Clopotul, 1951 (Anul 7, nr. 378-462)

1951-10-14 / nr. 442

Bibi.Universității Iaai Să apărăm viața și viitorul fericit al copiilor noștri Conferința Națională pentru Apărarea Copilului, care se desfășoară în capitala țării, noastre își încheie astăzi lucrările. In preajma Conferinței Internaționale pentru Apărarea Copilului, inițiată de Consiliul Federației Democrate Internaționale a Femeilor, Conferința ce are loc la București, oglindește năzuințele milioanelor de oameni din patria noastră ca și de pe întreg globul pământesc de a găsi prin eforturi comune, căile cele mai potrivite pentru apărarea vieții și fericirii copiilor. Viața și viitorul copiilor, nădejdea lumii, este preocuparea esențială a tuturor oamenilor cinstiți, pentru asigurarea unui trai luminat și fericit tinerelor vlăstare. Viața copiilor, atât de scumpă fiecăruia din noi este astăzi amenințată de corbii imperialiști americani și englezi, agresorii ce pregătesc deslănțuirea unui nou măcel mondial. Crimele monstruoase pe care le săvârșesc pe pământul însângerat al Coreei au arătat omenirii întregi cât de oribile sunt atrocitățile noilor hitleri, cei ce se pretind „rasa superioară“, care revendică dominația mondială, ca stăpâni ai unei înalte „civilizații“. Raportul Comisiei Internaționale a femeilor pentru constatarea atrocităților în Coreea a desvăluit lumii monstruozitățile săvârșite de intervenționiștii americani împotriva populației civile și cu deosebire împotriva copiilor, demonstrând ce soartă pregătesc agresorii imperialiști oamenilor pașnici, în cazul când ar reuși să extindă flăcările războiului. Dornici de a-și asigura stăpânirea lumii, trustmenii americani care și-au închipuit că dețin monopolul armei atomice, au inițiat o cursă nebunească a înarmărilor, în scopul asasinării în massă a milioane de oameni. In ura lor sălbatecă față de progresele omenirii, exponenții intereselor trusturilor și monopolurilor, amenințând viața pașnică a popoarelor, amenință viața și viitorul copiilor. Apărarea copiilor, înseamnă apărarea popoarelor și a viitorului omenirii, înseamnă apărarea păcii, bunul cel mai prețios pe care-l apără cu toate eforturile sutele de milioane de oameni ai muncii de pe întregul pământ. In fața lagărului ațâțătorilor la război se ridică puternicul front mereu crescând al partizanilor păcii. Solidaritatea de nesdruncinat a sutelor de milioane de oameni constituiți în puternicul front al luptătorilor pentru pace, condus de invincibila Uniune Sovietică, constitue o barieră de neînvins, opusă planurilor criminale ale imperialiștilor americanoenglezi. Creșterea în vigoare și amploare a forțelor păcii, cuprinderea de masse din ce în ce mai largi în toate țările în lupta împotriva agresorilor, aduce cu sine intensificarea eforturilor unanime pentru asigurarea vieții și viitorului luminos al copiilor. Răspunsul tovarășului Stalin, marele steg ar și luptei mondiale pentru pace, cu privire la chestiunea armei atomice, constitue un puternic instrument de luptă împotriva ațâțătorilor și la război, demască planurile asasine ale acelor ce vor să incendieze omenirea, în dorința lor dementă de dominație a lumii. Conferința Națională pentru Apărarea Copilului, a fost un minunat prilej pentru constatarea realizărilor pe care le-a obținut țara noastră, sub conducerea Partidului și a Guvernului în domeniul ocrotirii mamei și copilului. In cei 7 ani ce au trecut de la eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică, înfăptuirile în acest domeniu, au desființat consecințele unui trecut rușinos. Țara noastră a pierdut faima de a fi între țările cu mortalitatea infantilă cea mai ridicată, țara in care femeia de la sate năștea copilul pe ogor, fără îngrijire și asistență medicală. Sumele din bugetul statului, destinate acțiunilor social-culturale au mers crescând,reprezentând în bugetul statului pe anul 1951, 24,3 °/6. Asigurările