Constructorul, iulie 1962 (Anul 14, nr. 652-655)

1962-07-07 / nr. 652

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVAl Perioadă de vîrf pe șantierele din agricultură Cu sprijinul clasei muncitoare, oamenii muncii de la sate Înfăptuiesc neabătut prevederile Directivelor Congresului al IlI-lea al P.M.R. cu privire la dezvoltarea producției agricole vegetale ți animale. In condițiile actuale, cînd pe întreg cuprinsul țârii s-a încheiat colectivizarea agriculturii, cînd se desfășoară intens munca de consolidare economico-organizatorică a gospodăriilor agricole colective, crește considerabil și rolul gospodăriilor agricole de stat în sprijinirea sectorului cooperatist, în promovarea tehnicii avansate pe ogoare și în sectorul zootehnic, in realizarea sporului rapid de producție necesar pentru o mai bună aprovizionare a populației, a industriei prelucrătoare. De aceea, statul acordă o atenție deosebită dezvoltării bazei tehnice-materiale a G.A.S.urilor, alocînd în acest scop însemnate fonduri de investiții. Anul acesta, în gospodăriile agricole de stat se execută un mare volum de construcții: 1580 obiecte mai importante, totalizînd o valoare de investiții de peste 441 milioane lei. Printre acestea se află mai cu seamă obiecte destinate sectorului zootehnic (grajduri de vaci, creșe de viței, grajduri pentru tineret taurin, saivane de oi, silozuri de furaje), precum și magazii de cereale, alimentări cu apă, locuințe pentru lucrătorii din G.A.S.uri .Organizațiile de construcții locale au deschis șantiere în sute de secții ale gospodăriilor. Cu toată dispersarea de forțe și mijloace pe care o implică aceasta, soluțiile de execuție destul de simple și numărul mare de [UNK]repetări ale fiecărui tip de obiect trebuiau să asigure un ritm rapid de lucru. S-au ivit însă o serie de greutăți, care au urinat în mod serios producția. Deși majoritatea construcțiilor agrozootehnice se realizează pe bază de proiecte-tip, elaborate și avizate din timp, cele mai multe documentații au fost puse la dispoziția unităților de execuție abia în lunile martie—aprilie a.c. La începutul lunii trecute lipseau încă proiectele pentru 579 obiecte — mai ales creșe de viței, silozuri de furaje, locuințe, alimentări cu apă. Chiar în prezent mai sunt lucrări fără documentație și finanțare; situația cea mai grea din acest punct de vedere este în regiunile Bacău, Brașov, Banat, București, Iași, Mureș-Autonomă Maghiară. Tergiversarea de către beneficiari a asigurării condițiilor de execuție a provocat întîrzieri serioase în cele mai multe regiuni. Faptul că la lucrările din planul T.R.C.L.—Dobrogea și T.R.C.— Ploiești stadiul este, comparativ, mai avansat se datoreșteunei colaborări mai strînse între constructori și trusturile GOSTAT, dar și atacării unor obiecte înainte de rezolvarea acestor condiții. Intre a nu-și realiza planul și ■a încălca dispozițiile în vigoare, constructorii din aceste două regiuni au ales cea de a doua cate. E ,o dilemă cu totul nefirească, pe care o bună pregătire din timp a investițiilor ar fi putut-o evita. Alături de vremea nefavorabilă de la începutul primăverii, care a împiedicat deschiderea unor puncte de lucru, dificultăți însemnate s-au ivit in aprovizionarea șantierelor. Industria locală dintr-o serie de regiuni și unele fabrici din sectorul republican n-au livrat cantitatea necesară de cărămizi sau înlocuitori pentru zidăriei in numeroase cazuri nu s-a putut asigura în totalitate materialul lemnos, al cărui consum conform proiectelor depășește indicii-plafon stabiliți de C.S.P. s-a resimțit lipsa țiglei, plăcilor ondulate de azbociment, stufitului. La toate acestea s-a adăugat și o anumită inerție din partea unor organizații de antrepriză, care n-au imprimat un ritm desfășurat de lucru pe șantierele deschise, nu le-au asigurat dotarea necesară și o conducere tehnică competentă. Iată cauzele care, cumulate, au făcut ca la ora actuală, realizările fizice să