Constructorul, octombrie 1965 (Anul 17, nr. 821-825)

1965-10-02 / nr. 821

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! GAZETĂ EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Anul XVII —nr. 8214 pagini 25 bani Simbătă 2 oct. 1965 Vizita unei delegații de specialiști din R. P. Ungară O delegație din R. P. Ungară, condusă de dr. Joszef Bender, adjunct al ministrului construcțiilor, face în prezent o vizită în țara noastră, pentru a se documenta asupra activității Direcției generale de construcții-montaj a Sfatului popular al Capitalei. Delegația a vizitat o serie de șantiere și unități de producție industrială, interesîndu-se de sistemele constructive, tehnologia și organizarea ce se aplică la construcțiile de locuințe și clădiri social-culturale din orașul București. Cu 6 zile mai devreme , Colectivul întreprinderii „Izolatorul“ din Capitală, desfășurînd o avîntată întrecere socialistă, a reușit să realizeze cu 6 zile înainte de termen planul producției globale și marfă pe primele 9 luni ale anului. S-au produs peste prevederi 24 500. mp plăci din plută bitumiriizată, 28 000 foi de plută aglomerată — cu și fără inserție textilă, 83 milioane de rondele din plută, 3,3 milioane de dopari din plută ș.a. In decurs de 8 luni, productivitatea muncii a crescut cu 2,3%, realizindu-se și însemnate economii și beneficii peste plan. Vasile DUMITRU corespondent / ’ . In timp ce constructorii și montării desfășoară o susținută activitate pentru realizarea noilor linii de producție, colectivul de muncă al Fabricii de ciment Tirgurjiu se străduiește să atingă parametrii tehnico-economici la cele puse în funcțiune. 1 In fotografie: turnurile de răcire a gazelor la intrarea în electrofiltre. Această frumoasă cabană turistică fost recent dată in a folosință, la Poiana Brașov, de către șantierul 502 al Trustului de construcții-montaj nr. 5. Clădirea — cu demisol parțial, parter și 3 etaje, avînd la prelungirea parterului holul de recepție și barul de zi — oferă, prin amenajarea interioară și prin finisaje, confortul necesar pentru 144 de turiști. Fiecare cameră are vestibul și grup sanitar cu obiectele colorate: pereții sunt zugrăviți cu vinarom pastel, plafonul — stropit cu calciu-vecchio, pardoseala — din covor PVC. In holul de recepție, pardoseala este din plăci de marmură albă de Alun, cu fîșii de marmură roșie de Moneasa. Piatra naturală (completată cu cîmpuri de terasit) la fațade și învelitoarea din șiță contribuie la nota arhitecturală, specifică zonei noastre de munte. Text și foto : Alexandru Robescu corespondent Lucrările sunt în curs în vederea pregătirilor de iarnă, la Atelierele „9 Mai“ din Capitală a fost alcătuit un plan de măsuri tehniceorganizatorice care cuprinde 40 de puncte, referitoare la asigurarea condițiilor de lucru, aprovizionarea cu materii prime, materiale și combustibil, organizarea pazei contra incendiilor ș.a. bor Avînd experiența aniprecedenți, a fost prevăzută din vreme reparația generală a cazanelor cu aburi din centrala termică, iar pompele de apă ce alimentează cazanele, fiind revizuite, funcționează în prezent în bune condiții.mitent, s-au luat Concomisuri pentru repararea instalațiilor de încălzire, înlocuirea sau completarea unor elemente deteriorate ; de asemenea, au fost puse la punct toate bateriile de radianți care vor funcționa în special la ușile mari din halele de la lăcătușerie, oțelărie, fontă, strungărie etc. Pe de altă parte, serviciul aprovizionării va procura de urgență 200 t de păcură. O altă sarcină care a și fost pînă acum pe jumătate realizată este asigurarea funcționării normale a instalațiilor sanitare de la grupurile sociale, în prezent lucrîndu-se la înlocuirea unor dușuri defecte, la revizia legăturilor de canalizare. Totodată, au mai început și alte lucrări : repararea acoperișului, înlocuirea tablei, a jgheaburilor, a burlanelor. Prin darea în funcțiune, în cursul lunii septembrie, a instalațiilor de recirculare a apei la cuptorul electric, compresoare și călire, la oțelărie se asigură mare economie de apă industrială, creîndu-se