Clopotul, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 3094-3171)

1971-05-04 / nr. 3122

CLOPOTUL $ PAGINA 2 nilor la înfăptuirea sarcinilor trasate în acest cincinal“. Pornind de la dezideratul exprimat ne-am propus să redăm cîteva aspecte din activitatea unor conducători, activiști de partid, in centrul preocupării cărora stă permanent sarcina de a lua cele mai potrivite măsuri în scopul perfecționării coordonării și îndrumării activității în sectoarele productive din municipiu. O primă discuție, privind modul de afirmare a competenței și despre relația logică a acesteia cu eficiența, am avut-o cu comunistul Constantin Rotaru, directorul Trustului de alimentație publică din Botoșani. — După cum este cunoscut, în cadrul acestui important sector economic pe care-l conduceți se ivesc zilnic probleme din cele mai diferite. Cum reușiți să le cuprindeți lucrătorilor în deciziile pe care le iau. In acest fel,este atins direct suportul competenței fiecăruia. Dar nu numai la nivelul și secțiilor trustului unităților nează măsurile luate. activpersonal, militer pentru autonomia conducătorului de întreprindere, și aceasta în sensul vîntului, cel mai bun al cuîn ideea că orice intervenție cu caracter de tutelare excesivă sau „grijă deosebită pentru bunul mers ...“ dăunează categoric. Evident că un conducător de întreprindere își desfășoară activitatea diurnă cu sprijinul comitetului de direcție, sub îndrumarea nemijlocită a organizației de partid. Relația include presupune o desăvîrșită înși credere reciprocă, la care masa de salariați trebuie să răspundă cu aceeași dimensiune, indiferent de Incapacitatea de a coordona și îndruma se înscriu infinit mai multe laturi, caracteristici. Subliniindu-le pe acestea cîteva, lăsăm disprogresul tehnic și știința duc la diversificarea producției, la apariția de noi și noi repere mereu mai perfecționate care să satisfacă necesitățile sporite ale populației. Potrivit prevederilor actualului cincinal, 40 la sută din producția industrială a anului 1975 va fi reprezentată de produse noi sau reproiectate. Aceasta implicația deschisă în mijlocul celor chemați să asigure cea mai competentă rezolvare a sarcinilor ce se ridică în activitatea diurnă, bunătățiri la proiectarea fundațiilor, la acoperămîntului, conceperea lemnul de rășinoase a fost eliminat din construcții fiind folosit lemnul C.R., iar parchetul l-am prevăzut a fi așezat pe rumbeton în loc de plăci PFL cu adeziv. Noul introdus în activitatea noastră de proiectare poartă amprenta eficienței. tul se poate ilustra Rezultacifric , înfățișarea eficienței este alcătuită din NOUL permanent înnobilat de comuniști Competența la locul de muncă devine priceperea calificată de a rezolva pozitiv orice „sumă a sumelor" Dintre multiplele fațete ale competenței — așa cum este văzută, ca atribut indispensabil producției, prin prisma organizațiilor de partid —, rezultatele imediate le confirmă, în primul rînd, priceperea de a rezolva pozitiv, practic, îndeosebi în timp util, orice conjunctură intr-un mediu productiv dat. Acea „sumă a sumelor“ care se ivește deodată, sub forma unei ecuații sau cu înfățișarea de soluție ce se cere aplicată, conține nu numai factorii din cîmpul individual, îngust, limitat de acțiune, dar și implicațiile în planul general, mult mai larg, al sectorului sau întreprinderii ori chiar al unei ramuri — dacă exemplificăm cu domeniul industriei. Pentru soluționarea conjuncturii date se impune operativitate, discernămînt, intercondiționate de Un al treilea factor, hotărîtor și inglobator al celor dinții — acesta fiind priceperea, o pricepere nu nativă, nu intuitivă, ci calificată și de cea mai bună ținută modernă. Va fi suficient să arătăm, tangențial, preocuparea permanentă, devenită condiție, a organizațiilor partidului pentru necontenita calificare, policalificare și perfecționare a oamenilor muncii din toate sectoarele de activitate, în vederea rezolvării cu maximă competență a tuturor problemelor ivite în procesul construcției socialiste și al făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru a înțelege că aspectul luat în discuție a depășit în mare măsură faza dezideratului. Statisticile confirmă, an de an, că în sfera producției, acolo unde calitatea deciziei instantanee