fie nesatisfăcătoare. Rămânerea in urmă îngreunează sarcinile pe semestrul II. Conform planului de punere în funcțiune, pînă la 30 septembrie trebuie terminate și recepționate 52,8% din obiecte, iar restul —■ pină la sfîrșitul anului. O deosebită urgență prezintă magaziile de cereale și construcțiile zootehnice, iar spiritul de prevedere cel mai elementar obligă ca, în general, frontul de lucru să se restrîngă treptat în așa fel, incit în ultimele două luni — cînd accesul pe șantiere poate deveni dificil — să rămînă de executat un volum mic de lucrări, mai ales interioare. E momentul, deci, să se pună capăt șovăielilor unor beneficiari în ce privește lucrările încă neatacate, să se rezolve imediat, de către trusturile regionale GOSTAT și de către Secția gospodăriilor agricole de stat din Consiliul Superior al Agriculturii, toate problemele legate de proiecte, amplasamente, avize, finanțare etc. Activitatea șantierelor existente și a celor ce urmează să se mai deschidă nu se va putea desfășura la nivelul impus de termenele scurte de execuție fără o organizare precisă și coordonată, care să economisească la maximum forțele și mijloacele de lucru. Urgentarea terminării obiectelor începute și atacarea celor noi în lanț, în cazul primirii decalate a documentațiilor, pentru folosirea judicioasă a formațiilor specializate; recrutarea parțială a forțelor de muncă pe plan local; confecționarea centralizată, pe grupuri de șantiere, a șarpantelor și altor elemente, toate aceste posibilități de scurtare a duratei de execuție trebuie folosite din plin. Sub îndrumarea organizațiilor de partid, comitetele sindicatelor sînt datoare să dea o atenție mai mare șantierelor din agricultură, organizînd întrecerea socialistă și urmărind felul cum se creează condițiile necesare bunei ei desfășurări. In cadrul trusturilor regionale de construcții, al întreprinderilor și grupurilor de șantiere, cele mai bune cadre — începind cu cadrele de conducere — să fie mobilizate pentru sprijinirea multilaterală a lucrărilor din G.A.S.-uri. Acest sprijin să nu se rezume la elaborarea planului operativ lunar și la controale, ci să îmbrățișeze permanent și pe tot frontul problemele de aprovizionare, de asigurare cu efective, cu utilaje, scutindu-i pe șefii de șantiere — mai ales pe cei cu maipuțină experiență — de preocupările care nu se referă direct la organizarea producției. Fabrica „Solomit“—Tulcea, Fabrica de ciment și articole de azbociment de la Bicaz, precum și celelalte întreprinderi ale Ministerului Industriei Construcțiilor și ale industriei locale care au sarcini de livrare către șantierele din agricultură trebuie să se achite integral, la termen și înainte de termen de aceste obligații, astfel ca nici o lucrare să nu mai stagneze din lipsă de cărămidă, de materiale pentru termoizolație sau pentru învelitori. Ajutorul larg pe care trusturile regionale de construcții îl primesc, în problema construcțiilor agrozootehnice, din partea organelor locale de partid trebuie să stimuleze simțul de răspundere al conducătorilor de unități și al fiecărui muncitor și tehnician, să asigure o strînsă colaborare cu beneficiarii. Ca constructor și ca cetățean, fiecare lucrător de pe șantierele din G.A.S.-uri este profund interesat în îndeplinirea exemplară a sarcinii ce s-a încredințat; zidurile ce se înalță , acum vor adăposti mîine bogăția holdelor, efectivul de animale în continuă creștere, pentru traiul îmbelșugat pe care ni-l făurim. Răminere in urma Anui acesta, T.R. C.Crișana are de executat pentru sectorul agrozootehnic un însemnat volum de lucrări, 160 obiective in 20 de G.A.S.