Constructorul, octombrie 1963 (Anul 15, nr. 717-720)

1963-10-05 / nr. 717

t/ PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITIVÁ! Gazeta editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură ți Sistematizare ți Comitetul Uniunii Sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții ți din întreprinderile de construcții Anul XVI nr. 717 4 pagini 25 bani Sîmbată 5 oct. 1963 Toată atenția pregătirii lucrului pe timpul iernii! Vine iarnă, ți ne punem întrebarea firească: cum ne-am pregătit s-o întîmpinăm ? Răspunsul la această întrebare trebuie să preocupe în cel mai înalt grad conducerile tehniceadministrative ale întreprinderilor de construcții și de materiale de construcție. Din proprie experiență știe fiecare că acest anotimp este cel mai greu — mai ales pentru constructorii care n-au luat măsuri temeinice din timp — și nu suportă pregătiri pe jumătate ori improvizații. Doi ani la rînd, în care am tras ponoasele unor ierni grele și ale unor pregătiri insuficiente, sunt o lecție ce nu trebuie să se mai repete. Și se pare intr-adevăr că cei ce răspund de bunul mers al producției, pe șantiere și în fabricile de materiale de construcție, au învățat pe de rost această lecție. Pregătirile au început mult mai devreme ca în anii trecuți, planurile de măsuri tehniceorganizatorice, întocmite în acest scop, sînt mai cuprinzătoare, la întocmirea lor depunîndu-se mai multă străduință. Beneficiarii și proiectanții au pornit din vreme la nominalizarea investițiilor, stabilirea amplasamentelor și elaborarea proiectelor, în așa fel încît organizațiile de construcții au primit încă în lunile august și septembrie o bună parte din proiectele lucrărilor înscrise in planul primului trimestru al anului 1964, atacînd la rîndul lor cu sîrguință obiectele ce trebuie să constituie front de lucru pentru iarnă. Pe această linie se remarcă mai ales beneficiarii: sfaturile populare ale regiunilor Banat, Oltenia, Maramureș. S'tul popular al capitalei și institutele de proiectare D.S.A P.C.-Oltenia, „Proiect- București“, D.S. A.P.C.-Maramureș, D.S.A. P.C.-Banat, care au predat constructorilor peste 50% din proiectele lucrărilor pentru crearea frontului de lucru pentru iarnă. Trusturile de construcții la rîndul lor, ajutate de organele sindicale, sub îndrumarea organizațiilor de partid, se pregătesc cu multă atenție pentru iarnă, luptînd în același timp cu toate forțele pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul în curs. Mult avansat pe linia pregătirilor pentru iarnă se află Trustul de construcții nr. 5— Brașov, șantierul nr. 106 al Trustului de construcții nr. 1 — București, care au și închis centrala de preparat betoane și mortare, șantierul din regiunea Mureș-Autonomă Maghiară, al T.C.M.B., a început să închidă spațiile de lucru pentru iarnă și să procure mijloacele de încălzire a spațiilor unde nu va exista încălzire centrală definitivă. Sigur că lista cu unitățile de construcții care privesc cu toată răspunderea pregătirile pentru iarnă ar putea fi continuată, fiindcă sunt destul de multe. Pe lângă cele multe mai sunt însă și unele unități de construcții care n-au tras încă destule învățăminte din gerurile aspre ale iernilor trecute — T.R.C.L.-urile din Oradea și R.M.A.M. tare acum, la începutul lunii octombrie, se mai găsesc încă în faza de întocmire a proiectelor de organizare a lucrului pe timp friguros, ori abia încep să se gîndească la ele. Se înțelege că această încetineală nu poate aduce lucruri bune, ea trebuie părăsită și intensificat ritmul pregătirilor. Treaba făcută din vreme, gospodărește, este mai sănătoasă. In fruntea fabricilor de ciment care au început din vreme pregătirle pentru iarnă se află fabricile de la Cernavoda, Comarnic și Brașov, ele au în prezent în depozite stocuri de calcar, marnă și gips mai mari decit cele preconizate. Mai slab se prezintă fabricile de la Fieni, Turda, Medgidia și Bicaz, rămase în urmă față de prevederi la capitolul stoc de calcar. Dar, cum la aceste fabrici sunt gospodari buni la conducere, există toate temeiurile ca rămînerile în urmă să fie recuperate și iarna să le găsească bine pregătite, cu toate cele de trebuință. Profitînd de timpul care mai este încă destul de prielnic, conducerile tehnico-administrative, sprijinite de organele sindicale, să ia toate măsurile pentru efectuarea din timp a pregătirilor. Beneficiarii de lucrări să-și intensifice eforturile pentru a întocmi și preda constructorilor toate teleobiectivelor ce constituie proiectroni de lucru pentru iarnă. Scoaterea din pămînt a obiectelor înainte de începerea ploilor înseamnă un mare câștig pentru constructori, care altfel vor fi nevoiți să execute săpături de fundații pe timp ploios, în condiții grele și cu productivitate mică, în mod deosebit trebuie să accelereze predarea proiectelor trusturile GOSTAT, care au un volum de investiții destul de mare și care se numără din nou printre beneficiarii rămași în urmă, în baza planurilor de măsuri tehnico-organizatorice întocmite, a proiectelor de organizare elaborate, conducerile tehnico-administrative ale organizațiilor de construcții să-și intensifice eforturile în direcția ridicării de roșu a obiectelor la care vor lucra în timpul iernii, a montării tîmplăriei pentru închiderea spațiilor, a executării izolațiilor la terase, care să ferească construcțiile de infiltrațiile apelor meteorice și a terminării instalațiilor definitive de încălzire centrală. Un capitol special, care cere o atenție deosebită, este aprovizionarea tehnico-materială și crearea de magazii corespunzătoare pentru păstrarea materialelor supuse alterării — ciment, ipsos și var, crearea unor stocuri suficiente de nisip, pietriș, piatră, și altele, scutind astfel transporturile în condiții grele de noroi, zăpadă, care sînt costisitoare și cu pierderi mari. în direcția aprovizionării cu agregate, T.R.C.L.M.A.M. trebuie să primească mai mult sprijin din partea Sfatului popular regional, deoarece și pentru lucrările curente duce o lipsă acută de materiale (oțel-beton de 8—12, ciment, nisip, pietriș și alte materiale). Desfășurarea în condiții normale a activității pe timp friguros, in fabricile de ciment și de cărămizi, impune asigurarea unor stocuri suficiente de calcar, marnă, zgură, piese de schimb pentru efectuarea reparațiilor curente și capitale, crearea unor stocuri corespunzătoare de cărămizi uscate — care să fie arse în timpul iernii — și de argilă macerată pentru fabricile cu activitate continuă. Atenția conducerilor tehnico-administrative ale întreprinderilor de construcții și fabricilor de materiale de construcție trebuie să se îndrepte, în aceeași măsură, și spre crearea unor condiții cât mai bune de muncă și de trai pentru lucrători, închiderea și încălzirea spațiilor de lucru, luarea măsurlor de tehnica securității și protecția muncii, speciale pe timp de iarnă, vor duce la obținerea unui randament sporit în producție, la obținerea unor rezultate corespunzătoare încă din primul trimestru al anului. O masă consistentă și variată la cantine, servită în săli de mese încălzite, curate, o odihnă corespunzătoare în dormitoare curate, bine încălzite, fac parte integrantă din condițiile necesare obținerii unei productivități ridicate, și acest lucru trebuie să-i aibă în vedere conducerile unităților în ansamblul pregătirilor pentru iarnă. Experiența de pînă acum ne învață că obținerea unor rezultate bune, la toți indicatorii, în timpul iernii creează condiții prielnice pentru desfășurarea normală a lucrului în tot timpul anului, pentru realizarea planului la toți indicatorii. De aceea, să ne îndreptăm toată atenția spre asigurarea tuturor condițiilor pentru o activitate cit mai bună in timpul iernii. Intensificăm întrecerea socialistă Acum cîtva timp, la șantierul de locuințe de pe Calea București din Craiova, al T.R.C.L., a avut loc un interesant schimb de experiență organizat de către C.R.S.Oltenia, avînd ca temă desfășurarea întrecerii socialiste. Au participat directorii, președinții comitetelor sindicatelor, responsabilii comisiilor pentru problemele întrecerii socialiste și responsabilii cu evidența întrecerii din cadrul serviciilor de organizare a muncii de la unitățile: I.S.C.M.Craiova, Termocentrală, întreprinderea de construcții nr. 6, I.C.S.I.M. și altele. Atît referatele, cit și discuțiile purtate au reliefat rodnica activitate a sindicatelor din întreprinderile amintite, pentru organizarea întrecerii socialiste, realizarea unei producții superioare și de calitate. De asemenea, a fost scos în evidență faptul că organele tehnico-administrative au dus o susținută muncă pentru crearea condițiilor ca muncitorii și șantierele să-și poată îndeplini angajamentelei să existe o bună evidență a întrecerii etc. Mulți participanți la discuții au arătat că Hotărîrea Prezidiului Consiliului Central al Sindicatelor, privind stabilirea și stimularea evidențiaților, fruntașilor și colectivelor evidențiate și fruntașe în întrecerea socialistă, organizată pe baza Directivelor C.C. al P.M.R., a devenit larg cunoscută, constituind un îndemn prețios pentru participarea la întrecere a colectivelor, și urmărirea concretă a rezultatelor. Astfel, la șantierul nostru hotărîrea a fost popularizată pe larg, aplicîndu-se cu strictețe prevederile ei. Ca urmare, planul producției globale al șantierului a fost realizat pe opt luni în proporție de 113,5 la sută. In spiritul hotărîrii, titlul de brigadă sau echipă evidențiată a fost acordat brigăzii de fierar-betoniști, condusă de Nicolae Vasilescu, brigăzii de mozaicuri, condusă de Mircea Zamfira, echipei de zidari a lui Petre Nordin și altele, care lună de lună obțin rezultate peste media realizărilor. In urma acestui schimb de experiență, comitetul sindical de secție al șantierului nostru a întocmit un plan de măsuri, pentru intensificarea activității pe linie de întrecere, buna organizare a adunărilor generale sindicale etc. GHEORGHE PATUN președintele comitetului sindical de secție de la șantierul de locuințe de pe Calea București-Craiova Participind cu elan, la întrecerea socialistă, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la șantierul străpungerea Mărășești (I.C.M. nr. 3 a D.G.C.M.-București) obțin tot mai multe succese in producție. La 26 septembrie au fost date în folosință 144 de apartamente (4 apartamente fiind realizate din materiale economisite), în loc de sfirșitul trimestrului IV, cum era prevăzut. In ritm rapid se desfășoară lucrările de finisaj și la blocul nr. 3 , care va fi gata înainte de termen, precum și la blocul nr. 7, bloc condus de maistru Elena Cernat- Radu, în fotografie. Un grup de evidențiați în întrecerea socialistă, înainte de terminarea de roșu a ultimului nivel la blocul nr. 7, stabilind detaliile unor lucrări: Elena Cernat-Radu — maistru, Dumitru Marin — zidar, Simon Andrei, Iosif Barabaș, Lajos Barbu și Tudor Silviu — dulgheri. mk Simion Dumitru este șeful unei harnice echipe de fierar-betoniști, care lucrează pe șantierele din orașul Constanța al T.C.E.H. Mulți din membrii formației au învățat meșecui de la ei. Și au învățat-o bine. P i LA ZI Realizările sticlarilor In trimestrul recent încheiat, colectivele fabricilor de geamuri au înregistrat frumoase realizări in producție. Astfel, sticlarii de la Scăeni au produs peste prevederile sarcinilor de plan 334 000 mp geam tras, cei de la Tirnăveni 28 000 mp, iar cei de la Mediaș 39 000 mp. Aceștia din urmă au mai produs, in plus, 15 000 mp geam turnat și 1377 mp geam șlefuit. Aceste succese au ușurat cu mult sarcinile pe ultimul trimestru al anului și au creat condiții optime pentru noi succese in anul care vine. Bilanț bogat S-a sfirșit și trimestrul III. Bilanțul încheiat, pe această perioadă, arată că unele colective din industria lianților au desfășurat o rodnică activitate in producție. Printr-o organizare judicioasă a muncii, prin intensificarea întrecerii socialiste s-au produs importante cantități de clincher și ciment în plus. Astfel, colectivul fabricii de la Bicaz a realizat, peste prevederi, pe trimestrul III, 5 500 t clincher și 6 459 t ciment, cel de la Azedgidia — 9 520 t și respectiv 750 t; cimentiștii de la Comarnic — 840 t și respectiv 1 225 t, cei de la Fieni — 500 t și respectiv 600 t, iar cei de la Gura Văii — 656 t și 790 t. Depășirile cimentiștilor țin pasul cu cele ale constructorilor de pe șantiere. Bucuria succeselor realizate este deci comună. • Rezolvări ingenioase • Soluții industriale prin proiectarea sa un I. S. C. 1.-1 lazi pentru executarea rapidă și economică a lucrărilor de investiții de la fabrica de ciment „Ideal“-Cernavoda, constructorii de la șantierul Trustului nr 1, condus de ing. N. Iordăchioaia, au găsit unele soluții ingenioase. La cele 3 buncăre ce urmau a fi căptușite cu tablă, căptușala a fost realizată de la început, servind drept cofraj pentru turnarea betonului pe tronsoane. Spargerea a 800 mc betoane pentru executarea noilor fundații de mori s-a făcut cu dinamită, durata lucrării scurtîndu-se cu 45 zile și economisindu-se un însemnat volum de manoperă. Betoanele la electrofiltre au fost turnate în cofraje din panouri de placaj bachelitizat, ceea ce a redus consumul de lemn. NICOLAE MITACHI în suprafața locuibilă de 71 550 mp ce urmează a fi dată în folosință în regiune, în cursul anului 1964, D.S.A.P.C.Oltenia a livrat pînă acum proiecte de execuție pentru 9 400 mp și va preda zilele acestea PE pentru alți 7 600 mp, se află la ultimul for de avizare proiectele de ansamblu pentru cca. 43 000 mp, iar pentru restul sunt în curs de întocmire temele și studiile tehnico-economice. întregul front de lucru pentru iarnă și jumătate din planul de punere in funcțiune pe 1964 sunt asigurate în ansamblul „Brazda lui Novac“ din Craiova, unde au fost cuprinse în documentație 2 100 apartamente. Această concentrare ne-a permis să prevedem în proiecte o largă aplicare a soluțiilor industriale. Astfel, 500 apartamente se vor realiza din panouri mari, livrate de fabrica pe care o construiește acum Ministerul Industriei Construcțiilor. 12 blocuriturn cu 8 și 9 etaje se vor executa cu cofraje glisante. De asemenea, încă de la proiectare se vor căuta soluții care să permită preturnarea unor elemente (planșee ș.a.) pe șantier. ing. ION NEAGU secretarul organizației de bază P.M.R. de la D.S.A.P.C.Oltenia .n cadrul S.U.T. datorită maistrului I. Iliescu, mecanicilor I. Burada, A. Cazaca ș. a. s-au înregistrat inovații valoroase. Avînd în vedere apropierea lunilor friguroase s-a trecut la îmbunătățirea sistemului de încălzire a autovehiculelor, ceea ce va permite reducerea timpilor morți în activitatea lor. In cadrul întreprinderii există cca. 80 agregate termice de sudură. In unele sectoare ele lucrează foarte aproape unele de altele și, cu toate acestea, sunt deservite de cite un mecanic. Acesta nu are alte sarcini decit să alimenteze și să pornească agregatul. N-ar fi oare mai economic ca unui mecanic să i se încredințeze mai multe agregate de sudură ? GH. STAVARACHE I. RUSEI D UC CONCURSUL NOSTRU DE CORESPONDENȚĂ PROMOVAREA NOULUI Iá PE ȘANTIERE SI ÎN FABRICIM. / SCHIMBURI DE EXPERIENȚA • Numeroase cadre tehnice și de economiști din trusturile regionale de construcții locale Bacău, Banat, Brașov și Mureș-Autonoma Maghiară au vizitat timp de mai multe zile șantierele T.R.C.L.Hunedoara, în cadrul unui schimb de experiență organizat de Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare și Ministerul Finanțelor. Oaspeții au făcut cunoștință cu metodele folosite de trustul hunedorean în organizarea producției, au studiat la fața locului cauzele unor rămîneri în urmă, posibilitățile de îmbunătățire a activității economice. Concluziile acestei analize au fost dezbătute într-o ședință ce a avut loc la Deva, în zilele de 1—2 octombrie, cu participarea întregului activ tehnic și economic de bază al T.R.C.L.Hunedoara. Invitații din celelalte regiuni au expus pe larg constatările făcute, au propus măsuri pentru remedierea unor deficiențe, au arătat propria lor experiență în rezolvarea unor probleme fundamentale ale producției. Pe baza acestor propuneri și a recomandărilor făcute în concluziile ședinței, Comitetul executiv al Sfatului popular regional Hunedoara și conducerea trustului regional de construcții locale vor elabora un plan complex de măsuri a căror aplicare să ducă în cel mai scurt timp la intensificarea ritmului de lucru pe șantiere, la creșterea productivității muncii, la redresarea situației financiare a trustului. • Miercuri 2 octombrie, la I.S.C.M.Onești a avut loc analiza tehnică lunară a Direcției generale de construcțh-montaj, pentru uzine chimice și rafinării din M.I.P.C. Participanților — cadre tehnice de conducere din întreprinderile de la București, Brașov, Brazi, Brăila, Cluj, Craiova și Tulcea — le-au fost prezentate noutăți tehnice din sectorul de montaje : executarea rezervoarelor metalice prin rulare și metode noi în montajul rezervoarelor sferice. De asemenea, au fost vizitate șantierele și atelierul de prefabricate ale I.S.C.M.Onești. Atelier mecanic In Deltă Prin modernizarea unui vechi atelier de mucava, Intreprinderea-șantier de construcții hidrotehnice- Tulcea a M.I.P.C. a realizat un mare atelier mecanic, unde vor fi reparate utilajele navale și auto (ing. R. FURTUNA și IOAN CONSTANTIN, corespondenți). • GRUPaJul: „PREGĂTITI-VA DIN VREME PENTRU IARNA” (paG. 2-a) • „RITM SUSȚINUT - PRODUCTIVITATE ÎNALTĂ” (paG. 3-4) Zilele trecute, la Budapesta, s-au încheiat lucrările celei de a 4-a Conferințe a Uniunii internaționale a sindicatelor din construcții, industria materialelor de construcții și industria lemnului. La Conferință au participat 200 de delegați, reprezentînd peste 10 000 000 muncitori. Din partea sindicatelor noastre, la conferință au participat tov. Mihai Penescu, secretar al Comitetului Uniunii Sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții și din întreprinderile de construcții și tov. N. Rogoveanu, membru în Biroul Comitetului Uniunii sindicatelor din întreprinderile industriei economiei forestiere. Conferința a adoptat o rezoluție privind îmbunătățirea condițiilor de trai și de muncă ale constructorilor, muncitorilor din industria materialelor de construcții și industria lemnului și cu privire la lărgirea unității de acțiune a diferitelor sindicate și intensificarea luptei pentru dezarmare și pace. în 12 zile La Piatra Neamț, constructiorii de la I.S.C.M.Onești au terminat glisarea blocului C 5, cu 64 de apartamente, în 12 zile. Ca și la celelalte blocuri executate după același sistem, și aici s-a făcut simțită contribuția dulgherilor conduși de Fr. Bodo (care acordă o deosebită atenție întreținerii cofrajelor), fierar-betoniștilor conduși de I. Drăgoi (care au realizat însemnate economii de materiale), betoniștilor conduși de S. Săbău, macaragiului Gh. Pintea. In prezent, la blocul recent înălțat se lucrează la zidăria aparentă de fațadă, la finisajul spațiilor comerciale de la parter și la montarea planșeelor prefabricate. (I. BERENSTEIN, corespondent). Productivitatea muncii a crescut cu 6,74% Colectivul fabricii de ipsos „Rapid" din Aghireș, antrenat intr-o însuflețită întrecere socialistă, a reușit să-și îndeplinească planul producției globale pe 9 luni cu 12 zile mai devreme. în această perioadă, muncitorii și tehnicienii întreprinderii au dat peste plan produse in valoare de 994 000 lei. Prin aplicarea unor măsuri tehniceorganizatorice eficiente in procesul de producție, harnicul nostru colectiv a depășit cu 6,74% productivitatea muncii planificată. ALEXANDRU VOINESCU corespondent Durata de execuție poate fi scurtată Acțiunea de reducere a consumului de manoperă pe apartament a început să trezească interes și printre constructorii de locuințe de la T.R.C.L.Iași. E drept că la unii interesul este mai mare, la alții mai mic, că în timp ce pentru unii totul apare limpede, dar, alții au încă multe nedumeriri. Deocamdată, important este că productivitatea muncii constituie, pe multe din șantierele ieșene, o preocupare de bază. In cadrul trustului, volumul cel mai mare de locuințe îl execută întreprinderea nr. 1, care are de predat în acest an 1690 de apartamente, majoritatea grupate în cîteva cvartale mari în orașul Iași. Ca soluții constructive predomină blocurile din panouri mari prefabricate, urmează cele din zidărie portantă cu planșee prefabricate și structura fagure cu timpane de beton armat. La Iași, folosirea panourilor mari prefabricate are, ca să spunem așa, tradiție. Dovadă , tehnologia montării apartamentelor executate după proiectul tip 1013 a fost repede asimilată. în prezent, montorii de prefabricate, organizați în 3 schimburi, lucrează cu 4 macarale. Pentru a reduce durata imobilizărilor s-au alcătuit grafice pentru fiecare macara, cu durata de montaj și trecerile de la un bloc la altul. In ultima vreme, în brigăzile de montaj au fost incluși macaragii și tractoriști, a căror cointeresare materială va contribui la îmbunătățirea aprovizionării cu panouri și la accelerarea lucrului. Au fost alcătuite, de asemenea, loturi specializate pe procese tehnologice : fundații, montaje, finisaje — măsuri ce și-au dovedit eficiența și pe alte șantiere similare din țară. Pe șantierele de locuințe se fac simțite avantajele preparării centralizate a betoanelor, ale organizării atelierelor unice în care se pregătește pentru fasonare oțelul-beton (descolăcit, întins, tăiat la dimensiuni — ceea ce reduce consumul de manoperă cu cca. 7 ore/apartament), se execută unele lucrări de tinichigerie (glafuri de tablă, șorturi, glafuri pentru copertine etc. — prin care se economisesc cca. 8 ore/i apartament) Pe alocuri au apărut unele inițiative valoroase, care ar putea fi, eventual, generalizate. La șantierul nr. 2, de pildă, se analizează decadat activitatea brigăzilor cu productivitate scăzută pentru a găsi căi de redresare. Constructorii blocurilor-turn de pe malul sting al Bahluiului, care folosesc cofraje din placaj bachelitizat, au observat că în zonele de îmbinare ale panourilor, betoanele prezentau unele rizuri, care produceau necazuri tencuitorilor. Acum, la îmbinările panourilor se lipesc cu prenadez, fîșii de polietilenă, late de 10 cm. Ele înlătură acest neajuns, iar consumul de manoperă și materiale este cu mult mai mic decît în cazul lucrărilor de remediere. Mai mult ca pe alte șantiere ieșene, aici se pune preț pe organizarea producției. Datorită aplicării unei inovații a ing. Gh. Eftimopol și ing. Dumitrașcu — dispozitiv de macaz, în „labă de iepure“, executat din profile tip 40 — macaraua turn MT-40 poate fi trecută acum cu ușurință de pe linia de rulare dreaptă pe o alta, abătută. Grija pentru buna deservire cu materiale a punctelor de lucru, pentru reducerea consumului de manoperă au dus la confecționarea unui nou tip de buncăr pentru mortar și beton, de 0,5 mc și 0,75 mc. Șirul exemplelor, de genul celor menționate, ar putea fi continuat. Dar acțiunea de reducere a consumului de A. ZELINSCHI ContiNuAre ut. j/uiy.m