posibilitatea mai bunei alimentări a celorlalte secții. In acest timp, serviciul mecanic șefbuie să se ocupe trede pregătirea unei activități normale în timpul iernii a mașinilor și utilajelor care lucrează în exterior: de exemplu, podurile rulante, mijloacele de transport, valtul mare ș.a. Pentru acestea vor fi confecționate unele piese de schimb, procurați rulmenții necesari, revizuite instalațiile de încălzire de la boxele autocamioanelor; tot acum, vor fi verificate și instalațiile electrice de forță și lumină. Paralel cu măsurile de mai sus, serviciul aprovizionării se va preocupa de formarea stocurilor de pămînturi, fier vechi și alte materii prime și materiale necesare procesului de producție în timpul iernii De asemenea, vor fi procurate din lopeți, tîrnăcoape, timp mare, asigurîndu-se catși protejarea contra înghețului a gurilor de incendiu. îndeplinirea la termenele stabilite a tuturor măsurilor prevăzute în plan va contribui la realizarea ritmică și în anotimpul rece a sarcinilor de producție. Fuiu EUGENIU corespondent Ft \mm mnm3i crMflwiFi Succese ale montori/or termocentralei Craiova.» La 24 septembrie, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni din sectorul de montaj cazane al șantierului I.M.C.E. a repurtat un frumos succes prin efectuarea probei hidraulice la ultimul cazan de aburi — al V-lea, de 370 tone/oră, din etapa s-a de montaj. In urma acestei probe, în cursul căreia nu s-a ivit nici o defecțiune la sistemul de presiune al cazanului, s-au consolidat posibilitățile pentru punerea în funcțiune a tuturor agregatelor din această etapă ale centralei, cu o capacitate totală de 350 MW, încă în acest an. Imediat după miezul nopții, încă o realizare de mare importanță : punerea în paralel cu sistemul energetic național a celui de al 111-lea turbogenerator din centrală. Este vorba de turbina de 100 MW nr. 2 — primul grup de această putere din centrală, care în scurt timp va putea furniza energia electrică la întreaga sa capacitate. Un aport deosebit la construcția gigantului termoenergetic din Oltenia l-au adus brigăzile din sectorul cazane, condus cu mult simț de răspundere de comunistul Nicolae Mînzătescu. Aurel Prunaru, șeful unei brigăzi de montori, este apreciat pentru calitatea lucrărilor pe care le execută, vădind experiența acumulată la construcția termocentralelor de la Paroșeni, Borzești, Ovidiu și Comănești. Succese remarcabile obține în producție și Belu Zgubin, un tînăr cu reale calități profesionale, care a urmat cursurile de calificare în montaj la școala de aici, de la Ișalnița. Ca și el, mulți localnici angajați pe șantier au perseverat în muncă și au devenit oameni de bază în montarea agregatelor energetice ale termocentralei. Din lunga listă a evidențiaților în întrecerea socialistă mai notăm pe sudorul Eugen Popescu, pe maistrul Gavrilă Botoc. Din sectorul turbine, condus de ing. Artemie Vanca, se remarcă brigăzile lui Mircea Uță, Aurel Mitrică, Constantin Dumitrescu, Gheorghe Mic ș.a. Prin munca lor harnică se pun bazele înfăptuirii unuia din obiectivele planului de dezvoltare a energeticii pe perioada 1966—1975, inițiat de partid — mărirea puterii instalate la termocentrala de la Craiova, pînă în 1969, la 1000 MW. Ionel BIZDOACA secretarul comitetului sindicatului de la termocentrala Craiova Victorie in subteran Brigada tinărului comunist Constantin Berende, de pe șantierul hidrocentralei ,Gheorghe Gheorghiu-Dej“ de pe Argeș, a realizat miercuri, pe traseul Bradu- Baciu (în lungime de aproape 3 km) al galeriei de aducțiune a captărilor secundare, a 4-a străpungere pe acest tunel și a 7-a din istoria lucrărilor in subteran de pe intregul șantier. Din 19 km, cu va avea galeria, s-au excavat pină acum 13 km. la înălțime La propriu și la figurat, membrii brigăzii lui Alexandru Puiu, de la întreprinderea de montaje București a Ministerului Industriei Chimice, lucrează la înălțime. Luîndu-și ca ajutor mecanisme perfecționate, miinile lor harnice asamblează instalații tehnologice complexe, de dimensiuni impresionante. Obiectivul aparatului fotografic ia surprins