Constructorul, decembrie 1967 (Anul 19, nr. 48-52)

1967-12-02 / nr. 48

Sistematizarea satelor și amplasarea obiectivelor agricole în cadrul măsurilor privind Îmbunătățirea organizării administrativ-teritoriale a României și sistematizarea localităților rurale, Plenara C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie a trasat și sarcina rezolvării in viitor a sistematizării fiecărei comune și a fiecărui sat. La stabilirea viitoarelor localități rurale și la sistematizarea lor se va avea în vedere să se dezvolte acele localități care prin amplasament, distanțe față de principalele locuri de muncă, perspectiva amplasării unor obiective economice etc. au cele mai favorabile condiții. Se subliniază, de asemenea, că e necesară fundamentarea amplasării, in cadrul localităților, a noilor capacități de producție sau a extinderii celor existente, în mediul rural, ponderea principală în cadrul obiectivelor economice și capacităților de producție revine obiectivelor agricole, cărora li se alocă o cotă importantă din cele 35 miliarde de lei, ce reprezintă volumul investițiilor in agricultură în actualul cincinal. Prin amplasare rațională înțelegem satisfacerea optimă a unor condiții teritoriale, economice, tehnice și sociale, specifice fiecărui obiectiv și, respectiv, genului de construcții agricole — și anume : — direcțiile de dezvoltare a agriculturii și profilul unităților agricole din zona de amplasare pentru o perspectivă mai largă (15—20 de ani) ; — cunoașterea rețelei de localități rurale prevăzute a se dezvolta în perspectivă, viitoare centre de cazare a forței de muncă din agricultură ; — situarea corespunzătoare, în raport cu teritoriul agricol deservit, in cazul centrelor de producție ; — amplasarea obiectivelor zootehnice și a celor agroindustriale în zonele de aprovizionare cu materii prime (furaje, fructe, legume ș.a.), care să asigure cu certitudine cantitățile necesare, la prețuri de cost și cu cheltuieli de transport cit mai reduse ; — amplasarea centrelor de producție și altor construcții agricole în raport cu localitățile ce se dezvoltă în perspectivă, la distanțe de maximum 30'—40' parcurs pe jos al forței de muncă — cunoașterea aspectelor demografice și a posibilităților de evoluție in perspectivă, în contextul întregii dezvoltări economice a zonei de amplasare, pentru a se putea aprecia gradul de asigurare a forței de muncă necesare; — cunoașterea dezvoltării și a viitoarelor dotări tehnico-edilitare ale localităților învecinate, a echipării teritoriului și altor obiective, pentru asigurarea utilităților necesare agriculturii, în cooperare cu acestea ; — evitarea nocivităților sau stînjenirilor asupra centrelor locuite ce vor constitui rețeaua de perspectivă etc. Analiza tuturor acestor condiții — determinante în amplasarea și dimensionarea construcțiilor agricole — și, mai ales, cunoașterea evoluției lor probabile intr-o perspectivă largă devine posibilă prin studiile de sistematizare teritorială. în aceste studii, pe baza unei analize complexe a tuturor factorilor naturali, sociali și economici ce intervin intr-un teritoriu larg (cel puțin la un ing. L. POPEA proiectant șef în I.S.P.A. (Continuare in pag. a 3-a) Putem admite să „relaxați în acțiunea de rentabilizare ? La fabricile de produse ceramice „Record“-Sibiu, „Reconstrucția“-Feldioara și întreprinderea de prefabricate și elemente pentru construcții- Brașov — unități ale Ministerului Industriei Construcțiilor — a fost analizat recent modul cum se desfășoară acțiunea de rentabilizare. Concluziile reflectă rezultate diferite, în timp ce la fabrica „Record“ — planificată cu o pierdere de 177 000 lei — se înregistrează pe 9 luni un beneficiu de 638 000 de lei, la celelalte două unități pierderile planificate pentru aceeași perioadă, la anumite produse, sunt cu mult depășite. Anomalia iese mai puternic în evidență la „Reconstrucția“-Feldioara: la singurul produs planificat cu pierdere, de 953 000 de lei, aceasta se reduce, pe cele trei trimestre, cu numai 26 000 de lei, iar la două produse, planificate cu un beneficiu de peste un milion, se înregistrează o pierdere de 415 000 de lei, întreprinderea devenind astfel nerentabilă per sold. La I.P.E.C.