Constructorul, mai 1971 (Anul 23, nr. 19-22)

1971-05-08 / nr. 19

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE,TIMȚI VA ! TRĂIASCĂ PARTIDUL COMUNIST ROMÂN, conducătorul încercat al națiunii noastre socialiste împodobită, cu mii și mii de schele, țara noastră înfățișează astăzi imaginea unui imens șantier — acela al edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, în care poporul urcă mereu noi trepte de civilizație modernă, de progres. Izbinzi remarcabile, minunate împliniri aureolează, astfel, eroica istorie semicentenară a Partidului Comunist Român, constituie cel mai bun omagiu pe care oamenii muncii îl aduc avangărzii lor marxist-leniniste, întrupat din speranță și luptă, născut in focul unor mari bătălii de clasă și în filiațiune directă din vechea mișcare, muncitorească și socialistă din România, P.C.R. s-a vădit continuatorul unor bogate tradiții revoluționare, pe care avea să se dezvolte la un nivel superior în activitatea sa teoretică și practică vizînd înnoirea socialistă a patriei. Fondarea în anul 1921 a partidului comunist a trecut definitiv inițiativa istorică în mîinile clasei muncitoare, care și-a spus hotărît cuvîntul în toate evenimentele mai importante ale vieții social-politice a țării, devenind, după Eliberare, forța diriguitoare a procesului revoluționar neîntrerupt declanșat prin actul de la 23 August 1944 și afirmîndu-și plenar, în anii socialismului, uimitoarea vocație constructivă. Rolul conducător în societatea contemporană românească, partidul comunist — detașamentul de avangardă al clasei muncitoare, al tuturor oamenilor muncii — și l-a cîștigat de-a lungul întregii sale existențe, prin lupte grele purtate contra claselor reacționare, pentru emanciparea socială și națională a poporului nostru. Partidul a reușit să aplice marxism-leninismul la condițiile concrete ale fiecărei etape de dezvoltare, văzînd în doctrina științifică a proletariatului un ghid și o metodă, o călăuză în acțiune. Constantă a fost, și rămîne mereu, în activitatea P.C.R- slujirea cu devotament nețărmurit a intereselor vitale, fundamentale ale poporului a cărui parte integrantă este. Partidul nostru își realizează misiunea sa de mobilizator și organizator al tuturor energiilor și capacităților creatoare ale națiunii, de ctitor al noii orîriduiri, nu în mod declarativ, fără a se rezema pe fapte, ori prin metode administrative, ci prin linia sa ideologică și politică marxist-leninistă, prin intensa activitate politică și organizatorică a organelor și organizațiilor de partid în toate domeniile, prin munca desfășurată pentru ridicarea conștiinței socialiste a maselor, prin legătura strânsă — adevărată osmoză — cu clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea și celelalte categorii de oameni ai muncii, prin poziția înaintată și exemplul personal al comuniștilor. Cum se știe, negarea pină la nimicire a vechilor rînduieli întemeiate pe exploatare și asuprire semnificat numai începutul făuririi a vieții noi, a reprezentat doar premisa necesară a restructurării reorganizării pe baze noi a societității noastre. De aici, imperativul unei politici, al unui program politic, a cărui înfăptuire să plaseze țara pe traiectoria dezvoltării rapide și echilibrate, armonioase, să ducă la ridicarea standardului de trai al populației. Evocînd acum trecutul, gîndindu-ne de unde am plecat și la ce parametri am ajuns, putem evidenția, în graiul convingător al rezultatelor palpabile, justețea politicii P.C.R., îi putem releva coordonatele principale prin însăși elocvența realităților de azi și a luminoaselor orizonturi ce ni se deschid. Pornind de la relația dialectică dintre general și particular, de la necesitatea aplicării legilor generale ale edificării noii orînduiri la condițiile fiecărei concrete și particularitățile țări în parte. P.C.R, elaborat soluții originale în rezolavarea multiplelor probleme privind crearea bazei tehnice materiale a socialismului, industrializarea țării și transformarea socialistă a agriculturii, esența și funcțiile statului, dezvoltarea democrației socialiste în pas cu schimbările petrecute în structura de clasă a societății, rolul, locul și caracteristicile principale ale națiunii în socialism etc. Partidul Comunist Român și-a adus, astfel, propria contribuție la dezvoltarea teoriei și practicii revoluției și construcției socialiste. In centrul programului său economic — tocmai în funcție de condițiile concrete ale României, căreia în urmă cu peste două decenii îi erau caracteristice un nivel relativ scăzut al forțelor