Constructorul, august 1963 (Anul 15, nr. 708-712)

1963-08-03 / nr. 708

PROLETARI DI\7 TOATE TARILE. PNJTJ-VAl Gazetă editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, C.S.C.A.S. ; Comitetul Uniunii Sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții și din întreprinderile de construcții Andl XV — nr. 7084 pagini 25 bani Sîmbata 3 august Cu fiecare an, ca și celorlate ramuri ale economiei noastre naționale, sectorului de construcții îi revin sarcini tot mai importante in procesul de construcție socialistă, de transpunere în viață a Directivelor Congresului al IlI-lea al partidului cu privire la obiectivele planului desenal. Avîntul necontenit al dezvoltării sectorului concretizat în noile orașe, cvartalele de locuințe, lăcașurile de cultură, așezămintele spitalicești, sutele de uzine, fabrici și combinate, care au schimbat geografia economică a patriei , industrializarea construcțiilor, cu rezultatul firesc ca șantierul să devină punct de montaj, introducerea procedeelor tehnologice avansate la nivelul tehnicii moderne etc. subliniază, mai mult ca oricînd, necesitatea pregătirii de cadre calificate in stare să facă față sarcinilor trasate de partid și guvern. Obiectivele imediate și cele de perspectivă ridică în mod deosebit problema pregătirii de noi maiștri cu cunoștințe multilaterale, care să organizeze și să conducă nemijlocit producția pe șantiere. Precizarea rolului maiștrilor în producție — conducători unici ai sectoarelor de lucru ce le sunt încredințate — a contribuit, în bună măsură, la întărirea răspunderii personale pentru îndeplinirea tuturor indicatorilor de plan. Numeroși muncitori, stăpini pe meserie, dornici să promoveze și să ajute efectiv la realizarea programului de construcții, au urmat școlile tehnice de maiștri devenind, ca urmare și a jostei lor folosiri, adevărați conducători și organizatori pe șantierele unde au fost repartizați, bucurindu-se de aprecieri unanime. Multe organizații de construcții-montaj au privit cu seriozitate problema asigurării șantierelor și loturilor cu maiștri, în strînsă concordanță cu planul de stat de construcție și de dare în exploatare a obiectivelor industriale și social-culturale ; în acest sens, s-au luat măsuri de școlarizare — la cursuri de zi și serale — a viitorilor maiștri, îndrumîndu-i apoi către șantiere. Pe această linie se înscrie și preocuparea atentă a trusturilor de construcții nr. 1- București și nr. 5-Brașov. De asemenea, merită subliniată inițiativa conducerii I.P.E.C.-Brașov, care —pe lingă că a recrutat un număr de elevi peste prevederile planului de școlarizare — a organizat cursuri de pregătire pentru candidați. Pe lângă trusturile și întreprinderile de construcții aparținînd Ministerului Industriei Construcțiilor și ale altor departamente constructoare ca M.I.P.C., M.T.Tc. sau cele ale sfaturilor populare regionale funcționează o vastă rețea de centre și grupuri școlare , dotate cu o largă bază materială și dispunînd de cadre didactice cu o înaltă calificare, recrutate din rîndul celor mai buni ingineri, acestea pregătesc, an de an, noi promoții de maiștri constructori, instalatori, electricieni ș.a., care folosind cunoștințele bogate acumulate in școli, aduc un aport însemnat la organizarea producției. Se poate spune că, nevoile producției nu pot fi acoperite, ele cerînd un număr de maiștri cu mult mai mare. Cu toate acestea, unele organizații de construcții-montaj deși, pe de o parte, nu izbutesc să acopere necesarul de cadre corespunzător volumului crescând de lucrări, să asigure prin