sociale de stat, în sumă de peste 20 f miliarde lei, trecute sub conducerea sindicatelor, sunt o oglindă a politicii Partidului și Guvernului în acest domeniu. Existența creșelor, a căminelor sezoniere la sate, ajutoarele de maternitate și lecuzie, ajutorul familial de stat pentru sprijinirea familiilor cu mulți copii, dispensarele de circumscripții cu consultații pentru copii, grija statului de a cuprinde pe toți copiii în planul de școlarizare, gratuitatea învățământului elementar, desvoltarea învățământului școlar și preșcolar arată atenția pe care statul nostru de democrație populară în drum spre construirea socialismului o acordă vieții, creșterii și educării copiilor, pentru a deveni cetățeni luminați ai patriei noastre, constructori activi ai socialismului și apărători ai păcii. In anul școlar 1950—1951 au funcționat în țara noastră 4435 instituții preșcolare cu 199.096 elevi, 15.332 școli elementare, 717 școli medii. Conferința Națională pentru Apărarea Copilului, măreț eveniment în lupta pentru pace, a fost întâmpinată și de oamenii muncii din regiunea noastră cu noi realizări în lupta pentru viața fericită a copiilor noștri. Astfel, au fost constituite cu sprijinul U.F.D.R.-ului, sindicatelor și deputaților 6 noi comitete de sprijin, numai în orașul Botoșani, iar comitetele de sprijin de pe lângă instituțiile sanitare din Dorohoi, Botoșani, Știubieni, Drăgușeni, Borzești, Vorona, etc., "au acordat un sprijin prețios îmbunătățirii activității sanitare. Au fost deschise 4 case noi de naștere la Știubieni, Borzești, Liveni, Vorona, iar în comuna Roma, Comitetul Executiv al Sfatului Popular se preocupă intens pentru deschiderea unei case de nașteri, a început să funcționeze ereșa de la uzinele textile „Moldova" iar pentru antrenarea părinților în această acțiune au fost organizate peste 350 consfătuiri cu părinții copiilor. Aceste realizări sunt posibile numai într-o țară al cărei popor luptă pentru construirea unei vieți fericite, pentru un trai îmbelșugat, pentru construirea socialismului, pentru apărarea păcii. In țările capitaliste, în colonii și în iudul fascistului Tito, copiii nu reprezintă decât mânaeftină ce poate fi exploatată mai crunt, concurând pe cea a vârstnicilor, copiii mor de boli și mizerie, fără să existe un sprijin pentru ocrotirea mamei și a copilului. In Țara Socialismului biruitor, în țările de democrație populară, copiii se bucură de fericirea de a trăi într-o țară liberă, grija părintească a statului îi ocrotește, ei sunt socotiți cu adevărat viitorul și nădejdea patriei. Sarcini mari stau acum în fața noastră în urma acestei conferințe. Organizațiilor sindicale, U.F.D.R.-ului, Comitetelor Executive ale Sfaturilor Populare, le revine sarcina de a se ocupa cu și mai multă hotărîre de îmbunătățire a asistenței sanitare a copiilor, de crearea prin mijloace locale a noi unități sanitare pentru copii, de a lărgi comitetele de sprijin pentru buna funcționare a căminelor de zi, a creșelor, a cantinelor și a tuturor unităților sanitare pentru copii, să existe o preocupare mai activă pentru aprovizionarea lor cu alimente și conserve de masă, iar întregului corp didactic îi revine sarcina de cinste de a lupta ca nici un copil să nu rămână fără știință de carte, să fie asigurată prin familii cu ajutorul părinților o educație sănătoasă, curajoasă și plină de viață tinerei generații. Trebue să ne preocupăm de problema orfanilor, cărora să le asigurăm un cămin, o familie. Luptând pentru realizarea sarcinilor trasate de hotărîrile Conferinței Naționale pentru Apărarea Copilului, noi vom contribui la făurirea unui trai însorit acelora care vor moșteni succesele și biruințele noastre, viitorilor constructori ai patriei noastre fericite, luptători dârzi pentru socialism, pentru apărarea păcii. Să luptăm cu toate forțele pentru a da viață însemnatelor hotărîri luate la această