de producție, dar și în raport cu exigențele progresului tehnic-științific contemporan — Partidul Comunist Român a pus industrializarea socialistă. Datorită unei rate înalte a acumulării —care a permis alocarea a peste jumătate din totalul fondurilor de investiții pentru dezvoltarea și modernizarea industriei — au fost construite numeroase întreprinderi noi, dotate cu tehnică avansată și amplasate pe întreg cuprinsul țării. Realizată într-o concepție unitară, de largă perspectivă, industrializarea socialistă a României a însemnat și înseamnă nu pur și simplu numai creșterea producției, ci și crearea unei configurații moderne a acestei ramuri, asigurarea unei ponderențe a industriei grele. Ceea ce ne apare cu adevărat nou în continuarea consecventă a politicii P.C.R. de industrializare socialistă a țării este mutarea treptată și tot mai evidentă a accentului principal de pe factorii extensivi de creștere pe cei intensivi, pe o activitate de tot mai înaltă eficacitate economică. Stat industrial-agrar, România socialistă lichidează cu timpul decalajele ce o mai despart de țările avansate economic. Un obiectiv fundamental al programului de edificare a socialismului l-au constituit cooperativizarea agriculturii, reorganizarea producției agricole pe baze socialiste. Creativitatea și raționalitatea politicii agrare a P.C.R. s-au reflectat atît, în procesul schimbării structurii de clasă a țărănimii, în sensul omogenizării ei, cit și în sporirea producției agricole și vegetale. Partidul canalizează în continuare eforturile spre încadrarea armonioasă a agriculturii în ansamblul progresului economiei, spre a-și spori contribuția la avuția națională. Bilanțul strălucit al împlinirilor din domeniul creșterii economice înscrie la loc fruntaș aportul remarcabil al construcțiilor — ramură in plin proces de expansiune și modernizare, care ilustrează însăși dezvoltarea operei noastre de edificare a vieții noi. Cei aproape 680 000 de lucrători constructori sunt activ prezenți în eforturile de îmbunătățire a condițiilor de locuit, de ridicare a obiectivelor socialculturale, dar mai cu seamă în implantarea de noi unități productive ori în lărgirea și modernizarea celor existente. Prefabricarea, mecanizarea, folosirea materialelor noi, permanentizarea activității au schimbat radical caracterul muncii în construcții, mărind continuu potențialul acestei ramuri căreia îi este încredințată misiunea de mare însemnătate economică și socială, de a crea cadrul construit necesar pentru munca și viața întregului popor. Concomitent cu rezolvarea problemelor privind creșterea și modernizarea forțelor de producție, Partidul Comunist Român s-a preocupat de dezvoltarea învățămîntului, științei, artei și culturii, de formarea conștiinței socialiste a maselor, de ridicarea nivelului de pregătire a forței de muncă. In anii socialismului nu numai că s-au lichidat înapoierea, neștiința de Carte lăsate moștenire de regimurile trecute, dar s-a asigurat accesul larg al tuturor cetățenilor la comorile culturii și științei; aproape o cincime din populația țării învață în școli și facultăți. Socialismul schimbat cu adevărat profund modul de existență al poporului, traiul material și spiritual al milioanelor de oameni ai muncii, a ridicat pe o treaptă nouă de civilizație masele largi populare de la orașe și sate. In viziunea marxist-leninistă Partidului Comunist Român, socialismul reprezintă societatea puternice dezvoltări și înfloriri unei forțelor de producție și, în același timp, democrația cea mai înalta, orânduirea libertății și dreptății depline, în care se cultivă respectul și grija pentru om. Dezvoltarea și perfecționarea continuă a democrației socialiste reprezintă o necesitate logică, o condiție fundamentală pentru a deschide cîmp larg de afirmare forțelor creatoare ale poporului și a pune pe deplin în valoare înseși potențele societății socialiste, superioritatea noii orânduiri. Exercitarea de către partid a rolului său conducător se împletește armonios, la noi, cu ridicarea poporului la conducerea întregii activități sociale, cu lărgirea continuă a democrației socialiste. Legătura organică dintre partid și popor, coeziunea strînsă, indestructibilă a tuturor forțelor națiunii socialiste în jurul avangărzii marxist-leniniste a clasei muncitoare — iată un nesecat izvor de tărie și progres al orânduirii noastre,, o puternică forță motrice în dezvoltarea multilaterală, socialistă a României Í. La glorioasa aniversare a Partidului Comunist Român, poporul nostru îi omagiază, angajîndu-se cu