Clopotul, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 3094-3171)

1971-06-11 / nr. 3155

Un răspuns angajat la Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste Hotărire fermă, înaltă conștiință patriotică In aceste zile oamenii muncii din întreaga țară participă cu însuflețire la adunări în care este dezbătută Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. In multe din unitățile socialiste ale județului nostru, manifestînd o înaltă conștiință patriotică și adeziune totală față de politica partidului nostru, oamenii muncii au hotărît să-și depășească propriile angajamente în întrecerea socialistă. Valorificînd la maximum resursele interne, folosind cu eficiență timpul și utilajele, colectivele de salariați și-au exprimat hotărîrea fermă ca paralel cu creșterea producției să ridice indicii calitativi ai produselor înțelegînd că numai astfel pot contribui la realizarea cu succes a sarcinilor economice ale actualului cincinal. • Colectivul Uzinelor textile „Moldova“ s-a angajat să participe cu tot efortul pentru realizarea în condiții optime a planului economic pe anul 1971, creînd astfel premisele necesare realizării sarcinilor în următorii ani ai cincinalului. Răspunzînd Chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste muncitorii, maiștrii și inginerii acestui obiectiv economic s-au angajat să mobilizeze toate rezervele interne posibile pentru creșterea productivității muncii și realizarea unor fibre cu parametri calitativi superiori. Astfel, în următoarele șapte luni vor fi realizate : 20 tone fire peste plan ; o creștere calitativă a firelor , pînă la 86,8 la sută ; o economie de 14 tone materie primă; reducerea nivelului de cheltuieli cu minimum 1,5 lei la mia de lei producție marfă; creșterea indicelui de utilizare a mașinilor cu cel puțin 0,3 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut; creșterea productivității fizice cu 0,2 la sută și îmbunătățirea calității produselor cu 0,2 la sută. Traducînd în viață aceste angajamente Uzinele textile „Moldova" vor realiza în acest an, peste plan , o producție industrială în valoare de 5.700.000 lei, o producție marfă de 5.700.000 lei, reprezentînd 50 tone de fire și 80 mii m , țesături. • După cum ne-a informat tovarășul Constantin Rotari, pe șantierele și la punctele de lucru ale întreprinderii de construcții-montaj dezbaterea Chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste a prilejuit relevarea a multor rezerve interne insuficient valorificate pînă acum. Muncitorii, maiștrii și inginerii întreprinderii s-au angajat ca pînă la 1 iulie a.c. să realizeze 55 la sută din planul de investiții anual, aceasta concretizîndu-se prin predarea cu 30 de zile mai devreme a spațiului pentru montaj utilaje la noua tipografie, scurtarea cu 10 zile a termenului de execuție a lucrărilor la școlile generale nr. 6 și nr. 8 din Botoșani, devansarea cu 5 zile a termenului de execuție la Școala generală nr. 5 din Dorohoi, precum și realizarea unei productivități de 100 lei pe salariat, peste angajamentul luat inițial. Angajamentele constructorilor se referă și la depășirea indicatorilor de plan. Muncitorii conduși de maistrul Barbu Gherasim, de pildă, s-au angajat ca pînă la 1 octombrie a.c. să realizeze planul anual, fizic și valoric, urmînd ca pînă la finele anului să producă 150 tone confecții metalice peste plan, a căror valoare va fi de 1.050.000 lei. • Cu același entuziasm au răspuns Chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste țăranii cooperatori din Vîrfu Cîmpului. Ei s-au angajat să realizeze peste producția planificată în acest an : 25 tone grîu, 50 tone porumb, 140 tone cartofi, 3100 fti lapte și 2,5 tone carne. Curier juridic DIVORȚ Elena Maxim — Buceceai Taxa de timbru pentru acțiunea de divorț este de minimum 3 000 lei și se achită o dată cu introducerea acțiunii. Instanța judecătorească nu poate desface căsătoria 