Constructorul, februarie 1966 (Anul 18, nr. 839-842)

1966-02-05 / nr. 839

«AZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII SImbătă 5 Anul XVIII—NR. 839 4 pagini 25 bani Redacția și administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, raionul V. I. Lenin Telefon : 15.19.21-15.10.92 februarie 1966 BILANȚ LUNAR La capătul primei luni a anului, bogată în zăpadă, ger și viscol, unitățile producătoare de materiale de construcții ale M.I.C. consemnează succese de seamă. Iată cîteva dintre ele privind realizarea sarcinilor la producția globală : fabricile de geamuri Scăeni 101 °/6, Tîrnăveni Tu ° o, Mediaș 105,4% ; întreprinderile tutelate de D.G.I.M.I.-I.C.M.A. 100,6%, I.A.E.C. 102,8%, „9 Mai 100,4%, „6 Martie" 103,7%, F.O.S.P. 103,4%), Uzinele ceramice 111,2% ; de prefabricate întreprinderile de la București 103%, Militari - București 107%, Roman 74%, Galați 119 °/o, Deaga 106%, Brașov 89,5%, Turda 103%, Craiova 86 °/o, Doicești 111,4% ; fabricile tutelate de D.G.I.C.M.F.I. — Jimbolia 101 °/o, Lugoj 101%, Feldioara 107%, Sighișoara 109 °/o, Sibiu 125%, Tîrnăveni 103%, Mureșeni 101%, Cîmpia Turzii 100,9%, Satu-Mare 152 ° 0, Bucov 100,2%, Urziceni 88,2%, Piatra Neamț 101,1%, Roman 73,8%, Țăndărei 33,8%, Bistrița 100,8%, Bîrcea 100,3%, Marmura București 106%, Simeria 100,2%, Turda 107,5%, Berceni 102,4%, Tulcea 84,1%, „Izolatorul" 104,1%. CU TREI ZILE MAI DEVREME Harnicul colectiv de muncă al întreprinderii de produse din beton celular autoclavizat Doicești și-a realizat planul de producție pe luna ianuarie cu trei zile mai devreme. Principalii indicatori de plan au fost realizați după cum urmează : producția globală 111,4%, producția marfă 114,3%, producția fizică 115,6%, productivitatea muncii 110,7% In această perioadă s-au realizat peste plan 1019 mc beton celular și s-au livrat la export cca. 2000 mc. Succesul dobîndit a fost asigurat de aprovizionarea ritmică a locurilor de muncă, asigurarea schimburilor II și III cu cadre tehnice competente organizarea întrecerii socialiste între schimburi ș.a. Evidențiate : brigăzile conduse de Nicolae Stanciu, Gheorghe Andrei, Ștefan Nicolae și alții. ing. P. ȘTEFAN corespondent Justificată ca un element de mare importanță în asigurarea unei plastici variate a fațadelor, acțiunea de înfrumusețare a obiectivelor social-culturale din noile ansambluri de locuit a găsit ecou în rândurile decoratorilor și arhitecților. Astăzi, tot mai multe elemente decorative de fată împodobesc cartierele de locuințe. Mozaicuri, bazoreliefuri reprezentînd motive florale sau scene din istoria țării aduc o notă nouă si plăcută in peisajul local. In fotografie . Detalii arhitectonice — Țiglina—Qoffiti tori. In prezent, se lucrează la proiectele buncărelor de la furnalul de 1700 mc și la stația de derivație din depozitul de materii prime. In fotografie, ing. Aristotel Pavelescu și machetistul Eracle Petrescu lucrează la machetele celor două obiective. O bună parte din capacitatea de proiectare a IPROMET-ului este concentrată pentru efectuarea documentațiilor necesare șantierului combinatului siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Galați. Zi de si prind contur detaliile viitoarelor obiective, care vor fi executate de construc Nomenclatorul dispozitivelor de mica mecanizare Incepînd din 196) s-au realizat și se produc în serie 39 utilaje și dispozitive de mică mecanizare, răspîndite astăzi in toate sectoarele de construcții. Pe baza comenzilor primite, I.A.U.P.S. a întocmit