Constructorul, septembrie 1962 (Anul 14, nr. 660-664)

1962-09-01 / nr. 660

PROLETARI T)1N TOATE TÂRέLE, VIIȚIVUL ORGAN AL COMITETULUI DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI AL C.C. AL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII alea spre progres tehnic De la an la an fabrica noastră a produs mai mult ciment, iar pentru viitor sarcinile sunt în continuă creștere. Sporul de producție a fost realizat prin îmbunătățirea tehnologiei, prin modificări constructive la agregate, prin introducerea progresului tehnic. Față de 1955, în 1961 întreprinderea noastră a produs, cu aceleași utilaje, o cantitate de ciment mai mare decît dublă. Indicii proiectați ai utilajelor au fost depășiți. Gradul de ocupare al cuptoarelor de clincher a crescut de la 69,61% în 1955 la 86,52% în semestrul 1/1962, iar productivitatea orară a cuptoarelor a sporit de la 9,1 tone clincher/oră la 14,9 tone/oră, în aceeași perioadă. Aceasta s-a răsfrînt favorabil și asupra consumului de combustibil, care a scăzut de la 2344 kcal/kg de clincher la 1747 kcal/kg de clincher. Creșteri importante s-au înregistrat și la productivitatea orară a morilor de ciment: de la 12,6 tone/oră în 1955, la 17 tone/oră în semestrul 1/1962, pentru cimentul P400. Sporul respectiv a contribuit și la reducerea consumului de energie electrică de la 116,64 kWh/tona ele ciment la 87,8 kWh/tonă. Toate acestea, împreună cu o serie de măsuri tehnice, mecanizarea anumitor operații, au făcut ca productivitatea muncii pe muncitor să crească de la 100,2 tone, în perioada menționată mai sus, la 311,6 tone de ciment. Trebuie menționat că sporirea productivității agregatelor, și implicit a producției, a dus la îmbunătățirea considerabilă a situației financiare. In 1955 fabrica noastră lucra cu pierderi planificate ; treptat, prețul de cost scade, întreprinderea devine rentabilă, iar în 1961 ajunge să dea beneficii insumînd 49.360.000 lei, din care 8.343.000 lei peste prevederile planului. Progresul însemnat realizat de colectivul nostru este rodul traducerii în viață a sarcinilor trasate de partid privind îmbunătățirea continuă a activității întreprinderilor, privind ridicarea necontenită a nivelului tehnic al producției, a promovării progresului tehnic. Acestea se realizează, în primul rînd, prin îmbogățirea permanentă a cunoștințelor profesionale, prin diferite metode. In fabrica noastră, în fiecare secție, s-au organizat cursuri de minim tehnic pe care le frecventează toți muncitorii din secția respectivă. Continuu s-a mărit exigența comisiilor tarifare pentru încadrarea muncitorilor în caregorii de salarizare superioare, ceea ce a contribuit ca lucrătorii să se pregătească mai bine, să aibă cunoștințe mai temeinice. S-a sprijinit și stimulat în mod deosebit completarea studiilor elementare, ing. VASILE OLARU inginer-șef adjunct la Fabrica de ciment din Bicaz medii și superioare, de către lucrătorii care nu le aveau complete, arătîndu-li-se acestora importanța pe care o are pregătirea școlară in împletirea cunoștințelor teoretice cu cele practice. In anul școlar 1961/1962 au urmat diferite forme de ridicare a nivelului de cultură generală și tehnică profesională majoritatea lucrătorilor: peste 1000 de muncitori au frecventat cursurile de minim tehnic, peste 200 muncitori învățământul elementar și mediu, 34 la școli tehnice de maiștri și școli profesionale, 12 tovarăși, proveniți din rîndurile lucrătorilor noștri, au urmat diferite institute superioare. Pentru a crea posibilități de studiu din cele mai bune s-a organizat biblioteca tehnică, dotînd-o cu cărți corespunzătoare pentru