-Brașov, pierderile planificate la două produse însumează pe 9 lunie 479 000 de lei, cifră depășită cu 71 000 de lei în perioada amintită, pe cînd la un produs planificat cu beneficii de 74 000 de lei se realizează o pierdere de 115 000 de lei. Succesul colectivului de la „Record"-Sibiu (director Victor Herciu) se explică prin preocuparea de a organiza cît mai rațional și eficient procesul de producție. Un accent deosebit a fost pus pe reducerea consumurilor specifice la materiale, pe înlăturarea cauzelor de rebuturi, precum și pe reducerea cheltuielilor indirecte și a cheltuielilor de desfacere Anton CIOBANU inspector principal la sucursala regională Brașov a Băncii Naționale (~mîîndră~la~păg7 a S-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI-VAI Redacția și administrația București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, raionul V. I. Lenin. Telefon s 15.19.21 - 15.10.92 GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURĂ ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN CONSTRUCȚII ȘI INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii voluntari din întreprinderi și Instituții. Costul abonamentului! 3 luni — 3,25 lei, 6 luni — 6,50 lei, un an — 13 lei. La 6 decembrie își va începe lucrările Conferința Națională a Partidului Comunist Român, eveniment de mare însemnătate pentru continua dezvoltare economică, social-politică și culturală a României socialiste. Conferinței naționale a partidului îi vor fi supuse spre aprobare documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din 5-6 octombrie, cu privire la perfecționarea conducerii și planificării economiei naționale, la îmbunătățirea organizării administrativteritoriale a României și sistematizarea localităților rurale. Larga dezbatere publică a documentelor plenarei - în adunări ale oamenilor muncii din întreprinderi, în presă, în sesiuni ale sfaturilor populare, în conferințele organizațiilor regionale de partid - a subliniat adeziunea deplină a poporului față de politica înțeleaptă a partidului; ea a pus în valoare inițiativa creatoare a cadrelor la toate nivelele, a scos la iveală formele depășite, fenomenele de frînare a mersului nostru înainte, a oferit - în spiritul științific ce caracterizează azi pregătirea adoptării deciziilor fundamentale - soluții concrete, realiste, contemporane și cu o certă valoare de perspectivă. Aceasta a demonstrat o dată mai mult democratismul orînduirii noastre, metoda pe care partidul o aplică în mod consecvent de a se consulta cu masele în elaborarea măsurilor de căpătîi într-un domeniu sau altul; a demonstrat înaltul simț politic al oamenilor muncii, identitatea intereselor lor personale cu interesele întregii societăți. Poporul nostru întîmpină cu deosebit interes Conferința Națională a P.C.R., hotărît să-și pună întreaga capacitate de muncă, talentul și iscusința în slujba înfloririi continue a României socialiste, din muncitori calificați In două-trei trustului nostru vor concretiza princimeserii) va da unităților posibilitatea piile expuse mai sus, ca, prin trecerea de la un obiectiv de Profilul lucrărilor pe care le executacra la un altul similar, sau în ca tă T.R.C.Banat este foarte variat și drul aceluiași obiectiv, să utilizeze în complex : In condițiile volumului însemnat de investiții prevăzut pentru actualul cincinal și pentru cincinalul următor, delimitarea atribuțiilor se impune ca o măsură legată nemijlocit de scurtarea duratei de execuție a construcțiilor, diminuarea cheltuielilor de producție, folosirea mai eficientă a utilajelor și forței de muncă. întrucît trustul nostru are deja un anumit avans in această privință, dată fiind specializarea pe genuri de lucrări, consider oportun să relev citeva dintre avantajele profilării. In primul rind — specializarea. După ani și ani de activitate, executînd aceleași genuri de lucrări, am ajuns să specializăm nu numai trustul, dar și șantierele, iar de aici mai departe — brigăzile, echipele, muncitorii. Cînd mă refer la muncitori — element hotâritor in realizarea producției — ii am in vedere, desigur, pe cei stabili, pe angajații permanenți. Și cu asta am ajuns la un al doilea avantaj — stabilitatea cadrelor. Pe scurt, lucrurile stau așa : n-ajunge să-i spui unui om să rămină pe șantier pentru că aici învață o meserie grozavă și face o treabă foarte importantă, deși acestea sunt adevăruri certe. Important este să-i oferi, concret, trei condiții : front de lucru larg; posibilitatea perfecționării în meserie ; a treia condiție sine qua non, determinată