Constructorul, martie 1961 (Anul 13, nr. 582-585)

1961-03-04 / nr. 582

/ TÉOLETMl DIN TQ'ÁTÉ ȚĂRILE, UNIȚ1-VA ! --------------------------------------------------1_______________________:___________________________________________________ ORGAN AL COMITETULUI DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI AL e.Q. AL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI ,MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII îmbunătățirea continuă a calității produselor prin ridicarea performanțelor tehnice și economice ale mașinilor și utilajelor, creșterea durabilității și gradului de finisare in vederea fabricării de produse care să satisfacă exigența sporită a celor care le folosesc, trebuie să constituie principalul obiectiv al întrecerii socialiste in anul 1961. (Din Directivele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român către toate organele și organizațiile de partid, sindicale, ale U.T.M. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea lr..; aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din România). Trăiască victoria in alegeri a F. D. PA . Votăm pentru pace și bunăstarea poporului nostru ! tru Mîine, 5 Martie, poporul nostrăiește un eveniment de seamă. El se prezintă în fata urnelor de vot cu un bogat bilanț de înfăptuiri în construcția vieții noi a socialismului. Așa cum se menționează în Manifestul Frontului Democrației Populare, viu și însuflețitor document care trece în revistă victoriile dobîndite sub conducerea partidului în ultimii ani, precum și perspectivele luminoase de viitor, poporul nostru a ajuns pe o culme de unde i se înfățișează limpede priveliștea viitorului minunat al patriei. Este priveliștea forței descătușate poporului care a devenit stăpîn pe a soarta sa și care își pune toată energia și talentul său în slujba construirii socialismului. Condus cu înțelepciune de neînfricatul nostru partid, poporul nostru a dobîndit an de an succese tot mai remarcabile. Tînăra industrie socialistă a Republicii Populare Romîne realizează acum în numai 11 săptămîni întreaga producție industrială a anului 1938, an pe care burghezia îl socotea ca apogeu al producției obținute în vremurile sale. Față de acest „an de glorie“ al guvernărilor burghezo-moșierimii, astăzi noi realizăm o producție de 10 ori mai mare în ramura industriei constructoare de mașini. Comparativ cu 1938, producem acum pe cap de locuitor de 6 ori mai multă energie electrică, de 7 ori mai multe produse siderurgice, de 11 ori mai multe chimicale, de 2,4 ori mai multe țesături, de 4 ori mai mult zahăr, de 6,6 ori mai mult ulei. Și am putea continua încă șirul produselor pe care astăzi le realizăm în cantități impresionante față de 1938. în mii de sate a pătruns lumina, radioul, televizorul. Ridicarea nivelului de viață al țărănimii se oglindește și în faptul că, între anii 1956—1959, la sate s-au construit peste 330.000 de locuințe, la care se adaugă și un mare număr de școli, cămine culturale, case de nașteri etc. Pe ogoarele patriei lucrează zeci de mii de mașini-unelte moderne. Sectorul socialist al agriculturii, în plină dezvoltare, a cuprins peste 83,7% din suprafața arabilă a țării. Zi de zi poporul nostru simte tot mai puternic roadele socialismului, viața lui a devenit mai îmbelșugată. Creșterea salariilor muncitorilor, inginerilor, funcționarilor și a altor categorii de oameni ai muncii, sporirea substanțială a pensiilor, însemnatele reduceri ale impozitului pe salarii, și chiar desființarea acestuia la unele categorii, reducerile de prețuri la numeroasele articole de larg consum au adus o contribuție de seamă la ridicarea neîntreruptă a nivelului de trai al maselor. însemnate înfăptuiri s-au făcut și-n domeniul îmbunătățirii condițiilor de locuit. Numai între anii 1956—1960 statul