Clopotul, iulie-septembrie 1971 (Anul 27, nr. 3172-3250)

1971-07-24 / nr. 3192

CLOPOTUL 0 PAGINA 2 Există multe și numeroase probleme cu care este confruntată știința agronomică contemporană. Utilizarea largă a fenomenului heterozis (vigoarea hibridă) la plante — de actualitate la sfeclă, orz, grîu, floarea-soarelui, cînepă etc. — are totuși limite potențiale în mod natural. Plantele actuale, în condiții ideale, produc la hectar în medie pînă la 14.000 kg grîu, 19.000 kg porumb, 140.000 kg cartofi, la sfeclă producțiile fiind și mai mari. Pornind de la faptul că aceste posibilități sînt totuși limitate dar neepuizate — se preconizează crearea unor noi tipuri de plante, incomparabil mai productive ca cele de astăzi — așa-zisele plante complexe, de sinteză. Acestea, pe cale dirijată, ar urma să înglobeze gene purtătoare ale unor caractere ereditare de productivitate, cu calități tehnologice superioare și rezistență deosebită la factorii nocivi. Ele vor valorifica superior investițiile și tehnologiile de cultură. Se apreciază că pe această cale se va realiza o dublare sau chiar triplare a producției. Intr-o etapă mai îndepărtată, prin noile descoperiri cu privire la intensificarea fotosintezei, se speră că noile plante create vor fi capabile să producă recolte de 10 ori mai mari decît în zilele noastre. Unul dintre punctele de vedere care agită forurile științifice din agricultură, este acela cu privire la redistribuirea și zonarea ecologică a plantelor cultivate. Bazîndu-se pe însușirea de aclimatizare a plantelor, oamenii de știință încearcă și au reușit în bună parte să introducă unele plante de cultură în alte zone geografice, realizînd o mai bună armonizare a producției agricole, precum și o simțitoare sporire a ei, prin cultivarea lor în zone ecologice adecvate cu cerințele biologice. Dar cea mai importantă și complexă problemă, cu largi implicații în viața economică și socială este chimizarea. Pe lângă efectele pozitive,acolo unde s-au folosit doze exagerate și o îngrășare unilaterală au apărut și unele fenomene negative, de toxicitate pentru om. De aici necesitatea ca îngrășarea plantelor, mai mult decît pînă acum, să se facă cu atenție atît în ceea ce privește dozele, cît și la raportul între elementele nutritive. Uneori se neglijează aceste cerințe elementare, ceea ce atrage după sine fie o eficiență extrem de scăzută, fie acumularea de substanțe toxice în plante, cu repercusiuni negative în viața oamenilor. Un grad de pericol sporit îl prezintă utilizarea unor insecticide și ierbicide, atunci cînd nu sunt folosite rațional. De aceea, știința se îndreaptă către descoperirea de substanțe noi, nepericuloase pentru viețuitoare. Pași importanți s-au făcut și se fac în direcția combaterii pe cale biologică a numeroși dăunători, înlocuind insecticidele actuale. La aceasta, viitorul va adăuga și alte mijloace, printre care imunitatea plantelor la atacul anumitor boli. Substanțele — descoperite recent — din grupa Alexinelor, au particularitatea de a forma anticorpi în plante, care dau imunitatea. De mare perspectivă este utilizarea stimulatorilor sau fitoregulatorilor de creștere. Substanțele de acest tip, în cantități extrem de mici, declanșează procese intense în plante. Sunt unele substanțe ce produc o inhibiție a creșterii dar o intensificare a fotosintezei ceea ce duce la sporirea recoltelor. Clorura de clor colina (C.C.C.), 2 — 4 kg/ha, determină scurtarea pasului, intensificarea fotosintezei, creșterea rezistenței la cădere și o sporire apreciabilă a recoltei. Generația noastră — scrutînd viitorul, pregătindu-l — are însă de rezolvat la noi și alte probleme urgente : combaterea eroziunii, extinderea irigațiilor, ridicarea gradului de fertilitate etc. De cîțiva ani, în agricultura mondială asistăm la așa-zisa „revoluție verde“, care constă în esență în valorificarea marelui potențial de rodire a pămîntului, în intensivizarea agriculturii pentru a