Constructorul, octombrie 1961 (Anul 13, nr. 613-616)

1961-10-14 / nr. 614

ORGAN APT—_TM. AL UNIUNII SlŰNGFL PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ?I DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI ART.«. ;15% DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Muncă bine organizată - rezultate rodnice Colectivul fabricii noastre, sub conducerea comitetului de partid și mobilizat de organele sindicale, a analizat din vreme obiectivele sarcinilor de plan pe anul în curs și angajamentele în întrecere, luînd măsuri concrete și imediate pentru îndeplinirea lor. Angajamentul de a da peste plan 10.000 t ciment și 8500 t clincher a fost majorat în cinstea zilei de 23 August la 20.000 t ciment și 10.000 t clincher. Rezultatele obținute sunt din cele mai bune. Astfel, angajamentul la producția de ciment a fost îndeplinit în proporție de 116,9 %, iar la clincher de 132%, ceea ce reprezintă 32.387 tone ciment și 13.200 tone clincher în plus. Acest succes a fost posibil și datorită creșterii cu 2,0% a indicelui intensiv și cu 2,4% a celui extensiv față de plan, la morile de ciment cu 2,4% și respectiv 0,2%, la cuptoare, îmbunătățirea ciclului de funcționare a agregatelor s-a obținut în urma aplicării cu succes a măsurilor din planul tehnic. O atenție deosebită se acordă creșterii productivității morilor de ciment și a cuptoarelor. Măsurile luate în acest scop, au dus la obținerea unor rezultate bune. In această perioadă s-a făcut experimentarea unor încărcături de măcinare și blindaje speciale pentru a măcina cimenturi de calitate superioară ; s-au realizat coturi răcitoare îmbunătățite, în vederea eliminării pierderilor de clincher și a evitării defecțiunilor la cuptoare , s-a procedat la îmbunătățirea etanșărilor pentru creșterea aerajului, care să ducă la mărirea productivității morilor de ciment și la reducerea consumului specific de energie electrică. Prin înlocuirea pîlniilor de vărsare cu altele de un diametru mai mic se reduc cu mult pătrunderile de aer fals. S-au mai folosit : răcirea clincherului prin stropire cu apă și depozitarea separată în hală, modificarea instalației de apă a cuptoarelor și retururilor, pentru evitarea stagnării în producție datorită depunerilor și înfundărilor. In problema fineții pastei, colectivul secției mori brute a obținut unele rezultate, în comparație cu perioadele anterioare, dar nu s-a ajuns încă la un reziduu de 1,5% pe sita de 0,2 mm. Pînă in prezent nu s-a făcut totul pentru realizarea fineții de măcinare la morile de pastă ; măsurile luate au fost tărăgănate, termenele de execuție depășite (ca de exemplu la adaptarea pîlniilor de cronometrare). Fabrica noastră a pus un mare accent pe calitatea produselor dînd peste plan 4180 tone de ciment cu rezistențe inițiale mari și a produs pentru prima dată în țară, cimentul BL 1258, avînd rezistența și finețea de măcinare superioare. Acordînd atenție tuturor obiectivelor întrecerii între fabricile cu profil asemănător, colectivul nostru și-a sporit eforturile în direcția descoperirii de noi și prețioase rezerve de reducere a consumului de combustibil, energie electrică și a creșterii randamentului termic. De exemplu, prin montarea schimbătoarelor celulare de căldură la 5 cuptoare, prin scăderea procentului de apă în pastă la 34,3%, față de 36,7% din aceeași perioadă a anului trecut, și folosindu-se cărămizi cromomagnezitice la înzidiri, care măreac gradul de ocupare a cuptoarelor, au fost obținute importante reduceri de combustibil. Astfel, s-a redus consumul specific de combustibil cu 13,1 kg/l de clincher, comparativ cu realizările anului ing. CONSTANTIN SAVIDIS directorul Fabricii de ciment Medgidia GHEORGHE FLOREA secretarul comitetului de partid ION CRUCEANU președintele comitetului sindicatului Întrecerea între întreprinderi cu același specific Vedere parțială a secției cuptoare de la Fabrica de ciment