un studiu pentru stabilirea nomenclatorului de dispozitive de lucru, mecanisme și utilaje de mică mecanizare ce urmează să fie realizate și introduse pe șantierele de construcții. In perioada 1966—1970 se vor produce și extinde pe șantiere cca. 100 utilaje de mică mecanizare. Pentru majoritatea dintre ele, documentația tehnică și asistența la fazele de asimilare vor fi asigurate de I.A.U.P.S. Instructaj etc. La Laboratorul central al I.P.C.M.C. a început luni un instructaj în legătură cu controlul calității lucrărilor, organizat de Ministerul Industriei Construcțiilor. Participă ingineri delegați ai unităților tutelate de Direcția generală de construcții-montaj, Programul expunerilor teoretice cuprinde următoarele teme: beton precomprimat, izolații - finisaje, drumuri de beton, sclerometrie-parometrie-extrageri de carote, prefabricate, eastometrie, gama defectoscopie, tensometrie, prezentarea și interpretarea rezultatelor, drumul critic-PERT-CPM, elemente de matematici aplicate, calculatoare electronice, programare liniara. La aceste expuneri pot participa, în afara cursantior, și alți ingineri (înscrieri la tel, 23 6132). Instructajul, cu o durată de 26 de zile, cuprinde și demonstrații practice. ing. E. ANASTASII) corespondent Praful de la electrofiltre, transformat in clincher după procedeul uscat S-au încercat mai multe căi de valorificare a prafului de la electrofiltre. Dar nici transformarea în pastă, nici granularea lui nu s-au dovedit acceptabile. Pe linia acestor preocupări, cimentiștii de la „Victoria socialistă“-Turcia au experimentat recent, la cuptorul nr. 4 de mică capacitate, utilizarea prafului prin reintroducere in fluxul tehnologic, ca în cazul fabricării cimentului după procedeul uscat. Primele constatări, după arderea a cca. 200 t de praf, sunt promițătoare: prin ardere, praful poate fi transformat în clincher fără alte adaosuri. Greutatea litrică nu diferă de aceea a clincherului obișnuit, iar analizele de laborator dovedesc că atît inconstanța de volum, cît și rezistența sînt normale. In prezent, se fac amenajări pentru asigurarea unei alimentări continue cu praf. Se preconizează să se lucreze după procedeul uscat, utilizînd praful de clincher , la cuptoarele 3 și 4. ESS» • Eficienta unor măsuri • Rubrica: Alegeri sindicale (pag. a 2-a) • Planurile m.t.o. — oglinda preocupării colective • Specificul local, cu resurse locale (pag. a 3-a) • In intimpinarea Consfătuirii pe oră a lucrătorilor din construcții (pag. a 4-a) ÎNALTA PREȚUIRE A MUNCII In 1965, numărul fruntașilor în întrecerea socialistă din sfera de activitate a sindicatului Trustului de construcții-montaj nr. 1-București a ajuns la 225, cu 34 mai mulți decit în 1964. în fotografiile alăturate prezentăm cîțiva lucrători merituoși, cărora le revine înaltul titlu de fruntaș în întrecerea socialistă pe anul 1965. Calitatea lucrărilor este criteriul numărul unu în întrecerea pe 1965 după care s-au călăuzit oamenii harnicului Ianoș KsaUi, șeful unei brigăzi de zidari de la șantierul Combinatului de cauciuc-Jilava. Frumusețea, acuratețea finisajelor executate de zidarii lui Esaki au devenit cunoscute pe toate șantierele trustului. Brigada sa depășește cu regularitate media realizărilor cu 5%. Lucrător de înaltă calificare, conștient de răspunderile ce-i revin în cadrul brigăzii de fierar-betoniști de la Complexul de șantiere Militari, Ion Nistor a muncit cu rîvnă în tot cursul anului, a pus umărul la ridicarea modernei fabrici de panouri