Constructorul, octombrie 1966 (Anul 18, nr. 873-877)

1966-10-01 / nr. 873

würm PROTECȚIA Munch Primii pași in escaladarea paraMetrilor proiectați (pag. a 2-a) (pag. a 3-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI Srmbătă 1 oct. 1966 (pag. a 4-a) GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Anul XVIII Nr. 873 4 pagini 25 bani Redacția ți administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, raionul V. I. Lenin Telefon: 15.19.21 -15.10.92 Pragul ’66 — 67 SA CAM PERSPECTIVEI CERTITUDINE ȘI PROBLEME ALE ACTIVITĂȚII DE IARNĂ condițiile PE ȘANTIERELE CHIMIEI In perioada de timp friguros, 15 noiembrie 1966—15 martie 1967, trebuie să se realizeze pe șantierele Direcției generale de construcții și montaje pentru uzine chimice și rafinării, din Ministerul Industriei Chimice, un volum de lucrări de construcții-montaj în valoare de cca. 1,1 miliarde de lei, ceea ce reprezintă, față de întreaga activitate de pînă acum, cea mai mare producție prevăzută a se executa în perioada de iarnă și sensibil mai mari decit cea mai ridicată valoare realizată in perioada de vîrf iunie—septembrie. întrucît 1967 reprezintă anul de vîrf al investițiilor industriei chimice din cincinal, orice procent cu care se majorează realizările din primele luni are o influență hotărîtoare asupra îndeplinirii sarcinii anuale. De aceea, D.G.C.M.U.C.R. își propune ca în trimestrul 1 să execute circa 20% din planul pe 1967. Direcția generală a transmis în timp util întreprinderilor dispozițiile și conținutul model al proiectului de lucru pe timp friguros, pe baza cărora unitățile au întocmit documentația tehnico-economică necesară realizării lucrărilor de pregătire pentru iarnă, la jumătatea lunii august, în ședința comisiei tehnice de avizare, s-au definitivat avizele și recomandările direcției generale, care au fost transmise apoi întreprinderilor. Una din măsurile de bază legate de continuitatea activității în perioada de iarnă este asigurarea surselor de căldură pentru șantiere. Din acest punct de vedere, pentru iarna care urmează o serie de șantiere noi sau în extindere (combinatele petrochimice de la Rîmnicu-Vîlcea și Pitești, unitatea de îngrășăminte cu azot de la Turnu-Măgurele, complexul industrial etc.) trebuie să-și Dudești-București organizeze noi centrale termice provizorii de șantier sau să le extindă pe cele existente. Necesitățile suplimentare de generatoare de abur reprezintă cca. 20 de cazane cu suprafață de încălzire de 80—100 mp (respectiv, cu debit de cca. 20 abur/oră) care, împreună cu cele cca. 40 de cazane existente, vor asigura încălzirea din perioada de iarnă. La o serie de șantiere se va folosi, de asemenea, abur de la centralele termice definitive (Borzești, Craiova, Brazi, Brăila etc.). Pentru completarea necesarului se contează pe livrarea a 11 cazane noi de tip CTF-1, al căror termen de livrare (5 in luna octombrie și 6 In noiembrie) este însă neconvenabil, avînd în vedere că toate centralele termice de șantier trebuie puse în funcțiune pînă la 1 noiembrie. Furnizorul — uzinele „Grivița Roșie"-București — poate să dea un sprijin efectiv pregătirii pentru iarnă a șantierelor M.I.Ch., prin livrarea anticipată a cazanelor respective. Preocuparea noastră pentru introducerea pe o scară mai largă a generatoarelor de aer cald, care constituie mijloace de încălzire de mare deficiență, intimpină greutăți din cauza producției reduse de instalații tip „Calor 7“ (uzina „Steaua Roșie“-București). In afară de sursele de încălzire, s-a urmărit realizarea rețelelor de distribuție a agentului termic la obiectele in care se va continua activitatea la iarnă, pe linia folosirii cu prioritate a rețelelor definitive și a reducerii la minimum a celor provizorii. Totuși, la unele lucrări introduse în plan cu întîrziere în cursul anului, stadiul execuției rețelelor definitive va impune să se recurgă în paralel la soluții provizorii (Turnu- Măgurele, Tîrgu-Mureș, „Policolor“București etc.). Va trebui urmărită sistematic execuția, in scopul accelerării tuturor lucrărilor de bază care pot contribui la reducerea cheltuielilor pentru organizare. Un stadiu fizic avansat al