Medgidia. «angthg-S»ROMINO-eOLFRi ACȚIUNI LA PLOIEȘTI Vizionarea Festivalului filmului sovietic, a spectacolului ,,Nila de Solînschi de la Teatrul de Stat din Ploiești sunt cîteva dintre acțiunile întreprinse pînă în prezent la Fabrica de geamuri Scăeni, consacrate Lunii prieteniei romîno- sovietice. Brigada artistică de agitație pregătește un spectacol foarte interesant, iar echipa de dansuri o suită de dansuri sovietice. In continuare, se prevăd prezentări de cărți de literatură beletristică și tehnică sovietică, întîlniri cu muncitorii și inginerii care s-au specializat în U.R.S.S. sau și-au petrecut concediul de odihnă acolo. GEORGE GENOIU corespondent MANIFESTĂRI ȘCOLARE Ca și în alți ani, tradiționala Lună a prieteniei romîno-sovietice prilejuiește elevilor Centrului școlar profesional și tehnic de maiștri al Trustului nr. 1 din Capitală numeroase manifestări închinate acestei sărbători. Manifestările organizate pînă acum sau cele preconizate a avea loc, ilustrează simțămintele înălțătoare pe care le nutresc viitorii constructori față de prietenii noștri sovietici, constructori ai comunismului. In școală au fost organizate o serie de conferințe atractive, printre care „Știința și tehnica sovietică puse în slujba păcii“, „U.R.S.S. dezvăluie tainele Cosmosului“ etc. In cadrul Festivalului filmului sovietic elevii-constructori au vizionat documentarul de lung metraj „Primul raid spre stele“. De asemenea, cercul sportiv a organizat un concurs în cinstea prieteniei romîno-sovietice, la disciplinele șah, volei, tenis de masă ș. a. In program se mai prevede vizitarea de către elevi, împreună cu corpul didactic, a expoziției de la Casa prieteniei româno-sovietice. Festivalul filmului sovietic In cadrul Lunii prieteniei romînosovietice, începînd de la 9 octombrie se desfășoară pe ecranele cinematografelor Capitalei Festivalul filmului sovietic. In cadrul acestui festival, devenit tradițional, a fost vizionat filmul „Cer senin“ — distins cu Marele Premiu al Festivalului cinematografic internațional de la Moscova — 1961. Filmul, realizat de regizorul Grigori Ciuhrai, s-a bucurat de un deosebit succes in rindurile spectatorilor bucureșteni. Simpozion A. S. I. T. Cercul A.S.I.T., în colaborare cu comitetul sindicatului din C.S.C.A.S. a organizat la 6 octombrie simpozionul „Aspecte din munca C.S.C.A.S. legate de sarcinile din Directivele Congresului al III-lea al P.M.R.“. Au fost prezentate referate despre sprijinul acordat de Sectorul organizarea asistenței în activitatea de construcții a sfaturilor populare (ing. M. Weintraub), despre preocupările Sectorului sinteză pentru introducerea tehnicii noi — în special în ce privește normativele și materialele eficiente (ing. D. Eliade), despre organizarea muncii de avizare la secțiile de specialitate pentru ridicarea calității proiectelor (ing. VI. Bortnovski). Bun venit, scumpe Gherman Stepanovici! 'A'i'i-v.' La invitația Consiliului de Miniștri al R.P.R., astăzi sosește in țara noastră, pentru o vizită de 3 zile, in cadrul Lunii prieteniei românosovietice, cosmonautul sovietic GHERMAN STEPANOVICI TITOV, pilotul lui „Vostok-2“, care a săvîrșit eroicul drum de peste 700.000 km în Cosmos, inconjurind Pămintul de mai mult de 1, 17 ori, în 25 ore si 14 minute. Bun venit pe pămîntul țării noastre, scumpe tovarășe Titov ! La clubul ,, Constructorul“ In aceste zile la clubul,,Constructorul“ din Capitală domnește o activitate febrilă. Consiliul de conducere al clubului, în strînsă colaborare cu comitetele sindicatelor din cadrul întreprinderilor de construcții din Capitală și cu sprijinul organizațiilor A.R.L.U.S. și S.R.S.C., a organizat numeroase conferințe, în cadrulcărora se fac expuneri pe marginea mărețului program de construire a comunismului — proiectul de Program al P.C.U.S. Aceste expuneri sunt urmate de programe artistice și de filme documentare. Asemenea conferințe s-au ținut la șantiere din Capitală, la