Clopotul, aprilie-iunie 1973 (Anul 29, nr. 3715-3792)

1973-06-08 / nr. 3773

Ül PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VĂ Anul XXIX nr. 3773 vineri 8 iunie 1973 4 pagini 30 bani 1973 an hotăritor al cincinalului In activitatea sectoarelor productive ale U.J.C.M. Botoșani, coeficientul de schimb este 1,27, cu mult sub cel mediu pe județ. Iată de ce ne-am întrebat ce ar însemna pentru secțiile cooperativelor meșteșugărești generalizarea schimbului II ? In primul rînd, s-ar realiza pînă la sfîrșitul anului un volum de producție de peste 20 milioane lei. S-ar obține 1 810 mii lei beneficii peste plan, rentabilitatea ar crește cu 9 la sută, iar cheltuielile la mia lei producție marfă ar scădea cu 4 lei. Și încă un argument deloc neglijabil : s-ar crea 457 noi locuri de muncă. Care sînt cauzele ce împiedică sau întîrzie materializarea acestor cifre ? Să analizăm un caz concret : la cooperativa „Progresul“, la secția de împletituri se lucrează în prezent într-un singur schimb. Numărul comenzilor fiind mare, iar materia primă existând intîrzie Generalizarea schimbului II și introducerea schimbului III ? „Timpul de folosire a mașinilor - unelte va trebui să fie de cel puțin 85 la sută. Aceasta face necesar să se ia în continuare măsuri ferme pentru generalizarea schimbului II și extinderea schimbului III în toate unitățile" NICOLAE CEAUȘESCU (Expunere la Plenara C. C. al P.C.R. din 20 - 21 noiembrie 1972), din belșug, s-a luat hotărîrea să se introducă schimbul II prin încadrarea a o sută de noi lucrători. Pentru aceste M. OPREA (Continuare in pag. a IV-a) ín pagina a II- a • Cronică de Botoșani • Normele eticii și echității socialiste în acțiune • Cuvinte din public • Arca lui Noe • Femeia Dece U.J.CJ Botoșani , în întîmpinarea celei de-a 29-a aniversări a eliberării patriei . La Fabrica de confecții Dorohoi economii de peste jumătate de milion ler Harnicul colectiv de la Fabrica de confecții din Dorohoi se înscrie în întrecerea socialistă cu noi succese închinate celei de-a 29-a aniversări a eliberării patriei. Sub deviza „Nici un centimetru de țesătură irosit, totul valorificat", lucrătorii sălii de croit de aici au economisit — în primele cinci luni ale anului 2109 m.l. doc în valoare de 43 153 lei. De asemenea, s-au economisit aproape 130 000 m.l. elastic în valoare de peste 490 000 lei. Acest volum important de economii a fost posibil prin valorificarea superioară a materiei prime și prin aplicarea judicioasă a normelor de consum. In această activitate s-au evidențiat șpaniolele Elena Cheptănaru, Irina Tănase și șablonerii Petre Zaharii, Mircea Covaliu. Hi Minerii de la Miorcani și-au onorat integral angajamentul pe acest an Finăieri, colectivul de nisip Miorcani și-a realizat Miner integral angajamentul pe întreg anul 1973 la producția globală și marfă. Realizările minerilor au avut ca efect îndeplinirea planului și a angajamentelor pentru semestrul I și de către lucrătorii Stației de înnobilare a nisipului Dorohoi. In fruntea întrecerii socialiste se află minerul Petru Jitarașu, de la Miorcani, precum și lucrătorii Emil Ignat și Dumitru Moldoveanu de la stația de înnobilare nisipului. Realizările acestui an se anunță a de pe acum la înălțimea hărniciei lucrătorilor de la această întreprindere. B ! FAPTUL MĂRUNT Mă aflam într-o unitate botoșăneană și discutam cu șeful unui compartiment cind un șofer, nntrind val-virtej pe ușă, declara hotărît : ■— Dom’le, eu nu mai încarc ! — Și de ce nu vrei să mai încarci ? — întrebă nedumerit șeful compartimentului. — Nu mai am benzină ! — Doar ieri ai făcut plinul... — Mi s-a furat o parte din benzină și nu mai am. Dialogul, la fel de furtunos, a continuat mai departe, insă, pină la urmă, șoferul care avea sarcina să transporte in stația C.F.R. produse ale întreprinderii pentru a fi expediate unui beneficiar, nu și-a făcut datoria. Prin repetarea lor, în fiecare zi aproape, faptele de acest gen, mărunte in aparență, rămin de multe ori neobservate în noianul greutăților diurne pe care trebuie să le rezolve un conducător în cele opt ore de muncă. Incidentul este taxat mai rar ca act de indisciplină și sancționat ca atare. Ce consecințe pot avea asemenea fapte mărunte ? In cazul de față, o expediție în valoare de zeci de mii de lei a fost întirziată, un