mari și alte obiective. Alături de ceilalți lucrători din brigadă el a depășit media realizărilor — care pe șantier este de 15% — cu 8%. Cu 25 — 30% depășește planul de producție ce-i revine dulgherul Gheorghe Enache de la șantierul Institutului Politehnic „Gheorghe Gheorghiu-Dej "-București. Manifestînd o deosebită grijă pentru raționala folosire a materialului lemnos el a realizat însemnate economii. Pentru meritele sale Gheorghe Enache a fost evidențiat în întrecerea socialistă lună de lună, cîștigînd astfel titlul de fruntaș în întrecere și pe 1965. Grupului de șantiere nr. 101 al Trustului de construcții-montaj nr. 1-București, datorită depășirilor de plan, a obținerii de realizării superioare în întrecerea socialistă revine cinstea, ca alături de grupul de șantiere 103—Ploiești, să poarte titlul de subunitate fruntașă în întrecerea socialistă pe 1965. Pentru frumoasele realizări obținute în întrecere, multor lucrători — printre care și ing. Adrian Bălan, inginer-șef, le-au fost înmînaite distincții de fruntaș în întrecerea socialistă. Cresc rindurile fruntașilor Zilele trecute, la șantierul 503-Bacău, al Trustului de construcții-montaj nr. 5- Brașov, a avut loc adunarea festivă dedicată înmînării insignelor și diplomelor de fruntaș în întrecerea socialistă pentru anul 1965. 140 de muncitori constructori au primit insigne și diplome de „fruntaș în întrecerea socialistă pe anul 1965“. Au mai primit insigne și diplome : 6 maiștri, 3 tehnicieni și 2 ingineri: Petru Solomon — fierar-betonist, Mihalache Calote — betonist , Gh. Ciotloș — mentor, Dumitru Dima — lăcătuș, care de 3 ani se mențin fruntași în întrecerea socialistă. O deosebită bucurie a constituit înmînarea insignelor și diplomelor de fruntași în întrecerea socialistă și pentru 50 de muncitori constructori, care pentru prima dată primesc această distincție, în rîndul acestora se află Bernat Ferentz — betonist, Nistor Nițu — maistru, Ștefan Radu — montor și alții. S. SONNTAG corespondent de șantiere, în fabricile de materiale de construcții, în institutele de proiectări și cercetări se înmînează celor mai harnici, celor care s-au situat în primele rînduri ale întrecerii socialiste, insignele de fruntaș în întrecerea socialistă, diplomele și steagurile care confirmă prețuirea de care se bucură. Adunările în care se înmînează înaltele distincții sînt momente de neuitat pentru cei care dau viață istoricelor hotârîri ale partidului, sînt clipele cînd se apreciază înfăptuirile și se iau noi angajamente în entuziasta întrecere a oamenilor muncii pentru îndeplinirea mărețelor sarcini trasate de Congresul al IX- lea al partidului și în cinstea celei de a 45-a aniversări a P.C.R. IANOȘ ESAKI ION NISTOR GHEORGHE ENACHE Ing. ADRIAN BĂLAN Palmaresul unui electrician Posedînd o înaltă calificare profesională și un dezvoltat spirit organizatoric, electricianul Radu Șerban, șeful unei brigăzi de electricieni de la șantierul nr. 1 al întreprinderii de instalatii București din cadrul Ministerului Industriei Chimice, a executat in 1965, înainte de termen, un număr însemnat de lucrări de maltă tehnicitate la Combinatul de celuloză și hiilie-Palas, la Fabrica de oxigen-Buciumeni și altele. De asemenea, el a calificat la locul de muncă încă 4 electricieni. Pentru rodnica sa activitate, Radu Șerban a fost apreciat de colectiv in multe rînduri, a primit an de ap insigna de fruntaș în întrecerea socialistă și îndeplinește condițiile de a i se atribui înalta distincție și pentru 