întreprinderea „Ceramica”, la Atelierul Uranus ș.a. Au participat numeroși muncitori constructori, ingineri și tehnicieni. Tot în acest scop la club a fost organizată o expoziție de cărți sovietice. ★ Serile trecute, la grupul social al D.G.C.M.București din str. Drumul Murgului, s-a organizat o interesantă manifestare cultural-artistică închinată Lunii prieteniei romîno-sovietice. Peste 400 de muncitori constructori de la întreprinderea de construcții-montaj nr. 1 au avut prilejul să asculte interesante expuneri și să vizioneze filme sovietice. V. ION corespondent An») imnuiit ★ 4 oncini 25 Dani * Sîmbătă 14 octombrie 1961 in frunte cu comuniștii întrecerea socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea aniversării partidului se desfășoară cu avînt pe șantierele din Turda ale Trustului de construcții nr. 5 Brașov. Pe lingă obiectivele principale , predarea in termen a obiectelor și calitatea, constructorii pun mare preț și pe economisirea materialelor de masă. Astfel, pînă acum au fost economisiți aproape 40 mc cherestea (angajamentul anual este de 50 mc), peste 11 tone oțel-beton (angajament 15 tone), 72 tone ciment (angajament 100 tone) și alte materiale cu pondere arare in componența prețului de cost. „Decofrol“ prelungește viața cofrajelor întreprinderea chimică „Victoria“ a Sfatului popular al Capitalei a realizat o emulsie de săpun, reziduuri parafinoase și produse petroliere lichide, pentru ungerea cofrajelor. Ea înlocuiește un produs mai scump al Întreprinderii SIN (prețul de vînzare practicat in prezent este de 1,65 lei kg, prețul propus - 1,50 lei/kg). La omologare, decofrolul a dat rezultate bune, permițînd o decofrare lesnicioasă — ceea ce mărește numărul de refolosiri al cofrajelor. Produsul a fost experimentat la I.C.M. nr. 5 a D.G.C.M.-București și întreprinderea de prefabricate „Progresul“. In prezent se studiază mărirea fluidității, pentru aplicarea prin stropire cu vermorelul. Angajamentul anual va fi depășit Economisirea materialului lemnos este un obiectiv important al întrecerii socialiste dintre unitățile Trustului de construcții-montaj nr. 5-Brașov. Prin folosirea cofrajelor metalice, a celor glisante, a cofrajelor din panouri demontabile din P.F.L. și lemn de rășinoase, a elementelor prefabricate din beton armat etc., numai în semestrul 1, angajamentul anual de economisire a materialului lemnos a fost îndeplinit după cum urmează : la cherestea — 94 mc față de 100 mc, la lemn rotund — 34 mc față de 50 mc. • Colectivul Întreprinderii de prefabricate și elemente de construcții din Brașov și-a încheiat activitatea pe luna septembrie și trimestrul III cu frumoase realizări. Planul valoric al producției globale pe luna trecută a fost realizat în proporție de 137%, iar planul producției marfă — 109%. Productivitatea muncii, de asemenea, a depășit cu 5% sarcina planificată. La sfîrșitul trimestrului III, brigada de tineret de la pista de precomprimate a raportat realizarea planului pe întregul an la sortimentul stilpi electrici precomprimați. Ea a dat in plus 86 mc beton precomprimat. La aceste frumoase succese au contribuit muncitori ca: I. Magda, Z. Bedci, M. Ionaș, Gh. Balaș, M. Gurbez, Iuliu Pan, M. Dumitrescu II, E. Lazi și alții. Ing. I. MOICEANU corespondent . • înfăptuind cu perseverență sarcinile, trasate de partid, constructorii din întreaga țară pun la dispoziția oamenilor muncii apartamente mai multe, și mai confortabile. In cele 9 luni păreau trecut de la începutul anului,și pînă 'acum,' constructorii bucureștenii au predat 9400 apartamente de cite 2, 3 și 4 camere cu dependințele corespunzătoare. Acest număr este aproape egal, cu cel realizat, pe întreg anul trecut." Succese deosebite au obținut și constructorii din regiunea Ploiești, care au predat în centrele muncitorești Cîmpina, Moreni, Tîrgoviște și Buzău 840 apartamente. Constructorii suceveni au dat și ei în folosință pînă