pe cîtiva dintre membrii brigăzii, pe o platformă de montaj la al doilea gazometru de 50 000 mc de la Combinatul chimic Borzești. Cu căști și centuri de protecție, se simt in siguranță pe acest pod suspendat între cer și pămînt. începută în luna martie, construcția gazometrului a ajuns intr-un stadiu avansat. După ce a montat ghidajul exterior și o parte din telescoape, brigada lui Alexandru Puiu grăbește acum centrarea construcției metalice, montarea închizătoarelor hidraulice, derularea telescopului nr. 1. Beneficiarul confirmă buna calitate a lucrărilor. Text și foto : Constantin BUTE corespondent PORȚILE S-a împlinit, nu de mult, un an de la deschiderea șantierului sistemului hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier. In acest interval, colectivele de la grupul de șantiere al întreprinderii de construcții hidroenergetice și de la șantierul I.P.L.S.T. au pus bazele unei largi desfășurări a lucrărilor. O platformă creată prin strămutarea a 500 000 mc de pămînt și rocă a smuls Dunării o parte din suprafața necesară pentru organizarea de șantier. Pe valea Jidoștiței și pe platforma învecinată cu noua gară de la Gura Văii au apărut colonii muncitorești, ateliere, magazii. Atrași de vasta perspectivă a lucrărilor, mereu vin pe șantier, din toate colțurile țării, constructori mulți dintre ei cu experiența acumulată la alte construcții hidroenergetice. CARE SUNT PRINCIPALELE OBIECTIVE ALE ȘANTIERULUI IN TRIMESTRUL CE A ÎNCEPUT ȘI IN PRIMA PARTE A ANULUI VIITOR ? ■ • Pentru trimestrul IV, grupului de șantiere de construcții-instalații al I.C.H. i s-a stabilit o sarcină de producție care depășește cu peste 803/ 1 realizările medii din cele 3 trimestre precedente. ■ Aceasta va necesita o însemnată concentrare a eforturilor la actualele fronturi de lucru și la cele ce urmează să fie deschise în curînd. • Cantitatea de circa 250 000 mc de material ■ dragat pînă acum pentru curățirea fundului al■biei în aval de baraj — material ce servește la umpluturile platformei organizării de șantier — se va dubla pînă la sfîrșitul anului. Pentru anul 1966 se prevede o cantitate de dragare de 1 milion de metri cubi. ■ • Extinderea platformei se face, în paralel, și cu material transportat cu mijloace auto. Pentru intensificarea ritmului de lucru, pe lîngâ autobasculantele „Bucegi" au fost introduse, luna trecută, și autobasculante „Tatra“ de mare capa-icitate. • Pe această platformă va f montată, viitor, o modernă fabrică de betoane, ce va anul fi importată din U.R.S.S. În complexul fabricii vor DE FIER, AZI mai fi amenajate gospodării mecanizate pentru agregate și ciment. • Continuă amenajarea portului provizoriu ce va deservi șantierul. Pînă acum s-a realizat prima celulă , a doua este în lucru. • A început construcția funicularului — cel mai mare din țară — care, peste brațul principal al Dunării, va alimenta fabrica de betoane cu agreate din ostrovul Golu. Deschiderea principală, e peste 300 de metri, va avea stîlpi de susținere înalți de 47 m, care se vor realiza din beton armat, cu cofraje glisante; o plasă metalică rezistentă va proteja navigația pe sub traseul funicularului. În prezent, la stîlpul de pe malul fluviului se lucrează, într-o incintă de palplanșe, la fundație. Un amănunt interesant și... neașteptat, cu prilejul defrișărilor și săpăturilor pentru crearea platformei stîlpului de pe ostrovul Golu, s-a g ăsit urmele unei cetăți romane. Așa că alături e constructori, aici vor avea de lucru și arheologii... • Pe șantier sunt repartizate tot mai multe utilaje moderne — printre care excavatoare de 2,5 mc, mașini speciale cu aer comprimat pentru în*figerea palplanșelor prin vibrare etc. Pentru întreținerea și repararea lor, la Turnu-Severin se construiește un mare atelier. • Zilele trecute a intrat în lucru prima dintre cele două platforme plutitoare autoridicătoare — construite la Șantierele navale din Galați — pentru baterea palplanșelor batardoului celular. Programul prevede ca anul acesta să se realizeze 5 celule, iar pînă la 1 octombrie 1966 — restul de 21 , închiderea incintei va permite