Constructorul, noiembrie 1950 (Anul 2, nr. 43-46)

1950-11-06 / nr. 43

OAMENII SOVIETICI ÎNTÂMPINA A 33-A ANIVERSARE A MARII REVOLUȚII SOCIALISTE DIN OCTOMBRIE Cuman SUCCESE IN construirea comunismului, CU NOUA SUCCESE SI LUPTA PENTRU PACE Prin Marea Revoluție Socialistă din Octombrie 1917 s’a deschis o eră nouă, era socialismului. „Revoluția din Octombrie. — scrie tovarășul Silalin [UNK] nu e o revoluție numai în cadrul național. Ea este, înainte de toate, o revoluție cu caracter internațional, mondial, cari ea înseamnă o cotitură radicală în istoria Oamenii sovietici întâmpină a 33-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie cu nouă victorii în toate sectoarele de construire a comunismului, cu nouă victorii în lupta pentru o pace trainică și durabilă în lumea întreagă. Succesele fără precedent în istorie obținute în Țara Socialismului victorios, constituie un imbold puternic și un exemplu pentru întreaga omenire muncitoare. Pe calea socialismului, deschisă de Marea Revoluție din Octombrie, pășesc acum cu hotărîre numeroase țări din Europa și în întreaga țară s-a desfășurat pe o scară largă întrecerea socialistă în cinstea celei de a 33 aniversări a Revoluției universală a omenirii, cotitură de la lumea veche, capitalistă, la lumea nouă, socialistă”. (Problemele leninismului Edit. P.M.R. ed. II pag. 289) Sistemul socialist creat în Uniunea Sovietică ca rezultat al Revoluției din Octombrie, și-a dovedit cu prisosință în cei 33 de ani de existență uriașului for-Asia. Avântul mișcării revoluționare în statele capitaliste dovedește că și multe alte popoare doresc să pornească pe calea ce duce spre comunism. „Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a deschis ochii popoarelor arătând că veacul capitalismului se apropie de sfârșit și că sunt deschise căi sigure spre pacea generală și spre marele progres al popoarelor. Sforța colosală a acestor lucrări ne putem da seama după următoarele date: Centralele hidroelectrice din Cuibâșev și Stalingrad vor produce de zece ori mai multă energie electrică decât produceau laolaltă toate stațiunile electrice din Rusia țaristă Această cantitate de energie electrică va depăși într-o măsură considerabilă energia electrică pe care o produc toate stațiunile electrice din Italia, toate Marile electrice din Elveția și Suedia. Aceste construcții gigantice vor fi efectuate în 5—6 ani, un termen extrem de scurt. Mărețele construcții ale epocii staliniste marchează un nou pas important în parație cu 1949 și cu 53 la sută față de anul 1940 (Planul Cincinal prevedea pentru anul 1950 un spor al producției din Octombrie. Colective întregi din fabrici și uzine și-au luat angajamentul de a îndeplini până la 7 Noembrie planul ță și viabilitate. In Marele Război pentru Apărarea Patriei acest sistem a repurtat o victorie strălucită asupra fascismului demonstrând lumii superioritatea lui absolută față de sistemul capitalist. După terminarea războiului, poporul sovietic condus de Partidul Comunist (bolșevic), de Marele Stalin, obține succese de o importanță uriașă în construirea unei vieți și mai fericite, și mai luminoase, în construirea comunismului, țările febrile ale imperialiștilor sud ale căror picioare, se clatină terenul nu vor salva capitalismul de pieirea apropiată. Trăim într'un veac în care toate drumurile, duc spre comunism”. (V. M. Molotov. Raport făcut în ședința solemnă a Sovietului din Moscova cu prilejul celei de a 30-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Edit. P.C.R. 1947, pag. 46). desvoltarea forțelor de producție ale sovcietății socialiste sovietice. Datorită acestor construcții mărețe ale comunismului peste 25 milioane hectare de pământ vor deveni fertile. Oamenii sovietici din toate colțurile țării — muncitori, colhoznici, intelectuali, manifestă dorința lor fierbinte de a participa în mod activ la construirea giganticelor canale și centrale electrice. Colective întregi din întreprinderile din Moscova și Leningrad și din alte centre industriale ale Țarii Sovietice lucrează în schimburi stahanoviste pentru a îndeplini înainte de termen comenzile pentru mărețele construcții ale comunismului. anual și luptă pentru a cuceri pentru înttreprinderile lor titlul de întreprindere stahanovistă. Constructorii din orașul Moscova trimis tovarășului Stalin o scrisoare an în care și-au luat angajamentul să îndeplinească înainte de