urmare o conducere competentă, calificată a execuției, pe de altă parte nu se preocupă de recrutarea celor mai pricepuți și talentați muncitori pentru a-i trimite la școlile de maiștri existente. De aici decurg și unele deficiențe în desfășurarea procesului tehnologic : calitate necorespunzătoare la unele lucrări, organizare nejudicioasă a locurilor de muncă, ritm nesatisfăcător, rămînere în urmă în introducerea și extinderea metodelor înaintate ș.a.m.d. O serie de trusturi regionale de construcții locale ca Argeș, Bacău, Brașov, București, n-au luat măsuri pentru a organiza școli tehnice de maiștri, dovedind astfel o totală lipsă de răspundere față de pregătirea schimbului de miine. Această atitudine ilustrează de ce unele întreprinderi și șantiere întîmpină greutăți de încadrare a posturilor de maiștri cu personal calificat, capabil să cuprindă și să rezolve cu competență sarcinile pe care le pune producția. De altfel, încă există în acest domeniu lipsuri serioase; pentru anul de învățământ 1963—1964, de exemplu, T.R.C.L.Maramureș n-a stabilit nici un necesar de cadre de maiștri; alte T.R.C.L.-uri, printre care Mureș-Autonomă Maghiară (unde se constată o nevoie acută de personal tehnic de îndrumare și control), Ploiești, Galați, Dobrogea, Crișana, Cluj, etc., precum și organizațiile de construcții-montaj ale M.I.C., M.I.P.C. și M.T.Tc. au cuprins în planurile de școlarizarea un număr de maiștri cu mult sub necesități. Un element esențial care atrage atenția este tocmai faptul că, în special, conducerile unor trusturi, întreprinderi, foruri de resort din ministerele respective, comitetele executive ale sfaturilor populare regionale țin cont în prea mică măsură de nevoile șantierelor ca și, îndeosebi, de creșterea, în următorii ani, a volumului de lucrări. Sporirea numărului de maiștri, asigurarea fiecărui șantier cu conducători ai producției bine pregătiți este o sarcină de mare răspundere la rezolvarea căreia sunt datoare să-și dea contribuția din plin toate organizațiile de construcții-montaj. Introducerea tehnicii moderne pe șantiere, industrializarea necontenită a construcțiilor, necesitățile prezente și perspectivele create prin planurile inițiate de partidul nostru impun cu precădere obligația de formare de noi maiștri. Pentru soluționarea acestei probleme deosebit de importantă pentru sectorul de construcții nici un efort nu este de prisos. Așa stînd lucrurile, crearea de noi baze tehnice pentru pregătirea de cadre de conducere a producției, precum și folosirea intensivă a celor existente sînt imperios necesare în etapa actuală. Organizațiile de construcțiimontaj, care au centre de învățămînt profesional sau școli tehnice, trebuie să majoreze numărul claselor de maiștri, iar acolo unde acestea nu există să se facă tot posibilul pentru înființarea lor cit mai neîntîrziată. Deși a mai rămas puțin timp pînă la începerea noului an școlar, forurile tutelare ale centrelor care pregătesc cadre calificate, în colaborare cu Direcția învățămintului profesional și tehnic din Ministerul învățămintului, trebuie să revadă planurile de școlarizare, fixînd un procent de elevimaiștri apropiat de realitate, de necesitățile curente și de perspectivă ale șantierelor. .Acordind întreaga atenție pregătirii de noi cadre tehnice, capabile să îndrumeze și să impărtășească experiența lor muncitorilor calificați, vom respecta indicațiile conducerii de partid și de stat privind asigurarea fiecărui loc de muncă cu maiștri și întărirea rolului acestora în conducerea și organizarea nemijlocită a