Constructorul, septembrie 1969 (Anul 21, nr. 36-39)

1969-09-06 / nr. 36

Adunările generale nie salariaților SPIRIT Df IÎNALTA RĂSPUNDERE, COMPETENTĂ IN PERFECȚIONAREA ACTIVITĂȚII ECONOMICE A ÎNTREPRINDERILOR în perioada 10—25 sepembrie vor avea loc în întreaga țară, în fabricile de materiale, în întreprinderile de construcții, în institutele de proiectare și cercetare, adunările generale ale salariaților precedate de ample dezbateri pe secții, ateliere, șantiere și loturi. Creată pe baza indicațiilor Conferinței Naționale a partidului, din 1968, cu privire la măsurile de perfecționare a conducerii și planificării economiei naționale, această instituție nouă, democratică în viața economică și politică a țării asigură o participare activă, nemijlocită a întregii mase de salariați la organizarea și conducerea producției în întreprinderi. Este forma în care își găsește o expresie vie practica partidului de a consulta, de a se sfătui cu masele largi în luarea hotărîrilor importante, ea asigurînd în modul cel mai viabil conducerea colectivă a vieții economice a întreprinderilor. Subliniind rolul însemnat pe care-l au adunările generale ale salariaților în adîncirea democrației socialiste, în perfecționarea relațiilor socialiste de producție, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta în raportul prezentat la Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român . „In condițiile proprietății comune asupra mijloacelor de producție se impune, ca o necesitate obiectivă, realizarea conducerii colective, participarea nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea activității economice. Crearea comitetelor de direcție și a consiliilor de administrație, stabilirea obligativității prezentării dării de seamă în față adunărilor generale ale salariaților corespund condițiilor noi ale dezvoltării forțelor de producție în țara noastră. Aceasta asigură ca problemele de bază ale activității întreprinderilor să fie rezultatul gîndirii celor mai buni specialiști, a întregului colectiv de oameni ai muncii". Avînd loc la scurt timp după Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, adunările generale ale salariaților pot aduce o serioasă contribuție în aplicarea hotărîrilor adoptate de acest înalt for cu privire la ridicarea nivelului activității economice a tuturor întreprinderilor. Tocmai de aceea este necesar ca dezbaterile să se desfășoare în spiritul unei înalte exigențe, al răspunderii totale a fiecărui muncitor, inginer, tehnician și funcționar față de munca și sarcinile care-i revin. Ele trebuie să asigure o analiză competentă, profundă, realistă a tuturor aspectelor pe care le îmbracă producția la fiecare loc de muncă. Adunările generale al salariaților trebuie să asigure afirmarea deplină a capacității creatoare a maselor largi de oameni ai muncii, direct interesate in ridicarea pe trepte superioare a activității economice a întreprinderilor, baza reală a creșterii permanente a nivelului de trai al poporului. Aceasta impune maximum de exigență, de spirit de răspundere din partea comitetelor de direcție și a comitetelor sindicatelor, care, sub conducerea organizațiilor de partid, vor lua toate măsurile pentru organizarea exemplară a fiecărei adunări, la toate nivele, și pentru prezentarea unor dări de seamă cuprinzătoare, în care să se facă o analiză profundă, critică și autocritică a activității de la fiecare loc de muncă, a îndeplinirii fiecărui indicator în parte. Masele de oameni ai muncii au tot dreptul să cunoască precis realizările, rămînerile în urmă, deficiențele care mai există, cauzele care le generează și pe cei care se fac vinovați de existența lor. Numai așa vor putea ele să analizeze cu toată competența multitudinea de probleme pe care le ridică producția și să facă propuneri constructive de înlăturare a deficiențelor și greutăților care mai există. Pe ordinea de zi a adunărilor generale ale salariaților vor figura două probleme de maximă importanță pentru etapa actuală , analiza