termen planul anual de construire a caselor de locuit și a clădirilor de ordin cultural și comunal Participanții întrecerii socialiste pornite în cinstea celei de a 33 aniversări a Revoluției din Octombrie au înregistrat succese considerabile. Sute de întreprinderi, printre care combinatul „Moscrongol”, uzinele „Șerpi Moloz“, „Calibr", fabrica de automobile „Stalin”, fabrica „Electrolampovâi”, fabrica 2-a de rulmenți, combinatele chimice din Stalinogorsc și Voscresensc, uzina de carburatoare, combinatul de mătase „Șcerbacov“, fabricile „Osvolojdionâi Trud”, combinatul „Trehgornaia manufactura”, uzina „Izolator”, uzina Nr. 1 de ceasuri, fabrica de articole de pielărie, fabrica de cărămizi din Nicolsc, industria de mașini pentru industria textilă din Colomna, uzina mecanică din Perov, uzina „Calvnin“ din Podolsc și numeroase alte întreprinderi și uzine mari au îndeplinit înainte de termen planul de producție. Constructorii și-au dus cu cinste la îndeplinire angajamentele luate în cadrul întrecerilor socialiste în cinstea glorioasei aniveări a Revoluției din Octombrie. Astfel colectivul trustului de construcție „Mossilstroi“ a îndeplinit cu 103,3 la sută planul pe 9 luni dând în folosință aproape 25 mii metri pătrați de suprafață locativă Colectivul trustului „Mossilstroi“ ocupă primul loc în cadrul întrecerii și de două luni e în posesia Steagului Roșu al întrecerii. Numeroase organizații de constructori ale diferitelor ministere și departamente au depășit și ele planul. Creșterea necontenită a bunei stări a poporului e o lege a societății socialiste. Partidul Comunist (bolșevic) Guvernul Sovietic, tovarășul Stalin, manifestă o grijă permanentă pentru îmbunătățirea continuă a traiului oamenilor sovietici. In perioada postbelică, în URSS. prețurile la mărfurile de mare consum au fost considerabil reduse, salariile și alocațiile pentru nevoile sociale și culturale cresc necontenit. In cursul unui singur an, — anul 1949 — veniturile muncitorilor și funcționarilor sovietici au crescut în medie cu 12 la sută și au fost cu 24 la sută mai mari ca în ultimul an antebelic, 1940. Veniturile țărănimii colhoznice au crescut în aceeași perioadă cu 30 la sută față de anul 1940. Cea de a treia reducere de prețuri efectuată la 1 Martie 1950 a ridicat și mai mult puterea de cumpărare a oamenilor sovietici. In cel de al doilea trimestru al anului în curs, s'au vândut cu 25 la sută mai multe produse alimentare față de perioada corespunzatoarei a anului trecut.Țlari la mărfuri industriale, vânzarea a crescut cu 37 la sută. Datorită grijii Partidului și Guvernului Sovietic, cetățenii U.R.S.S. primesc în folosință numeroase case noui de locuit. Locuitorii glorioasei Capitale a Țării Socialismului — orașul Moscova — vor primi în anul acesta în folosință case de locuit având o suprafață locativă totală de 500.000 m. p. In piața Smolensc, lângă Crasnâie Vonata, pe cheiul Cotelniceschi și în alte părți ale Capitalei se construesc minunatele clădiri înalte. Prin arhitectura lor demnă de epoca stalinistă, ele vor constitui o podoabă a Capitalei Țării Socialismului. In afară de aceasta, pe bulevarde, piețe și cheiuri începe construirea a peste o sută de case înalte. Anul acesta a început circulația pe o linie nouă a Metropolitanului din Moscova; încălzirea cu gaze a fost introdusă în alte zeci de mii de apartamente din Moscova. Realizări de seamă au fost înregistrate în domeniul învățământului public. In nici o țară din lume, învățământul public n’a atins nivelul pe care l-a atins în U.R.S.S. Anul acesta numărul elevilor din școînspăimântați de succesele obținute în Țara Socialismului, de marșul victorios al ideilor Marei Revoluții Socialiste din Octombrie, conducătorii monopolurilor capitaliste fac tot ce le stă în putință pentru a întoarce cursul istoriei. De la pregătirea agresiunii, imperialiștii angloamericani au trecut la acte fățișe de agresiune. Niciodată încă imperialiștii n’au pregătit într-un mod atât de fățiș și lile elementare, medii și din școlile tehnice din Țara Socialismului a ajuns la 38 milioane, ceea ce e mult mai mult decât a fost prevăzut în Planul Cincinal de după război. In instituțiile superioare de învățământ își fac studiile cca. 1.200.000 de studenți — aproape cu 400 de mii mai mulți ca înainte de război. Victorii importante a repurtat anul acesta și știința sovietică. Un rol uriaș în desvoltarea