Constructorul, septembrie 1968 (Anul 20, nr. 36-39)

1968-09-07 / nr. 36

Redacția și administrația : București 46, $fr. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21 — 15.10.92 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI Gazetă editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitecturi și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Cum ne prezentăm la scadență? In primele 7 luni ale anului, din planul valoric pe 1968 la investițiile din județul Bihor s-au realizat 53,8», pe total și 57,600 la construcții-montaj. Stadiile fizice atinse pînă în prezent la o seamă de obiective și măsurile întreprinse vor asigura realizarea sporului de producție de cărbune preconizat la Exploatarea minieră-Voivozi, de argilă refractară la Exploatarea minieră-Șuncuiuș, de conserve la I.I.S. „Avîntul“ (secția „Arouit“) — Valea lui Mihai, de împletituri la fabrica „Drum nou“, la canalizarea coloniei. Popești și la locuințele prevăzute pentru acest an se va respecta termenul de punere în funcțiune. Merită a fi subliniat efortul depus de beneficiar și de executantul rafinăriei „Crișana“, unde sunt posibilități de intrare în probe tehnologice încă la sfîrșitul acestui an, ceea ce va devansa punerea în funcțiune cu cel puțin un trimestru. Rezultatele nu sunt totuși pe măsura posibilităților. Dacă unii beneficiari, cum ar fi întreprinderea minieră Oradea, Uzina de alumină, Î.E.M.B., fabrica „Solidaritatea“, rafinăria „Crișana" se prezintă cu realizări ce depășesc media pe județ, la alte obiective rezultatele modeste stârnesc îngrijorare : fabrica de mobilă — 41,2%, fabrica de zahăr — 57,5070 (ambele avînd termen de punere în funcțiune la 301X 19681), „înfrățirea“ — 41,5«/0, spitalul de copii de la Oradea — 32,26/i., baza de exploatare a autovehicolelor a I.C.Oradea — 33,4%, (toate cu termene de punere în funcțiune la sfîrșitul anului). Pe unele șantiere industriale ritmul de execuție s-a menținut la nivel nesatisfăcător in cursul lunii iulie: fabrica de zahăr — 5,80/0, din sarcina anuală, fabrica de mobilă — 7,76/o, „înfrățirea“ — 3,9%, spitalul de copii — 7,80/t, baza de exploatare a autovehicolelor — 5,76/b. în asemenea condiții, perspectivele recuperării rămînerilor în urmă sunt minime. Pe alocuri, pentru a induce în eroare organele de control se includ în situațiile de plată cantități de lucrări neexecutate, pe care uneori beneficiarii le acceptă și chiar le raportează prin dările de seamă statistice periodice... Asemenea cazuri s-au constatat la șantierele fabricii de mobilă (520 000 de lei) și fabricii de zahăr (337 000 de lei) ale I.C.M. nr. 9-Cluj și la șantierul Oradea al I.S.L.S.C.-București (191 000 de lei). Deși lucrările de construcții-montaj se vor termina, unele obiective nu vor întruni totuși condițiile de funcționare prevăzute prin documentația de deviz, deoarece beneficiarii nu au asigurat toate utilajele tehnologice în timp util. Este cazul noii capacități de la uzina „înfrățirea“, I.C.O., „12 Octombrie“, fabrica de mobilă, fabrica de zahăr etc., la care termenele de achiziționare a unor utilaje importante nu au fost corelate cu termenele de punere în funcțiune. Efectele negative ale acestei practici trebuie pe cit posibil limitate, prin măsuri urgente în vederea aducerii pe șantiere a utilajelor restante într-o perioadă cit mai scurtă și găsirii posibilităților de montare neîntîrziată. Tendința unor beneficiari și constructori, de a pune în funcțiune noile capacități de producție cu soluții de provizorat sau scheme minime, fără a termina toate lucrările de bază și utilitățile aferente prevăzute în documentațiile de execuție, trebuie combătută cu toată tăria. Experiența a dovedit că în asemenea situații, beneficiarii întîmpină greutăți mari în atingerea parametrilor proiectați, în realizarea calitativă și cantitativă a produselor, înregistrează cheltuieli neeconomicoase. Să nu uităm apoi că se apropie iarna. Paralel cu realizarea investițiilor planificate în acest an, se impune sporirea eforturilor pentru a asigura condițiile executării ritmice a obiectivelor noi ,cuprinse în planul anului 1969. Asigurarea documentației de execuție, achiziționarea contractelor tehnologice, încheierea contractelor cu furnizorii — stabilindu-se termenele de livrare în concordanță cu