'prin divorț' decit atunci cînd, datorită unor motive temeinice, raporturile dintre soți sînt atît de grav și iremediabil vătămate încît continuarea căsătoriei este vădit imposibilă pentru soțul care cere desfacerea ei. Deși motivele divorțului despre care ne scrieți sînt temeinice, totuși, legea obligă instanța judecătorească să vă acorde un termen de un an în vederea împăcării și numai după expirarea acestui termen se va putea trece la administrarea probelor și judecarea cererii. VECHIME IN MUNCA Constantin D. Andurnache — Frumușica. Timpul cît ați prestat muncă salariată cu contract pe durată determinată (zilier) constituie vechime în cîmpul muncii și se înscrie în carnetul de muncă. Dovada cu martori a timpului lucrat se poate face numai în cazul în care arhiva unității este pierdută sau distrusă. Dacă vi se refuză înscrierea în carnetul de muncă a acestei vechimi, sesizați organul ierarhic superior de care depinde unitatea. ALOCAȚIE DE STAT Lucia Ivanov — Botoșani . Lucrînd în baza unui contract de muncă pe durată determinată, nu puteți beneficia de alocație de stat pentru copii. Beneficiați de acest drept numai după trei luni de la data la care contractul de muncă s-a transformat în durata nedeterminată. PENSII Maria Grosu — Botoșani : Plata pensiei încetează o dată cu decesul pensionarului. Formulați întrebarea asupra a ceea ce doriți să vă răspundem. DORE1, PONI jurist FEROVIARĂ #copului Redacția și administrația Calea Națională nr. 261 Botoșani Telefoane : Redactor șef — 11328 Redactor șef adjunct — 12075 Secretariatul de redacție — 12372 Secțiile economică și culturală — 12487 Secțiile viață de partid și construcții de stat — 11106 Secțiile informații și scrisori — 11217 Administrația — 11725 CLOPOTUL • PAGINA 3 Combinatul pentru Br a I fibre artificiale I a recrutează absolvenți a 8 și 10 clase, în vîrstă de 15 — 18 ani împlin... pină la 31 decembrie 1971 pentru școlarizare prin Școala profesională și ucenicie la locul de muncă pentru următoarele meserii : Școala profesională , opeator chimist, lăcătuș mecanic, electrician întreținere, sudor, electromecanic A.M.A. Ucenicie la locul de muncă, operator chimist, lăcătuș mecanic, sudor, frezorînscrierile la concurs se fac la Centrul școlar chimic Brăila, Șoseaua Buzăului km 1. Intre 15 iunie — 2 iulie 1971, zilnic între orele 7,00 —15,00. înscrierile se fac pe baza unei cereri a candidatului insoțită de următoarele acte: — certificat de naștere in original și copie — certificat de absolvire a școlii generale — certificat medical cu rezultatul analizei singelui și radioscopia pulmonară, efectuate cu cel mult trei luni înainte de concurs. Concursul de admitere se va desfășura între 3 — 14 iunie 1971 și va consta în următoarele probe : 1- pentru meseria lăcătuș mecanic, sudor, frezor — matematică scris și oral — fizică scris și oral (partea I mecanică și căldură) 2- pentru meseria electrician întreținere, electromecanic A.M.A. — matematică scris și oral — fizică scris și oral (partea a II-a electricitate)3. Operator chimist matematică scris și oral — chimie scris și oral Pentru concurs se primesc numai băieți-Relații suplimentare se dau la C.F.R Brăila, telefon 16100, interior 753- TRAFIPAX • TRAFIPAX • TRAFIPAX • TRAFIPAX Dincolo de termenul - limită Pînă la 1 iunie a fiecărui an, după cum specifică decretul 328/1966 privind circulația pe drumurile publice, ca și regulamentul de aplicare a acestui decret, toate autovehiculele, indiferent de deținător — cu excepția celor aflate în primul an de exploatare — trebuiau să fie supuse verificării tehnice anuale, obligație ce revine proprietarilor. Cu toate că acest termen a expirat, pe drumurile publice mai circulă încă, și nu un număr mic, autovehicule nesupuse verificării. Pe de o parte, unele unități socialiste au întocmit o programare a verificării fără a ține seama de termenul limită fixat prin actul