producției. O sarcină de mare răspundere Pregătirea de pentru ș Gală de filme documentare Pentru ridicarea nivelului profesional al cadrelor tehnice superioare și medii, comisia inginerilor și tehnicienilor a comitetului sindicatului de la întreprinderea de construcții de locuințe București a organizat, la șantierul Drumul Taberei, o gală de filme documentare. Proiecția s-a făcut în aer liber ; au participat și numeroși muncitori de pe șantier, în special betoniști. Ing. Vasile Tancu, responsabilul C.T.C., a prezentat filmele „Beton executat monolit“, „Prepararea betonului“, „Transportul betonului", „Construcții de locuințe din elemente prefabricate“ și „Materiale de construcție de viitor" (materiale pe bază de mase plastice), puse la dispoziție de C.D.C.A.S. Ing. NICOLAE FRANGOPOL din I.C.L.B. Lucrări de bună calitate Constructorii de locuințe din cadrul T.R.C.L. — au predat in semestrul 1, in cvartalul Ana Ipătescuprelungire, din orașul Suceava, 201 apartamente. Luna trecută au mai fost terminate alte 4 blocuri cu 123 apartamente, urmind ca in luna august numărul lor să sporească la peste 400. Datorită preocupării pentru îmbunătățirea calității, majoritatea apartamentelor predate au fost recepționate cu calificativele „bine” și „foarte bine". Pentru bunele lucrări executate, numeroși muncitori au fost premiați. Printre aceștia se numără membrii echipelor conduse de zugrav-vopsitorii D. Brohan, E. Topilat, parchetarul Gh. Hadeș, timplarul I. Butnaru, tencuitorii N. Stancu și N. Iancu ș.a. Din păcate, mai sunt încă maiștri, ca I. Puțan și I. Loghin de la blocurile J și respectiv El, care nu acordă suficientă atenție calității lucrărilor. S. SONNTAG funcționar O interesantă analiză a problemelor de organizare a șantierelor La Ministerul Industriei Construcțiilor a avut loc, la sfîrșitul săptămînii trecute, o ședință de lucru cu delegați ai organizațiilor de construciimontaj ale M.I.C. Au participat conducătorii trusturilor și întreprinderilor, șefi ai serviciilor de concepție, șefi de șantiere, președinți ai comitetelor sindicatelor. Ședința a fost condusă de tov. ing. A. Chiriță, adjunct al ministrului Industriei Construcțiilor. Pe baza referatelor prezentate de D.G.C.M., au fost analizate probleme în legătură cu organizarea șantierelor la nivelul metodelor de tehnică nouă aplicate, reliefîndu-se unele realizări meritorii, ca și unele rămîneri în urmă, pentru lichidarea cărora s-au ridicat măsuri concrete. Particpanții la ședință au vizionat un film cu aspecte pozitive și negative de pe o serie de șantiere ale M.I.C. iii îimUii iii Mitt si itisii! Orice posibilitate trebuie folosită Ing. OPREA SEGARCEANU, responsabilul postului nostru de corespondenți voluntari de la Trustul nr. 5-Brașov, ne scrie: „Față de realizările din anul precedent, sarcinile pe 1963 în ce privește volumul producției sunt, la Trustul de construcții-montaj nr. 5, cu 36,98% mai mari și vor crește încă prin introducerea în plan a unor lucrări noi (extinderea hotelului „Carpați“ din Brașov, alimentarea cu apă de la Tîrlungeni, diverse investiții în industria alimentară etc). Dezvoltînd întrecerea socialistă, colectivul trustului, in frunte cu comuniștii, și-a îndeplinit planul la producția finită pe trimestrul II în proporție de 111,4%, iar pe semestru — 100,4% (43% din planul anual). Au fost puse în funcțiune o serie de importante obiective industriale, reprezentînd capacități de producție anuală pentru 320.000 tone ciment, 300.000 scaune, 18.000 mc placaje, 35.000 tone PFL etc.; de asemenea, au fost date în folosință