Clopotul, 1987 (Anul 43, nr. 4803-4854)

1987-07-17 / nr. 4831

Ziua constructorului — pe care, potrivit tradiției o sărbătorim în penultima duminică a lunii iulie, în miez fierbinte de vară — coincide în mod fericit cu împlinirea a 22 de ani de la istoricul Congres al IX- lea al Partidului, aniversare scumpă întregului nostru popor, moment de adîncă rezonanță și vibrație patriotică pentru întreaga națiune. Sînt 22 de ani de mândre ctitorii, în epoca celei mai puternice afirmări a marii vocații constructive a poporului român, puse în lumină, cu gîndul și viziunea revoluționara, de către genialul fiu al României socialiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Semnătura sa inconfundabilă este săpată la temelia mîndrelor noastre ctitorii, pentru frumusețea de azi și de mîine a țării, pentru destinul liber, comunist pe care-l edificăm. Alături de constructorii de pe marile șantiere ale țării — impunătoarele ansambluri arhitectonice și vaste căi de navigație, puternice centrale energetice și ample sisteme de îmbunătățiri funciare, combinate moderne și întreprinderi, constructorii din Județul Botoșani aduc un fierbinte omagiu conducătorului încercat și înțelept al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a cărui muncă și activitate sunt indisolubil legate dinamismul fără precedent, marile prefaceri înnoitoare pe care le-a înregistrat județul Botoșani în ultimii 22 de ani, în toate domeniile vieții economico-sociale. Sărbătoare a muncii harnice și însuflețite, Ziua constructorului îi găsește pe constructorii și mentorii botoșăneni angajați în zile și săptămîni record în producție, în ample acțiuni de muncă, hotărîți să-și consolideze avansul luat în construcția unor obiective, să recupereze restanțele cutia altora, reducînd în execurata de execuție și asigurînd punerea în funcțiune a tuturor obiectivelor. Bogata experiență acumulată în edificarea a unui nou județ, potențialul tehnic și material de care dispun oamenii muncii din ramura construcțiilor din județ, de la Trustul Antrepriză Generală de Construcții - Montaj, Antrepriza de Construcții Industriale a TAGCInd, celelalte antreprize de specialitate, sunt tot atîtea garanții că vor îndeplini integral și în condiții de înaltă eficiență și calitate prevederile mobilizatoare ale programului de investiții, vor pune în funcțiune toate obiectivele prevăzute să producă în 1987, vor da în folosință apartamentele și capacitățile agrozootehnice, contribuind pe măsura capacității și puterii lor de muncă la înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al XlII-lea al partidului, la dezvoltarea continuă și multilaterală a județului, a patriei. Felicitîndu-i pe constructori de ziua lor, le aducem, în aceste momente de sărbătoare, urări de noi succese în muncă, pe măsura timpului pe care-1 parcurgem, și a exigențelor care ne stau în față. • IATĂ CISTIGATORII DIN ACEST AN A OLIMPIADEI CONSTRUCTORULUI din TAGCM Botoșani : dulgherii 1) Ilie Popa (A.C.M. Brigada 1); 2) Gheorghe Istrate (A.C.M. Brigada 1) 3) loan Axinte (ACIM. Brigada complexă Dorohoi) ; zidari! 1) Dan Luță (A.C.I.M. Brigada complexă Dorohoi) 2) Neculai Burlacii (Secția de producție industrială) ; 3) Vasile Topală (A.G.I.M. Brigada complexă Dorohoi) | fierari - betoniștii II Vasile Lăzăroi; 2) Dumitru Apafței; 3) Traian Ababei toți din ea De Ziua constructorului drum Atelierului de producție secundară al A.C.M. Cei clasați pe locul I, la fiecare meserie, ne vor reprezenta județul la faza întrecerii pe țară, în cadrul uniunii pe ramură, care se va desfășura în acest an la Pitești. Le urăm succes ! Radu CAJVANEANU Ocrotiți natura! 