Constructorul, februarie 1965 (Anul 17, nr. 787-790)

1965-02-06 / nr. 787

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA CONSTRUCTORul GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII I Anul XVII — nr. 7874 pagini 25 bani sîmbăta 6 februarie 1965 OBIECTIVE CENTRALE în activitatea sindicatelor Intr-o atmosferă de puternic avînt politic și în muncă, lucrătorii prin construcții și industria materialelor de construcții desfășoară întrecerea socialistă pentru îndeplinirea obiectivelor planului pe 1965 — ultimul an al sesenatului. Angajamentele pe care și le iau colectivele întreprinderilor, o serie de rezultate pozitive din luna ce s-a încheiat, pregătirile minuțioase ce se fac pentru a asigura noi succese în perioada următoare, demonstrează hotărîrea oamenilor muncii de pe șantiere și din fabrici de a pune capacitatea, talentul și inițiativa lor în slujba înfăptuirii mărețelor sarcini trasate de partid. Atenția principală se concentrează acum asupra problemelor economice centrale, stabilite de Plenara C.C. al P.M.R. din 30 noiembrie—1 decembrie 1964 și de Sesiunea Marii Adunări Naționale din decembrie 1964: îmbunătățirea continuă a calității lucrărilor și produselor, scurtarea termenelor de dare în funcțiune a noilor obiective industriale și atingerea în cel mai scurt timp a parametrilor proiectați, realizarea exemplară a sarcinilor de export. Totodată, se intensifică preocuparea muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor pentru sporirea continuă a producției și productivității muncii, pentru reducerea prețului de cost. In toate aceste domenii ale activității economice pe care o desfășoară colectivul fiecărei întreprinderi, o contribuție însemnată aduc sindicatele, care, sub conducerea și îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, mobilizează oamenii muncii în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. Oamenii muncii din sectoarele noastre au înregistrat realizări remarcabile în cursul anului trecut, îndeplinirea în proporție de 105% a planului producției globale și depășirea sarcinii anuale de creștere a productivității muncii în sectorul industrial al Ministerului Industriei Construcțiilor a dat posibilitatea aprovizionării șantierelor cu cantități sporite de materiale — ciment, prefabricate din beton armat, cărămizi,obiecte sanitare din porțelan, produse izolatoare etc. Cu rezultate bune în ce privește producția globală au încheiat anul și trusturile de construcțiis montaj nr. 1-București și nr. 5-Brașov, trusturile regionale de construcții Cluj, Suceava, Ploiești, Banat ș.a. Calitatea unor lucrări cum sunt cele de la secția de placaj ceramic București-Militari, locuințele din cartierul brașovean Steagul Roșu, cinematograful din Vatra Dorei, unele ansambluri de locuințe din București și multe altele, constituie un certificat al măiestriei și conștiinciozității constructorilor ; ne mîndrim, de asemenea, cu calitatea cimentului, a marmurei, a obiectelor sanitare din porțelan produse la F.O.S.P.București și a altor materiale, tot mai larg solicitate și pe piața externă. O serie de întreprinderi au depășit considerabil nivelul planificat al productivității muncii, realizînd economii peste plan la prețul de cost. Sindicatele au sprijinit permanent colectivele din întreprinderi in obținerea acestor rezultate. Ele au imprimat întrecerii socialiste, organizată pe baza Directivelor C.C. al P.M.R., un caracter mai concret și mai dinamic ; au îmbunătățit organizarea consfătuirilor de producție și a adunărilor lunare ale grupelor sindicale, stimulînd inițiativa creatoare și entuziasmul oamenilor muncii și orientîndu-le preocupările spre