obiectelor de bază, închiderea acestora in timp util și asigurarea sistemului interior de încălzire, dacă se realizează în termen, pot contribui la reducerea perioadei de execuție a obiectelor respective — deci la accelerarea punerii în funcțiune — prin folosirea integrală a timpului de iarnă în activitatea de construcțiimontaj. ing. Dumitru ARHIRE șeful serviciului pregătirea producției din Direcția generală de construcții-montaj pentru uzine chimice și rafinării - Ministerul Industriei Chimice (Continuare în pag. a 3-a) Aprovizionarea cu agregate a șantierului nodului hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier se va face din ostrovul Golu. Între acesta și malul românesc al fluviului a fost montat un funicular cu deschiderea de 450 m și la 35 înălțime, pilonii de capăt constituindu-i două turnuri de beton armat, executate cu ajutorul cofrajelor glisante. Cele două linii de transport ale funicularului au o capacitate zilnică de 8 000 mc. In fotografie , fabrica de betoane, în curs de montaj, si funicularul ce străbate un braț al Dunării. de t oamna blinda, călduroasă din anul acesta nu i-a liniștit de fel pe membrii comitetului sindicatului de la grupul de șantiere nr. 4 Arad al T.R.C.-Banat. Printre problemele de rezolvat în primă urgență, comitetul și-a prevăzut și verificarea modului cum organele tehniceadministrative vor asigura muncitorilor condiții de muncă și trai și în timpul rece. Așa că la instruirea activului grupelor sindicale și a comisiilor pe probleme, președintele a vorbit pe larg despre sarcinile imediate pentru întîmpinarea anotimpului friguros. După ce a consultat planul de muncă al serviciului administrativ, președintele, Aurel Nichifor, a plecat pe teren să se convingă personal că măsurile vor fi duse la îndeplinire. Ia dormitoare el i-a găsit pe lucrătorii administrativi în plină activitate. Se lucra intens la verificarea instalațiilor electrice și de încălzire, la curățirea și înfrumusețarea dormitoarelor. In unele dormitoare, printre care și cele din str. Artileriei, în câteva apartamente de la ultimul nivel se vedeau urme sinuoase. Deteriorarea izolației lăsase apa din ploi să pătrundă în apartament. De asemenea, la diverse nivele președintele a constatat că lucrările de reparare a tîmplăriei, de înlocuire a geamurilor sparte erau rămase în urmă. Sesizate, organele tehnico-administrative s-au grăbit să ia măsurile corespunzătoare. In vizita sa, președintele s-a interesat și de felul cum va funcționa baia muncitorilor, dacă instalațiile au fost pregătite pentru a funcționa ireproșabil și în timpul iernii. Printre propunerile pe care comitetul sindicatului le-a făcut conducerii administrative se numără repararea și zugrăvirea unor dormitoare, a unor bucătării comune. Masa la cantina grupului de șantiere este apreciată de sutele de abonați, ca foarte bună. Intr-adevăr, la cantină lucrează gospodari vrednici și pricepuți, rezultatul muncii lor e vizibil. la îndemnul comisiei de cantină, pentru ca mîncarea să fie de calitate corespunzătoare, și iarna, s-a trecut din vreme la aprovizionarea și conservarea unor cantități apreciabile de alimente. Multe conserve au fost preparate cu forțe proprii și după rețete din cele mai reușite. In carnețelul său, președintele și-a notat și unele prevederi rămase mult în urmă, pe care organele tehnico-administrative vor trebui să le rezolve urgent. De pildă, este nevoie să se treacă la repararea pardoselii în bucătărie, să se înlocuiască spălătorul de vase, să se amenajeze un spațiu corespunzător pentru curățirea zarzavaturilor etc. Avînd în atenție condițiile de trai și sub aspectul întîmpinării timpului rece, comitetul sindicatului de la grupul de șantiere nr. 4-Arad al. T.R.C.