începerea săpăturilor la centrala electrică și la ecluză. Cîntărind — împreună cu agregatele instalate la bord — peste 1300 t, platforma, o uriașă potcoavă metalică, se fixează în fundul albiei fluviului prin 4 coloane de susținere de 37 t fiecare, putîndu-se ridica pe acestea cu ajutorul unor verine hidraulice de mare capacitate. Podul de pontoane ce leagă platforma de mal are o lungime de cca. 300 m. Foarte curînd va sosi, de la Galați, a doua platformă. • Planul pe 1966 al grupului de șantiere prevede o creștere a producției globale cu aproximativ 80 la sută față de realizările preliminare din acest an. Volumul lucrărilor din 1967 urmează să fie de cca. 2,5 ori mai mare decât cel din anul viitor. Coordonate tehnicoorganizatorice Cifrele de plan pe 1966 pun în fața Colectivului Trustului de instalații-montaj nr. 21-București sarcini de producție mult sporite. Ținînd cont de aceste perspective, a fost întocmit un proiect de plan de măsuri tehnico-organizatorice pentru realizarea indicatorilor pe 1966, proiect care va fi îmbunătățit cu propunerile ce le vor mai face colectivele șantierelor. Eficiența măsurilor preconizate a fost antecalculată după două criterii: economiile la prețul de cost și posibilitatea ca prin reducerea necesarului de forță de munca la diferite operații, sa se asigure o creștere importantă a producției cu o cît mai scăzuta majorare a efectivelor existente. în vederea ridicării calității lucrărilor, un accent deosebit se pune pe intensificarea activității C.T.G.-ului, dezvoltarea laboratorului trustului, dotarea cu utilaje și aparatură pentru măsurători și control, elaborarea de fișe tehnologice pentru toate genurile de lucrări, prerecepții pe faze, întocmirea de proiecte cataloage de prefabricate de instabilații. Se scontează ca aceste măsuri să ducă la o economie la prețul de cost de cca. 50 000 de lei. Măsurile pentru creșterea productivității muncii — mărirea gradului de mecanizare a lucrărilor terasiere și a săpăturilor, extinderea folosirii dispozitivelor de mică mecanizare (pistoale de împlîntat dibluri, mașini pentru executarea șlițurilor și străpungerilor în zidărie, pistoale de vopsit, schele autoridicătoare, cărucioare de transport etc.), organizarea de ateliere mobile, prefabricarea subansamblurilor de instalațiimontate în ateliere centralizate — vor putea aduce o economie de forță de muncă egală cu circa 90 de salariați și o reducere a prețului de cost, față de 1965, de circa 2 000 000 de lei. O serie de măsuri, prin care se va realiza ponderea cea mai mare a economiilor — circa 50 de salariați și o reducere a prețului de cost de circa 6 000 000 de lei — privesc îmbunătățirea soluțiilor de proiectare, extinderea folosirii procedeelor tehnologice avansate, a materialelor noi, reducerea consumurilor specifice. Dintre acestea cităm : colaborarea cu proiectanții de specialitate pentru stabilirea unor soluții care să se preteze la prefabricate; folosirea în și mai mare proporție a tuburilor de EVG și de azbociment la instalații sanitare și electrice interioare și, respectiv, la rețele exterioare; organizarea de noi stații centralizate pentru izolarea conductelor; folosirea deșeurilor recuperabile (țevi, tablă, profile etc.) ; extinderea înlocuirii sudurii manuale cu sudură automată și a tăierii țevilor cu gaz metan la loc de acetilenă. De asemenea, proiectul prevede o gamă de măsuri cu privire la organizarea muncii, ca: extinderea lucrului în acord global și prin brigăzi de specialitate și a lucrului în acord general, reducerea operațiilor de manipulare, evitarea stagnărilor și întreruperilor prin aprovizionări ritmice cu materiale, scule și utilaje de bună calitate, organizarea rațională a locurilor de muncă ș.a. — cu ajutorul cărora se va realiza mare economie de forță de muncă și o o reducere a prețului de cost de cca. 2 000 000 de lei. Proiectul conține și măsuri pentru asigurarea unor condiții optime de muncă și de trai pe șantiere. lacob VARTAN corespondent Vom generaliza experiența pozitivă . Dezbaterea cifrelor de plan pe 1966 la toate grupurile de șantiere