-uri. Ele reprezintă cca. 25% din planul valoric al trustului. De la bun început trebuie arătat că aceste obiective s-au bucurat de atenția constructorilor, care în lunile de iarnă au atacat o parte din lucrări. Lipsa documentației, a materialelor de zidărie, deschiderea cu întîrziere a finanțărilor au împiedicat însă asigurarea unei activități ritmice. Pentru 6 din gospodăriile unde se execută creșe pentru viței, documentația tehnică a fost predată abia în cursul lunii mai. Tot din lipsa documentației n-au putut fi atacate lucrările la silozurile de nutreț murat. Rezultatele nesatisfăcătoare obținute la lucrările de alimentare cu apă se datoresc și faptului că trustul, dispunând numai de două seturi de cofraje glisante, n-a asigurat executarea in lanț, cu întreruperi minime, a celor șase obiective. Aceste deficiențe, la care se adaugă și cele privind organizarea muncii pe șantiere, au făcut ca in primele 5 luni, trustul să realizeze la lucrările agricole doar 21,58% din planul anual, iar la creșele pentru viței — doar 11,60%. Nici în luna iunie, cu toate că s-a remarcat o îmbunătățire a situației, rezultatele nu au fost pe deplin satisfăcătoare. Este necesară o strînsă colaborare între constructor, beneficiar (Trustul regional GOSTAT) și organele Băncii de Investiții, pentru ca, prin măsuri corespunzătoare, să se poată intensifica activitatea pe șantiere, in vederea predării la timp a obiectivelor destinate sectorului agrozootehnic. IIS Al corespondent A crescut rentabilitatea întreprinderii In ultimul timp colectivul întreprinderii de producție industrială din Satu Mare aparținînd T.R.C.-Baia-Mare, muncește cu rezultate mereu bune. Rentabilitatea întreprinderii mai a crescut de la 12,3% la 16,2%. Sub îndrumarea organizației de bază P.M.R., comitetul sindicatului se preocupă îndeaproape de ridicarea nivelului profesional al muncitorilor și tehnicienilor. Prin cabinetul tehnic se distribuie salariaților cărți și reviste tehnice de specialitate. Astfel, muncitorii și tehnicienii au posibilitatea să cunoască ultimele noutăți tehnice. Totodată, lectura tehnică constituie un bogat izvor de inspirație pentru realizarea de dispozitive eficiente, care contribuie la creșterea productivității muncii și îmbunătățirea calității produselor. De La începutul anului, inovatorii au depus la cabinetul tehnic 16 propuneri, dintre care 9 au fost aplicate în procesul de producție, aducînd însemnate economii. La aceste frumoase rezultate au contribuit, in mod deosebit, maistrul Iuliu Schwartzkopf, membru de partid, Iosif Condici, Ioan Höldili, candidați de partid, Elisabeta Orrani și Mircea Murgu, utemiști. S-au mai evidențiat tovarășii Iuliu Herman și Francisc Szilagy. ANTON HADADY corespondent REȘIȚA: un nou agregat industrial La 17 iunie, la Reșița a fost turnată prima șarjă de fontă cu ajutorul unui nou agregat. Este vorba de mașina nr. 2 de turnat fontă pe bandă, lucrare executată de constructorii și montorii de la I.C.M.M.R. Noul agregat, care servește la turnarea surplusului de fontă produs la cele două furnale de 700 mc, are un proces de producție complet mecanizat. Harnicii constructori, în frunte cu inginerul Marțian Popa, maiștrii Lădaru și Steiner, au executat lucrările de construcții, montaje și finisaje într-un timp mai scurt decît la primul agregat de acest fel. Numai la montarea mașinii de turnat propriu-zise, durata montajului a fost redusă la mai puțin de o treime. IULIAN POPESCU corespondent încă un cvartal la Bacău Recent, constructorii din cadrul întreprinderii nr. 2 a T.B.C. au început, în zona Parcului Libertății din orașul Bacău, lucrările unui cvartal de 10 blocuri cu 350 de apartamente. Soluțiile indicate în proiectele elaborate de D.S.A.P.C.Bacău prevăd folosirea panourilor mari prefabricate la 200 apartamente și a zidăriei portante cu planșee prefabricate la restul de 150 apartamente, ceea ce va permite o largă mecanizare. In scopul reducerii la minimum a cheltuielilor de organizare, la acest șantier se execută mai tari rețelele definitive de apă, carnal și electrice, precum și fundațiile drumurilor definitive. Conform graficelor de execuție, pînă la sfîrșitul anului vor fi predate două blocuri, iar celelalte vor fi terminate de roșu. ing. G. ACIOBANITE1 