Constructorul, mai 1962 (Anul 14, nr. 643-646)

1962-05-05 / nr. 643

♦ s' T PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA! Anul mu nr-643 ★ 4 pagini 25 bani ★ Sîmbătă 5 mai 1962 Lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale Ședința 9 a zilei din după-amiaza de 27 aprilie Ședința de după-amiază a început la ora 17. Ținînd seama de deosebita însemnătate a problemelor supuse spre examinare și de faptul că un număr mare de invitați și-au exprimat dorința de a lua cuvîntul, Marea Adunare Națională a aprobat în unanimitate ca, în afară de deputați, la discuții să participe și invitații. A început discutarea generală la ambele puncte de pe ordinea de zi a sesiunii. Au luat cuvîntul președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, deputatul Vasile Vîlcu, prim-secretar al comitetului regional Dobrogea al P.M.R., Ion Negoiță, președintele G.A.C. din comuna Pechea, regiunea Galați, deputatul Ion Predescu, președintele Sfatului Popular al regiunii Oltenia, Gheorghe Stoica, președintele G.A.C. din comuna Nicolae Bâlcescu, regiunea Iași, Pavel Mudura, director la G.A.C. din comuna Ioșia, regiunea Crișana, Dumitru Cîrstea, președintele G.A.C. din comuna Dranovățu, regiunea Argeș, deputatul Ion Popa, președintele G.A.C. din comuna Bădcaciu, regiunea Mureș-Autonomă Maghiară, Constantin Samaka, inginer agronom la G.A.C. din comuna Padina, regiunea Ploiești, Gheorghe Tudor, director la S.M.T. Ciulnița, regiunea București, Alexandru Csege, președintele G.A.C. din Salonta, regiunea Crișana, deputatul Constantin Alexei, președintele G.A.C. din comuna Calafindești, regiunea Suceava, Alexandru Tripșa, secretarul Comitetului de partid al Uzinelor de tractoare din Brașov, Vasile Roman, președintele G.A.C. din comuna Drăgușeni, regiunea Maramureș, Aurora Polgar, inginer agronom la G.A.C. din satul Mercina, regiunea Banat, deputatul Vasile Vaida, primsecretar al Comitetului regional Cluj al F.M.R. și Dobrița Dima, președinta G.A.C. din comuna Platonești, regiunea București. Ședința din dimineața » » # zilei de 28 aprilie In uriașa sală a Pavilionului Expoziției Economiei Naționale a R. P. Române au continuat sîmbătă lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale, consacrată măreței victorii a poporului nostru: terminarea colectivizării agriculturii, împreună cu conducătorii partidului și statului, deputații Marii Adunări Naționale și ceilalți participanți la sesiune dezbat multilateral problemele cele mai importante ridicate de etapa nouă de dezvoltare a agriculturii noastre, cuprinse în Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. In ședința de dimineață, în continuarea discuției generale asupra celor două puncte de pe ordinea de zi, au luat cuvîntul deputatul Virgil Cazacu, prim-secretar al Comitetului regional Iași al P.M.R., Petre Borilă, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ion Kirr, președintele G.A.C. din comuna Apoldul de Sus, regiunea Hunedora, deputatul Demostene Botez, vicepreședinte al Uniunii Scriitorilor, Gheorghe Preda, directorul S.M.T. Piatra Neamț, regiunea Bacău, deputatul Alecu Crăciun, președintele G.A.C. din comuna Bâleni, regiunea Galați, Ilie Dineu, președintele G.A.C. din comuna Cltina, regiunea Dobrogea, Iulian Drăcea, rectorul Institutului agronomic din Timișoara, Ludovic Molnár, președintele G.A C. ,din comuna Sînpaul, regiunea Mureș-Autonomă Maghiară. La ora 12,20, în aplauzele entuziaste ale participanților la sesiune, peste 600 de pionieri, în sunete de trompete și tobe, își fac apariția în rînduri compacte, umplînd culoarele de la parterul imensei săli. Zeci de pionieri se urcă la tribuna prezidiului. Ei dăruiesc flori și cravate roșii de pionier conducătorilor de partid și de stat, care îmbrățișează călduros pe copii. De la tribună, patru pionieri aduc sesiunii un fierbinte salut, printr-un emoționant și înflăcărat poem. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, a mulțumit călduros pionierilor pentru salutul lor înaripat, pentru cuvintele pline de recunoștință și devotament adresate patriei noastre socialiste, slăvitului nostru partid și Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, și le-a urat sănătate și succese la învățătură. După încheierea lucrărilor ședinței de dimineață, a avut loc, în prezența conducătorilor de partid și de stat, a deputaților și a celor 11.000 de invitați, solemnitatea înmînării unor înalte titluri și ordine ale R. P. Române. In aplauzele puternice ale celor prezenți, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a îmmînat înaltele distincții, felicitînd