Constructorul, iunie 1963 (Anul 15, nr. 699-703)

1963-06-01 / nr. 699

PnOtETIm DIN TOATE TAXIIE, UNIȚI-V AI ANUL XV - nr. 699 4 pagini 25 bani Sîmbată 1 iunis 1963 Toate șantierele— cu planul îndeplinit și depășit! Potrivit planului de Stat pe 1963, elaborat pe baza Directivelor Congresului al III-lea al P.M.R., unitățile de execuție ale Direcției generale de construcții-montaj din Ministerul Industriei Construcțiilor au de realizat anul acesta un însemnat volum de lucrări, menite să contribuie la dezvoltarea unor importante sectoare ale economiei naționale. Constructorii din M.I.C. au sarcina de a pune în funcțiune noi capacități în industria materialelor de construcții, industria lemnului, a bunurilor de larg consum, in sectorul agrozootehnic ș.a. Ținînd seama de importanța realizării acestor obiective, s-au preconizat încă de anul trecut măsuri pentru a asigura pe șantiere o producție ritmică, cîmp larg aplicării unor metode de lucru moderne, eficiente, care în final să înlesnească executarea investițiilor la timp, respectînd totodată cerințele de cost și calitate. Condițiile nefavorabile din lunile de iarnă au făcut însă ca la o seamă de obiective să se înregistreze rămîneri în urmă. Situația aceasta ridică serioase probleme, cu atît mai mult cu cît față de anul trecut, planul nostru marchează o apreciabilă creștere, iar începînd cu finele trimestrului II urmează să fie date în funcțiune o seamă de noi capacități de producție, de mare importanță pentru economia națională. Ținînd seama de sarcinile deosebite ce le stau în față, noastre de execuție și-au unitățile eforturile. Forțele principale sporit au fost îndreptate asupra sarcinii de bază: recuperarea rămânerii în urmă, atit sub aspectul planului valoric, cît și al planului fizic. Pentru asigurarea acestui obiectiv s-a stabilit ca lunar, împreună cu principalii beneficiari și cu proiectanții lucrărilor, să se analizeze situația tuturor obiectivelor incluse în plan, stabilindu-se măsuri operative privind asigurarea documentației, finanțării, procurarea utilajelor tehnologice și mijloacelor de producție necesare realizării planului. In această acțiune remarcăm contribuția Direcției combinatelor în construcție din M.E.F., Direcției lucrărilor capitale din M.I.C., a organelor M.I.A., M.I.A., precum și a proiectanților de la institutele acestor ministere. Roadele acestei strînse colaborări s-au oglindit în realizările obținute de șantierele de construcții în luna aprilie. Ele marchează o creștere apreciabilă față de lunile precedente. In această perioadă o seamă de șantiere, printre care F.A.N.E.M.-București, Jilava, Cernavoda și Medgidia ale Trustului nr. 1, Oradea și „Steagul Roșu“Brașov ale Trustului nr. 5, alimentarea cu apă din Craiova al întreprinderii nr. 6, șantierul Pitești al Trustului de instalații montaj nr. 21 și-au realizat și deși pășit sarcinile planificate. Cu toate acestea, mai sunt încă șantiere la care nu s-a reușit să se atingă un ritm de lucru corespunzător cerințelor și posibilităților. La șantierul din Pitești Trustului nr. 1, de pildă, realizăriile slabe din primele luni ale anului se explică tocmai prin ritmul de lucru nesatisfăcător. Atacarea noilor obiective nu s-a făcut într-o ordine firească, adică începîndu-se mai întîi lucrările de drumuri, rețele etc. Consecința: în timpul ploilor, circulația pe șantier devine foarte anevoioasă. Se fac simțite și deficiențe în privința organizării producției și a folosirii forțelor de muncă, ceea ce a făcut să se înregistreze o productivitate scăzută a muncii. Sub posibilități sînt și realizările șantierului Pipera (Trustul nr. 1), care