toate formele de învățămînt. In prezent biblioteca tehnică are 6000 de volume, plus abonamente la peste 90 de reviste în limbile rusă, franceză, germană, cehoslovacă, maghiară, polonă. Revistele tehnice de specialitate circulă cu regularitate la toate serviciile și secțiile din fabrică, unde sînt studiate de inginerii și tehnicienii respectivi. In vederea pregătirii de cadre corespunzătoare pentru deservirea noii linii tehnologice de ciment, care va intra curînd în funcțiune, au fost organizate cursuri cu o durată de 3 luni. îmbogățirea cunoștințelor a fost completată cu studii practice la fiecare loc de muncă, cu conferințe tehnice pe anumite probleme de actualitate, cu studierea ultimelor noutăți din industria cimentului etc. Toate acestea, împreună cu organizarea unei grupe de cercetare în fabrică, a brigăzilor complexe de inovatori, au contribuit, împreună cu sprijinul acordat de G.A.T. din cadrul institutului de cercetări, la rezolvarea celor mai grele probleme ale producției, la îmbunătățirea treptată a indicilor de funcționare ai agregatelor prin modificări constructive sau îmbunătățirea tehnologiei. Rodul studiilor, al ridicării continue a pregătirii profesionale apare: Valoroase propuneri se înregistrează la toate locurile de muncă. Se observă preocuparea pentru a lucra mereu mai bine, pentru tehnica înaintată. Exploatarea carierelor începe să se facă cu fronturi înalte prin explozii masive, vagoanele pentru transportul materiei prime avînd o capacitate de 10 tone sunt transformate pentru 15 tone, se folosesc fluidificatori pentru reducerea procentului de apă în pastă, blindajele simple de la mori sunt înlocuite cu blindaje cu proeminențe și colți de antrenare, se modifică zonele de lanțuri ale cuptoarelor, se montează recuperatoare de căldură, mașina de produs tuburi de azbociment se modifică pentru a putea produce tuburi cu diametre pînă la 350 mm etc. Rezultatele sînt din ce în ce mai bune, stimulează inițiativa creatoare a maselor, care pun mereu mai mult suflet în muncă pentru a da viață sarcinilor trasate de partid și guvern. Noi și noi probleme tehnice se ridică în activitatea de zi cu zi. In prezent se preocupă evacuarea materialului rezultat din explozii pentru înaintarea în galeriile de mină la cariere, liurarea galeriilor de mină cu materiale pulvurulente, folosirea zgurei de locomotivă și a zgurei de Slatna ca adaos la fabricarea cimenturilor, reducerea pierderilor de praf la cuptoarele de clincher, precum și captarea și utilizarea acestui praf, mecanizarea procesului de ondulare a plăcilor de azbociment etc. probleme a căror rezolvare o căutăm prin metode înaintate, prin progres tehnic. Ceramițtii de la noua fabrică din Țăndărei desfășoară o miniată muncă ) pentru realizarea unor produse de calitate superioară, pentru obținerea unei producții la capacitatea proiectată a fabricii. Echipa condusă de Petre Gheorghe, de l la presa de țigle nr. 1 (in fotografie) se numără printre formațiile fruntașe, evrei, luptă neobosit pentru îndeplinirea acestor obiective importante. Toți membrii( ) echipei își gospodăresc cu grijă locul de muncă, întrețin conștiincios și exploatează rațional utilajele, înregistrind rezultate frumoase în producție. Numai in ccursul lunii iulie echipa a produs 235.000 de țigle de bună calitate. Din experiența fabricii „Victoria socialistă“Turda Cointeresarea materială dă rezultate bune in producție Nerealizarea cantităților de var industrial planificate a produs mari neplăceri Fabricii „Victoria socialistă"Turda, care în repetate rînduri a fost penalizată cu importante sume de bani pentru nerespectarea