Constructorul, august 1953 (Anul 5, nr. 186-190)

1953-08-01 / nr. 186

T h. rag, a CONSTRUCTORUT Bine ați venit, dragi prieteni! Soarele nu risipise încă răcoarea acestei splendide dimineți de vară. Timide parcă, razele sale, se străduiau să împrăștie ultimile urme ale nopții, anunțând constructorilor de pe șantierul Trustului nr. 4 „Sovromconstrucție" începutul unei zile de muncă. Ca de obicei, ora aceasta a găsit oamenii adunați în jurul magaziei de materiale. Seara, în clubul șantierului, avusese loc consfătuire, unde utemistul Constantin Costea citise tovarășilor săi ultimile știri apărute in presă în legătură cu Festivalul. „Mii de tineri din toate țările lumii — le-a spus el atunci — își îndreaptă acum pașii și gândurile spre Capitala scumpei noastre Patrii. Acolo, la București, se vor desfășura grandioasele manifestații ale celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie. Acest evieniment trebue să găsească țara noastră mai frumoasă ca oricând". Vorba caldă, dar hotărită tovarășului lor de muncă, a păatruns adânc în inima fiecăruia din tinerii constructori. Ei s-au angajat să-și sporească eforturile in muncă pentru a da in folosință înainte de termen lucrarea ce le-a fost încredințată. Și iată-i acum îndreptăndu-se cu pași vioi spre locurile de muncă. „Noi la braț cu tinerețea Vom învinge munți și văi...” • Cuvintele cântecului iovit al tineretului, se pierd departe în zare, înfrățite cu ecoul altor cântece ale tinerilor avântați în clocotul muncii creatoare pe șantierele Patriei noastre. Munca echipelor și brigăzilor se desfășoară cu spor. Aplicarea înaintatelor metode de muncă ale stahanoviștilor sovietici și ale stahanoviștilor noștri, îi ajută pe tinerii constructori să obțină frumoase rezultate in producție. Brigada de zidari a tânărului Matei Szilagyi a reușit să depășească norma cu 70 la sută, iar cea a lui Lazăr Gheorghe a obținut zilnic un indice mediu de 1,80. In Clubul șantierului, frumos așezate pe o masă îmbrăcată în pânză roșie, la „Colțul Festivalului", se găsesc o serie de obiecte mici, lucrate cu grijă. Sunt cadourile pe care tinerii constructori le-au pregătit oaspeților noștri de peste hotare. Matei Szilagyi și Lazăr Gheorghe au lucrat împreună în orele lor libere , fluere din lemn, frumos ornate cu motive naționale și un cuțitaș din lemn ingenios sculptat și lustruit, pentru tăiat filele cărților. Cei doi șefi de brigadă și utemiștii Constantin Costea, Radu Ioan și Radu Hazaranu împreună cu alții au amenajat terenul de sport al șantierului pe care se vor antrena pentru cucerirea Insignei Festivalului și trecerea normelor G.M.A. ~. Constructorii de pe acest șantier nu sunt singurii care au pregătit cadouri pentru Festival. Zilnic sosesc în Capitală sute de cadouri pe care tinerii constructori de pe întreg cuprinsul țării le-au lucrat cu drag in orele lor libere. Coperte de cărți cu insigna Festivalului, semne de cărți, vaze de flori, machete, picturi originale, jocuri de șah, țigarete din diverse materiale și câte altele, toate îți vorbesc de dragostea, de elanul nestăvilit cu care tinerii constructori întâmpină pe solii tineretului din lumea întreagă. •k Așezat In mijlocul tovarășilor săi, cu bagheta in mână, cu urechea gata să prindă orice greșeală de armonie, tânărul constructor M. Budală repetă cu tovarășii săi din orchestră cântecele populare ce le vor interpreta în timpul Festivalului Sunt melodii care îți vorbesc de trecutul intunecat al poporului muncitor. Și ecoul lor este acoperit de melodiile viguroase, pline de voioșia sănătoasă a poporului eliberat de exploatare care își făurește o viață nouă și fericită „Cântă, cântă lăutar». Hora păcii’ntre popoare”..