de primele două — un cîștig bun. Cum se poate realiza aceasta ? Printr-o acțiune susținută pentru ca activitatea șantierelor să se debaraseze de clișee formale. Măsura preconizată in proiectul de Directive ale C.C. al P.C.R., referitoare la delimitarea atribuțiilor și la specializarea In activitatea de construcții-montaj, vine în întîmpinarea acestor nevoi acute resimțite în sectorul nostru, ca o cerință legitimă a etapei actuale de dezvoltare. Toate acestea impun necesitatea înființării unor puternice centrale cu caracter regional-teritorial, care să grupeze subunități specializate, in funcție de profil, de succesiunea si Hotărîrea plenarei C.C. al P.C.R. din 5—6 octombrie cu privire la dezvoltarea construcției de locuințe, îmbunătățirea administrării și întreținerii fondului locativ și noul regim al chiriilor reflectă permanenta creștere a nivelului de trai al oamenilor muncii din țara noastră, obiectiv central al întregii politici de partid și de stat. In cadrul complexului de măsuri stabilit, un loc important îl ocupă organizarea construcției clădirilor de locuit în contexul posibilităților nou create, datorită creșterii veniturilor oamenilor muncii și în scopul realizării unor condiții de trai cît mai bune, noile forme de organizare trebuie să asigure posibilitatea de a se realiza construcția apartamentelor proprietate personală, pe o scară cît mai largă. Antrenarea economiilor personale ale populației, acordarea de credite pe termen lung, de către stat, în acest scop constituie o prezească a fazelor procesului tehnologic de construcții, de apropierea lor teritorială, potrivit viitoarei împărțiri administrative a țării. M-am gîndit, cind am făcut această propunere, și la următorul câștig de eficiență , indiferent de denumire — centrală sau trust de construcții — o unitate puternică, zonală, organizată într-o formă bazată pe principiul gestiunii economice proprii, este certamente capabilă să pună in valoare un șir de avantaje privind valorificarea experienței avansate, specializarea cadrelor, realizarea unor lucrări de înalt nivel calitativ, creșterea productivității muncii și a eficienței în angajarea investițiilor, a fondurilor materiale și bănești ale statului. La noi, o atare formă va crea nemijlocit posibilitatea organizării științifice a producției, a adîncirii specializării (turnări în cofraje de tip „tunel“, cofraje glisante, montări de panouri mari etc.) — mergînd pînă la lucrări executate peste hotare, asigurînd prospectarea, studiile, întocmirea documentațiilor și contractarea, executarea lucrărilor și asigurarea asistenței tehnice. Revenind la ideea inițială, vreau să arăt că astfel de rezultate se pot obține numai cu oameni stabili, cointeresați material. în aceste condiții, specializarea nu va mai avea un caracter îngust, la nivelul unei singure calificări. Ea va face loc policalificării — o altă rezervă importantă pe linia creșterii productivității, a organizării științifice a producției și a muncii. Prezența unor nuclee specializate pe genuri de lucrări (nuclee constituite masă importantă pentru executarea unui volum crescut de construcții de locuit ), ea nu este însă suficientă, ci trebue însoțită de măsuri organizatorice corespunzătoare. . Institutelor de proiectare, serviciilor și secțiilor de sistematizare și arhitectură le revine sarcina pregătirii teritoriale a activității în această direcție, prin schițe și detalii de sistematizare, care să rezolve premisele realizării organizate a zonelor, respectiv a amplasamentelor pentru apartamente de categorii diferite, în clădiri individuale sau blocuri, cu regim variat de construcție. Forme noi privind organizarea proiectării vor trebui găsite pentru a se permite realizarea unui volum mare de proiecte de clădiri de locuit, în condițiile în care cerințele familiilor beneficiare vor trebui îmbinate cu armonioasa dezvoltare a ansamblurilor respective, sau cu încadrarea corespunzătoare în ansamblul ce se flux continuu și in mod rațional mijloacele de producție și forțele de muncă. Datorită acestor avantaje se reduce simțitor timpul de execuție și se înlătură definitiv neajunsul îngustării frontului de lucru pe timpul iernii. Altfel spus, specializarea se va face pe produs finit, îmbrăcând forma brigăzilor complexe, care efectuează mai multe lucrări — ceea ce, cu alte cuvinte, înseamnă creșterea eficienței economice. Citeva