problemele cheie ale îndeplinirii și depășirii principalilor indicatori de plan.Această experiență pozitivă trebuie valorificată, sporită și generalizată în noul an. Plenara Consiliului Central Sindicatelor, care a avut loc în ziarele de 14—15 ianuarie a. c., a trasat sarcini și sindicatelor din întreprinderile industriei materialelor de construcții și din întreprinderile de construcții să ia măsuri pentru a mobiliza și mai intens oamenii muncii la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid privind îndeplinirea planului de stat pe 1965 la toți indicatorii, îmbunătățirea calității lucrărilor și produselor, asigurarea punerii în funcțiune la termen a noilor obiective industriale și a celorlalte construcții și realizarea în timp scurt a parametrilor proiectați, îndeplinirea exemplară a sarcinilor de export. Există pe fiecare șantier, în fiecare fabrică, însemnate rezerve pentru a ridica nivelul realizărilor în ce privește calitatea lucrărilor și a produselor; o preocupare de zi cu zi în activitatea sindicatelor noastre este mobilizarea oamenilor muncii la descoperirea și valorificarea acestor rezerve, făcînd din îmbunătățirea calității o problemă de mîndrie profesională pentru fiecare muncitor, inginer și tehnician, în mod activ, permanent și sistematic, sindicatele sprijină realizarea măsurilor tehnico-organizatorice care să asigure respectarea strictă a normativelor, a prescripțiilor tehnologice, a fluxului normal de lucru, ridicarea nivelului de pregătire profesională și specializarea cadrelor, întărirea controlului tehnic de calitate. In întreprinderile care au sarcini de export, sindicatele mobilizează colectivele de lucrători la realizarea exemplară a acestor sarcini, la ridicarea necontenită a calității, sprijinind multilateral măsurile ce se iau pentru întărirea controlului de fabricație, pentru respectarea strictă a rețetelor tehnologice și a caietelor de sarcini, pentru mărirea atenției (Continuare in pag. a 4-a) I ( Lucrări în marile ansambluri din Capitală Intensificînd întrecerea socialistă, harnicii constructori din întreprinderile Direcției generale de construcții-montaj a Sfatului popular al Capitalei și-au desfășurat în prezent forțele pe un larg front de lucru. Deși sîntem in plină iarnă, pe toate șantierele activitatea este în toi. Se organizează noi lucrări, se excavează, se toarnă fundații, se montează panouri prefabricate, cofraje și armături pentru betoane monolite, se ridică macarale-turn. Instalatorii își pregătesc „ofensiva“, care urmează îndată ce blocul prinde a „ieși din pămînt“. I.C.M. nr. 1 a început, la Balta Albă și in zona șos. Pantelimon-Foișorul de Foc-șos. Mihai Bravu, o serie de șase blocuri dintre care unele, cum este blocul P 10, sînt deja destul de avansate. In cursul acestei luni vor mai fi atacate blocurile 58 (din ansamblul CI-2 Dristor-Dudești) și P7 (Pantelimon-Foișor). Tot în Balta Albă, constructorii de la I.C.M. nr. 2 lucrează și ei intens la 12 blocuri de locuințe și două școli, in ansamblurile CIII-2 3 și CI-2. Se execută fundații, zidării, cofraje, armături, se toarnă beton. La blocul 29 — cu 308 apartamente — din ansamblul CV se lucrează chiar la finisaje. Pe lângă acestea, se mai lucrează la policlinica Vitan și fabrica de bere „Grivița“ — turnări de betoane, zidării și tencuieli, iar la extinderea hotelului Athenée Palace — finisaje. In cartierul Drumul Taberei, I.C.M. nr. 5 au început, in microraionul 8, săpături de fundații și turnări de betoane la 6 blocuri. In prezent, în noul ansamblu din bd. Armatei Poporului au fost atacate cele 980 de apartamente care vor fi predate anul acesta; alte 560 apartamente urmează