* Intr’o altă sală, echipa de dansuri românești și sovietice sub conducerea tânărului Grădinaru, face ultimile pregătiri. Prin muncă încordată, prin cântece și jocuri, iată cum se pregătesc tinerii constructori din Patria noastră să întâmpine Festivalul. Bazinele de înnoi din orașul Cluj, sclipesc de curățenie. Aerul sănătos și proaspăt al dimineții de iulie, răcoarea apei, îți dau o senzație plășută de sănătate, de dorință de muncă. Este prevăzută o zi bogată in antrenamente. După exercițiile de gimnastică, aliniați la start, înnotătorii asociației sportive „Șantierul” așteaptă semnalul instructorului. încă o secundă și trupurile lor vănjoase, bronzate de soare, ating suprafața apei formând zeci de valuri ce se sparg de zidurile de piatră ale bazinului, iar mâinile puternice încep să lovească apa. Se face antrenament la proba de WO și 200 m. bras. înnotătorii asociației sportive „Șantierul" ca și participanții la celelalte discipline sportive se antrenează metodic ,cu perseverență, pentru a obține rezultate dintre cele mai bune cu ocazia întrecerilor organizate în cadrul Festivalului. București — orașul Festivalului, ca și celelalte localități ale Patriei noastre, au îmbrăcat haină de sărbătoare. Peste tot, pe străzi, în piețe, în parcurile de curând construite în cinstea Festivalului, au apărut steaguri, steme, panouri, ghirlande, — semne ale tinereții, păcii și prieteniei popoarelor. Pe fond albastru cu litere albe, sau pe fond alb cu litere albastre, lozinci în diferite limbi exprimă voința hotărită a milioanelor de tineri din lumea întreagă? PACE, PRIETENIE. Laolaltă cu întreg poporul, tinerii construtori urează din toată inima solilor tineretului lumii. Binei au venit dragi prietenii P. SILVIAN Peste două zile pe cele mai mari baze dirul celui de al IV-lea Festival Mondial, cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. S’au ciclistul indian Gabriel Paldano, jucătorii renumita campioană olimpică Gyenge Valeria unguri cu sportivii francezi. Timp de aproape formanțe de valoare, vor împărtăși unii altora cadrul celui de al IV-lea Festival Mondial durile și năzuințele lor, să strângă tot mai sportive din frumoasa noastră Capitală vor Pentru a participa la aceste întâlniri închi întâlnit cu acest prilej în orașul Festivalului de baschet din Coreea cu înnotătorii chinezi, din R.P. Ungară, gimnaștii Republicii Demo două săptămâni ei se vor întrece la 16 disci din bogata lor experiență. Dar mai presus vor da prilejul solilor tineretului lumii să se puternic rândurile sub steagul păcii și ar începe întâlnirile sportive prietenești din canate păcii și prieteniei, au venit sportivi din halterofilul Georg Scot din Australia cu strălucitul atlet cehoslovac Emil Zátopek cu crate Germane cu atleții polonezi, fotbaliștii pline sportive, se vor strădui să obțină perde toate, întâlnirile sportive prietenești din cunoască mai bine, să-și împărtășească gânînfrățirii între popoare. este cu putință pentru toți oamenii sinceri să soluționeze ÎN MOD PAȘNIC ORICE PROBLEME c ^fintre delegații la Congres și Festival se află și tânărul Tom McDonald, activist al Sindicatului Muncitorilor din Industria de Construcții din Australia. Iată declarația, făcută ziarului nostru de Tom McDonald . DRAGI PRIETENI. Delegația australiană este deosebit de impresionată de marile realizări organizatorice ce s'au făcut pentru Congres și Festival. Aceste două deosebit de importante evenimente internationale, vor contribui în mare măsură la înlăturarea temerilor și suspiciunilor care mai există astăzi în lume. Ele vor dovedi că este cu putință pentru toti oamenii sinceri să soluționeze în mod pașnic orice probleme. In calitatea mea de activist al Sindicatului Muncitorilor din Industria de Construcții din Australia, aș dori să vizitez marile construcții care se ridică In țara voastră, pentru a putea împărtăși muncitorilor din construcții din Australia realizările din tara voastră făcute In interesul poporului romăn La club, un ajun de Festival Grija partidului și guvernului nostru pentru ridicarea nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii este tradusă în viață prin dezvoltarea permanentă a economiei, prin crearea celor mai bune condiții de înflorire a culturii și de răspândire a ei tn massele largi, ~ ~ Odată cu ridicarea de noi fabrici și uzine care produc cele mai complicate mașini unelte, aparate, crește și rețeaua instituțiilor de cultură care răspândesc știința, arta, literatura în rândul masselor largi. Pe întinsul patriei noastre desfășoară astăzi o activitate rodnică zeci de mii de teatre, cinematografe, cămine culturale, cluburi, biblioteci. Milioane de oameni ai muncii ținuți în întuneric de trecutele, regimuri de exploatare își însușesc azi bunurile culturii, pătrund în câmpul activității științifice, artistice, literare. Printre