-Banat vine efectiv în ajutorul organelor tehnicoadministrative pentru bunul mers al activității. V. FLORESTEANU La ce lucrează proiectanții suceveni In prezent, proiectanții de la D.S.A.P.C.Suceava lucrează intens la faza PA a unui ansamblu de locuințe de cca. 5000 de apartamente, care va trebui să asigure frontul de lucru pe anii 1967—1968. Alte documentații pentru locuințe —• în orașele Rădăuți, Botoșani, Fălticeni, Cîmpulung — se găsesc într-o fază înaintată, în domeniul construcțiilor social-culurale, se lucrează la documentațiile pentru școala cu 20 săli de clasă din Suceava, pentru Casa de cultură cu 800 de locuri din aceeași localitate. De asemenea, se elaborează proiectele unor mari complexe comerciale la Rădăuți, Fălticeni și Gura Humorului. Se întocmesc schițe de sistematizare pentru diferite localități S SIGISMUND Temeliile realizărilor prezente și viitoare . După primele 8 luni ale acestui an, cimentiștii de la „Ideal"-Cernavodă au înscris în bilanțul succeselor numeroase realizări peste prevederile planului: 7490 t de ciment, 1480 t de clincher, 644 000 lei la valoarea producției globale și 1 361 000 lei la cea a producției marfă ; la prețul de cost s-au economisit 338 000 lei, iar beneficiile însumează 584 000 lei , productivitatea muncii a crescut cu 1,4/* peste nivelul planificat. Aceste remarcabile succese sunt roadele intensei activități desfășurate de colectivul fabricii, animat de dorința înfăptuirii cu succes a sarcinilor trasate de partid. Munca oamenilor a fost sprijinită de o seamă de măsuri tehnico-organizatorice, care au valorificat însemnate rezerve de economii și posibilități de îmbunătățire a producției. Una dintre acestea este și recuperarea prafului de la cuptoarele de clincher. In urma unor studii laborioase, tehnicienii noștri au reușit să pună în funcțiune o instalație de reutilizare, prin care se reintroduce în circuitul tehnologic circa 30% din cantitatea de praf ce se irosea prin cele trei coșuri, ceea ce va asigura obținerea unor economii anuale de aproximativ 100 000 lei. O altă măsură ce merită a fi citată la loc de frunte, este punerea în funcțiune a depozitului de carburanți, care permite folosirea în aprovizionare a liniei C.F.R., evitarea risipei și diminuează timpul de staționare a mijloacelor de transport. S-au terminat și lucrările de montare a unui cîrtiar C.F.R. care, în curs de cîteva zile, va fi pus în funcțiune. Măsura aceasta elimină pierderile de păcură care proveneau din nedescărcarea completă a vagoanelor. Tot la gospodăria de păcură, s-au curățat și reparat 3 din cele 5 rezervoare, cărora li s-a mărit și suprafața de încălzire prin sporirea numărului de serpentine. Se creează și un al treilea decantor, care va servi ca purificator al apelor de purjare rezultate de la rezervoarele de păcură. Ca urmare a acestor măsuri, păcura ce se va pompa la cuptoare va avea o temperatură de peste 60 ° C, iar în urma reparațiilor ce se execută la centrala termică și la preîncălzitoare se creează posibilitatea ca ea să fie pregătită la o temperatură de peste 90 ° C, fapt ce va asigura o mai bună combustie. In cariera de calcar, noile racordări și tipări de linii c.f., care sunt în curs de realizare, vor permite să se evite releurile pentru încărcarea calcarului în vagoane. In final, se vor obține importante economii la consumul de energie electrică, se va reduce uzajul excavatoarelor și se poate normaliza planul de exploatare a sectoarelor din carieră, în raport de sortimentele de ciment cerute, de compoziția chimică și mineralogică a fronturilor de exploatare. La sectorul cancasare și pregătire a materiei prime s-au confecționat, încă din cursul verii, noi grătare cu o deschidere mai mare între barele triunghiulare, ceea ce va elimina pe timp de iarnă înfundarea concasoarelor, determinată de creșterea umidității calcarului. De asemenea, se efectuează mărirea capacității benzii mari de transport, care duce calcarul concasat la depozitele morilor brute. Măsura aceasta va asigura funcționarea simultană a două concasoare, și va elimina funcționarea acestora în orele de vîrf ale sistemului energetic național. Nicolae POSTELNICU tehnician la fabrica de ciment „Idea T"-Cernavodă (Continuare In pag. a 3a) Deschiderea anului universitar „Bun venit și sper la învățătură!