Constructorul, iunie 1967 (Anul 19, nr. 23-26)

1967-06-10 / nr. 23

t (909) I «mii KîX \ Simitătă »0 iunie 1... : 1W7 • • 1. 4 pagini 25 bani £ NUMAI „ASPECT, FORMĂ ȘI DIMENSIUNI“? Statul a cheltuit zeci de milioane de lei pentru realizarea secției de pa nouri mari de la Militari-București. După o jumătate de an de exploatare, noua și moderna uni tate nu reușește să satisfacă o cerință principală a activității sale: calitatea produselor. In cadrul dezvoltării producției de elementele prefabricate din beton, la întreprinderea de prefabricate Militari-București a Ministerului Industriei Construcțiilor a intrat în funcțiune, la începutul anului, secția de panouri mari pentru construcții de locuințe. Este firesc ca de la acest tânăr obiectiv industrial, conceput la un nivel tehnic ridicat, constructorii să aștepte produse de calitate superioară — ceea ce presupune, mai ales, asigurarea gradului corespunzător de rezistență, (fără de care poate fi periclitată însăși stabilitatea construcțiilor), precum și respectarea cit mai strictă a formelor și dimensiunilor prescrise, realizarea întocmai a tuturor detaliilor, aspectul și finisajul ingrijit. Răspund, oare, acestor deziderate produsele noii secții din Militari ? O analiză recentă a pus în lumină faptul că — deși în ceea ce privește aspectul general și finisarea suprafețelor pieselor se fac, intr-adevăr, progrese continue — există Încă aici serioase neajunsuri in realizarea detaliilor de construcție, a elementelor necesare pentru manipulări și pentru solidarizare in construcție. Referitor la rezistență, se poate spune că total nesatisfăcător se prezintă — datorită poziționării necorespunzătoare a armăturilor — în special panourile portante de planșee și rampele de scări. Asemenea produse au reușit să se „strecoare“ pe poarta fabricii, spre șantier, ing. C. DOPAN din Inspecția de Stat în construcții C.S.C.A.S. (Continuare in pag. a 2-a) !,'jWX!țt]W",»^Ș VWBWmw». ■> u*w....-”-WV^P"1 .: '■ ' : ■ • ’ ' ■’ PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA l IN NUMAI 18 ZILE, la noua fabrică de zahăr de la Buzău, constructorii de la Trustul nr. 1 au montat grinzile precomprimate și chesoanele magaziei de borhot uscat, cu suprafața de cca. 3640 mp și înălțimea de cca. 20 m. Citiți în pag. a 2-a amănunte despre tehnologia aplicată. Foto : Florin STEFANESCU GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCTI, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN CONSTRUCȚII ȘI INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCT. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii voluntari din Întreprinderi și instituții. Costul abonamentului: 3 luni — 3,25 lei, 6 luni 6,50 lei, un an — 13 lei. Redacția și administrația: București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, raionul V. I. Lenin Telefon: 15.19.21 - 15.10.92 Necesitatea respectării termenelor de punere în funcțiune a noilor obiective reclamă din partea constructorilor o activitate ritmică, susținută în tot cursul anului. Pe șantiere, dinamica realizărilor este în continuă creștere. Se urmărește recuperarea restanțelor din primul trimestru și înscrierea în grafice. Dezideratul: în 6 luni, 50 °/o din sarcinile valorice anuale. Deocamdată, linele date de bilanț la 31 mai: “• Direcția generală de construcții-montaje din Ministerul Industriei strucțiilor a realizat Conde la începutul anului, 35,8v/t din volumul lucrărilor planificate pentru 1967. „Sprintul“ la acest final de semestru se anunță destul de dificil. • Datorită eforturilor susținute depuse de constructorii de la I.C.M. nr. 12-Constanța, secția de furnire a fabricii de mobilă din Constanța a intrat zilele acestea în probe tehnologice. Felicitări • Lucrările la P.F.L. a C.I.L.Bacău secția au fost atacate tîrziu, ceea ce a făcut ca astă iarnă să se muncească în condiții grele. Și totuși, constructorii din cadrul I.C.M. nr. 4 Iași, conduși de ing. Mihai Hanaru, au realizat 45,5% din sarcinile anuale, iar stadiile fizice lasă să se întrevadă perspectiva intrării în funcțiune a noului obiectiv cu 3 luni mai devreme. Aviz căutătorilor de justificări... 