instituțiile de cultură care au un rol important în educarea și luminarea masselor largi se numără și cluburile muncitorești. Prin activitatea pe care o desfășoară, cluburile contribue la ridicarea nivelului cultural și profesional al oamenilor muncii din întreprinderi și instituții, la mobilizarea lor in lupta pentru construirea socialismului. O muncă plină de roade desfășoară clubul Trustului de con : stareții nr. 1 din București. Deși înființat nu de mult, acest club a obținut până acum ,o seamă de realizări. El a contribuit la promovarea și extiniderea metodelor înaintate de muncă, la ridicarea nivelului cultural și profesional al muncitorilor, la dezvoltarea activității artistice în cadrul întreprinderilor sau pe șantierele care aparțin de acest trust. De curând .Clădirea clubului a fost renovată și înzestrată cu toate cele necesare. Azi clubul are săli încăpătoare pentru spectacole, pentru consfătuiri, repetiții, bibliotecă. Din colectivul de conducere, de curând reorganizat, fac parte tot iarăși cu dragoste de muncă și care au dobândit experiență în sectoarele de activitate de care răspund. Pentru fiecare problemă s'au format colectare care muncesc cu stăruință, obținând rezultate pozitive. Așa, de pildă, pe lângă cabinetul tehnic a luat ființă un colectiv de ingineri, tehnicieni și muncitori înaintați, care organizează consfătuiri tehnice, discuții pe marginea unor broșuri, unor inovații sau metode înaintate de lucru. De curând a avut loc o consfătuire cu tema „Mecanizarea muncii în construcții“, care avut rezultate practice dintre cele mai bune : pe o serie de șantiere a început să se dea o mai mare atenție bunei organizări a muncii. Activitatea cabinetului tehnic este sprijinită și de cercurile A.S.I.T. din cadrul Trustului nr. 1 și al întreprinderilor sale. Datorită ajutorului dat de ingineri și tehnicieni a luat ființă o școală shaharovistă, care și-a încheiat cursurile de curând. Școala a fost condusă de maistrul zidar stahaviovist Constantin Enescu. In cadrul bibliotecii clubului, înzestrată cu peste 12.000 volume, au avut loc unele manifestări demne de subliniat. Biblioteca, având sprijinul colectivului format de curând, recenzii și consfătuiri organizează literare, la care participă oameni ai muncii de pe șantierele trustului. Datorită acestui fapt numărul cititorilor a sporit simțitor în ultima vreme, iar cărțile se bucură de mai mare circulație printre muncitori și funcționari. Pe fiecare șantier au fost create biblioteci mobile, al căror fond de cărți este împrospătat la vreme și făcut cunoscut muncitorilor prin diverse forme de popularizare: fotomontaje, mitrîne, gazete de perete, consfătuiri etc. De mare atenție se bucură cartea tehnică, izvor nesecat de cunoștințe. Broșurile și cărțile tehnice sunt cercetate și studiate de numeroși tehnicieni și ingineri, care aplică în practică învățămintele desprinse. O activitate tot atât de rodnică desfășoară și echipele artistice de amatori din cadrul trustului. Având condiții prielnice create în cadrul clubului, membrii acestor echipe participă cu regularitate la repetiții și își ridică zi de zi măiestria artistică. Constructorii se pot mândri cu echipa de dansuri și orchestra lor, care s-au evidențiat cu prilejul spectacolelor ce au avut loc în cadrul Decadei artistice. In vara zilei de 16 Iulie, prima zi a decadei, cele două formații artistice au susținut pe estrada din cartierul Ferentari, împreună cu artiștii amatori de la uzinele „Republica", un spectacol care a fost bine apreciat de miile de spectatori participanți. Deseori, după amiază, la club se aude cântec și joc, sunt orele când echipele artistice de amatori repetă spectacolele ce le vor susține în cadrul Festivalului Mondial al Tineretului și Studenților. Aceste pregătiri artistice au ca rezultat creșterea nivelului artiștilor amatori, ridicarea măiestriei lor artistice. In întâmpinarea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, sălile clubului au îmbrăcat haină de sărbătoare. S-a amenajat cu acest prilej un „colț al Festivalului", unde se pot vedea insignele F.M.T.D. și U.I.S., drapele de diferite culori, afișe simbolizând lupta tineretului pretutindeni pentru unitate, prietenie și pace. In această perioadă