ar fi putut să se organizeze pentru un volum mai mare de lucrări de instalații și montaj, cu atît mai mult cu cît ambele categorii de lucrări se execută prin forțe proprii. Nesatisfăcătoare este, de asemenea, activitatea șantierului de la fabrica de prefabricate din Roman. Un ritm de lucru prea lent s-a semnalat și la unele șantiere ale Trustului nr. 5, cum sunt cele de la Bacău (unde a întirziat executarea căilor ferate și a podului de acces, amenajarea stației de betoane), Satu-Mare, de la Fabrica de materiale de construcții Bîrcea, ing. ARATACORIAN director tehnic în D.G.C.M. din M.I.C. secția de var a Fabricii de ciment- Bicaz. Ținînd seama de această situație, de curînd, la D.G.C.M. a avut loc o ședință de producție, la care au participat conducătorii tuturor unităților de execuție. Cu acest prilej au fost analizate condițiile de lucru pentru etapa actuală și măsurile ce urmează a mai fi luate. A reieșit necesitatea unor eforturi sporite pentru aprovizionarea cu anumite materiale, necesitatea folosirii mai intensive a unor utilaje — în special buldozere, excavatoare de mică capacitate. Avînd în vedere termenele apropiate de intrare în funcțiune unor noi întreprinderi și secții inndustriale, la aceste lucrări urmează să fie concentrate importante mijloace și forțe de muncă. Constructorii sunt hotărîți să lupte pentru respectarea termenelor stabilite prin plan. Veriga principală iu lupta pentru realizarea unei productivități sporite, în vederea recuperării integrale a rămînerii în urmă, trebuie să fie, în continuare, organizarea minuțioasă a șantierelor, accentul punîndu-se pe studierea și aplicarea riguroasă a proiectelor de organizare, pe executarea lucrărilor conform unor tehnologii moderne. Introducerea pe șantiere a stațiilor de betoane tip și dotarea lor cu instalații de manipulare a cimentului în vrac, extinderea micii mecanizări, raționala folosire a forței de muncă sunt doar o parte din măsurile care înlesnesc realizarea antei productivități sporite a muncii. Fiecare din aceste probleme este urmărită prin planurile de măsuri, analizate periodic, în ce privește eficiența lor. De altfel, în cadrul D.G.C.M. s-a născut inițiativa organizării periodice „Miercurea productivității muncii“. In cadrul acestei acțiuni, la toate nivelele — șantier, întreprindere, trust, direcție generală — se dezbat problemele referitoare la creșterea productivității muncii, sarcină de mare răspundere trasată de Congresul al III-lea al P.M.R. S-a luat, de asemenea, hotărîrea ca la jumătatea anului, în cadrul unei consfătuiri cu conducerile unităților și ale principalelor șantiere, să se analizeze rezultatele obținute în organizarea șantierelor, conform principiilor stabilite. Problema realizării ritmice planului trebuie privită numai prin a prisma creșterii necontenite a productivității muncii. Folosirea acestei căi poate da șantierelor siguranța îndeplinirii sarcinilor la timp și, mai cu seamă, în bune condiții tehnico-economice. Contribuția fabricii Colectivul de muncă de la I.P.E.C.Brașov manifestă o preocupare sporită față de calitatea panourilor, pe care le livrează șantierului Steagul Roșu. Pentru a veni în sprijinul constructorilor, care luptă pentru reducerea consumului de manoperă pe apartament, s-au preconizat o seamă de măsuri speciale. Aportul colectivului întreprinderii de prefabricate la reducerea consumului de manoperă pe apartament se va traduce în viață pe trei căi : creșterea productivității muncii în fabrică, îmbunătățirea calității elementelor prefabricate (înscrierea în toleranțele admise, prelucrarea mai bună a suprafețelor), mărirea gradului de finisare