angajamentelor contractuale. Secia var realiza lună de lună sarcinile cantitative de producție, însă calitatea varului produs era necorespunzătoare. Astfel, în trimestrul I al acestui an, 36,2% din varul produs era de calitatea II și numai 15,7% era var industrial. Că existau posibilități să se producă var de calitate superioară , dovedesc realizările obținute în perioada corespunzătoare a anului 1961, cînd aceeași secție a produs 38% var industrial și numai 6% var calitatea 1 la. Din analiza făcută de conducerea tehnică a întreprinderii a rezultat că situația creată la secția de var se datorește atît unor defecțiuni de organizare a muncii, cît și lipsei de cointeresare a muncitorilor pentru realizarea unui var de calitate superioară. Pentru a îmbunătăți calitatea varului, din luna mai, întreprinderea a luat măsuri ca brigada de muncitori să fie mărită cu încă un arzător — pentru o mai atentă supraveghere a focului — și cu 3 somiatori la încărcarea varului în vagoane. De asemenea, serviciul tehnic a dat o serie de indicații practice pentru arzători, privind conducerea focului. In luna iunie aceste măsuri au fost completate cu acordarea de stimulente materiale pentru cointeresarea muncitorilor la realizarea unei cantități mai mari de var de calitate superioară. Deoarece calitatea varului depinde atît de calitatea calcarului folosit, cît și de modul de alimentare și conducere a focului, precum și de modul cum fiecare muncitor respectă tehnologia de fabricație, concomitent cu acordarea stimulentelor materiale pentru calitate, s-au prevăzut și o serie de indicații obligatorii pe linie de organizare a producției și anume : verificarea prin sondaj de către șeful secției și C.T.C. a calității calcarului; Indicații practice strict necesare pentru fiecare loc de muncă (alimentare buncăr, încărcare cuptor, tragerea varului etc.) In vederea realizării unui var de calitate superioară ; profilarea unor anumite cuptoare pentru producerea varului industrial în vederea asigurării unui control tehnic mai riguros ing. L. LEIBOVICI de la C.S.M.S. (Continuare în pag. a 2-a) JL Anul Km nr. 660 ★ 4 pagini 25 nani ★ Sîmbătă 1 septembrie 1962 Localuri pentru invățămînt Grija partidului și guvernului pentru crearea unor bune condiții de învățătură se simte din plin și in regiunea Dobrogea. Pentru noul an școlar, încă 200 săli de clasă vor fi puse la dispoziția elevilor. In orașele Constanța, Tulcea, Măcin, precum și într-o serie de localități rurale se vor da în folosință noi localuri de școli cu cîte 8 și 16 clase, dotate cu laboratoare moderne și mobilier adecvat. Și în regiunea Argeș constructorii își intensifică eforturile pentru terminarea la timp a construcțiilor destinate învățământului. In comunele din raionul Curtea de Argeș, de pildă, se ridică 11 școli. Unele din acestea sunt în ultimul stadiu de finisaj. De asemenea, sunt avansate lucrările la noua școală din cartierul Gapu Dealului-Curtea de Argeș. In noul an școlar, în regiunea Ploiești spațiul de școlarizare se mărește cu încă 130 Săli de clasă, care vor fi date, în curînd, în folosință. La noile construcții școlare se execută ultimele lucrări, Realizări în întrecerea socialistă Noi obiective predate In cinstea zilei de 23 August, constructorii de la întreprinderea nr. 1-Constanța a T.R.C.L.-Dobrogea au dat in folosință sectorului agrozootehnic 10 noi obiective. Printre acestea se numără 2 magazii de cereale, 4 grajduri pentru comute mari, cu o capacitate de 521 capete, un dormitor cu 48 locuri, locuințe pentru familiști. S-au obținut economii la prețul de cost in valoare de 100.000 lei 5i un beneficiu peste plan de 20.000 lei. Rezultatele cele mai frumoase le-au înregistrat șantierul G.A.S.Runcu, secția Vulturul, deținătorul drapelului de șantier fruntaș pe întreprindere, care a predat 4 obiective cu 60 de zile înainte de termen și șantierul G.A.S.Casimcea care a predat un obiectiv cu 45 de zile mai devreme. ION CRĂCIUN corespondent Ne scriu corespondenții ROMAN In ziua de 16 august, colectivul întreprinderii de prefabricate din Roman a îndeplinit planul de producție pe 8 luni, economiile realizate peste plan în primul semestru se ridică la suma de 875.00 lei. Aceste succese se datoresc aplicării măsurilor tehnico-organizatorice și intensificării întrecerii socialiste. In această perioadă s-au evidențiat, în mod deosebit, brigada condusă de comunistul Ilie Sîia, echipa comunistului Gheorghe Molodoi. Au mai obținut rezultate frumoase în producție comunistul Nicolae Nicolau, și Constantin Iliescu, precum și atetiiștii Petre Butnaru, Mihai Visternicu și alții. CIMPIA TURZII CONSTANTIN NICA Rezultatele obținute de colectivul Fabricii „Industria de lut Ghiriș Arieș din Gimpia Turzii pe 7 luni Oglindesc o muncă deosebit de rodnică. Planul producției globale pe această perioadă a fost îndeplinit în proporție de 105,3%, iar cel al producției marfă — 104,70%. De asemenea, a fost depășită și productivitatea muncii pe salariat cu 3,50%. Că harnicul nostru colectiv a muncit, repede și bine se reflectă și in realizarea de economii, peste sarcina planificată, în valoare de 116.000 lei și beneficii peste plan în sumă de 163.000 lei. TEODOR BUFNEA înainte de termen Constructorii din cadrul șantierului 4 Cugir, al T.B.C.-Hunedoara, au predat cu 20 de zile înainte de termen 2 blocuri, însumînd 64 apartamente. Noile blocuri se remarcă prin linia lor modernă, coloritul plăcut și prin calitatea superioară a execuției. Blocul 1, cu termen de predare la 30 septembrie, a fost predat In cinstea zilei de 23 August, consemnțndu-se în procesul verbal de recepție calificativul „foarte bine“. fruntașe tn întrecerea socialistă au fost declarate brigăzile de specialitate conduse de: Samoilă Huber-zidar, Ștefan Arday-fierarbetonist, Ioan Knall ■instalator, Ion Crăciun-zugrav, care au depus eforturi susținute pentru predarea înainte de termen a celor două blocuri. T. SIRIOPOL corespondent Pe șantierele D.G.C.M.București se lucrează cu avînt sporit Măreața sărbătoaire de 23 August a fost intimpinată de harnicii constructori de pe șantierele D.G.C.M.București cu importante realizări. Îndrumați de organizațiile de partid, mobilizați de comitetele sindicale in întrecere socialistă ei lucrează in continuare cu avînt sporit. Pe șantierele Balta Albă-Est și centru, Giulești, Grivița Roșie, bd. 1 Mai și șos. Ștefan cel Mare, majoritatea obiectivelor au fost terminate de roșu și se lucrează cu toate forțele disponibile la finisaje. La Balta Albă-Est și centru au fost terminate finisajele exterioare la clădirea școlii de 7 ani, precum și la o serie de blocuri de locuințe, din care o parte au fost date în folosință înainte de 23 August. Și constructorii de pe șantierul Giulești-Grantul I.C.M. nr. 4 obțin frumoase rezultate in executarea celor 5 mari blocuri cu cite 7 și 11 etaje, cu un total de 648 apartamente. Pină în prezent au fost predate locatarilor peste 335 de apartamente și o serie de magazine aflate la parterul blocurilor. La I.C.M. nr. 5 ale cărei șantiere s-au extins Pe bd. 1 Mai, majoritatea blocurilor de locuințe sunt intr-un stadiu avansat. Recent, aici au fost date in folosință 2 blocuri-turn cu clte 43 de apartamente, și 2 scări de la blocul 12, cu un