apartamente cu o suprafață locuibilă totală de 9847 mp, în regiunile Brașov și Bacău, la care se adaugă 1500 mp suprafață locuibilă semifinisată. Cele mai bune rezultate la diferiții indicatori de plan le-au obținut șantierele nr. 501 (locuințe)-Brașov, nr. 504-Turda și nr. 505-Sibiu. După cum a rezultat dintr-o analiză făcută recent la D.G.C.M. din Ministerul Industriei Construcțiilor, Trustul nr. 5 avea posibilități pentru a mări și mai mult volumul producției în primul semestru, ceea ce i-ar fi ușurat îndeplinirea sarcinilor sporite din a doua jumătate a anului. De pildă, o serie de șantiere nu și-au realizat planul operativ pe trimestrul II. La investițiile M.I.C., realizările trimestriale au reprezentat doar 60% față de planul operativ, ceea ce explică de ce pentru acest beneficiar s-au executat, în 6 luni, doar 30,77 procente din volumul anual de lucrări. De asemenea, pe unele șantiere a fost menținut în cursul semestrului un număr suplimentar de muncitori, fără a se asigura condiții de lucru la nivelul productivității planificate; folosirea corespunzătoare a acestor efective ar fi mărit cu 8% volumul producției din semestrul 1. Rezultă, de aici, că principalele eforturi trebuie îndreptate spre mobilizarea tuturor rezervelor de creștere a producției și productivității muncii, ceea ce va garanta ndeplinirea și depășirea sarcinilor anuale. Sarcinile au fost depășite în recenta consfătuire de producție care a avut loc la șantierul de locuințe de pe Calea București din Craiova, al T.R.C.L.Oltenia, au fost analizate rezultatele obținute în întrecerea socialistă. Din referatul prezentat a reieșit că, în primul semestru, șantierul și-a depășit sarcinile de plan cu 36,8%. însemnate depășiri ale angajamentelor luate au înregistrat echipele conduse de zidarul Petre Nardin, mozaicarul Mircea Zamfira ș.a. GHEORGHE FANU corespondent Șoseaua Giurgiului — una din arterele odinioară „de periferie" ale capitalei — devine o frumoasă magistrală, încadrată de blocuri moderne cu multe etaje. Prin colaborarea proiectanților de la I.P.B. și I.P.C.M.C. cu constructorii de la D.G.C.M.B. și I.C.L.B., la execuția clădirilor de aici s-au aplicat sau se aplică sisteme constructive moderne : panouri mari, fagure cu cofraje de inventar sau cu cofraje glisante. Foto : V. AGEMIAN Planul lunar indeplinit mai devreme La 25 iulie 1963, colectivul secției marnă a fabricii de ciment „Ilie Pintilie“-Fieni a îndeplinit planul de producție pe întreaga lună. Buna organizare a locului de muncă, folosirea judicioasă a timpului de lucru, întărirea simțului de răspundere, întreținerea și exploatarea în bune condiții a excavatoarelor și pregătirea din abundență a materialului la baza carierei, gata pentru încărcat în vagoane c.î.i., sunt doar o parte din măsurile care au contribuit la acest succes. Cele mai frumoase rezultate le-au obținut tura excavatoriștilor Victor Răduță, Petre Brașov și Victor St. Popescu, care a realizat 11 400 t, depășindu-și angajamentul cu 200 t, și cea a excavatoriștilor Soare F. Andrei, Ion Opincă și Constantin Stoica. GH. RADUTA corespondent Construcții Constructorii din cadrul Întreprinderii nr. 2-Bârlad a T.R.C.L.-Iași au dat recent in folosință, in cartierul Fabricii de rulmenți, 2 blocuri cu clte 36 de apartamente. In stadiu avansat au ajuns blocul C2, de pe bd. K. Marx, și cantina de la G.A.S.-Birlad, care va fi dată peste citeva zile in folosință. In cvartalul F.R.B. a fost atacat un complex alimentar, iar peste putină vreme pe str. Dimitrov vor începe lucrările la un nou bloc cu 60 de apartamente. M. ZEGHERU parchetar noi Un nou acoperiș ridicat cu verine hidraulice Lucrările de suprainălțare a acoperișurilor cu ajutorul perinelor hidraulice, pe care le execută I.C.S.I.M. la uzinele „Grivița Roșie”, încă nu s-au terminat — și iată, ingenioasa metodă apare, din nou, pe un alt șantier bucureștean. La capătul liniei tramvaiului 15, constructorii din cadrul întreprinderii nr. 1, a D.G.C.M.-București, au de executat o hală de întreținere și spălare a tramvaielor. Construcția, cu o suprafață de 1008 mp, este prevăzută cu un acoperiș format din 8 arce de beton armat și chesoane. Executarea acoperișului după soluția indicată de „Proiect-București” reclama utilaje de ridicat de mare capacitate, greu de procurat și manevrat, o durată mare de montaj, costuri mari. Un grup de ingineri din cadrul întreprinderii a propus ca acoperișul, inclusiv luminatorul, să fie montat la sol, iar ridicarea lui pe stâlpi — cota superioară fiind de 5,75 m — să se facă cu ajutorul perinelor hidraulice, de timpul celor utlizate la cofrajele glisante. Pentru ridicarea acoperișului, care cîntărește cca. 300 de tone, au fost folosite 128 de verine, grupate cite 8 la fiecare stîlp. Verinele au fost fixate cu capul in jos, verina fiind fixă, iar tija mobilă. Deasupra fiecărui stilp s-a așternut :n pat de ipsos și s-au montat doi pereți subțiri de beton armat, prevăzuți cu cadre pentru susținerea verinelor. Comenzile de ridicare au fost date centralizat, asigurindu-se o viteză de ridicare de cca. 60 cm/oră. Avantajele tehnico-economice ale acestei metode sunt multiple: utilajele grele de ridicat au fost eliminate (chiria perinelor fiind de cca. 800 lei), durata de execuție a fost redusă de la cca. 15 zile la 11 ore etc. La executarea acoperișului și pregătirea lui pentru montaj au lucrat cu harnice și pricepere formațiile conduse de fierar-betonistul Ion Niță, dulgherul Marin Neagu, betonistul Ilie Sandu, electricianul Voicu Stancu și sudorul Ovidiu Panaitescu. Cîțiva muncitori evidențiați în întrecerea socialistă care au contribuit la executarea acoperișului la pregătirea lui pentru montaj : electricianul Voicu Stancu, dulgherul Marin Neagu și și fierar-betonistul Ion Niță. De câteva ceasuri, cele 13 deverine hidraulice au început să ridice acoperișul halei către cota superioară a stupilor. După 10 ore, acoperișul a ajuns la numai ,ciiva centimetri 4« cota superioară. Planul tehnic capătă viată Preocuparea pentru o cea mai largă folosire a procedeelor tehnologice avansate, a materialelor și elementelor eficiente a făcut ca in primul semestru al acestui an, în sectorul de construcții-montaj al Ministerului Industriei Construcțiilor o serie de sarcini din planul tehnic să fie realizate în bune condiții. Astfel, de pe acum au fost depășite considerabil prevedere pe întregul an la executarea de învelitori din plăci ondulate de azbociment (realizat 12.110 mp), pardoseli din parchet lamelar (42 537 mp), zugrăveli cu vopsele pe bază de PVA (178 700 mp), la punerea în operă a agregatelor ușoare — granulit (3 398 mc). S-au realizat mai mult de jumătate din sarcinile anuale la executarea de conducte din tuburi de beton armat precomprimat (3.003 mc), zidărie eficientă din cărămizi cu peste 30% goluri (16.557 mc), instalații electrice cu tuburi PVC (141 km), piloți de pămint bătut (11.775 mc). In schimb, eforturile pentru introducerea cofrajelor eficiente nu s-au ridicat la nivelul prevederilor. Au fost îndepliniți indicii de plan tehnic la mecanizarea complexă a lucrărilor de pămint (55%) și la mecanizarea