15. Salcîmul japonez (Sophora japonica) Originar din China și Japonia, salcîmul japonez este destul de rar în flora județului nostru. Ajunge pînă la 20 m înălțime și se deosebește de salcîmul indigen prin faptul că are florile galben - verzui iar păstaia este strangulată între semințe, înflorește în luna august avînd o mare valoare ornamentală și medicinală. In orașul Botoșani se întîlnesc două exemplare în parcul M. Eminescu, un exemplar in parcul consiliului popular municipal, altul pe strada Pușkin și unul în curtea spitalului veterinar din str. Tudor Vladimirescu. Toate sînt viguroase și vegetează bine. In județ se mai întîlnesc cîteva exemplare în parcurile din localitățile Șendriceni și Hudești. Prof. Ion HUZDUP OMERJUL In rafturile magazinului mixt din localitatea Cotu, unde vînzători gestionari sînt Mihaela Malaimare și Dumitru Ferache am găsit expuse vinete în bulion cu data de fabricație ianuarie 1986 si multe borcane de compot de mere fabricat în martie 1986, toate aflate la o temperatură care nu mai garanta calitatea respectivelor produse, deși pe etichete era marcat termenul de garanție de 36 de luni. Cu am mai zăbovit prin magazia i-am auzit pe cei doi vânzători răspunzînd „nu“ la solicitările multor săteni care aveau nevoie de teniși, sandale, pensule de vopsit, cuie, scoabe pentru prins sîrma. Intr-un colț de raft se aflau doar vreo două cărți. Cei doi vînzători le recomandau sătenilor să meargă după produsele căutate la magazinele din Copălău. Intr-adevăr, între Cotu și Copălău nu-i o distanță chiar mare. Dar, cînd treburile campaniei agricole sînt atît de urgente, nu are nici un rost ca sătenii să-și irosească timpul pe drumuri cită vreme există un magazin și în așezarea lor’. Și încă un fapt în atenția tovarășului Mihai Baltă, președintele C.P.A.DM. Copălău, unitate în subordinea căreia se află și magazinul din Cotu*, nici unul din cele cîteva stingătoare aflate în acest magazin nu funcționa, iar improvizațiile de la instalațiile electrice erau evidente... La unitatea SUPERCOOP din Nicolae Bălcescu — Flămînzi, vînzătoarea Maria Vieirîue nu mai prididea cu servitul clienților. Motivul aglomerației ? Celelalte două lucrătoare comerciale — Maria Bursuc, în același timp și șefă a unității și Paula Bursuc erau plecate ...la birou. Intr-un congelator stricat de cîteva zile, produsele depozitate acolo nu aveau un aspect prea îmbietor. Igiena de ansamblu a unității era asigurată doar parțial. Și asta pentru că în spatele magazinului, stația de pompare a apei era pur și simplu devastată, făcînd inutilizabil rezervorul de apă. Cum prin preajmă erau depozitate și numeroase produse combustibile, care cu ce s-ar acționa aici în cazul unui incendiu , întrebarea o adresăm îndeosebi tovarășei Maria Adomnicăi, președintele C.P.A.D.M. Flămînzi. In sectorul alimentar al magazinului din Frumușica, gestionarul Adam Crețu are cam multe lucruri de pus la punct. Se vede că, depășit de situație, el se limitează doar la a vinde la tejghea, la rest... Dacă aprovizionarea magazinului alimentar din Vlădeni Deal — Frumușica cu coniac Miorița la 175 lei sticla ni s-a părut a fi o prețiozitate, iar aducerea unui mare număr de butoaie cu scrumbii — din care vreo 30 kg se și stricaseră o lipsă de măsură a lucrurilor, sectorul de alături, de metalo-chimice, deși aflat într-o încăpere modestă, ne-a impresionat plăcut prin varietatea produselor expuse, prin faptul că practic săteanul găsea aici tot ceea ce-l interesa. „Secretul“ bunei aprovizionări a magazinului ? Gestionarului Dumitru Favel ii place să umble după marfă la depozitele din Botoșani, Suceava și Hîrlău. Și nu umblă fără folos pentru consătenii săi. Mihai LIVADARU Traian APETREI Comerțul sătesc, un comerț civilizat! memoria DocuMENTELOR Compozitori de altădată.