0 La Arad, însă, pe șantierul depozitului de mobilă pentru export, al I.C.M. nr. 6 Craiova, volumul lucrărilor executate reprezintă doar 16% din sarcinile pe *67 și 77% din cele pe 5 luni. Lipsă de utilaje, lipsă de efective și, mai cu seamă, de... preocupare. Păcat, posibilități existau. Cele 3,2 procente din planul anual nu spun, poate, prea mult. Dar lucrările la Uzina de sîrmă și produse din sîrmă din Buzău sunt foarte avansate și se prevăd scurtări de termene. Acum greul îl duc montorii de la întreprinderea de instalații montaje nr. 11, constructorii de la Trustul nr. 1 îi urmează îndeaproape cu finisajele: 05 luni = 33,6% din sarcinile anuale. Atit a înregistrat Direcția generală de construcții din Ministerul de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării. Inginerul Boleslav Sanischi, cu șantierul său de dezvoltare a Uzinei de aluminiu-Slatina (I.S.C.M.Craiova), a dominat întrecerea constructorilor pentru obținerea unor realizări cît mai mari în prima parte a anului: 47% ! Invidioșii : „a avut condiții...“ Noi am spune că și le-a creat, cu priceperea strategului ce-și cunoaște meseria. “ La platforma industrială Dudești, din Capitală (I.C.M.-București), constructorii conduși de cuplul ing. Lazăr Tender și ing. Anatolie Oțel — cadre călite pe marile șantiere — sunt pe cale de a stabili adevărate recorduri : la fabrica de medicamente — 84% (!) din sarcina anuală, ceea ce permite ca investiția să intre în funcțiune cu 6 luni înainte de termen , la uzina „Policolor" — 52%, iar intrarea în producție la sfîrșitul trimestrului III, cu 3 luni mai devreme ! Fabrica de sticlă se „dezvoltă“ mai greu (27,6%); evoluția lucrărilor este condiționată de sosirea celor circa 1000 de tone de construcții metalice, așteptate de la uzina „Progresul“ din Brăila. Realizările din această etapă pot fi hotărîtoare pentru desfășurarea ulterioară a lucrărilor. Așadar, energiile șantierelor — ridicate la cota posibilităților maxime ! Adrian CIMPEANU final de semestru Revirimentul nu trebuie să mai întîrzie Pentru mulți salariați ai întreprinderii ar 6 construcții-montaje din Craiova, anul 1966... încă nu s-a Încheiat. Ei lucrează și în prezent la realizarea unor investiții al căror termen de punere în funcțiune a expirat înainte de Anul nou, cum ar fi complexul de îngrășare a porcilor și fabrica de nutrețuri combinate din Hurlești, fabrica de produse lactate din Turnu-Severin, fabrica de brînzeturi din Caracal, complexul de depozite comerciale din Craiova etc. Este drept că in unele cazuri, la această rămînere în urmă față de calendar colectivul întreprinderii s-a „bucurat“ și de concursul „generos“ al beneficiarilor, care nu și-au îndeplinit cu conștiinciozitate obligațiile contractuale. Astfel, documentația pentru instalația de telecomandă și automatizare cu care va fi dotată fabrica de nutrețuri combinate de la Băilești, a fost predată abia la 15 martie 1967, deși încă de la 1 ianuarie beneficiarul trebuia să înceapă exploatarea fabricii. Insă nu este mai puțin adevărat că sunt numeroase nerealizări, la care constructorul nu poate aduce astfel de justificări. Având în vedere situația nesatisfăcătoare de anul trecut, Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții a sprijinit cu mai multă atenție întreprinderea. încă de la dezbaterea sarcinilor de plan s-a manifestat acest ajutor, continuat ulterior cu organizarea unor acțiuni menite să susțină înfăptuirea măsurilor luate de