corespondent Anul MU-1 652 ★ 1 pagini 25 bani ★ Sîmbătă 7 iulie 1962 Spre șantier In depozitul de produse finite al întreprinderii de prefabricate de la Galați se încarcă un treiler cu panouri mari de fațadă pentru casa scării, destinate șantierului noului cartier Țighita. In primul semestru D. G. C. M. M. I. C.: 48*> din planul anual Unitățile din sistemul Direcției generale de construcții-montaj din Ministerul Industriei Construcțiilor au încheiat primul semestru al anului 1962 cu însemnate succese. Iată situația îndeplinirii planului valoric semestrial pe trusturi și întreprinderi (cifrele din paranteză indică proporția de realizare a sarcinilor anuale), conform datelor operative: Trustul de construcții nr. 1-București Trustul de construcții nr. 5-Brașov întreprinderea de construcții nr. 6-Craiova Intreprinderea-șantier de construcții litoral-Mamaia întreprinderea de construcții orășenești-Galați întreprinderea de construcții locuințe-București Trustul de instalații-montaj nr. 21-București întreprinderea de izolații nr. 3-București (Nerealizarea la I.S.C.L.-Mamaia se explică prin neconcordanța dintre planul valoric și frontul fizic de lucru). PE TOTAL D.G.C.M., PLANUL SEMESTRIAL A FOST INDEPLINIT IN PROPORȚIE DE 102%, REALIZÎNDU-SE 48% DIN SARCINILE ANUALE. 100% (47%) 110% (50%) 103% (49%) 86% (60%) 100% (42%) 103% (49%) 102% (51%) 104% (43%) Bilanț bogat în realizări In primul semestru al adică cu 134.000 lei peste și C. Ghervașu-zidari, G. acestui an, colectivul Intreplan. Au fost predate 27 Cincota-tinichigiu șaprinderii de construcții nr. obiective, din cele 28 plan trimestrul III, colecta T.R.C.L.-Dobrogea anificate, la obiectivul tncă tivul nostru de muncă va obținut însemnate succese nepredate Sarcinile valorice de plan acum lucrările completează ataca o seamă de lucrări exterioare, noi, printre care 3 blocuri au fost realizate în propor. Printre constructorii care la G.A.S. fie de 134,6%; economiile au adus o însemnată con Bălcescu, un Agigea și N. depozit de peste sarcina de reducere atribuție la realizarea aces medicamente în orașul prețului de cost însumează tot succese se numără co- Constanța etc. 24.000 lei; beneficiul comuniștii C. Grigoraș și S. ION CRĂCIUN iar a fost de 357.000 lei, Genica — dulgheri, V. Fiți corespondent Cuptoarele de clincher „23 August" ale Fabricii de ciment „Ilie Pintilie" din Fieni sînt conduse cu multă pricepere, datorită cărui fapt au o productivitate orară ridicată. Cucătorul Marin Ștefan (din fotografie) se numără printre bunii lucrători din fabrică. Au amenajat o linie tehnologică de cărămizi în aer liber De curînd, la „Industria de lut“Ghiriș Arieș din Cîmpia Turzii s-a construit o linie tehnologică pentru fabricarea cărămizilor în aer liber. Presa a fost montată în cariera de argilă pe un teren nefolosit și tot aici s-a amenajat și platforma de uscare. Noua linie a intrat în funcțiune în prima decadă a lunii trecute, produce în prezent ca cărămizi de bună calitate, realizând în plus peste 100.000 cărămizi. In acest fel, fabrica noastră își va putea mări simțitor producția de materiale de zidărie. La construirea acestei linii s-au evidențiat: Alexandru Boboș, Samoilă Micloș, Arpad Longel, Alexandru Bora, Alexandru Moldovan și alții. TEODOR BUFNEA corespondent Centrul orașului Turnu Severin a început să-și schimbe înfățișarea. Pe baza proiectelor elaborate de D.S.A.P.C.Oltenia, în locul căsuțelor insalubre apar blocuri moderne, cu un nivel ridicat de confort. Aproape 200 apartamente au și fost date în folosință, iar alte 120 se află în execuție. Fototext: ing. ION NEAGÜ, corespondent Bibliotaea Begirt I. in 119 apartamentemai puțin de 4 luni La începutul lunii martie, pe Calea Giulești din Capitală, lingă ICEM, nu era decît un loc viran cu gropi și moloz. O dată cu primăvara, poposit în acest loc un colectiv de constructori de la I.C.M. nr. 3 a D.G.C.M.