și șantierele Trustului regional de construcții Bacău a constituit un bun prilej pentru analiza realizărilor obținute pînă acum și a perspectivelor, pentru stabilirea de măsuri în vederea îndeplinirii în condiții optime și la toți indicatorii a planului de producție din primul an al cincinalului. Primele 8 luni din 1965 au consemnat o serie de succese ale constructorilor. Planul producției globale pe această perioadă a fost îndeplinit în proporție de 104%, iar sarcina privind productivitatea muncii — 104,7%; au fost predate 585 de apartamente, 3 școli, Casa de cultură din Bacău, spații comerciale, construcții agrozootehnice, obiective edilitare etc. ; nivelul calitativ al lucrărilor a crescut; peste sarcina de reducere a prețului de cost s-au obținut economii în valoare de 120 000 lei. Metodele bune care au contribuit la aceste rezultate vor trebui generalizate. Totodată, se impune eliminarea greutăților care frînează activitatea constructorilor. Dintre acestea, trebuie amintită problema asigurării la timp a documentațiilor. Intîrzierea predării acestora (la 31 august mai erau neacoperite cu documentații legal aprobate cca. 15 milioane lei din planul pe 1965) provoacă perturbații atît în aprovizionarea cu materiale, cît și în folosirea forței de muncă. Planul pe 1966 prevede o creștere a producției globale cu cca. 15% față de 1965; volumul construcției de locuințe va fi cu 40% mai mare. Realizarea acestor sarcini cere din partea constructorilor eforturi susținute, aplicarea unor noi metode pentru grăbirea ritmului de execuție, creșterea gradului de mecanizare a lucrărilor etc. Din valoarea de plan pe 1966, aproape jumătate este acoperită de pe acum cu documentații. Dar acestea sunt, în cea mai mare parte, pentru locuințe; o serie de alte obiective ce se vor executa în 1966 nu au asigurate proiectele. Pînă la 1 ianuarie mai e încă timp, iar D.S.A.P.C.Bacău are capacitatea necesară ca să execute volume importante de documentații. Nu rămîne decit ca beneficiarii să depună eforturi pentru perfectarea formelor în vederea întocmirii acestora. Dacă trustul nostru va avea la începutul noului an cel puțin 70% din documentații, iar restul vor fi asigurate în cursul semestrului I, ținînd seama și de termenele de punere în funcțiune, producția pe șantiere se va putea desfășura normal. Noile reglementări privind creșterea competenței ministerelor și sfaturilor populare regionale în aprobarea documentațiilor trebuie să constituie un mijloc eficient pentru deschiderea la timp a noilor șantiere. Pe baza experienței din anii precedenți, a fost întocmit un bogat plan de măsuri tehniceorganizatorice, menite să asigure îndeplinirea tuturor indicatorilor de plan. Un loc important îl ocupă măsurile privind creșterea nivelului calitativ al lucrărilor. In acest sens se prevăd : ridicarea calificării unui mare număr de muncitori, reexaminarea periodică a cadrelor tehnice și de maiștri din execuție, dotarea laboratorului cu noi utilaje și aparate, îmbunătățirea sortării nisipului pentru tencuieli, construcția unei moderne stații centrale de betoane la Bacău, extinderea folosirii placajelor ceramice, a parchetului lamelar estetic din stejar și ulm, prepararea centralizată a terasitului și vopselelor, prefabricarea subansamblurilor de instalații etc. Scurtarea duratei de execuție se va obține prin folosirea unor metode avansate (panouri mari, cofraje glisante, evitarea proceselor umede). Pentru creșterea gradului de mecanizare se vor achiziționa noi utilaje de mare și mică mecanizare. Se vor realiza instalații pentru manipularea pneumatică a cimentului. Importante economii la prețul de cost se vor obține prin reducerea consumurilor specifice, înlocuirea unor soluții din proiecte cu altele mai avantajoase, reducerea manoperei ca urmare a extinderii mecanizării, micșorarea cheltuielilor indirecte prin scurtarea duratei de execuție etc. Constructorii băcăoani sunt hotărîți să-și îndeplinească și depășească angajamentele luate față de partid. ing. C. ACIOBANIȚEI corespondent PREGĂTIREAI PRODUCȚIEI IQfifi _________DIMAMUL KHJUL