normativ, ceea ce dovedește, mai întîi, necunoașterea legii de către cei puși să o aplice (șefi de garaje, personal de întreținere) și, in al doilea rînd, ușurința cu care se privește, în aceste locuri, rolul și importanța verificării stării tehnice în asigurarea securității pe drumurile publice circulației Astfel de programări, neconforme cu litera decretului, au fost întocmite la Atelierul intercooperatist Botoșani, care răspunde de verificarea tehnică a întregului parc auto al cooperativelor agricole de producție din județ. Aici s-a prevăzut terminarea operațiunii la 26 iulie a-c., ceea ce, evident, este o flagrantă încălcare a legii. In alte locuri ca, de pildă, la Autobaza Botoșani, deși au fost verificate pînă în prezent peste 300 autovehicule, nu s-au întocmit fișele tehnice ale autovehiculelor supuse verificării, fișe care atrag răspunderea directă a personalului tehnic ce procedează la verificare pentru calitatea lucrărilor efectuate, ca și răspunderea în situația în care, în exploatare, autovehiculul nu prezintă toate garanțiile tehnice a știut faptul că la autobazele de transport Botoșani, Săveni și Dorohoi, la I.G.C.L. Botoșani și Dorohoi, la UGIRA Botoșani, la Atelierul intercooperatist Botoșani etc. își desfășoară activitatea sale de verificare tehnică- comiAcest lucru e cunoscut și de către conducătorii auto și de către șefii unităților toate de mijloace auto, deținăTotuși se constată că dacă conducătorii auto nu din proprie inițiativă, vin acolo nici conducătorii de unități nu sunt perseverenți în a-i trimite, programîndu-i în așa fel, nicit acțiunea aceasta să se desfășoare normal, fără însă a se produce perturbări în procesul de producție, din respectivele unități. In această situație, pentru a da doar cîteva exemple, se află IG.C.L. Botoșani, care pînă la această dată nu a verificat din punct de vedere tehnic nici un autovehicul din parcul propriu, I.J.C.M- Botoșani, O C.L. Produse industriale Botoșani, multe cooperative agricole din județ etc, ete. In legătură cu verificarea tehnică anuală, încă cîteva amănunte : Toți conducătorii auto sunt obligați să fie în posesia dovezii de verificare tehnică, vizată pentru anul în curs, pe care să o prezinte la cererea agenților de circulație. • Se poate apela, pentru verificarea tehnică, atît la unitățile desemnate de județ, cît și la altele, din afara județului , stații auto service, I R.A. Suceava etc. Intrucît termenul legal de verificare tehnică anuală a autovehiculelor a expirat, toți conducătorii auto ale căror vehicule nu au fost supuse verificării anuale sînt pasibili de sancțiune contravențională. Lt. maj VASILE BOTEZATU Pentru deținătorii de motorete sînt de semnalat pe drumurile publice, mai ales, în ultimul timp, un soare număr de motorete „Mobra", ultimă creație, în acest domeniu, a tehnicii românești. Intrucît în obținerea permisului de conducere a acestui tip de autovehicul au apărut cîteva noutăți, l-am rugat pe tovarășul lt. maj. Vasile Botezatu, din serviciul circulație al Inspectoratului miliției județului Botoșani, să le comunice, pe această cale, celor interesați : — Incepînd cu luna mai a.c. examenele la reguli de circulație și pentru persoanele ce solicită obținerea permisului de conducere a motoretelor se desfășoară pe bază de chestionar. Acest lucru e determinat de necesitatea sporirii exigenței — ca o măsură în plus de prevedere pentru cunoașterea corespunzătoare a legislației rutiere — și, pe de altă parte, pentru evitarea oricărui subiectivism în aprecierea cunoștințelor. — Pînă în prezent examenul se susținea de două ori pe lună — la 15 și 30 — un municipiu, unde veneau candidați din întreg județul. Au intervenit și aici noutăți ? — Da. Ținînd cont de distanțele mari la care se află unele localități față de centrul de județ, fapt ce era un incovenient și în transportarea motoretei la locul de desfășurare a examenului, începînd cu