vor avea loc manifestări cultural-artistice închinate Festivalului, la care vor participa muncitorii din întreprinderile și de pe șantierele trustului. Succesele obținute până acum se datoresc sprijinului diat de către comitetul de întreprindere, îndrumat de organizația de partid, care se ocupă îndeaproape de felul în care muncește colectivul de conducere al clubului, cum traduce în viață planul de muncă și cum sunt antrenați muncitorii de pe șantiere să frecventeze clubul. Mergând pe acest drum, dezvoltându-și necontenit activitatea, clubului Trustul nr. 1 va obține noi succese, devenind un puternic centru de răspândire a culturii în massele largi de oameni ai muncii. C. ZAPAREAMU Un minunat prilej de strângere a legăturilor prietenești Din îndepărtata Indie au sosit la București tinerii sportivi care vor participa la întrecerile sportive internaționale din cadrul Festivalului Iată ce ne-a declarat, la sosirea sa în București, conducătorul lotului de sportivi indieni, S. K. Chatterjee: „Sunt foarte bucuros că avem prilejul să participăm la întâlnirile sportive internaționale din cadrul Festivalului și suntem hotărâți să luptăm cu toate posibilitățile noastre pentru a obține rezultate cât mai bune. Aceasta nu înseamnă însă că noi am venit la Festival numai pentru aceasta. Aici, la Festival, se vor întâlni tineri din toate colțurile lumii, pentru a se cunoaște intre ei, pentru a lega noi și trainice prietenii. Consider deci întrecerile sportive internaționale din cadrul Festivalului ca un minunat prilej de a învăța din experiența sportivilor străini, de a ne face noi prieteni in rândurile tinerilor din întreaga lume care luptă pentru pace". Solia tineretului finlandez Kosty Mondolin este unul dintre numeroșii sportivi finlandezi care vor participa la întâlnirile sportive internaționale din cadrul Festivalului. In vârstă numai de 24 ani, Kosty Mondolin a reprezentat cu cinste anul trecut țara sa, în cursa ciclistă Bratislava- Praga-Berlin-Varșovia. Iată ce ne declară Kosty Mondolin: „Sunt nespus de bucuros că am avut fericitul prilej să vin la București, orașul Festivalului. Cinstea pe care mi-au făcut-o tinerii din țara mea, alegăndu-mă ca reprezentant atât la Congres, cât și la întâlnirile sportive internaționale prietenești din cadrul Festivalului, mi-a umplut inima de bucurie și, de aceea, eu mă voi strădui să-i reprezint cât mai bine. Tineretul finlandez nutrește cele mai bune sentimente de pace și prietenie pentru tineretul din țara voastră, ca și pentru întreg tineretul lumii. Când am plecat din Finlanda spre București, tinerii din țara mea organizaseră o zi închinată tineretului român. In această zi, tinerii de la noi au putut afla tot ce i-a interesat despre viața frumoasă pe care și-o făurește astăzi tineretul din România“. Multiplu campion olimpic , atletă de renume mondial Un tânăr innotător însuflețit de un înalt patriotism și de o adâncă recunoștință față de poporul cehoslovac, care l-a crescut și educat, atletul Emil Zátopek a urcat până acum pe culmi tot mai înalte gloria sportivă a patriei sale. An de an, la diferite concursuri internaționale de atletism organizate de diferite țări, atletul cehoslovac Emil Zátopek a cucerit noi titluri sportive, stabilind recorduri de valoare mondială. Alăturăndu-se luptei pe care poporul cehoslovac o duce pentru construirea unei vieți noi, atletul Zátopek își închină fiecare record patriei și poporului său. Exemple de acest fel sunt numeroase în viața tânărului atlet. In anul 1949, la Ostrava, la un concurs anume organizat pentru el, Emil Zátopek a stabilit un nou record mondial la proba de 10.000 m plai. De neuitat va rămâne pentru poporul cehoslovac amintirea celui mai însemnat succes obținut de Emil Zátopek ■— la Jocurile Olimpice din anul 1952 de la Helsinki, când a cucerit cele trei medalii de aur, devenind campion olimpic la probele de 5000 m, 10.000 m și marathon — probă la care a concurat atunci pentru prima oară, înflăcărat luptător pentru pace. Emil Zátopek a făcut parte dintre reprezentanții poporului cehoslovac la Congresul Partizanilor Păcii ce a avut loc anul trecut la Viena. De data aceasta, atletul Emil Zátopek va aduce la București solia de pace a tinerilor din țara sa, solidari cu întreg