influențează o vastă înlănțuire de factori din domeniul socialului, muncesc tot mai mulți oameni calificați, pricepuți, competenți — multilateral. Există în județul nostru nenumărate ipostaze pilduitoare ale competenței, începînd cu profilul nou, metamorfozat al țăranului cooperator pe ogoarele supuse agrotehnicii avansate și sfîrșind cu operatorul de la tabloul de comandă al celor mai rapide și productive instalații, unde aparatura, realizată de om și slujind total omului competent, a atins perfecțiunea supremă, alcătuind un așa-numit creier omenesc sau o completare a inteligenței mîinilor, asigurînd una dintre cele mai uluitoare relații contemporane : mașina nu-i îngăduie omului să comită nici cea mai mică greșeală ! Aceasta ar fi, crede reporterul, una dintre cheile de control sigure, eficace, aflătoare sub influența constructorului zilelor noastre — stăpîn pe tehnica avansată, posesor al certificatului competenței moderne. Unic încă în felul său, exemplul ne parvine de la Stația de înnobilare a nisipului de la Dorohoi, unitate cu un înalt grad de mecanizare - automatizare, aparținind întreprinderii miniere Miorcani. Zilele trecute, de aici au fost expediate spre beneficiarii din țară (fabricile de sticlă) primele zone de nisip înnobilat de cea mai bună calitate. Buletinele de analiză întocmite la laboratorul stației au confirmat, încă de la prima „șarjă", atingerea parametrilor proiectați din punct de vedere calitativ, ceea ce înseamnă că nisipul prelucrat aici întrunește compoziția oxilică și granulometrică prevăzută de normele în vigoare. Intimpinînd cu avînt creator apropiata sărbătorire a semicentenarului Partidului Comunist Român, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la Stația de înnobilare a nisipului s-a angajat să livreze, în primul an de activitate, 2.000 de tone de nisip peste prevederile planului. Este notabilă înalta responsabilitate și deplina competență a întregului colectiv în momentul formulării acestui angajament. Fiindcă, după cum preciza inginerul Constantin Zăiceanu, directorul întreprinderii, prin intrarea stației în funcțiune se îmbunătățește substanțial activitatea în toată ramura industriei de sticlărie , scade numărul personalului ocupat în prezent cu operațiunile de preparare a nisipului în fabricile de specialitate, crește productivitatea muncii, sporește competitivitatea produselor de sticlărie fina românească pe piața externă. Fiecare dintre aceste efecte au fost în atenția colectivului de muncă de la Dorohoi, iluminînd oamenii lăuntric, prin forța discuțiilor inițiate în organizația de partid. Cuvîntul a devenit faptă, și prima șarjă de nisip a luat drumul cuptoarelor__ Maistrul Ilie Marcel, specialist în industria sticlei, nu ar avea aparent justificate în mijlocul colectivului de la stație. Răspunsul primit („Sunt aici ca să asigur calitatea materiei prime pentru mai multe fabrici“) denotă iarăși deplină competență în secțiunea de care răspunde acest om, același interlocutor care, în fața tabloului electronic de comandă, ne-a explicat cit de inteligentă poate fi mașina dacă este stăpinită corect, ajutîndu-l pe operator să nu comită nici o greșeală. Dar nu numai el. La data vizitei noastre, zi de revizie a agregatelor, mulți alți operatori îngrijeau cu atenție de ceasornicar utilajele pretențioase. Erau absorbiți de operațiunile complexe și electricianul — automatist Ștefan Diaconescu, mecanicii Dumitru Răchită și Gheorghe Nădejde, șeful atelierului de preparare — Emil Ignat și electricianul Ion Aniței — din mîinile lor scurgîndu-se un palpabil flux de absolută competență profesională. Și nu s-a înregistrat nici un incident, stația continuîndu-și mersul... Il întrebasem pe Eroul Muncii Socialiste, Mihai Bîrliga, președintele cooperativei de producție din comuna Roma, care ar fi, după părerea dumnealui, ajutoarele sale cele mai de nădejde, înțelegînd prin aceasta ajutorul competent dat președintelui în treburile diurne ale cooperativei, și primisem altă imagine — cu valoare generalizatoare — ale atributului investigat : — Aș face o nedreptate să spun numele unuia sau al altuia. La noi, cînd ne întrunim în consiliul de conducere, bune sunt părerile tuturora, de unde înțeleg că toți conducătorii cooperativei sunt pricepuți. Poate e mai