1965. In fotografie : Electricianul Radu Șerban, efectuind ultimele verificări și reglări înaintea punerii ín tonetime a instalației de joasă tensiune, la unul din obiectivele afiate in construcție. AL PATRULEA BLOC Recent, constructorii de pe șantierul ansamblului de locuințe Mazepa al grupului nr. 1 (T.R.C.)Galați au dat în folosință blocul CI, cu 60 de apartamente. Acesta este al patrulea bloc care completează frumoasa linie arhitectonică a microtrasonului. La blocul CI s-au introdus trepte prefabricate, care au sporit productivitatea muncii cu 50%, iar în holurile de la intrare — dale prefabricate mozaicate în diferite culori. De asemenea, tîmplăria finisată la fabrica producătoare, parchetul și zugrăvelile executate îngrijit, dau apartamentelor o notă sporită de confort. Pînă în prezent, în cartierul Mazn pa s-au dat în folosință 400 de apartamente și 374 de garsoniere. în întrecerea socialistă s-au evidențiat parchetarul Constantin Durduc, mozaicarul Dumitru Gherase, zugravul Mihai Crafcenco și alții, ȘT. BARBALATA corespondent -----------------------------------------------------------------------------------------------------Pe la verbe plină la fapte N-a trecut așa de mult timp ca să zic că aș fi putut să uit. De altfel și carnetul de notițe îmi poate oricînd Împrospăta memoria. Toamna trecută, am vizitat șantierul Uzinei de sîrmă și produse din sîrmă - Buzău. In discuția purtată cu ing. Vasile Gheorghiu - șeful șantierului - mi-am exprimat părerea că pregătirile pentru activitatea de iarnă se desfășoară prea încet. - Fii fără grijă - m-a asigurat tînărul inginer, surîzînd. In scurtă vreme, totul va fi în ordine. Vremea a trecut și iată șantierul sub mantie albă. Din păcate, nu l-am găsit așa cum preconizase ing. Vasile Gheorghiu. Pentru o serie de obiective, graficele de execuție au fost reînnoite, iar pe tot șantierul lipsește căldura Maiștrii și inginerii de la punctele de lucru au răspunsul pregătit : cauze obiective. N-am avut la timp tîmplăria metalică - argumentează maistrul Ion Martinescu - și din această cauză nu s-au putut efectua complet închiderile. Iar maistrul Teodor Păușan îi vine în ajutor .- Chiar și la ora actuală ne lipsesc cca. 300 mp de geam termoabsorbant.... De lipsa de căldură, toți acuză șantierul Trustului de instalațiimontaj nr. 21 - București. - Într-adevăr - recunoaște ing. Mircea Han, inginer-șef al șantierului de instalații și montaj - constructorul are perfectă dreptate , nu ne-am înscris tn graficul coordonator de execuție. La data de 30 decembrie nu s-au terminat instalațiile provizorii de căldură. Și „cauzele obiective" abundă, încît înșirarea lor ar plictisi, poate, pe cititor. Cert însă este că imensa hală de 24000 mp nu va putea fi încălzită decît la începutul lunii martie (sau poate și mai tîrziu), cînd se va desprimăvăra - adică după ce a trecut iarna. Nu știu cum să caracterizez lipsa de orientare a subantreprizei (șantierul Trustului nr. 21), a antreprenorului general (grupul de șantiere nr. 103—Ploiești, al Trustului nr. 1 - București) și chiar a beneficiarului (șeful grupului de diriginfi - ing. Gheorghe Nenu) care nu s-au gîndit nici o clipă să sisteze montarea celor 30 de sobe metalice (acum nefolositoare și la primăvară la fel) din marea hală de producție. Nu e destul că s-au cheltuit bani grei pentru confecționarea lor, mai trebuie să piardă și alții pentru montarea lor ? Și acum să revenim la activitatea constructorului in perioada de iarnă. Toată lumea e