Constructorul, noiembrie-decembrie 1962 (Anul 14, nr. 669-674)

1962-11-03 / nr. 669

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI AL C.G. AL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Anul XIV — nr. 6694 pagini — 25 bani Simbătă 3 noiembrie 1962 Q Coxiosul 7 Troiznt face saltul asupra vechii și perimatei societății capitaliste, dezlănțuit în zilele Marelui Octombrie 1917 de către proletariatul rus, condus de partidul comunist făurit de Lenin constituie prima mare victorie istorică săvîrșită sub steagul marxism-leninismului, inaugurînd o nouă eră în istoria omenirii — era prăbușirii capitalismului și a statornicirii comunismului. Octombrie 1917 a zdruncinat din temelie întregul eșafodaj al sistemului mondial capitalist, arătînd întregii omeniri calea eliberării din lanțurile robiei capitaliste, atît a popoarelor din metropole, cît și a celor din colonii. Ideile luminoase ale flăcării stîrnite în zilele acelea de răscruce din Octombrie au prins rădăcini tot mai puternice. Conduse de partidul clasei muncitoare avind în frunte mereu pe comuniști, masele populare din numeroase țări ale Europei și Asiei, luînd exemplul proletariatului rus, au pășit hotărît pe calea deschisă de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, răsturnînd și ele domnia exploatatorilor. Crearea după cel de al doilea război mondial a sistemului mondial socialist — care constituie cel mai important eveniment al istoriei mondiale după Marea Revoluție Socialistă din Octombrie 1917 — a schimbat și mai mult raportul de forțe dintre capitalism și socialism, în favoarea acestuia din urmă, însuflețite de ideile Marelui Octombrie, numeroase popoare din țările coloniale și-au intensificat lupta împotriva colonialismului. Dintr-o rezervă a imperialismului, fostele țări coloniale din Asia, Africa și America Latină care au pornit pe calea dezvoltării libere, s-au transformat într-o forță tot mai activă a luptei antiimperialiste, adîncind criza generală a sistemului capitalist. Sînt numai 45 de ani de la epocala victorie din Octombrie dar în aceste patru decenii și jumătate Uniunea Sovietică a străbătut un drum de veacuri, înapoiata Rusie țaristă, adevărată închisoare a popoarelor, țara haosului și a robiei, a plugului de lemn și a vîrtelniței, țara care importa pînă și ace, a devenit în acești ani țara oțelului și a aluminiului, a cimentului și a maselor plastice. Altădată țară a lămpii cu gaz și a opaițului, ea este astăzi țara celor mai puternici giganți energetici din lume. Anul acesta, centralele electrice sovietice produc 366 miliarde kWh de energie electrică, iar în 1965 vor produce 520 miliarde kWh. Ritmul rapid de dezvoltare economică, progresul permanent în toate domeniile i-au permis Uniunii Sovietice nu numai să ajungă din urmă țări capitaliste dezvoltate ca Anglia Franța, Germania, dar să le și întreacă, devenind după S.U.A. a doua putere industrială a lumii. Din punct de vedere al producției pe cap de locuitor, U.R.S.S a depășit de pe acum S.U.A. la anumite produse. De asemenea, Uniunea Sovietică ocupă primul loc în lume în ce privește nivelul dezvoltării culturale. Asaltul Cosmosului de către Gagarin, Titov, Nikolaev și Popovici a uimit întreaga lume. El demonstrează superioritatea de necontestat a științei și tehnicii sovietice, superioritatea socialismului asupra capitalismului. In preajma celei de a 44-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice și-a ținut cel de-al XXII-lea Congres, adoptînd un nou Program, care a fost denumit, pe bună dreptate, Manifestul Comunist al epocii noastre. „Totul pentru om, pentru binele omului“ — iată țelul comunismului, pentru care luptă partidul creat de Lenin — țel a cărui înfăptuire practică va fi realizată chiar de actuala generație a oamenilor sovietici, care va avea fericirea să trăiască în comunism. Adoptînd noul său Program, P.C.U.S. străbate azi în avangardă drumul comunismului, pe care vor păși inevitabil toate popoarele lumii. „Construirea victorioasă a comunismului în Uniunea Sovietică — arată tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej — va exercita o puternică înrîurire asupra mersului istoriei mondiale. Măreața operă pe care o înfăptuiește poporul sovietic înlesnește înaintarea țărilor socialiste pe calea socialismului și comunismului, contribuie la lărgirea relațiilor de colaborare în cadrul lagărului socialist, accelerează dezvoltarea întregului sistem socialist mondial. In același timp succesele construcției comuniste au efecte profunde în conștiința oamenilor muncii din țările capitaliste, constituie un uriaș sprijin moral în lupta pentru pace și progres. In decurs de două decenii poporul sovietic va realiza, sub conducerea P.C.U.S., crearea bazei tehnico-materiale a comunismului. Desfășurînd întrecerea pașnică cu capitalismul, Uniunea Sovietică va depăși pînă în 1970 S.U.A. în ceea ce privește producția pe cap de locuitor, iar în 1980 ea va produce de aproape două ori mai multe produse industriale decit produce în prezent întreaga lume capitalistă. Din prima zi a nașterii sale, Țara Socialismului a urmat neabătut politica leninistă a coexistenței pașnice. In decursul existenței ea și-a cîștigat un binemeritat prestigiu internațional, ca apărătoare fermă a păcii în întreaga lume. Propunerile privind dezarmarea generală și totală, încheierea Tratatului de pace cu Germania și normalizarea situației din Berlinul occidental, lichidarea sistemului colonial, rezolvarea pe calea tratativelor a oricăror probleme litigioase, dezvoltarea schimburilor culturale, artistice, lărgirea comerțului, înlăturarea din viața omenirii a războaielor și instaurarea unei păci trainice pe pămînt — toate aceste propuneri oglindesc consecvența cu care U.R.S.S. promovează principiile leniniste ale coexistenței pașnice. Un exemplu recent de întruchipare a politicii leniniste, pe care o urmează neabătut R.0.1X5, și guvernul sovietic, este și inițiativa șefului guvernului sovietic, tovarășul N. S. Hrușciov, în conflictul iscat de S.U.A. împotriva Cubei. Datorită energicei intervenții sovietice, omenirea a fost salvată de la declanșarea unui groaznic război termonuclear. Intîmpinînd aniversarea a 45 de ani de la Marea Revoluție din Octombrie, poporul nostru dă viață Directivelor celui de al II-lea Congres al P.M.R. Succesele dobîndite de la Congres și pînă în prezent pe drumul desăvîrșirii construcției socialiste demonstrează justețea planurilor de dezvoltare a economiei noastre naționale în etapa actuală. pe milioane și milioane de oameni de întreg pămîntul își pun toate speranțele și năzuiesc spre comunism. Ei știu și s-au convins că doar comunismul, îndeplinindu-și misiunea sa istorică, aduce tuturor oamenilor izbăvirea de inegalitate socială, de toate formele asupririi și exploatării, de ororile războiului, instaurînd pe pămînt Pacea, Munca, Libertatea, Egalitatea, Frăția și Fericirea tuturor popoarelor. ^AAROMINOS O|l ETHCi 3 fe■v„v 1 Ö ’PENALI Consiliul raional 23 August al Asociației române pentru legăturile de prietenie cu U.R.S.S. a amenajat, îin vecinătatea Foișorului de Foc din Capitală, panoul-expoziție „Construcții noi în U.R.S.S.". Aici sunt prezentate cîteva mari lucrări ale septenalului — hidrocentrale, cartiere de locuit, noua sală a Kremlinului, teatrul de vară din Tallin ș.a., care ilustrează amploarea construcțiilor în marea țară prietenă. N ANII SF SE §TRI Cu prilejul Lunii prieteniei romîno-sovietice, la Oradea au avut loc o serie de manifestări. Astfel, tov. ing. V. Bircă, inginerul-șef al T.R.C.Crișana, a conferențiat despre „Marile construcții din U.R.S.S.”, iar brigada artistică a trustului a prezentat un program. La clubul „Constructorul” și la grupul social s-au organizat expoziția „Cartea sovietică în slujba păcii”, conferințe, vizionări de filme documentare sovietice, recenzii — la care au participat numeroși constructori. ★ ION JSAI corespondent In afara altor manifestări organizate în cadrul Lunii prieteniei romîno-sovietice, la Fabrica de țigle și cărămizi „Industria de lut“-Ghiriș Arieș din Cîmpia Turzii, artiștii amatori, la îndemnul comitetului sindicatului, au pus în scenă o nouă piesă de teatru în limba maghiară. TEODOR BUFNEA corespondent . La clubul „Constructorul” din Onești sute de constructori iau parte la manifestările organizate cu ocazia Lunii marii prietenii. Au fost afișate fotomontaje, au fost organizate expoziții cu planșe, reprezentînd aspecte din mărețul program de construire a comunismului în U.R.S.S. Șezătorile literare, recenziile, conferințele și medalioanele literare au înfățișat muncitorilor noi aspecte din munca și viața oamenilor sovietici. De asemenea, biblioteca clubului a organizat o frumoasă expoziție, prezentînd operele marelui Lenin și ale clasicilor ruși. MARCEL BUNESCU coresponda»* I Cu planul anual Îndeplinit In ziua de 31 octombrie harnicul colectiv al întreprinderii de aparataje electrice pentru construcții (I.A.E.G.) a îndeplinit planul anual al productței globale. Acest frumos succes este subliniat și de realizarea altor indicatori principali de plan: pe trei trimestre s-au obținut, peste sarcina planificată, economii în valoare de 582.000 lei, iar beneficii 1.427.000 lei. Totodată, calitatea produselor a fost ridicată la un nivel mai înalt, fapt apreciat și de beneficiarii noștri. (D. CRISTEA, corespondent). " Sarcinile anuale la producția globală au fost îndeplinite și de colectivele fabricilor de cărămizi „Record“-Sibiu și „1 Mai“-Batcov, precum și de Intreprinderea de materiale de construcții de la Pătîrlagele. Ca urmare a efortului depus de întregul colectiv, Intreprindereașantiei construcții-montaj Suceava (M.I.P.C.) și-a îndeplinit planul de producție pe anul 1962 cu 162 zile înainte de termen. Întreprinderea a redus prețul de cost cu 900 mii lei peste sarcina planificată, depășindu-și astfel angajamentul anual cu 300 mii lei. Beneficiile peste plan însumează 1.403.000 lei. (ȘT. TIAȚAU, președintele comitetului sindicatului I.S.C.M.Suceava). In numai 9 luni de rodnică activitate, ceramiștii de la Fabrica de cărămizi din Bîlteni, aparținînd întreprinderii raionale de industrie locală-Tg. Jiu, au îndeplinit planul de producție pe întregul an 1962. In prezent, harnicii cărămidari dau peste plan însemnate cantități de preocupîndu-se în aceiași produse, timp să aibă un stoc de cărămizi uscate care să asigure continuitatea normală a procesului de ardere și în sezonul de iarnă. Succese noi în întrecerea socialistă Pe primul loc Colectivul de muncă al secției de confecții metalice, din cadrul Bazei de utilaj și transporturi a T.R.C.L.Hunedoara, obține pe zi ce trece succese tot mai însemnate în întrecerea socialistă. Prin refolosirea materialelor vechi, pierderile planificate au fost reduse de la 5 la 2 la sută, ceea ce înseamnă o economie lunară de 6000 lei. Tot ca rezultat al întrecerii socialiste, 9 din cele 14 comenzi ce trebuiau executate pentru șantierele de construcții au fost predate înainte de termen și de bună calitate. Depășirea sarcinilor de plan în medie cu 10 la sută și economiile la prețul de cost realizate, situează și pe luna octombrie acest colectiv in fruntea întrecerii socialiste. Discuție recepției înaintea definitive Constructorii de la T.C.E.H. — Constanța se pregătesc pentru recepția 3 definitivă a lucrărilor ansamblului de locuințe din zona gării vechi (etapa a I-a, cumulînd circa 600 de apartamente în blocuri cu P+10 și P+4 etaje). = Separat se vor recepționa centrala termică, postul trafe și lucrările de amenajări exterioare ale ansamblului. q Cu acest prilej, beneficiarul —■ I.L.L.Constanța — a convocat pe toți factorii interesați, pentru examinarea atentă a tuturor rezultatelor și a aspectelor execuției. n • § Experiența execuției și, parțial, a exploatării blocurilor a relevat șiunele deficiențe ale proiectelor, privind: ventilația uscătoriilor de rufe, a centralei termice și a unor încăperi de la subsol; dotarea cu utilaje a spălătoriilor de bloc; funcționarea crematoriilor de gunoaie și a instalațiilor de hidrofor; sistematizarea pe verticală a ansamblului etc. Pe de altă §§ parte, șeful proiectului, arh. Șerban Manolescu și ceilalți proiectanți de la D.S.A.P.C. au făcut unele observații critice asupra rezultatelor execuției, §§ propunînd măsurile corective necesare, în special la finisajele exterioare (tencuieli cu terasit, vopsitorii cu vinacet), precum și la amenajările rutiere și horticole. S-a insistat asupra măsurilor de îmbunătățire continuă a tuturor aspectelor funcționale și plastice ale noului ansamblu rezidențial. Executantul urmează să treacă neîntîrziat la aplicarea măsurilor proruse, pentru ca recepția definitivă să se poată efectua în bune condiții. g ing. MIRCEA NAUM = corespondent = Două interesante inovații La întreprinderea de prefabricate de la Doaga, ing. Adalbert Vasinca și Octavian Mihăilescu au depus la cabinetul tehnic un dosar, conținînd o interesantă inovație: „înlocuirea izolației termice la autoclave cu beton celular ușor“. Avantajele obținute în urma experimentării soluției propuse sunt însemnate. Se economisesc astfel fulgii de azbest, Kiseigur, cîlți și ipsos. La o singură autoclavă economiile se ridică la cca. 40.000 lei. Recent, această soluție a fost aplicată și la celelalte