(11) Inginerul Alexandru-Saint Georges (1854—1904), fondator și președinte activ al Societății „Armonia“, directorul secției muzicale a Ateneului Român, a fost un pasionat compozitor (și un bun interpret) de muzică de dans, pentru voci cu acompaniament de pian, pentru pian solo, sau flaut și pian, de romanțe. Despre el, scriitorull Ludovic Dauș, nota că este un compozitor apreciat „de valsuri melodii, cele mai multe pierși dure, dar care au zbîrnîit pe vremuri sub arcușurile lăutarilor și aproape pe toate pianinele din Botoșani“. In afara romanțelor despre care s-a scris în acest ziar, Saint-Georges a semnat polci („Georgette“, dedicată Georgettei Stroici), galopuri („Bataille des fleurs“) și valsuri („Valse de Souvenir“). Josef Lorentz, prezent conducerea fanfarelor și mulazicilor comunale din Botoșani și Dorohoi, a compus muzică de dans , valsuri, cadriluri, polci, galopuri, mazurci. Din păcate, n-a rămas nici o partitură, nici un titlu. Victor Fleury, a venit în 1878 de la Fălticeni la Liceul „Laurian“ ca profesor de muzică. A organizat coruri, orchestră de copii, a condus fanfara și Muzica comunală a orașului. Avînd o pregătire muzicală de excepție, a compus piese cu caracter de dans, din care s-a păstrat doar un singur manuscris: „Poloneză“, datat 17 octombrie 1880, cu mențiunea „de profesorul liceului și șef al muzicii gărzii civice din Botoșani“. Ioan Vlăduță (1875—1965) s-a născut la Valea Boierească județul Mehedinți. A fost șef de muzică militară la Turnu Severin, Botoșani, Iași și București, precum și inspector general al muzicilor armatei. A compus muzică pentru fanfară, de cameră, vocală și corală. Din perioda activității botoșănene, cînd a dirijat și orchestra Societății „Armonia“, amintim : „Al 8- lea batalion de vânători“, marș ; „Souvenir de Botoșani“, valsi „Zeița florilor, vals ; „Fantezie capriciu“ pentru pian (toate compuse în 1903) și „Cvartet de coarde“ (1908). înv. Ștefan CIUBOTARU Sulița TEATRUL „VASILACHE“ : Punguța cu doi bani (19 Vii, ora 11). FILMELE SAPTAMANII. BOTOȘANI — Unirea : Aeroportul (20—26 VII) ; Luceafărul : Viva Maria (20—26 VII); Casa tineretului : Căsătorie cu repetiție (24—26 VII) ; Grădina de vară : Misterele Bucureștilor (20—26 VII). DORO_ HOI — Melodia : Anonimul venețian (20—26 VII) ; Cultural: Cine este omul acesta (20—26 VII). LA VENI : Călătorul cu cătușe (20—22 VII) ; Oliver Twist (23—26 VII). DARABANI : Aventură la Marea Neagră — două serii (20—22 VII) ; Apașii (23—26 VII). 100 1 Sintern 5 miliarde Calculind pe baza datelor O.N.U. ritmurile dezvoltării demografice de pe Terra, statisticienii au ajuns la concluzia unanim acceptată că cetățeanul cu numărul de 5 miliarde s-a născut în ziua de 11 iulie anul acesta. Dacă acel cetățean s-ar fi născut la Botoșani, atunci el ar fi o fetiță — semn de pace, avînd o mamă tinară de numai 21 de ani, și s-a născut la ora 0:30 in ziua respectivă. Urmă Bun venit pe lume noului născut să zicem aici că, potrivit datelor O.N.U., în fiecare minut se nasc cite 150 de copii pe mapamond, adică 220 000 pe zi, respectiv, cite 30 milioane pe an. Pe linia statisticilor, sa mai notăm că in anii 1000 pe planeta noastră trăiau 1 miliard de oameni ; în 1027 s-a ajuns la 2 miliarde ; 4 miliarde s-a atins in anul 1074 iar 5 miliarde, iată, numai după 13 ani, 5 miliarde de speranțe, umbrite doar de ciele 1000 miliarde de dolari care se cheltuie anual pentru înarmare ! Și care trebuie deturnați in mod datorit pentru ca cele 5 miliarde de inimi de pe Planeta albastră să bată ritmic ritmurile dragostei de viață ! (I. Maximiuc) Pentru următoarele două zile, vremea va fi în general instabilă, cu cerul temporar noros. Se vor semnala averse de ploaie locale și fenomene electrice, mai ales in cursul după amiezelor. Vînt slab la moderat predominînd din sectorul nordic. Temperatura aerului in creștere ușoară, în ultima parte a intervalului. Temperaturile minime vor oscila între 8 