bine să menționați așa, că noi asta am urmărit, să ne pricepem toți la treburile colective, să alegem din toate cele propuse lucrul cel mai valoros. Competența capătă deci amprenta colectivității, devine proprietate socială, un bun cîștigat cu prețul eforturilor unanime spre perfecționarea muncii. Despre același lucru, exemplificînd și cu cifre revelatorii, ne-a relatat tovarășul director al întreprinderii de industrie locală „Flamura roșie“ din Botoșani, Mihai Urigiuc . Comunistul Adolf Wigner, locțiitor al secretarului comitetului de partid de la întreprindere, conduce o brigadă complexă alcătuită din 51 de lucrători la sectorul construcției metalice. Spiritul de disciplină și ordine este determinat în mare măsură de buna pregătire profesională a șefului de brigadă, de modul deosebit în care el știe să-și organizeze locul de muncă, să împartă sarcinile pe oameni — în funcție de priceperea fiecăruia, de aptitudini. Această formație de lucru execută lucrările cele mai complexe, chiar pretențioase, dar nu a avut niciodată refuzuri de calitate. Ca un prim bilanț al realizărilor în întrecerea socialistă consacrată zilei de 1 Mai și apropiatei sărbătoriri a semicentenarului P.C.R., oamenii lui Adolf Wigner au fabricat trei cazane de 25 Gcal/li, un cazan de 120 tone abur pe oră și un cazan de 420 tone abur pe oră. Formația de lucru a dat o producție de 2.375.000 lei, în perioada amintită obținînd 700 mii lei peste sarcinile din plan. Vorbind despre comunistul Adolf Wigner socotesc că vorbesc despre întregul colectiv, despre cei 51 de lăcătuși constructori și sudori... Aceasta este, în fond, priceperea calificată de a rezolva orice „sumă a sumelor“ în spiritul interesului general, ridicînd cotele producției pe trepte superioare, înregistrînd fiece rezultat prin prisma competenței practice. Examenul competenței se dă in confruntarea cu angrenajul social, în toate punctele-cheie coordonatoare Privind relația competență — eficiență, discutată ca o componentă a afirmării rolului de conducător al organizației de partid, tovarășul Constantin Iurea, prim secretar al Comitetului municipal de partid, sublinia recent că i ..... In concepția noastră viitorul activității economice, politice și sociale din municipiu nu poate fi decit produsul mereu îmbogățit, perfecționat al stilului și metodelor de conducere, al capacității politice și organizatorice a organelor și organizațiilor de partid, de a ști să organizeze și să concentreze energiile oameîn activitatea ce o desfășurați ? — Intr-adevăr, trustul nostru, avînd multe unități operative, fiecare poate solicita în orice moment rezolvarea unui caz sau altul. Pentru activitatea ce o desfășor, îl constituie lucrul de căpătîi cunoașterea amănunțită a situației tuturor unităților, ceea ce-mi dă posibilitatea să hotărăsc măsuri operative și cu maximum de eficiență în scopul îndeplinirii cinilor de plan. tuturor iarUn rezultat îl constituie nul trimestrial faptul că plaul trustului a fost depășit valoric în acest an cu suma de 1.200.000 lei, intr-un procent de 111 la sută. Fată de beneficiile planificate pe perioada primelor trei luni ale anului, de 399.000 lei, s-au realizat beneficii însumînd 593.000 lei. Vreau să menționez că toate măsurile le luăm de comun acord din unitățile în cu lucrătorii cauză, pe baza analizei temeinice efectuate, nu în biroul meu ci la fața locului, în unitatea productivă vizată. Noi, cei din conducere, apelăm întotdeauna la comuniști, la cei care alcătuiesc biroul organizației de partid, îmi amintesc că aveam necazuri, semnalate și de ziar, în sectorul de producție a preparatelor, împreună cu Ioan Galan, locțiitorul secretarului organizației de partid, am procedat la finalizarea unor măsuri antrenîndu-l la aplicarea lor. Fiind maistru în arta culinară,s-a stabilit ca el însuși să conducă direct laboratoarele de preparate și să urmărească îndeaproape activitatea bucătăriilor din restaurante, îndrumîndu-le în scopul diversificării produselor. Am dat acest exemplu pentru că aș dori să se rețină un fapt: vrem să folosim fiecare om în funcție de capacitatea sa profesională și de gradul de responsabilitate civică, la rezolvarea care depind acelor probleme de calitățile pe care le întrunește omul. Este vorba deci de educarea și promovarea