-București. Șantierul prins viață, schimbind cu totul asapectul de odinioară. După mai puțin de 4 luni, prin strădaniile neprecupețite ale colectivului de muncitori, tehnicieni și ingineri de aici (inginer-șef comunistul Gh. Stoica, organizatorul de partid Gh. Oprea, secretarul comitetului sindicatului Virgil Trăneci), au fost date in folosință înainte de termen 3 blocuri de locuințe însumind 119 apartamente, un post trafc și o centrală telefonică. La aceste frumoase rezultate au contribuit în mare măsură buna organizare a șantierului, antrenarea tuturor brigăzilor de muncitori de pe șantier în întrecerea socialistă, aprovizionarea ritmică a punctelor de lucru cu materiale etc. Printre fruntașele în întrecere se numără brigăzile zugravilor Constantin Opriță și Mircea Rădulescu, ale zidarilor Gheorghe Tudose și Radu Manea, cea a parchetarului Petre Sandu, brigăzile mozaicarilor Ioan Cercel și Constantin Curmătureanu. Harnicii constructori de la șantierul Giulești-ICEM dau zot acum să predea înainte de termen și celelalte 3 blocuri ridicate de roșu. C. MIERLESCU Premii pentru fruntași Recent, la I.S.C.M.Sobnstantin Liciu, care în primul cinile de plan cu 12%, nești a avut loc o ședință trimestru și a realizat iar realizînd o economie de festivă cu prilejul căreia cinile de plan în proporție 98.000 lei. Cei premiați au fost înmînate premiile de 114% și a obținut eco- s-au angajat să-și sporeasspeciile acordate din fon- nomii în valoare de 11.886 că eforturile pentru a obținul ministrului Industriei lor, și brigada de betone noi succese. Petrolului și Chimiei. Au niști condusă de Vasile fost premiate brigada de Măriuță, care în aceeași ALEX. BOTIS mentori condusâ de Coft- perioadă și-a depășit iar corespondent Vrednicul colectiv al brigăzii Printre cele mai harnice brigăzi din cadrul Întreprinderii nr. 3 a D.G.C.M.București se numără și formația de dulgheri condusă de Ion Ștefănescu. In mijlocul ei s-au calificat, la locul de muncă, 6 tineri. Pe lingă lucrările de dulgherie, brigada montează și timplărie metalică și de lemn, parchete. Lucrând pe șantierul de locuințe Giulești-I.R.T.A., la blocul nr. 1, ea a înregistrat însemnate succese, depășindu-și sarcinile de plan, obținind și importante economii de materiale. Brigada, din rândurile căreia ad remarcă Aron Iacob, Florea Nifo, Atemiștii Florian Corbu, Stan Drăguț ș.a., a prestat pină acum și cca. 300 ore de muncă patriotică* EUGEN NIȚA corespondent - j Stilul de muncă — factor în activitatea comitetelor De curînd, plenara Consiliului sindicatelor construcții-București a analizat stilul de muncă al comitetului sindicatului de la întreprinderea de construcții montaj nr. 2, din cadrul Direcției generale de construcții-montaj a Sfatului popular al Capitalei, privind, organizarea și conducerea activității sindicale din această întreprindere. La plenară, în afară de membrii consiliului, au participat ca invitați secretarii comitetelor sindicatelor din celelalte întreprinderi, președinții și secretarii comitetelor sindicale de secție de la I.C.M. 2, membrii comisiilor pe probleme ale consiliului nostru. Analizarea acestei probleme în ședința plenară a Consiliului s-a impus ca o necesitate obiectivă deoarece în munca comitetelor sindicatelor noastre s-au ivit forme și metode interesante care trebuiau generalizate, precum și unele lipsuri care frînau creșterea activității sindicatelor la nivelul sarcinilor actuale. Referatul prezentat de tov. Gheorghe Ciortan — președintele comitetului sindicatului de la I.C.M. 2 a expus pe larg metodele folosite de comitet pentru mobilizarea muncitorilor, maiștrilor și inginerilor la îndeplinirea sarcinilor de producție — principalul cîmp de activitate al membrilor de sindicat din întreprindere, cît și în celelalte domenii de activitate. Astfel, constatînd că șantierul nr. 1 Balta Albă a rămas în urmă cu îndeplinirea planului pe trimestrul I 1962, comitetul sindicatului, sub conducerea și cu sprijinul comitetului de partid, a organizat, cu toți