nostru democrat-popular a destinat 5 miliarde lei pentru construcția de locuințe. Aproape 100.000 de noi apartamente înfrumusețează orașele patriei . iată rezultatul grijii partidului și guvernului pentru îmbunătățirea condițiilor de locuit. De asemenea, în acești ani, au fost construite numeroase școli, spitale, creșe, cinematografe, case de cultură precum și alte clădiri social-culturale. Pășind în fața urnelor de vot cetățenii patriei noastre au vie în minte realitatea pe care o trăiesc. Ei simt efectul tuturor eforturilor pe care le face statul, care le pune la dispoziție, în mod gratuit sau cu plata redusă, numeroase mijloace care contribuie la satisfacerea mereu crescîndă a nevoilor lor socialculturale. Astfel, în anul trecut, volumul cheltuielilor social-culturale a fost de 4 ori mai mare decit în 1950, reprezentînd un sfert din bugetul total al țării. Poporul nostru a pășit cu hotărîre și nestăvilit elan la transpunerea în viață a planului de dezvoltare a economiei naționale pe anii 1960—1965 și schița planului economic de perspectivă pe 15 ani, măreț program elaborat de cel de al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, plan ce ilustrează cu claritate năzuințele de pace și continuu progres ale poporului nostru, care e mîndru că face parte din marea și puternica familie a lagărului socialist. împlinirea mărețelor obiective trasate de cel de al III-lea Congres al P.M.R. va face ca în 1965 industria țării noastre să fie de 2 ori mai puternică decit cea de astăzi, iar peste 15 ani de 26 ori mai puternică decît în anul 1938. Acestea sunt obiectivele viitorului, obiective ale păcii și bunăstării, obiective pe care poporul nostru este chemat să le înfăptuiască sub înțeleaptă conducere a Partidului Muncitoresc Român. Pentru ele, pentru viata noastră tot mai îmbelșugată, pentru înflorirea patriei și ridicarea ei pe culmile socialismului și ale comunismului, pentru pace — iată semnificația votului nostru încredințat la 5 martie candidaților Frontului Democrației Populare. Făcînd zid de nezdruncinat în jurul guvernului și Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, în fruntea căruia se găsește iubitul nostru tovarăș Gheorghe Gheorghiu-Dej, poporul nostru pășește la 5 Martie cu inima voioasă în fața urnelor pentru a-și exprima din nou în această zi de sărbătoare atașamentul său față de politica partidului, voința sa fermă de a da viață nobilelor aspirații spre mai bine, spre statornicirea unei păci juste și trainice, aspirații care azi nu mai sunt vise searbede ci devin tot mai pregnant realității de necontestat. VOTEZ Votez cu libertatea noastră sfîntă Pentru copii cu zîmbete-n priviri; Votez izvorul ce-n turbine cîntă Și-aprinde-acum lumini în noi zidiri. Votez păduri și mine și furnale, Care-și revarsă-n forme limbi de foc. Și pentru noul cîntec de pe vale Ce prinde tinerețea-n mîndru joc. Votez belșugul ce-l avem în față Și sondele cu turle lungi de fier; Și ziduri ce spre cer cu avînt se-nalță Și urcă țara-n falnic șantier. Votez puterea mîinilor dibace Și holdele aurite din cîmpii. Votez cu-nflăcărare pentru pace Și pentru orice zi de bucurii. Votez cu viitorul ce-mi suride Și pentru tot ce azi s-a împlinit! Votez, și inima-mi de jur s-aprinde, Votez! Și-ți mulțumesc, partid iubit. NICOLAE ROȘU Anul Ulii -HP.582 ★ n elini 29 Dani * Sîmbătă 4 martie 1961 piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiinnniiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!iii!i iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiíiiiiiiiiiiiíiiiiiiiiíiiiiiiiiiíiiiiiiiíiiiiuKíS În cinstea alegerilor • Lucrătorii din cadrul D.S.A.P.G.Suceava au intensificat întrecerea socialistă. Hotărîți să întîmpine însemnatul eveniment de la 5 martie cu noi realizări, mulți dintre ei s-au angajat să