data de 1 iunie a.c. examenul pentru obținerea permisului de conducere a motoretelor se desfășoară în localitățile: Botoșani, Dorohoi, Săveni, Darabani și Trușești. Actele se depun la unul din aceste centre și, în funcție de numărul solicitărilor, organele de miliție din localitățile respective fixează data, locul și ora de desfășurare a examenului. TIBERIU BRĂESCU VIZITA, LA BOTOȘANI, A MINISTRULUI JUSTIȚIEI Miercuri, ministrul justiției, tovarășul Teodor Vasiliu, a făcut o vizită de lucru în județul Botoșani și a avut o întîlnire cu judecătorii, la Tribunalul județean — în cadrul căreia au fost abordate unele probleme profesionale. UN NOU CENACLU I La Casa Corpului didactic I din Botoșani, ieri a luat ființă cenaclul muzical, organizat pe două secții: creație muzicală și culegere de folclor. Informația zilei TIPĂRITURI Comitetul pentru cultură și artă al județului Botoșani a editat, cu prilejul „Zilelor Eminescu", pe lingă caietul - program al manifestărilor, și două ocazionate cărți, purtînd semnătura lui Victor Crăciun : „Efigia literară a lui Mihai Eminescu“ și „Mihai Eminescu și locurile natale“. PROGNOZA : In cadrul unei ședințe a cenaclului plastic de pe lingă Casa corpului didactic din Botoșani ca secretar al cenaclului a fost ales tovarășul Theodor Valenciuc, profesor la Liceul de muzică și arte plastice din Botoșani. Cu același prilej s-a hotărît funcționarea cenaclului pe trei secții: pictură, sculptură și grafică. O echipă a televiziunii filmat ieri secvențe de muncă la secția covoare a întreprinderii de industrie locală Dorohoi- Microreportajul va putea fi vizionat în această săptămînă pe micul ecran. Virgil Loghin, meteorolog de serviciu la Stația Bototoșani, comunică timpul probabil pentru zilele de 12, 13 și 14 iunie a.c. Vremea va fi în general instabilă, cu cerul temporar noros. Vor averse locale de ploaie cădea însoțite de descărcări electrice. Vîntul va sufla moderat Temperatura aerului în ușoară scădere. Minimele vor oscila între 8 și 12 grade, iar maximele — între 22 și 26 grade. (Urmare din pagina I) atribuite. Că este posibil să se obțină producții cu mult superioare decît cele cu care ne obișnuisem luni de-a rîndul ne-o demonstrează următorul exemplu pe care l-am luat de la Uzinele textile „Moldova“. Dacă în primele nouă zile din lunile trecute aici se finisau zilnic 61 — 90 mii m.p. țesături, în luna iunie s-a ajuns zilnic și la 150 mii m.p., cifră ce ne arată în primul rînd marile rezerve existente în această unitate industrială. Desigur nu putem trece cu vederea că uneori — și acum încă — în schimbul III mai staționează multe utilaje (și nu numai la uzinele textile), că ritmicitatea producției rămîne încă în stadiu de dorință și uu fapt împlinit. Important este însă că în ultimul timp colectivul de muncă de la Uzinele textile „Moldova", recent criticat în coloanele ziarului nostru pentru rezultate economice necorespunzătoare, dovedește că este în stare să depășească situația precară în care ajunsese. Din păcate nu se poate vorbi de o asemenea intensificare a muncii și la întreprinderea de industrializare a laptelui sau cea de industrializarea cărnii. Dimpotrivă, în unitățile respective, se acționează și în continuare cu încetineală mai ales în preluarea materiilor prime deși la unt, de pildă, planul pentru cinci luni nu a fost realizat decît în procent de 97 la sută. La carne preluările zilnice în loc să crească, înregistrează reflux ajungîndu-se pînă acolo încît în una din zilele trecute din întregul județ să se achiziționeze doar 300 kg, adică o bovină! Desigur că la ritmul scăzut al preluărilor de bovine se fac vinovate, cel puțin în aceeași măsură, și conducerile cooperativelor de producție care nu onorează contractele încheiate cu Industria cărnii. Referitor la respectarea disciplinei contractuale trebuie de arătat că și unele unități industriale au restanțe exagerat de mari care