conducerea tehnico-administrativă. De la Joc să lichideze pierderile, I. C. M. nr. 6 - Craiova se amplifică vr: asemenea, comitetele sindicatelor de pe șantiere au primit îndrumări concrete pentru oganizarea în bune condiții a întrecerii socialiste. Cu toate acestea, nici în prezent nu se constată semnele unei vădite redresări a activității întreprinderii. Pe primele 5 luni, ea a rămas datoare beneficiarilor cu o producție a cărei valoare depășește 13 milioane de lei. In comparație cu primul trimestru, cînd s-au realizat doar 19 la sută din planul anual, in lunile următoare s-a înfăptuit un ușor progres, ilustrat în aprilie și mai de un volum de producție ce reprezintă 7,7 și respectiv 8,5 procente din sarcinile pe întregul an. Dar cele aproape 65 de procente, cît au mai rămas de îndeplinit, pînă la 31 decembrie, nu sînt asigurate nici de un ritm lunar de 8,5 la sută. Se impun, deci, progrese mai substanțiale, înlăturarea grabnică a lipsurilor din activitatea economică a intrepinderii. O analiză atentă scoate la iveală o serie de deficiențe care au la bază slaba organizare a producției și a muncii. Astfel, lipsa unui front de lucru corespunzător, insuficienta îndrumare, coordonare și supraveghere, Ion CHIVA membru al Biroului executiv al Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții (Continuare in pag. a 3-a) SIMȚUL VALORII TIMPULUI Grupul de șantiere nr. 1 din Timișoara este cea mai mare unitate de construcții din cadrul T.R.C.Banat. Ea realizează, în medie, o producție de 14 milioane de lei pe lună adică 550 000 lei pe zi, sau 68 500 lei pe oră. Folosirea incompletă a timpului de lucru și abaterile de la disciplină din trimestrul I au diminuat realizările grupului cu 2,2%. Numai absențele nemotivate și învoirile reprezintă, în medie ne primele trei luni, 64 de muncitori, ceea ce echivalează cu o capacitate de producție de 845 000 de lei. în fata unei asemenea situații se impunea luarea unor măsuri eficiente pentru redresarea lucrurilor. Ținînd seama de indicațiile recentei Hotărîri a partidului și guvernului privind înlăturarea cauzelor care duc la folosirea incompletă a timpului de muncă, constructorii de la grupul nr. 1 au organizat mai temeinic producția, în scopul de a ridica pe o treaptă superioară activitatea economică a celor 7 șantiere. Colective de specialiști, colaborînd cu cei mai experimentați constructori, au întreprins o amplă analiză asupra posibilităților de punere în valoare a rezervelor interne. Pentru valorificarea maximă a timpului de lucru și întărirea disciplinei in producție — precizează tovarășul Dumitru PATRULEA, președintele comitetului sindicatului — au fost studiate minuțios condițiile existente la fiecare șantier, adoptindu-se măsuri care privesc o diversitatea de aspecte — de la operațiile pregătitoare pentru începerea lucrului, pină la adaptarea serviciilor cantinei la programul abonaților, mergind pină la servirea mesei la locul de muncă. La dezbaterile care au avut loc într-o ședință recentă, și-au spus cuvîntul un mare număr de muncitori, ingineri și tehnicieni care, subliniind caracterul realist al sarcinilor de plan pe 1967, au scos la iveală noi posibilități de intensificare a ritmului îndeplinirii lor. Mulți participanți au propus măsuri concrete pentru folosirea rezervelor de timp identificate de ei pe șantiere. De pildă, lunea și sâmbăta se produceau intirzieri de la program și plecări mai devreme, determinate in bună parte de orarul de circulație a trenurilor și altor mijloace de transport. Pentru înlăturarea acestei deficiente s-au făcut intervențiile necesare. Minute și ore prețioase se vor valorifica prin măsurile luate pentru aprovizionarea ritmică a tuturor locurilor de muncă cu materiale j in acest sens, prepararea mortarului și a betonului in stațiile