amestecării mortarelor (85%), iar la amestecarea betoanelor s-au realizat 98%, față de 95%, cit era prevăzut. în cursul semestrului, au fost procurate — pe baza planului de investiții și date in exploatare pe șantiere utilaje a căror valoare totală reprezintă 1817 lei pentru fiecare muncitor din unitățile D.G.C.M, Proiecte de bună calitate De la 26% nu mai, luna trecută proporția proiectelor elaborate de D.S.A.P.C.Crișana, care au obținut ,foarte bine“ la avizarea C.T.la crescut la 36%, ceea ce arată grija proiectanților pentru eficacitatea economică a investițiilor, pentru aplicarea unor soluții economice, de bună calitate. Astfel, s-au remarcat proiectele: ,,Detaliu de sistematizare a centrului civic la Sebiș“ (șef de proiect arh. Emilia Nuță), „Tablou general de distribuție la I.I.C.Salonta“ (ing. Nicolae Pătruc), „Utilități comune la băile Tinca“ (ing. Eugenia Bonta), „Termoficarea zonei centrale a orașului Oradea“ (ing. Lorand Szilcs ). In trimestrul III vor fi elaborate, în faza PA, câteva lucrări de mare importantă pentru regiunea Crișana: 2700 apartamente in zona de vest a orașului Oradea, 260 apartamente la Ineu, un spital de copii cu 400 paturi la Oradea etc. ing. FLORIAN MERCEA din D.S.A.P.C.-Crișana Pentru răspîndirea metodelor noi la I.S.C.M.Brazi a avut loc un schimb de experiență pentru documentare asupra metodelor noi de construcții-montaj. Au luat parte ingineri, tehnicieni și muncitori de la întreprinderea nr. 1- Ploiești a Trustului de construcții-montaj schele. Participanții la schimbul de experiență s-au interesat de organizarea șantierelor, loturilor și echipelor, de procedeele de sudură, de organizarea montajului greu. Apoi au vizitat stația de betoane, unde la prepararea uneia operații sunt automatizate. DAN COMANESCU președintele comitetului sindicatului I.S.C.M.Brazi La Bacău și Brașov Se glisează primele blocuri Constructorii din cadrul întreprinderii nr. 2 (T.R.C.L.)-Bacău, care execută un nou complex de locuințe în zona gării orașului, folosesc la H 3 blocuri P -1- 9, ate 69 apartamente — pentru prima oară în orașul lor — cofrajul glisant cu acționare hidraulică. Viteza de înaintare este de 2 un etaj în 24 de ore. 2 Cu toate că metoda este nouă la Bacău, constructorii care o folosesc , dovedesc că și-au însușit-o. Operațiile de turnare a structurii de rezistență, ca și cele auxiliare, au fost încredințate unui număr de 6 echipe, care toarnă betonul și montează plăcile izolante, fasonează și montează armătura, montează tîmplăria, execută zidăria de protecție exterioară la zidurile 22 frontale. Intr-un schimb lucrează 62 de oameni, inclusiv mecanicii ce de Bservesc macaraua-turn Z. B. Planșeele acestor blocuri, cu structura de rezistență tip celular, se vor realiza din beton armat. 2 ing. EUGENIA MIRZA | din postul nostru de corespondenți = voluntari de la Bacău 2 ★ = In cartierul „Tractorul“ din Brașov, constructorii din cadrul Intreprinderii nr. 3 a T.R.C.L. au început execuția unui bloc-turn P -1 11, cu 248 de apartamente, cu ajutorul cofrajului glisant, primul bloc din oraș , care se execută după această tehnologie. Odată cu turnarea pereților se execută tencuiala exterioară și montarea binalelor. La realizarea acestui bloc, care se execută sub conducerea ing. I. Boicu, și-au adus contribuția dulgherii conduși de W. Gusbeth, fierari betoniștii conduși de comunistul A. Prejmereanu ș. a. 2 Montarea cofrajelor s-a făcut cu sprijinul mecanicilor Z. Turcu și S. 2 Horeanu, de la I.S.C.M.Onești. IULIAN IONAȘCU .......... ... ............. economist ”