din toată inima pe cei decorați, în numele C.C. al P.M.R., al Consiliului de Stat și al guvernului, al celor care participă la sesiune, urîndu-le sănătate, putere de muncă și noi succese în activitatea lor. In numele celor decorați au răspuns Eroii Muncii Socialiste Gheorghe Goima, Dumitru Dumitru și Ion Delcea,liste, președintele G.A.C. din comuna Roma, regiunea Suceava, Adrian Popovici, președintele G.A.C. din comuna Șipote, regiunea Iași, Vasile Dicu, directorul S.M.T. din comuna Harman, regiunea Brașov, Grigore Staniciu, președintele G.A.C. din comuna Dobra, regiunea Ploiești, Emil Bodnăraș, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Gligor, directorul Institutului de cercetări zootehnice din București, deputatul Caiin Oprea, președintele G.A.C. din comuna Gighera, regiunea Oltenia, deputatul Virgil Trofin, primsecretar al C.C. al U.T.M., Ștefan Nicolae, directorul Institutului de cercetări hortiviticole din București, Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al PM.R., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Ședința 9 t din ziua de 29 aprilie Duminică dimineața, în prezența celor peste 11.000 de participanți, în marea sală a Pavilionului Expoziției Economiei Naționale din București, au continuat lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale a R. P. Romîne. La discuția generală asupra celor două puncte de pe ordinea de zi a sesiunii — Raportul cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii, prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej și proiectul de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale — au luat cuvîntul : Chivu Stoica, membru al Biroului Politic și secretar al C.C. al P.M.R., deputatul Gheorghe Necula, prim-secretar al Comitetului regional București al P.M.R., deputatul acad. Gheorghe Călinescu, deputatul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului regional Maramureș al P.M.R., Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, deputatul Ene Țurcanu, prim-secretar al Comitetului regional Suceava al P.M.R., acad. Tudor Arghezi, președintele de onoare al Uniunii Scriitorilor, deputatul Ștefan Boboș, președintele Sfatului popular al regiunii Bacău, Leonte Răutu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al PMSR. Ședința fa din ziua de 30 aprilie Luni au continuat în Pavilionul Expoziției Economiei Naționale a R. P. Romîne lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale. Sosirea conducătorilor partidului și statului a fost primită cu puternice aplauze. In continuarea discuției generale au luat cuvîntul: Alexandru Moghioroș, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, deputatul Ștefan Matei, prim-secretar al Comitetului regional Argeș al P.M.R., Miron Belea, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul forțelor armate, Maria Nistor, președinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, deputatul acad. Zaharia Stancu, deputatul Ștefan Tripșa, maistru oțelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste. Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. în încheierea discuției generale a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvîntarea a fost subliniată cu puternice și îndelungi aplauze și ovații. Biroul Marii Adunări Naționale a supus apoi deputaților un proiect de hotărîre pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, la votare au participat toți cei 11.000 de invitați la sesiune. Intr-o atmosferă de puternică însuflețire participanții la sesiune — deputați și invitați — au votat în unanimitate hotărîrea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihai Datea, președintele Comisiei pentru agricultură și silvicultură a Marii Adunări Naționale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură și silvicultură, juridice și administrative asupra proiectului de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Trecîndu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Națională a votat legea în unanimitate. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. In aclamațiile puternice și îndelungi ale celor peste 11.000 de participanți, lucrările sesiunii au luat sfîrșit. Ședința din după-amiaza zilei de 28 aprilie Ia ședința de după-amiază a sesiunii, în continuarea discuției generale au luat cuvîntul Nicolae Ceaușescu, membru al Biroului Politic și secretar al C.C. al P.M.R., Ion Chețan, președintele G.A.C. din comuna Boian, regiunea Cluj, deputatul Nicolae Giosan, directorul Institutului de cercetări agricole, Fătu Secăriceanu, președintele G.A.C. din comuna Ianca, regiunea Galați, deputatul Mihai Bîrliga, Erou al Muncii Socia HOTĂRÎRE Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de Președintele Consiliului de Stat, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, în care se face un bilanț cuprinzător al strălucitelor victorii obținute pe drumul construcției socialiste și se trasează sarcinile ce stau în fața întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Națională consideră acest raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale și locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor muncii din agricultură. lllllil![]|||lll[lllil|][||||||||]|lil|||!|][lill|][[]||lllllllllllllllllllilllllilllli!||[||||||[|||ilil||]|]|||||l||[||||l]||||||||||||[|||||||||||||||||||||[]|||||||||||||^ I -IM , —— Demonstrația oamenilor muncii din Capitală Intr-o atmosferă de nestăvilit entuziasm a fost sărbătorită în întreaga țară Ziua solidarității internationale a oamenilor muncii — 1 Mai. Anul acesta, măreața sărbătoare s-a desfășurat sub semnul unui succes de însemnătate istorică în opera de desăvîrșire a construcției socialiste în Republica Populară Romina , încheierea colectivizării agriculturii. Călăuzit cu fermitate de partid pe calea leninistă a fericirii și bunăstării, poporul român a obținut victoria definitivă a socialismului în țara noastră. Coloanele de demonstranți ce au manifestat de 1 Mai în Capitală, în orașe, în centrele muncitorești, la sate, au exprimat prin glasul milioanelor de oameni ai muncii dragostea lor fierbinte față de partid, față de Comitetul său Central, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheor jighiu-Dej ; hotărîrea lor fermă de a dezvolta succesele obținute în dezvoltarea economiei nationale, în domeniul =i social-cultural, înfăptuind sarcinile trasate de Congresul§ al lll-lea al P.M.R. Ü 1 Mai 1962 a fost pentru poporul nostru muncitor un =‹ prilej de manifestare a dragostei față de Uniunea Sovietica = și de celelalte țări ale lagărului socialist, a frăției interna-țaționalista cu oamenii muncii de pretutindeni, a voinței de pace. -a Succese în cinstea marii sărbători CIMPIA TURZII La „Industria de lut“Ghiriș Arieș din Cîmpia Turzii, arzătorii de la cuptorul nr. 1 au obținut frumoase realizări în întrecerea socialistă. Ei au dat în plus 10.000 cărămizi cu goluri și 16.000 coamne. Cu aceeași însuflețire s-a desfășurat întrecerea și la secția blocuri ceramice. Colectivul de aici a reușit să-și realizeze sarcinile lunare de plan în ziua de 25 aprilie. S-au evidențiat fruntașii în întrecere : Leon Ormenișan, Ștefan Elecheș, Alexandru Filöp și Ioan Cordaș. TURDA TEODOR BUFNEA corespondent întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai s-a desfășurat cu elan în toate secțiile Fabricii de ciment „Victoria socialistă“ din Turda. La cariera de calcar din Săndulești planul de concasare a fost depășit cu 250 tone, iar planul de livrare ■ la calcar sortat pentru Combinatul siderurgic din Hunedoara a fost, de asemenea, depășit cu 341 tone. Fruntașii întrecerii din această secție sunt: excavatoristul Mihai Todea, mecanicul de locomotivă Gavrilă Micu și șeful de tură Virgil Cherecheș. Secția măcinare brută a concasat 81 tone calcar peste prevederi și a produs în plus 238 mc pastă , secția cuptoare a realizat mai mult cu 94 tone de clincher. In aceste secții s-au evidențiat muncitorii : Karol Dubacek, Ioan Galanton, Ironim Giurgiu, Simion Faur, Petru Socea și Ludovic Tordai. ție Cu frumoase rezultate în produca întîmpinat marea sărbătoare și secția mori de ciment, dînd în plus 296 tone ciment. întrecerea a fost cîștigată de echipa comunistului Traian Pop, DUMITRU GIUGLEA și IOAN POPA din subredacția noastră voluntară BUCOV Muncitorii și tehnicienii întreprinderii de materiale de construcții „1 Mai“-Bucov au întîmpinat ziua de 1 Mai cu însemnate depășiri de plan. Astfel, colectivele de la secțiile , țigle de ciment, tuburi centrifugate și moara de ciment, antrenate într-o însuflețită întrecere socialistă, au dat, la sfîrșitul lunii aprilie, produse în contul zilelor de 7 și 15 mai. Colectivul acestei întreprinderi se mai poate mîndri cu realizarea de economii în valoare de 838.000 lei la prețul de cost pe trimestrul I. La aceste frumoase realizări au contribuit fruntași în întrecerea socialistă ca: D. Dinu, Gh. Rușină, I. Ghiță, P. Damian, Gh. Bodea și alții. STELIAN BUCUR corespondent ELu 4.000 de apartamente Confortabile Cartierul Giulești, care mărginește pe o latură principala intrare pe calea ferată în București, reprezintă unul din cele mai mari ansambluri urbanistice socialiste în curs de