întreaga sa energie creatoare, cu entuziasm, la înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român — un program amplu și complex de creștere rapidă a forțelor de producție pe baza industrializării socialiste, de întărire și modernizare continuă a bazei tehnico-materisî, a noii orînduiri, de pătrundere difuzare susținută a științei în roașt le sferele de activitate, de perfecționare a relațiilor sociale, de dezvoltare a culturii și a întregii creații spirituale. Strips unită în jurul incercatei sale călăuze, manifestîndu-și prin minunate fapte de muncă creatoare dragostea și devotamentul față de partid, față de conducerea sa, față de Secretarul general al P.C.R., tovarășul Nicolae Ceaușescu, națiunea noastră socialistă își făurește prosperitatea și fericirea. Nicolae IONEL cercetător științific principal la Institutul de studii istorice și social-politice de pe lingă CC. al P.C.R. MARELE CTITOR AL ROMÂNIEI NOI Gazetă* editată de Ministerul Construcțiilor Industriale și de Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții I II Redacția și administrația: București | Anul XXIII — Nr. 19 (1113) | 4 pagini 25 bani | Vineri 7 mai | cresc|neut5 1921-151 ow partidului si Închinăm AURUL FAPTELOR NOASTRE Colectivul șantierului 6 — suceava al I.S.C.M. — municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej intimpină măreața sărbătoare cu realizări deosebite in sporirea potențialului economic al nordului Moldovei. La Suceava fost pusă in funcțiune o capacitatea de 1000 t an utilaje, in cadrul dezvoltării cu 1500 t/an a producției întreprinderii mecanice — investiție cu termen in trimestrul IV a.c. Cu 105 zile mai devreme a fost dată producției, la Fabrica de conserve din legume și fructe de la Burdujeni, o capacitate de prelucrare de 2000 t/an, din cea de 2700 t/an inclusă în planul pe 1911. Lucrările In continuare la aceste investiții, ca și la complexul industrial Șcheia, fabrica de nutrețuri combinate Verești, fabrica de PAL de la Fălticeni, stația de epurare biologică a apelor reziduale de la Suceava sunt avansate, ca stadii fizice, cu 10—15 zile față de grafice. Planul valoric al șantierului pe primele 4 luni a fost depășit cu 8,7*/s, adică cu peste 2 milioane de lei, realizările cumulate reprezentînd S5,40% din sarcina anuală. Cuprinderea a S3V» din muncitori în acord global la nivel de lot sau de lucrări conduse de maiștri a făcut ca productivitatea muncii să crească, peste nivelul planificat pe această perioadă, cu 27,98 m/s. (Mihai STEFANESCU, corespondent) La 27 aprilie a fost predata, la Cluj, hala de prezentare și desfacere a județului Cluj, în care s-a deschis Expoziția realizărilor economice și social-culturale ale județului, organizată in cinstea semicentenarului P.CJ ft. Lucrările de construcție au fost incepute la 10 februarie, fiind executate intr-un timp record, Ing. Viorel Lazar, din Comisia economică a Comitetului municipal Cluj al P.C.R., ne furnizează cîteva amănunte : „Hala, cu o suprafață construită de 3400 mp, are structura de rezistență realizată după o soluție originală, proiectată de specialiștii Catedrei de beton armat din cadrul Institutului politehnic Cluj (șef de catedră prof. ing. M. Mihailescu). In colaborare cu Institutul de proiectare și sistematizare al județului Cluj și executată de Trustul de construcții-Cluj (șef de șantier ing. Dorin Șendrea) , au mai contribuit întreprinderea de construcții-montaj-Cluj (șef de șantier ing. vasile Podoabă) cu finisajul și instalațiile, întreprinderea nr. 3 de izolații-șantierul 308 Cluj (sub conducerea maistrului E. Kulcsár) cu izolațiile, întreprinderea de prefabricate Turda — executantul elementelor prefabricate ale cupolelor, secția de confecții metalice I.I.M.C. — Cluj și atelierul de confecții metalice din Ocna Mureș al I.C.M.—Cluj“. Intr-unul din numerele viitoare ale gazetei vom prezenta detalii de ordin tehnic. Producția globală de 1 milion de lei realizată peste plan, pină la 30 aprilie de către întreprinderea de construcții și Instalații petroliere din Pitești între ce de 5 ori angajamentul luat In cinstea semicentenarului partidului. In cele 4 luni, economiile suplimentare la prețul de cost au însumat 110 000 de lei , la consumurile de materiale s-au Înregistrat economii de 25 tone metal, 10 mc material lemnos, 30 t ciment. (T. COJOCARU, corespondent) • Pe șantierul centralei termoelectrice Rogojelu, al întreprinderii „Energoconstrucția“, lucrările avansează rapid. Au fost Înălțate cele trei coșuri de fum, dintre care două — de 230 m — sunt cele mai înalte din