satisface cerințele populației în creștere. In acest proces amplu ne încadrăm și noi. Am convingerea că în scurtă vreme aspectul agriculturii noastre va fi mult schimbat și îmbunătățit, încotro se îndreaptă AGRONOMIA? Prof. univ. dr. doc. FILIP CANTÂR șeful catedrei de fitotehnie la Institutul agronomic Iași Aportul unei inovații Pentru execuția instalațiilor COREX destinate sortării tomatelor, au fost comandate, in 1971, 444 transportoare cu role TLO. Execuția lor însă constituia o problemă deoarece nu s-au putut procura rulmenții radial oscilanți, cu două rînduri de bile, seria 1200. Se punea problema procurării lor din import (lucru ce nu putea fi realizat decît în 1972) sau renunțarea la fabricarea acestui produs, inadmisibilă, întrucît dotarea legumicultura cu Instalații pentru sortat tomate este o necesitate acută. Un colectiv de specialiști de la U.F.R.M.A. Botoșani a studiat posibilitatea înlocuirii acestui rulment. In acest fel a apărut propunerea noastră de înlocuire a rulmentului cu o bucșă din relont grafitat. Am proiectat această bucșă, s-a executat și s-a experimentat. Rezultatele bune obținute In urma încercărilor au făcut ca propunerea să fie acceptată de către forurile superioare și reprezentanții beneficiarilor. Totodată, pe lângă îndeplinirea condițiilor pentru realizarea produsului in termen și de calitate corespunzătoare, uzina a obținut și importante economii. Prin diferența între prețul rulmentului și prețul de cost al bucșei, care se realizează în întregime în uzină, s-au obținut economii în valoare de 130 981 lei. Schimbarea propusă de noi a atras și simplificarea constructivă a produsului care a dus la o economie de 8 586,96 kg laminate de oțel în valoare de 27.021,84 lei. Economiile astfel realizate se ridică la suma de 158.001,84 lei. La toate acestea se adaugă și avantaje importante pentru beneficiari deoarece, spre deosebire de rulmenți, bucșa realizată de noi nu necesită ungere, deci întreținerea e mai ușoară, iar durabilitatea produsului nu va avea nimic de suferit. Ing. MIRCEA BALAN constructor șef, la U.F.R.M.A. Botoșani Soluția constructivă propusă inițial 1. Rolă transportor, 2. Ax. 3. Garnitură pistă, 4. Rulment, 5. Loca; pentru garnitură, 6. Pastilă I, 7. Buclă distantier, 8. Pastilă II, 9. Inel de siguranță, 10. Șaibă. Soluția constructivă propusă de U.F.R-M.A. — Botoșani — 1. Rulou, 2. Ax, 3. Rolă relon P. grafitat, 4. Pastilă. CROCHIU Lumea In anul 2000 Proliferarea din ultimele decenii a științelor subscrie domeniului rigurozității și certitudinilor o serie de probleme care Înainte țineau mai mult de meseria de... prezicător. Dacă la Întrebarea cum va arăta lumea noastră In anul 2000 imaginația anticipativă se Încumeta să plăsmuiască închipuiri care de care mai năstrușnice. iată că acum viitorul este scrutat în laboratoare, cu rigla de calcul și cu benzile perforate ale computerelor, de către o știință nouă denumită FUTUROLOGIE. Printre altele vom avea parte pînă in anul 2000, susțin specialiștii acestei științe, de previziuni meteorologice sigure (pină în 1975), vom asista la grele de organe din material plastic (1982) și corecții ale caracterului cu ajutorul medicamentelor (1983), vom controla energia termonucleară (1986), vom reconstitui In eprubetă formele primitive de viață și vom modifica local clima (1990), vom obține controlarea eredității prin intervenții in genetică (2000) și multe altele. Tabloul sugerat de FUTUROLOGIE este destul de optimist, întrucît Întărește speranța că marile probleme ale lumii de astăzi iși vor găsi rezolvarea și va fi eliminată astfel sursa unora din tensiunile ce ne angoasează acum. Se pune insă întrebarea cum trebuie să fie oamenii acestui viitor nu prea îndepărtat pe care il vor atinge multi dintre cei din generația actuală. Simpli beneficiari ai acestor miracole scientiste sau participanți direcți la realizarea și valorificarea lor ? Opțiunea nu e dificilă, e cea normală, adică