a fi atacate în perioada martie—iunie. I.C.M. nr. 3 continuă turnarea fundațiilor și elevațiilor la cîteva blocuri în microraioanele 3 și 8 din Drumul Taberei. Pe șantierul Berceni, constructorii de la I.C.M. nr. 4 au ajuns cu lucrările intr-un stadiu avansat la 10 blocuri. C. MIERLESCU în fotografie, echipa de fierar-betoniști a lui Dumitru Titică, de la I.C.M. nr. 1, montează armăturile unei diafragme la blocul PlO din ansamblul șos. A Mihai Bravu — Foișorul de foc. FRUNTAȘII WWWWWWW NOȘTRI MÎNDRIA ,\\\mã\\\\\\\\\\\\\\\\\\w NOASTRĂ Fabrica „Teleajen“—Berceni Analizînd posibilitățile de îmbunătățire continuă a calității produselor, de creștere a producției și productivității muncii, colectivul fabricii de carton asfaltat și vată minerală „Teleajen"Berceni, regiunea Ploiești, s-a angajat în întrecerea socialistă să depășească sarcinile anuale de planou: • 2 400 000 lei la producția globală; • 1 700 000 lei la producția marfă; • 1,4 la sută la productivitatea muncii; • 300000 lei economii la prețul de cost; • 600 000 lei la beneficii. DIN GARE PINA LA 1 MA11 • 800000 lei la producția globală; • 564 000 lei la producția marfă; • 100 000 lei economii la prețul de cost; .• 200 000 lei la beneficii. Fabrica de geamuri Mediaș Colectivul Fabricii de geamuri din Mediaș se angajează în întrecerea socialistă să realizeze peste prevederile planului anual: • 880 000 lei la producția globală • 680 000 lei la producția marfa • 40 110 mp geamuri de diferite sorturi • 1000 bucăți geamuri pentru televizoare • 150 000 lei economii la prețul de cost • 150 000 lei beneficii • să îmbunătățească calitatea producției, astfel ca procentul de geam de calitatea I-a să crească cu 5 la sută peste procentul planificat • să sporească cu 1 la sută productivitatea muncii. DIN CARE PINA LA 1 MAI: • 394 000 lei la producția globală • 300 000 lei la producția marfă • 19 450 mp, geam de diferite sorturi • 400 bucăți geamuri pentru televizoare • 63 000 lei economii la prețul de cost • 63 000 lei beneficii. Întreprinderea de prefabricate „Progresul“—București Colectivul Fabricii de prefabricate „Progresul“ din București a scos în evidență, cu prilejul dezbaterii sarcinilor de plan pe anul 1965, noi posibilități de îmbunătățire a calității prefabricatelor. Angajamentul colectivului întreprinderii prevede să se realizeze, peste sarcinile anuale de plan: • 1 500 000 lei la producția globală • 100 000 lei la producția marfă • creșterea cu 0,5 la sută a productivității muncii • să se reducă cu 10 la sută procentul de rebuturi față de limita admisă • să se economisească 20 tone de oțel-beton, prin reducerea pierderilor admisibile. Din care pînă la 1 Mai : • 500 000 lei la producția globală • 400 000 lei la producția marfă. fabrica de ciment—Medgidia Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica de ciment din Medgidia au scos la iveală noi rezerve interne care, valorificate, îi vor ajuta să dea ciment mai bun, mai mult și mai ieftin. Angajamentele în întrecerea socialistă pe 1965 ale acestui colectiv prevăd să se realizeze peste prevederile planului: • 1 600 000 lei la producția globală; • 2 100 000 lei la producția marfă; • 10 000 tone ciment RIM și alte mărci superioare; • 700 000 lei economii la prețul de cost; • 1 000 000 lei beneficii / • să se sporească cu 0,5 la sută productivitatea muncii; • 60 la sută din totalul producției de ciment să fie la nivel mondial; • să se reducă consumul specific de energie electrică planificat pe tona de ciment cu 0,7 kwh. DIN CARE PINA LA 1 MAI s • 530 000 lei la producția globală ; • 700 000 lei la producția marfă; • 3 030 tone de ciment RIM și alte mărci superioare; • 