acum 600 apartamente în orașul Suceava și circa 260 în celelalte centre muncitorești ale regiunii. • Hotărit să mențină steagul de întreprindere fruntașă pe ramură, colectivul Fabricii de geamuri din Tîrnăveni luptă cu însuflețire pentru a obține realizări cit mai frumoase. Muncitorii s-au angajat să-și sporească eforturile pentru a da produse de calitate și a obține însemnate depășiri de plan. Rezultatele dobîndite în cele 9 luni dovedesc că acest harnic colectiv și-a respectat întocmai angajamentele luate. Astfel, planul producției a fost depășit simțitor (numai la greamuri armate s-au realizat 85.000 mpbz), s-au dat economii peste plan in valoare de 384.000 lei și s-au obținut (în 8 luni) beneficii peste prevederi, în valoare de 1.483.000 lei. Muncitorii de la atelierele de reparații — dintre care amintim pe: I. Székely, Alex. Balogh, N. Sansebeș, R. Crăitărean, Șt. Szentgyörgyi, Berki, I. Páll, O. Negri ș.a. — au reușit să reducă perioadele de staționare a cuptoarelor cu 5—10 zile. MIHAI SZECSI corespondent • Colectivul Fabricii de ipsos „Rapid“ din Aghireș a obținut în trimestrul III din acest an, însemnate realizări. Astfel valoarea producției globale a fost îndeplinită în proporție de 107,37%, iar cea a producției marfă de 107,23%. In această perioadă s-a produs peste plan cantitatea de 313 tipsos ars, secția de bunuri de larg consum a realizat peste plan produse în valoare de peste 180.000 lei. Ca urmare a acestor frumoase realizări, colectivul fabricii a început, din ziua de 30 septembrie, să producă ipsos în contul lunii noiembrie. ALEX. VOINESCU corespondent • La Fabrica de ciment „liie Pintilie“-Fieni, acțiunea patriotică de colectare a fierului vechi se desfășoară in condiții mulțumitoare, soldîndu-se lună de lună cu frumoase rezultate. Pină in prezent, s-au expediat siderurgiei (de la începutul anului) peste 840 tone fier vechi. In această activitate s-au evidențiat colectivele de la secțiile cuptoare și mori de ciment, iar in mod deosebit brigada atemistă de la atelierul mecanic, condusă de tînărul Mihai Vișoiu, și echipa de încărcători din care fac parte tovarășii Nicolae Oprea, Nicolae Badea, Spiridon Setreanu ș.a. N. POPESCU corespondent 1. Cu planul anual îndepli n După cum ne relatează corespondentul nostru, VASILE DUMITRU, unitatea a II-a a întreprinderii de materiale de construcții „7 Noiembrie” din Capitală a îndeplinit planul anual încă de la data de 20 august, înregistrînd, totodată, o economie de 30.000 lei. Colectivul acestei unități din care se remarcă fruntașii Ion Schiopu, Elena Petrișor, Trandafira Felinei, V. Stelian și alții — are meritul de a produce cărămizi de calitate și de a fi redus rebuturile cu 20% . De la Turda ne transmite corespondentul ILIE BELCIU , colectivul fabricii „Proletarul“ a realizat cu 28 de zile înainte de prevederi, planul producției valorifice pe primele 10 luni. Comuniștii Carol Fodor, N Bogoși, N. Crișan, ca și St. Aldea, I. Cîmpean, Al. Coran sunt numai cîțiva dintre harnicii muncitori, care au contribuit la realizarea a peste 530 t produse refractare peste plan și la obținerea de cca 730.000 lei economii la prețul de cost. Fabrica a dat beneficii peste plan în această perioadă în valoare de 2 milioane lei, realizînd în același timp încă sortimente noi de produse refractare. PENTRU ÎNCADRAREA ÎN INDICII DE CONSUM Pe șantierele întreprinderii de construcții-montaj nr. 4 a D.G.C.M.București se aplică soluții eficace pentru economisirea materialului lemnos. Reușita experimentării la căminele studențești de la Grozăvești a stimulat extinderea utilizării cofrajelor de placaj cu togofilm la alte clădiri tip fagure, de pe bd. Dinicu Golescu și Calea Griviței. Suportul pardoselilor de parchet se execută peste tot cu plăci de fil brobeton. S-au confecționat nacele suspendate, care vor înlocui schela de fațadă pentru zugrăvelile exterioare cu vinacet, întreprinderea colaborează