și 18 grade, iar cele maxime între 18 -25 grade. (Transmite Olga Stoariu). Alcoolusificatul • „Cu primul pahar omul bea vin; cu al doilea vinul bea vin ; cu al treilea vinul îl bea pe om“ (proverb japonez). , Asistăm în societatea modernă la o creștere dramatică a consumului de alcool care alături de fumat, constituie „inamicul numărul 1“, al lumii actuale. Costul asistenței medicale și al pierderilor economice prin alcoolism se ridică la cifre enorme, grevînd în mod serios bugetul statului. Cercetările experimentale și clinice au dovedit că alcoolul produce grave îmbolnăviri ale sistemului nervos și organelor digestive, ciroza hepatică constituind prototipul efectului nefast al alcoolului asupra organismului. Ciroza hepatică este de 8 ori mai frecventă la alcoolici decit la cei care nu consumă alcool. în ultimele decenii asistăm la o creștere marcantă a îmbolnăvirilor și mortalității prin afecțiuni ale ficatului produse de alcool. Toxicitatea alcoolului este amplificată și de prezența unor aditivi , îngrășăminte, antiseptice, coloranți și numeroși produși ce permit să se obțină caracteristici plăcute pentru gustul consumatorilor. Nu este de neglijat conținutul de plumb al vinurilor și țuicii care crește în condițiile distilării improvizate. Nu de puține ori ne-am confruntat! In spital cu cazuri deosebit de grave, pe unii suferinzi nu i-am mai putut salva prezentând simptomele intoxicației cu plumb după consum de alcool. Leziunile produse de alcool asupra ficatului se produc in mod gradat, începînd cu steotoza hepatică sau încărcarea grasă simplă, hepatita alcoolică cu manifestări acute, subacute sau cronice, steatofibroza și in cele din urmă ciroza hepatică alcoolică. Trebuie știut că simptomele acestor leziuni grave sunt sărace și, uneori, chiar pot lipsi. Pot să apară ușoare stări de oboseală, scădere in greutate sau, din contra, stare înfloritoare aparentă, mici ,ingerări din nas și gingii, tulburări digestive ca grețuri, vărsături, balonări, icter, mărirea de volum a ficatului și uneori tulburări de comportament. în stadii avansate icterul este evident, fața bolnavului are un aspect caracteristic, eritrozică, cu desenul vascular vizibil, palmele sunt roșii, abdomenul se mărește în volum prin prezența lichidului de ascită, mușchii se atrofiază, picioarele se umflă, sîngerările sunt frecvente îmbrăcînd aspectul unor hemoragii digestive extrem de periculoase. Evoluția bolii hepatice prin consum de alcool se încheie prin numeroase complicații, în cele din urmă survenind coma hepatică. Soarta pacienților cu hepatopatie alcoolică este strîns corelată cu abstinența sau continuarea consumului de alcool. în stadii incipiente vindecarea completă este posibilă dacă pacientul subscrie la programul de tratament corect și încetează consumul de alcool. Din păcate, în secțiile spitalului nostru se internează zilnic bolnavi cu suferințe incipiente sau avansate cauzate de consumul de alcool pe care continuă să-l savureze. Aș aminti numai cazurile nefericite din ultimele săptămîni, cînd bolnavi ca C.H., B.D., LV. s-au externat din spital fără speranța de a mai fi folositori familiei și societății... Drept concluzie, privind alcoolismul aș aminti convingătoarele cuvinte ale lui Darwin : „Din observațiile noastre, ale tatălui și bunicului meu care datează de mai mul de un secol, rezultă că nu există o cauză de suferință, de boală și de mizerie mai puternică decit alcoolul“. l)r. Aneta Trifina medic primar COLEGIUL DE REDACȚIE: redactor șef, Ion MAXIMIUC, secretar responsabil, Victor M.AFTEI , T. APETREI, D. BACIU, E. HRUȘCA, D. IVAN, N. ZAMFIRESCU Redacția și administrația Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu 91, telefoane: 111 Oá, V1328, telex: 24243. Tiparul - Tipografia Botoșani, telefon 16322351