date cu privire la sarcinile, structura și posibilitățile actuale ale completează. Un cuvînt hotărîtor îl va avea aici și varietatea formelor de organizare a constructorilor de clădiri de locuit. în prezent, executarea clădirilor de locuit din mediul urban se asigură aproape exclusiv de către organizații de construcții ale sfaturilor populare și ale unor ministere (M.I.C., M.C.I.C.R., M.I.M. ș.a.), indiferent de volumul de clădiri de realizat sau de specialitatea întreprinderilor respective. Aceasta duce la fărîmițarea activității multora din aceste unități, la dispersarea lor teritorială, la organizarea neadecvată a multora dintre șantiere, fără a ține seama de specificul lor aparte. Apar situații paradoxale, ca realizarea izolată a unui bloc sau a puține orh. Nona FLORESCU din I.S.C.A.S. (Continuare în pag. a 3-a) Din aceste lucrări, cele ce se execută pentru sfatul popular regional reprezintă, în fiecare din anii menționng. Gheorghe CIULEA director general al Trustului regional de construcții-Banat (Continuare în pag. a 3-a) Tezaurul de experiență, valorificat la un nivel superior Forme variate de organizare a executării locuințelor % din volumul total In : Genul de lucrare 1958 1961 1968 realizat plan plan Construcții industriale 24,4% 25,1% 29,3% Construcții agrozootehnice 370/„4,3% 0,7% Construcții civile, exclusiv locuințe 16,4% 18,2% 23,5% Construcții de locuințe 43,7% 42,0% 38,5% (din care : din panouri mari) (12,6%) (14,7%) (15,0%) Lucrări edilitare 6,3% 9,2% 7,5% Reparații capitale 1,2% 1,2% 0,5% Alte lucrări 4,3% _ _ SALARIUL, POTRIVIT CONTRIBUȚIEI ADUSE IN PRODUCȚIE Problemele privind sistemul de cointeresare materială, abordate în mod realist, științific în recentele documente de partid, răspund unor cerințe de mare actualitate, accentuînd principiul cointeresării și al răspunderii materiale, în scopul de a stimula creșterea eficienței economice prin Înlăturarea unor fenomene negative ce au apărut. Un astfel de fenomen este constructiv mental, acela că în vreîn me ce cîștigul muncitorilor este legat direct de realizarea normei, personalul tehnico-administrativ tn sarcina căruia cade asigurarea condițiilor normale de lucru pentru muncitori își primește integral salariul, Indiferent dacă aceste condiții au fost sau nu create — ceea ce nu este echitabil. O asemenea stare de lucruri imprimă unor cadre T.A. mentalitatea că „timpul trece, leafa merge“, care se traduce printr-o atitudine pasivă față de problemele productivității muncii, ale gospodă- Cazimir CIUPAGEA economist la șantierul 616-Corabia al I.C.M. nr. 6-Craiova (Continuare in pag. a 3-a) ÎN AȘTEPTAREA DOCUMENTAM! Asigurarea unui ritm de lucru constant pe șantierele de construcții — în stare să garanteze respectarea termenelor de punere in funcțiune — este de neconceput fără o minuțioasă pregătire a producției, însă totul, sau aproape totul, pleacă de la documentație. Față de anul trecut, acoperirea cu proiecte lucrărilor înscrise în plnul pe 1968 al Ministerului de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării se prezintă mai bine. La o valoare aproape echivalentă, volumul documentației ce va fi asigurată la sfirșitul anului crește de la 54 la sută, la aproximativ 86 la sută. Saltul este meritoriu, și lasă să se întrevadă perspectivele unei dezvoltări rapide a majorității obiectivelor. Pînă la 31 decembrie, investițiile aparținînd ministerelor petrolului, energiei electrice, industriei ușoare, economiei forestiere și altor beneficiari vor fi în întregime acoperite cu documentații, îngrijorarea însă mai stăruie. Ea vine, îndeosebi, din partea Ministerului Industriei Chimice, ale cărui lucrări reprezintă 2/3 din planul pe 1968 al M.C.I.C.R. La 31 octombrie — 72 la sută, la 31 decembrie speranțele cele mai optimiste nu depășesc cu mult 80 la sută. Secția de insecticide de la combinatul chimic Rîmnicu-Vîlcea (29 milioane de lei), lucrările de dezvoltare a Uzinei de alumină de la Oradea — etapa a IlI-a (18,6 milioane), a Fabricii de pigmenți de fier de la Orăștie (10,1 milioane) au termene de punere în funcțiune în 1968. Dar pînă acum documentația n-a ajuns încă pe șantiere. In aceeași situație , instalația de acrlsnltril din cadrul combinatului petrochimic de la Pitești (20,6 milioane de lei), melana III (16 milioane) din cadrul Uzinei de fibre sintetice de la Săvinești. Intervenții — la toate