centralizate a fost decalată corespunzător in timp. S-au generalizat, in condiții de ateliere și baze centralizate, realizarea panourilor de pardoseli din parchet, tăierea geamurilor și prefabricarea nodurilor sanitare, a cofrajelor și altor confecții de șantier, a treptelor, contratreptelor, podestelor mozaicate ș.a. Ion Matei, Eugen Beretz, Ion Ilincescu, Ionel Moldovan și alți participanți la dezbateri, au subliniat necesitatea de a se lichida practica tinerii unor ședințe, instructaje sau alte adunări în timpul programului de muncă, scoaterea din producție a unor salariați pentru activități cultural-sportive sau alte acțiuni cu caracter obștesc. — Nici un moment nu trebuie să pierdem din vedere că timpul de muncă al fiecărui colectiv, al fiecărui constructor este o părticică din avuția națională a societății noastre — ne-a spus Nicolae BĂLANESCU, șeful unei echipe de zidari. Discuțiile pe care le-am avut cu ortacii mei, m-au convins că fiecare va ști să prețuiască mai mult minutele. Simțul valorii timpului ne va face mai disciplinați, mai punctuali, mai exigenți fată de fiecăreală, fată de lucrul de mintuială și iată de aceia pe care, atit de plastic, poporul nostru i-a numit „pierdevară“. Din felul acesta, vom ciștiga mai bine — ceea ce e foarte important. Constructorii timișoreni sunt hotărîti să asigure, în continuare, un cadru organizatoric propice pentru fructificarea cu eficiență superioară a timpului de lucru. Rezultatele pe care le-au obtinut in ultima perioadă — sporirea productivității muncii în luna aprilie cu 3,5% fată de nivelul din martie, realizarea unui plus de 5% fată de plănul de constructii-montaj aferent lunii mai, avansul apreciabil fată de grafic al multor obiective — sunt de bun augur: Mirel BRATEȘ O nouă investiție a M. I. C.: Întreprinderea de piese de schimb de la Suceava Săptămina trecută, la Suceava, constructorii din cadrul I.C.M. nr. 4-Iași au inceput lucrările de organizare a șantierului pentru atacarea unui nou obiectiv industrial: întreprinderea de piese de schimb, proiectată de I.P.I.M.P.C. Dotată cu instalații și utilaje moderne, de mare productivitate și precizie — cuptoare electrice pentru oțel, mașini de tăiat roți dințate, mașini de broșat interior ș.a. — unitatea, aparținând Ministerului Industriei Construcțiilor, va produce anual 6110 t piese de schimb pentru utilaje de construcții și anii tehnologice din industria materialelor de construcții. Primele capacități de producție vor intra in funcțiune in 1969. 3 IMAGINI... ...fotografice prinse pe peliculă de corespondentul nostru voluntar Pavel FLORIAN demonstrează că în orașul de pe Mureș — Arad — schelele fac parte integrantă din peisajul obișnuit. In parcul din centrul orașului, hotelul turistic (dreapta) — P + 13 — care va fi cea mai înaltă clădire din oraș, capătă proporții; în ansamblul de locuințe Crișan (mijloc) s-a dat recent în folosință un complex comercial (stînga) anului. n diverse locuri și ocazii, printre care și in coloanele gazetei noastre, s-a insitat asupra necesității ca predarea apartamentelor să fie eșalonată mai judicios pe trimestre. Lucru pe care l-au înțeles constructorii de locuințe din regiunile Bacău, Banat, Brașov ș.a. Dovada: înscrierea intr-o dinamică echilibrată, fapt ce înlesnește realizarea sarcinilor din următoarea perioadă . Situația globală pe primele 5 luni arată insă că mentalitatea de a acumula predările spre toamnă și iarnă mai are încă rădăcini puternice. Au fost date in folosință aproape 9200 de apartamente, însumînd 284 000 mp de suprafață locuibilă. Iar din aceste cifre, trebuie scăzute cele care se referă la blocuri restante din 1966. Ceea ce râmîne reprezintă mai puțin decit media lunară a sarcinii anuale ! Pînă la începuturile acestei luni, trusturile regionale de