predea înainte de termen o serie de documentații. Printre aceștia se numără arh. C. Papadiuc — șeful atelierului de arhitectură ș.a. înainte de termenele planificate vor fi predate proiectele obiectelor: alimentarea cu apă a G.A.S.Mîndrești, brutăria de la Botoșani, blocul cu 12 apartamente de la Săveni, modernizarea străzii N. Iorga din Burdujeni ș.a. Artiștii amatori din institut au prezentat în fața tovarășilor lor de muncă un bogat program artistic pe tema: alegerile de ieri și de azi, care s-a bucurat de unanime aprecieri. La pregătirea spectacolului, o contribuție de seamă au adus Valentina Lateș, Elena Julei, Brîndușa Burac, arh. Anatol Dimitriu, arh. Vasile Alboi, ing. D. TAUTU corespondent . Constructorii din cadrul grupului de șantiere nr. 1-Botoșani al T.R.C.L.Suceava au dat în folosință, cu o lună înainte de termen, clădirea noului cinematograf din Dorohoi. Cinematograful are o capacitate de 300 locuri, ecran lat și instalație pentru sunet stereofonic. Acesta este cel de-al 5-lea cinemascop din regiunea Suceava. Hotărîți să consolideze prin munca lor măsurile luate de partid și guvern pentru îmbunătățirea traiului oamenilor muncii, constructorii din unitățile D.G.C.M.București au obținut în luna februarie realizări de seamă în cinstea alegerilor: întreprinderea de construcții-montaj nr. 1 a predat 4 blocuri (132 apartamente) în cvartalul Drumul Taberei ; întreprinderea nr. 2 — un bloc (58 apartamente) în ansamblul de la I.O.R.; întreprinderea nr. 3 — 2 blocuri (64 apartamente) în str. Jiului, 3 blocuri (138 apartamente) pe șos. Giulești și 35 apartamente în blocul Cireșica ; întreprinderea nr. 4 — un bloc (49 apartamente) în bd. Dinicu Golescu și un altul (16 apartamente) în cartierul Vatra Luminoasă , întreprinderea nr. 5 — 176 apartamente în Calea Griviței și o vilă (24 apartamente) în cartierul Steaua. Lucrările de instalații au fost executate de către I.I.M.I. nr. 1 și 2, cele exterioare — de I.D.P.B., iar racordurile de apă și canal și termoficările — de către I.C.H.F. în total, întreprinderile D.G.C.M.B. au dat în folosință 692 apartamente din planul pe anul 1961. • în întîmpinarea zilei de 5 martie, constructorii de la I.S.C.M. — Suceava obțin realizări de seamă în producție. Astfel, ei lucrează cu bune rezultate la terminarea barajului de pe nul Suceava, ca apele să-și schimbe traseul de veacuri, iar digul de pe malul sting să stăvilească pentru totdeauna vechea albie. La tronsonul II al clădirii mașinii de hîrtie s-au terminat toate pregătirile pentru montarea fermelor metalice. Deși operația ridicării acestor piese de 9 tone este destul de dificilă, angajamentul constructorilor constă în terminarea montării lor înainte de termen. Pe partea stingă a Căii Unirii, se construiește Combinatul de industrializare a lemnului și, o dată cu sosirea prefabricatelor, montorii au intrat în acțiune, construcția crescînd rapid. Precomprimarea acestor ferme constituie un procedeu de tehnică nouă; în întîmpinarea zilei de 5 martie, constructorii și-au propus să asambleze primele tronsoane, astfel ca pînă la sfîrșitul lunii martie întreaga hală să fie acoperită întrecerea între brigăzi, avînd ca lozincă „Mai mult, mai bun și mai ieftin“, înflăcărează pe fiecare lucrător. VASILE BUCȘA corespondent IN întîmpinarea glorioasei ANIVERSĂRI A PARTIDULUI Desfășurînd larg întrecerea socialistă organizată de sindicate, oamenii muncii din țara noastră au obținut an de an succese însemnate în îndeplinirea planului de stat. Sub conducerea înțeleaptă a partidului, care în acest an împlinește 40 de ani de la înființarea sa, poporul român urcat treaptă cu treaptă pe drumul a luminos al socialismului. Așa cum au consemnat lucrările celui de al III-lea Congres al P.M.R., în scumpa noastră patrie a fost consfințită victoria