Clopotul, ianuarie-aprilie 1974 (Anul 30, nr. 4037-4137)

1974-04-16 / nr. 4125

Cronica .. de BOTOȘANI Filială Ieri, la Dorohoi, s-a inaugurat filiala Casei județene a corpului didactic. Cu acest prilej, a fost deschisă o expoziție cu desene ale pionierilor, iar formațiile sindicatului - învățămint Dorohoi au prezentat un spectacol artistic. Stare civilă In primele 100 de zile ale acestui an, la serviciul de stare civilă al Consiliului popular al orașului Săveni au fost înregistrați 157 de noinăscuți și s-au oficiat 20 de căsătorii. Tuturor, o urare : Mulți ani, sănătate și fericire ! Pentru automobiliști pe o excursie de 4 zile, ruta Botoșani — Cernăuți — Chișinău — Odesa, organizează, pentru automobiliști, filiala A C.R. Botoșani. Perioada 1 6 - 9 iunie, înscrierile se fac la filială (același sediu cu oficiul județean de turism) pînă în ziua de 25 aprilie, 67 400 de pomi fructiferi Prin Centrul de producție și valorificare a semințelor de legume și material săditor pomicol Botoșani s-au pus in această primăvară, la dispoziția unităților socialiste, a populației județului nostru un număr de 67.400 pomi fructiferi, din cele mai renumite soiuri. Noutăți de sezon In depozitele I.C.R.T.I. au sosit mărfuri pentru sezoanele primăvară și vară : țesături imprimate din bumbac, mătase artificială și poliester, baticuri de mătase artificială, pentru adulți și sandale copii, covoare fină - amestec, garnituri de pat (care nu se vor găsi la raioanele de galanterie, ci la cele de țesături), raglane ninoflex pentru femei, pături de vară (din bumbac) pentru adulți și copii. Solicitați-le în magazine . Repopularea iazurilor Sîmbătă, 13 aprilie a.c., a fost încheiată acțiunea de repopulare cu pește (crap și caras) a iazurilor de la Botoșani și Dorohoi aflate în folosința A.J.V.P.i. Botoșani. In scopul asigurării materialului necesar pentru repopularea iazurilor în anii viitori, asociația a înființat un bazin de producere in iazul Pulberăriei. Pentru protejarea reproducătorilor, pescuitul în acest iaz a fost interzis. Utilizare . La solicitarea unor cititori ai ziarului, facem cîteva precizări referitoare la executarea de reparații sau instalații, cu plata în rate, la locuințele proprietate personală. Cei interesați se vor adresa cu o cerere către conducerea I J GCL. Pe baza acesteia, se face o evaluare estimativă a costului lucrării. Dacă beneficiarul este de acord cu suma stabilită, biroul financiar întocmește contractul de execuție a lucrărilor și de plată a acestora. Valoarea lucrărilor, după achitarea unui avans, se va plăti în rate lunare care nu pot depăși o treime din salar. Precizăm că cetățenii care dețin materiale de construcție, au prioritate în efectuarea de lucrări de reparații ori instalații față de cei care solicită efectuarea acestor lucrări cu materialul întreprinderii. Pentru buna servire a turiștilor veniți în Botoșani, filiala A. C. R. Botoșani și-a propus să organizeze un grup de ghizi interpreți (sezonieri) care să dea relații și îndrumări turiștilor străini. Așadar, cunoscătorii de limbi străine interesați în chestiune se pot adresa filialei A.C.R. CLOPOTUL In PAGINA 2 meresalii narea m mânui A AA ! ' ! LA ÎNTREPRINDEREA DE CONFECȚII DIN BOTOȘANI Obiectivul Ziarul nostru, în numărul 4089, din 5 martie a.c., critica aspru caracterul general, ținuta învechită a agitației vizuale de la întreprinderea de confecții din Botoșani. Miercuri (10 aprilie), am revenit la aceeași unitate, cu gîndul de a afla cum a reacționat comitetul de partid la semnalul critic. — Noi am discutat, într-o ședință de birou, articolul respectiv — spunea Cleopatra Popa, secretarul comitetului de partid, și ne-am propus să înnoim întreaga agitație vizuală în fabrică. Este adevărat, atunci cînd s-a scris în ziar nu se terminase reorganizarea fluxului tehnologic, și