a panourilor. In privința creșterii productivității muncii in fabrică, s-au stabilit măsuri pentru a mecaniza strîngerea casetelor, curățirea și transportul tiparelor. Punerea in funcțiune a unei mașini de sudat plaselate, construită în fabrică, va permite extinderea sudării carcaselor, Ee va urmări, de asemenea, înlăturarea strangulărilor la evacuarea panourilor, prin mărirea capacității de manipulare în depozitul de produse finite. Folosirea unor noi utilaje de vibrat betonul, de uns și de curățat ,tiparele, ca și atenția sporită a muncitorilor vor permite eliminarea rugozității fețelor ; panourile vor avea suprafețe perfect netede. Prin adaptarea unor dispozitive-anexă de rigidizare, se vor reduce toleranțele de dimensiuni la panourile turnate in casete (încă de pe acum, la panourile exterioare, abaterile nu depășesc $ mm). Progresele înregistrate în fabrică se datorase, în mare parte, strînsei colaborări cu executantul și proiectantul. In elaborarea noului proiect tip nr. 1013, de pildă, I.S.C.A.S. a păstrat cu colectivul fabricii o strînsă legătură, ceea ce a ușurat rezolvarea a numeroase probleme dificile. Pe măsură ce și însușește noua tehnologie, colectivul I.P.E.C. se străduie să îmbunătățească necontenit calitatea panourilor și ritmicitatea livrării lor, astfel nncit să contribuie la o mai judicioasă folosire a forțelor de muncă pe șantier, la reducerea consumului de ore pe apartament. A. Z. 1 IUNIE, Ziua internațională a copilului PE SCENA FESTIVALULUI Zilele trecute, pe scena Teatrului C.C.S. din Capitală s-a desfășurat „Festivalul copilului". Printre formațiile prezente la festival a fost și cercul de balet de pe lângă clubul „Constructorul" din București, format din copii ai muncitorilor constructori. Ei au prezentat dansuri cu teme, sub îndrumarea prof. Gioconda Ionescu. PENTRU CEI MICI D. VASILE corespondent Prin grija comitetului sindicatului Întreprinderii de instalații București a pentru copiii salariaților a fost organizat un interesant spectacol cultural-artistic. In sala de cultură, frumos împodobită, a fost prezentat un program interpretat de soliști vocali și instrumentiști, recitatori și dansatori. — Rîzi, sătuci, dragă, răzi in fața vieții noi, luminoase, care te așteaptă, pe tine și pe toți de seama, ta, să devii ostaș viteaz pe frontul muncii socialiste. Copilăria-ți fericită e ocrotită, păștii sunt, de pe acum, îndrumați cu grijă de părinte de partid, de noi toți... In privirea ta, ațintită sus, pe culmi, se oglindește parcă înălțarea patriei către mai bine, către fericire și pace. Zimbetul tău e atestatul copilăriei adevăratei neumbrită de nimic, a noii generații de copii din țara noastră. Să ne trăiți, copii, spre fața țării noastre ! CONTROLORII DE CALITATE AU CUVÎNT Cum sprijină controlorii activitatea brigăzilor finisajul mai lasă de dorit Controlul curent pe laze Există rezerve ce trebuie valorificate uneori Controlorii de calitate de la întreprinderea de confecții metalice și aparataje (I.C.M.A.) din capitală, desfășoară o rodnică activitate pentru îmbunătățirea calitativă a produselor. Ei contribuie cu competență la elaborarea unor soluții sau procedee tehnice avantajoase în execuția confecțiilor metalice și aparatajelor. Totodată, ei manifestă exigență in control, combătînd deficiențele care apar uneori în activitatea brigăzilor. Redăm mai jos constatările și propunerile citorva controlori. ANASTASE PLUTTI confecții metalice „E o satisfacție deosebită pentru fiecare dintre noi cînd, la recepție, beneficiarul este mulțumit de produsul realizat. Aceasta înseamnă că fiecare și-a îndeplinit conștiincios saracinile încredințate. O