socialismului, trecîndu-se acum la o nouă etapă — etapa desăvîrșirii construcției socialiste. Orice succes, orice victorie dobindită de oamenii muncii, indiferent căi în domeniul economic, politic sau cultural, este strins legată de iubitul nostru partid, luptător neobosit pentru fericirea poporului, chezășia îndeplinirii celor mai îndrăznețe visuri ale maselor din țara noastră. Pe tot cuprinsul patriei, oamenii muncii au primit cu entuziasm Directivele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român adresate tuturor organelor și organizațiilor de partid, sindicale, ale U.T.M., cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia. Chemare înflăcărată La noi realizări, Directivele mobilizează masele de oameni ai muncii în lupta pentru obținerea unei cît mai înalte calități a produselor în toate sectoarele economiei. Calitatea — iată obiectivul principal al întrecerii socialiste. ..La aniversarea a 40 de ani de la crearea partidului nostru — menționează Directivele C.G. al P.M.R. — să pornim cu toată hotărîrea la îmbunătățirea calității produselor, să deschidem larg frontul luptei pentru produse de înalt nivel calitativ prin ridicarea indicilor tehnico-economici ai mașinilor, agregatelor, utilajelor, prin sporirea durabilității și desăvîrșirea finisajului produselor astfel ca acestea să corespundă tot mai mult condițiilor create de dezvoltarea tehnicii și științei“. Fonduri însemnate a alocat statul nostru pentru modernizarea fabricilor, pentru mecanizarea și automatizarea proceselor tehnologice. De asemenea, astăzi dispunem de zeci și zeci de mii de cadre cu înaltă calificare, capabile să conducă producția, capabile să obțină produse de cel mai înalt nivel și într-un sortiment cât mai bogat și variat. Datorită grijii permanente a partidului și guvernului, care au creat cele mai bune condiții desfășurării muncii în întreprinderile patriei noastre, mărfurile românești și-au cîștigat aprecierea nu numai pe piața internă, dar și peste hotare. Așa de exemplu, luînd numai sectorul nostru de activitate — al industriei materialelor de construcții — an de an a reușit să producă mărfuri tot mai multe și mai bune. De la cîteva sorturi de ciment de mărci inferioare, azi am reușit să producem cimenturi speciale cu rezistențe inițiale mari, cimenturi pentru sonde și pentru baraje. In îndepărtata Indonezie sau în alte țări ale lumii cimentul fabricat în R.P.R. și-a cîștigat un bun prestigiu. Și în industria ceramică s-au obținut unele rezultate demne a fi luate în seamă. Aprecieri elogioase au obținut și unele construcții ridicate în anii din urmă de către harnicii noștri muncitori, ingineri și tehnicieni de pe șantiere. Noile locuințe și noua sală a Palatului R.P.R., precum și alte multe construcții de locuințe, socialculturale sau industriale stau mărturie a calității superioare obținute de constructori, a calității proiectelor întocmite de diferitele institute de proiectări din țara noastră. In îmbunătățirea gradului de confort, ridicarea calității finisajelor, reducerea termenelor de execuție, un rol deosebit îl au atît soluțiile moderne pe care le dau proiectanții, cît și materialele de construcție noi, eficiente și de bună calitate. La acestea se adaugă, desigur, utilajele moderne cu care sînt dotate șantierele noastre, priceperea, înalta calificare a constructorilor chemați să minuiască aceste utilaje de mare productivitate, să aplice o tehnică modernă, la nivelul celei mondiale. Atît pe șantiere, cît și în întreprinderile de materiale de construcții mai există încă mari rezerve nefolosite. Trebuie, de asemenea, arătat că nu întotdeauna calitatea a stat în centrul atenției conducerilor tehniceadministrative, nu întotdeauna lupta pentru calitate a constituit obiectivul central al întrecerii socialiste organizată