autoclave, cu prilejul efectuării reparațiilor acestora. Ținînd seama de rezultatele bune, comisia de inovații a întreprinderii a hotărît să recomande soluția și altor întreprinderi din țară, cu o producție similară. Alți inovatori au propus înlocuire' ' palmarelor de piele cu palmare din vinilin, acestea fiind mai rezistente și mult mai ieftine decît cele din piele. In loc de 36 lei, o pereche de palmare din vinilin costă numai 6 lei. Economia antecalculată este de cca. 60.000 lei .Brigada noastră, alcătuită din 17 membri, cei mai mulți tineri, se numără printre formațiile fruntașe de pe șantierul Pipera. Faptul că brigada noastră se află la panoul de onoare se datorește rezultatelor bune obținute in lupta pentru realizarea sarcinilor de plan, pentru executarea unor lucrări de bună calitate și economisirea materialelor. In privința economisirii oțelului-beton, direcția în care acționăm este micșorarea procentului de pierderi admisibile; în prezent, noi am redus aceste pierderi la cca. 1%. Brigăzii conduse de mine i s-a încredințat fasonarea și montarea a 330 tone oțel-beton. La terminarea lucrărilor, după aprecierile mele, vor rămîne cca. 6 tone de deșeuri (din care o parte mai pot fi valorificate), ceea ce înseamnă o pierdere cu mult mai mică decît cea admisă. La noi în brigadă, punctul de plecare în obținerea economiilor îl constituie croitul. înainte de a începe lucrul, studiez amănunțit documentația și întocmesc o listă cu piesele principale și numărul barelor după dimensiuni etc. In felul acesta, fierar-betoniștii de la croit știu precis ce au de făcut. In primul rînd se taie toate barele lungi, chiar dacă prelucrarea lor nu figurează in prima urgență. Barele mici se croiesc din ceea ce rămîne. Oricît am lucra de atent, cupoane tot mai rămîn. Ele nu sînt aruncate pe șantier, ci sînt adunate toate în apropierea bancului de fasonat. Uneori ele sînt folosite la piesele mari, scutind de a fi tăiate barele lungi. De cele mai multe ori însă, cupoanele sînt utilizate la confecționarea purecilor pentru plăci, la armăturile unor piese prefabricate ș.a. Pentru economiile înregistrate luna trecută, brigada noastră a fost premiată. Sîntem hotărîți să luptăm și pe viitor pentru o cît mai judicioasă folosire a oțelului-beton, pentru a reduce și mai mult procentul de pierderi admisibile. ION RACU fierar-betonist, șef de brigadă pe șantierul Pipera al Trustului nr. 1-București » anual. Pierderile la oțel-beton au fost reduse la fa c. TONU corespondent CE ARATĂ GRAFICELE Sfirîitul aparatelor de sudură, pocnetele compresoarelor, uruitul uniform al convertizoarelor, glasuri vesele, zîmbete. Iată, pe scurt, un tablou al atmosferei entuziaste, în care muncesc montorii de la I.M.B. Aici, pe marile șantierele ale I.S.C.M.Brăila, se înalță noi obiective industriale. Printre mentorii care construiesc rezervoarele, întrecerea socialistă a adus optimism, voie bună. Grija de căpetenie este nu numai ritmul de lucru, ci și calitatea și realizarea de cît mai mari economii. Lună de lună, așa cum arată graficele, succesele sunt tot mai frumoase. In luna august, echipa condusă de Gheorghe Tarascenco și-a îndeplinit sarcinile în proporție de 135%, iar în luna septembrie realizările au crescut la 149 °/s. Față de luna august, în septembrie au crescut și realizările echipelor conduse de Nicolae Lucian și Ion St. Ion (de la 133% la 145%), Scarlat Damian (de la 123% la 140%). Exemplele ar putea fi continuate. Cifrele nu spun însă totul, întrecerea continuă. GH. MUȘAT corespondent Un bloc cu 40 apartamente montat in 18 zile Construcția blocurilor din panouri mari, metodă industrială de mare productivitate, își dovedește zi de zi eficacitatea în scurtarea duratei de execuție a lucrărilor. Astfel, la Bacău s-a terminat recent montarea unui bloc cu 40 apartamente in numai 18 zile de lucru, ceea ce constituie un adevărat record al briftăzi de montori de la T.B.C., condusă de Gh. Donici. Acest lucru a fost posibil datorită bunei bune organizări a muncii, sprijinului dat de întreprinderea de prefabricate Roman prin reducerea timpului de staționare a mijloacelor de transporti , ca și datorită funcționării mai bune a macaralelor. La cele 240 apartamente montate pînă in prezent, timpul de montaj pe bloc a fost redus continuu. S-au evidențiat muncitorii Nicolae Iamub, Petre Virgă, Haiduc Antal, Vasile Iacob, precum și inginerul Nixiti Ghica. A. CONSTANTIN corespondent