Clopotul, ianuarie-aprilie 1974 (Anul 30, nr. 4037-4137)

1974-04-17 / nr. 4126

-< J A- 4 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XLI nr. 4126 | miercuri 17 aprilie 1974 | 4 pagini — 30 bani APĂ OGOARELOR ZI ȘI NOAPTE! CAMPANIA AGRICOLĂ In ultima vreme nevoia de a da unor suprafețe cultivate cît mai mari apa necesară plantelor a dus la apariția unor inițiative în unitățile agricole, la declanșarea unor acțiuni demne de evidențiat. Astăzi, la 3 întrebări pe această problemă, ne răspund : Toader Dulgheru, președintele C.A.P. Copălău, Constantin Lupașcu, președintele C.A.P. Văculești și Minu Pașcu, președintele C.A.P. Brăești. Iată întrebările : 1. — Ce suprafață ați irigat pînă acum ? 2. — Cît veți iriga în continuare ? 3. — Ce inițiativă s-a remarcat în mod deosebit ? C.A.P. COPĂLĂU 1. — 5 hectare 2. — 32 hectare 3. — Cu sprijinul membrilor cooperatori, al salariaților și în mod deosebit al elevilor aflați în vacanță, la Cerbu și Cotu Humăriei au fost amenajate două acumulări de apă, modeste, dar care vor putea asigura apa necesară pentru irigatul a 8 hectare culturi în cîmp. De asemenea, S. M. A. Frumușica, care ne patronează, ne ajută efectiv în irigarea a 17 hectare usturoi. C.A.P. VĂCULEȘTI 1. — S-au făcut udări pe 9 hectare 2. — Se va ajunge la 46 hectare, la care se vor adăuga 3 hectare grădină legume. 3. — In mod deosebit nu s-a făcut nimic. Remarc doar sprijinul Fabricii mixte de industrie locală Dorohoi — unitate ce ne patronează — care prin tovarășul Aurel Frunză ne-a asigurat niște garnituri necesare bunei funcționări a sistemelor de irigat, precum și promisiunea delegării unor specialiști să ne ajute în continuare. C.A.P. BRĂEȘTI 1. — 30 hectare 2. — 160 hectare 3. — In afara identificării surselor de apă de pe raza comunei posibile a fi valorificate nu putem vorbi de alte acțiuni pe această linie. Știu, este destul de puțin pentru soarta recoltei din acest an. Anchetă realizată de Mihai ROMAN W WWWWWWWWWWWW în pagina a lll-a O problemă de larg interes la sate: Pășunatul . Ain păduri Două declarații, la primele ore ale dimineții: Răsplata muncii harnice In ziarul de ieri consemnam un eveniment cu totul deosebit pentru județul nostru : două unități agricole — cooperativa agricolă de producție Bucecea și asociația intercooperatistă a de creștere și îngrășare taurinelor Vîrfu Cîmpului — au realizat cele mai mari producții de lapte și sporuri însemnate în îngrășarea animalelor, conferindu-li-se „Ordinul Muncii“, clasa I. După publicarea veștii, am dorit să aflăm, la primele ore ale dimineții, părerea autorilor acestor recorduri. Iată : Gheorghe Alexa, președintele cooperativei agricole Bucecea : — Este al treilea an consecutiv cînd cooperativa noastră primește „Ordinul Muncii“, clasa I pentru producția de lapte realizată. Vestea ne-a bucurat în mod deosebit pe toți și nu există obligație mai mare decît aceea de a ne situa și în 1974 pe același loc. Am dori ca, alături de noi, să vină și alte cooperative agricole din județ. Gheorghe Chelaru, secretarul organizației de partid de la complexul de taurine Vîrfu Cîmpului : — Sinceri să fim, bucurie mai mare pentru noi n-a existat. Am muncit mult, ne-am gospodărit — zicem noi — bine. Ordinul acordat nouă ne onorează în cel mai înalt grad. Vom face tot ce e posibil să înfiripăm aici, ca și la Bucecea, o tradiție a rezultatelor de seamă, spre cinstea noastră și a județului nostru. Lucrările agricole „la zi“ • S-au încheiat: semănatul sfeclei de zahăr, floriisoarelui, inului pentru ulei, trifolienelor, plantatul cartofilor. • Au fost semănate 2 400 ha cu porumb boabe. • A fost irigată 50 la sută din suprafața planificată. • Sunt rămîneri în urmă la semănatul plantelor furajere, la erbicidarea culturilor C.A.P. Botoșani. Pregătirea terenului pentru semănatul porumbului Evoluția temperaturii în sol Meteorologul de serviciu Maria Andrei, comunică : Ieri, la ora 7, temperatura solului la 5 și respectiv 10 cm înregistra următoarele valori: Botoșani 3 °; 5 °, Avrămeni 6 °, Dorohoi 4 °; 5 °, Răuseni 5 °; 6 °. în întimpinarea zilei de La I.U.P.S. Botoșani A început montajul primelor 10 războaie Pe linia tehnologică de fabricație a războaielor de țesut de la întreprinderea de utilaje și piese de schimb pentru industria ușoară din municipiu a început ieri montajul primelor 10 războaie din cele 200 planificate a se realiza în trimestrul II. Constructorii și montorii s-au angajat, în cinstea zilei de 1 Mai, ca primele zece războaie de țesut să fie livrate beneficiarilor — în condiții de calitate ireproșabilă — pînă cel tîrziu la 25 aprilie a.c. Pentru împlinirea acestui angajament formațiunile de lucru conduse de către maiștrii Mihai Condurache și Mihai Caduc depun în aceste zile eforturi deosebite pentru ca mașinile purtînd marca tinerei fabrici botoșănene să facă cinste întregului colectiv de muncă, județului. (De la Constantin Rotaru). In secția de gravură a Intreprinderii de sticlărie - menaj din Dorohoi Fotografia : Ioan Helici Măsuri energice, imediate impuse de starea vremii Recomandări ale Ministrului Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor Ținînd seama de evoluția vremii și de necesitatea continuării în ritm susținut a lucrărilor agricole de primăvară, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a făcut o serie de recomandări. La plantele de cîmp trebuie să continue cu intensitate însămînțările. Scăderea temperaturii nu a influențat decît în mică măsură solul care era încălzit la o mare adîncime. în cea mai mare parte a țării, temperatura solului la adîncimea de îngropare a semințelor este propice însămînțării porumbului, întrucît ploile nu au refăcut umezeala din sol, irigațiile trebuie continuate cu aceeași intensitate. (Continuare în pag. a IlI-a) Pentru crescătorii de animale In zootehnie este necesar să se acorde o grijă aparte categoriilor de animale mici, asigurîndu-se temperatura corespunzătoare în maternități și profilactorii. Răcirea timpului și umiditatea impun măsuri pentru protejarea mieilor din fătările mai tîrzii, pentru a se evita orice pierderi. De asemenea, este indicat să se urgenteze transportul de furaje la ferme, să se asigure folosirea judicioasă a tuturor resurselor de nutrețuri, organizarea pășunatului oilor în păduri etc. La întreprinderea de industrializare a laptelui Lucrătorii acestei unități botoșănene își înscriu eforturile pe linia valorificării integrale a materiei prime provenite de la producătorii agricoli. Numai în decada I din luna aprilie, au fost produse peste plan 536 hectolitri lapte de consum, II tone brînzeturi, 465 hectolitri produse proaspete, 1400 kg caseină. Aceste succese au la bază asigurarea unei cantități de 600 litri lapte în echivalent hectode 3,5 la sută unități de grăsime, preluate peste contract de la gospodăriile populației. La zi, planul producției globale industriale prezintă depășire de 70 mii lei, cifră în care se include și sporul de producție de 40 mii lei, cîștigat în cursul primului trimestru al anului. Secțiile cu cele mai bune rezultate sunt cea din Dorohoi — pentru brînzeturi — și cea din Botoșani — pentru produse proaspete și lapte de consum. Lucrările sesiunii de primăvară Interparlamentare Ședința inaugurală In prezența președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, marți, 16 aprilie, la Palatul Marii Adunări Naționale a avut loc ședința inaugurală a sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare. La ceremonia deschiderii au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, Gheorghe Cioară, Emil Drăgănescu, Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Mihai Dalea, Ștefan Andrei. De asemenea, au fost prezenți vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, secretarul Consiliului de Stat, ministrul afacerilor externe, membri ai Consiliului de Stat, președinți ai comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale, reprezentanți ai vieții publice din România. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. (Continuare in pag. a IV-a) a Uniunii Cuvintarea președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Doamnelor și domnilor, Onorată asistență, Stimați tovarăși, Doresc să încep prin a vă adresa un salut cordial dumneavoastră, participanților la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare, personalități marcante ale vieții politice din peste 60 de țări ale lumii, și să-mi exprim satisfacția că România găzduiește această importantă reuniune internațională. Fără îndoială că lucrările sesiunii, care abordează probleme majore ale situației politice internaționale actuale, vor contribui la mai buna cunoaștere reciprocă, la dezvoltarea contactelor și a relațiilor dintre parlamente, dintre factorii politici ai țărilor participante, la progresul eforturilor generale pentru instaurarea pe planeta noastră a unei lumi mai bune și mai drepte. Reuniunea își propune să dumneavoastră dezbată probleme de importanță capitală pentru așezarea relațiilor dintre state pe baze noi, pentru lichidarea vechii politici de dominație și dictat, de amestec în treburile interne ale altor state, a colonialismului pentru și neocolonialismului, impulsionarea luptei de eliberare națională a popoarelor și respectarea dreptului sacru al fiecărei națiuni de a-și hotărî singură destinele. Abordarea unui asemenea larg cerc de probleme de către acest important for politic internațional va putea neîndoios aduce o contribuție prețioasă la unirea eforturilor popoarelor, ale forțelor înaintate de pretutindeni în vederea afirmării în lume a unei politici noi, de egalitate și respect reciproc între națiuni, de pace și colaborare între state. O importanță deosebită are faptul că sesiunea reunește parlamentari din țări cu orînduiri sociale diferite, reprezentând opinia publică de pretutindeni, năzuințele tuturor popoarelor de a pune cu hotărîre capăt vechii politici, de a inaugura o eră nouă a relațiilor interstatale, bazate pe principii de egalitate și democratice. Subliniez în mod deosebit aceasta pornind de la faptul că în condițiile de astăzi opinia publică și reprezentanții ei, masele largi populare din toate țările joacă un rol tot mai mare în determinarea evoluției politice mondiale, în promovarea păcii și colaborării. Tocmai ca rezultat al intensificării activității politice în viața internațională a maselor populare, a afirmării tot mai puternice a voinței popoarelor de a se dezvolta liber și nestînjenit, în lumea de astăzi s-au produs și se produc profunde transformări revoluționare, sociale și naționale, mari mutații în raportul de forțe mondial, au loc o serie de procese pozitive în direcția destinderii și colaborării. (Continuare în pag. a IV-a) La întreprinderea textilă „Moldova“, la fiecare loc de muncă TOTUL PENTRU CALITATE! Vineri, 12 aprilie a.c., ne-am reîntors în mijlocul textiliștilor botoșăneni. O primă și îmbucurătoare concluzie : situația a fost schimbată în bine, calitatea beneficiază de o atenție sporită, oamenii gîndesc mai mult la reputația întreprinderii unde lucrează și acționează ca atare. S-au făcut pași hotărîți spre mai bine, dar există spațiu — larg încă — pentru mulți pași spre ceea ce trebuie să însemne calitatea ireproșabilă a țesăturilor. DIN NOU LA RAMPA DE CONTROL COntroloarele parcurg, cu ochiul lor exigent, metru cu metru din bucățile de tercor „Lirana“ prezentate la control. Care este frecvența unor defecte ?, Luăm seama de fișa de observație pentru bucata nr. 39 464 (238 m) , 5 cazuri de fir gros, 5 cazuri de loan HARIGA (Continuare în pag. a III-aj Discuție asupra calității, în secția răsucit filatură Fotografia: C. Roată Un reportaj la Broscăuți 16 de la zootehnie O încăpere se umple de tineri. Comunicarea se realizează repede, fără prudențe și ocolișuri de început. — Tovarășe, noi am fi putut lucra și-n altă parte, că locuri de muncă în țara asta sunt. Poate ne-ar fi mai bine altundeva. Da’ atunci cine ar mai sta la vaci ? Și aici este nevoie de cineva. De ce n-am fi noi ? (Ion Mîndru, 26 de ani, de 8 ani în această fermă). — Unul iubește o meserie, altul — alta. Mie-mi plac animalele. Să le îngrijm, mulgătoare de aproape 2 ani). , Dialogul continuă. Aici, la ferma zootehnică a cooperativei agricole din Broscăuți, lucrează 16 tineri, 6 sunt fete. „Veteranul“, Gheorghe Romanescu, are 26 de ani și e în formă de 10 ani, Aurica Hăpăianu și Veronica Turiceanu sunt căsătorite. Hareta și Constantin Mariniuc sunt frați și au 16 și 18 ani. Tot frați sunt Romanescu și Hăpăianu, Dumitru IGNAT • La întreprinderea de specialitate de la Pitești s-a realizat cel de-al 200-lea sortiment — un nou tip de pod rulant. De asemenea, de curînd, în colaborare cu întreprinderea „Teleconstrucția“, aici se execută diverse tipuri de antene, cu o înălțime pînă la 100 de metri, pentru stațiile de radiodifuziune și televiziune din țară. In cadrul celei de-a de dezvoltare III-a etape a întreprinderii de prelucrare a aluminiului, de Slatina se află în consastrucției noi laminoare pentru benzi și folii din aluminiu și aliaje, menite să întregească profilul acestei importante unități industriale. • In cadrul exploatării miniere Petrila, din bazinul Văii Jiului, a intrat în funcțiune, cu 3 zile înainte de termen, un nou abataj de mare capacitate. Avansul de timp cîștigat echivalează cu extragerea în plus a peste 400 tone cărbune. Hidrocentrala de la Paltinu. Aspect parțial al barajului și lacului de acumulare