contract nu a fost onorat la timp , încă un prilej de penalizări și, în ultimă instanță, un beneficiar este nemulțumit de firma furnizoare. Toate aceste consecințe au urmări grave asupra activității întreprinderii. Știa oare acel șofer „păgubaș“ că, prin îndărătnicia sa, a făcut ca întreprinderea să piardă cîteva mii de lei. Putea să știe, nu era greu să înțeleagă. indisciplina la locul de muncă aduce încă in multe unități pagube serioase lovind in eforturile unor colective întregi, iată de ce tolerarea unor astfel de aspecte trebuie cit mai grabnic să înceteze. O. MIR CEA O nouă zi de muncă la mina Miorcani 099999999999999999999999999999999999999999991 O întrebare Cine-i mobilizează pe cei ce creează... imobilizări de valori materiale? La S M.A. Bucecea zac, din 1970, piese de motoare în valoare de 19.588 lei Motivul : S.M.A. nu are motoare la care „să fie folosite, piesele respective. In urma unei revizii de fond efectuate anul trecut, s-a dispus casarea acestor piese, dar acestea stau bine in magazie și in ziua de azi. In 1968, inginerul loani Protopopescu (în prezent sala VASILE GUI',RASIM, secretarul comitetului comunal de partid Bucecea (Continuare in pag. a llla) Astăzi se deschid, la Botoșani, lucrările consfătuirii „Rolul și funcționalitatea cabinetelor de științe sociale“ Astăzi se deschid, in sala Teatrului „M. Eminescu*, lucrările consfătuirii metodice cu tema „Rolul și funcționalitatea cabinetelor de științe sociale și răspîndirea cunoștințelor științifice in activitatea politico - ideologică“, organizată de secția de propagandă a Comitetului județean de partid Botoșani. Participă la consfătuire, pe lingă numeroși activiști politici și obștești din județul nostru, invitați din alte județe ale țării : Bacău, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Vrancea. Rolul activității teoretico - ideologice și politico - educative crește mereu în actuala etapă de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Trebuie să se acționeze pe toate căile pentru ridicarea conștiinței oamenilor muncii la nivelul exigenței socialiste, astfel ca noua conștiință socialistă să se manifeste în toată deplinătatea sa ca forță motrice a dezvoltării societății noastre. Programul ideologic adoptat de Plenara din 3—5 noiembrie 1971, este parte componentă a programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Măsurile stabilite la Plenară constituie o necesitate obiectivă pentru dezvoltarea ascendentă a societății noastre. Printre aceste măsuri, visând intensificarea activității ideologice și politico - educative, de ridicare a nivelului general de cunoaștere a oamenilor muncii, este și aceasta a înființării cabinetelor de științe sociale și răspîndirea cunoștințelor științifice. Pe parcursul unui an și jumătate de la înființarea lor, cabinetele de științe sociale au acumulat deja o experiență care îndreptățește efortul unor concluzii cu caracter metodologic. Acesta este și scopul consfătuirii de la Botoșani , un larg și dinamic schimb de experiență între activiștii politici care au organizat și urmărit activitatea unor cabinete din întreprinderi, instituții, comune și orașe. Definirea cit mai exactă a rolului cabinetelor de științe sociale, a conținutului activității lor, a formelor atît de diverse de activitate organizate în cadrul cabinetelor, modul de orga (Continuare în pag. a 11-a) Reportaj la Sulița UN ZIMBET DE PEDIATRU • Doi dintre tinerii medici din județ dintre acești slujitori ai lui Esculap sînt oameni tineri care au părăsit, ele foarte curind, amfiteatrele sau sălile de disecție. O neobișnuită rezistență fizică îmbinată cu delicatețea atît de necesară la cei ce lucrează cu cei mai mici cetățeni ai țării, un tact pedagogic perfect, alături de cunoștințele medicale specifice, iată ce presupune meseria de medic pediatru. Și desigur, acestea nu sunt singurele cerințe. De aceea, zimbetul medicilor pediatri are ceva din candoarea cu care surîde soarelui și mamei, vieții însăși, puiul de om hărăzit să crească și să ne reprezinte peste ani, să ne continue gindurile și idealurile noastre de acum să le ridice la noi înălțimi, la cote superioare. — E contagios zimbetul ? Doctorița Mariana Putia, răspunde după o scurtă ezitare. — E contagios, dar nu-i nociv. Ba, dimpotrivă. E o contagiune