lucrurile erau așa cum erau. — După cîte am înțeles, acum s-a terminat reorganizarea, s-a trecut la reînnoirea agitației vizuale. Spre ce obiective este orientată această formă a muncii de propagandă ? — Mobilizarea colectivului pentru a raporta încheierea cincinalului în 41 de luni, adică la 1 iunie. Numărătoarea inversă a început. La aceeași dată vom sărbători aniversarea a 25 de ani de la crearea întreprinderii. Două evenimente majore ce stau în centrul muncii politice pe care o desfășurăm. Răspunde agitația vizuală acestui scop ? Să vedem. Pătrundem în sectoarele de producție. Lozinci, panouri, grafice, gazete de perete, afișe, amplasate în punctele vizibile, se adresează oamenilor intr-un limbaj viu, chemîndu-i să-și sporească eforturile pentru înfăptuirea obiectivelor propuse. Chiar la intrarea în întreprindere este pus un panou mare, pe care citim: Pentru îndeplinirea integrală a cincinalului 1971 - 1975 mai avem de realizat 93 milioane lei. Vom încheia sarcinile prevăzute pentru cei 5 ani la data de 1 iunie 1974. Pînă la raportarea acestui succes și sărbătorirea aniversării întreprinderii noastre au mai rămas 42 de zile“. Cifrele din text sînt schimbate în fiecare zi, ceea ce îi conferă operativitate și concretețe. Este o oglindă în care colectivul de muncă își vede permanent materializate eforturile pentru realizarea angajamentului asumat. Simplă, la obiect, agitația vizuală ține mereu trează atenția colectivului față de sarcinile ce revin formațiilor de lucru, muncitorilor, popularizează succesele acestora în realizarea producției. La sectorul de confecții, ca și în celelalte părți, sunt afișate grafice după care se urmărește zilnic ritmul de îndeplinire a planului. Tot aici, pe unul din panourile din sticlă scrie : „La un refuz de calitate se plătește o penalizare de 0,3 la sută din valoarea produselor. Pentru 1 000 bucăți cămăși penalizarea este de 150 lei pe zi“. Un alt panou se adresează muncitorilor astfel : „5 minute nelucrate într-o zi înseamnă mai puțin 21 bucăți pantaloni, iar într-un an — 6 468 bucăți pantaloni“. Dealtfel, calculul economic este un procedeu convingător, la obiect, al agitației vizuale utilizat în toate sectoarele întreprinderii. Se știe că în unitatea la care ne referim în rîndurile de față a fost lansată inițiativa „Nici un centimetru de țesătură irosit, totul valorificat“. Aceasta, ca și alte inițiative valoroase, sînt popularizate în întreaga unitate, ele ilustrînd sensul eforturilor depuse de oamenii muncii. Alte afișe, care conțin citate din cuvîntări ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, texte proprii, cheamă pe toți salariații să-și amplifice eforturile pentru utilizarea eficientă a timpului de lucru, îmbunătățirea calității produselor, economisirea materiilor prime și materialelor auxiliare. Comitetul de partid folosește agitația vizuală ca pe un instrument eficace, menit să formeze o opinie de masă împotriva indisciplinei în muncă, pentru înlăturarea lipsurilor existente încă în producție și instaurarea unui climat de exigență a fiecărui lucrător față de propria activitate. In această idee, materialele satirice publicate la gazeta de perete, panourile pe care sunt expuse fotografii ce redau imagini pozitive și negative din procesul de producție sunt edificatoare. Bunăoară, alături de un panou, unde sunt prinse fotografiile fiilor de onoare ai întreprinderii, există un altul care prezintă aspecte refertoare la depozitarea necorespunzătoare a produselor in sectorul lenjerie, folosirea defectuoasă a utilajelor și altele. Desigur, agitația vizuală la întreprinderea de confecții nu este încă un model pentru alte unități Și cînd spunem aceasta ne gîndim la faptul că ea lipsește cu desăvîrșire din curte, că sînt gazete de perete și panouri ce nu răspund exact destinației lor, că alte idei existente se finalizează greoi. Am reținut, în schimb, spusele secretarei comitetului de partid că îmbunătățirea agitației vizuale este încă în curs de desfășurare. Numai că, zicem noi, această acțiune poate și trebuie să fie încheiată într-un timp cît mai scurt.". Itaac fii peji » Marin AIFTINCA agitației vizuale : CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN .ȘCOALA BOTOȘĂNEANĂ XXX‘ Ieri a avut loc deschiderea manifestărilor din cadrul ciclului omagial „Școala botoșăneană XXX“, dedicat aniversării a trei decenii de la eliberare și a celui de-al XI-lea Congres al partidului, organizat de Casa județeană a corpului didactic și comitetul sindical din învățâmînt. Prima din acest șir de manifestări s-a desfășurat în aula Liceului „AT. Laurian“ Botoșani. După prezentarea întregului program de acțiuni al acestui ciclu a urmat expunerea „Invățămîntul botoșănean în cei 30 de ani de la eliberare și perspectivele lui în lumina plenarei C.C. al P.C.R. din iunie 1973“, susținută de tovarășul Mihai Matei, inspector școlar general In continuare a urmat un spectacol - concert, cu participarea baritonului Visarion Iluțu, a sopranei Maria Verdeș și a pianistului Fredy Pîrlitescu, de la Opera același concert și-au adus contribuția de stat din Iași. La corul, orchestra semisimfonică și orchestra de cameră ale Casei corpului didactic. 99 Tinerilor, cărți-prieteni pentru o viață!“ In cinstea celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei și a Congresului al XI-lea al partidului. Comitetul Central al Uniunii Tineretului Comunist și Consiliul Culturii și Educației Socialiste organizează — prin Centrala cărții — în perioada aprilie — decembrie 1974, acțiunea de popularizare și difuzare a cărții în rîndul tineretului intitulată „Tinerilor, cărți - prieteni pentru o viață !". Manifestarea urmărește intensificarea atragerii spre lectură a tinerilor, a acelora care nu și-au format încă biblioteci personale pentru a fi ajutați în procurarea unor grupaje de cărți utile lărgirii orizontului lor politico - ideologic și de cultură generală, pregătirii și perfecționării profesionale. Cărțile procurate vor fi alese de tineri sub îndrumarea organizațiilor U.T.C. In întreprinderi și instituții se vor organiza standuri de carte și zile de difuzare a cărții pentru tineret, întîlniri între tineri și scriitori, redactori din edituri, bibliotecari, activiști culturali. La sfîrșitul acțiunii se vor acorda premii, prin tragere la sorți, tinerilor care au cumpărat cărți de cel puțin 100 de lei și activiștilor organizațiilor U.T.C. din întreprinderi și instituții care au adus o contribuție deosebită in activitatea de atragere a tineretului spre a-și forma biblioteci personale. „Zilele cărții științifice și înscrisă printre acțiunile de propagandă a cărții închinate celei de-a XXX-a aniversări a eliberării, manifestarea „Zilele cărții științifice și tehnice" (15—21 aprilie) își propune realizarea unui schimb de opinii cu privire la modul în care activitatea editorială promovează literatura științifică și tehnică, lansarea unor noi de lucrări, difuzarea cărților din aceste menii existente în librării. In această perioadă, în județul nostru vor fi organizate dezbateri privind eficiența lucrărilor științifice și tehnice, expoziții cu vînzare, acțiuni de difuzare prin standuri, organizate în incinta librăriilor și expoziții volante amenajate în întreprinderi și instituții. Orchestra poate mai mult Viața muzicală botoșăneană a săptămînii trecute a fost marcată de evoluția orchestrei filarmonice într-un concert care se anunța destul de promițător. Piesa româneasca intitulată „Simfonietta" aparținînd compozitorului Alexandru Velehorschi a fost așteptată cu viu interes de către public mai ales că filarmonicii noastre i-a revenit meritul de a o prezenta pentru