total de 64 apartamente. In cursul trimestrului III vor fi terminate și celelalte 480 de apartamente prevăzute in plan. In plus, colectivul întreprinderii luptă ca la începutul acestei luni să predea, la cheie, încă 107 apartamente pe bd. 1 Mai, str. Dr. Marcovici 5—7, Brezoianu 20 și o școală cu 24 săli de clasă. Montării de panouri mari prefabricate de la I.C.M. nr. 5 au repurtat și ei un frumos succes reușind să monteze 26 apartamente în 3 zile, ceea ce revine aproape 9 apartealmente de zi. La aceasta au contribuit elanul și priceperea echipelor de montori conduse de Simion Heltner și Petre Biro. In executarea finisajei lor de foarte bună calitate, la clădirirea școlii medii de Pe str. Carpații s-au remarcat echipele de ipsosari conduse de D. Ciora, de zugravi condusă de C. Ștefănescu, precum și maiștrii C. Preda și E. Nicolau. Intr-un stadiu avansat, pe toate șantierele D.G.C.M.București sunt clădirile școlilor medii și de 7 ani. Anul acesta școlarii vor primi încă 214 săli de clasă spațioase, dotate cu mobilier modern și laboratoare bine utiilate. In prezent, se lucrează la monitarea mobilierului și la finisajele interioare. Pe șantierul Giulești al I.C.M. nr. 3 , unde toate blocurile de locuințe sunt in faza de finisaj, de curînd, au fost începute lucrările de organizare ale unui nou șantier. Aici se va construi un modern cinematograf cu o capacitate de 500 locuri. Noua sală va fi prevăzută cu ecran lat, foaiere instalații perfecționate pentru aer condiționat și lumină fluorescentă. Proiectul este executat de ,Proiect- București“ (arh. Viorica Simionescu) și prevede folosirea zidăriilor poritante cu arcade de beton armat. C. MIERLESCU In clișeu. blocul 6-Dinamo, de pe str. Ștefan cel Mare, cu 132 apartamente, predat recent de constructorii de la întreprinderea nr. 1, cu calificativul „excepțional“. PLOIEȘTI , întrecerea socialistă se desfășoară cu rezultate deosebit de bune ,la întreprinderea „Feroemail“ din Ploiești. Intregul colectiv luptă să-și depășească sarcinile de plan, să dea produse de bună calitate și la un preț de cost scăzut. Succese deosebite în producție obțin muncitorii de la secția turnătorie. Echipa condusă de turnătorul Vasile Maxim și-a depășit norma zilnică cu aproape 50%, însemnate depășiri realizează și muncitorii Petre Baciu, Maria Coman, Gheorghe Mînzacu, Stanislav Brasuti, precum și echipa lui Stelian Arăcăruș. La secția mecanică utilaje, în fruntea întrecerii se situează echipele conduse de Ion Negoiță și Vasile Nicolicioiu. De asemenea, printre fruntașii în întrecere se numără: Niculina Borcilă, Nicolae Dragomir, Gheorghe Bucur, Nicolae Spiru și alții. JULIETA OANCEA In clișeu. O nouă clădire la care harnicii constructori de la întreprinderea de construciimontaj nr. 2 a D.G.C.M.București au terminat, de curînd, finisajul exterior. Plenul readus la zi La 20 august, constructorii din cadrul T.R.G.L.-București muncind cu hotărîre au reușit sa recupereze în întregime nerealizările de plan din primele 4 luni ale anului. Ca urmare a acestui fapt, sarcina de plan, la producția de bază, pe perioada 1 ianuarie — 20 august a fost realizată în proporție de 100,6%. Roade bogate Cimentiștii au desfășurat o rodnică întrecere socialistă în cinstea marii sărbători. In fiecare fabrică, în fiecare secție, la fiecare loc de muncă s-au creat condiții pentru obținerea unor rezultate cît mai frumoase, iar lucrătorii nu și-au precupețit eforturile. Astfel, în primele două decade, colectivul de la Medgidia a produs peste prevederi 2460 tone de ciment, cel de la „Ideal“-Cernavoda 178 de tone, cel de la „Temelia“-Brașov 220 tone. O