Conferință, pentru a stăvili dorința nebunească a imperialiștilor care vor să ucidă copilăria și viitorul fericit al copiilor noștri, pentru întărirea forțelor păcii ce au în fruntea lor puternica Uniune Sovietică, condusă de marele Stalin. Al CQffliTETUUli mmi P.IK1.H. B0TQȘAB1 SI ftL SFATULUI PQPM REGlQHAlj ANUL VII. Nr. 4424 PAGINI — 4 LEI Duminică 14 Octombrie 1951 Cuvintele marelui STALIN călăuză in lupta pentru pace Cuvântul Stalinist — cuvântul păcii Fiecare tom al muncii din Patria noastră liberă, la fel ca sutele de milioane de partizani al păcii din lumea întreagă, a simțit citind răspunsul dat de tovarășul Stalin corespondentului ziarului „Pravda” o enormă satisfacție de lecția pe care au primit-o încă odată instigatorii și provocatorii de noi războaie, imperialiștii americani.Cu toate că Uniunea Sovietică posedă de mult armă atomică, în repetate rânduri reprezentanții săi cei mai înalți au cerut interzicerea fabricării acestei groaznice arme, lucru pe care imperialiștii nu-l doresc cu nici un chip. Căutând să se ascundă în dosul unei perdele de minciuni și calomnii imperialiștii americani încearcă să inducă în eroare popoarele. Pacea este bine apărată. Cuvintele marelui Stalin, sau spulberat iluziile imperialiștilor americani"" care au fost încă odată demascați ca adevărați criminali care atentează la viața și libertatea popoarelor. Pentru iioi cei te mjuncim și I construim o viață atbă și fericită, cuvintele luminoase și înțelepte ale marelui Stalin sunt un imbold puternic în lupta noastră. In Uzina noastră, muncitorii, tehnicienii, inginerii, și funcționarii muncesc cu avânt sporit pentru a îndeplini înainte de termen sarcinile de plan din primul an al splanului nostru cincinal, conștienți că în felul acesta luptă activ pentru întărirea și înflorirea scumpei noastre Patrii, pentru pace. . . / i . Pacea și munca noastră sunt apărate, pentru că în avantgarda forțelor păcii foste, Uniunea Sovietică, chezășia libertății și independenții popoarelor. ! ! ; ! ! Gheorghe Lădinică : 1 ' director-adjunict 1 ' ■ uzinele textile „1 Moldova” Cu nespusă bucurie și încredere în victoria forțelor păcii, au primit oamenii muncii din patria noastră genialul răspuns al tovarășului Stalin la întrebările corespondentului ziarului,,Pravda" cu privire la arma atomică. La redacția ziarului nostru continuă să sosească zilnic scrisori prin care oamenii muncii își exprimă hotărîrea de a lupta pentru apărarea păcii în întreaga lume. îndemn pentru noi victorii în slujba păcii și a vieții Pentru țărănimea muncitoare din comuna noastră, ca și pentru întreaga omenire căreia pacea îi este necesară pentru a-și făuri o viață lipsită de războaie, cuvântul tovarășului Stalin, este un îndemn măreț de a-și intensifica eforturile pentru demascarea corbilor imperialiști care vor să destânțuie un nou război în lume. " : 1 . IIIII Cuvântul luminos și răspicat al marelui Stalin, este dătător de forță pentru toți cei ce iubesc viața și luptă pentru apărarea ei, este izvor de nădejde pentru popoarele lumii care doresc pacea. Garanția de nesdruncinat că forțele păcii în frunte cu Uniunea Sovietică sunt mai puternice decât cele ale ațâțătorilor la războaie, este cuvântul marelui Stalin, puterea de neînvins a Patriei sovietice. : . . i Prin munca cetățenilor, comuna noastră înflorește, viața devine mai frumoasă. ..(■)< ij.il Noi ne vom înzeci eforturile să înălțăm comuna noastră în rândul celor fruntașe, să îndeplinim la vreme și îm bune condițiuni, sarcinile ce ne revin, pentru că tot ceea ce făurim sunt în slujba vieții și a păcii. Cuvintele tovarășului Stalin au adus acestei cauze un puternic îndemn. Ele sunt pentru noi prilej de pestăvisită bucurie și de adâncă mulțumire. 