prima oară in noua sa orchestrație. (Amintim că lucrarea a fost compusă în anul 1956). Orchestra a reușit, în general, să evoce plasticitatea peisajului românesc, să dezvăluie aspectul fono - modal al lucrării însă din păcate cu unele decalaje, asincronizări, fapt care a contribuit la o oarecare incoerență în expunerea materialului sonor. "cronică muzicala Mai echilibrat ni s-a părut Concertul pentru violoncel și orchestră in la minor de Saint-Saëns, cu toate că și aici s-ar putea aduce anumite obiecțiuni , trecînd peste acestea se poate afirma totuși că execuția de ansamblu a satisfăcut în suficientă măsură așteptările celor prezenți în sală. Emoții îndreptățite ne-a dat solistul Ștefan Zărnescu a cărui prezență pe scenă devenise incertă întrucît în ziua concertului a fost internat în stare gravă la spital. Cu o forță lăuntrică de nebănuit, prim violoncelistul Filarmonicii „Moldova“ din Iași a depus eforturi artistice de o nobilă abnegație. Avînd o prodigioasă activitate concertistică atît în țară cît și peste hotare (R.G., Polonia, Ungaria), Ștefan Zărnescu a ținut să-și onoreze locul de frunte ocupat in ierarhia interpreților „violei da gamba" și în fața publicului nostru. Am putut remarca virtuozitatea și luciditatea cu care solistul s-a impus depășind cu ușurință momentele mai grele ale partiturii, dînd cantabilitate și melodicizare pasagiilor filtrate prin proprie viziune, îi așteptăm cu mult interes într-o nouă apariție pe scena noastră de concerte Suita de balet din opera „Faust“ de Charles Gounod a pus punct concertului dirijat de Modest Cichirdan. Pentru a reliefa o atmosferă luminoasă, de bucurie absolută față de frumusețile lumii, cît și acele încordări de maximă tensiune caracteristice tematicii faustiene, orchestra și-a adus un substanțial aport chiar dacă n-a existat un deplin echilibru între compartimente (în special cel al alămurilor ar fi trebuit mai judicios dozat). Spre deosebire de alte dăți, în acest concert orchestra a înregistrat o scădere de formă, fiind inegală sub aspect valoric. Poate lipsa unui mai numeros public și-a pus amprenta pe calitatea interpretării ? Tot ce e posibil. Dispunînd de un colectiv închegat, unitar, cu reale posibilități artistice ar fi de dorit o revitalizare a acestui ansamblu sau chiar o redimensionare atît în ceea ce privește lista lucrărilor din program cît și aspectul calitativ al prezentării. . Teodor BIJA In fața exponatelor de la expoziția „Minitehnicus" Pe scena clubului muncitoresc din Bucecea, Catilentată Mihăilescu, o iainterpretă de muzică ușoară Cuvinte din public . CONFORM unei promisiuni, prin muncă patriotică, o parcelă din orașul Dorohoi, lingi cărămidăria veche, a devenit o tinără livadă de vișini. M-am gândit, insă că pe intervalele destul de mari dintre pomi s-ar putea cultiva legume și zarzavaturi, căpșuni etc. Care școală din Dorohoi răspunde „prezent“ la această ofertă pentru ca in acest fel să-și asigure venituri proprii? (Petru Isăceanu, învățător pensionar, Dorohoi). • O PRECIZARE : criticile formulate in nr. 4122 al ziarului nostru privitoare la întreprinderea de industrializare a laptelui și întreprinderea viei și vinului, privesc realizările lunii martie (respectiv 60-000 lei și 105-000 mii lei producție globală, sub plan). Expoziția „MINITEHNICUS“ „Minitehnicus", expoziție deucrări pionierești, constituie prezență interesantă în nointa Casei corpului didactic. La această ediție, a șaptea, sunt expuse peste o sută de lucrări tehnice, la execuția cărora au contribuit circa 370 pionieri, membri ai cercurilor pionierești de profil, aflate în județ De remarcat că, de această dată, se observă o mai largă participare a pionierilor din mediul rural (142), exponatele lor fiind de o valoare demnă de luat în considerare. Din șirul exponatelor, atrag atenția un caiac