mențiune specială se cuvine cimentiștilor de la „Stînca“Brăila, care mergînd pe o linie ascendentă, îmbunătățindu-și continuu activitatea, au produs numai în prima decadă din august 250 de tone de ciment peste prevederi. O nouă școală pentru tehnicienii de arhitectură In acest an școlar, care nu peste mult timp își va deschide porțile, viitorii tehnicieni de arhitectură și construcția orașelor vor avea la dispoziție un nou și frumos local situat in str. Occidentului. Modernă și bine utilată, construcția aceasta, executată după un proiect tip școală cu 16 clase, elaborat de „Proiect-București“, a fost adaptată necesităților impuse de teren. Lucrările au început în luna aprilie a. c., iar în prezent constructorii de la I.C.M. nr. 4 a D.G.C.M.B. și cei de la I.C.M.B. nr. 1 fac ultimele finisări în vederea dării în folosință a localului. Acest nou local de școală are o capacitate de 720 elevi în două cicluri și dispune de 8 săli de clasă, precum și săli laboratoare, sală pentru machete și o sală pentru expoziție, care pot asigura condiții din cele mai bune pentru desfășurarea cursurilor. In anul școlar 1962-1963 Școala tehnică de arhitectură și construcția orașelor din București va funcționa cu mai multe cursuri de specialitate și anume: cursul de 3 ani pentru tehnicieni construcții (cu specialitățile: arhitectură și construcții ; construcții civile și industriale ; Instalații: cursul de doi ani pentru tehnicieni topografi (cu specialitatea construcții și sistematizare) și cursul de un an pentru desenatori tehnici (cu specialitatea arhitectură și construcții). In clișeu: aspect al noului local al Școlii tehnice de arhitectură construcția orașelorr' din Bucureștii strada Occidentulufc'' și BMoress SSSn Schimb de experiența Zilele trecute, la șantierul Parc Floreasca al întreprinderii nr. 1, D.G.C.M.-București și Consiliul sindicatelor construcții-București, au organizat un schimb de experiență pe tema executării lucrărilor de locuințe cu ajutorul cofrajelor glisante. Au luat parte delegații comitetelor sindicatelor și conducerile întreprinderilor aparținînd D.G.C.M., ingineri, maiștri, tehnicieni, activiști sindicali. Cu acest prilej, partidepanților le-au fost prezentate, în mod detaliat, noua metodă de lucru, avantajele ei, principiile care stau la baza organizării șantierului și a for«,mațiilor de lucru. în mijlocul constructorilor Sîmbăta trecută o echipă de actori de la Teatrul Muncitoresc C.F.R. din Capitală a prezentat pe scena căminului cultural din Bolintinul din Vale, în fața a numeroși constructori, comedia in 3 acte „Fata cu pistrui“ de A. Uspenski. Piesa — a cărei acțiune se petrece pe unul din marile șantiere din taigaua siberiană — s-a bucurat de o interpretare de premieră, constructorii răsplătind eforturile actorilor giuleșteni cu vii aplauze. .1.PROTOPOPESCU corespondent in așteptarea tinerilor ingineri Pe șantierele patriei, promoția de ingineri constructori a anului 1962 este așteptată cu justificată nerăbdare. Faptul că de la o lună la alta se deschid noi și noi șantiere industriale, faptul că planul construcțiilor de locuințe este aproape peste tot depășit și noi blocuri își înalță terasele spre înălțimi din ce în ce mai mari, fac să se simtă tot mai mult nevoia de cât mai multe cadre inginerești. Constructorii așteaptă ca odată cu tinerii ingineri să pătrundă pe șantiere și mai mult metodele noi de organizare, să pătrundă cu și mai mult curaj tehnica nouă și, odată cu acestea, noi forțe care să sprijine lupta lor pentru calitate și reducerea termenelor de execuție. mai de multe șantiere stăruie încă metodele vechi de