bună apreciere fost făcută recent de către I.A.U.P.S. la cele 42 separatoare de apă și ulei, executate de brigada lui Gheorghe Mihail. In această brigadă există muncitori capabili, care contribuie la îmbunătățirea procesului de producție, la obținerea unor produse de calitate. O filetăre de o calitate superioară s-a putut realiza la un mare număr de flanșe cu ajutorul dispozitivului conceput și confecționat de muncitorul Tudor Alexandru. La propunerea brigăzii s-a mai realizat o cochilă metalică pentru turnarea dopurilor de plumb (ceea ce nu se putea prelucra la strung) necesare pentru fasciculele de antrenare a aerului comprimat. Dacă la aceste produse, ca și la altele, brigăzile obțin o calitate corespunzătoare, nu putem afirma același lucru și cu privire la confecțiile metalice. Uneori ușile și ferestrele prezintă denivelări la rame și baghete din cauză că profilarea nu poate fi executată la 90 °. In întreprinderea noastră există o singură mașină alocant, care este și veche și, în plus, foarte solicitată. Aceste deficiențe vor fi curînd înlăturate, deoarece vom executa operația la o mașină alocant nouă, la o întreprindere din capitală, cu care colaborăm. Problema însă va fi rezolvată definitiv, cînd întreprinderea noastră va fi dotată cu un astfel de utilaj“. CONSTANTIN SURDEANU sectorul aeroterme „Prin pregătirea sa profesională, controlorul de calitate este dator să dea, cînd e cazul, asistența tehnică necesară. Din practica acumulată pînă acum, mi-am dat seama că acest ajutor acordat, brigăzilor înainte de începerea execuției lucrărilor este foarte important. Brigada condusă de Radu Mindică avea de executat ventilatoare de mare presiune (tipuri speciale) unde se punea problema realizării unor parametri noi, ceea ce cerea o construcție specială, împreună cu maistrul secției și șeful de brigadă am discutat amănunțit planul de execuție. Pentru a putea respecta cotele rotorului și ale statorului, ne-am gîndit la următoarea soluție: stutul de aspirație să fie executat în două trepte, în loc de una. In urma aplicării acestei soluții s-au putut realiza parametrii preconizați in proiect. In ceea ce privește controlul pe faze și la produsul finit, voi scoate în evidență citeva cazuri semnificative. Sunt brigăzi, ca de pildă, cele conduse de Radu Mindică și Ion Sandu cărora, de la începutul anului, nu le-a fost respinsă nici una din lucrările executate. In cadrul acestor brigăzi se exercită un sever autocontrol. Altele, insă, punind accentul pe cantitate, neglijează uneori procedeele tehnice indicate. De pildă, brigada condusă de Bela Andraș a făcut tăieturi în tablă cu aparatul de sudură autogenă, in loc să folosească ștanța de tăiat și n-a efectuat polizarea, ceea ce a influențat calitatea finisajului. Datorită grabei in execuție, brigada condusă de David Ene nu centrează cîteodată bine rotorul. Acestor brigăzi li se potrivește proverbul : „Graba strică treaba !“ și vor trebui să remedieze deficiențele constatate“. CONSTANTIN SAVESCU cazangerie „Două brigăzi din acest sector se află mereu în fruntea întrecerii socialiste. Unul dintre criteriile pentru care sunt apreciate este obținerea unor produse de bună calitate. Intr-adevăr, lucrările executate de brigăzile conduse de Teodor Totolici și Teodor Hacman sunt ireproșabile din punct de vedere tehnic și deseori și al finisajului. Comenzile 853 și 993 (rezervoare de aer comprimat), realizate de brigada lui Totolici, au avut un finisaj îngrijit. De asemenea, la comanda 1516 (cazan de încălzire centrală), executată de brigada lui Hacman, finisajul a fost de o calitate superioară. Am afirmat mai sus că finisajul