îndeaproape cu institutul „Proiect-București“ la introducerea unor soluții care să asigure încadrarea în indicii de consum de material lemnos stabiliți pentru 1962. Eforturile cadrelor tehnice se adaugă astfel stradamei echipelor fruntașe în economisirea materialelor, cum sunt cele ale dulgherui Ludovic Barabaș, parchetanului comunist Teodor Teodorescu ș. a. ION VASILESCU corespondent Pe scurt . La 23 dintre lucrările proiectate în cursul trimestrului III, cu o valoare totală de deviz de 88,3 milioane lei, I.P.C.M.C. a redus consumurile față de indicii stabiliți cu 406 mc lemn ecarisat și 458 mc lemn rotund. Indicele mediu de consum realizat la aceste lucrări este de 22,4 mc lemn ecarisat și 4,8 mc lemn rotund la milion lei. Printre lucrările menționate se numără întreprinderile poligrafice din Timișoara și Suceava, 3 blocuri (16.218 mp suprafață locuibilă) în cvartalul din șos. Viitor-București ș.a. • In cadrul unei sesiuni tehnicoștiințifice care a avut loc la I.R.C.L.Banat, arh. N. Brădescu a prezentat un referat cu privire la cofrajele de inventar. Bazîndu-se pe o documentată analiză tehnico-economică, referentul a propus extinderea utilizării pe șantierele trustului timișorean a cofrajelor din placaj impermeabilizat tip F, de 8 mm grosime, care înlocuiesc cheresteaua, putind fi refolosite de 20—30 ori. Schelă metalică telescopică de Schela metalică telescopică realizată un colectiv de inovatori de la întreprinderea de construcții-montaj București (D.G.C.M.U.C.R.) a fost folosită cu bune rezultate pe șantierele de la Popești-Leordeni, Năvodari și Scăeni. Ea este o construcție ușoară din fier -cornier și țeavă de 2", cu un sistem telescopic acționat de 7 scripeți și un troliu manual de 1—3 tone; ansamblul este montat pe un cadru metalic prevăzut cu roți cu bandaje metalice (eventual cu roți decovil, pentru a rula în lungul construcției). Pe podestul schelei pot lucra 2—3 oameni. înălțimea maximă de lucru este de 17 m. Prin adaptarea unui braț cu scripete și cîrlig, se pot ridica la 14 m greutăți pînă la 1 tonă. Schela înlocuiește destul de bine eșafodajele din lemn sau țeavă pentru lucrări de instalații, sudură, montaj etc. la înălțime; eficacitatea crește cînd se folosesc mai multe schele. Cu ajutorul unei podine corespunzătoare, schela poate servi și la lucrări de tencuieli, zugrăveli, vopsitorii, reparații. Față de schela pentru interioare — tavane și pereți — pînă la 15 m înălțime, prevăzută în normele de deviz, economia de manoperă, materiale și utilaje este de 2,80 lei/mp. Schela telescopică poate fi deplasată cu 2 m, de către 3 muncitori necalificați, în 6 minute. LA despărțire Pe tot mai multe șantiere din țară se utilizează panourile de cofraj, economisindu-se astfel importante cantități de cherestea. Panoul de cofraj, către se îndură în Mergi fără grijă, acolo unde te cheamă datoria. Sunt mic, dar țin piept betonului la fel de bine ca tine. Urează-mi numai ca toți constructorii să mă prețuiască și să mă îngrijească — și să vezi de ce în stare 1 Navă doare inima In ultima vreme sau intensificat lucrările de reparații la imobilele din Capitală. Dată fiind importanța întreținerii fondului de locuințe, lucrul ne bucură. Ceea ce îndurerează însă pe orice trecător este spectacolul blocurilecu 6-9 nivele, îmbrăcate de sus pînă jos în schelă de lemn — în bună parte material nou-nouț ,care și-ar putea găsi atîtea alte întrebuințări mai raționale.n drept, întreprinderile Raionale de construcții și reparații din București dispiun de un număr insuficient de schele metalice, iar o rezolvare rapidă a problemei pe această cale încă nu se întrevede, înseamnă oare asta să stăm ca mîinile în sin și să privim cum se prăpădește lemnul ? I Există unele soluții simple, la îndemîna fiecărui I.R.C.R., pentru a reduce consumul de dulapi și bile prin mărirea numărului de refolosiri. Asemenea soluții sunt aplicate inconsecvent și în