pentru o persoană, planorul telecomandat, macheta funcționabilâ a unui rachetodrom, metronomul cu baterie și soneria de alarmă, defectoscopul, betametrul și verificatorul de circuite imprimate, aparatul de pirogravat cu 12 „creioane", ale Casei pionierilor Botoșani. Pionierii din Iacobeni- Dîngeni se prezintă cu un „asisten", aparat pentru audierea dintr-un birou a desfășurării lecțiilor din toate clasele unei școli și o machetă, de dimensiuni unei rachete cu 7 mari, ale motoare. Comuna Vf. Cîmpului a trimis un aparat de măsură și control, al pionierilor din Maghera și un set cu mai multe tipuri de rachete de la Școala generală Ionășeni. La prima lor participare, pionierii din Flămînzi expun o sonerie electrică și un generator de ton, introdus într-o casetă pirogravată. De la Casa pionierilor Dorohoi : aeromodel telecomandat, avion captiv, o platformă rotativă cu păpuși. Lipsesc din expoziție cîteva din cele mai reușite lucrări, care au fost trimise la expoziția republicană cu același nume, printre care : macheta cvadrimotorului IL-18, a Casei pionierilor Botoșani, macheta motorului în patru timpi, a pionierilor de la Vlădeni - Vale (Frumușica) etc., amintite, în parte prin reprezentare fotografică. PE ECRANELE JUDEȚULUI LE MANS. Filmul împrumută numele celebrei curse automobilistice de 24 de ore, considerată drept una dintre cele mai spectaculoase dar și mai periculoase întreceri pentru piloții de formula unu. Producția americană angajează mijloace importante, impresionînd prin anvergură, dar meritul principal aparține actorului Steve McQueen despre care știm că a fost pilot de competiție și a rămas cu pasiunea în singe. In rest filmul are o mare tentă de autenticitate și se pare că realizatorii au folosit mulți metri de peliculă care au surprins scene reale din curse. Aceasta și explică de ce ponderea narațiunii dramatice propriuzise e destul de modestă în contextul filmului, spațiul cinematografic fiind ocupat cu generozitate de întrecerile automobilistice. CINTECUL NORVEGIEI. Nu este o producție norvegiană, așa cum ne-am fi închipuit, ci una americană, consacrată marelui compozitor norvegian Edvard Grieg. Scenariul aparține lui A. N. Stone care a semnat și „Marele vals“, film care nu ne-a prea entuziasmat. „Cîntecul Norvegiei“ pleacă de la un muzical mai vechi care a avut perioada lui de glorie în urmă cu vreo 30 de ani. Subiectul este tentant, apar personalități notorii precum Grieg, Ibsen, Liszt , peregrinările eroului ne poartă prin Norvegia, Danemarca, mai oferă desigur Italia. Filși destule momente de muzică bună împletită cu un text dramatic de mai solidă concepție. Calitățile filmului sunt în competiție cu lungimea sa (4 000 metri de peliculă color) oferită spectatorilor. MOARA CU NOROC. Avem prilejul în această săptămînă să revedem un foarte bun film românesc, intrat în patrimoniul de valoare al cinematografiei noastre: „Moara cu noroc“. Inspirat de nuvela omonimă a lui Ion Slavici, filmul regizorului Victor Iliu se bucură de o plastică excepțională. Cinefilii îl vor căuta chiar dacă l-au mai văzut în urmă cu ani, iar cine n-a avut prilejul n-are voie să-l scape acum. OMUL CU CREIERUL TRANSPLANTAT. O coproducție franco-italo-vest germană care are la dispoziție un scenariu excelent pentru un film științifico-fantastic dar și pentru o comedie stiintifice si mutații Elemente psihologice actuale reiau, pe alte coordonate, mitul lui Faust. Producătorul a reușit să lucreze subiectul cu multă sensibilitate, ferindu-se de atracții facile sau de sobrietatea excesivă, aflată la polul opus. Ce poate fi mai interesant ? Creierul unui savant bătrîn în craniul unui tînăr sportiv. Cine pe cine va moșteni ? US999 it»00«000«S›91>009' if ® ® 9 © ®‡‡© 0†® © 8 ® ®‡9 ©‡« \\\\\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\V,W,\\\\Vi.XVXXXVXXXXX\NNVXXXXVVXXVXXXXXXXX\\XXXXVNXNXXXX\XVVX\NXX\XVXNXV<NXNXXXX\XXX\XXXXXXXVXXXXXXV,0 VACANTA Bogat program de activități patriotice Elevii din licee și școli generale, aflați în vacanță, dedică o mare parte din timpul lor liber activității pe șantierele de muncă patriotică ale tineretului. Drăgușeni. Toată săptămîna trecută, zilnic, câte 40 elevi au participat la executarea unor lucrări de reținere a apei pe terenurile agricole. In aceeași perioadă au fost prestate lucrări de întreținere pe suprafața de 100 ha izlaz. Rădăuți - Prut. 80 elevi au participat la amenajarea noului ștrand din comună. Alți elevi, sosiți în localitate pe perioada vacanței, au plantat plopi în lunca Prutului și au curățat spațiile verzi din parc. Mihai Eminescu. Elevii au efectuat lucrări de afinare a solului în jurul a 900 pomi ornamentali și fructiferi și au amenajat un nou teren de handbal. La sfîrșitul săptămînii, drept recompensă, ei au fost invitații organizației U.T.C. comunale la o reuniune tovărășească. Lunca. Bilanțul săptămînii trecute , terminarea împăduririi a 6 ha din fondul silvic, colectarea a 2000 kg fier vechi și a 100 kg deșeuri textile. Darabani. Prin munca tinerilor elevi, au fost prășite 12 ha cu ierburi perene, s-au întreținut spațiile verzi ale orașului, însumînd peste 1 ha suprafață, s-au colectat peste 1 000 de sticle și 1 000 kg fier vechi. Brăiești. Prin munca patriotică a elevilor s-au realizat 2,5 km gard viu, nouă bază sportivă și 200 kg o deșeuri textile. Extinderea grădinițelor de copii în județul Botoșani, comitetele executive ale consiliilor populare și conducerile C. A. P. au amenajat, din timp, spații unde, începînd de la 1 martie, încă 40 de grupe noi de copii preșcolari funcționează, in condiții bune, cu peste 1 200 copii de cinci ani, în mediul rural. Tot în acest an, prin planurile de producție ale cooperativelor agricole, s-au votat sume pentru construcția a 57 grădinițe cu tot confortul, pentru două pînă la patru grupe, care vor funcționa pe toată durata unei zile, în perioada muncilor de vîrf din agricultură și se va termina construcția celor cinci începute in anul trecut. 65 grădinițe au asigurat masa și odihna copiilor, incepînd din aprilie, încă 49 grădinițe se vor adăuga, așa că numărul lor va spori la 114. •»"•©А•А»© © © © © © © © ©«©«»©«»••©•••« ARCA LUI NOE Răspuns medicului Intr-o nulă anterioară, spuneam despre medicul veterinar Ștefan Mocanu de la circumscripția din Santa Mare și despre anumite minusuri in comportamentul dumisale- Tovarășul medic a protestat, suspectind exactitatea afirmațiilor noastre și cerind să numim concret vinovățiile sale și cetățenii cu care a avut neînțelegerile. Dacă n-am făcut precizările atunci, a fost din anume considerente care nu-l dezavantajau pe medic. Dar acum, la cererea sa, ii amintim de întimpurile la care au fost martori Petru Tudose și Vartolomei Ojog, adăugind că ceea ce criticam iu nota de atunci fusese confirmat de autorități din comună. Pentru mai departe, îndemnurile pe care le făceam tovarășului doctor — să se facă știut prin bună activitate profesională și nu altfel — rămin valabile! Corespondență Mihai Ababei, muncitor la întreprinderea de corpuri de iluminat Dorohoi, ne trimite o scrisoare în care informează despre judecarea lui Radu Huțu, salariat al întreprinderii, și a lui Nicolae Dănilă de la Stația de înnobilare a nisipului, pentru furt din acutul obștesc. Ședința de judecată a avut loc în incinta întreprinderii de corpuri de iluminat. Cei doi au primit cuvenite sancțiuni. Dar să înregistrăm aici și opinia autorului expedierii ca juriștii să descindă mai des in mijlocul colectivului de muncitori ai întreprinderii pentru „a explica și prezenta diferite legi, decrete etc., întrucît în cadrul acestui tînăr colectiv cunoașterea acestora este destul de modestă“.