Constructorul, august 1964 (Anul 16, nr. 760-764)

1964-08-01 / nr. 760

\ îv PROLCTAJ din TOATE ȚĂRILE, UNITIVA 7 Gazetă editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții și din întreprinderile de construcții Anul XVI — nr. 760 4 pagini 25 bani Sîmbata 1 august 1964 In cinstea marii sărbători a eliberării patriei ANGAJAMENTELE DEVIN FAPTE Principalele obiective au intrat in probe tehnologice (Prin telefon). Pe șantierul Combinatului de celuloză și hîrtie din Călărași, întrecerea socialistă se desfăoșoară în aceste zile cu deosebită amploare. Constructorii noștri nu precupețesc nici un efort pentru îndeplinirea la timp și chiar înainte de termen a angajamentelor luate în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei. Ca prim rezultat al înflăcăratei întreceri socialiste este îndeplinirea cu 2 zile mai devreme a sarcinilor de plan pe luna iulie. In această lună a fost terminat și a intrat în probă un obiectiv important : conducta de refulare, executată de lotul 2 — sectorul de instalații — sub conducerea ing. Anton Gargaletos. Lucrarea este de o deosebită importanță, deoarece prin realizarea ei s-a asigurat apa necesară combinatului. Astfel se vor putea face probele la decantorul nr. 1, stația de tratare a apei și mașina de hîrtie C. Conducta de refulare a fost executată de echipa condusă de maistrul Alexandru Stancu, care a realizat lucrări de bună calitate. Un succes deosebit îl constituie și construirea decantorului radial nr. 1 — lucrare unică pînă în prezent în țara noastră — de către lotul 4, sub conducerea ing. Cornel Bulgaru. La această lucrare s-a evidențiat echipa lui Dumitru Ene, printr-o execuție ireproșabilă, apreciată astfel și de comisia tehnică. Tot lotul 4 a realizat la timp și stația de tratare a apei, de la care 4 filtre au și intrat în probe tehnologice. Cu 10 zile înainte de termen a fost realizată priza de apă. Aici și-au dovedit priceperea hărnicia constructorii loșitului 3, condus de ing. Mihai Casian. De asemenea, poate fi remarcată și munca rodnică depusă de constructorii lotului de instalații 2, condus de ing. Ovidiu Popescu. Toate legăturile la stația de tratare a apei au fost realizate de către muncitorii și tehnicienii lotului în condiții mulțumitoare. Un alt obiectiv important, care a fost realizat înainte de termen cu 10 zile, este mașina de hîrtie C, care a și intrat în probe mecanice. Acest succes se datorește constructorilor lotului 1, condus de ing. Andrei Benedict, ca și mentorilor de la I.M.B. sub îndrumarea ing. Alexandru Romulus, întrecerea socialistă continuă pe șantier cu entuziasm. Colectivul nostru se străduiește să întîmpine ziua de 23 August din acest an cu succese din ce în ce mai însemnate. Panait STANESCU președintele comitetului sindicatului de la grupul de șantiere din Călărași al I.C.M.B. Două noi linii de fabricație De curind, pe șantierul Complexului de industrializare a lemnului din Pitești au intrat in probe tehnologice două linii de fabricație a cherestelei. Ele sunt dotate cu utilaje moderne, de mare productivitate, care asigură o calitate superioară a produselor. Acest succes se datorește constructorilor Trustului nr. 1-București, dintre care s-au evidențiat fruntași: întrecerea socialistă I. David, I. Olanu, V. Stoica, Z. Norbert, C. lutaș N. Iepure, I. Stancu și alții. Florea TISTULEASA corespondent Succese in realizarea planului fizic La încheierea primelor 7 luni ale anului, colectivul Trustului de construcții-montaj nr. 5-Brașov înregistrează un bilanț pozitiv în realizarea angajamentelor luate în întrecerea socialistă in cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei. Rezultate bune au fost obținute în îndeplinirea sarcinilor din planul fizic. Au fost predate la termen fabrica de granulit și blocuri ușoare de la Mureșeni, noile capacități de la Fabrica de cărămizi Piatra Neamț, compartimentarea silozurilor de la fabrica de ciment „Temelia“-Brașov, iar linia conveier de la I.P.E.C.-Brașov a fost pusă în funcțiune cu 3 luni mai devreme. Pînă la 23 August vor fi terminate lucrările la fabrica de cherestea din cadrul C.I.L.-Comănești (termen planificat: 31 decembrie) și la filtrele electrostatice ale liniilor 5—6 de la fabrica de ciment „Victoria socialistă"-Turda (termen planificat: 30 septembrie). Din cele 500 apartamente prevăzute în angajament să fie predate pînă la 23 August, au fost date în folosință, pînă acum, 481 apartamente, s-au creat condiții pentru depășirea acestui angajament. Durata medie de execuție a unui bloc cu 40—60 apartamente s-a redus de la 21, la 20 săptămîni și scade în continuare. Alimentarea cu apă a orașului Brașov la capacitatea de 450 l/sec. va fi predată la sfîrșitul anului — cu 6 luni înainte de termen; stadiul fizic actual permite ca din această capacitate, cel puțin o cincime, să fie pusă in funcțiune în cinstea marii sărbători. ing. Oprea SEGARCEANU din postul nostru de corespondenți voluntari de la Trustul nr. 5-Brașov Economii și beneficii peste plan în vederea realizării in bune condiții a angajamentelor luate in cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei, la Fabrica de azbociment de la Oradea au fost înfăptuite importante măsuri tehnico-organizatorice. Printre acestea se numără instalarea unui filtru de rezervă pentru recuperarea apei, montarea motoarelor de rezervă pentru pompele de apă ș.a. Desfășurarea întrecerii socialiste a scos din nou în evidență hărnicia și puterea creatoare a colectivului nostru. El a hotărât să-și dubleze angajamentele inițiale. Eforturile n-au rămas fără rezultate. Pînă la 20 iulie, colectivul fabricii a realizat peste prevederi 34 000 mp plăci de azbociment pentru turnuri de răcire, 32 t de carton azbest ș.a. In primele 6 luni au fost înregistrate peste prevederi 355 000 lei economii și 289 000 lei beneficii. Ladislau RUSU șeful serviciului plan Terminarea unor obiective . Zilnic, colectivele de muncă de pe șantierele I.S.C.M. — Craiova înscriu în cartea de onoare a întrecerii socialiste noi victorii în lupta pentru grăbirea construirii importantului obiectiv industrial. Astfel, cu cîteva zile în urmă au fost pornite primele agregate de la stația de recirculare a apei pentru răcire: o pompă de apă răcită cu o capacitate de 3 600 mc/oră, două pompe de apă caldă de citc 2 500 mc/oră. în cadrul rețelelor exterioare s-a asigurat circuitul pentru alimentarea cu apă a fabricii de oxigen. De asemenea, au mai fost puse în funcțiune și stafiile trafe 7, 3, postul trafóu etc. La realizarea acestor obiective s-au evidențiat în mod deosebit montorii de la I.M.B., Ion Istudor, Ștefan Pătăroiu și Constantin Milan. Recent, constructorii de la șantierul fabricii de oxigen au înscris un nou și însemnat succes în cartea de onoare a întrecerii socialiste. Turbocompresorul de 95 400 mc aerioză a fost dat pentru probele de rodaj. Această însemnată victorie constituie un nou pas în lupta pentru apropierea datei cînd întreaga fabrică va fi pusă în funcțiune. • La fabrica de amoniac s-a aprins focul, în vederea uscării focarului la camera de pornire a agregatului, obiectiv important al fabricii. Ciștigătorii întrecerii Colectivul de muncă al șantierului Piatra-Frecăței, condus de maistrul M. Economu, din cadrul grupului nr. 1 al T.R.C.L.-Dobrogea, a avut ca obiectiv principal executarea a două magazii de cereale, cu anexele respective. Antrenat în întrecerea socialistă în urma chemării lansate către toate șantierele grupului, el a reușit să obțină însemnate succese. Ca urmare a frumoaselor realizări dobîndite în trimestrul II, acestui șantier i s-a decernat Steagul roșu de șantier evidențiat în întrecerea socialistă. Alături de brigada complexă condusă de Gh. Loghin, care a obținut in această perioadă cel mai înalt nivel al productivității muncii și al câștigului mediu din cadrul grupului, s-au mai evidențiat brigadierul D. Bode, dulgherii I. Ciotea, Gh. Sărățeanu și zidarul A. Turcu. Locul II în întrecere, a fost ocupat de șantierul Mihai Viteazu, condus de maistrul Mihai Delea, care are ca obiectiv principal construirea unui centru de vinificare , depozit și anexe. Ion CRĂCIUN corespondent Pe primele 7 luni preducînd != relața angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August, colectivul de muncă al întreprinderii de materiale de construcție ,,7 Noiembrie“, apairținînd D.G.C.M.—București, a obținut în primele 7 luni ale anului însemnate succese. în această perioadă au fost produse peste angajamentele luate 2 200 000 corâpțț si# 172 000 corpuri ceramice termoizolatoare ; productivitatea muncii a crescut cu 2 °/C. Bilanțul primelor 8 luni consemnează realizarea peste plan a 45 000 dei economii la prețul de cost nu 1 800 000 lei, cum din greșeală a apărut în nr. 759 al gazetei noastre) și 492 000 lei beneficți» I CHITI PAG. A 2-a: | I „Roade | I ale întrecerii | I socialiste44 | Prevederile inițiale au fost depășite Datorită măsurilor tehenico-organizatorice aplicate în ultimul timp și desfășurării unei însuflețite întreceri socialiste, constructorii de la T.K.C.L.Cluj obțin însemnate succese. Sarcinile de plan lunare au fost cu mult depășite, productivitatea muncii a sporit cu 3,19/%, cîștigul mediu a crescut cu 128 lei pe cap de salariat, iar economiile realizate peste sarcina de reducere a prețului de cost însumează 400 000 lei, adică de două ori mai mult față de angajamentul inițial. In această perioadă, colectivul nostru a predat beneficiarilor 57 de obiecte printre care o suprafață locuibilă de 33 491 mp. Florian HOJUPAN corespondent Prin inovații, economii de 2,2 milioane lei La bogatul șir de realizări cu care colectivele întreprinderilor Direcției generale de construcții - montaj a Sfatului popular al Capitalei întîmpină măreața sărbătoare din august, contribuie substanțial și inovatorii. în primul semestru al anului, ei au înregistrat la cabinetele tehnice 527 propuneri de inovații — cu 25,65% mai multe decit în perioada corespunzătoare din 1963. Inovațiile acceptate au adus, prin aplicare, economii post-calculate de 2 211 196 lei (cu 66% mai mult decit în primul semestru al anului trecut) ; autorii lor au primit recompense totalizînd 178 406 lei. Din cele 106 puncte prevăzute în primul tematic de inovații pe acest an, au fost rezolvate pînă în prezent 66. MAMAIA : creația artiștilor plastici completează creația arhitecturală, într-o armonie unitară a frumosului Apartamente date in folosință înainte de termen Constructorii șantierului de pe Calea București din Pitești s-au angajat ca în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei să dea în folosință 600 de apartamente. Desfășurând cu elan întrecerea socialistă, colectivul șantierului obține îndemnate succese în realizarea acestui obiectiv. De la începutul anului au fost predate 450 de apartamente, dintre care blocurile 32 și 33, date în folosință la sfîrșitul lunii iunie, au fost apreciate cu calificativele de „bine“ și „foarte bine“. In prezent, intr-un stadiu fizic avansat se află celelalte 150 de apartamente, care urmează a fi date în folosință înainte de ziua de 23 August. In întrecere se remarcă munca rodnică, care dezășuiește îndeplinirea angajamentului, depusă cu entuziasm de echipele conduse de Ion Stan, Marin Tițirigă, Andrei Popa, Alexandru Negescu, Ion Boțea, Emilian Manea, Gheorghe Marcoff, Aurel Necula, Niculae Șerban, Gheorghe Gherase, Ion Eftimie și Florea Cădineanu. E. CONSTANTIN corespondent * 3 Colectivul șantierului nr. 3 din Super al T.R.C.L.-Hunedoara a dat recent in folosință încă un bloc cu 30 de apartamente, al 21-lea înălțat în carterul Braia din Lupeni. Constructorii acestui șantier au mai dat în folosință un bloc cu 32 La începutul anului, constructorii de la T.R.C.L.Bacău s-au angajat ca in cinstea zilei de 23 August să dea in folosință 700 de apartamente. In prezent, harnicii noștri constructori au predat beneficiarilor 652 de apartamente. Astfel, graficul de dare in folosință a locuințelor a fost îndeplinit in proporție de 93,1%, față de angajament de apartamente în orașul Aninoasa unde se va mai termina, pînă la 23 August, un al doilea bloc de aceeași mărime. Valentin CTRSTOIU corespondent In întrecerea socialistă s-au evidențiat zidarul Constantin Belea de la șantierul Moinești, maistrul Ion Hodină, instalatorul Dumitru Mitică, mozaicarul Constantin Popescu și zugravul Dumitru Apostol de pe șantierele din Bacău. loan ARHIRE corespondent Prin noua secție de cărămizi și țigle • PREGĂTIREA MATERIEI PRIME ESTE ASIGURATĂ DE 4 OAMENI • La fasonare, uscare, ardere — o singura operație manuala • Ciclul de uscare a produselor ceramice durează 4 ore, iar cel de ardere-45 ore • Productivitatea muncii: 3,5 oameni /milion de produse/an Dezvoltarea industriei ceramice, atît de rapidă în anii din urmă, oglindește, într-un anumit fel, și linia ascendentă pe care o marchează nivelul tehnic al fabricilor din acest important sector al producției materialelor de construcție. Ultimul cuvînt în această privință l-au avut, pe rînd, în special, întreprinderile de la Piatra Neamț, Roman, Țăndărei. Anul 1964, anul celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei, prin recenta intrare în funcțiune a noilor unități de la fabricile „Zorile noi“-Piatra Neamț și „7 Noiembrie“Sighișoara, face ca tehnologia produselor ceramice să atingă nivelul tehnicii mondiale. Vizitatorul deprins cu tradiționalul tablou al vechilor noastre fabrici se obișnuiește anevoie cu gindul că aici se produc cărămizi și țigle. Pînă și ceramiștilor de la „7 Noiembrie", sub privirile cărora s-a înălțat noua lor unitate, le vine greu să se dumirească cum de se pot produce țigle fără binecunoscutele rame, cum de poți afla cu exactitate temperatura din fiecare zonă a cuptorului-tunel citind-o, pur și simplu, pe un tablou electric, ca într-un ziar. Unii dintre lucrătorii vechi, „crescuți“ la gura cuptorului, au trebuit să învețe, să ia de la capăt abecedarul meseriei, acum înnoită. Ca cursuri de specializare, cu creionul în mină, aplecați asupra cărților și caietelor, după câteva luni de zile în șir, electricienii Iosif Micloș, Carol Borbély au devenit acum electricieni-automatiști. Jucătorii Mihai Filip, Ioan Fodor au desprins înțelesurile științifice ale meseriei, care le-au dat siguranța și înțelepciunea tehnicianului. Oamenii au învățat sirguincios, fiindcă au înțeles că în practica meseriilor au apărut elemente noi. Cum să nu fie nevoie de studiu și învățătură, cînd înșiși ing. Ion Cueșdeanu, inginerul-șef al fabricii, ing. Arpad Kersteley, maistrul Isidor Caracușeanu și alte cadre tehnico-inginerești au urmat cursuri de specializare ? înaltul nivel de tehnicitate al secției cere cunoștințe noi și o pricepere corespunzătoare. Constructorii (conduși de experimentatul ing. H. Flechtenmacher) din cadrul Trustului nr. 5 au făcut ca proiectul elaborat de I.P.C.M.C. să capete contururi spațiale. Acum, de la o vreme încoace, inginerul Aurel Panaitescu, autorul părții tehnologice din proiect, vine mai rar pe la Sighișoara. Principalele probleme au fost puse la punct. De pe la începutul lunii trecute, noua secție produce, iar primele șarje de țigle și cărămizi, rumene și frumoase, au și luat drumul șantierelor. Comparativ cu celelalte fabrici, itinerarul argilei — de la carieră, la platforma de depozitare a produselor finite — este mult mai scurt, atît în spațiu cit și în timp. Extrase separat, argila galbenă și cea albastră ajung, cu ajutorul autobasculantelor, în alimentatorul cu buncăre, apoi în valțurile de zdrobire, unde sunt mărginite până la 30 mm. După realizarea amestecului, benzile transportoare, pe care se întorc și deșeurile crude și uscate, conduc materialul printr-un tren de valțuri, care macină argila la 10 mm, apoi la 5 mm și, in final, la 1—2 mm. Astfel mărunțită materia primă este dusă la malaxoarele de umezire, unde i se face corecția de apă, iar de aici o altă bandă de cauciuc o însoțește la buncărele de stocaj, care pot găzdui materia primă necesară pentru 36 ore de funcționare a secției. Toate operațiile din această primă fază a procesului tehnologic sunt complet mecanizate. Alături de utilajele și instalațiile prevăzute cu comenzi centralizate și blocaje electrice lu  iiiiiiiiiimmnummmimimiimmmimmimmm. LA SIGHIȘOARA 'liimiiunimmniimmmînmiunnmmnnuimui' crează doar patru oameni, îndatoririle lor se limitează la supravegherea agregatelor și la menținerea curățeniei. Etapa a doua a itinerarului argilei începe cu transportul ei pe benzi de la buncărele de stocaj, la cele 3 linii de fasonare — două de țigle și una de cărămizi — care funcționează cu aburire la 80 °. Capacitatea lor totală anuală este de 10 000 000 cărămizi și 25 000 000 țigle finite. Oamenii intervin puțin. Tăierea produselor, evacuarea deșeurilor, transportul la uscătoare, încărcarea și descărcarea uscătoarelor sunt mecanizate, cu comandă automată, întreaga producție a fiecărei prese se usucă într-un singur uscător-tunel, cu vagonete suspendate. Nu sunt lipsite de interes citeva date comparative : în cel mai rapid uscător existent pînă acum („Hercules“-Tirnăveni) operația aceasta durează 10—12 ore, aici doar 4 ore ; capacitatea de încărcare este 3 000 buc., față de 11 000 buc. Singura operație manuală este prinderea de pe banda de evacuare a produselor și așezarea lor pe vagonet spre a fi transportate mecanic la cuptorultunel. Reglarea arderii este automată, cuptorul fiind prevăzut cu termocuple, cu panou de înregistrare a temperaturilor și cu un dispozitiv de reglare automată a robinetului de combustibil. Arzătorul nu mai este nevoit să conducă focul de la buchine, înscrie temperaturile de la tablou și, la fiecare nouăzeci de minute, apasă pe un buton care face ca un vagonet să părăsească, iar altul să intre în cuptor. Atît! Citeva dintre performanțele cuptorului care au putut fi consemnate pînă acum : indicele de încărcare este de 100 buc./mc/24 ore, iar ciclul de ardere de 45 de ore, față de 50 buc./mc/24 ore și, respectiv, 4 zile în cazul cuptoarelor Hoffmann. In noua secție a fabricii, care va fi deservită de 120 de lucrători, productivitatea muncii va fi de 3,5 oameni 1 milion de produse fan. In cele citeva săptămîni de la punerea în funcțiune a noii secții au apărut o seamă de greutăți inerente începutului. Ele au fost sau sunt pe cale de a fi lichidate, ceea ce face ca atingerea parametrilor proiectați să fie iminentă. Anevoie te obișnuiești cu gândul că aici se produc cărămizi și țigle. Elegantul corp administrativ, laboratorul, punctul sanitar — totul în alb, hala luminoasă spoită în culori vii, pastelate, pretutindeni curățenie desăvîrșită — aceasta este ambianța în care muncesc aici ceramiștii sighișoreni, care-și așteaptă acum... halatele de lucru, comandate deja de conducerea fabricii. A. ZELINSCHI Cele mai multe operații se execută de la panoul de comandă Măsuri pentru accelerarea ritmului de execuție In acest an, colectivul de la T.R.C.L. —Crișana are de construit o suprafață locuibilă de peste 36 000 mp (respectiv — 1 128 de apartamente) și un cămin cu 120 de locuri. în scopul realizării acestor sarcini, constructorii trustului desfășoară o însuflețită întrecere socialistă, reușind să recupereze o hrană parte din rămînerea în urmă. Cu toate eforturile depuse, din lipsa unor materiale, efective de lucru și a deficiențelor organizatorice, sarcina de dare în folosință pe primul semestru n-a fost integral realizată, rămînîdu-se în urmă era 52 de apartamente, care vor fi predate în a doua decadă a acestei luni. La controalele efectuate pe șantiere in cursul lunii iunie s-a constatat că lucrările de zidărie și betoane sunt de bună calitate, însă mai puțin finisajele la unele apartamente de pe șantierul din Oradea, în vederea accelerării ritmului în execuție și pentru înlăturarea deficiențelor s-au luat măsuri corespunzătoare. Astfel, șantierele vor fi completate cu forța de muncă necesară și vor fi aprovizionate la timp cu materiale. Ion 1SA1U corespondent Noi metode de înzidire a cuptoarelor de clincher Durata de funcționare a căptușelii la cuptorul de mare capacitate— 800 t clincher în 24 ore — al Fabricii de ciment Medgidia era mai mică decât la celelalte cuptoare. Zidarii șamotori din echipa comunistului Ion Chiriei au căutat să stabilească cauza acestei uzuri premature. S-a constatat că este vorba de căpăcirea mare a cărămizilor, care ajungea uneori pînă la jumătate de cărămidă, ca urmare a rosturilor de dilatație prea mici, în raport cu gradul de dilatare a cărămizilor la temperatura de funcționare a cuptorului. Prima măsură luată mărirea rosturilor de dilatație, renunțîndu-se, in același timp, la subzidirea cu plăcuțe de șamotă. Și după această măsură au mai survenit căpăciri, dar în măsură mult mai mică. S-a trecut, atunci, la mărirea rosturilor de dilatatie atît pe generatoare, cît și la rosturile longitudinale, sistem folosit pentru prima oară. De această dată, căptușeala a rezistat 120 de zile, iar unele porțiuni de zidărie peste 200 zile. La ultima înzidire, executată în iunie, s-au dublat rosturile de dilatație atît pe generatoare, cît și cele longitudinale, ceea ce a făcut ca de la pornirea cuptorului — la 13 iunie — și pînă în prezent să nu apară nici o căpăceală. O problemă dificilă prezenta și căptușirea capului de protecție a cuptorului 7, care a fost înzidit cu beton refractar. Soluția nu a dat însă rezultate bune, căptușeala căzînd după un scurt timp de funcționare, ceea ce a dus la arderea tablei și la iradierea unei temperaturi mari. în această situație, betonul a fost înlocuit cu cărămizi refractare. Ion IDE cocător Orașul Craiova, devenit centru industrial în puternică dezvoltare, îmbracă înfățișarea urbanistică specifică epocii noastre socialiste, Iată o mărturie elocventă : ansamblul de locuințe de pe Calea Unirii. Întregul șir de construcții noi ce se vede în fotografie — 50 de blocuri, dintre care cinci domină, cu înălțimea lor de 11 nivele — a fost înălțat în anii sesenalului , 1666 apartamente date în folosință, alte 132 în execuție, încă două mari ansambluri — Calea București (unde s-au executat complet, pînă acum, 2096 apartamente) și Brazda lui Novac — vor oferi pentru mii de familii locuințe confortabile și diverse dotări social-culturale. In întreaga regiune Oltenia, din fondurile statului s-au realizat, din 1956 pînă în prezent, 7353 apartamente. Proiectanții de la D.S.A.P.C. și constructorii de la T.R.C.L. — Oltenia, desfășoară în prezent o activitate susținută pentru realizarea locuințelor planificate în acest an și pregătirea execuției celor prevăzute pentru 1965 în orașele Turnu-Severin (ansamblul Kiseleff) și Tîrgu-Jiu (ansamblul de pe bd. 1 Mai). In bazinul carbonifer al regiunii a început construcția unui nou centru industrial puternic — orașul Motru. Anul trecut au fost date în funcțiune primele 3 blocuri, cu 260 apartamente, din microraionul I, iar acum se execută alte 254 apartamente. Schița de sistematizare a noului oraș prevede construirea, pe etape, a cinci microraioane, cu dotările social-culturale și rețelele tehnico-edilitare necesare,