233 000 lei economii la prețul de cost; • 333 000 lei beneficii. Fabrica de ciment—Fieni Muncitorii, inginerii și tehnicienii Fabricii de ciment Fieni au participat cu viu interes la dezbaterea sarcinilor de plan pentru anul acesta, făcînd numeroase propuneri de valorificare a rezervelor interne, care să ducă la îmbunătățirea calității sortimentelor, la realizarea și depășirea tuturor indicatorilor de plan. Colectivul fabricii s-a angajat să realizeze peste prevederile planului anual: • 800 000 lei la producția glo bală; • 900 000 lei la producția marfă; • 4 000 tone ciment; • 300 tone var; • 400 000 lei economii la prețul de cost; • 400 000 lei beneficii; — să sporească cu 0,5 la sută productivitatea muncii; — să sporească cu 50 la sută producția de ciment din sortimentele de calitate superioară (BIM și special pentru sonde), fațada realizările din anul 1964: — să reducă consumul specific de combustibil cu 0,32 la sută; — să reducă consumul de energie electrică cu 0,6 la sută, DIN CAREPINA LA 1 MAI: • 350 000 lei la producția globală; • 400 000 lei la producția marfă; • 1 700 tone ciment; • 150 000 lei economii la prețul de cost. IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA PE ANUL 1965 Avîntate angajamente ale unor întreprinderi din industria materialelor de construcții Jton cadrul unor ședințe, ce s-au desfășurat In cursul acestei săptămini, lucrătorii institutului „Proiect-București“ au analizat importantele sarcini pe care trebuie să le îndeplinească pînă la sfirșitul anului. Exprimate, deocamdată, în limbajul cifrelor, numărul orelor de proiectare prevăzute, perspectivele lui 1965 sunt bogate. Materializarea și-o vor căpăta odată cu întocmirea studiilor tehnico-economice (pentru cca. 32 000 apartamente), a proiectelor de ansamblu (48000 apartamente) și a celor de execuție (21.000 apartamente), pe auzind, deci, constructorilor nou front de lucru in bd. Armatei poporului, Balta Albă, bd. Ion Șulea, Berceni. Alături de acestea, vor căpăta forma inițială, a proiectului, și o serie de obiective socialculturale — circa 200 săli de clasă, in cinemato- Strădanii răsplătite grav in ansamblul Berceni etc. Perspectivele lui 1965 nu sunt, deci, numai bogate, ci și mobilizatoare, deoarece priceperea, hărnicia, ingeniozitatea fiecăruia vor trebui să concure în egală măsură la traducerea lor in fapt. Și ele au fost stimulate încă pe de acum. Cu ocazia acestor ședințe, cei care au pășit in primele rnduri ale îndeplinirii sarcinilor de producție și a angajamentelor pe care le-au avut în întrecerea socialistă pe anul 1964 au primit însemnul meritelor lor, titlul de fruntaș in întrecerea socialistă pe anul 1964. Sectoarele (nr. 3 complex, condus de ing. N. Țepeș, nr. 7, condus de ing. Al. Viéceiul nr. 6, condus de arh. T. Stănescu), atelierele tie care cel de arhitectură, condus de arh. n. Căciulă, de instalații pentru alimentarea cu apă, condus de ing. S. Abdurarin etc.) și mulți membri ai colectivului (arh. G. Bularidis, arh. Viorica Simionescu, ing. Mihai Covătaru etc.), au fost cinstiți cu înalta distincție. ’ * Recunoașterea succeselor lor, proiectele executate pentru noile blocuri care îmbogățesc harta Capitalei, in Balta Albă, bd. Armatei poporului, str. Brezoianu, Berzei ș.a. se răsfringe insă asupra întregului colectiv. Eveniment deosebit, momente emoționante, străduințe răsplătite, dar și îndemn pentru mai bine. II CONDIȚII PENTRU SCURTAREA TERMENELOR DE PUNERE IN FUNCȚIUNE ja niéiul fan le piu reluare linia Ida Ing. NICOLAE ZARA, inginer-șef al întreprinderii de construcții industriale și montaje Brașov a Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini, a relatat unuia din redactorii noștri. Printre obiectivele din planul pe 1965 al întreprinderii noastre, o pondere mare dețin lucrările pentru punerea în funcțiune a noii fabrici de produse refractare de la Alba Iulia, care va asigura industria metalurgică din țară și, în special, Combinatul siderurgic Hunedoara cu 100 000 t/an produse refractare, încă de la deschiderea șantierului, execuția a fost eșalonată în funcție de termenele planificate : 50% din capacitate în semestrul I 1965, iar restul — la finele anului (cu excepția produselor înnobilate — aluminoase, a căror producție va începe în prima jumătate a anului viitor). Asigurarea la timp cu documentații și materiale, deschiderea succesivă și lărgirea fronturilor de lucru, mobilizarea colectivului șantierului în întrecerea socialistă, buna colaborare cu furnizorii de utilaje și instalații tehnologice au constituit cheia succeselor de pînă acum și formează premisele viitoarelor realizări. Colectivul șantierului de la Alba Iulia și-a concentrat eforturile, chiar din primele zile ale acestui an, asupra principalelor obiective care asigură începerea fabricației : stația de descărcare a argilei, depozitul de materii prime, bateria de silozuri pentru șamotă, cuptoarele rotative nr. 1 și 2, coșul de fum, castelul de apă și 4 galerii ce leagă între ele aceste construcții; în același timp, s-a acordat atenție și lucrărilor auxiliare — drumurile de acces, căile ferate, pavilionul administrativ, cantina etc. S-a depus o muncă susținută, în condiții uneori dificile, pentru ca lucrările să avanseze; în acest sens, s-au adoptat soluții constructive moderne, menite să asigure o productivitate înaltă , și un ritm rapid de execuție. Astfel, depozitul de materii prime — aflat în prezent în faza „de gri“ — a fost executat din prefabricate (cu ferme livrate de I.P.E.C.Brașov, ansamblate prin precomprimare pe șantier) ; la bateria de silozuri s-au folosit cofrajele glisante; tot prin glisare s-a executat și coșul de fum (conic), înalt de 70 m, unde am obținut o viteză medie zilnică de înaintare de 2,8 m . La ora actuală se lucrează la coronamentul și izolarea cu șamotă a coșului nr. 1 și a început glisarea coșului nr. 2. Realizarea unor obiecte a impus adoptarea unor soluții îndrăznețe și la lucrările de montaj. Așa, de pildă, macaraua portal de 80 t a fost montată pe o singură poziție, elementele cuptorului rotativ nr. 2 fiind ridicate provizoriu tot de pe poziția cuptorului nr. 1 și apoi așezate definitiv; prin aceasta am obținut o scurtare a termenului prevăzut în planurile operative, cu cca. 2 luni, economisind 100 000 lei. Grinzile de beton precomprimat ale galeriilor de legătură — avînd deschiderea de 18 m și greutatea de peste 25 t — au fost montate fie cu ajutorul unei macarale cu capacitatea de 40 t, fie cu dispozitive concepute și executate pe șantier. Prin soluțiile indicate în proiect de IPROMET și prin cele propuse de șantier, s-au economisit, pe întreaga lucrare, cca. 300 mc material lemnos, iar costul lucrărilor s-a redus cu cca. 2 000 000 lei. (Un singur exemplu : utilizarea pisici de sticlă în locul pînzei asfaltate, prevăzute în proiect la izolațiile hidrofuge, a făcut posibilă economisirea a 150 000 lei — sumă ce va crește la peste 300 000 lei pînă la terminarea lucrărilor. Lunile ce urmează sînt hotărîtoare; ele condiționează intrarea parțială în funcțiune a fabricii. De aceea, încă din toamnă s-au luat măsuri pentru a asigura continuitatea execuției la principalele obiective. închiderea spațiilor s-a făcut fie provizoriu — cu polietilenă și rogojini, fie în soluția definitivă — la uscare, ardere și, parțial, la amestec, presare și