este deseori de bună calitate. Se intîmplă totuși uneori ca și la aceste brigăzi finisajul să lase de dorit. După vopsire, la unii recipienți se observă stropi mărunți de metal, care provin de la sudură. Aspectul nu este de loc plăcut. In unele cazuri se execută sudurile de colț subdimensionate. Firește că aceste deficiențe sunt remediate în urma controlului pe faze, dar de la aceste brigăzi pretindem o mai mare exigență : nici un produs prost finisat !" Schimb de experiență Miercuri a avut loc, la șantierul de locuințe de pe str. Chiristigiu- Obor al I.C.M. nr. 1, un schimb de experiență organizat de Direcția generală de construcții-montaj a Sfatului popular al capitalei și Consiliul sindicatelor din întreprinderile de construcții ale D.G.C.M.R. Numeroșii participanți — conducători de întreprinderi și șantiere și alte cadre tehnice, activiști sindicali — au aflat, din referatul șefului de lot ing. Al. Bugeanu și din vizitarea șantierului, îmbunătățirile aduse prin proiectare și execuție sistemului de lucru cu cofraj glisant în comparație cu cel folosit în 1962 la ansamblul Floreăsca-parc, unele rezultate obținute la primul bloc și cele scontate pentru următoarele clădiri. Prin confecționarea cofrajului din placaj bachelitizat, prin folosirea ramelor metalice pentru golurile de uși și ferestre, a grinzilor de susținere din oțel-beton, ca și prin prefabricarea planșeelor în proporție de cca. 60%, consumul de cherestea de rășinoase s-a redus de la 32 la 18 mc, 1000 mp suprafață locuibilă. Prin organizarea execuției în lanț, și datorită îmbunătățirilor aduse, consumul de manoperă se va reduce cu 150 ore/apartament față de cel înregistrat la Floreasca-parc. Observațiile și propunerile făcute de participanții la schimbul de experiență vor contribui la îmbunătățirea pe mai departe a sistemului, care anul acesta va fi aplicat în capitală la construcția a peste 3000 de apartamente. T! Cum rezolvăm izolația foartâ? Potrivit planului de măsuri Pe anul 1963, documentațiile tehnice privind construcțiile de locuințe pe care le execută trustul nostru au fost analizate in ședințe comune cu proiectanții lucrătorilor (D.S.A.P.C.-Bacău pentru locuințele de la Comănești, D.S.A P.C.-Brașov pentru locuințele din Brașov), stabilindu-se soluții care să asigure realizarea unor apartamente mai confortabile și mai frumos finisate. Nu s-a ajuns insă, in toate cazurile, la rezultate satisfăcătoare în ce privește soluția tehnică a izolării fonice sub pardoseli. Astfel, la locuințele din Comănești s-a prevăzut un material de izolare fonică rumbetomul, dar uscarea deosebit de lentă a acestuia necesită un timp îndelungat până să se asigure limita de umiditate admisă la aplicarea parchetului lamelor. Mai mult, la bucătării, băi, culoare nu s-a prevăzut sub pardoseala de mozaic decit un strat de beton de zgură de 2 cm, ca egalizare și presupusă izolare fonică. La blocul de pe bd. Lenin nr. 70, din Brașov, s-a prevăzut în camere, sub pardoseala din covor PVC, o izolare cu PPL poros de 10 mm Și 2 mm PFL dur, pe un strat de nisip de 20 mm — soluție care încă nu este omologată de ÎNCERC. Sub pardoseala de mozaic din băi, bucătării, culoare nu s-a mai prevăzut nimic, datorită înălțimii mici a stratului suport din camere. Suntem astfel puși în situația de a realiza parțial apartamente cu o izolare fonică defectuoasă. Pentru ca cel puțin in viitor problema barierei împotriva zgomotului să primească o rezolvare corespunzătoare, este cazul ca C.S.C.A.S să stabilească izolațiile fonice minime admise la clădirile de locuit, cu precizările necesare pentru anumite categorii de încăperi. ing. MATEI