Clopotul, 1982 (Anul 38, nr. 4542-4593)

1982-01-15 / nr. 4543

v L.SCU[ I AȘ.] Proletari din tocile țările, inițî-vâ I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PRODUCȚIA AGRICOLĂ A ANULUI 1982 O PRODUCȚIE RECORD ÎN TOATE SECTOARELE # Se folosim eficient cadrul stimulator de mobilizare a tuturor resurselor agriculturii, creat de recentele decrete ale Consiliului de Stat privind contractările și achizițiile de produse agricole și îmbunătățirea activității de mecanizare. # Lunile de iarnă, luni de vîrf la îmbunătățiri funciare, la pregătirea recoltei viitoare. # Producția animalieră realizată ritmic, la nivelul Programului de autoconducere și autoaprovizionare în cadrul unei ședințe, desfășurate luni 11 ianuarie a.c. la Botoșani, activul de partid și cadrele de conducere din unitățile agricole ale județului, în spiritul sarcinilor stabilite de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretarul general al partidului, privind accentuarea procesului de dezvoltare intensivă a acestei ramuri de bază a economiei noastre naționale, au fost prezentate sarcinile de plan ce revin agriculturii în anul 1982, actele normative adoptate de Consiliul de Stat privind îmbunătățirea activității în acest sector, pentru înfăptuirea revoluției agrare. Luînd cuvîntul în fața participanților, tovarășul Haralambie Alexa,cretar al Comitetului prim-sejudețean de partid, președintele consiliului popular județean, a analizat, în spirit critic, cu exigență rezultatele anului precedent, apreciind că acestea puteau fi mult superioare dacă se acționa cu mai multă hotărîre pentru îndepărtarea neajunsurilor, pentru întărirea ordinii și pentru valorificarea disciplinei, a rezervelor de care deplină atît unitățile agricole dispun socialiste cît și gospodăriile populației din toate localitățile județului. Referindu-se la sarcinile de plan pe anul 1982, tovarășul prim-secretar a arătat că acestea relevă preocuparea deosebită a conducerii partidului și statului, personal a tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru obținerea de producții pe măsura bazei tehnico-materiale de care dispunem, pentru sporirea substanțială a aportului agriculturii la dezvoltarea generală a țării, la ridicarea bunăstării întregului popor, în acest sens să se pună accent pe folosirea superioară a întregii suprafețe agricole și arabile, pe utilizarea completă și adecvată a suprafețelor irigate, întreprinderea în prezent a unor ample acțiuni de desecări pentru repunerea în producție a tuturor porțiunilor de teren, respectarea întocmai a asolamentelor, sporirea capacității productive a terenului prin lucrări ameliorative, de fertilizare cu îngrășăminte organice și chimice, utilizarea de semințe din soiuri superioare și aplicarea întocmai a tehnologiilor, scurtarea termenelor de execuție a lucrărilor cu economisirea de combustibili și energie prin crearea de cupluri de mașini, sporirea aportului gospodăriilor populației la fondul de stat etc. Pe această bază urmează ca în anul 1982 să obținem la hectar, în medie, producții de aproape 3 000 kg. de grîu 3 500—4 000 kg. porumb boabe, 2 000 kg. floarea-soarelui, peste 31 tone sfeclă de zahăr, circa 24 tone de cartofi și 20 tone de legume, aproape 2 300 litri de lapte pe vacă furajată și să sporească corespunzător efectivele de animale atît în I.A.S., C.A.P., gospodăriile populației cît și (Continuare în pagina a IlI-a) imiȘTI AGROZOOTEHNIC însuflețitoarele obiective ale celui de-al doilea an al cincinalului — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, și președintele Republicii în vibrantul Mesaj de Anul Nou adresat țării, cer să așezăm întreaga activitate de dezvoltare economico-socială a patriei pe cele mai înaintate cuceriri ale științei și tehnicii, să ridicăm tot mai mult rolul științei, învățămîntului și culturii în făurirea noii orînduiri sociale. Sarcini deosebit de mari pe această linie revin și învățămîntului agrozootehnic, care urmează să se desfășoare între 15 ianuarie și 1 martie a.c. chemat să-și dea aportul la promovarea cuceririlor științei în vederea creșterii cantitative și calitative a producției agricole. Or, acest lucru nu se poate realiza decît prin asigurarea ridicării nivelului profesional al tuturor mecanizatorilor, muncitorilor agricoli și membrilor cooperatori. Aplicarea corectă a tehnologiilor de producție, a îngrășămintelor și erbicidelor, asigurarea densității optime a plantelor și executarea la timp și de calitate a lucrărilor de îngrijire, recoltare și transport la toate culturile, îmbinate armonios cu priceperea și pasiunea de agricultor, vor duce nemijlocit la obținerea unor producții pe măsura investițiilor și a tehnicii actuale din agricultură. Ca urmare a strînsei interdependențe dintre dezvoltarea științei agricole și progresul Ing. Adrian DUMITRESCU Casa agronomului Botoșani (Continuare în pag. a IlI-a) BIBLIOTECA ".".'RALA KINIVERSITARAJ C.A.P. Cucorăni. Se fertilizează cu gunoi, terenul ce va fi cultivat cu sfeclă de zahăr înlunienor* Un succes de prestigiu al sticlarilor dorohoieni—locul I pe echipe în olimpiada pe țară (amănunte în pagina a IV-a) wywwrfwwwwy wwwtf Anul XLIX nr. 4543 Vineri 15 ianuarie 1982 8 pagini - 50 bani în noua secție de finisaj de la întreprinderea textilă „Moldova“ In lumina marilor responsabilități prevăzute în Decretul Consiliului de Stat pentru instituirea unor reguli privind exploatarea și întreținerea instalațiilor, utilajelor și mașinilor, întărirea ordinii și disciplinei în muncă în unitățile cu foc continuu sau care au instalații cu grad ridicat de pericol în exploatare 132 DE ANI DE LA NAȘTEREA POETULUI OPERA EMINESCIANĂ operă deschisă, mereu nouă . Stimată tovarășă profesoară, la 15 ianuarie se Împlinesc 132 ani de la nașterea lui Eminescu. „A vorbi de poet este ca și cum a striga într-o peșteră vastă...“ spunea Arghezi. Care este epoca in care s-a scris cel mai mult despre Eminescu ? — Fără să fi aplicat vreodată vreo metodă statistică în calcularea maximei recurențe a comentariilor critice la opera lui Eminescu, îmi îngădui să cred că epoca interbelică s-a bucurat de privilegiul, și cantitativ și calitativ, al investigărilor istoric literare și al exegezelor creației eminesciene. Mi se pare că ar fi îndestulătoare în sensul acesta citarea doar a cîtorva nume rămase clasice: George Călinescu, Tudor Vianu, G. Ibrăileanu, D. Panaitescu Perpessicius, Dimitrie Popovici, D. Murărașu. Și cîți alții pe lingă acești editori, comentatori, monografi, ne-au lăsat lucrările lor de la care pornim astăzi pentru a adînci cu instrumentele criticii moderne o operă mereu deschisă, mereu nouă, semn al unei autentice grandori I — Eminescu a fost contemporan cu fiecare timp. Cum explicați acest fenomen. — Ține de structura cea mai adîncă a ființei creatorilor a(Continuare în pag. a VI-a) Interviu cu Zoe Dumitrescu BUȘULENGA ------------------------------La fiecare loc de muncă-----------------------------UN CLIMAT EXIGENT DE ORDINE, DISCIPLINĂ ȘI RĂSPUNDERE în toate unitățile industriale ale județului prelucrarea prevederilor recentului Decret al Consiliului de Stat pentru instituirea unor reguli privind exploatarea și întreținerea instalațiilor, utilajelor și mașinilor, întărirea ordinii și disciplinei în muncă în unitățile cu foc continuu sau care au instalații cu grad ridicat de pericol în exploatare, a creat cadrul favorabil instaurării unui climat exigent de muncă. Această stare de fapt nu s-a relevat și cu prilejul unui recent raid în cîteva întreprinderi de pe platforma industrială a municipiului în schimbul II. ...în secția mecanic șef de la întreprinderea mecanică, prezența fiecărui muncitor la mașină, coordonarea activității de către maistrul Ioan Popuțoaia, asigură realizarea sarcinilor zilei în condițiile de eficiență prevăzute, într-o perfectă ordine și disciplină. Aceeași atmosferă de muncă intensă am întîlnit-o în secția de prelucrări, la galvanizare, precum și în secția elemente hidropneumatice. Intrînd în amănunte aflăm că în ceea ce privește prezența la lucru se mai ivesc ici-colo unele neajunsuri : frezoarea Angela Nenoiu lipsește de trei zile, bănuindu-se doar că e bolnavă ; pe de altă parte sistemul de pontaj nu se face după o metodologie unică — la mecanic șef pontarea în fișă înscriindu-se cu două zile întîrziere, în timp ce la șuruburi maistrul Gheorghe Hătneanu pontează în avans, ca și maistrul Nicolae Pastia, de la piulițe, iar la galvanizări șeful de echipă Gheorghe Romaniuc urma să efectueze pontajul după găsirea cheii de la dulap pe care o pierduse. Semnalăm că la secția de elemente hidropneumatice procesul normal de producție este puternic afectat de lipsa totală a încălzirii în hală, lucru ce reclamă o intervenție urgentă din partea conducerii întreprinderii, a proiectantului și a constructorului. La Electrocontact statia de (Continuare în Das a IV-a) • ECONOMII. La întreprinderea mecanică Botoșani în 1981 s-au economisit 86 mii lei prin refolosirea soluției reziduale de sulfat feros de la neutralizarea apelor cromice din instalațiile secției de pregătire.