granulare, instalațiile provizorii de încălzire funcționează normal. Aceasta ne-a permis să atingem stadii fizice înaintate față de plan. De exemplu, stația de argilă a fost complet terminată (acum se fac probele tehnologice) și va fi pusă (Continuare in pag. a 2-a) . Fază din timpul montării cuptoarelor rotative C. S. Realizările proiectanților Cu mut entuziasm au participat la întrecerea socialistă în 1964 și proiectanții de la D.S.A.P.C. Oltenia. Mobilizați de comitetul sindicatului, lucratorii institutului nostru au reușit să obțină rezultate superioare la indicatorii de plan. Bunăoară, planul producției globale a fost depășit cu 11 la sută. Au fost evidențiați 159 de salariați, din care 15 ingineri, arhitecți și tehnicieni au fost declarați „fruntași în întrecerea socialistă" pe 1964. Printre fruntași se numără inginerii Alexandru Polihroniade, Ștefania Trofimov și Mișu Wolf, arh. Virgil Solon, tehnicienii Grigoraș Florescu, Marin Radu și alții. Obțînînd cele mai bune rezultate în întrecerea socialistă, atelierul I.E.T.U. — șef de atelier I. Neagu — s-a situat în fruntea celorlalte colective, fiind declarată secție fruntașă. ing. Gh. MATEI corespondent Despre penalizări pentru intirzierea încărcării vagoanelor C.F.R. la rampa Fabricii de ciment din Comarnic nu s-a mai auzit de multă vreme. Un merit principal, in această privință, are și șeful de echipă de încărcători ION GH. BIRLICA; el a organizat bine munca, fapt care a contribuit la obținerea rezultatelor menționate. Pentru activitatea sa rodnică in producție, lună de lună, el a fost confirmat fruntaș in întrecerea socialistă pe anul 1964, mentinindu-și distincția d șt gată in 1963. Anul trecut, grupul de șantiere nr.1 Tg.Mureș al T.R. L. a obținut deosebite succese in întrecerea socialistă, a dat in folosință oamenilor muncii, înainte de termen, 943 de apartamente și multe obiective social-culturale de bună și foarte bună calitate. La obținerea realizărilor, merite deosebite revin fruntașilor in întrecerea socialistă. Zugrăvița RAFILA COSMA, fruntașă in întrecerea socialistă, pe anul 1964, este numai unul dintre harnici lucrători ai grupului. CONSTANTIN HURMUZ, șef de brigadă la șantierul montat-instalații nr. 1-I.C S.Hunedoara, dovedește pricepere și conștiinciozitate în executarea lucrărilor încredințate, bun organizator al procesului de producție și exigent față de calitate, se ocupă în permanență de ridicarea calificării membrilor brigăzii. Datorită muncii excepționale, și realizărilor deosebite in procesul de producție, în anul 1961 sa menținut lună de lună evidentat in întrecerea socialistă, ia/ aiuni a fost declarat si untaș.I Fvi; 011II Complex modern Alături de noile blocuri construite la Tr.Măgurele, în centrul orașului a fost ridicat și un modern complex de deservire. Cuprinzînd unități de largă utilitate publică, complexul— dat de curând în folosință— s-a bucurat, de la început, de aprecierea localnicilor. Mihai IANA corespondent Activitatea nu s-a întrerupt Dalele prefabricate, a căror executare a început cu cîțiva ani în urmă, sunt folosite cu succes la pavarea drumurilor de acces, pe șantierele de la Brazi. Echipa de betoniști condusă de Ion Colceriu, de la șantierul 4, s-a specializat în turnarea acestor plăci din beton armat,— marca B 140, care au dimensiunea de 50 x 50 cm și 10 cm grosime. Cu ajutorul unei instalații tip „seră“ cu încălzire centrală — realizată de maistrul Iordan Zidaru, activitatea nu s-a întrerupt nici în timpul iernii, prilejuind frumoase realizări întregii echipe, dar mai ales muncitorilor Nicolae Dumitru, Gheorghe Epsighie, Gavril Colceriu, Ion Bouleanu, Ion DUMITRESCU corespondent