“ Din nou porțile facultăților se deschid larg pentru a primi proaspăta generație de studenți — tinere vlăstare ale țării, dornice de invățătură, de perfecționare. începerea acestui an universitar găsește corpul profesoral într-o activitate susținută pentru asigurarea, încă din primele momente, a condițiilor necesare bunei desfășurări a învățămîntului. Facultatea noastră, care pregătește ingineri constructori, trebuie să pună la îndemîna studenților toate posibilitățile ca ei să-și însușească volumul de cunoștințe utile viitoarei profesiuni, la nivelul obligațiilor pe care le vor avea de îndeplinit în producție. Planul cincinal, stabilind liniile și volumul de dezvoltare a economiei naționale în perioada 1966—1970, pune în fața noastră sarcina rezolvării unor probleme complexe, care cer ca studenții facultăților tehnice să fie astfel pregătiți, nicit să fie capabili să răspundă optim acestor îndatoriri. în raportul la Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta: „Un accent deosebit se pune pe învațămintul superior tehnic și economic, chemat să pregătească specialiști de înaltă competență pentru nevoile complexe ale organizării și conducerii întregii activități de producție". Seria de absolvenți din anul trecut, prima promoție de ingineri constructori a cincinalului, a intrat în producție , s-a putut constata cu satisfacție modul în care aceste tinere cadre participă acum la viața intensă a șantierelor. Cu toate acestea, încă din anul trecut în Institutul de construcții București s-au inițiat o serie de acțiuni în sensul îmbunătățirii procesului instructiv-educativ , au fost revăzute toate programele cursurilor, adaptîndu-se posibilităților unei bune asimilări a cunoștințelor și cerințelor tehnicii actuale. Deoarece nu se poate aprecia nivelul necesar al conținutului unei discipline tehnice, fără a-l lega de scopul urmărit prin procesul de învățămînt. Evident, scopul învățămîntului tehnic superior de construcții este să pună la dispoziția acestui sector ingineri capabili ca, după un scurt timp de adaptare, să facă față problemelor pe care le ridică producția. Și, ca urmare, partea principală din conținutul cursurilor s-a axat pe elementele ce constituie baza formării lor profesionale. Concomitent, inginerul trebuie astfel format incit să poată urmări, asimila și aplica rezultatele noi pe care știința le dezvoltă permanent ; de aceea, din conținutul cursurilor nu lipsesc nici elementele de tehnică înaintată, cu imediată aplicare, iar studentul va fi educat în înțelegerea noului, stimulat in promovarea lui. Imbinînd aceste două calități — cunoașterea principalelor aspecte ale tehnicii actuale și posibilitatea înțelegerii și promovării ei — viitorul inginer constructor va fi de la bun început util producției, ridicîndu'se în același timp deasupra tendințelor de rutină. Stabilirea structurii și volumului cursurilor ține seama și de acest aspect. Formarea simțului ingineresc, a dragostei pentru profesia aleasă, înțelegerea utilității perfecționării continue prin muncă și studiu — iată ceea ce trebuie să asigure școala. Toate acesprof. ing. Victor POPESCU decanul Facultății de construcții a Institutului de construcții București (Continuare în pag. a 2-a) Tainele profesiei se dezvăluie mai ușor, atunci cînd pașii iui sînt călăuziți de lucrători încercați, ca strungarul Dincă Dobre, de la sectorul mecanic nr. 2 al Atelierelor „9 Mai" din Capitală. Și tînărul Alexandru Bădărică, elev al cursurilor de calificare, se dovedește a fi foarte sîrguincios Lucrările pe șantierul Uzinei de sîrmă și produse din sîrma de la Buzău se află într-o fază decisivă. Au început probele tehnologice la cuptoarele de recoacere în vacuum, obținîndu-se prima șarjă de sîrmă recoaptă. La mașinile șarjă de trefilat continuă probele mecanice. Din sarcina valorică anuală, constructorii de la Trustul nr. 1, instalatorii și montorii de la Trustul nr. 2, izolatorii și șamotorii de la întrepinderea nr. 3 ale Ministerului Industriei Construcțiilor au realizat pînă în prezent mai mult de 80 de procente, creînd premisele pentru darea în exploatare a primei capacități de producție fiînă la sfîrșitul trimestrului viitor, n fotografie : lucrări de montaj tehnologic la hala de trefilare. Corespondenții vestesc: Planul pe 9 luni, îndeplinit mai devreme • Colectivul de muncă al I.P.E.C.Brașov, în ziua de 22 septembrie 1966. Economiile peste plan pe primele 8 luni