factorii de răspundere ai acestui șantier o ședință de analiză a cauzelor care au determinat rămânerea în urmă, și a stabilit măsuri corespunzătoare. Aplicarea măsurilor stabilite și sprijinul concret, zi de zi, dat comitetului de secție din acest șantier a avut ca rezultat îndreptarea situației, iar pe luna mai șantierul și-a depășit planul de producție. Intervenția comitetului sindicatului în rezolvarea unor probleme de aprovizionare cu unele materiale ca : panouri de cofraj tegofilm, moare și buloane de îmbinare a panourilor etc. a influențat îndeplinirea planului de producție la șantierul din bd. Schitu Măgureanu, impulsionarea serviciului mecanic-șef pentru procurarea din investiții a două transformatoare și a unei bormașini, a contribuit la Îndeplinirea planului de producție și a dus la creșterea productivității muncii la atelierul mecanic. La un moment dat, serviciul relații al întreprinderii nu putea face față volumului mare de documentații pentru încasarea fondurilor de la beneficiari și pentru deschiderea de noi lucrări. Cunosclnd aceste greutăți, la propunerea unor tovarăși din acest serviciu, comitetul sindicatului a mobilizat un număr de 6 tovarăși atașamentiști care, în mod voluntar, au ajutat la terminarea lucrărilor. Ținînd seama de faptul că întreprinderea are în acest an un volum sporit de lucrări și de sarcinile stabilite de Congresul al III-lea al P.M.R. și Plenara C.C.S. din luna mai, comitetul sindicatului și-a axat activitatea pe organizarea cu regularitate, și cu un conținut mai ridicat, a consfătuirilor de producție și antrenarea marii majorități a muncitorilor în întrecerea socialistă. Obiectivele principale ale întrecerii socialiste au fost în această perioadă : îndeplinirea planului fizic și îmbunătățirea calității lucrărilor. Pentru aceasta s-au extins pe toate șantierele metoda construirii apartamentelor și claselor etalon, predarea lucrului de la o echipă la alta pe bază de proces verbal, s-au organizat și s-au desfășurat cu bune rezultate cursurile de calificare profesională. Membrii comitetului sindicatului, ca tov. ing. Stelian Temescu și alții, s-au ocupat personal de cursurile de calificare reușindu-se ca la șantierele 1, 2, 3, 4 să se obțină rezultate bune, să crească și cîștigul mediu al muncitorilor. Metode interesante de muncă a folosit comitetul sindicatului și în celelalte domenii de activitate: munca cultural-educativă, asigurări sociale, etc. De exemplu, atunci cînd s-au init greutăți în repartizarea biletelor de odihnă pe trim. 1.1962, comitetul sindicatului a organizat o întîlnire între tovarășii propuși să plece în stațiuni și cei care se întorceau din concediul petrecut în diferite stațiuni, în cadrul căreia cei veniți de la odihnă au explicat condițiile de tratament și de odihnă de acolo. In urma acestei acțiuni, biletele care mai înainte nu puteau fi repartizate au devenit insuficiente. Plenara a scos la iveală și unele lipsuri și metode de muncă greșite folosite de comitetul sindicatului de la I.C.M. 2 și de către alte comitete sindicale. Astfel, din cauza unui slab control și insuficientei îndrumări, unele comitete de secție, ca de exemplu cel de la șantierul din bd. Schitu .Măgureanu, activează fără un plan de muncă lunar , la fel procedează și majoritatea Comisiilor pe probleme ale comitetului sindicatului și comitetelor de secții — ceea ce duce la o muncă sporadică, de moment. Un stil defectuos de muncă a avut comitetul sindicatului și în ce privește controlul și analiza activității comitetelor de secții și a comisiilor pe probleme din comitet. Comitetul sindicatului a analizat modul de încasare a cotizațiilor în luna februarie, însă formal, fără a analiza situația concretă pe secții și grupe și fără a se lua vreo hotărîre pentru întărirea muncii în acest domeniu care mergea destul de slab. ION APOSTU secretar al Consiliului sindical construcții-București (Continuare in pag. 4-a) principal sindicale