1 1II Daniid Mitch 1 r , președintele Comitetului Execuție al Sfatului Popular comunal 1 Rădăuți—raionul Darabani Tovarășul Stalin veghează viitorul fericit al copiilor noștri Sunt membră a gospodăriei agricole colective „Lupta Noastră,” din Săveni. " ți Bucuriile vieții îmi sunt gospodăriria colectivă și cei 10 copii ,ai măi. Pentru viitorul lor fericit, noi luptăm pe ogoarele mândrei noastre colective. N’am avut vre’odată în viață atâtea luciurii câte le-am dobândit de când am devenit colectiviști. Copiii moștri sunt sănătoși, veseli și mi-e inima scăldată de bucurie când mă gândesc câtă fericire îi așteaptă în Viitor. Pentru viitorul luminos al copiilor din lumea întreagă, veghează tovarășul Stalin. Toți cei ce slujesc cauza păcii,au primit o îmbărbătură uriașă prin cuvântul marelui Stalin. Monștrii și călăii omenirii, imperialiștii, asasinii copiilor și mamelor coreene, au primit încă o lovitură puternică și din această cauză turbarea lor crește. i i Răspunsul tovarășului Stalin cu privire la arma atomică înseamnul pentru vrăjmașii vieții o nouă de-mascare. Imperialiștii văd în aceasta continlua întărire a neînvinsei Uniuni Sovietice. " ! II , i [ ] In Patria Socialismului victoriei și-au plus încrederea toți oamenii cară iubesc pacea și viața, căci ea este forța de nebiruit, apărătoarea, pacii din lumea întreagă. . i ( Eu îmi voi spori eforturile pentru înflorirea gospodăriei noastre colective,voi lupta să fac să crească vigoarea partizanilor păcii din grospodăria noastră, căci pacea ne este scumpă și pentru cauza ei noi ne vom precupeți nici un efort. Otto Maria membră, 'a gospodăriei agricole, colective j,Lupta Noastră” 1 ' Í Săveni , i Í i IN CINSTEA ZILEI DE 7 NOEMBRIE Brigăzi de tineri care fac cinste uzinei Pentrua întâmpina cu cinste cea de a 34-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, briigăzile de tineret de la uzinele textile „Moldova” și-au luat noi angajamente, iar pentru traducerea lor în viață, ele lucrează cu multă însuflețire. Brigada de tineret Nr. 11 schimbul A de la secția II țesătorie, în dorința de a câștiga titlul de brigadă fruntașă pe uzină a chemat la întrecere socialistă brigada Nr. 9 din schimbul B, liuându-și angajamentul să depășească planul de producție pe luna Octombrie cu 10%, să reducă deșeurile du 20 y0, să păstreze mașinile în cele mai bune condițiuni, folosind din plin minunatele metode sovietice. . . Datorită aplicării metodelor sovietice Nina Nazarova și Ilicev-Vlasov tinerii din această secție depășesc producția cu 13%, iar productivitatea muncii a crescut în această lună tau 8% față de lunile trecute. Fruntașii brigăzii a 11-a sunt țesătoarele care lucrează la 4 războaie, cum ar fi Mihailovschi Emilia, care depășește cu regularitate normele cu 25%, Barnea Hareta cu 23.o o, Jij, Ecaterina 18% și altele. Exemplul lor este urmat de toți tinerii celorlalte brigăzi care luptă pentru îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor pe și le-au luat, Peste 360.000 tei economii la Depoul C. F. R. Botoșani In dorința de a contribui la îndeplinirea planului anual înainte de termen, Muncitorii de la Depotul CFR, continuă cu avânt întrecerea socialistă. I III Datorită unei mai bune întrețineri a locomotivelor,efectuându-și singuri micile reparații, mecanicii cinci sutiști au mărit parcursul zilnic de la 262 la 275 km., iar parcursul mediu între 2 Spălări a fost depășit de la 3600 la 3812 km. In cursul lunii Septembrie ei au economisit 110 tone -cărbune, 192 kgr. ulei mineral și 88 kgf. ulei special în valoare de 364.128 lei. Fruntași în mișcarea cincisufistă sunt mecanicii Mătrescu Ioan, Mircescu Constantin precum și fochiștii Drețeanu Gav ■ și Luca Gheorghe de la locomotiva Nr. 324.482 care au realizat o economie de 50 tone combustibil, 50 kgr. ulei mineral și 24 kgr. ulei special, iar mecanicii Lazarovici Mircea, Stoica Ioan împreună cu fochiștii Alecu Mihai și Luca Dumitru de la locomotiva Nr. 324.457 sau realizat o economie de 23 toine combustibil și 12 kgr. ftuai special. , ! - j , , ( ( . -1 ii J