alegem cea de-a doua postură. Ce ne facem insă dacă avînd actualul bagaj de cunoștințe vom apărea peste un deceniu in postura unor școlari Intîrziati, iar mai tirziu o diplomă de licență de acum va avea valoarea doar a unui abecedar ? Problema este foarte serioasă și răspunsul este unic : trebuie să Învățăm, să ne completăm cunoștințele cu tot ce a realizat mai valoros glndirea umană In ultimul timp, TOȚI, indiferent de pregătirea pe care o avem acum și care mai târziu nu va mai însemna mare lucru. Recentele măsuri luate de conducerea de partid și de stat privind reciclarea lucrătorilor din toate domeniile de activitate sunt salutare In acest sens și ele reprezintă primul pas spre intilnirea cu viitorul, învățătura a devenit astfel problema nu numai a unei singure virste, și pașii următori trebuie să-i facem noi singuri Invățind și muncind, muncind și învățind. VICTOR NEAGU f BREVIAR EDITORIAL Recomandăm cîteva titluri ce vor apărea în librării în cursul lunii august. COMPENDIU DE FIZICA PENTRU ADMITERE IN INVATAMINTUL SUPERIOR, tipărit la Editura științifică. Cuprinzînd problematica prevăzută în programa de admitere în invătămîntul superior, lucrarea reprezintă o culegere unitară, gradată și modernă, folosind elementele de matematică superioară însușite în clasele XI - XII. Aceeași editură programează apariția lucrării DE LA PRIETENI MICI, FOLOASE MARI. Gh. Ștefanic și F. Silva prezintă cititorilor o interesantă lume — cea a microorganismelor. Din aparițiile viitoare la Editura tehnică menționăm : Șt. Zarea, MATEMATICA PENTRU MUNCITORI — o lucrare destinată practicii de atelier și șantier. Cartea cuprinde : „Aritmetica": Numere întregi, zecimale; Numere fracționare și iraționale ; Proporții și mărimi proporționale; „Algebra“: Numerele algebrice și operații cu ele; Ecuații algebrice; Funcții și reprezentarea lor grafică. A. Mazilu prezintă elementele de bază ale desenului tehnic industrial, necesare, atît pentru executarea desenelor și schițelor tehnice cît și pentru citirea corectă a desenelor de execuție, în cartea DESEN TEHNIC INDUSTRIAL PENTRU MUNCITORI. In aceeași editură va apărea lucrarea FRIGUL ARTIFICIAL IN CONSERVAREA ȘI FOLOSIREA PRODUSELOR ALIMENTARE, de A. Ciobanu și colaboratori. Lucrarea, prezentînd principalele aplicații ale frigului artificial la produsele alimentare, urmărește umplerea unui gol în literatura de specialitate. Nimic nu e mai dăunător societății contemporane decît ca oamenii, în loc să acționeze în mod conștient — pe baza comandamentelor sociale — să aștepte să apară miracole, care să le îndeplinească visurile, așa cum propagă concepțiile mistice, obscurantiste. Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate presupune oameni instruiți, cu larg orizont politic și cultural, cu înaltă conștiință, care să-și explice lumea pe baza materialismului dialectic și istoric și să acționeze în acest spirit. „Miracolele — cităm din cartea Știință, religie, societate, recent apărută în Editura politică — nu apar decît în fantezia celor ce cred și se înțelege că în aceste condiții activitatea creatoare a omului este grav compromisă“. Promovarea concepției materialiste despre lume este treabă de durată, care nu se realizează de la sine; materialismul trebuie cultivat perseverent. Pentru afirmarea lui sînt create în societatea noastră condiții obiective și subiective. Dezrădăcinarea ideilor religioase, a prejudecăților și superstițiilor care stăpînesc încă conștiința unor oameni nu reprezintă nicidecum o întreprindere gratuită : ea are drept rezultat descătușarea energiilor și inițiativei oamenilor, afirmarea personalității lor, aduce societății un spor de creativitate, care recompensează cu prisosință efortul depus. Deci este necesar — umanitar și economic, să depunem o muncă permanentă pe acest tărîm. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și culturaleducative, referindu-se la aceste probleme, arăta că „Este necesar să fie combătute cu mai multă fermitate concepțiile mistice, înapoiate. Problema combaterii misticismului trebuie să facă parte din întreaga activitate politico - educativă a partidului, a U.T.C.ului, a organizațiilor noastre“. Cartea înmănunchează pe parcursul a 500 de pagini, lucrări ale unor cunoscuți activiști pe tărîmul științei românești, ce-și spun cuvîntul, pe baza celor mai noi date, asupra unei game largi de probleme de certă actualitate, care se află sub incidența sarcinilor recente puse de conducerea partidului în fața celor ce lucrează în domeniul învățămîntului, a propagandei și ideologiei, a educării maselor de oameni ai muncii. Un loc important în economia cărții este rezervat prezentării materialismului dialectic și istoric — concepția filozofică științifică despre lume și societate, evoluției ateismului, tradițiilor gîndirii sociale laice în România. Cu forța de argumentație proprie științei sunt puse în evidență rădăcinile sociale și gnoseologice ale religiei, sunt prezentate principalele religii contemporane, cum s-a realizat poluarea mistică a tradițiilor laice, sunt expuse pe larg poziția partidului și statului nostru față de problemele confesionale, opoziția dintre știință și religie, principalele curente în filozofie și etică etc Un glosar de termeni și o listă de cărți publicate de aceeași editură în probleme tangente oferă și instrumente pentru aprofundarea unor aspecte celor preocupați de problemele ateismului. Pentru profesori, învățători, propagandiști — în munca de educație pe care o desfășoară, pentru elevi, studenți și alte categorii de cititori — în efortul de dezvoltare și consolidare a cunoștințelor proprii, această carte acoperă răspunsul la multe întrebări. Lectura ei poate să ofere multora, mai de timpuriu, posibilitatea de a înțelege lucruri, de a ajunge la concluzii ce pot fi formulate altfel numai după o îndelungată experiență de viață. E o carte care, la vîrstele tinere mai ales, poate forma convingeri. Și aceasta o recomandă cel mai mult. I. MAXIMIUC NOTE DE LECTURĂ DIN SPIRITUL EDUCAȚIEI ATEIST - ȘTIINȚIFICE In curînd va avea loc finala tradiționalului concurs, aflat la ediția a IV-a. . ..EX-TERRA'7111, organizat de Redacția emisiunilor pentru tineret și copii a Televiziunii in colaborare cu Consiliul Național al Organizației Pionierilor și Consiliul Național de Educație Fizică și Sport. Cercul de modelism al Casei pionierilor din Botoșani participă la această ediție cu un număr de 16 machete Printre acestea se numără și cele pe care le prezentăm în fotografiile alăturate. CARGOUL OCEANIC „GALAȚII LOCOMOTIVA AEROGLISOARE „METEOR1 ȘTIINȚA LA ZI . In urma unor studii efectuate la Fabrica de fire artificiale „Vîscoza“ din Lupeni a fost pus la punct tehnologia de fabricare a buretelui vîscoză. Noul produs, realizat cu ajutorul unei stații pilot, are o largă întrebuințare in industria lacurilor, vopselelor și a automobilelor. La Universitatea din Kyodo a fost realizată o masă plastică care se descompune sub acțiunea luminii solare și sub acțiunea razelor gamma la anumite condiții. Această masă plastică, se descompune grație dezagregării componentei ei — un polimer înalt — în cazul în care timp de 20 de ore ea este supusă acțiunilor razelor gamma. Anoi ea trebuie ținută timp de 80 de ore în întuneric și din nou supusă acțiunii razelor ultraviolete în decurs de 10 ore. • In Ungaria s-a realizat produsul anticorosiv „bitulen“. Este vorba de un amestec de bitum și masă plastică Bitulenul apără de coroziune conductele subterane și elementele de construcție metalice. • Un regulator de temperatură minimă și maximă cu un sistem fotoelectric a fost construit de Institutul de metalurgie de la Cracovia. Pentru construcția acestui aparat a fost utilizat un dispozitiv de măsurare a temperaturii cu ac, în care s-a încorporat un sistem electronic. • In Ținutul Primorie (sudul Orientului îndepărtat sovietic) a început producția