științei sovietice l-au avut discuțiile în probleme de filosofie, biologie, lingvistică și fiziologie care s-au desfășurat din inițiativa tovarășului Stalin. Lucrările tovarășului Stalin în materie de lingvistică au o importanță colosală pentru toate domeniile științei. Aceste lucrări constituie o nouă operă importantă a marxismului creator. Geniul stalinist a arătat științei sovietice calea unei desvoltări și mai mari, a descoperit cauzele rămânerii în urmă a unora dintre ramurile științei, i-a înarmat pe oamenii de cu atâta nerușinare războiul, ca acum. Insă în calea mârșavelor planuri ale imperialiștilor stau ca un zid de nesdruncinat forțele democratice din lumea întreagă, în frunte cu Statul cel mai iubitor de pace — Uniunea Sovietică. „Politica noastră externă este limpede — a spus tovarășul Stalin. — Ea este politica menținerii păcii și a întăririi relațiilor comerciale cu toate țările. U.R.S.S. nu se gândește să amenințe pe nimeni, și cu atât mai puțin să atace pe cineva. Noi suntem pentru pace și apărăm cauza păcii”. (Problemele leninismului Edit. P.M.R., ed. II pag. 700—701). Din primelele de existență, Statul Sovietic duce o politică consecvent de pace Politica stalinistă de pace decurge din însăși natura regimului socialist. In U.R .S S. nu exista clase exploatatoare interesate în asuprirea și robirea altor popoare. Politica de agresiune și cotropire e străină oamenilor sovietici. Antrenat într'o grandioasă muncă pașnică, marele popor sovietic — constructorul comunismului — pășește în primele rânduri ale luptătorilor pentru pace. Peste 115 milioane de oameni — întreaga populație adultă a Uniunii Sovietice — au semnat în unanimitate Apelul de la Stockholm pentru interzicerea armei atomice, demonstrând prin aceasta dorința lor fermă de pace. Guvernul Sovietic luptă cu energie pentru pace în Organizația Națiunilor Unite, și în Consiliul de Securitate, demascând politica de agresiune a imperialisștiință sovietici cu o metodă sigură îri lupta pentru cucerirea de noui succese în știință. Profund devotați cauzei întregului popor, cauzei Partidului Comunist (bolșevic), oamenii de știință și artă sovietici au îmbogățit și anul acesta cu numeroase opere de valoare tezaurul culturii socialiste. In primăvara anului 1950, Guvernul Sovietic a distins cu Premiul Stalin 1.610 savanți, ingineri, agronomi, inovatori din industrie și agricultură, scriitori și artiști. Au fost distinse cu Premiul Stalin lucrările științifice ale academicienilor V. A. Obrucev și E. N. Pavlovschi, ale profesorului Al. Titov, operele scriitorilor S.P. Babaevschi, V. V. Vișnevschi, F. V. Gladcov, munca stahanovistă a strungarului V.V. Utchin de la uzina „Galilor“,munca stahanovistă a zidarilor F. D. Șavliughin, V. V. Coroliov și a altor zidarimului anglo-american. Delegația sovietică la cea de a cincea sesiune a Adunării Generale a OMU.-ului, a propus să fie adoptată „Declarația cu privire la înlăturarea amenințării unui nou război și la întărirea păcii și securității popoarelor“. Guvernul sovietic propune condamnarea propagandei pentru un nou război, interzicerea armei atomice, încheierea unui pact pentru consolidarea păcii între cele cinci mari puteri, reducerea efectivelor forțelor armate din aceste state cu o treime, în cursul anului 1950.. Declanșând războiul din Coreea, imperialiștii sperau să înfricoșeze forțele democratice, să frângă voința lor de luptă pentru pace. Dar contrar așteptărilor lor, lupta pentru pace s’a desfășurat și mai larg. In această mișcare, care e una din cele mai mărețe mișcări ale timpurilor noastre, se încadrează milioane și milioane de luptători noui. Forțele democrației și socialismului cresc necontenit. In frunte cu marele popor sovietic, întreaga omenire progresistă luptă pentru pace și zădărnicește planurile și uneltirile ațâțătorilor la război. Poporul sovietic întâmpină cea de a 33 aniversare a Marei Revoluții Socialiste din Octombrie în perioada de pregătire a alegerilor pentru Sovietele locale de deputați ai celor ce muncesc. Alegerile vor dovedi din nou, în chip strălucit, unitatea morală și politică a poporului sovietic, vor dovedi cât de strâns e unit poporul sovietic în jurul Partidului Comunist (bolșevic), în jurul Marelui Stalin. Sub steagul Partidului Comunist (bolșevic), sub conducerea Marelui Stalin, eroicul popor sovietic — popor constructor — pășește cu hotărîre