calităților individuale, de autonomia compartimentul din conducere cu care vine în contact. Punctul de vedere exprimat de comunistul C. Rotaru se „îmbracă“, fără îndoială, pe multe situații concrete din alte întreprinderi, tocmai în această încredere reciprocă aflîndu-și justificarea succesele meritorii înregistrate în cele mai diverse domenii. In contrast, dar circumscrisă ideii noastre, este relatarea tovarășului Petru Jalea, activist al Comitetului municipal Botoșani al P.C.R., care ne-a prezentat implicațiile lipsei de conlucrare între conducerea administrativă și organizația de partid de la Industria cărnii Botoșani. — Aici a fost vorba, într-un timp, de un anumit exces de autonomie administrativă, promovat de directorul unității. Din dorința sinceră de altfel, de a rezolva cit mai urgent anumite chestiuni de producție, directorul nu a mai consultat pe comuniștii din biroul organizației de partid, crezând că este investit conșicu suficientă libertate de acțiune. Din această practică au rezultat nemulțumiri în rîndul salariaților, țări care s-au soldat cu sesia temeinică analiză în organizația de partid. Cu competența care-i caracterizează, comuniștii au indicat soluția cea mai potrivită în conjunctura ivită, iar activistul comitetului municipal de partid și-a adus contribuția în rezolvarea favorabilă a problemei. Este numai un aspect dintre multiplele fațete ale muncii activistului, din care am putut desprinde necesitatea cunoașterii în profunzime a proceselor de producție, a relațiilor interumane, a pulsului politic, economic și social din domeniile pe care el le investighează. Prin însușirile lui, activistul nu face altceva decit să răspundă dezideratului de probitate, de angajare totală în treburile de ultimă oră sectorului său, ceea ce ale se concretizează, în primul rînd, prin eficiența muncii. INVESTIȚIA DE INTELIGENTARQ A COMUNIȘTILOR ne din partea fiecărui colectiv de muncă o permanentă căutare, studierea tuturor posibilităților de introducere a noului în procesul de fabricație. Este nemijlocit implicată o atentă observare a tot ceea ce se întimplă în jur, capacitatea de a găsi ineditul care să reziste și în ziua de mîine, de a-1 căuta cu creionul în mină pe planșeta de lucru. Aplicarea noului în producția materială și spirituală solicită un efort de gîndire creatoare, o maximă operativitate de introducere în viață, în scopul confruntării cu viața, a verificării gradului de utilitate socială și de trăinicie. Noul poate fi găsit într-un sector de activitate și introdus, sau adaptat în altul, dar nu în momentul cînd acesta are tendințe de perisabilitate. Faptele noastre cotidiene dovedesc că există o preocupare permanentă de cercetare, de studiu, de căutare a celor mai viabile soluții actuale, cu o largă întrebuințare din partea tuturor colectivelor de muncă, de la cele mai mici, la marile întreprinderi industriale. Poate și simbolic vom relata, mai întîi, despre acei care își desfășoară activitatea cu creionul și echerul în mină la planșeta de lucru pentru a da contur viitorului, despre comuniștii grupei de proiectare din Botoșani Munca lor plină de căutări, modestă la prima vedere, cere un minuțios studiu, calcule economice și tehnice, multă precizie și fantezie. Activitatea de reproiectare a proiectelor tip pentru construcția de școli în mediul rural impune luarea în considerație a condițiilor de teren în care acestea urmează a fi amplasate, a folosirii materialelor de construcție existente în județ. Conducătorul arhitect Otilia Popa, cele 11 proiecte de arătînd școli realizate în ultimele trei luni, explica în ce constă noul față de proiectele tip. — Datorită condițiilor de teren din unele localități am fost nevoiți să aducem îmcomuniștii din grupa de proiectare au adus economii de la 6—8000 lei la construcția fiecărei săli de clasă. Activitatea acestui colectiv tînăr se înscrie în contextul sarcinilor de partid pe linia cercetării în scopul aflării celor mai fericite soluții de rezolvare a tuturor problemelor noi ivite în activitatea cotidiană. Găsirea și aplicarea noului în producție este de altfel și profilul unității în care-mi desfășor activitatea — ne spunea tovarășul Eugen Mihailiuc, directorul tehnic al Stațiunii experimentale agrozootehnice Popăuți. Pornind