construcții Oltenia și București nu predaseră nici un apartament, în Capitală, în regiunile Suceava, Galați, Mureș-Autonomă Maghiară realizările nu depășeau 3 procente din planul de punere în funcțiune pe 1967. Bilanțul unei etape trebuie interpretat și prin prisma condițiilor create pentru etapa următoare. Or, și din acest punct de vedere stadiul actual trezește îngrijorare. Prin realizările valorice slabe din regiunile Argeș, Galați, Ploiești, București , prin faptul că 76 de blocuri (aproape 3500 de apartamente) cu termene de predare pînă la 31 decembrie încă nu sunt începute. Se știe că pe întregul sector de construcții-montaj, la ora actuală e lipsă de zidari, dulgheri, betoniști. Și totuși, o serie de sfaturi populare regionale — un tripla calitate de beneficiar, proiectant și executant — au împins spre vară executarea structurilor de rezistență la un număr mare de blocuri (trebuind să asigure totodată — de pildă, în regiunea Hunedoara — finisarea fațadelor unor blocuri date în folosință în anii trecuți, ceea ce, de asemenea, solicită zidari și dulgheri). Cum poate fi calificată o asemenea orientare ? Un ritm nesatisfăcător se constată, în regiunile Crișana, Dobrogea, Iași ș.a., și în ce privește execuția locuințelor proprietate personală construite cu sprijinul statului, în condițiile cînd un număr tot mai mare de cetățeni doresc să-și cumpere locuințe, o astfel de rămînere în urmă nu poate fi Îngăduită. Raidul-anchetă întreprins de redacția noastră în regiunile Bacău, Oltenia și Suceava relevă unele aspecte semnificative ale situației actuale ta construcția de locuințe. Pină la 30 iunie, 42 la sută din sarcina anuală . Pe șantierele de locuințe ale Trustului regional de construcții Bacău, o serie de blocuri se află într-un stadiu avansat de finisaj. După cum ne comunică ing. Constantin ACIOBANIȚEI, pînă la 30 iunie vor fi date în folosință 641 de apartamente, ceea ce reprezintă 42% din sarcina anuală și o depășire cu 256 de apartamente a planului de punere în funcțiune pe semestrul I. Acest succes deosebit se datorește amplificării experienței pozitive din (Continuare In pag. a 3-a) RITMUL APARTAMENTELOR anii trecuți în ce privește organizarea judicioasă a punctelor de lucru și folosirea metodelor industriale de execuție, ca și sprijinul dat de către beneficarii D.S.A.P.C. prin asigurarea la timp a documentațiilor. Trustul și-a realizat încă de la 5 iunie planul valoric al producției globale pe semestrul I ț se apreciază că pînă la 30 iunie, producția suplimentară va reprezenta 22 milioane de lei. Realizările valorice vor depăși, astfel, cu 35 milioane de lei nivelul atins în prima jumătate a anului trecut. In lipsa altora mai proaspete, constructorii suceveni se gîndesc și acum cu plăcere la succesele de anul trecut, cînd T.B.C. și-a îndeplinit cu bine sarcinile la poziția de plan locuințe. Situația prezentă, însă, este departe de a fi mulțumitoare. De pornit, s-a pornit bine. Incă din lunile cu frig și zăpadă au fost atacate lucrările la majoritatea blocurilor cu scadență în 1967. Așa că predarea celor 20 de apartamente de la Cîmpulung, cu termen în primul trimestru, n-a constituit o problemă. Grijile încep să apară abia acum, cînd sarcinile au crescut simțitor. O parte din cele 357 de apartamente ce urmau să fie isprăvite pînă la 30 iunie nu vor putea să-și primească locatarii, iar perspectivele executării în termen a sarcinii anuale — 1250 de apartamente — nu surîd deloc. „Dacă în 1966 desfășurarea lucrărilor la locuințe a fost condiționată de asigurarea documentației — ne spunea deunăzi ing. Aurel Moldoveanu, directorul T.R.C.Suceava — anul acesta nodul gordian este aprovizionarea cu cărămizi eficiente și fîșii cu goluri pentru planșee; ca să nu Momentul critic: aprovizionarea / Desen de Z. BUZBA