in sens pozitiv. Dacă am putea avea o epidemie de ris, de voie bună, sau numai de zâmbete pur și simplu, ar fi foarte bine. Ar însemna că nu avem deloc necazuri, că suntem mereu optimiști, scăpați de griji și neplăceri. Și, se știe, optimismul este condiția sine qua non a creației. Din păcate, mai avem încă de luptat cu o serie de greutăți. Doctorița Mariana Putia e absolventă a I.M.F. Cluj, seria 1972, deci nu are încă anul de cînd a descins in Sulița. —• Vă mai amintiți prima zi, prima luare de contact cu comuna aceasta de care sunt sigur că pină la repartiție nici nu știați că există pe harta țării ? — Cum să nu ? Era o zi mohorîtă de toamnă, cu nori negri, gata pregătiți de ploaie. Comuna m-a primit tăcută, cu casele ei albe, înșirate de-o parte și de alta a șoselei asfaltate, cu un spital curat, cu oameni bucuroși, plini de solicitudine, ca pe o adevărată colegă. M-am simțit foarte bine încă din primele zile, organele locale au fost foarte atente cu mine, așa incit pot, spune că m-am integrat imediat în muncă și în peisajul moldovenesc, deși veneam din N. CÎNTEC (Continuare în pag. a IV-a) Medicii pediatri iși împrumută zimbetul din scrisul candidat micilor pacienți, în mijlocul cărora își petrec cea mai mare parte a zilei, iar adeseori și nu prea rar, chiar și nopiile. Efortul prelungit pe care-l presupune meseria adeseori anonim, greu de evidențiat, la o primă vedere, explică intr-un fel de ce mulți WVWVVVVWV/VVVVVVWIA« I Maistrul mecanic Mihai Munteanu și muncitorul Ioan Ifrim, lucrînd la punerea în funcțiune a electrocarelor, la uscătorul artificial al Fabricii de cărămidă Dorohoi Fotografia : N. GHEORGHITA A în pagina a lll-a * Dreptate, da. Dar cui i se cuvine ! * Cu și fără comentarii * Poșta redacției * Clopotul la Săveni * Cursuri de vară pentru profesori CAMPANIA AGRICOLĂ Un ultim termen - 15 iunie. IN CE STADIU SE AFLA PREGĂTIRILE DE RECOLTARE A PĂIOASELOR ? * Ne răspund lucrători din agricultură cu anume de griu, secara orz promit. In acest an o ieși coltă bună. Dar despre o producție bună numai atunci se poate vorbi cînd cerealele au fost depozitate în magazii. Și pentru că, recoltarea păioaselor este un moment deosebit de important în procesul de producție, această campanie trebuie pregătită cu toată răspunderea și seriozitatea, astfel ca odată declanșată, nici un bob să nu se piardă. Necesitatea unor riguroase măsuri pregătitoare se impune în primul rînd din partea stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii, care au de executat cel mai mare volum de lucrări la recoltat și treieriș. Punerea la punct a tractoarelor, combinelor și a celorlalte mașini agricole ce vor fi folosite la recoltarea cerealelor păioase, sunt preocupări de o mare actualitate ale mecanizatorilor — ne-a spus ing. Gheorghe Popa, directorul Trustului stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii. Folosind forța de muncă de care dispure secțiile de mecanizare, s-a trecut la repararea mașinilor agricole începînd cu primele zile ale lunii mai. In majoritatea stațiunilor, printre care cele din Bucecea, Coțușca și Săveni, pregătirile pentru campania de vară sunt avansate. Pînă acum, au fost puse In stare de funcțiune 60 la sută din combinele C 1 și C 3 — 82 la sută din combinele „Gloria“ ■— 75 la sută din presele I. GAVRIL (Continuare în pag. a III-a) SITUAȚIA RECOLTĂRII FÎNEȚELOR CULTIVATE, ÎN PROCENTE, PE CONSILII INTERCOOPERATISTE Ferma nr. 6 Drăgușeni a I.A.S. Săveni. Recoltatul furajelor se desfășoară intens Fotografia : I. HELICI * Uzina de mașini agricole Semănătoarea a inclus în fabricație o serie de noi produse cu parametrii tehnici funcționali mult îmbușinătățiți față de cele precedente. Astfel, semănătoarea SERO, o noutate în materie, fabricată cu 8, 10 și 12 rinduri, are o viteză de lucru cu 50 la sută mai mare decit modelul anterior, cîntărește cu 100 kg mai puțin și asigură în exploatare o creștere substanțială a productivității muncii, ca urmare a vitezei și lățimii de li-ru. * Pe fluxul de montaj al uzinei „7 Noiembrie“ din Craiova au fost introduse primele subansamble ale unui nou produs: remorca basculantă agricolă „R.B.A. - 1", a cărei omologare a fost încheiată recent. Noua remorcă are, la aceeași greutate, o capacitate cu 50 la sută mai mare față de a celor cunoscute. j