de la considerentul că rezultatele de cercetare științifică, fără verificare practică, nu pot avea certitudinea valabilității, activitatea noastră de bază se desfășoară direct în sectoarele productive. Adaptarea la noile condiții de climă a rasei de oi Caracul a necesitat o muncă asiduă pe parcursul mai multor ani. Studiul teoretic al materialelor de specialitate privind creșterea acestei rase de oi, analiza permanentă a evoluției reproducătorilor determinat ca astăzi să avem un nucleu puternic de rasă pură Caracul, singurul din județ. Pentru colectivul stațiunii Popăuți, care lucrează cu material experimental, se cere un efort de gîndire colectivă, de muncă îndelungată. Desigur că rezultatele nu apar miraculos, peste noapte. Se cere o temeinică cercetare teoretică de laborator, o analiză practică, competentă, care nu pot fi întreprinse decit de oameni cu o solidă pregătire profesională și multă dăruire. Toate cercetările noastre converg înspre realizarea unui scop bine definit : sporul calitativ în zootehnie, deziderat clar exprimat în documentele de partid. ...Prezența noului în activitatea cooperativei meșteșugărești „Prestarea“ este o problemă care preocupă toate sectoarele de activitate, pe toți lucrătorii Tovarășul Mihai Cuțcheraș,pre" O relație fermă, modernă : forța mașinilor supusă inteligenței k L ședințele acestei unități, ne vorbea despre planul de perspectivă al cooperativei In rîndul sumei de probleme ce vor fi rezolvate în viitor se înscrie și inființarea unor unități de coafură și frizerie de lux. Vom oferi publicului o deservire diferențiată, la nivelul exigențelor tot mai sporite ale municipiului, care are o dinamică a vieții citadine mereu progresivă. Fără îndoială că rezultatele lucrătorilor cooperativei sunt rodul amplelor analize a comuniștilor, care și-au trasat ca sarcină înregistrarea unor indici superiori — constituind ieșirea din ritmul vechi, încetinit al vieții orașului de provincie. Competența comuniștilor și-a demonstrat încă o dată eficiența. Prezența noului în viața cotidiană se impune ca o necesitate importantă determinată de cerințele crescînde ale oamenilor. Noul în construcție, în arhictectură, în informație, noul în gîndire, în atitudinea cetățeanului — iată o problematică majoră la care gîndește societatea noastră socialistă Eficiența în cultură - dimensiune a aceleiași relații de probitate profesională La Șendriceni, funcționează ca bibliotecară Elvira Mîndru. De aproape 11 ani practică în acest sat meseria care a fost înnobilată prin faptul că au practicat-o, cîndva, cu multă dragoste și competență, Mihai Eminescu și marele om de cultură care a fost Ion Bianu. De aproape 11 ani, această destoinică activistă culturală depune eforturi susținute pentru ca în casele țăranilor cooperatori să-și afle un loc de seamă și cartea, despre care un mare scriitor spunea că: „dintre miracolele create de om în drumul său spre fericirea și rodnicia viitorului, este poate cel mai complex și cel mai mare“. In primul trimestru al acestui an, biblioteca comunală din Șendriceni a avut un număr de 989 cititori, care au lecturat 8.514 cărți. Cifrele acestea, aparent seci, închid în ele însă pasiunea cu care a muncit Elvira Mîndru și sunt rodul competenței ei. Pentru a-i face pe țărani să îndrăgească cartea ea n-a precupețit nici un efort și n-a neglijat niciunul din mijloacele pe care i le pune la îndemînă nobila și generoasa ei meserie. In primul rînd, și-a creat un colectiv de sprijin în care au fost cooptați majoritatea intelectualilor comunei. Cu ajutorul acestui colectiv, ea a organizat manifestări interesante la care au participat din ce în ce mai mulți țărani cooperatori care, cu timpul, au devenit cititori activi. Dintre manifestările organizate în ultima vreme spicuim citeva : montajele literare „Te slăvim partid iubit“ și „Partidului“, recitalul de versuri „Iți mulțumim, partid“, expoziția tematică „Eroi au fost, eroi sunt încă“, simpozionul „50 de ani de luptă și victorii“, prezentarea de cărți și recenzii. In afara acestor manifestări, a mai inițiat și diferite consfătuiri cu cititorii. In colaborare cu specialiștii de la C.A.P., a organizat consfătuiri pe teme agrare, iar împreună cu personalul circumscripției sanitare din comună a purtat discuții pe