țară. Zilnic se montează circa 100 tone de echipamente electromecanice , după ce brigada lui Gheorghe Mic a încheiat o operație de mare precizie — centrarea liniei de arbore a celor trei rotoare de la turbina nr. 1 (la acest echipament, în greutate de 5« tone, toleranța admisă la centrare a fost de trei sutimi de milimetru !), echipa maistrului Iile Dobre, venită de la Porțile de Fier, a trecut la montarea ansamblelor superioare. Primul grup energetic, de 200 MW, va fi dat in exploatarea sfirșitul anului, iar următorul la jumătatea lui 1972 — după care vor fi puse în funcțiune eșalonat grupurile de 330 MW. in etapa finală (197«), noua termocentrală va avea o putere instalată de 1720 megawații (B. TRUȘCULESCU, corespondent) Complexul de semiindustrializare a legumelor și fructelor de la Vaslui, unde anual se vor prelucra circa 1200 t și se vor deshidrata 530 t de legume și fructe, a ajuns intr-un stadiu avansat. Constructorii de la șantierul 3 al I.C.M. nr. 1 — Iași, evaluînd perspectiva evoluției lucrărilor, au hotărit să predea noul obiectiv cu 130 de zile înainte de termen, adică cu S0 de zile mai devreme decit se angajaseră inițial. (Domi NICHITA, corespondent) Montorii de la I.M.B. și instalatorii de la au predat pentru probe mecanice secția de garnituri profilate a fabricii de furtune din cadrul Combinatului de articole tehnice din cauciuc de la Pitești. Acest succes creează premisele ca secția sa intre in producție cu 8 luni mai devreme. (Ion BIZOIU. corespondent) (Continuare în pag. a IV-a) Neabătut, pe calea trasată de partid „Constructorilor și proiectanților — sublinia secretarul general al P.C.R., tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, la Consfătuirea pe țară a constructorilor, din februarie 1966 — le revine sarcina de cinste de a pune în valoare cu rezultate economice maxime marile fonduri de învestiții alocate de stat..., de a concretiza importantul efort material pe care îl face poporul nostru ,în lucrări trainice, de înalta calitate care să sporească bogăția patriei, apropiindu-ne de țările avansate ale lumii". In ansamblul politicii partidului nostru, orientată ferm și consecvent spre înflorirea României socialiste, spre creșterea bunăstării poporului, ramurii construcțiilor îi este încredințat un rol de mare însemnătate. Această ramură — în care lucrează aproape 680000 de salariați și care consumă mai mult de a șaptea parte din producția industrială’ utilizată în sfera producției materiale—realizează aproape o zecitme din venitul național și din produsul social, contribuind din plin la reproducția socialistă lărgită, la ridicarea nivelului de trai material și cultural al populației. La rîndul său, industria materialelor de construcții, caracterizată printr-o puternică dinamică a dezvoltării, participai la înfăptuirea programelor de investiții punînd la dispoziția constructorilor materialele și elementele necesare. Stabilind sarcinile cantitative ce revin în fiecare etapă ramurii de construcții-montaj, activității de proiectare, industriei materialelor de construcții, partidul trasează totodată — consultîndu-se larg cu specialiștii, valorificînd experiența colectivelor de oameni ai muncii — orientările economico-organizatorice fundamentale ce trebuie urmate pentru înfăptuirea lor la un înalt nivel calitativ, cu eficiență economică maximă. Indicațiile concrete pe care conducerea de partid și de stat, personal tovarășul Nicolae Ceaușescu le-au dat cu prilejul a numeroase consfătuiri, întîlniri cu cadre de bază, analize, vizite pe șantiere, grija ce se acordă dezvoltării bazei tehnico-materiale a acestor ramuri, atenția cu care este urmărită executarea principalelor obiective de investiții constituie un neprețuit sprijin, ale cărui efecte se oglindesc în realizările obținute, în premisele ce se creează acum pentru succesele din viitor. Despre înfăptuirile înregistrate, sub conducerea partidului, în cincinalul ce s-a încheiat, despre primii pași în îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al P.C.R. pentru perioada 1971—19 5 ne vorbesc,în paginile 2—3 ale acestui număr al gazetei, tovarășii : • ing. Matei GHIGIU, ministrul construcțiilor industriale • ing. Traian ISPAS, ministrul industriei materialelor de construcții • ing. Nicolae ARMENCOIU, adjunct al ministrului energiei electrice • ing. Vasile BUMBACEA, adjunct al ministrului transporturilor si telecomunicațiilor • ing. Iginia PAVONI, secretar general in Ministerul Industriei Metalurgice • ing. Ion GĂVOZDEA, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală