Constructorul, octombrie 1968 (Anul 20, nr. 40-43)

1968-10-05 / nr. 40

V Planificat inițial să realizeze 60, apoi 90 de apartamente cu grade diferențiate de confort și la prețuri accesibile celor mai largi pături ale populației urbane, șantierul experimental din calea Rahovei a încheiat prima parte a activității sale cu 108 apartamente terminate — în afară de alte blocuri aflate acum în diferite stadii de execuție. Cele cinci blocuri, PF 2, cuprinde 36 de apartamente de gradul II și cîte 24 din gradele III, IV și V (acesta din urmă — experimental), toate finisate și cu racordurile de apă, lumină, căldură, canalizare efectuate. Fiind date să servească destiși drept bază de discuție pentru arhitecți și constructori în vederea unor îmbunătățiri ale proiectelor și sistemelor de execuție, o parte din apartamente au fost mobilate într-un aranjament interior cu mai ■atrăgător și mai comod. In curînd, vizitatorii își vor exprima opiniile și — sperăm — vor oferi sugestii utile pentru proiectanți și constructori. Pentru realizatorii proiectelor — arh. C. Enăchescu (șef de proiect), Virgil Nițulescu și M. Was( arhitectură), ing. Alexandru (rezistență), Progreseanu de la „Proiect—București", ca și pentru colectivul de constructori condus de îng. Dumitru Marian, de la D.G.C.M. — București, zilele care urmează vor aduce emoțiile unui adevărat examen dintre cele mai severe, depuse în fata unei „comisii de oameni ai muncii interesați în construcțiile de locuințe cu grad diferențiat de confort.. în Capitală au fost terminate ■•-nmnr-rr—rr— ...............wnn u i « m iwm mi u ■ ' .-.uu;u» primele locuințe cu confort diferențiat Foto- Ev -SESHFAV 40(978) [ «MI XX stmháfá ■ 5 octombrie I? 18 4 papii 25 bem Redacția ți administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, seniorul 6, telefon 15,19.21 — 15.10,92 Cerere editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Constrcții» Arhitecture » Sistemetizere și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Pentru lucrătorii de pe șantiere, trimestrul IV este un fel de... vremea culesului. Multe, foarte multe din obiectivele aflate in execuție au ajuns la ceasul împlinirii. Sunt în tot recepțiile, probele tehnologice. Trimestrul IV a adus însă pe șantiere și griji noi. Preocupați de răspunderea punerii in funcțiune la termen a tuturor obiectivelor planificate, constructorii, montorii, instalatorii și beneficiarii și-au sporit eforturile, ca anul 1968 să poată fi încheiat in bune condiții, iar 1969 să fie intimpinat cu brațele deschise. PERSPECTIVA, PRIN PRISMA STADIILOR ACTUALE în legătură cu perspectivele punerii în funcțiune a noilor capacități industriale cu scadența in acest an, ne-au răspuns: ing. Const. GANCEA ing. Alex. GHENGHEA I ,îng. Ion BERCEA director general al Direcției generale de lucrări de construcții-montaj din M.I.C.M. director al Direcției combinatelor in construcție din Ministerul Economiei Forestiere director general al Trustului nr. 2 de instalații-montaje Construcția furnalului nr. 2 de 1700 mc., de pe platforma Combinatului siderurgic de la Galați, avansează rapid. In fotografie: coșii de fum, preîncălzitoarele de aer, blindajul furnalului, aflate în execuție III, primele 9 luni ale anului, sectorul de construcții-montaj din Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini a realizat circa 84% din planul valoric pe anul 1968, care pină la sfirșitul trimestrului IV va fi depășit, după toate probabilitățile, cu vreo 9%. Pe lingă imprimarea unui ritn* Intens în îndeplinirea planului valoric, întreprinderile noastre de construcții-montaj și-au axat activitatea pe respectarea termenelor Continuare în pag. 3-a) Schimb de experiență Ieri au început, în Capitală, lucrările unui schimb de experien â organizat de Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții, în colaborare cu Consiliul popular al municipului București — Direcția generală de construcții-montaj, în cadrul schimbului de experiență, care continuă și astăzi, vor fi dezbătute următoarele teme : • organizarea științifică a producției și a muncii la execuția construcțiilor de locuințe și social-culturale ; • economisirea materialelor în construcții ; • mai buna utilizare a timpului de lucru pe șantiere. . In viitoarele numere ale gazetei vom publica o largă relatare a acestei manifestări. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA1 2 In condiții normale, adică respectîndu-se ritmurile de lucru prevăzute prin grafice, pînă la 1 octombrie ar fi trebuit să fie puse în funcțiune 5 capacități de producție în industria lemnului. Din păcate, nici una din ele n-a putut fi predată. Vina o poartă nu numai constructorii, ci și beneficiarul, ca și ceilalți factori ce concură la realizarea investițiilor. Punerea în funcțiune a celor două (Continuare în pag. a 3-a) 3 Dacă ar fi să apreciem activitatea de pînă acum nul orice mai după realizările vași indicatorii tehnico-economici, am putea să ne declarăm mulțumiți: sarcinile pe 9 luni au fost depășite cu peste 3 milioane de lei, beneficiile suplimentare însumează peste 4 milioane de lei , ne-am încadrat în fondul de salarii stabilit, iar productivitatea muncii a atins nivelul propus. Toate acestea sintetizează — să (Continuare in pag. a 3-a) :r -- ț. -■ ------ Organizare științifică - rentabilitate sporită Indicatorii beneficii și rentabilitate, care exprimă sintetic eficient economică a întregii activități a unei întreprinderi, au cunoscut la fabric noastră, în primele 8 luni din 1968, creșteri pronunțate față de primii de ani ai cincinalului, ca urmare a aplicării unui ansamblu de măsui tehnico-organizatorice, precum și a efortului neprecupețit al întregulu colectiv. (vezi tabelul din pag. a 3-a). Greutățile întâmpinate în 1966 la realizarea producției de geam laminat și vată de sticlă au dus la depășirea cheltuielilor de producție cu peste 5 milioane de lei, ceea ce a influențat negativ și beneficiile. In planul financiar pe anul 1967 s-a prevazut a fi realizat cu o pierdere de 788 000 de lei geamul ornament (pentru consumul intern și pentru export), însă cheltuielile la acest sortiment s-au redus cu aproape un milion, datorită apei Steliim GRECU economist la Fabrica de geamuri Scăieni (Continuare în pag. a 3-a) Datorită preasamblării la sol, montarea (cu ajutorul unei macarale „Coles“) a celor 3 800 t de construcție metalică la Hala fabricii de sticlărie de menaj și ambalaj de pe platforma industrială Dudești, din Capitală (cea mai mare deschidere utilizată pînă acum la construcțiile de acest fel,din țară — 45 m ; lungime — 200 m ; înălțime — 24 m ; suprafața, inclusiv zona de recoacere — 12 000 m.p.) a durat numai 5 luni. Menținînd, în ultimele patru luni un ritm mediu lunar în jurul a 10 la sută din planul anual de construcții-montaj, colectivele șantierelor I.C.M.B. și I.M.B. au recuperat aproape integral rămînerile în urmă din perioada anterioară la montarea utilajelor tehnologice în sectoarele de topire-recoacere și prelucrări de fiole : primele două din cele 9 cuptoare vor fi puse în funcțiune la sfîrșitul anului, iar celelalte — în semestrul I 1969. Complet automatizată, fabrica va produce anual 11 700 t de ambalaje farmaceutice, 86 500 t de ambalaj comun și 13 700 t sticlărie de menaj. Pe platforma industrială Dudești NOI CAPACITĂȚI PENTRU PESTE 1 MILION MC/AN DE AGREGATE DE BALASTIERA In prezent se află în stadiul probelor tehnologice, sau în pregătirea începerii probelor, trei investiții pe care întreprinderea nr. 9 de construcții-montaj din Cluj le execută pentru Ministerul Industriei Construcțiilor : balastierele de la Apa — jud. Satu Mare (capacitate anuală : 450 000 mc agregate sortate, 100 000 mc agregate nesortate), Cornești— jud. Cluj (270 000 mc/an» din care 235 000 mc sortate) și Episcopia Bihor (200 000 mc/an agregate sortate, 50 000 mc/an balast). Primele două sînt proiectate de I.P.I.M.P.C., iar ultima — de Trustul de utilaj greu. Iată cîteva caracteristici: Cornești și Episcopia Bihor — presortare în două trepte, concasarea fracțiunii 110—150 mm, granularea fracțiunilor 30—110 mm, sortare în două trepte (40—60 și 15—30 mm, 7—15 și 3—7 mm) și fină (3—0 mm), depozitare in buncăre de acumulare pentru livrare cu mijloace auto. Apa — presortare combinată cu preconcasare, sortare + spălare în două trepte pe două linii tehnologice (0—3, 3—7, 7—15, 15—30 mm), depozitare în buncăre (pentru livrare auto) și în haldă (pentru livrare pe calea ferată). Cele trei balastiere vor contribui la asigurarea cantităților sporite de agregate necesare investițiilor din nord-vestul țării. (Ion VUJĂPESCU, corespondent) ___ Foto . OTTO URBANSCHI Purtători ai opiniei salariaților) in organul de conducere al întreprinderii Pe zidarul șamotor Ion Chiriei, reprezentant al salariaților în comitetul de direcție al Fabricii de ciment din Medgidia, l-am găsit in biroul maistrului Vasile Popescu, discutînd despre hotărîrile adoptate la ultima ședință a comitetului de direcție. Am aflat, astfel, că s-a dezbătut problema concediilor suplimentare, că în această privință s-au rectificat unele erori, acordîndu-se unor categorii de salariați drepturile integrale pe care le prevăd reglementările legale. De exemplu, sudorii beneficiau, pentru condițiile deosebite în care lucrează, de un supliment de 3 zile. In urma intervenției unui alt reprezentant al salariaților, Dumitru Davidescu, s-a reexaminat în comitet situația acestei categorii de muncitori și s-a stabilit să se majoreze la 7 zile suplimentul de concediu. De aici, discuția a alunecat spre probleme mai generale, zăbovind asupra rolului reprezentanților salariaților în comitetul de direcție. „Suntem abia la primii pași — spunea tov. I. Chiriei, pînă acum ne-am întrunit de trei ori, iar întrucît prima întîlnire a fost rezervată în întregime problemelor de organizare a activității noastre,, rezultă că numai în ședințele din august și septembrie am putut dezbate o parte din chestiunile ce le avem de rezolvat, în cadrul acestor discuții, noi, reprezentanții salariaților, ne-am străduit să relevăm aspecte ale temelor supuse examinării prin prisma îmbinării intereselor întreprinderii cu interesele oamenilor de la locurile de muncă. Desigur, în societatea noastră nu există discordanță între țelurile administrației întreprinderii și cele ale salariaților. Cu toții dorim să îndeplinim și să depășim sarcinile planificate și depunem eforturi în această direcție. Suntem mîndri că primele trei trimestre le încheiem cu un surplus de 16 000 tone de clincher și aproape 37 000 tone de ciment (în echivalent), că am depășit prevederile planului cu peste 7 milioane de lei la producția globală și mai mult de 8 milioane la producția mamfă. Dar asemenea rezultate sunt obținute de către oameni — muncitori, tehnicieni, ingineri. Tocmai de aceea este necesar ca in organul colectiv de conducere a întreprinderii să existe reprezentanți ai salariaților, care să asigure realizarea practică perpetuării acestei armonii de interese“. In continuare, interlocutorul aduce o serie de exemple din activitatea comitetului de direcție, care vin în sprijinul afirmației de mai sus. In cadrul ședințelor, pe lîngă o serie de probleme însemnate ale producției, cum ar fi realizarea indicatorilor tehnico-economici sau utilizarea forței de muncă, s-au discutat și adoptat hotărâri privind salarizarea diferențiată pe cele patru faze tehnologice la secția de tuburi din azbociment, repartizarea locuințelor, acordarea premiilor din cota de 1% etc.; la sesizarea sa, s-a prevăzut construirea unui grup social cu vestiar pentru cca. 200 de muncitori. „Dar pentru a înlesni și mări cu mai mult contribuția noastră — își urmează tov. I. Chiriei firul gîndurilor — trebuie să îmbunătățim activitatea comitetului de direcție. Ar fi bine ca materialele supuse dezbaterii să fie difuzate membrilor comitetului de direcție cu cîteva zile înainte, să nu mai aflăm conținutul lor direct în ședință. Am avea astfel posibilitatea să ne documentăm aprofundat, să consultăm salariații în mijlocul cărora lucrăm — și, în consecință, contribuția noastră, La examinarea problemelor dezbătute ar fi mai mare. Consider, de asemenea, util ca între două ședințe, toți membrii comitetului de direcție să fie informați asupra actelor normative și indicațiilor primite de la forurile superioare*. Sunt și alte laturi ale organizării activității comitetului de direcție, susceptibile, de îmbunătățiri. In acest scop ar fi bine, poate, ca și comitetul de direcție al fabricii din Medgidia să caute să cunoască ce este valoros în funcționarea altor organe similare. Procedînd în acest mod, ar ști că la Fabrica de ciment din Bicaz se întocmesc în prealabil documentație și propuneri de măsuri pentru problemele ce vor fi examinate în ședință; ele se difuzează membrilor comitetului de direcție cu cîteva zile înainte de întrunire, iar după definitivarea măsurilor în ședință se urmărește transpunerea lor la termenele stabilite. Sunt procedee utile și pentru fabrica din Medgidia ; ele ar înlesni depășirea greutăților începutului. T. MUSTACESCU Foto Octavian STACESCU Tehnicienii Doina Banciu (arhitectură) și Venczel Novak (construcții), de la D.S.A.P.C. Tg. Mureș, fac parte din colectivul care elaborează STE- ul unei noi secții la întreprinderea locală de materiale de construcții din Tg. Mureș (șef de proiect, ing. Ivan Friedmann). Secția va produce anual 4 milioane de țigle solzi, placaje de fațadă și elemente traforate, smălțuite sau nu. IARNA a pornit m mmmmmmmmammmmmmssmana recunoaștere Planul de producție pe primele trimestre a fost îndeplinit, de către colectivul întreprinderii-șantier de construcții-montaj din Craiova a M.C.I.C.R., cu 13 zile mai devreme ; la 20 septembrie se realizaseră trei sferturi din sarcinile valorice anuale, depășirea planului la zi reprezentînd circa 40 milioane de lei. După aprecierea inginerului-șef Alexandru Păun, la baza acestui succes — completat cu economisirea a 1,1 milioane de lei peste sarcina de reducere a prețului de cost — a stat buna organizare, vizînd folosirea judicioasă a timpului, a forței de muncă și a utilajelor. Firesc, aceiași parametri trebuie să caracterizeze eforturile ce se depun in continuare, în condițiile specifice perioadei, pentru a încheia cu bine anul și pentru o racordare normală cu planul din 1969. La o serie de obiective — fabrica de acid nicotinic, secția de negru de fum de pe lingă fabrica de acetilenă, spitalul cu 1000 de paturi ș.a. — va trebui să se lucreze intens și în lunile de iarnă. (Continuare In pag. 3) O interesantă experiență a constructorilor din R. D. Germană Prefabricarea instalațiilor electrice din locuințe Dezvoltarea sistemelor de execuție industrială, a construcțiilor de locuit a pus probleme noi și în execuția instalațiilor electrice , se cerea realizarea unui sistem de distribuție care să permită prefabricarea acestor instalații la un atelier central și montarea lor pe șantier in timpul cel mai scurt, indiferent de sistemul constructiv (panouri mari, construcție cu cofraje glisante sau de inventar etc.). Pentru rezolvarea acestei probleme, in diferite țări s-au adoptat unul sau mai multe sisteme de prefabricare, in funcție de condițiile specifice. Astfel, în Republica Democrată Germană s-a generalizat așa-numitul „sistem de instalație electrică orizontală“, la care distribuția se realizează numai pe planșee, sub pardoseală, iar comanda aprinderii lămpilor se face prin butoane și relee de 12 V. O vizită de documentare făcută în E.D.G. mi-a înlesnit cunoașterea acestui sistem de execuție. El constă in următoarele : La tabloul de apartament sînt concentrate toate conductele, atît cele de alimentare a corpurilor de iluminat și a prizelor, cit și cele de comenzi, în interiorul apartamentului neexistînd nici un fel de doză de legături.. Corpurile de iluminat sunt alimentate in sistem radial, iar circuitele de priză, în buclă — pentru ambele folosindu-se conductoare de aluminiu de 2,5 mm de tipul INTEND, cu manta întărită (conducta similară produsă la noi în țară este AF44S). Pentru comenzi se utilizează un cablu special, cu conductoare de cupru cu diametrul de 6,5 mm. Toate conductele sunt dispuse pe pardoseală, înainte de turnarea betonului de egalizare sau a stratului fonoizolator , circuitele de lumină — Pe pardoseala etajului superior, iar circuitele de priză — pe pardoseala nivelului respectiv. Conductele de comenzi sunt pozate pe pardoseala nivelului respectiv, iar de la pardoseală la butonul de comandă — pe lîngă tocul ușii. Tablourile de distribuție sunt realizate prin combinația mai multor elemente prefabricate, ca : ramă de contor din bachelită, tablou cu siguranțe fuzibile în carcasă din bachelită, cutie cu relee de comandă alimentate la tensiunea de 12 V, element de tablou pentru consumurile comune ale blocului cu automatul de scară etc. Combinații de astfel de elemente, montate pe o ramă comună, sunt instalate de obicei într-o nișă specială amenajată pe palierul scării, iar în unele cazuri, direct în apartamente. Alimentarea acestor tablouri de la nișa de branșament se face prin cabluri cu izolație și manta din PVC, similare cu cablurile noastre AC44, pozate într-un șliț ce leagă pe verticală toate tablourile. Este de remarcat că la toate blocurile de locuințe nu se utilizează absolut deloc tuburile de protecție, toate instalațiile fiind executate numai cu conducte cu izolație și manta, pozate direct sub pardoseli, îngropate în ziduri, sau (de pildă, în subsoluri) pozate aparent pe pereți și plafoane. Prizele utilizate sunt de tip special, cu doză de legătură și cleme. Acestea sunt lipite direct pe tencuială. Iar doza de legătură coboară pină la nivelul planșeului, astfel încît conductele de pe pardoseală intră direct in doze , eliminandu-se astfel $11- turile in pereți. Toate prizele sunt cu contact de protecție, dar conducta de nul de lucru, din aluminiu, este utilizată și ca nul de protecție (conducta de nul nefiind asigurată la tabloul de distribuție). Toate conductele sunt cu izolația colorată conform codului internațional ; astfel, conducta pentru nul are izolația colorată în galben, cu o dungă longitudinală verde. Comanda luminii se face prin butoane de comandă de tip plat, ce se montează direct pe tencuială și se fixează prin lipire. La cîteva ateliere se produc prefabricate pentru construcțiile de locuințe din întreaga țară. Astfel, la atelierul din orașul Karl Marx, cca. 15 muncitori produc într-un an prefabricate pentru 30 000—35 000 de apartamente. Lucrul în atelier este organizat pe bandă, folosindu-se unelte și dispozitive speciale pentru tăiat și dezizolat conductoarele electrice, pentru strîngerea șuruburilor etc. Conductele — după ce sunt tăiate în mașini semiautomate, la lungimi corespunzătoare indicațiilor din proiect — sunt marcate și apoi conectate la tablourile de distribuție. Circuitele și releele sunt verificate apoi pe un ing. Dimitrie ȚIPA șeful laboratorului de instalații electrice din ÎNCERC (Continuare in pag. a 2-a)