marginea cărților cu tematică medicală. Ajutată de cadrele didactice, a izbutit să oraganizeze o serie de manifestări destinate elevilor școlilor din comună. O atenție deosebită a fost acordată bibliotecilor afiliate. Pentru a-și menține cititorii în satele aparținătoare și a dobîndi alții noi, bibliotecara le solicită mereu interesul, împrospătînd, lunar fondul de cărți al acestor biblioteci. In unele cazuri a făcut și spune în „colportaj", cum se limbaj biliotecăresc. A luat în servietă sau sacoșă cîteva cărți și s-a dus pe la casele acelora care n-au dat niciodată pe la bibliotecă. Și nu s-a lăsat pină ce nu i-a făcut să îndrăgească și ei cartea, acest bun prieten și sfătuitor al omului din toate timpurile. Elvira Mîndru nu este, desigur, un exemplu singular printre sutele de lucrători din domeniul muncii culturale de masă. Dar realizările ei ilustrează pregnant valoarea probității profesionale în domeniul atît de complex al educației. Fără îndoială că, sub raportul profesiei sale, bibliotecara își abordează problemele cotidiene cu deplină competență — factor indispensabil în orice tărîm. Fată de pulsul ascendent al vieții, eficienta concretă a competentei se traduce prin racordarea la viitorul imediat și de departe In ce fel au înțeles și aplicat relația competență - eficiență miile de oameni ai muncii ocupați astăzi în industria județului ilustrează înainte de toate cifrele, statisticile. Acum, în preajma sărbătoririi semicentenarului partidului, colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni din toate întreprinderile industriale botoșănene au raportat cu legitimă satisfacție îndeplinirea cu patru zile mai devreme a sarcinilor de plan pe cele patru luni de activitate ale anului, înregistrînd, și aceasta peste angajamentele asumate în întrecerea socialistă, importante depășiri la principalii indicatori. O privire mai aprofundată asupra scurtului comunicat dat publicității cu acest prilej evidențiază complexitatea termenilor, suportul solid al fiecărui leu raportat suplimentar. Indicatorii se leagă într-un liant alcătuit din masa de comuniști, din preocuparea organizațiilor de partid de a perfecționa activitatea în toate sectoarele — și rezultatele dovedesc viabilitatea măsurilor luate, trăinicia analizei, în ultimă instanță inteligența cu care s-a muncit. Este excepțional faptul că s-au realizat multe milioane la producția globală și producția marfă, peste prevederile planului, fără însă a se investi materiale neprevăzute, fără a se suplimenta forța de muncă. Totul s-a obținut pe seama creșterii productivității muncii — și aceasta înseamnă că s-a lucrat mai bine, că oamenii au găsit rezerve lăuntrice, justificate de moralul susținut, de optimismul robust al tuturora — același rezultat al priceperii comuniștilor de a inocula pretutindeni și cu putere entuziasmul lor contaminant. S-ar putea vorbi mult și pe larg despre reducerea cheltuielilor la mia de lei de producție, despre beneficii și livrările pe piața externă, care în această perioadă au asigurat produselor botoșănene un spor de aprecieri elogioase peste hotare, dar in intenția noastră nu a fost o analiză economică. Am investigat doar universul omenesc de hărnicie și dăruire, în care atributul competenței ocupă, începînd de astăzi, cum ne-am obișnuit să vorbim, un loc deosebit, cu valențe încă perfectibile Este și o firească modestie în faptul de a nu ne țese coroane de lauri din tot ce înfăptuim, dar și o imensă răspundere în fața noului plan cincinal, înaintea viitorului văzut în perspectiva deceniilor următoare. Prin reducere absolută la scara exigenței, comuniștii obișnuiesc să spună : „Am făcut multe lucruri bune, tovarăși, dar aceasta nu este totul“. Dacă i se îngăduie reporterului să zică altfel, este ca și cum, practic, abia de acum înainte avem ceva de făcut — și numai gândindu-ne la viitorul patriei, la urmași, la ceea ce urmează să trăiască, prin timp, pământul țării și oamenii. In această punte aruncată peste răspunderea generațiilor constă una dintre marile și neprețuitele frumuseți ale Partidului Comunist Român — punte durată, înainte de orice, cu priceperea diriguitorului care simte răspunderea pentru destinele întregului nostru popor. Pagină realizată de ALEXEI RUDEANU ROMEO ȚERMEANU G MOCANU k < *