la nivelul județului însumează peste 24 milioane lei reprezentînd mai mult de 3 la sută din valoarea contractelor scadente în perioada 11 — 31 a.c. Iată de ce este necesar ca la lansarea în producție să se acorde prioritate acelor produse și sortimente care prezintă restanțe în livrări sau au termene apropiate de expediere. Consemnînd cu satisfacție tendința de scădere a cazurilor de refuzuri datorită calității necorespunzătoare a unor produse considerăm totuși necesar să atenționăm factorii de răspundere din unitățile industriale că datorită volumului mare de producție ce urmează a fi realizat în această lună se impune sporirea considerabilă a atenției în vederea respectării întocmai a prescripțiilor tehnologice, realizării producției de bună calitate. Acest lucru impune în primul rînd asigurarea asistenței tehnice în toate schimburile dar mai ales în schimburile II și III în care se semnalează cele mai multe cazuri de nerespectare a disciplinei tehnologice. Recuperarea restanțelor (acolo unde există), realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor aferente primului semestru, onorarea tuturor contractelor încheiate cu beneficiarii — sunt domenii spre care trebuiesc concentrate în prezent toate eforturile. De felul cum vom încheia această primă jumătate a anului, depind în cea mai mare măsură succesele perioadei următoare, finișul primului an al actualului cincinal. L. O producție de peste 4,5 milioane lei PE LOTURILE SEMINCERE (Urmare din pagina I) interval de 7 — 10 zile. La fasolea pentru sămînță, în cazul semnalării antracnozei, se vor executa tratamente cu soluție de zeamă bordeleză 1 la sută, repetîndu-se de 2 — 3 ori. In lotul semincer de floarea - soarelui, plantele bolnave de mană se vor smulge, aduna și distruge prin îngropare sau ardere. De asemenea, în cultura de ceapă pentru arpagic ori de sămînță se vor lua măsuri de combatere imediată a manei, îndată ce se observă primele pete pe frunze, plantele se stropesc cu zinele 75 (în concentrație de 0,4 la sută), captan 50 (orthocid) în concentrație de 0,2 — 0,3 la sută, zeamă bordeleză, 0,5 la sută, iar pentru aderență se va adăuga produsul de tersin, în concentrație de 0,3 la sută. In soturile semincere de cartofi o atenție deosebită trebuie acordată atît purificării biologice, în perioada înfloritului în toi, eliminării plantelor virozate, cît și tratamentelor contra manei și a gîndacului din Colorado. Aceste lucrări trebuie executate cu răspundere, la timp, pe toate loturile semincere incit să se asigure semințele necesare și de celitate pentru producția anului viitor. anunț important. Pentru a obține producții bune de sfeclă e necesar să realizăm o desime optimă de 10 plante la metru pătrat. O plantă mai puțin la metru pătrat înseamnă o pierdere la hectar de : • 2500 KG SFECLA sau • 400 KG ZAHĂR • 1700 KG BORHOT • 100 KG MELASĂ Cooperatorii din județul nostru, obținînd anul trecut o singură plantă în plus pe metru pătrat, ar fi realizat suplimentar 32 167 000 kg sfeclă (ceea ce înseamnă 4500 tone de zahăr, 193 tone melasă, 2866 tone borhot) și respectiv un venit de aproape 10 milioane lei, la care s-ar mai fi adăugat 128 600 kg zahăr repartizat pentru contribuția adusă la realizarea culturii. Fabrica de zahăr Bucecea recomandă cooperatorilor să asigure desimea optimă de 10 plante pe metru patrat și în felul acesta vor avea numai de cîștigat. Combinatul pentru exploatarea și industrializarea lemnului Suceava recrutează pentru școlarizare, candidați, absolvenți a 8 — 10 clase elementare, pînă la vîrsta de 18 ani, pentru fabrica de mobilă Botoșani, în următoarele meserii : — TIMPLURI MOBILĂ ȘI ARTICOLE TEHNICE — ELECTRICIENI — LĂCĂTUȘI MECANICI Relații cît și înscrierile se fac zilnic începînd cu data de 7 iunie la C.E.I.L. Suceava, serv. personal — învățămînt și la fostul I. F. Botoșani din strada 30 Decembrie nr. 12, între orele 7,30—15,00