetări, ale cărui contribuţii originale i-au adus o largă recunoaştere şi preţuire internaţională se poate afirma cu mindrie, cu preţuire că prin exemplara sa dăruire faţă de cauza socialismului, dublată de conştiinţa că datoria unui comunist este să se ridice mereu la înălţimea exigenţelor societăţii pe care o edifică poporul condus de partid, viaţa tovarăşei Elena Ceauşescu este înalt reprezentativă pentru modelul comunistului adevărat. Ne sunt tuturor cunoscute activitatea sa neobosită, competentă, în exercitarea marilor răspunderi care-i revin în conducerea partidului, a unor sectoare deosebit de importante ale vieţii ştiinţifice şi culturale, perseverenţa şi prestigiul care se îngemănează cu iniţiativele destinate salvgardării păcii, desfăşurate sub egida Comitetului Naţional Român „Oamenii de ştiinţa şi Pacea", prezenţa statornică lingă cel ce este cârmaciul încercat şi cutezător al destinelor româneşti, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — pe care-l însoţeşte mereu în cadrul multiplului său dialog cu ţara, în marile sale demersuri de pace şi colaborare pe meridianele planetei. Literatura — arta în general — năzuiesc să cuprindă în spaţiul lor de eternitate oameni şi destine reprezentative pentru condiţia umană, modele de viaţă trăită demn, în numele unor idealuri cu adevărat luminoase, înălţătoare. O asemenea viaţă, o biografie de veritabil revoluţionar comunist, un exemplu de slujire a patriei ne propune tuturor destinul uman, politic, al tovarăşei Elena Ceauşescu, căreia ii adresăm la momentul sărbătoresc al vieţii sale, cu înaltă cinstire, urarea strămoşească de la mulţi ani fericiţi! Mariana CERCEL In slujba binelui celor mulţi * M I nimic mai frumos dorit să adresezi oamenilor, în clipa aniversară, cuvintele pe care le merită. Iar cind cel aniversat este un om între oamenii de frunte ai ţârii tale, cuvintele nu trebuie căutate, ele vin din suflet, ca cândul curat să elogieze o mamă, o revoluţionară care şi-a pus viaţa în slujba binelui celor mulţi o savantă care vrea progresul paşnic al ştiinţei, fericirea ţării sale şi a lumii întregi. Căci cea aniversată la început de fiecare an, cind zăpada acoperă cu albul ei imaculat limpia şi muntele este o floare de ianuarie, răsărită din glia acestui pămint, hărăzită sa fie prima femeie a ţării, să fie soţia omului din fruntea ţării, exemplu de muncă şi dăruire, de activitate revoluţionara pusă în slujba poporului. Această floare de ianuarie a României, Elena Ceauşescu, stăpîneşte spaţiul omeniei comuniste şi-şi durează existenţa prin cetăţile ştiinţei. Nici că se putea expresie mai dure nume mondial, spirit revoluţionar fierbinte Este un moment de profundă emoţie, in care toata suflarea românească — muncitori, ţărani, intelectuali — într-un singur glas, îşi aduce mărturia recunoştinţei, admiraţiei, iubirii nesfîrşite pentru tovarăşa Elena Ceauşescu, femeia care întruchipează astăzi nobilele virtuţi ale poporului nostru, simbolul femeii române, luptătoare pentru o viaţă mai bună, mai dreaptă, mai luminoasă, aş spune: o viaţa adevărată, o viaţă închinată idealurilor poporului nostru. Activitatea de înaltă competenţă şi pătrunsă de un puternic patriotism şi spirit revoluţionar a tovarăşei Elena Ceauşescu este închinată dezvoltării ştiinţei, culturii şi învaţamîrtului din ţara noastră, garanţia optimei dezvoltări, a continuei perfecţionări spre a răspunde cit mai prompt şi adecvat necesităţilor construcţiei societăţii socialiste multilateral dezvoltată din ţara noastră, hotâririlor Congresului al Xll-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului. Privesc spre această pilduitoare viaţa şi eu ca şi toţi oamenii din ţara noastră spre a putea să-mi fortific eu însămi — pe măsură posibilităţilor mele, la locul meu de muncă, adica pe tarimul artei — spiritul creator şi aspiraţia de cetăţean, de artist cetăţean, specifică astăzi, la noi, artistului legat prin toate fibrele sale de poporul în care s-a născut, de societatea şi partidul care îl educa clipă de clipa oferindu-i astfel terenul cel mai fertil pentru propria sa dezvoltare, ca şi pentru implinirea rolului suprem al existenţei sale slujirea idealurilor poporului nostru. In această strădanie de împlinire a conştiinţei artistului cetăţean, ca şi a tuturor oamenilor de pe pămintul ţârii noastre, exemplul de viaţă, de muncă, de luptă dat de tovarăşa Elena Ceauşescu, capacitatea sa de înaltă aspiraţie o constituie o sursă nobilă, generoasă, impetuoasă de inspiraţie şi însufleţire. Cuvîntul nu poate exprima întotdeauna adîncimea unui sentiment, dar sinceritatea care îl învăluie şi îl înaripează îl poate purta ca mesager al dragostei noastre, a tuturor — fie că suntem muncitori, ţărani ori intelectuali — spre tovarăşa academician doctor inginer Elena Ceauşescu, care alături de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele ţării şi secretarul general al partidului nostru,sunt chezăşia vieții noastre fericite! Adela MARCULESCU 4 II \