mică măsură In multe locuri poți vedea dulapi nebalotați, îngrădiri de rogojini montate pe scînduri întregi continue, în loc de rame-panouri. Nu sau luat măsuri pentru a tipiza și întrebuința ca obiecte de inventar podinele, contravintuirile etc Cu alte cuvinte, schela de lemn — pe care deocamdată LR.C.R - urile nu o pot înlocui total, dar o pot îmbunătăți — se prezintă azi la fel ca acum 50 sau 100 de ani. De altfel, la specificul lucrărilor de reparații, schela exterioară servește în majoritatea cazurilor la zugrăveli, și doar rareori sunt de completat sau refăcut unele porțiuni de tencuieli. S-ar putea aplica, asigurând măsurile necesare de protecția muncii, diverse sisteme de schele suspendate, schele mobile, iodine de lucru fixate de ferestre sau pe balcoane etc. Activitatea în acest larg domeniu de inițiativă se reduce însă, pînă acum, la unele studii... Un alt aspect, nu mai puțin important, este acord al duratei de imobilizare a schelelor la o lucrare. Se întîmplă adesea să se atace mai multe lucrări deodată, fără a avea asigurate efectivele necesară de finisori și de dulgheri. In consecință, schelele se montează și demontează încet, stau zile întregi fără să servească la altceva decit la incomodarea circulației pe trotuare. O normarie a duratei de execuție a lucrărilor de fațadă — și, implicit, a duratei de imobilizare a schelelor — de pildă pe unitate de suprafață, cu penalizări pentru încălcarea ei, ar mări simțul de răspundere și operativitatea șefilor de șantiere. Organele tehnice din I.R.C.R.-uri trebuie să găsească soluții eficace pentru a reduce necesarul da schele fixe, pentru a accelera rulajul lor. Căci nu e îngăduit, dacă economisim lemnul la lucrăril* noi, să-l irosim la reparații ! ADRIAN RUSU iiiii Hiniiin CVmifirii Mi Hîril si RilIil • In primele 8 luni ale anului Trustul de construcții-montaje cărbune a realizat un volum de lucrări egal cu cel executat în întreg anul 1960. • Trustului i s-au încredințat spre execuție categorii noi de lucrări: alimentări cu apă (Căpeni, Filipeștii de Pădure, Bocșa), linii de funiculare (Anina, Coroiești), iar recent — o instalație de brichetare. • La Uzina nr. 2-Ploiești, constructorii au dat parțial în folosință hala de cazangerie, cu peste o lună de zile înainte de termen. La propunerea constructorilor, proiectantul a schimbat soluția inițială de acoperiș; în locul panelor din profile grele și al chesoanelor de beton autoclavizat, s-au adoptat pane din oțel- beton peste care s-au fixat plăci ondulate de azbociment, izolate cu rumbeton. Noua sa la T.C.M.C. lutie a redus costul investiției cei 200.000 lei. • De curind au fost deschise noi șantiere la: Șuncuiuș, Borșa, Schitu- Golești. • Pentru dezvoltarea capacității de producție la I.M.S.Câmpulung-Muscel se desfășoară cu succes construcția a două noi hale industriale, cu suprafața totală de 16.000 mp. • Pe șantierul preparației de cărbune al T.C.M.C. s-a constatat că balastul rezultat din săpăturile fundațiilor poate fi folosit la prepararea betoanelor. De aceea, la executarea fundațiilor pe puțuri ale spălătoriei s-a decupat cu excavatoarele pământul vegetal, iar balastul a fost valorificat, aducînd economii in valoare de 334.000 lei. Din inițiativa tehnicienilor de pe șantier, pentru săpăturile de la silozurile de cărbune brut s-au folosit mijloace mecanice, ceea ce a adus economii fată de deviz de cca. 100.000 lei. PEISAJ INDUSTRIAL LA BLAJ Lucrările de construcție ale marelui complex pentru industrializarea lemnului de la Blaj se apropie de sfîrșit. in pas cu constructorii de la Trustul nr. 5, martorii utilajelor tehnologice și-au luat angajamentul de a termina montajul la fabricile de fibrolemnoase placi și mobilă ziie mai cu 45 de devreme. A și început rodajul parțial al unor mecanisme Zugravii-vopsitori fac ultimele retușuri la fațadele exterioare, iar lucrătorii de la drumuri asfultează ultimele porțiuni de drum.