activității desfășurate pe 8 luni și măsurile ce se impun pentru realizarea planului la toți indicatorii pe anul 1969 și dezbaterea sarcinilor de plan pe anul 1970, ultimul an al actualului cincinal. Avînd în vedere aria largă pe care o îmbracă cele două probleme și importanța lor majoră, se impune o muncă exigentă, spirit de răspundere în pregătirea dezbaterilor de secții, ateliere, șantiere și a adunărilor generale, pentru ca fiecare muncitor, inginer, tehnician și funcționar să cunoască precis ziua, ora, locul și. (Continuare în pag. a 2-a) Săptămina viitoare« in București Colocviu internațional RISEM In perioada ce urmează, Capitala țării noastre va găzdui două manifestări de prestigiu ale organizației internaționale tehnico-științifice RISEM — Reuniunea internațională a laboratoarelor de încercări și cercetări pe materiale și construcții. In zilele de $—11 septembrie va avea loc Coloneiul internațional RISEM cu tema „Metodologia și tehnica încercării construcțiilor“. Sunt programate discuții pe marginea a peste 90 de comunicări și a rapoartelor generale, vizite de specialitate la institute și baze de cercetări din domeniul construcțiilor. La colocviu vor participa savanți de prestigiu, sute de specialiști din țară și de peste hotare. In zilele de 12—16 septembrie se va desfășura cea de-a XXIII-a Reuniune a Comisiei permanente RISEM, în cadrul căreia reprezentanții conducerilor organizațiilor de specialitate din 24 de țări vor dezbate programul manifestărilor tehnico-științifice pe anii următori, lărgirea profilului organizației, colaborarea cu domeniile învecinate. M. I. c. după 8 luni • URZICENI: promisiunile șefului de șantier se destramă • BUZĂU: utilajele și montorii așteaptă viza de intrare • CÎMPULUNG: fonduri, documentații — da, amplasamente — bai OAMENI DE LA FURNALUL Nr 2 In aceste zile, la furnalul nr. 2 de 1700 mc de pe platforma industrială a Combinatului siderurgic de pe malul Dunării lucrează peste o mie de constructori de diverse specialității din cadrul I.C.M.S.Galați. Fiecare dintre ei știe că agregatul urmează să intre în funcțiune cu două luni mai devreme. Așadar, șarja inaugurală, la începutul lunii octombrie. Prețul zilelor a început să crească. Chiar dacă o serie de ansamble sunt gata, chiar dacă unele angrenaje au și trecut examenul primelor probe, au mai rămas încă multe de făcut. De regulă, oamenii sunt grăbiți, prinși cu fel de fel de treburi, risipiți, care încotro. Ora micului dejun îi adună însă pe toți la vestiare. Se string în jurul șefilor de brigadă : Nicolae Foltozan, Traian Sibeș, Ion Ursache, Dumitru Ciobanu, Gheorghe Cușmir... Înainte de reluarea lucrului, o glumă este totdeauna binevenită. Prezența inginerului Petre Cristescu, șeful șantierului, cu bogata sa experiența în construcția de furnale, se simte la tot pasul. investițiile Doar 53% din planul anul, și iarna se apropie! Ne vine tare greu ca acum, în acest septembrie torid, să ne gîndim la ploi și lapoviță. Trebuie însă s-o facem, ca să avem liniște la iarnă. Pentru halele descoperite, pentru drumurile neatacate, pentru obiectivele abia începute, zilele friguroase se apropie amenințătoare. Oare ciți din șefii de șantier ai marilor investiții ale industriei materialelor de construcții „privesc" dincolo de parfumatele zile ale lui septembrie ? Oare ciți dintre ei sînt frămîntați de problemele specifice ale lucrului de iarnă ? Puțini, tare puțini. Zilele trecute, la Direcția de lucrări capitale din Ministerul Industriei Construcțiilor s-a efectuat o adunare , în 8 luni s-au realizat 53 la sută din sarcinile valorice planificate pe 1969. In general vorbind, șantierele investițiilor proprii ale M.I.C. au „mers" slab chiar și în ultima perioadă, socotită de vîrf.Pentru recuperarea rămînerilor în urmă se preconizase ca luna august să aducă realizarea a 10 la sută din sarcinile anuale. Și s-au realizat 8,2 la sută ! Chiar dacă de la începutul anului s-au obținut unele succese incontestabile, chiar dacă au fost racordate la circuitul economiei naționale o seamă de capacități de producție, procentele acestea stîrnesc îngrijorare și amărăciune. Nu atît pentru ziua de astăzi, cit pentru cea de mîine. Fiindcă stadiile fizice atinse sînt încă departe de a înlesni noilor obiective traversarea „purgatoriului“. Acum încă nu sunt, dar combinatele de materiale de construcții de la Aleșd (I.C.M. nr. 9) și Cîmpulung (trustul nr. 5) sunt pe cale de a deveni două mari șantiere. Insă evoluția lucrărilor este mult prea lentă, ca apropierea iernii să nu stîrnească mai mult decit îngrijorare. In prezent la Aleșd (43 la sută din planul anual) nici efectivele, nici asigurarea cu utilaje și materiale nu satisfac cerințele unui ritm de lucru corespunzător; la Cîmpulung (10 la sută din planul anual) s-a afectat o valoare de plan respectabilă pentru calea ferată, dar ce folos, dacă amplasamentele n-au devenit încă accesibile constructorilor ? In ceea ce privește organizarea de șantier, s-ar putea realiza chiar mai mult decit prevede planul, dar se merge pe linia minimei rezistențe. In defavoarea cui ? Clădirile fabricilor de cărămizi de la Zalău (I.C.M. nr. 9), Sibiu (Trustul nr. 5), Sătuc (Trustul nr. 1), celei de azbociment de la Tg. Jiu (I.C.M. nr. 6) sunt parcă anume gătite, ca la prima ploaie ori lapoviță să alunge oamenii de pe șantier. Nimeni nu crede că în prezent constructorii stau la umbră, cu mîinile în bunizare. Lucrează, lucrează cu sîrg, fiindcă știu că au atîtea de făcut. Dar dacă dozarea eforturilor nu se face acolo unde, și mai cu seamă cînd, trebuie, s-ar putea ca peste o lună-două regretele să fie tardive. Aurel ZELINSCHI (Continuare in pag. a 3-a) Colaborarea cu subantreprizele — motiv de neliniște Șantierul 1 al I.C.M. nr. 2 din Capitală, care execută îndesirile din cartierul Drumul Taberei, deși relativ tînăr a știut să valorifice de ajuns de repede potențialul existent. Datorită bunei organizări, fiecare formație de muncitorii știe pînă cînd trebuie să termine lucrările la blocul unde își desfășoară activitatea și unde va trece apoi. De pildă, echipa de mozaicuri a lui Cuza Dedu, după ce în această săptămînă își va încheia lucrul la blocul E 19, va trece începînă de luni la blocul E 11. La fel, zidarii lui Dumitru Stere știu că la 30 septembrie este prevăzut să-și înceapa activitatea la blocul MC 1. Planificarea ține seama de potențialul formațiilor, pune ordine in asigurarea frontului de lucru și în aprovizionarea tehnico-materială. Adoptarea acestor măsuri și a altora a condus în scurtă vreme, așa cum au arătat dezbaterile recentei adunări a colectivului șantierului, la folosirea superioară a timpului de lucru și a utilajelor, soldîndu-se cu îndeplinirea ritmică a planului ce producție și a celorlalți indicatori. Prețul de cost a coborît sub cel de deviz, înregistrindu-se economii de 33 mii lei in luna iunie și 53 mii lei în iulie.. In asemenea condiții, colectivul de aici s-a obișnuit cu devansarea termenelor de predare a locuințelor, astfel că din cele 418 apartamente ce urmează a mai fi terminate pînă la sfîrșitul trimestrului, 297 se află în stadii avansate de finisaj. Restul de 121, deși avansate în execuție, nu au ajuns în același stadiu din cauza subantreprizelor. Motiv de îngrijorare, manifestată cu ocazia adunării. Inginerul-șef V. Corbu avînd în vedere forțele concentrate de I.I.M.I., crede că respectarea termenelor de predare nu este periclitată; totuși, mulți salariați s-au declarat nemulțumiți de colaborarea cu subantreprizele și au cerut conducerii șantierului să o îmbunătățească. Sarcinile pe trimestrul IV (823 apartamente), ca și a celor defalcate pentru anul 1970 (1430 apartamente) corespund cu capacitatea accelui colectiv, care a ajuns la o cadență lunară a realizărilor de 8 milioane de lei. Foarte mulți vorbitori s-au ocupat, în cuvîntul lor, de perfecționarea organizării activității. Astfel, dulgherul Ioan Marin, arătind eficiența măsurii de a se da în primire fiecărei formații cîteva seturi de cofraje cu care să lucreze, atrage atenția că mai sunt echipe care nu le întrețin în mod corespunzător, iar după degradarea unor panouri, își completează setul... de la alte formații. De asemenea, a cerut cadrelor tehnice să conceapă grinzi extensibile mai ușoare și mai lesne de manipulat decât cele existente. Maistrul Arhir Mărgineanu a propus conducerii să organizeze în Drumul Taberei ateliere centralizate pentru fasonarea oțeluluibeton și pentru confecționarea panourilor de cofraj. Maistrul Dimache Radian s-a referit la atenția deosebită cu care trebuie executată glisarea, pentru a nu crea dificultăți celor care finisează blocul. Numeroasele măsuri propuse în scopul îmbunătățirii activității șantierului ne îndeamnă să apreciem maturitatea colectivului; desigur, am fi considerat că adunarea pe șantier și-a îndeplinit în întregime menirea, dacă ar fi acordat atenția cuvenită și problemelor de protecția muncii. Faptul că in trimestrul II, pe acest șantier și-au pierdut viața în accidente de muncă trei persoane impunea conducerii șantierului și comitetului sindical de secție o analiză mult mai profundă, măsuri din cele mai severe împotriva celor ce nu iau măsurile de tehnica securității prevăzute în normative și a celor care nu le respectă. Atragem totodată atenția conducerii și comitetului sindicatului I.C.M. nr. 2 să controleze cu mai multă seriozitate conținutul dărilor de seamă la nivelul șantierelor, să nu permită ca probleme de mare importanță să fie tratate cu superficialitate. M. TRAIAN PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAII Gazeta editata de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitecturf și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Cu prilejul împlinirii a 20 de ani de apariție a gazetei „CONSTRUCTORUL", redacția organizează o adunare festivă în ziua de 13 septembrie a.c., ora 10, la Casa ziariștilor, din București, Calea Victoriei nr. 163. * Așteptăm cu plăcere participarea colaboratorilor, corespondenților, foștilor lucrători ai gazetei. BRAȘOV, în cartierul Steagul, roșu a fost dat în folosință urmatoasă cu 500 sta locul; “ à Municipiul Gheorghe Gheorgiu-[ Dej, una dintre cele mai tinere așezări urbane ale țării, își înscrie scurta sa „biografie“ în pătrarul de veac socialist. Pînă în prezent, constructorii din cadrul I.S.C.M. din localitate au executat aici 8 418 apartamente, cu o suprafață locuibilă de 250 540 mp, ceea ce reprezintă 94,6»/ din suprafața locuibilă a orașului. In ultimii ani au mai fost date în folosință un modern hotel turistic, un complex spitalicesc cu 715 paturi, o casă de cultură cu sală de spectacole de 800 de locuri, numeroase dotări comerciale etc. Lucrările edilitare cuprind 110 km rețele de alimentare cu apă și ■ canalizare, 27 km de străzi și alei asfaltate. (Constantin BUTE, corespondent). Foto : Octavian STACESCU Redacția și administrația : București 4, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21-15.10.92 mrn Din sarcinile Congresului al X-lea Pledoarie pentru structuri și soluții moderne Ritmul rapid de dezvoltare a industriei chimice, stabilit de congresele al IX-lea și al X-lea ale P.C.R., a pus și pune în fața proiectanților constructori din acest sector probleme complexe de cea mai mare importanță. Cum la orice instalație industrială proiectarea începe cu partea de tehnologiemontaj și se sfîrșește cu construcțiile, in vreme ce realizarea pe teren începe cu construcțiile și sfîrșește cu tehnologia, proiectanții constructori au trebuit să facă eforturi pentru a satisface operativ atît cerințele exploatării, cit și pe cele ale execuției. Urmărind traducerea în viață a directivelor partidului, ei au găsit de multe ori căi ingenioase de rezolvare a problemelor, pe linia reducerii ponderii construcțiilor în totalul investițiilor, micșorării duratei de execuție, măririi gradului de industrializare și asigurării la timp a șantierelor cu documentație. Potrivit sarcinilor trasate de Directivele Congresului al X-lea și P.C.R., sectorul de construcții