muncă; la unele operații se folosește in mod exagerat munca manuală, iar materialele noi, cu însușiri superioare și ieftine nu sunt suficient cunoscute și folosite. Tinerii ingineri constructori, care au părăsit anul acesta băncile facultăților, să știe că sunt așteptați pe șantiere ca promotori ai noului, ai tehnicii înaintate, ai metodelor avansate de muncă, sunt așteptați să contribuie la creșterea gradului de industrializare a construcțiilor și la folosirea rațională a mecanizării. Cunoștințele teoretice căpătate de-a lungul anilor de studiu în facultăți să-și găsească pe șantiere oglindite in practică. Noii noștri tovarăși de muncă, inginerii stagiari, să pășească pe șantiere plini de încredere, dornici de a se dărui cu pasiune muncii minunate a constructorilor, cu hotărirea fermă de a traduce în fapt mărețele sarcini ale desenalului, și astfel să răspundă partidului pentru minunatele condiții asigurate în timpul studiului. In perioada stagiaturii, tinerii noștri colegi să urmărească în permanență a lega cît mai solid cunoștințele teoretice cu cele practice, fiindcă numai astfel vor putea deveni ingineri pricepuți, a căror pregătire temeinică va fi folositoare viitoarelor construcții . In același timp, se cere din partea conducerilor trusturilor și a întreprinderilor de construcții, o grijă deosebită atît în justa repartizare a tinerilor ingineri, cît și în urmărirea creșterii lor în execuție. Inginerii cu experiență în practica șantierelor să primească în mijlocul lor cu toată căldura pe noii colegi și tovarăși de muncă, să le dea îndrumări și lămuriri în mod colegial, tovărășesc. Este bine ca acolo unde este repartizat un număr mai mare de ingineri stagiari, conducerile trusturilor, prin cabinetele tehnice, să organizeze cu aceștia cicluri de conferințe în cadrul cărora să fie dezbătute problemele concrete ale practicii șantierelor mari. De felul cum trusturile vor ști să sprijine munca și activitatea inginerilor stagiari, de felul cum vor ști să-i îndrume și să-i ajute a deveni cadre bine pregătite, atit teoretic cit și practic, va depinde asigurarea șantierelor, in următorii ani, cu ingineri capabili să facă față multiplelor probleme ale conducerii producției. Din experiența anilor treceți, detrusturi, pe linia ajutorului acordat tinerilor ingineri stagiari, trebuie să se tragă concluziile care să asigure condiții corespunzătoare continuării pregătirii acestora. De toate aceste trebuie să țină seama, în special, T.R.C.-Ploiești, T.R.C.Suceava, T.R.C.-Mureș Autonomă Maghiară ș.a. care au dovedit o insuficientă preocupare în această privință, care n-au folosit totdeauna in mod just inginerii stagiari și nu i-au ajutat suficient a-și îmbogăți pregătirea in mod corespunzător. Repartizindu-i la punctele cele mai grele de lucru, lăsindu-i singuri să rezolve de la început probleme dificile din șantiere, uneori, i-au descurajat. Neasigurindu-le condiții corespunzătoare de cazare, neajutindu-i de a-și pune in valoare cunoștințele teoretice în producție, după numai un an de stagiu unii din acești ingineri au manifestat dorința de a se transfera. Problema cadrelor inginerești trebuie să stea și în atenția comitetelor sindicatelor, în sensul educației lor și a sprijinirii conducerilor trusturilor in ceea ce privește asigurarea unor condiții de muncă cit mai bune, care să le permită a deveni cadre de nădejde, capabile să pună în valoare toată priceperea, pentru a se înrola, alături de ceilalți constructori din patria noastră, in lupta pentru traducerea in viață a mărețelor sarcini trasate de partid. Ing. C. AMARIȚEI ! din T.R.C.-Ploiești ,