POPESCU din Trustul de construcție nr. 5- Brașov i S _yr Din poșta săptăminii . Pe șantierul str. Avrig-Obor al I.C.M. nr. 2—București s-a terminat recent, cu o lună înaintea datei din grafic, turnarea planșeului etajului 10 la blocul U2. La nivelele inferioare se execută zidării, tencuieli, montarea tîmplăriei și a instalațiilor. Pînă acum, colectivul șantierului — din rindurile căruia se evidențiază echipele dulgherului Nicolae Ursu, betonistului Marin Băjenaru, instalatorilor Gheorghe Teodorescu și Gheorghe Palaci — a economisit 25.000 cărămizi și alte materiale. (VASILE DUMITRU, muncitor) . Constructorii de la T.R.C.L. Dobrogea au dat recent in folosință, în orașul Medgidia, 2 blocuri însumînd 28 apartamente, care la recepție au primit calificativul „bine". (ION ILIE, cocător) • Șeful de echipă Ion Fiilop, de la atelierul de tîmplărie al întreprinderii orășenești de gospodărie și construcții Cluj, a avut inițiativa unei noi amplasări a motoarelor electrice care acționează mașinile de prelucrare a lemnului ; totodată, au fost introduse curele de transmisie trapezoidale, din cauciuc. Rezultatele : mai buna folosire a suprafeței de producție, economii. (ALBERT ISZLAI, tîmplar) • întreprinderea nr. 4 a T.R.C.L.Banat a predat recent Uzinelor textile din Arad două noi hale, in care vor fi instalate atelierele mecanice. Clădirile au fost recepționate fără nici o obiecție. La execuția lor s-au evidențiat zidarii P. Knill, Gr. Ardelean și A. Wirth, instalatorii Al. Varga, Fl. Stanca ș.a. (G ARADANU-BERA, fierar-betonist). O lucrare puțin obișnuita La Fabrica de geamuri Tirnăveni trebuia izolat termic fundul bazinului de la cuptorul de geam tras. Această reparație nu era ușor de efectuat, deoarece trebuia să se lucreze la o temperatură ridicată. Echipa de ziduri. In frunte cu Florian Albu, Alexandru Osvat și Emeric Meteffi, nu s-a speriat de greutăți, a intrat in cuptor, cu toată temperatura ridicată, bineînțeles luind măsurile cuvenite de protecție, și lucrrea a fost terminată intr-un timp record — in numai 4 zile. In acest fel, destoinicii ziduri au contribuit la buna funcționare a cuptorului, topirea materiei prime se face acum mai ușor, iar calitatea geamului tras s-a îmbunătățit. GHEORGHE MARCOVICI funcționar Ținînd seama de faptul că anul acesta, T.R.C.L. — Crișana * are de executat cca. 80.000 mp de izolații termice la acoperișuri—terasă și suporturi de pardoseli, la propunerea ing. Traian Bonta și a responsabilului cu aprovizionarea Bela Nagy, s-a hotărît amenajarea unui atelier propriu pentru confecționarea plăcilor de fibrobeton. Pentru o mare completă asupra intercaracteristicilor materialului, a procesului tehnologic și a organizării producției, trustul a trimis delegați SR.I.L. — Luduș — furnizatorul de pină acum al fibrobetonului. Amenajarea atelierului se va realiza din organizare (de ce fonduri de nu din fonduri de mică mecanizare ?) , producția pentru acest an va prevăzută aduce trustului o economie de peste 500.000 lei. ION ISAIU ste va echipe de la intreprinderea de instalații-montaj-izolații a D.G.C.M.București, care cu uui an mai înainte au participat la construcțiile din cartierul Giulești, s-au reîntilnit acum la șantierul bd. Mărășești-străpungere, ca să clădească un nou ansamblu de blocuri. Instalatorii au primit cu mare interes vestea schimbării metodei de lucru, prin introducerea prefabricatelor. Șefii celor două loturi, Vasile Ciontea și Șerban Căpitănescu, împreună cu maiștrii de specialitate Zile Dale și Ion Leonache, au depus în această privință tot efortul, lămurindu-i pe instalatori că nodurile sanitare înseamnă instalația brută (scurgere și apă rece-caldă), fixată într-un cadru metalic, ce urmează doar să fie legată pe șantier, între etaje. Grigore Huțu, Matei Druță, Mihai Manale, Ion C. Ion și ceilalți șefi de brigadă nu mai conteneau cu întrebările : pentru a-i lămuri pe deplin, conducerea șantierului, a inițiat o vizită la atelierul central „7 Noiembrie“ al II M . Ideea a fost bună. Văzind concret ce posibilități oferă prefabricarea, instalatorii au căpătat încredere în metodă, iar frămîntarea lor nu s-a mai datorat îndoielilor, ci dorinței de a li se trimite cît mai repede panourile sanitare, în vederea montării cărora au și început să execute o serie de lucrări preliminare. Primul nod trimis de atelier a fost montat de comunistul Grigore Buțu, asistat „de ceilalți șefi de brigadă Nu după mult timp, toate brigăzile au început să lucreze în acest fel. Rezultatele de la sfârșitul lunii au arătat că prin introducerea prefabricatelor, productivitatea muncii pe șantier a crescut cu 100%, iar ciștigul muncitorilor cu 15%, asigurîndu-se o execuție uniformă și conformă cu normativele tehnice. AL. CALAFETEANU instalator, șef de brigadă A ll-a inovație a comunistului Ion Ciobotaru, maistru principal la întreprinderea de drumuri și poduri București, sita mecanică pentru cernerea agregatelor necesare la probele de laborator, în vederea elaborării rețetelor de mixturi asfaltice. Acest dispozitiv economisește muncă manuală și scurtează considerabil durata operației. ȘTEFAN BENȚE președintele comitetului Ssindicatului I.D.P.B. n acest an secțiile de producție ale întreprinderii de producție industrială a T.R.C.L.-Maramureș au fost dotate cu utilaje noi. La secția prefabricate de beton — care are ponderea cea mai mare a producției in întreprindere — s-a introdus un nou procedeu de îndreptare și debitare a sîrmei de oțel, de 6—12 mm diametru, cu ajutorul unei mașini noi de îndreptat și tăiat sârma de oțel necesară la confecționarea armăturii elementelor de beton armat. Tot în această secție, în urma unui schimb de experiență la Turda, s-au înlocuit tiparele d lemn utilizate la confecționarea elementelor de împrejmuire, cu tipare speciale, dotate cu : masă vibratoare, basculantă. Aceasta a dus la eliminarea deficiențelor, la creșterea productivității muncii și la îmbunătățirea calității acestor elemente. Operația de legare cu sîrmă moale a carcaselor metalice pentru fîșiile cu goluri a fost înlocuită prin procedeul sudurii electrice, care asigură o rezistență și o productivitate sporită- Atelierul de lăcătușerie a fost dotat cu un polizor cu tub flexibil, necesar efectuării operației de șlefuire a confecțiilor metalice. In scopul creșterii productivității muncii, în acest atelier, pe lingă o serie de utilaje noi introduse, s-a confecționat un dispozitiv de tăiat tablă, adaptat la o presă excentrică de 75 t. Introducerea tehnicii noi în procesul de producție a l Atelier pentru plăci de fibrobeton • Nodurile sanitare • Aparat de laborator • Tehnică nouă—productivitate mărită • Machetele viitoarelor construcții a dus, în primul trimestru 7,2% față de aceeași pedin acest an, la creșterea noadă a anului trecut, productivității muncii pe AL. BALAN întreaga întreprindere cu inginer Üiff . Din ipsos, carton, lemn, din mase plastice, colectivul atelierului de machete de la D.S.A.P.C.Ploiești — arh. Tiberiu Popescu, tehnicienii Ștefan Luția și Nicolae Bărbulescu — realizează prima imagine în trei dimensiuni a viitoarelor construcții. Folosirea machetelor înlesnește proiectarea și avizarea sub aspectul sistematizării, al echilibrului volumelor etc. MIHAIL CEBOTARENCU tehnician Foto : GH. PARASCHIVESCU desenator