va trebui să-și îndrepte și mai hotărît atenția spre ridicarea gradului de prefabricare a lucrărilor, ceea ce asigură sporirea ritmului de execuție, reducerea necesarului de manoperă pe șantier și diminuarea la maximum a consumului de material lemnos. Pe linia acestor preocupări, institutul nostru se înscrie cu cîteva realizări remarcabile. Se știe, bunăoară, că în industria chimică anorganică se manipulează cantități uriașe de materiale (materii prime sau produse finite) în vrac, care ating sute de mii de tone anual pentru fiecare unitate, în locul soluțiilor constructive pentru depozite în formă de paralelipiped, folosite pînă dr. ing. Ion NAICU**■ din IPRAN (Continuare în pag. a 3-a) * Noul an școlar va face în curînd apelul. Vacanța elevilor și studenților se apropie de sfîrșit. In curînd școlile și facultățile își vor deschide iarăși larg porțile, vestind începerea noului an de învățămînt. Și de data aceasta, se va face simțită grija statului nostru pentru instruirea tinerei generații. Potrivit prevederilor de plan, primul clinchet de clopoțel va trebui să găsească gata pregătite o serie de construcții noi, care se realizează fie din fonduri centralizate, fie din contribuția voluntară a populației. Pînă la sfîrșitul acestui an, elevii și studenții vor beneficia, treptat, de încă circa 3000 săli de clasă, de clădiri pentru învățămîntul superior (îndeosebi la Institutul politehnic și Academia de științe economice din București, Institutul pedagogic de la Suceava) cu o suprafață de aproape 54 000 mp, peste 5200 de locuri în cămine (la Iași, București, Craiova, Cluj, Timișoara, Baia Mare) ș.a. Constructorii au așadar, de făcut față unor sarcini destul de consistente și cu scadențe presante. S-au obținut o seamă de succese, dar nu pe măsura așteptărilor. Ținînd seama de urgențe, ne-am fi așteptat ca ritmul de lucru pe șantierele obiectivelor destinate învățămîntului să se înscrie într-o dinamică ascendentă. Din păcate, cu unele excepții (pe care le oferă Trustul nr. 1 — București, T.C.L. — Cluj ș.a.), constructorii nu vădesc suficientă sîrguință. Din planul pe anul în curs, pînă în luna august fuseseră recepționate doar 1068 de locuri în cămine (la Craiova, Baia Mare și Cluj), 14 000 mp spații pentru Învățămîntul superior și doar 302 săli de clasă. Dacă în ceea ce privește spațiile de învățămînt se întrevăd unele perspective încurajatoare, situația predării căminelor studențești (îndeosebi din cauza slabei preocupări a T.L.C. __ Iași și I.C.M. nr. 1 — București) și Adrian CIMPEANU (Continuare în pag. a 3-a) Clădirile destinate învățămîntului vor răspunde „prezent“? Fantezie arhitecturală. Scară elicoidală într-o nouă clădire administrativă din București „VENI, VIDI...“ Dumnealui vine pe șantier cu prestanța funcției. Este sobru, autoritar și afișează o intransigență draconică. Nimic nu-i place. Nimic nu-l satisface. A sosit aici — uruil dintr-un fotoliu tapisat în plus, de cine știe ce telefon — hotărît să pună lucrurile la punct. — Astea-s betoane ? — Asta-î ritm de lucru ? întrebările — insinuante, presărate cu cîteva fraze găunoase ce ridică amănuntul insignifiant la nivelul unei adevărate drame a economiei naționale — fac într-adevăr impresie. Subalternii, nevolnici își coboară privirile jos sub tălpile oaspetelui care revarsă atîta competență tehnică. — Aduceți imediat ciment RIM! — Dublați numărul macaralelor !... Ceea ce 20 de ingineri n-au văzut atîta vreme. Dumnealui a „observat" a’intr-o ochire ! Lucrările nu merg mai bine ca înainte. Șantierul a fost însă transformat într-un veritabil depozit de materiale. Oamenii se calcă pe picioare unii pe alții. Utilajele abia se mișcă. Fluxul tehnologic a fost anulat. Productivitatea muncii, consumurile de materiale, fondul de salarii au devenit... conturi deschise — Bine, dar ce a făcut șeful șantierului ? — Unde au fost directorul întreprinderii, inginerul-șef ? pe Au fost tot timpul acolo. Dar, din păcate, a mai trecut pe șantier și Dumnealui. Emil STERESCU