înainte, spre comunism. Succesele oamenilor sovietici constitue o pildă măreață pentru oamenii muncii din lumea întreagă Construcții gigantice vestitoare ale comunismului Elementul esențial și hotărîtor în succesele cu care poporul sovietic întâmpină glorioasa aniversare a Marei Revoluții din Octombrie, sunt uriașele victorii înregistrate de Uniunea Sovietică în crearea bazei materiale a comunismului. Oamenii sovietici au primit cu un entuziasm de nedescris decizia Guvernului cu privire la giganticele construcții ale comunismului — centralele hidroelectrice din Cuibâșev și Stalingrad — care vor fi cele mai mari din lume — o Canalul principal turkmen care va avea lungime de 1.100 km., stațiunea hidroelectrica din Cahovca, canalele din Sudul Ucrainei și Nordul Crimeii. De uriașele proporții și importantoporul sovietic îndeplinește și depășește prevederile Planului Cincinal Stalinist de după război câte 3 pe zi. In anul 1950, producția industrială din U.R.S.S. a crescut cu 21 la sută în com............... L • * T Tineri An ofrî priin în acriri a In In AR la Qila fata din anul Construcțiile gigantice ale comunismului fac parte integrantă din mărețul plan stalinist de transformare a naturii. Poporul sovietic luptă cu succes pentru îndeplinirea înainte de termen a acestui genial plan stalinist. In primăvara acestui an în raioanele de stepă și de stepăpădure din partea europeană a U.R.S.S. au fost sădite și semănate perdele forestiere de protecție pe o suprafață de peste 700 mii hectare — de două ori și jumătate mai mult decât în primăvara anului trecut. Planul anual de sădire a perdelelor forestiere de protecție a fost îndeplinit înainte de termen, în primăvara anului curent. Planuri atât de grandioase pot fi realizate numai în Țara Socialismului, unde în urma Marii Revoluții Socialiste din Octombrie a fost desființat sistemul capitalist, un sistem de exploatare și a fost creat un sistem nou care are ca obiectiv principal binele întregului popor. Succese considerabile au fost înregistrate în desvoltarea industriei. In cei patru ani ai Planului Cincinal postbelic, în URSS, au fost reconstruite și construite din nou 5.200 mari întreprinderi industriale ceea ce înseamnă că în toți acești patru ani se puneau în funcțiune industriale cu 48 la sută față de anul 1940. Au fost depășite prevederile planului în producția de oțel, de metale, de cărbune, petrol, energie electrică, motoare electrice, escavatoare, mașini pentru sădirea pădurii, combaine agricole, țesături de tot felul, încălțăminte, etc Economia Țării Sovietice e tot mai bine înzestrată cu mașini fabricate în țară. In minele de cărbuni se folosesc mecanisme complicate construite de ingineri sovietici care permit mecanizarea tuturor proceselor de extragere a cărbunelui. In domeniul construcțiilor sunt folosite escavatoare extrem de puternice, care ușurează și accelerează munca pe șantierele de construcție. Agricultura sovietică — cea mai înaintată și mai mecanizată agricultură din lume — întâmpină cea de a 33 aniversare a Revoluției din Octombrie cu nouă realizări importante. Țărănimea colhoznică îndeplinește cu succes prevederile planului de colectare. Principalele regiuni agrare din U.R.S.S. au îndeplinit și depășit planul de livrare a cerealelor. La sfârșitul lunii Septembrie 57 de regiuni și ținuturi au îndeplinit înainte de termen planul de livrare a grânelor și continuă să livreze grâu peste plan.4 întreprinderi industriale nou. In cadrul întrecerilor socialiste pornite în cinstea celei de a 33-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, oamenii muncii din U.R.S.S. au înregistrat realizări importante Succesele obținute de oamenii sovietici, un factor de cea mai mare importanță în lupta pentru pace, împotriva imperialiștilor ațâțători la război Pe șantierul unei case de locuit din Str. Sovietscaia din Minsc. :*• O clădire de 26 etaje, aproape terminată, a fost construită în Piața Smolensc din Moscova. Im .*.. «K Tv»». . La Moscova se construesc 8 clădiri modie a câte 20 și mai multe etaje. In fotografie se vede șantierul Universității din Moscova. Această aripă a viitoarei Universități va avea 26 etaje. Anul acesta a crescut și mai mult nivelul de trai al omului sovietic In orașul Ust-Camenogorsc din R.S S. Cazahă se construesc numeroase case de locuit. Lângă Crasnoe Vorota, din Moscova, se înalță o mare clădire cu numeroase etaje. I