de sindicate. Ca și în alte ramuri ale economiei naționale, și în construcții și industria materialelor de construcții nu s-a înțeles că lupta pentru economii nu poate fi ruptă de lupta pentru calitate, că ambele sunt de nedespărțit în activitatea economică. Reducerea neîncetată a prețului de cost constituie o sarcină de bază, dar ea nu trebuie să fie îndeplinită în dauna calității produselor. Pentru îmbunătățirea calității produselor se impune ca în afara planurilor de măsuri ce le vor lua ministerele cu sprijinul uniunilor pe ramuri ale sindicatelor, la rîndul fiecare întreprindere să elaboreze plaeinuri concrete, menite să ducă la îmbunătățirea calității produselor, astfel ca fiecare muncitor, maistru, inginer, tehnician să cunoască precis ce are de făcut în această privință. Indiferent în ce ramură de producție ar lucra, orice om al muncii găsește în Directive indicații concrete care să-l sprijine efectiv în lupta pentru produse de cea mai bună calitate. Ci îi privește pe constructori, muncitorii din industria materialelor de construcții, lucrătorii din proiectare. Directivele le arată că sarcina lor de căpetenie costă în ridicarea întregii lor activități pe o treaptă mai înaltă, în scopul realizării unor construcții trainice, confortabile, frumos finisate, ieftine și date în folosință la termenele prevăzute. Desigur că obiectivele întrecerii socialiste nu sînt limitative. Directivele precizează că fiecare întreprindere are posibilitatea ca, pe baza unei temeinice analize, să-și poată fixa angajamente cît mai mobilizatoare privind îmbunătățirea calității și a activității tehnico-economice. Așa cum a dovedit-o experiența anilor trecuți, e bine ca angajamentele luate în întrecerea socialistă desfășurată în cinstea aniversării partidului să se refere la activitatea pe întreg anul 1961. Ridicînd tot mai sus, tot mai puternic flacăra întrecerii socialiste, să întîmpinăm cu noi și remarcabile succese în muncă aniversarea a 40 de ani de existență glorioasă a scumpului nostru partid, care ne conduce cu fermitate pe culmile socialismului, ale vieții din ce în ce mai îmbelșugate și mai fericite! O singură hală—36.000 mp Pe șantierul uzinei de anvelope de la Popești—Leordeni al I.C.M. — București (M.I.P.C.), constructorii desfășoară o susținută activitate. Printre obiectivele viitoarei uzine atrage atenția in mod deosebit imensa hală de fabricație. Pornind de la un judicios calcul economic, proiectanții de la IPROCHIM au conceput această construcție pentru a adăposti 3 importante secții de fabricație a anvelopelor: amestec, confecții și vulcanizare.. Dacă la fabricile similare — Florești, Jilava — fiecare din aceste secții funcționează intr-o clădire complet separată, la noua uzină ele vor fi reunite intr-o singură clădire, ce are o suprafață de 36.000 mp — ceea ce este echivalent cu suprafața a 6 terenuri de fotbal. Concentrarea celor trei secții sub un singur acoperiș prezintă avantaje multiple. Costul investițiilor, față de soluțiile obișnuite, se reduce cu cca. 18%, la lucrările de construcții, cu cca. 15% la rețele și utilități și cu cca. 10% la drumuri. Exploatarea este mult mai simplă: personal de deservire redus, comenzile grupate la panouri centrale, reducerea la minim a transportului de semifabricate ș.a. Cîteva cifre asupra cantităților de materiale puse ln operă pînă acum, de către constructorii și montorii de pe șantier, s-au montat 1350 t de construcții metalice, 8500 mp ferestre din beton armat și 140 t diverse confecții metalice (ferestre, luminatoare, dispozitive mecanice ș.a.) executate pe șantier, 20.000 plăci de beton armat pentru acoperiș etc. In clișeu i hala principală de fabricație a uzinei unde, in prezent, paralel cu lucrările de construcție se execută fundațiile utilajelor tehnologice.