însumează 2 157 000 lei, iar beneficiile peste prevederi 1 082 000 lei. (Emil FAROGA) • La 27 septembrie, Fabrica de ciment-Bicaz. Productivitatea muncii a crescut cu 2,2% peste nivelul planificat și au fost realizate peste plan 1 500 t ciment, 5 500 mp plăci de azbociment. Economiile la prețul de cost și beneficiile peste prevederi, pe 8 luni, însumează 1 085 000 lei și, respectiv, 53 000 lei. (Filaret AVASILOAIEI) • In ziua de 19 septembrie, Întreprinderea de produse din beton celular autoclavizat-Doicești. Din volumul de beton înregistrat peste prevederi s-ar putea executa zidăria la 236 de apartamente convenționale. Procentul de rebuturi admis a fost redus cu 2%. (ing. Ștefan PANDI) • Fabrica „Ideal"-Cernavodă, în ziua de 17 septembrie. Cele mai frumoase succese au fost înregistrate de morarii Nicolae Ruse, Ion Albu, Fănică Bucur ș.a. (Nicolae MITACHE) • Lucrătorii fabricii „Izolatorul" din București, cu 10 zile mai devreme, în primele 8 luni s-au înregistrat beneficii peste plan în valoare de 400 000 lei. (Vasile DUMITRU) • întreprinderea de materiale de construcții „7 Noiembrie" din Capitală, cu 8 zile mai devreme. Pînă în prezent s-au realizat peste prevederi 2 976 000 cărămizi, 31 500 placaje ceramice, 4 000 cahle ș.a. (D. VASILE). In Capitală, la Casa tehnică a sindicatelor a avut loc cu cîteva zile în urmă o nouă manifestare legată de activitatea lucrătorilor de pe șantiere : Consiliul sindicatelor întreprinderilor D.G.C.M. București a organizat, pentru prima dată, „ziua maistrului constructor“. Prilejuind generalizarea experienței înaintate, cunoașterea celor mai noi și mai eficiente materiale, a condițiilor de exploatare optimă a utilajelor, ca și a unor aspecte de protecția și securitatea muncii — această inițiativă a fost primită cu deosebit interes. Cei peste o sută de invitați — maiștri, președinți ai comitetelor sindicatelor, responsabili cu protecția muncii și ai comisiilor inginerilor și tehnicienilor — au ascultat mai puții citeva referate, axate pe problemele actualizate. Astfel, maistrul Teodor Nuț de la I.C.M. nr. 1 a prezentat „organizarea locului de muncă și folosirea materialelor noi de finisaj in construcții“; alți vorbitori s-au referit la „materiale noi de finisaj și folosirea lor“ (ing. Florian Gheorghiu, șef de laborator la ÎNCERC), „folosirea utilajelor in lucrările de construcții și calculul eficienței economice a mecanizării lucrărilor“ (Petre Toderașcu, șef de lot la I.C.M. nr. 4), „mecanizarea lucrărilor de construcții, folosirea utilajelor“ (ing. C. Weber, șeful sectorului mecanizare din D.G.C.M.B.), „organizarea protecției muncii pe șantiere“ (Tudor Bărbulescu, maistru la I.C.M. nr. 2) și „legislația actuală a protecției muncii“ (ing. Florian Tache, inspector la Inspecția de igienă și protecția muncii a Capitalei). După discuțiile pe mărginea expunerilor, a urmat un program de filme documentare, privind activitatea de construcții. „Ziua maistrului constructor“, care este prevăzut să fie finată trimestrial, va fi curind urmată de „ziua șefului de echipă“, organizată in cadrul tuturor întreprinderilor aparinind D.G.C.M.B. N. R. Fără îndoială, intenția de a oferi constructorilor alte și alte posibilități de îmbogățire a cunoștințelor, de lărgire a orizontului profesional este lăudabilă, și o salutăm din toată inima. Dar, în același timp, ne și întrebăm un asemenea program încărcat, cum a fost cel pomenit mai sus, asigură oare succesul acestor manifestări ? ZIUA MAISTRULUI CONSTRUCTOR CONCURS PUBLIC ÎN PROIECTARE Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare organizează un concurs în proiectare, cu participare nelimitată, cu tema „GRUPAREA DE DOTĂRI SOCIALCULTURALE ȘI DESERVIRE IN CARTIERUL TATARAȘI—IAȘI“. Vor fi acordate următoarele premii și mențiuni: —■ premiul I în valoare de 2 premii III în 3 mențiuni în 20 000 lei, — 2 premii II în valoare de cite 15 000 lei, valoare de cite 10 000 lei, valoare de cîte 5 000 lei. Proiectele vor fi depuse la C. S.C.A.S. pînă la 31 decembrie a.c., orele 12. Tema-program poate fi ridicată de la C.S.C.A.S., Uniunea Arhitecților, I.S.C.A.S., I.P.C.T., I.P.B. și de la D. S.A.P.C.-uri.