nivelele. Eforturi — așișderea. Timpul însă nu așteaptă. Pe constructori 11 frămîntă întrebările: De ce așa de tîrziu ? De ce nu s-a ținut seama de experiența anilor trecuți . Lucrări în valoare de 72 milioane de lei (printre care instalația de fire poliesterice de la Iași, instalația de cianură de sodiu de la Pitești, cuptorul de carbid nr. 5 de la Tîrnăveni) au STE abia în curs de întocmire. Așa că cele pe calea vizării sau aflate pe punctul de a fi aprobate au, chipurile, o situație mai fericită. Nevoile economiei naționale pretind, pe bună dreptate, șantierelor o activitate constantă de-a lungul întregului an, grafice coordonatoare, respectarea termenelor de punere în funcțiune. Dar beneficiarii care nu poartă răspunderea realizării în bune condiții a planului de Investiții ? Să nu se uite că orice întîrziere rea documentației In predapoate avea repercusiuni ireparabile asupra desfășurării ulterioare a lucrărilor. Adrian CIMPEANU Pe șantierele Industriei chimice Primul furnal încă n-a fost pus in funcțiune, ți constructorii de pe șantierul Combinatului siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din Galați au început pregătirea fundației furnalului nr. 2, tot de 1700 mc. în fotografie , se execută piloții pe amplasamentul noului agregat siderurgic Proiectanții de la I.S.C.A.S. și constructorii de la I.S.C.M. și-au pus in valoare măiestria, realizînd frumoasa Casă de cultură din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej : sală de spectacole cu 800 de locuri (avind plafonul casetat din elemente decorative prefabricate), săli pentru cercurile de balet, muzică, foto etc., bibliotecă cu sală de lectură. Foto: Octavian STACESCU ■ întreprinderea nr. 3 de izolații și-a realizat planul de producție pe 1967 cu 38 de zile înainte de termen. La redacție ne-au sosit vești îmbucurătoare despre succesele a numeroase colective de munca, în realizarea angajamentelor luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a Republicii. Cu astfel de fapte vrednice, constructorii întîmpină Conferința Națională a partidului. Șantierul de la Craiova al I.C.S.I.M. a îndeplinit planul valoric anual la uzina „Electroputere“ și noua uzină de reparat locomotive Diesel-electrice. Au fost puse în funcțiune la termen sau înainte de termen atelierul Araldu I și II, secția de ansamble sudate, standul de probe și hala de locomotive electrice. (ing. Ion SOARE, corespondent). La 24 noiembrie — complexul de sitiere Porțile de Fier, iar la 31 octombrie — șantierul Poiana Uzului, ale întreprinderii de construcții hidroenergetice, și-au realizat sarcinile pe 1967, de asemenea și-au îndeplinit planul anual constructorii sistemului hidrotehnic Paltinu. ■ Cu planul anual îndeplinit se prezintă și șantierul C.E.T. — Mintia — Deva, al întreprinderii „Energoconstrucția" ■ La 25 noiembrie, colectivul secției de geam armat de la Fabrica de geamuri din Mediaș și-a realizat sarcinile anuale de plan. S-au creat astfel premisele ca pînă la sfîrșitul anului să se producă în plus 20 000 m.p., în valoare de cca. 660 000 de lei. (Dumitru DIMA, corespondent). ■ UZINA DE AUTOTURISME de la Pitești (șantier al I.C.I.M. — Brașov) capătă contururi tot mai precise. La hala monobloc s-au efectuat în cea mai mare parte lucrările de închidere; recent au început amenajările la priza de apă de pe Rîul Tirgului, de unde se vor alimenta uzina și pista de reglaj al autoturismelor; e posibil ca luna viitoare, la secția vopsitorie să înceapă montajul utilajelor tehnologice. Deosebit de utile in munca constructorilor s-au dovedit: schela metalică fixată pe cărucioare — folosită la montarea pereților metalici, preturnarea pe șantier a peste 300 de stâlpi din beton armat, executarea ln atelierele întreprinderii a formelor metalice și a confecțiilor pentru instalațiile de ventilație, folosirea podului rulant la montarea chesoanelor de acoperiș, cofrajul metalic rulant întrebuințat la turnarea canalului termic. Acum, la ordinea zilei este asigurarea condițiilor de lucru pentru iarnă. Se execută racordul la conducta de gaz și urmează să se monteze 10 termoblocuri, s-a asigurat stocul de balast și a fost pregătită stația de betoane. (Fierea TISTULEASA, corespondent) I.S.C.M.Craiova s-a angajat să economisească în In acest an 150 t de metal. 10 luni și jumătate, economiile realizate însumează 170 de tone. (Gh. TECULESCU, corespondenți ■ ■