necesitățile montării acestora — sunt numai cîteva din sarcinile ce au devenit de mare actualitate. Teodor OLARIU directorul sucursalei județene Bihor a Băncii de Investiți Unele condiții geologice neprevăzute în studiile inițiale au determinat, la construcția barajului complexului hidrotehnic Paltinu, de pe rîul Doftana, necesitatea unor adaptări de proiect, implicînd excavații suplimentare într-un volum de circa 40 000 mc — adică aproximativ o cincime din cantitatea totală avută in vedere în documentația I.P.A.C.H. Aceste lucrări sînt pe terminate, astfel că — ținind seama și de faptul că macaraua Panicular este montată, rămînînd de executat doar Innădirea cablurilor — In curînd se va putea trece la betonare. Avansul pe care șantierul I.C.H. l-a cîștigat pînă acum față de planul valoric face ca acest decalaj să nu pună în pericol realizarea sarcinii anuale. In fotografie: finisarea excavaților In ampriza barajului. Pe șantierul podului rutier Giurgeni—Vadul Oii , transportul coloanelor de susținere ale platformel o^oridicatoare — insula artificială de pe care se va lucra la pila Giurgeni din albia Dunării. Foto: Florin ȘTEFANESCU Imperativul în expresie cifrică De la constituirea comitetului de direcție în fabrica noastră, sfera de rezolvare a problemelor de producție a fost lărgită, se remarcă o simțitoare eficiență și operativitate în executarea acțiunilor propuse. Printr-o justă repartizare a sarcinilor, prin întărirea răspunderii personale a fiecărui membru, colectivul de conducere a reușit să cuprindă un apreciabil volum de muncă. Comitetul de direcție a pus în centrul preocupărilor sale orientarea acțiunii de organizare științifică a producției și a muncii spre studierea problemelor legate de reducerea cheltuielilor la capitolul materiale, de mecanizarea unor faze de lucru, ceea ce, în final, să ducă la creșterea rentabilității. Acest țel a fost în bună parte realizat. El se oglindește, de altfel, ta realizările obținute în semestrul 1 la principalii indicatori de plan. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, s-a înregistrat o creștere la valoarea producției globale cu 14,3 °/o, la productivitatea muncii cu 10,7%, precum și o scădere de 9% a cheltuielilor la mia de lei producție-marfă. Ca urmare directă a aplicării soluțiilor rezultate din studii, secția de blocuri mici din beton, ca și unitatea nr. 3 (noua hală de producție), care în 1967 figurau cu o pierdere de 22S 000 de lei, au întîmpinat în acest an ziua de 23 August cu un beneficiu de 567 000 de lei. Creșterea substanțială a produc ing. Emil PAULIUC de la fabrica „7 Noiembrie“-Sighișoara (Continuare in pag. a 3-a) Perspective de iarnă pe șantierele industriale din Pitești Pentru multe organizații de construcții, problema tehnicoorganizatorică a pregătirilor de iarnă a căpătat un caracter rutinier. Sunt cunoscute metodologia, obiectivele și termenele de principiu, rămîne de realizat doar încadrarea concretă în acești parametri. Premiere tehnologice în domeniul lucrului la temperaturi scăzute apărind relativ iar, constructorii se orientează, în general, spre tactica cea mai sigură din punct de vedere economic — retragerea la interioare. Totul se reduce astfel la aspecte cantitative : crearea din timp a fronturilor de lucru care, în perioada 15 noiembrie — 15 martie, să garanteze menținerea ritmului de producție, a capacității — deci și a efectivelor de muncitori. Pînă la verificarea pe care o va da contactul direct cu gerul și ninsoarea, obiectivele de urmărit sunt, deci: aducerea clădirilor într-un stadiu fizic care să permită în viitoarele două luni închiderea lor definitivă sau provizorie, asigurarea surselor de căldură, aprovizionarea cu materiale specifice, pregătirea unor condiții corespunzătoare de muncă și de trai. La Întreprinderea de construcțiimontaj din Pitești a M.C.I.C.R„ după cum ne relatează inginerul-șef Eugen Nicolescu, faza PA a proiectului de organizare a fost avizată de minister și se lucrează acum la elaborarea proiectului de execuție. Zestrea de amenajări și de experiență din iarna trecută înlesnește abordarea problemelor. Pentru punctele de lucru care nu pot fi alimentate de la centrala de termoficare a uzinei chimice s-a stabilit, în ședințe cu șantierele și cu subantreprizele, modul curm să fie redistribuite cazanele (tip schelă petrolieră, dispuse în baterii) și rețelele. Trei stații de betoane sunt deja închise și au puse la punct instalațiile de încălzire a apei și agregatelor. Intr-o zonă lesne accesibilă de la balastiera proprie (echipată pentru sortare-spălare) și în spațiile pentru stocul-tampon de la centralele de betoane se vor asigura rezervele necesare de agregate. La combinatul petrochimic, la rafinărie, sfîrșitul acestui an și trimestrul I 1969 aduc cîteva termene de punere in funcțiune care implică, în prima urgență, închideri de hale și finisaje, oferind de lucru unui mare număr de muncitori. Dificultăți se întrevăd la lucrările nou preluate — uzina de autoturisme de la Colibași și alte investiții ale industriei constructoare de mașini. Aici se va lucra în exterior, la executarea structurilor, însă cu elemente meta- Dan CONDREA (Continuare în pag. a 3-a) • La noua fabrică de bere, pe care constructorii de la I.C.M. nr. 6 o execută în orașul Craiova, lucrările de bază au început efectiv din luna iunie. Termen de predare: trimestrul I 1970. Pînă acum, la secția de îmbuteliere s-a înălțat o bună parte din scheletul de rezistență. Pregătiri minuțioase se fac pentru turnarea silozului, alcătuit din celule hexagonale. (Ștefan GURGUI, corespondent) [• La Turnu-Măgurele, I.C.M. — Bu nzești a început lucrările la noua fabrică de conserve din legume și fructe, ce se va înălța în apropierea orașului. în prezent se pregătește amplasamentul și se sapă fundațiile. (Mihai IANA, corespondent) :• Paralel cu celelalte lucrări pe care le execută la Combinatul de cauciuc sintetic din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej, I.S.C.M. din localitate a atacat lucrările și la instalația ce va mări capacitatea fabricii de stiren. (G. BUTE, corespondent) l La București și Craiova Locuințele ieftine, la primii pași pe șantiere După cuvenita gestație, locuințele ieftine, diversificate ca spațiu, grad de confort și preț, au început să părăsească planșetele proiectanților. (Sentrul de greutate se deplasează astfel pe șantiere... „MIGRAȚIA“ © EA MAI MASIVA se înregistrează in Capitală. Explicabil , din cele 25 000 de apartamente înscrise in planul de investiții al Consiliului popular al municipiului pe anul 1969, 13 000 vor fi oferite la prețuri ieftine, alte 7 700 vor asigura front de lucru pentru 1970. Deocamdată, constructorii din cadrul D.G.C.M. pregătesc atacarea primului „eșalon“ de circa 5 000 de apartamente. Au început lucrările de organizare și trasare a noilor clădiri tn cartierele Pantelimon (circa 1 S00 de apartamente) și Titan, pe străzile Turturele (1 500), Arenei, Amurgului,, Peroni și Praștiei. „Proiect-București“ s-a angajat să asigure documentația treptat, fără a stinjeni munca constructorilor. Așadar, au apărut cîteva șantiere noi. Cum locuințele vor fi ieftine, este lesne de înțeles că și realizarea lor nu are voie să fie altfel decit economicoasă, in condițiile respectării tuturor cerințelor de bună calitate. Au aceste șantiere elemente specifice ? Ca organizare, ca metode de execuție ? In această privință există un minim de experiență, cîștigată pe șantierul blocurilor experimentale din Piața Rahova (str. Amurgului), încredințat unui constructor versat , ing. Dumitru Marian, înainte de toate merită a fi menționat ritmul. Atacate în iulie, cele blocuri ce însumează 108 apartamente vor fi predate la începutul lunii viitoare, cu tot cu fațadele și amenajările exterioare. Stadiile actuale, intr-adevăr, permit. La începutul trimestrului IV vizitatorii vor putea aprecia, văzînd „pe viu“, condițiile pe care le oferă cele 4 tipuri de apartamente ieftine, concepute de I. P. B. In legătură cu execuția propriu-zisă, constructorii se declară, deocamdată, încîntați de soluția de acoperiș — terasă tn pantă (3 ° C), cu scurgerea apei prin jgheaburi; la finisaje, folosesc covoare PVC pentru pardoseli ; băile și bucătăriile vor fi vopsite cu vinarom, pardoselile la casa scării — scliviseală simplă, cu rolu. Prezența unor formații de înaltă calificare asigură o calitate fără cusur, întreprinderea de utilaje și transporturi a oferit șantierului excavatoare cu cupe late de numai 50 — 60 cm, ușoare, lesne de manevrat. Cu ajutorul lor s-au executat toate fundațiile, lopețile și cașmalele fiind folosite doar pentru finisarea săpăturii; excavatoarelor de 0,3 mc li s-au înlocuit lingura cu săgeți pentru ridicat materiale, pînă la nivelul terasei (blocurile au P-1-2), constructorii avînd astfel la indemină utilaje de ridicat, pe pneuri, deosebit de mobile. Ce-ar mai fi fost util ? Ca livrarea nisipului pentru tinci să se facă în saci, la fel ca cimentul (I.P.A.C. a și luat unele măsuri in acest sens); executarea pe șantier a confecțiilor metalice — balustrade, grilaje etc. ar fi diminuat unele cheltuieli de aprovizionare; dotarea cu panouri de cofraj metalice sau tego modulate, pentru tavanele și pereții turnați din beton ar elimina necesitatea unor remedieri și ar ușura munca finisorilor. De aceste doleanțe, ca și de alte cerințe ale activității operative, economicoase in cadrul șantierelor mici poate și trebuie să se țină seama. LA CRAIOVA, EXECUȚIA locuințelor ieftine a fost „inaugurată“ de blocul experimental cu 30 de apartamente (proiectat de D.S.A.P.C.), început in ansamblul Brazda lui Novac. Discuția purtată recent cu ing. Gabriel Giupagea, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu județean Dolj, ne-a dezvăluit și alte preocupări in această direcție. Locuințe cu grad mijlociu de confort se vor construi și in ansamblul din Piața gării, și în cartierul Valea Roșie. Interlocutorul a sugerat, printre altele, necesitatea ca proiectanții și fabricile producătoare să pregătească condițiile pentru a se trece și la executarea locuințelor ieftine din panouri mari de prefabricate. Se pare că în prezent, întreprinderea de prefabricate din Craiova dispune de rezerve nevalorificate încă la nivelul cel Elisabeta MACOVEI Adrian CIMPEANU (Continuare in pag. a 3-a) • Sarcinile valorice pe 8 luni au fost depășite cu 3,1*/» și de Grupul de șantiere nr. 2-Turda al T.C.L.Cluj, care a dat în folosință, de la începutul anului, o suprafață locuibilă echivalînd cu 420 de apartamente convenționale și a realizat 1,3 milioane de lei economii suplimentare față de planul prețului de cost. • Grupul de șantiere nr. 5 al Trustului de construcții locale-Cluj și-a realizat la 28 august planul pe primele 8 luni ale anului .în această perioadă au fost date în folosință, printre altele, 3 școli cu clte 16 Săli de clasă, două cămine pentru elevi însumând 300 de locuri ș.a Tot la 28 august și-a îndeplinit planul pe 8 luni și șantierul 405, din cadrul Grupului de șantiere de instalații nr. 4 (Teodor HOSSU, corespondent) De curînd, Trustul de construcții locale Suceava a predat 146 de apartamente și 4 locuințe proprietate personală ; de asemenea a fost dată în folosință, în proporție de 70% din capacitate, îngrășătoria de taurine de la Rădăuți. La obținerea acestui succes s-au evidențiat șeful de șantier Dumitru Ursan, maiștrii Silvestru Calancea, Constantin Chirilă și Vasile Ursache. (Ing. Mircea SOARE, corespondent) Lingura îngustă a excavatorului permite executarea mecanizată a întregii fundații DMA ADEZIUNI IAJA ȘI POLITICA PARTIDULUI ȘI STATULUI Expresia aspirațiilor întregului popor Alături de întreaga intelectualitate a patriei noastre, îmi manifest adeziunea și încrederea deplină în politica profund principială a partidului și statului nostru. Am salutat, cu căldură tezele de înaltă ținută marxist-leninistă exprimate în Declarația Marii Adunări Naționale, precum și în Declarația Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., care reafirmă grija partidului pentru desăvîrșirea construcției socialiste în patria noastră, pentru întărirea și dezvoltarea sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Cu un sentiment de legitimă mîndrie am urmărit, în ultimele zile, întîlnirile conducătorilor de partid cu oamenii muncii de pe întreg întinsul patriei, manifestările pline de căldură și entuziasm ale zecilor de mii de cetățeni — expresie a unității de neclintit, a dragostei și recunoștinței întregului popor față de partid, față de politica sa înțeleaptă, întîlnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu intelectualitatea din Cluj reprezintă o expresie mai mult decît concludentă a atașamentului intelectualității la politica partidului și statului nostru, o noua manifestare a deplinei încrederi în capacitatea creatoare a intelectualității, a rolului important atribuit participării acesteia la întreaga activitate socialpolitică a țării, a preocupării continue a partidului de a se consulta cu intelectualii, atît în problemele de specialitate, cît și în elaborarea politicii interne și externe. Intelectualitatea țării noastre vede în politica științifică a partidului concretizarea aspirațiilor de a ridica România socialistă pe cele mai înalte culmi ale civilizației. Ca profesor în construcții, mă voî Institutul de strădui să contribui laa pregătirea profesională temeinică a noilor generații de ingineri constructori, la educarea lor în spiritul devotamentului nemărginit față de partid și a dorinței de a-și pune întreaga capacitate de munca în slujba înfăptuirii luminoaselor idei ale socialismului în patria noastră. prof. dr. ing. Vasile NICOLAU rectorul Institutului de construcții București Ca un monolit de neclintit Rezultatele obținute de colectivul de muncă al fabricii noastre arată cum înțelegem să punem în valoare întreaga noastră capacitate pentru traducerea în viață a sarcinilor ce ne revin în înfăptuirea măsurilor de dezvoltare economică și socială stabilite de Congresul alX-lea și Conferința Națională a P.C.R. În primele 8 luni ale acestui an, planul producției globale și al producției marfa vîndută și încasată a fost depășit cu peste o zecime; beneficiul înregistrat pe 7 luni în activitatea de bază este cu 41,4<m/o superior celui prevăzut. Aceste realizări au la bază eforturile pline de elan prin care muncitorii, maiștrii, tehnicienii și inginerii fabricii — români, maghiari, germani — înțeleg să contribuie la înflorirea scumpei noastre patrii socialiste. Vedem cu toții, cu mîndrie, cum materialele de construcții livrate de noi înfrumusețează orașele țării, cum aceste produse se bucură de aprecieri deosebite și peste hotare. Adresăm deosebite mulțumiri conducerii partidului pentru marile investiții destinate dezvoltării fabricii noastre cu încă două uzine de geam tras ; aceasta ne mobilizează la noi eforturi pentru exploatarea intensivă a capacității existente, pentru lărgirea gamei de sortimente. Sunt — împreună cu întregul colectiv al fabricii — întrutotul alături de politica internă și externă a partidului nostru și o susțin din toată inima, pentru că este singura capabilă să asigure înflorirea rapidă a scumpei noastre patrii, Republica Socialistă România — și, prin aceasta, întărirea forțelor socialismului și păcii în întreaga lume. Alexandru KOVÁCS directorul Fabricii de geamuri Tirnăveni Alături in muncă, alături in cuget și simțiri Vechiul centru muncitoresc Brașov, azi unul din cele mai mari și mai înfloritoare orașe ale țării, se mîndrește cu haina sa nouă. Numai cartierul Steagul Roșu este, de pe acum, un adevărat oraș nou și se dezvolta continuu, oferind pentru mii și mii de oameni ai muncii cămine confortabile, condițiile social-culturale ale unui trai civilizat. La construcția acestui cartier lucrează un colectiv sudat în decursul anilor : români, maghiari, germani — unii cu experiență îndelungată, alții calificați alături de ei. Ne mîndrim cu realizările noastre, pentru că, dîndu-ne certificatul de măiestrie, oglindind conținutul nobil al profesiei de constructor, simbol al năzuinței de progres, ele materializează totodată strădaniile noastre de militanți pentru înfăptuirea țelului suprem al politicii partidului — bunăstarea întregului popor. M-am numărat și eu printre zecile de mii de cetățeni, participanți la mitingul oamenilor muncii din Brașov prilejuit de recenta vizită a conducătorilor de partid și de stat în municipiul nostru. Neuitată îmi va rămîne în minte și în inimă vibrația la unison pe care ne-au dat-o cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu. Voința unanimă a brașovenilor este aceeași cu voința întregului nostru popor — de a da viață neabătut politicii partidului și guvernului nostru, muncind cu toată priceperea, cu toată energia pentru edificarea socialismului. Nu avem alt gînd, altfel mai înalt decît de a pune brațele și mintea noastră în slujba acestei politici, pentru a face tot mai bogata, mai puternică, mai înfloritoare patria noastră din moși-strămoși — România. Wilhelm GULBETH Laureat al Premiului de Stat, șef de brigadă montori de prefabricate, membru al comitetului de direcție de la Trustul nr. 5 de construcții-montaj-Brașov