unui sortiment de microelemente pentru hrana vitelor și păsărilor. Aceste adaosuri furajere contribuie la sporirea productivității și conferă vitelor și păsărilor o mai mare rezistență la maladii. Preparatul conține substanțe care lipsesc din hrana obișnuită. El se produce în ambalaje mici și prezintă comoditate în mînuire. Un grup de cercetători francezi au pus în evidență, prin imunoelectroforeză, prezența unui antigen în extrasele purificate ale urinei canceroșilor. Autorii au publicat în revista „Compta Rendue de l'Academie de Science“ un articol în care discută rezultatele obținute experimental. Concluzia care se desprinde este că descoperirea lor trebuie verificată statistic pe un număr mai mare de bolnavi. Cercetătorii de la Institutul de chimie organică și biochimie al Academiei Cehoslovace de științe, în colaborare cu Institutul de cercetări farmaceutice și biochimice al Ministerului Sănătății din Cehoslovacia, au pus la punct un nou medicament care se află în stadiu de încercare clinică. Acesta este un echivalent al vasopresinelor care are efect asupra presiunii arteriale Noul medicament se va numi, probabil „Glypressin“ (formula sa chimică este tri-glicil-vasopresină) si va fi aplicat la tratamentul socului hemoragic. Urmările șocului hemoragic, care se manifestă in general în cadrul traumatismelor, pot produce moartea. Efectele „Glypressinei” pot înlătura, in unele cazuri, acest deznodămînt ȘTIINȚA LA ZI O DUZĂ PENTRU DEVELOPAREA FILMELOR Acasă sau în drumeții, în excursii său tabere, micii fotografi își sporesc considerabil activitatea. Dacă mînuirea aparatului de fotografiat nu creează prea multe probleme, developarea filmelor e mai dificilă. Folosirea diferitelor vase în acest scop provoacă zgîrierea peliculei sau chiar voalarea Cu circa 10—12 lei și puțină îndemînare vă puteți construi o duză de developare a filmelor negative și reversibile. Pentru realizarea duzei se procură o antieză de 600 g, bucată de polistiren cu grosiemea de 2—3 mm, 20 mm tub de plastic cu diametrul exterior de 18 mm, un spul de la un film Ferrania, duce negru și puțină acetonă. La mijlocul capacului antierei se deschide un orificiu cu diametrul de 18 mm în care se introduce, forjat, tubul de plastic (4). Se taie apoi din polistiren sau plexiglas două discuri (3) cu diametrul de 116 mm, discuri ce se vor lipi la extremitățile spulului a (2) sus menționat. înainte de lipi discurile, se creează cîte un orificiu central cu diametrul egal cu axa spulului și mai multe orificii laterale pentru a asigura pătrunderea cu mai multă ușurință a revelatorului și fixatorului Soluția de lipit se obține prin dizolvarea unei casete de film sau a unui spul în acetonă (Atențiia acetona este inflamabilă !). După perforarea axului spulului pentru a permite pătrunderea soluțiilor de developat se lipește de spul apărătoarea (5) de la un creion ..Carioca“, cu partea mai subțire în jos, înainte de a lipi apărătoarea de creion îi îndepărtam căpăcelul. Se scoate o parte din caseta dizolvată din care se realizează o semisferă ce se aplică la partea de sus a spusului . (1).rupa solidiGcare va permite să se rotească cu mai multă ușurință partea inferioară a duzei Ment’npam rădimă aruîcarea soluției de lipit trebuie să se preseze bine circa 12 ori*. Se vopsește anul vu duce negru partea interioară a antierei cît și discurile din polistiren. In joc de bandă corex vom folosi un film întrebuințat de pe care îndepărtăm gelatina, prin perforațiile căruia introducem cîte un fir de plastic cu diametrul de circa 2 mm. Gelatina de pe film se îndepărtează introducînd filmul în apă caldă, sau în oțel (unde se lasă cîteva ore) curățindu-l apoi cu lama unui cuțit. Scoaterea soluțiilor din duză se realizează prin întoarcerea duzei cu capacul în jos. Pentru ușurarea evacuării soluțiilor se pot aplica cîteva orificii laterale la tubul de plastic (4) în imediata apropiere a capacului duzei. Prof. DUMITRU MOCANU