tineretul lumii în lupta pentru pace și prietenie. De curând a sosit in țara noastră Ursula Zurewitz, o tânără atletă din Republica Democrată Germană. Numele ei este legat de cea mai bună performanță din lume la proba de 400 m plat. Intr’adevăr Ursula Iurechiz este deținătoarea recordului mondial la această probă cu timpul de 55,7 secunde. Dar dacă ne-am opri aci, încă nu am spune totul despre performanțele Ursulei Zurechiz. Ea și-a mai înscris de două ori numele pe tabela de recorduri ale R.D. Germane, realizând cea mai bună performanță din R.D. Germană în proba de 800 m plat (2:14,8) și face parte din echipa de ștafetă a țării sale care la proba de 4 x 200 m plat deține recordul cu timpul de 1:39,0. Și tânăra studentă de la Institutul de Construcții din Halle va lupta din toate puterile pentru a cinsti strălucita sărbătoare a tineretului lumii cu rezultate de înaltă valoare. Iată ce ne-a declarat Ursula iurechiz: „Aștept cu nerăbdare clipa în care pistolul starterului va vesti plecarea în cursa de 400 m plat. Am concurat în zeci de întreceri atletice. Dar niciodată nu am simțit atâtea emoții, ca acum când sunt hotărită să cinstesc cel de al patrulea Festival Mondial al Tineretului și Studenților cu rezultate valoroase. Doresc aceasta din adâncul inimii și ca întotdeauna și acum sper că marile mele dorințe se vor împlini". Gheorghe Enache... Aproape că nu a fost concurs de înnoi în acest an la care să nu se fi amintit numele acesta. E numele unui tânăr innotător al asociației „Constructorul" și din zi în zi, de la concurs la concurs, el a înregistrat progrese tot mai mari realizând valoroase performanțe. De trei ori în cursul acestui an Gheorghe Enache a îmbunătățit recordul țării în proba de 100 m spate juniori și odată recordul probei de 200 m spate juniori. Toate aceste rezultate de valoare el le-a obținut în toiul pregătirilor pentru minunatele întreceri sportive din cadrul Festivalului. „Vreau să reprezint cu cinste pe tinerii muncitori constructori din țara noastră, să fiu la înălțimea așteptărilor lor și a încrederii pe care mi-au acordat-o. Pentru aceasta nu voi socoti nici un efort prea multi nici un sacrificiu prea mare" ne-a declarat tânărul reprezentant al asociației „Constructorul". In aceste întreceri care vor avea loc în frumoasele bazine amenajate la Ștrandul Tineretului, Gheorghe Enache va participa alături de sportivi cu renume mondial. La startul întrecerilor se vor prezenta străluciții înnotători sovietici Minașchin, deținător al recordului mondial la bras și Leonid Meșcov. Nu vor lipsi nici tinerele campioane olimpice Gyenge Valeria, Eva Ezekely, Katalin Szőke și Judith Zemes care au reprezentat cu mare cinste culorile R.P. Ungare la Jocurile Olimpice de la Helsinki și alături de ele vor concura cei mai buni înnotători din R.D. Germană, R.P. Chineză, R. Polonă și din alte 15 țări. In ziua de 8 August se va da startul în primele probe de snnot. Gheorghe Enache așteaptă cu încredere această zi. E bine pregătit și hotărât să lupte din toate puterile pentru gloria sportivă a Patriei I CEI MAI BUNI SPORTIVI DIN LUME SE VOR ÎNTÂLNI LA FESTIVAL In timpul celor 12 zile — de la 4 la 15 August — când se vor desfășura marile întreceri sportive internaționale prietenești din cadrul Festivalului, iubitorii de sport din Capitală vor putea urmări pe diferite stadioane și baze sportive, întâlniri între cei mai buni sportivi din lume. Iată numele doar a câtorva din ei: Emil Zátopek (R. Cehoslovacă) triplu campion olimpic, Galina Zabina (U.R.S.S.) campioană olimpică la aruncarea greutății, Kalpe Gröndhal (Finlanda) campion olimpic pe 1952 la lupte libere, Englas (U.R.S.S.) campion al lumii pe 1953 la lupte clasice, IuVii Tiucalov (U.R.S.S.) campion olimpic pe 1952 la schif, Valeria Gyenge (R. P. Ungară) campioana olimpică la Innot pe 1952, recordmana mondială de atletism Ursula Iurevitz (R. D. Germană), Victor Ciucarin (U.R.S.S.) campion absolut la gimnastică Turneul de fotbal care se va desfășura în zilele de 4, 5, 7, 10, 12 și 14 August va întruni echipe din: Brazilia, Guatemala, India, Turcia, Austria, Germania Occidentală, Franța, Italia, Algeria, Liban, Finlanda, R . Ungară, R P. Bulgaria, R. P. Albania, R. D. Germană, R. Cehoslovacă și R.P.R.