mulțumită aici că planul de producție (forțe proprii) pe anul 1965 a fost depășit cu 12 la sută. Stadiile fizice n-au nici o importantă. De pildă, construcția postului trafe (un obiectiv important care va condiționa intrarea în funcțiune a principalei hale de producție) n-a fost realizată la data stabilită în graficul din 1965. Nici în prezent acest obiectiv nu este închis; mai sunt de executat 50 la sută din montajul tîmplăriei și finisajelor. Terminarea postului trafe va fi cu mult îngreuiată din lipsa datelor „Nevada", care au termen de livrare de-abia la sfîrșitul lunii aprilie. Insuficienta pregătire pentru activitatea de iarnă influențează acum toate obiectivele. Frontul de lucru este restrîns la principala hală de producție, la anexa nr. 1 etc. Pe șantier se mai petrec și fapte ciudate care dovedesc o clasă neglijentă. Din cauza neterminării stației de evacuare a apelor pluviale, șantierul este în pericol de a fi inundat pe o bună porțiune de teren. Pentru a se înlătura acest pericol se folosesc mai multe pompe (nu contează cheltuiala inutilă), instalate provizoriu. Cînd aceste pompe se defectează, inundația e liberă... Lipsa de simt gospodăresc se remarcă și la alte obiective. Sub primejdia de a fi inundate se află casa pompelor și un post trase. Cu toate că există asemenea deficiențe, cadrele tehnice de pe șantier nu manifestă nici o îngrijorare. Optimismul lor, izvorît din îndeplinirea planului valoric pe anul 1965, le împiedică să vadă situația actuală de pe șantier. De asemenea, deoarece termenul de intrare în rodaj a utilajelor a fost fixat în trimestrul IV, nu găsesc cu cale să grăbească lucrările, mai ales că au la îndemînă „atîtea" cauze obiective... M. NEGREANU Pe șantierele de locuințe ale Trustului regional de construcții Bacău activitatea nu a încetat nici o clipă, cu toate greutățile pe care le intîmpină colectivul din cauza iernii capricioase. Paralel cu intensificarea ritmului de lucru la obiectivele începute anul trecut, se atacă lucrările pentru construirea de noi blocuri în toate orașele regiunii noastre. Bacău. La șantierul ansamblului de locuințe Comișa-Bacău constructorii au dat în folosință anul trecut 160 de apartamente. în prezent, ei lucrează intens la înălțarea unor blocuri care totalizează 508 apartamente ce vor fi predate, eșalonat, din trimestrul I. Metodele industriale de execuție ce se folosesc pe acest șantier permit menținerea unui ritm de producție la nivelul anilor cu o activitate obișnuită. Piatra Neamț. Pe strada Bicaz se execută 3 blocuri cu 180 de apartamente care se află in diverse stadii fizice, începînd de la fundație și pînă la finisaj. Și aici măsurile luate din vreme asigură o normală desfășurare a lucrărilor. Moinești. Șantierul de locuințe din Lucăcești cunoaște, de asemenea, o activitate deosebită: se lucrează la 5 blocuri cu 220 de apartamente, precum și la o centrala termică. Roman. Constructorii romașcani execută în prezent ultimele blocuri cu 120 de apartamente în ansamblul Smirodava, care cuprinde 600 de apartamente, un complex U.R.C.M., magazine și alte construcții de utilitate publică. Construcții de locuințe au fost începute de curînd și în orașele: Buhuși, Adjud (clte 48 de apartamente), Bicaz (20 de apartamente), iar la Tg. Ocna — un cămin pentru nefamiliști. în total sunt în lucru pe șantierele trustului 1064 de apartamente, care reprezintă cca. 85% din sarcina planificată pentru anul 1966. ing. C. ACIOBANITE! corespondent în revistă, șantierele regiunii