creare. Căsuțele dărăpănate în care-și duceau viața de mizerie feroviarii, străzile înnoroiate dispar o dată cu celelalte urme ale stăpînirii burghezo-moșierești. In locul lor se înalță în ritm rapid blocuri cu o concepție modernă și cu un înalt nivel de confort. In 1960—1961, aici au fost date în folosința oamenilor muncii 1990 apartamente, într-un ansamblu de blocuri din care fotografia noastră prezintă o parte. Locatarii au de ge «surrt Ie dispozifie cîteve unități comerciale pentru mărfuri de primă necesitat». In curs de construcție sînt alte 3 complexe : Giulești-stadion (384 apartamente), Giulești-I.R.T.A. (906 apartamente) și Giulești-ICEM (239 apartamente), cu blocuri P4-4, P+7 și 8 parțial, precum și un bloc turn P+11 și 12 parțial. Aici vor fi amenajate și cîteva magazine, un oficiu poștal și de radioficare, o centrală telefonică de cartier, un oficiu C.E.C. și o"policlinică "dentară. Termenele de predare sînt eșalonate pînă la sfîrșitul acestui an. Proiectantul lucrărilor este Institutul „Proiect-București”, iar executantul — Intregrișt dvs M. d» isnî fructumBfiij pr. 3 a C.G.C.M.-București G j Ș , 1I I iI cofetărie, o frizerie ; rețeaua de magazine se completează treptat. Servirea medicală este asigurată de o nouă policlinică. Biblioteca „Regionala — f 50 de ani glorioși ai ziarului „pravda“ La 5 Mai 1962 se împlinesc cincizeci de ani de la apariția primului număr al ziarului „PRAVDA,“ organul Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. „Pravda“, care propagă cuvîntul P.C.U.S. in rîndurile milioanelor de oameni ai muncii din U.R.S.S., cunoaște de asemenea o largă răspindire in zeci de țări ale lumii, unde este citită cu multă dragoste și interes. Prin îndelungata și strălucita-i activitate, „Pravda“ s-a situat pe primul loc în presa mondială, fiind cel mai mare și mai influent ziar al zilelor noastre. Totdeauna in fruntea tuturor acțiunilor inițiate de partid, „Pravda“ a militat și militează neobosit pentru instaurarea noii vieți, pentru transpunerea în viață a grandioaselor planuri de construcție a socialismului și a comunismului în puternica țară sovietică, pentru întărirea frăției oamenilor muncii de pretutindeni, pentru pace. Ziar de tip nouț ,,Pravda“ posedă trăsături pe care nu le are și nu le poate avea nici un ziar burghez, încă de la înființarea sa, transpunînd în viață indicațiile marelui Lenin cu privire la munca de presă, „Pravda“ a organizat o strânsă legătură cu masele. Marele număr de corespondenți voluntari, de colaboratori, cititori, toți iubitorii ziarului mențin permanent o strinsă legătură cu organul partidului lor drag. Izvorul puterii de neînvins a „Pravdei“ constă in puritatea conținutului său, a adevărului pe care il propagă ceas de ceas în rîndurile milioanelor de cititori. Constituind o strălucită pildă pentru întreaga presă comunistă și muncitorească, „Pravda“, adevărată apărătoare a drepturilor omului, apărătoare a unei adevărate vieți pentru producătorii de bunuri materiale și spirituale, combate cu fermitate minciuna burgheză, gogorițele oficinelor burgheze despre „prosperitatea“ muncitorilor din țările conduse de stăpînii sacului cu bani. Care este adevărata atitudine a presei burgheze in ce privește apărarea drepturilor omului și educarea lui, se remarcă zi de zi în conținutul ei plin de întîmplări din „lumea bună“, crime, furturi și îndeosebi de reclamele mărfurilor proaste, care nu-și mai găsesc desfacerea pe piața capitalistă. Minciuna, desfrîul, isteria războinică, deșănțata propagandă comercială reflectă in paginile ziarelor burgheze tarele iremediabile, proprii unui sistem social care și-a trăit traiul. Asemenea, tare sunt combătute cu toată strășnicia de presa comunistă și muncitorească, in fruntea căreia se situează sărbătorita „Pravda“. Alături de celelalte organe ale partidelor comuniste și muncitorești, mergind pe drumul glorioasei „Pravde“, militează și „Scinteia", organul , C.C. ai P.M.R. Ca și „Pravda“, ea a activat neobosit încă din ilegalitate, ducînd cuvîntul partidului in rîndul luptătorilor și simpatizanților, a luminat calea clasei noastre muncitoare în lupta sa grea de ani și ani, încununată de victorie. La realizările epocale ale constructorilor comunismului din Liniumea Sovietică, ale constructorilor socialismului din țara noastră și din celelalte țări trăiești a contribuit și contribuie, fără îndoială, și presa de tip nou, care și-a înscris pe frontispiciul său visul comunist al omenirii, năzuința de pace a popoarelor, exprimate în chemarea la luptă pentru o viață nouă„Proletari din toate țările, uniți-vă !“